جمع بندی چرا اسلام تعدد زوجات را جایز دانسته؟

تب‌های اولیه

69 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

یاسین;238512 نوشت:
[=tahoma][=&quot]بسم الله الرحمن الرحیم[/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/]
[=tahoma][=&quot]با سلام و احترام[/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/]
[=tahoma][=&quot]اینکه چرا در اسلام برده داری وجود داشت با اینکه آیا برده داری را اسلام بوجود اورد یا نه، بسیار متفاوت است.[/][/]
[=tahoma][=&quot]همانطور که دوستان و کارشناسان محترم در پاسخ هایشان بیان کردند برده داری قبل از اسلام در جامعه بشری وجود داشت، بنابراین اصل این مساله را نمی توان به اسلام نسبت داد.[/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/]
[=tahoma][=&quot]سوالی که باقی می ماند این است که چرا اسلام با برده داری مخالفت نکرد و آن را ممنوع نساخت؟[/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/]
[=tahoma][=&quot]اگرچه اسلام برده داری را ممنوع و حرام نکرد، اما راه کارهای متعددی به وجود آورد تا به وسیله آنها برده داری از میان برود. مثلا کفاره برخی از گناهان کبیره آزاد کردن برده است که به آیاتی از قرآن در این رابطه اشاره می شود:« [/][=&quot]هيچ فرد باايمانى مجاز نيست كه مؤمنى را به قتل برساند، مگر اينكه اين كار از روى خطا و اشتباه از او سر زند (و در عين حال،) كسى كه مؤمنى را از روى خطا به قتل رساند، بايد يك برده مؤمن را آزاد كند و خونبهايى به كسان او بپردازد مگر اينكه آنها خونبها را ببخشند. و اگر مقتول، از گروهى باشد كه دشمنان شما هستند (و كافرند)، ولى مقتول باايمان بوده، (تنها) بايد يك برده مؤمن را آزاد كند (و پرداختن خونبها لازم نيست). و اگر از جمعيّتى باشد كه ميان شما و آنها پيمانى برقرار است، بايد خونبهاى او را به كسان او بپردازد، و يك برده مؤمن (نيز) آزاد كند. و آن كس كه دسترسى (به آزاد كردن برده) ندارد، دو ماه پى در پى روزه مى‏گيرد. اين، (يك نوع تخفيف، و) توبه الهى است. و خداوند، دانا و حكيم است.»[=&quot][1][/][/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/]
[=tahoma][=&quot] « [/][=&quot]خداوند شما را بخاطر سوگندهاى بيهوده (و خالى از اراده،) مؤاخذه نمى‏كند ولى در برابر سوگندهايى كه (از روى اراده) محكم كرده‏ايد، مؤاخذه مى‏نمايد. كفاره اين گونه قسمها، اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏دهيد يا لباس پوشاندن بر آن ده نفر و يا آزاد كردن يك برده و كسى كه هيچ كدام از اينها را نيابد، سه روز روزه مى‏گيرد اين، كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند ياد مى‏كنيد (و مخالفت مى‏نماييد). و سوگندهاى خود را حفظ كنيد (و نشكنيد!) خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مى‏كند، شايد شكر او را بجا آوريد! »[=&quot][2][/][/][=&quot].[/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/]
[=tahoma][=&quot]علاوه بر این آزاد کردن برده به عنوان یکی از بهترین کارهای خیر و ثواب مورد توجه مسلمانان صدر اسلام بود.[/][/]
[=tahoma][=&quot]و در مقابل بدترین تجارت ها و خرید و فروش ها، خرید و فروش انسان معرفی شد. [/][/]

[=tahoma][=&quot]یکی دیگر از راه های آزاد شدن برده، اصطلاح « ام ولد» است. یعنی اگر شخصی کنیزی در اختیار دارد و از او بچه دار شود دیگر نمی تواند این کنیز را بفروشد، بلکه این کنیز توسط فرزند خود که یکی از ورثه های اربابش می باشد، آزاد می شود و راه های دیگری که برای آزاد شدن بردگان در اسلام مقرر شد و جهت آشنایی با آنها می توانید به کتابهای فقهی در این مساله مراجعه کنید.[/][/]


توجه به این روایت برای فهمیدن بهتر موضوع مفید خواهد بود: قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: اِنَّ اللّه‏َ غـافِرُ كُلِّ ذَنْبٍ اِلاّ مَنْ جَحَدَ مَهْرا اَوِا غْتَصَبَ اَجِيرا اجَرَهُ اَوباعَ رَجُـلاً حُرّا.


رسول خدا صلى‏الله‏عليه ‏و‏آله فرمود: خـداوند تمام گنـاهان را مى‏آمـرزد، مگر كسى كه مهر زنى را نپردازد، مزد كارگرى را ندهد و شخص آزادى را بفروشد.


غلام فروشى نیز کراهت دارد. در روایتى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) چنین وارد شده است که : ((بدترین (کم خیرترین و کم برکت ترین ) مردم ، کسى است که مردم فروشى کند.


[=tahoma]شخصی از امام رضا(علیه السلام) می پرسد: اگر مردى از اهل ذمه( مسیحی یا یهودی) بعلت گرسنگى فرزندش را به يك مسلمان بدهد و بگويد: اين كودك را به شما مى‏دهم و شما او را غذا و طعام بدهيد و او را برده خود بگيريد، فرمود: جايز نيست و لو از اهل ذمه باشد.[=&quot][3][/][/]


[=tahoma][=&quot][1][/][=&quot] - سوره نساء، آیه92.[/][/]

[=tahoma][=&quot][2][/][=&quot] - سوره مائده، آیه 89.[/][/]

[=tahoma][=&quot][3][/][=&quot] -[/][=&quot] اخبار و آثار حضرت امام رضا عليه السلام، ص 701[/][=&quot].[/][/]


اصلا ملاک آزادی و بندگی در چیست؟ مگر کسی غذا نداشت به بچه اش بدهد باید بچه اون شخص را در مقابل غذا به بندگی گرفت؟ یعن یاین کارها رواج داشته و فقط کراهت داشته همییینننن؟ واقعا که خجالت داره شرم بر خیلی چیزها

