جمع بندی چرا خداوند در قرآن انقدر از بنی اسرائیل یاد میکنه
تبهای اولیه
سلام دوستان یه سوالی فکرم رو مشغول کرده :Gig:
چرا خداوند در قرآن انقدر از بنی اسرائیل یاد میکنه
و چرا با وجود این همه ناشکری و کفری و شرکی که داشتند باز خدا اینهمه به انها توجه داشته
و چرا مثل اقوام دیگه بلا برایشان نازل نکرده و اینهمه بر اونها صبر کرده
ممنون میشم پاسخ بدین
کارشناس بحث : میقات
[="Tahoma"][="Black"]
چرا خداوند در قرآن انقدر از بنی اسرائیل یاد میکنه
با سلام و درود
در این زمینه به دو نکته می توان اشاره نمود:
1. تاریخی طولانی
تاریخ بنی اسرائیل ـ فرزندان حضرت یعقوب ـ تاریخی طولانی است و در این بین انبیاء و پیامبران متعددی بر آنها مبعوث شده اند و حوادث متعددی در تاریخ آنها به وقوع پیوسته، لذا طبیعی است آیات بیشتری به بیان سرگذشت و تاریخ طولانی آنها پرداخته شود.
2. شباهتها و تکرار تاریخ
در ثانی بین بنی اسرائیل و تحولات تاریخی آنها و بین امت اسلامی شباهتهایی است و این خود دلیل دیگری بر پرداختن بیشتر به وقایع تاریخی و سرگذشت بنی اسرائیل در قرآن است.
کما این که به وجود این شباهتها و تکرار تاریخ، در روایات اشاره شده است. در روايات آمده است: هر آنچه بر بنىاسرائيل گذشت و براى آنان پيش آمد، دقيقاً براى مسلمانان نيز پيش خواهد آمد. (الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص 86)
بنا بر اين، ذكر تاريخ بنی اسرائيل در موارد متعدد، بدون حكمت و جهت نيست.
[/]
[="Tahoma"][="Black"] و چرا با وجود این همه ناشکری و کفری و شرکی که داشتند باز خدا اینهمه به انها توجه داشته
«يا بَني إِسْرائيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمينَ»
اى بنى اسرائيل! نعمتهايى را كه به شما ارزانى داشتم به خاطر بياوريد و (نيز به ياد آوريد كه) من، شما را بر جهانيان، برترى بخشيدم. (بقره، 47 و 122)
ممكن است مراد از برترى، پيروزى حضرت موسى و قوم بنى اسرائيل بر فرعونيان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى، زيرا قرآن بارها از بهانه جويی هاى بىمورد و بىاعتقادى آن ها انتقاد مىكند. (تفسير نور، ج 1، ص 108)
این آیه ناظر به فضیلت و برتری اعتقادی و اخلاقی نیست بلکه اتمام حجت است برای آنها که با این همه نعمت و ادله روشن و واضح، آنها باز هم از دستورات الهی نافرمانی کرده و راه معصیت را در پیش گرفتند. لذا خداوند در این آیه به آنها می فرماید: با توجه به این همه نعمتی که به شما دادم، از مخالفت با من و از قیامت و حسابرسی بترسید.(ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج2، ص 23)
خداوند به خاطر حضرت موسی علیه السلام توفیقات و عنایات خاصی نسبت به بنی اسرائیل داشت، و چه بسا به خاطر این که قوم بهانه گیری بودند تقاضاهای مختلفی از طریق حضرت موسی از خداوند داشتند و ادعا می کردند اگر چنین شود ما ایمان می آوریم، خداوند هم برای اتمام حجت بر آنها خواسته هایشان را اجابت می فرمود.[/]
[="Tahoma"][="Black"]
و چرا مثل اقوام دیگه بلا برایشان نازل نکرده و اینهمه بر اونها صبر کرده
قرار نیست خداوند هر قومی را وقتی ناسپاسی کرد، با عذابی الهی از بین ببرد.
