جمع بندی اگر دین برای همه است چرا لفظ کل دنیا در این آیه بیان نشده است؟

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگر دین برای همه است چرا لفظ کل دنیا در این آیه بیان نشده است؟

سلام .سوال من این است که اگر دین اسلام برای همه دنیا هست و همه مردم باید از آن تبعیت کنند چرا در ایه 7سوره مبارکه شورا بیان میشود که خداوند اسلام را به زبان عربی فصیح بر پیامبر نازل کرد تا مردم ام القرا همان مکه را و اطراف آن را از خدا و روز قیامت بترساند. اگر دین برای همه است چرا نباید لفظ کل دنیا در این آیه بیان نشده است؟


کارشناس بحث : عمار

با سلام خدمت شما پرسشگر محترم.
در ابتدا آیه رو عرض کنم:
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِير.(شوری آیه 7)
ترجمه آیت الله مشکینی:
و این گونه ما قرآنی را به زبان عربی به تو وحی کردیم تا ( مردم ) امّ القری ( مکه ) و اطرافیان آن را ( اهل مرکز وحی و مجتمعات جهانی تابعه را ) انذار کنی و از روز جمع ( روز جمع شدن ارواح برزخی با بدن های خاکی ، و بشرهای اولین با آخرین ، و انسان ها با اجنّه و شیاطین ، و مکلّفان با عمل های خود و عاملان با جزای عمل ها ، روزی ) که در آن شکی نیست بیم دهی ، که گروهی در بهشت اند و گروهی در آتش شعله ور.
كلمه" ام القرى" كه يكى از نام هاى مكه است از دو واژه تركيب يافته" ام" كه در اصل به معنى اساس و ابتدا و آغاز هر چيزى است، و مادر را هم به همين جهت" ام" مى ‏گويند كه اساس و اصل فرزندان است.

و" قرى" كه جمع" قريه" به معنى هر گونه آبادى و شهر است، اعم از شهرهاى بزرگ و كوچك يا روستاها، و شواهد زيادى نيز در قرآن بر اين معنى وجود دارد.
اكنون ببينيم چرا" مكه" را" ام القرى" ناميده اند؟ (مادر و اصل همه آباديها).
روايات اسلامى تصريح مى‏كند كه همه زمين نخست زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا سر از آب بيرون آوردند (علم امروز نيز اين معنى را پذيرفته است).
اين روايات مى ‏گويد: نخستين نقطه‏ اى كه از زير آب سر برآورد" كعبه بود، و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است.
با توجه به اين تاريخچه روشن مى ‏شود كه" مكه" اصل و اساس و آغاز همه آبادي هاى روى زمين است، بنا بر اين هر گاه گفته شود" ام القرى و من حولها" پيداست كه تمام مردم روى زمين را شامل مى‏ شود.
از اين گذشته مى ‏دانيم اسلام تدريجا گسترش يافت:
پيامبر ص نخست مامور بود بستگان نزديك خود را انذار كند، چنان كه در آيه 214 سوره شعرا مى‏خوانيم: و أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‏
، تا هسته‏ بندى اسلام محكم شود، و آماده گسترش گردد.
سپس در مرحله دوم پيامبر مامور شد ملت عرب را تبليغ و انذار كند، چنان كه در آيه 3 سوره فصلت آمده:" قُرْآناً عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ" اين قرآنى است عربى براى قومى كه مى‏فهمند و درك مى‏كنند".
و در آيه 44 سوره زخرف نيز آمده است: وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ:
" اين قرآن مايه تذكر تو و قوم تو است".
هنگامى كه پايه‏هاى اسلام در ميان اين قوم قوى و مستحكم شد پيامبر ص ماموريت گسترده‏ترى يافت، و مامور انذار جهانيان شد، چنان كه در آيه اول سوره فرقان مى‏خوانيم: تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً:
" جاويد و پر بركت است خداوندى كه قرآن را بر بنده‏اش نازل كرد تا همه جهانيان را انذار كند (و آيات فراوان ديگر).
و به خاطر همين ماموريت بود كه پيامبر ص نامه به سران بزرگ جهان آن روز در خارج از جزيره عربستان نوشت، و كسراها و قيصرها و نجاشيها را به اسلام دعوت كرد.
و نيز بر اساس همين خط و برنامه بود كه پيروانش براى تبليغ اسلام بعد از او به همه جهان گام نهادند، و تعاليم اسلام را در دنيا منتشر ساختند.
تفسير نمونه، ج‏20، ص: 357 و 358.

موضوع قفل شده است