سلام
علت تعدد زوجات:
علت تعدد زوجات رو این طورمیشه گفت
شما می دونیسد اعراب اون زمان بینشون جنگ زیاد بود
دوقبیله سر یه شتر40سال می جنگیدن
خوب این باعث میشد که تعداد آقایان از خانم ها کمتر بشه...نسب هم 5برابر بود
اصلا این در همه کشور های دنیا است (اصلا تعداد متولدین پسر بیشتر از دختر است اما مرگ و میر داخل پسرها بالاتره +این که دیرتر به سن بلوغ می رسن)
هرجا بری تعداد خانم ها بیشتر از آقایان هست الا چین
علت این که داخل چین این طور نیست اینه که اینا امدن قانون تنظیم کردن و گفتن که هر خانواده صرفا یه بچه
خوب اونا که مسلمان نبودن آمدن دستگاه سونوگرافی می خریدن بچه دختر می شد سقط می کردن پسر رو نگه می داشتن
الان کارشون به جایی رسیده پسراشون 20درصد بیشتر از دخترا شدن
و امدن قانون تنظیم کردن که حتی داشتن دستگاه سونو گرافی مجازات اعدام داره!!!
خوب برگردین به اول مطلب
گفتم بین اعراب جنگ بود و اقایان نیز تو این جنگ ها کشته می شدن تعداد خانم ها هم بیشتر بود
این بی خرد ها امدن به مغزشون فشار اوردن که بیایم دخترها رو بکشیم و یکی رو هم زنده می زاشتن برای ادامه نسل و توازن جمعیت
بعد حضرت پیامبر(ص) آمد گفت به جای این که بکشید باهاشون ازدواج کنید همین.
حالا اگه اساتید نظری دارن بدن

sayedali;240952 نوشت:
سلام
علت تعدد زوجات:
علت تعدد زوجات رو این طورمیشه گفت
شما می دونیسد اعراب اون زمان بینشون جنگ زیاد بود
دوقبیله سر یه شتر40سال می جنگیدن
خوب این باعث میشد که تعداد آقایان از خانم ها کمتر بشه...نسب هم 5برابر بود
اصلا این در همه کشور های دنیا است (اصلا تعداد متولدین پسر بیشتر از دختر است اما مرگ و میر داخل پسرها بالاتره +این که دیرتر به سن بلوغ می رسن)
هرجا بری تعداد خانم ها بیشتر از آقایان هست الا چین
علت این که داخل چین این طور نیست اینه که اینا امدن قانون تنظیم کردن و گفتن که هر خانواده صرفا یه بچه
خوب اونا که مسلمان نبودن آمدن دستگاه سونوگرافی می خریدن بچه دختر می شد سقط می کردن پسر رو نگه می داشتن
الان کارشون به جایی رسیده پسراشون 20درصد بیشتر از دخترا شدن
و امدن قانون تنظیم کردن که حتی داشتن دستگاه سونو گرافی مجازات اعدام داره!!!
خوب برگردین به اول مطلب
گفتم بین اعراب جنگ بود و اقایان نیز تو این جنگ ها کشته می شدن تعداد خانم ها هم بیشتر بود
این بی خرد ها امدن به مغزشون فشار اوردن که بیایم دخترها رو بکشیم و یکی رو هم زنده می زاشتن برای ادامه نسل و توازن جمعیت
بعد حضرت پیامبر(ص) آمد گفت به جای این که بکشید باهاشون ازدواج کنید همین.
حالا اگه اساتید نظری دارن بدن

پس معلوم شد همه اینها من درآوردی هستش و هیچ پایه و اساسی نداره

sayedali;240952 نوشت:
سلام
علت تعدد زوجات:
علت تعدد زوجات رو این طورمیشه گفت
شما می دونیسد اعراب اون زمان بینشون جنگ زیاد بود
دوقبیله سر یه شتر40سال می جنگیدن
خوب این باعث میشد که تعداد آقایان از خانم ها کمتر بشه...نسب هم 5برابر بود
اصلا این در همه کشور های دنیا است (اصلا تعداد متولدین پسر بیشتر از دختر است اما مرگ و میر داخل پسرها بالاتره +این که دیرتر به سن بلوغ می رسن)
هرجا بری تعداد خانم ها بیشتر از آقایان هست الا چین
علت این که داخل چین این طور نیست اینه که اینا امدن قانون تنظیم کردن و گفتن که هر خانواده صرفا یه بچه
خوب اونا که مسلمان نبودن آمدن دستگاه سونوگرافی می خریدن بچه دختر می شد سقط می کردن پسر رو نگه می داشتن
الان کارشون به جایی رسیده پسراشون 20درصد بیشتر از دخترا شدن
و امدن قانون تنظیم کردن که حتی داشتن دستگاه سونو گرافی مجازات اعدام داره!!!
خوب برگردین به اول مطلب
گفتم بین اعراب جنگ بود و اقایان نیز تو این جنگ ها کشته می شدن تعداد خانم ها هم بیشتر بود
این بی خرد ها امدن به مغزشون فشار اوردن که بیایم دخترها رو بکشیم و یکی رو هم زنده می زاشتن برای ادامه نسل و توازن جمعیت
بعد حضرت پیامبر(ص) آمد گفت به جای این که بکشید باهاشون ازدواج کنید همین.
حالا اگه اساتید نظری دارن بدن

درسته اين يكي از دلايله كه قويا بايد مدنظر قرار بگيره.ولي يادمون نره ما مسلمونا همونايي هستيم كه تا گفتن ربا حرومه اجاره به شرط تمليك درست كرديم بلديم چه طور كلاه شرعي واسه مسائل درست كنيم به نظر من واسه زنا هم چاره نيافتيم جز اينكه چشممون رو روي حدود و ثغور شرايط نكاج دائم تا 4 تا ببنديم تازه ديدن نه بازم كمه جواب نميده يه بنيان كاملا موقتي و وابسته به زمان خاص رو به اسم نكاح موقت ترويج دادن كه اين يكي اصلا ديگه هيچ حدود و ثغوري نداره.كسي دليل خواست ميگم كه چقدر اين بنيان مخرب و مفسد و ويرانگر وجهه اجتماعي خانوادگي و اخلاقيس اسلامه.