تفاوتهایی که بین اقوام نوح و عاد و ثمود، و بین بنی اسرائیل است را نباید نادیده گرفت. سنتهای الهی وقتی جاری می شود که دیگر هیچ راه بازگشت و زمینه هدایت در آن قوم نمانده باشد. و از این حیث بنی اسرائیل با عاد و ثمود تفاوت دارند.
البته جریمه های سنگینی هم بر بنی اسرائیل وارد شده ولی این گونه نبوده که بطور کلی نابود شوند، مانند سرگردانی 40 ساله در بیابان تیه:
«قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقينَ»
خداوند (به موسى) فرمود: «اين سرزمين (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد) پيوسته در زمين (در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود و در باره (سرنوشت) اين جمعيّت گنهكار، غمگين مباش!» (مائده، 26)
و هم چنین مسخ و تبدیل شدن به میمون:
«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئينَ»
به طور قطع از حال كسانى از شما، كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند، آگاه شدهايد! ما به آنها گفتيم: به صورت بوزينههايى طردشده درآييد. (بقره، 65)
[/]
و چرا با وجود این همه ناشکری و کفری و شرکی که داشتند باز خدا اینهمه به انها توجه داشته و چرا مثل اقوام دیگه بلا برایشان نازل نکرده و اینهمه بر اونها صبر کرده
با سلام
درست است که خدای متعال به یهود توجه داشته اما این سنت الهی است که بهمه مردم توجه دارد ودرزمان خودشان برای هدایت ایشان پیامبران زیادی فرستاد و البته هم آزمایشات سختی هم گرفت م سخت ترین و مستمر ترین عذاب را هم نثار این قوم کرد :
ابتدا :
{فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُّفَصَّلاَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ }الأعراف133
بعدا :
{قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ }المائدة26
{وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَواْ مِنكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِينَ }البقرة65
که این عذاب بدترین عذاب است زیرا به :بئیس : یاد شده است :
{فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ }الأعراف165
و سرانجام تا قیامت روی آرامش نخواهند دید :
وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُواْ نَاراً لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَاداً وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ }المائدة64
{وَمِنَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّا نَصَارَى أَخَذْنَا مِيثَاقَهُمْ فَنَسُواْ حَظّاً مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَسَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللّهُ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ }المائدة14
حتی به اقرار خودشان :
روميان 9-25 يهود قوم خدا نيستند بواسطه گناهانشان وغير يهود نجات خواهند يافت. چون ظاهر شريعت را چسبيدند وايمان نداشتند و خداي متعال فرمود كه نام من بوسيله مردم غير يهود در سراسر جهان مورد احترام قرارميگيرد...ولي شما نام مرا بي حرمت ميسازيد . ملاكي 1-11
اشعيا گفت : خداوند فرمايد كسانيكه طالب من نبودند مرا يافتند وبه كسانيكه مرا نطلبيدند ظاهر گرديدم اما من همه روز دستانم را دراز كردم بسوي قومي مخالف وعصيانگر بني اسرائيل ! روميان 10-20
به نظر من اینقدر تو تورات اینها به پیامبرانشون تهمت نا روا زده اند و گاهی به خدا
( از زنا با دختران لوط (ع) تا زنا زاده کردن حضرت سلیمان (ع) بلا نسبت و...)
که خدواند در قرآن دستشون رو می کنه
ممنونم حدودا توجیه شدم :Kaf:
ولی باز هم حکمتش دست خداست حتما اینطور صلاح دیده
قربونش برم :hamdel:
جمع بندی
پرسش:
چرا خداوند در قرآن انقدر از بنی اسرائیل یاد می کند؟
پاسخ:
در این زمینه به دو نکته می توان اشاره نمود:
1. تاریخی طولانی
تاریخ بنی اسرائیل ـ فرزندان حضرت یعقوب ـ تاریخی طولانی است و در این بین انبیاء و پیامبران متعددی بر آنها مبعوث شده اند و حوادث متعددی در تاریخ آنها به وقوع پیوسته، لذا طبیعی است آیات بیشتری به بیان سرگذشت و تاریخ طولانی آنها پرداخته شود.