shahram1363;240993 نوشت:
پس معلوم شد همه اینها من درآوردی هستش و هیچ پایه و اساسی نداره

ببخشید شما اگه جای اون ها بودید چه طوری این معضل رو حل می کردین
واقعن از این راه بهتر میشه باشه خیلی راه خوب و کامل هست=ازدواج
به جای کشتن برید ازدواج کنید

به سخنرانی زن حجاب فمنیسم استاد رائفی رجوع کنید

جوريست;241138 نوشت:
درسته اين يكي از دلايله كه قويا بايد مدنظر قرار بگيره.ولي يادمون نره ما مسلمونا همونايي هستيم كه تا گفتن ربا حرومه اجاره به شرط تمليك درست كرديم بلديم چه طور كلاه شرعي واسه مسائل درست كنيم به نظر من واسه زنا هم چاره نيافتيم جز اينكه چشممون رو روي حدود و ثغور شرايط نكاج دائم تا 4 تا ببنديم تازه ديدن نه بازم كمه جواب نميده يه بنيان كاملا موقتي و وابسته به زمان خاص رو به اسم نكاح موقت ترويج دادن كه اين يكي اصلا ديگه هيچ حدود و ثغوري نداره.كسي دليل خواست ميگم كه چقدر اين بنيان مخرب و مفسد و ويرانگر وجهه اجتماعي خانوادگي و اخلاقيس اسلامه.

منظورتون اینه که شما با نهاد حقوقی متعه مخالفید...؟؟!!!این نص صریح قرآن هست
فقط برداشت ها در مذاهب متفاوت هست
شیعه می گه ملاک مهریه هست و ازدواج موقت محسوب میشه
اهل سنت می گن نه موقت رو قبول نداریم اما شافعی ها می گن اجاره برای زنا!!!!!!!!!
حالا من نمی خوام مانور بدم بگم ابوحنیفه چه گفته (بی خیال ) چون وارد بشیم خیلی خطری میشه

ببینید عقیده این که متعه رو قبول ندارید و بد می دونید به خاطر این هست که عرف شما و من و همه رو به این طرز تفکر کشونده
استاد رائفی در سخنرانی زن حجاب فمنیسم حرف های جالبی می زنه
میگه یه جوان پسر رو در نظر بگیرید این 16سالگی به بلوغ برسه گیریم 20سال به رشد برسه ...باید ازدواج کنه اما توانایی و شرایط رو نداره عرف هم شده رو 30سال..28سال
این از 16سالگی تا 28 سالگی
12سال باید خوددرگیری داشته باشه ؟؟؟؟به نظرتون چه کار باید کنه

اگه دست یه دختر رو بگیره بگه این دوست فلان من هست پدر و مادرش تشویقش می کنن و می گن بچمون بزرگ شده اما اگه بره دست یه زن رو بگیره بگه متعه من هست خوردش می کنه
این عرفی است که ماداریم

منم با این حرف ها موافقم البته با شرایط امروزی همون صیغه موقت رو هم جوان توانایی اون رو هم نداره

دکتر قزوینی من داشتم یکی از برنامه هاش رو که دانلود کرده بودم نگاه می کردم یکی از اهل سنت زنگ زد و گفت و نظر خودش رو داد آیت الله قزوینی هم جواب داد بعد من یه چند جمله از حرفاش هنوز تو ذهن منه
گفت اگه یه دختر خانوم با یه اقا پسری رابطه نامشروع داشته باشه پدر دختر متوجه بشه خیالش نیست اما اگه همین رابطه رو متوجه بشه که دختر با اون پسر یه عقد صرفا برای محرمیت خوندن ببینید چه برخوردی می کنه

نقل قول:
درسته اين يكي از دلايله كه قويا بايد مدنظر قرار بگيره.ولي يادمون نره ما مسلمونا همونايي هستيم كه تا گفتن ربا حرومه اجاره به شرط تمليك درست كرديم بلديم چه طور كلاه شرعي واسه مسائل درست كنيم به نظر من واسه زنا هم چاره نيافتيم جز اينكه چشممون رو روي حدود و ثغور شرايط نكاج دائم تا 4 تا ببنديم تازه ديدن نه بازم كمه جواب نميده يه بنيان كاملا موقتي و وابسته به زمان خاص رو به اسم نكاح موقت ترويج دادن كه اين يكي اصلا ديگه هيچ حدود و ثغوري نداره.كسي دليل خواست ميگم كه چقدر اين بنيان مخرب و مفسد و ويرانگر وجهه اجتماعي خانوادگي و اخلاقيس اسلامه.

اخوی مگه من وباقی کسانی که انجا هستن اینها رو درست کردیم که به ما میگی؟لطفا همه رو باهم جمع نبند.
اون کسی که میاد بانکداری رو که اساسش رباس یه اسلام اولش میاره و فکر میکنه که خیلی کارش شرعی شده باید بیاد جواب بده نه بنده و باقی دوستان.
.
-------------------------
بنده اصلا کاری به سابقه تعدد زوجات و غیره ندارم.
فقط اینکه زن به مرد نیازمنده و ایضا مرد به زن.در جامعه ای هم که تعداد زنها خیلی بیشتر از مردهاست طبق قواعد عقلانی باید تعدد زوجات وجود داشته باشه.علی الخصوص در جامعه ما با این وضع اسف بار.
شما هرجور حساب کنید زن نیاز به حامی داره مرد هم همینطور.پس چه سنتی پسندیده تر از ازدواج وعلی الخصوص تعدد زوجات چه چندیدن حدیث و روایت برای موجوده.
در جواب کسانی هم که میگن مساوات رعایت نمیشه باید بگم اولن مردش خیلی اشتباه میکنه و به نظر من گناهکاره که مساوات رو رعایت نمیکنه ولی زنی که با این وضعیت پا روی خاسته هاش میذاره و صبر میکنه وبر خدا توکل میکنه ثوابش کمتر از مجاهد فی سبیل الله نیست.

نقل قول:
اصلا ملاک آزادی و بندگی در چیست؟ مگر کسی غذا نداشت به بچه اش بدهد باید بچه اون شخص را در مقابل غذا به بندگی گرفت؟ یعن یاین کارها رواج داشته و فقط کراهت داشته همییینننن؟ واقعا که خجالت داره شرم بر خیلی چیزها

اخوی شما فقط میای شک و شبهه تو دین میندازی ها.اولن که برده گرفتن رو حضرت محمد و 14 معصوم درست نکردن کسایی درست کردن که ما هنوز باهاشون مشکل داریم.(که نمیشه اسمشونو برد.) ثانین غلامانی رو که ائمه داشتن بردشون نبودن در قبلا کاری که بهشون میکردن پول میگرفتن.

sayedali;240952 نوشت:
سلام
علت تعدد زوجات:
علت تعدد زوجات رو این طورمیشه گفت
شما می دونیسد اعراب اون زمان بینشون جنگ زیاد بود
دوقبیله سر یه شتر40سال می جنگیدن
خوب این باعث میشد که تعداد آقایان از خانم ها کمتر بشه...نسب هم 5برابر بود
اصلا این در همه کشور های دنیا است (اصلا تعداد متولدین پسر بیشتر از دختر است اما مرگ و میر داخل پسرها بالاتره +این که دیرتر به سن بلوغ می رسن)
هرجا بری تعداد خانم ها بیشتر از آقایان هست الا چین
علت این که داخل چین این طور نیست اینه که اینا امدن قانون تنظیم کردن و گفتن که هر خانواده صرفا یه بچه
خوب اونا که مسلمان نبودن آمدن دستگاه سونوگرافی می خریدن بچه دختر می شد سقط می کردن پسر رو نگه می داشتن
الان کارشون به جایی رسیده پسراشون 20درصد بیشتر از دخترا شدن
و امدن قانون تنظیم کردن که حتی داشتن دستگاه سونو گرافی مجازات اعدام داره!!!
خوب برگردین به اول مطلب
گفتم بین اعراب جنگ بود و اقایان نیز تو این جنگ ها کشته می شدن تعداد خانم ها هم بیشتر بود
این بی خرد ها امدن به مغزشون فشار اوردن که بیایم دخترها رو بکشیم و یکی رو هم زنده می زاشتن برای ادامه نسل و توازن جمعیت
بعد حضرت پیامبر(ص) آمد گفت به جای این که بکشید باهاشون ازدواج کنید همین.
حالا اگه اساتید نظری دارن بدن

جلل خالق!!!!!!!!!!!!!!
جناب يه مدركي چيزي داشته باشيد بد نيستا! اولا كي گفته همه جا الا چين دخترا از پسرا بيشترند؟ كافيه شما يه نگاه به صفحه آمار در كتاب جغرافيايه دبيرستان كه يادم نيست مربوط به كدوم پايه است بندازيد. شما مشاهده خواهيد كرد كه در همين ايران آمار تعداد آقايون و خانوم ها در رنج هاي سني كودك تا پير همراه با نمودارهايي هر 4 سال يكبار مقايسه شده و به غير از چند نمودار كه فكر ميكنم مربوط به دوره ي دفاع مقدس و جنگ ميشه در بقيه موارد تعداده آقايون بيشتره. در مورد اين چيني ها و دستگاهه سونوگرافي هم بايد بگم در چين سونوگرافي 100 سالي ميشه كه اختراع شده! و اين مسئله ي افزايش بسيار قابل توجه آقايون نسبت به خانومها در چين به گفته ي استاده ما مربوط ميشه به مسئله ي دست ورزيه ژنتيكي و روش هاي صحيح آميزشي كه هم اكنون در كشور ما هم كم كم داره تعيين جنسيت جنين به طور دلخواه وارد ميشه. لطفا از دلايل مستدلل براي پاسخ به سوالات استفاده كنيد

hedye;241294 نوشت:
جلل خالق!!!!!!!!!!!!!!
جناب يه مدركي چيزي داشته باشيد بد نيستا! اولا كي گفته همه جا الا چين دخترا از پسرا بيشترند؟ كافيه شما يه نگاه به صفحه آمار در كتاب جغرافيايه دبيرستان كه يادم نيست مربوط به كدوم پايه است بندازيد. شما مشاهده خواهيد كرد كه در همين ايران آمار تعداد آقايون و خانوم ها در رنج هاي سني كودك تا پير همراه با نمودارهايي هر 4 سال يكبار مقايسه شده و به غير از چند نمودار كه فكر ميكنم مربوط به دوره ي دفاع مقدس و جنگ ميشه در بقيه موارد تعداده آقايون بيشتره. در مورد اين چيني ها و دستگاهه سونوگرافي هم بايد بگم در چين سونوگرافي 100 سالي ميشه كه اختراع شده! و اين مسئله ي افزايش بسيار قابل توجه آقايون نسبت به خانومها در چين به گفته ي استاده ما مربوط ميشه به مسئله ي دست ورزيه ژنتيكي و روش هاي صحيح آميزشي كه هم اكنون در كشور ما هم كم كم داره تعيين جنسيت جنين به طور دلخواه وارد ميشه. لطفا از دلايل مستدلل براي پاسخ به سوالات استفاده كنيد

خواهر گرامی مایش یه سوچ تو گوگله تا اخرین امار مربوط به دختران مجرد رو بدست بیارید.
اقلن تعدادشون یک و نیم برایره تعداد پسران مجرده.
شما کتاب جغرافی دبیرستانون ولش کن اگه جغرافی دبیرستان راست میگفت الان وضع نسل ما اینطور نبود.