2. شباهتها و تکرار تاریخ
در ثانی بین بنی اسرائیل و تحولات تاریخی آنها و بین امت اسلامی شباهت هایی است و این خود دلیل دیگری بر پرداختن بیشتر به وقایع تاریخی و سرگذشت بنی اسرائیل در قرآن است.
کما این که به وجود این شباهتها و تکرار تاریخ، در روایات اشاره شده است. در روايات آمده است: هر آنچه بر بنى اسرائيل گذشت و براى آنان پيش آمد، دقيقاً براى مسلمانان نيز پيش خواهد آمد. (1)
بنا بر اين، ذكر تاريخ بنی اسرائيل در موارد متعدد، بدون حكمت و جهت نيست.
چرا با وجود این همه ناشکری و کفر وشرکی که داشتند باز خدا این همه به آنها توجه داشته؟
«يا بَني إِسْرائيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمينَ»
اى بنى اسرائيل! نعمتهايى را كه به شما ارزانى داشتم به خاطر بياوريد و (نيز به ياد آوريد كه) من، شما را بر جهانيان، برترى بخشيدم. (2)
ممكن است مراد از برترى، پيروزى حضرت موسى و قوم بنى اسرائيل بر فرعونيان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى، زيرا قرآن بارها از بهانه جويی هاى بى مورد و بى اعتقادى آن ها انتقاد مىكند. (3)
این آیه ناظر به فضیلت و برتری اعتقادی و اخلاقی نیست بلکه اتمام حجت است برای آنها که با این همه نعمت و ادله روشن و واضح، آنها باز هم از دستورات الهی نافرمانی کرده و راه معصیت را در پیش گرفتند. لذا خداوند در این آیه به آنها می فرماید: با توجه به این همه نعمتی که به شما دادم، از مخالفت با من و از قیامت و حسابرسی بترسید.(4)
خداوند به خاطر حضرت موسی (علیه السلام) توفیقات و عنایات خاصی نسبت به بنی اسرائیل داشت، و چه بسا به خاطر این که قوم بهانه گیری بودند تقاضاهای مختلفی از طریق حضرت موسی از خداوند داشتند و ادعا می کردند اگر چنین شود ما ایمان می آوریم، خداوند هم برای اتمام حجت بر آنها خواسته هایشان را اجابت می فرمود.
چرا مثل اقوام دیگر بلا بر ایشان نازل نکرده و این همه بر آنها صبر کرده؟
قرار نیست خداوند هر قومی را وقتی ناسپاسی کرد، با عذابی الهی از بین ببرد.
تفاوتهایی که بین اقوام نوح و عاد و ثمود، و بین بنی اسرائیل است را نباید نادیده گرفت. سنتهای الهی وقتی جاری می شود که دیگر هیچ راه بازگشت و زمینه هدایت در آن قوم نمانده باشد. و از این حیث بنی اسرائیل با عاد و ثمود تفاوت دارند.
البته جریمه های سنگینی هم بر بنی اسرائیل وارد شده ولی این گونه نبوده که بطور کلی نابود شوند، مانند سرگردانی 40 ساله در بیابان تیه:
«قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقينَ»
خداوند (به موسى) فرمود: «اين سرزمين (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد) پيوسته در زمين (در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود و در باره (سرنوشت) اين جمعيّت گنهكار، غمگين مباش!» (5)
و هم چنین مسخ و تبدیل شدن به میمون:
«وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئينَ»
به طور قطع از حال كسانى از شما، كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند، آگاه شدهايد! ما به آنها گفتيم: به صورت بوزينههايى طردشده درآييد. (6)
پی نوشت ها:
(1) الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص 86.
(2) بقره، 47 و 122.
(3) تفسير نور، ج 1، ص 108.
(4) ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج2، ص 23.
(5) مائده، 26.
(6) بقره، 65.