مزایایی که تعدد زوجات فقط برای خانمها داره :
1-خیانت کم میشه
2-امنیت زیاد میشه
3-دختر ها همسر دار میشن(سن ازدواج پایین میاد و دخترها مجبورنیستن سه دهه نگهبان پرده ی بکارتشون باشن )
4- مادر میشن
5-زنانی که بیوه میشن میتونن مجددن ازدواج کنن
6-مرد ها انگیزه ی بیشتری برای کسب ثروت پیدا میکنن
7-سر هر اختلافی مرد زنشو طلاق نمیده که از دستش راحت بشه و احساس شکست نمیکنه
8-انتظارات از زنها کم میشه . یه مرد به جای اینکه مثل الان انتظار داشته باشه زنش اندام جنیفر لوپز و آشپزی خانم ایکس و هنر خانم ایگریگ و عقل و هوش خانم دبلیو رو داشته باشه ، زنش رو همونطوری که بود دوست میداشت .
9-همه خانواده دار میشن و از خیابونا جمع میشن
10-مهریه کم میشه . در نتیجه اگه دو نفر میخواستن متارکه کنن و یه زندگی جدید رو شروع کنن راه باز بود . نه اینکه محکوم باشن به پیر شدن و شکنجه شدن تا آخر عمر
11- و بسیاری مزایای دیگه...

نقل قول:
جلل خالق!!!!!!!!!!!!!!
جناب يه مدركي چيزي داشته باشيد بد نيستا! اولا كي گفته همه جا الا چين دخترا از پسرا بيشترند؟ كافيه شما يه نگاه به صفحه آمار در كتاب جغرافيايه دبيرستان كه يادم نيست مربوط به كدوم پايه است بندازيد. شما مشاهده خواهيد كرد كه در همين ايران آمار تعداد آقايون و خانوم ها در رنج هاي سني كودك تا پير همراه با نمودارهايي هر 4 سال يكبار مقايسه شده و به غير از چند نمودار كه فكر ميكنم مربوط به دوره ي دفاع مقدس و جنگ ميشه در بقيه موارد تعداده آقايون بيشتره. در مورد اين چيني ها و دستگاهه سونوگرافي هم بايد بگم در چين سونوگرافي 100 سالي ميشه كه اختراع شده! و اين مسئله ي افزايش بسيار قابل توجه آقايون نسبت به خانومها در چين به گفته ي استاده ما مربوط ميشه به مسئله ي دست ورزيه ژنتيكي و روش هاي صحيح آميزشي كه هم اكنون در كشور ما هم كم كم داره تعيين جنسيت جنين به طور دلخواه وارد ميشه. لطفا از دلايل مستدلل براي پاسخ به سوالات استفاده كنيد

تعداد مردان در ایران درسته بیشتره . اما یه نگاه به آمار معتادا و مریضا و کارتون خوابها بندازید متوجه میشید تعداد مردان واجد شرایط ازدواج خیلی کمتر از دختران واجد شرایطه .

hedye;241294 نوشت:
جلل خالق!!!!!!!!!!!!!!
جناب يه مدركي چيزي داشته باشيد بد نيستا! اولا كي گفته همه جا الا چين دخترا از پسرا بيشترند؟ كافيه شما يه نگاه به صفحه آمار در كتاب جغرافيايه دبيرستان كه يادم نيست مربوط به كدوم پايه است بندازيد. شما مشاهده خواهيد كرد كه در همين ايران آمار تعداد آقايون و خانوم ها در رنج هاي سني كودك تا پير همراه با نمودارهايي هر 4 سال يكبار مقايسه شده و به غير از چند نمودار كه فكر ميكنم مربوط به دوره ي دفاع مقدس و جنگ ميشه در بقيه موارد تعداده آقايون بيشتره. در مورد اين چيني ها و دستگاهه سونوگرافي هم بايد بگم در چين سونوگرافي 100 سالي ميشه كه اختراع شده! و اين مسئله ي افزايش بسيار قابل توجه آقايون نسبت به خانومها در چين به گفته ي استاده ما مربوط ميشه به مسئله ي دست ورزيه ژنتيكي و روش هاي صحيح آميزشي كه هم اكنون در كشور ما هم كم كم داره تعيين جنسيت جنين به طور دلخواه وارد ميشه. لطفا از دلايل مستدلل براي پاسخ به سوالات استفاده كنيد

سخنرانی استاد علی اکبر رائفی پور رو در مورد زن..حجاب...فمنیسم...نگاه کنید .

الله سمیع علیم___هرچه دلیل هم آوریم دلیل خداوندی نمی شود که او چیزی را میداند که ما عابدان نمی دانیم.

یک جمله:
اگر تعدد ازواج نبود به این فکر کنید چه بسر جمعیت کنونی مسلمانان می آمد؟

ما که هنوز جواب خود را نگرفتیم که یک زنی که تمام عمر خود را صرف شوهر خود کرده چگونه میتواند کاملا شرعی و قانونی با خیانت شوهر خود مواجهه شود!

نقل قول:
مزایایی که تعدد زوجات فقط برای خانمها داره :
1-خیانت کم میشه
2-امنیت زیاد میشه
3-دختر ها همسر دار میشن
4-دخترها مادر میشن
5-زنانی که بیوه میشن میتونن مجددن ازدواج کنن
6-مرد ها انگیزه ی بیشتری برای کسب ثروت پیدا میکنن
7-سر هر اختلافی مرد زنشو طلاق نمیده که از دستش راحت بشه و احساس شکست نمیکنه
8-انتظارات از زنها کم میشه . یه مرد به جای اینکه مثل الان انتظار داشته باشه زنش اندام جنیفر لوپز و آشپزی خانم ایکس و هنر خانم ایگریگ و عقل و هوش خانم دبلیو رو داشته باشه ، زنش رو همونطوری که بود دوست میداشت .
9-همه خانواده دار میشن و از خیابونا جمع میشن
10-مهریه کم میشه . در نتیجه اگه دو نفر میخواستن متارکه کنن و یه زندگی جدید رو شروع کنن راه باز بود . نه اینکه محکوم باشن به پیر شدن و شکنجه شدن تا آخر عمر
11- و بسیاری مزایای دیگه...

متن جالب و خنده داری بود،تعدد زوجات مشکل تورم را حل نمی کند؟

نقل قول:

متن جالب و خنده داری بود،تعدد زوجات مشکل تورم را حل نمی کند؟

اگه دوست داری بخندی بخند . اتفاقا تأثیر قابل توجهی میتونه ارتقاء اقتصادی داشته باشه .
- بودجه ای که برای ارتقاء امنیت صرف میشد کاهش پیدا میکرد . و صرف کارهای بهتری میشد
- هزینه هایی که برای درمان بیماریها ( مقاربتی و یا انحرافات جنسی و متعاقبا بیماریهای روانی) صرف میشد توی جیب میموند. با یک دختر ایدزی صحبت میکردم . ماهی 1-2 میلیون تومان هزینه ی داروهاشه .
- اینهمه پول اسمس و تلفنی که جوونا ماهانه صرف میکنن فقط برای اینکه "حرف" زده باشن با کسی که دوستش دارن هدر نمیرفت .و صرف کار تولیدی میشد نه مصرف گرایی.
- هزینه ی عروسی ها کاهش پیدامیکرد و از طرفی چشم و همچشمی ها و مخارج اضافی در جیب میموند.
- خیلی موارد دیگه که مجالی برای تشریح و قید کردنش نیست .
تا اینجا نمونه های علمی بود . بماند که خدا روزی زوجین رو تضمین کرده و خیر و برکت رو به جامعه ی پاک خواهد رساند .

نقل قول:
ما که هنوز جواب خود را نگرفتیم که یک زنی که تمام عمر خود را صرف شوهر خود کرده چگونه میتواند کاملا شرعی و قانونی با خیانت شوهر خود مواجهه شود!

کسی اسم خیانت رو نیاورد .خیانت مذموم هست . اما ازدواج خیانت نیست . در ازدواج اجازه ی همسر اول شرط هست .
چون اگر ازدواج به صورت غیابی باشه اولین شرط چند همسری یعنی عدالت زیر پا گذاشته شده .چون همسر دوم یقینن از اینکه شوهرش متأهل هست اطلاع خواهد داشت اما همسر اول نه . پس اینجا بی عدالتی اتفاق افتاده . در این شرایط مرد موطف هست اول متارکه کنه بعد ازدواج کنه .
در شرایطی که علارغم عدم اجازه ی همسر اول مرد ازدواج میکنه ، باید به سایر احکام رجوع کرد . مثلاً اگر زنی با همبستر شدن با شوهرش امتناع بورزه یا مدام قهر کنه یا نیاز شوهر رو (به هر دلیلی خواسته یا ناخواسته) برطرف نکنه دیگه اجازه ی همسر شرط نیست .
مثل وقتی که گفته میشه اگر دختری بالغ و عاقل باشه و معتقد باشه که با ازدواج نکردن به گناه میفته ، با وجود مخالفت پدر هم میتونه با شخص محبوبش ازدواج کنه .
__________________________________________________
حسادت یک حس هست مانند ترس ، عشق ، نفرت ، عصبانیت و ...
تمام این حواس در جایی وجه اشتراک دارند . اونهم توانایی آدم برای تغییرشون هست .
آدم میتونه عصبانیتش رو کنترل کنه . آدم میتونه به مرور زمان با کسی که ازش متنفر هست کنار بیاد
آدم میتونه از کسی که عاشقش هست یه روزی متنفر بشه
آدم میتونه ترس خودش رو از بین ببره
زن هم میتونه با تمرین و گذر زمان با هووی خودش دوست بشه و مثل خواهر هم بشه . چه برسه به کنار اومدن با واقعیت .

میدونم بعضیاتون حرص میخورید از حرفام دیگه شرمنده :Gol::khandeh!:

نقل قول:
کسی اسم خیانت رو نیاورد .خیانت مذموم هست . اما ازدواج خیانت نیست . در ازدواج اجازه ی همسر اول شرط هست .
چون اگر ازدواج به صورت غیابی باشه اولین شرط چند همسری یعنی عدالت زیر پا گذاشته شده .چون همسر دوم یقینن از اینکه شوهرش متأهل هست اطلاع خواهد داشت اما همسر اول نه . پس اینجا بی عدالتی اتفاق افتاده . در این شرایط مرد موطف هست اول متارکه کنه بعد ازدواج کنه .
در شرایطی که علارغم عدم اجازه ی همسر اول مرد ازدواج میکنه ، باید به سایر احکام رجوع کرد . مثلاً اگر زنی با همبستر شدن با شوهرش امتناع بورزه یا مدام قهر کنه یا نیاز شوهر رو (به هر دلیلی خواسته یا ناخواسته) برطرف نکنه دیگه اجازه ی همسر شرط نیست .
مثل وقتی که گفته میشه اگر دختری بالغ و عاقل باشه و معتقد باشه که با ازدواج نکردن به گناه میفته ، با وجود مخالفت پدر هم میتونه با شخص محبوبش ازدواج کنه .

در کجا گفته شده اجازه همسر اول لازم است؟
باز رسیدیم به بحث همیشگی
اینکه یک مرد سالهای سال با یک زن زندگی کرده و از وی فرزند دارد میرود همسر یا همسران دیگری می گیرد خیانت به یک زن نیست؟نمیدانم شما چند نفر را میتوانید دائم دوست داشته باشید ولی قبلا هم گفتم عشق برای یک شخص واحد صادق هست.هیچ انسانی نمی تواند عاشق دو یا چند نفر باشد،پس همین جا عدالت نقض شده و فلسفه ازدواج مجدد زیر سئوال میرود
بقیه حرفهایتان هم بی ربط بود!

نقل قول:
حسادت یک حس هست مانند ترس ، عشق ، نفرت ، عصبانیت و ...
تمام این حواس در جایی وجه اشتراک دارند . اونهم توانایی آدم برای تغییرشون هست .
آدم میتونه عصبانیتش رو کنترل کنه . آدم میتونه به مرور زمان با کسی که ازش متنفر هست کنار بیاد
آدم میتونه از کسی که عاشقش هست یه روزی متنفر بشه
آدم میتونه ترس خودش رو از بین ببره
زن هم میتونه با تمرین و گذر زمان با هووی خودش دوست بشه و مثل خواهر هم بشه . چه برسه به کنار اومدن با واقعیت .

میدونم بعضیاتون حرص میخورید از حرفام دیگه شرمنده

زن میتواند با هووی خود دوست شود،با عشق به همسر خود چه کند
نکند میخواهید بفرمایید با آن هم کنار می آید آن هم با حضور سه زن دیگر!

باقی حرفهایتان هم بی پایه و اساس بود،نیازی به جواب دادن نداشت!

javaneh;245118 نوشت:
کسی اسم خیانت رو نیاورد .خیانت مذموم هست . اما ازدواج خیانت نیست . در ازدواج اجازه ی همسر اول شرط هست .

سلام جناب جوانه
خوب خوبه که در موارد عادی به اجازه همسر اول اشاره کردید.جای شکر داره.
که خوب تو این دوره و زمونه هم که فکر نمیکنم زنی اینقدر احمق باشه که تن به چنین مسئله ای بده.
درسته که در قرآن خداوند متعال تعداد زوجات رو مطرح فرموده و شرط عدالت رو گذاشته ولی خوب آخر آیه فرموده که همون یه دونه برای شما بهتره چون مطمئنا از پس اون عدالته بر نمیاین.:khandeh!:

شما هم عوض اینکه به فکر این باشین که مشکل دو شلوار شدن خودتون رو حل کنید به فکر مساله ازدواج آسان جوانان باشین.

پرسش
چرا اسلام چند همسری را برای مرد جایز دانسته است؟

پاسخ
برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد:

نکته اول:

اینکه بگوییم ذات مرد تنوع طلب بوده و خواهان تعدد است حرف درستی به نظر نمی رسد، بلکه اصل بر تک همسری است و حکم به جواز تعدد زوجات از باب یک ضرورت اجتماعی است(1) همانطور که با تفصیل بیشتری عرض خواهد شد، و حتی برخی از فقها به استحباب تک همسری نظر داده اند.(2)

نکته دوم:

جنس مذکر و مونث در انسان هر دو نیازهای عاطفی و جنسی دارند، اما این نیاز در آنها متفاوت است، نیازهای جنسی در مردان مقدم بر نیازهای عاطفی آنهاست، و در زنان بالعکس است، یعنی نیازهای عاطفی آنها بر جنسیتشان مقدم است، به همین خاطر زن اگر به مردی علاقه و محبت نداشته باشد از او لذت نبرده و چنین رابطه­ای برای زن تجاوز محسوب می­شود و آسیب جدی به عواطف و احساسات وی می زند، اما رابطه جنسی برای مرد در گرو عشق و محبت نیست.
به همین خاطر اسلام هر کجا که می­خواهد به زنان در مورد شوهرانشان سفارش کند عمدتا سفارش­هایش مربوط به رعایت نیازهای جنسی مرد است، و هر کجا که می­خواهد به مردان در خصوص زن­هایشان سفارش کند، سفارش­ها و توصیه­هایش عمدتا ناظر به نیازهای عاطفی زن است.

بنابراین نگاه زن به شوهرش نگاه به عنوان تکیه گاه عاطفی در زندگی است اما مرد چنین نگاهی به همسرش به عنوان تکیه گاه ندارد، بلکه نگاهش به گونه ای است که قرار است همسرش به او تکیه کند.
با این اوصاف روشن می­شود مسئله تعدد زوجات برای مرد نه با روحیات ذاتی زن تعارض دارد، نه با روحیات ذاتی مرد، برخلاف تعدد همسر برای زن که هم با روحیات خودش تعارض دارد، و هم با روحیات ذاتی مرد.(3)

نکته سوم:
در بحث تعدد زوجات سخن از یک ضرورت اجتماعی است، و بر خلاف آنچه که عموما در جامعه گمان می­شود، حکم تعدد زوجات فقط برای مرد نیست، بلکه آنچه که بیشتر مایه ضرورت چنین حکمی میشود سامان دادن وضعیت زنان در جامعه است.
ممکن است زنان ابتدا زیر بار پذیرش تعدد زوجات نرفته و در مقابل آن موضع بگیرند، اما قطعا چنین موضع گیری از باب رعایت مصالح شخصیه است، به همین خاطر اگر به جای مصالح شخصی، مصلحت عمومی مدّ نظر قرار بگیرد، و به وضعیت تمام زنان توجه شود این حکم منطقی جلوه خواهد کرد.

آنچه که پذیرش این حکم را توسط برخی خانم ها دشوار می سازد در حقیقت همین نگاه های شخصی است، اما در مباحث حقوقی باید نگاهی کل نگر و جامع داشت.
زن بسیار آسیب پذیرتر از مرد است، چه از نظر روحی و روانی، چه از نظر اقتصادی، چه از نظر امنیتی، چه از نظر اجتماعی، و مانند آن باید به او توجه ویژه شود. زنی که در اغاز جوانی همسرش را از دست داده، نه پناه اقتصادی دارد، نه پناه امنیتی دارد، و نه امید به ازدواج باید چه کند؟

نکته چهارم:
تک همسری یا تعدد زوجات یک مسئله ای است که مانند عرضه و تقاضا خود به خود در جامعه تنظیم میشود، و اصلا قابل این که به آن توصیه شود یا از آن جلوگیری شود نیست. اگر تعداد مردان به اندازه زنان بوده یا بیشتر باشد طبیعتا هر زنی موقعیت ازدواج تک همسری را خواهد داشت لذا به درخواست های به عنوان همسر دوم پاسخ مثبت نخواهد داد، و از آن طرف اگر تعداد زنان بیشتر از مردان باشد یا به گونه ای زن احساس کند به خاطر بیوه بودن یا بالا رفتن سن امکان ازدواج دائم را نخواهد داشت هم از ایشان به عنوان همسر دوم خواستگاری خواهد شد و هم پاسخ مثبت خواهد داد.

پس تک همسری و چند همسری مسئله ای است که رواج آن به خود جامعه وابسته است، اگر جامعه کشش آن را نداشته باشد اصلا خود به خود به سمت آن نخواهد رفت، چه حکم به جواز باشد و چه نباشد، و اگر جامعه کشش آن را داشته باشد و مرد و زن به آن متمایل باشند به سمت آن خواهد رفت، چه کسی مانع شود و چه نشود.
ممنوع کردن چنین مسئله ای که یک ضرورت اجتماعی است، و جامعه کشش و ظرفیت آن را دارد، عوارضی به دنبال خواهد داشت که به آن اشاره خواهد شد.

نکته پنجم:
تعدد زوجات هرگز نسخه ای عمومی و برای تمام مردان نیست، بلکه در گرو شرایط است، آن هم به گونه ای که اگر حتی بیم آن وجود داشته باشد که مثلا مرد نتواند عدالت را برپا کند این استحباب ساقط است بلکه نهی جای آن را می گیرد، همانطور که قرآن کریم می فرماید:
«فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً»؛ با زنان پاك (ديگر) ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى‏ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد.(4)
اینجا بحث خوف و بیم است، نه بحث علم! قرآن کریم نمی­فرماید اگر نمی­توانید عدالت برقرار کنید پس یک همسر بگیرید! می­فرماید اگر حتی بیم این را دارید که نتوانید عدالت برقرار کنید یک همسر بگیرید، همان­طور که اگر بیم دارید آب برای شما ضرر داشته باشد نباید وضو بگیرید، یا اگر بیم داشته باشید روزه برایتان ضرر دارد نباید روزه بگیرید!(5)
یا سایر شرایط مثل توان روحی و جسمی؛ یا توان و تمکّن مالی برای اداره و تدبیر دو یا چند خانواده؛ همه اینها جزء شرایطی است که در ازدواج مجدد شرط است که مرد از عهده آنها برآید.

همچنین با وجود این شرایط فوق، باز هم برای اصل این تعدد ازدواج و انتخاب مورد حتما مشاوره با مشاورین اسلامی لازم است، تا از مسئولیت های سنگین پس از آن آگاه شده، و از سختی های کار مطلع شود.
و نیز عکس العمل همسر اول، و تکلیف زندگی با همسر اولش لحاظ شود، همسر اول نسبت به مسئله توجیه شود، اگر بچه هایی وجود دارند نظر آنها جلب شود، چرا که هدف اسلام از تجویز این حکم زیر پوشش گرفتن زن های جامعه است، لذا بنیان نهادن یک خانواده به قیمت فروپاشی یک خانواده دیگر و شکل کیری مشکلات دیگری چون بچه های طلاق و مانند آن مطلوب اسلام نیست.

منتهی مسئله ای که وجود دارد این است که چنین رویکردی در میان زنان، برگرفته از عواطف و احساسات بوده و از خصوصیات و اوصاف ذاتی ایشان نیست، بلکه عارضی است(6) لذا باید به صورت منطقی این مسئله تبیین شود تا کسی مخالفت نکند، چرا که در صورت وجود چنین کشش و ظرفیتی در جامعه، اگر سنت های غلط مانع آن شوند فساد گسترده ای در جامعه پهن می شود که اساس تک همسری را هم به خطر خواهد انداخت که در نکته بعدی اشاره خواهد شد.

نکته ششم:
روگردانی از تعدد زوجات در جایی که جامعه این خواست و کشش را داشته باشد مفاسد متعددی را به دنبال خواهد داشت، مهم­ترین عاملی که بخشی از مردم خصوصا زنان را روبروی این حکم قرار می­دهد حفظ بنیان تک همسری است، در حالی که با توجه به نیاز عمومی زنان اگر زنانی که نیاز به سرپرستی دارند تأمین نشوند مردان را به سمت خود جذب می­کنند، و به تعبیر شهید مطهری اساس تک همسری به خطر می افتد.(7)
نباید خودمان را فریب بدهیم، نیاز زنان بی سرپرست جایی نمی­رود، و نیاز جنسی و تنوع طلبی مردان هم از بین نرفته است. وقتی جامعه کشش چند همسری را داشته باشد اما سنت های غلط سایه سنگین خود را بر آن افکنده باشد هرگز این نیاز از بین نمی­رود، منتهی به لایه های زیرین اجتماع رسوخ پیدا می­کند و به روابط پنهانی و بدون مسئولیت منتهی می­شود.
به تعبیر شهید مطهری(ره):
«امروز گناه جاى تعدد زوجات را گرفته است نه وفا، و به همين دليل مرد امروز سخت از تعدد زوجات كه براى او تعهد و تكليف ايجاد مى‏كند متنفر است. مرد ديروز اگر مى‏ خواست هوسرانى كند راه گناه چندان براى او باز نبود، ناچار بود تعدد زوجات را بهانه قرار داده هوسرانى كند. در عين اينكه شانه از زير بار بسيارى از وظايف خالى مى‏ كرد، از انجام بعضى تعهدات مالى و انسانى در باره زنان و فرزندان چاره‏ اى نداشت. اما مرد امروز هيچ الزام و اجبارى نمى‏ بيند كه كوچكترين تعهدى در زمينه هوسراني هاى بى ‏پايان خود بپذيرد. ناچار عليه تعدد زوجات قيام مى ‏كند.(8)

پی نوشت ها:
1. ر.ک: مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، ج19، ص340 و ص341.
2. طوسی، محمد بن حسن، المبسوط فی فقه الامامیه، تحقیق محمد باقر بهبودی، مکتبة المرتضویه، تهران، ج6، ص4.
3. مجموعه آثار، ج19، ص311.
4. نساء:3/4.
5. مجموعه آثار، ج‏19، ص 362.
6. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، ج4، ص293و294.
7. مجموعه آثار، ج19، ص341.
8. همان، ج19، ص364.

موضوع قفل شده است