احکام موسیقی

تب‌های اولیه

185 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احکام موسیقی

حکم گوش دادن به موسیقی بدون کلام چیست؟
همچنین گوش دادن به ترانه هایی که جهت بیان حقوق بشر در قالب ترانه خوانده می شوند؟

غنا و موسيقى مبتذل و مطرب، و گوش دادن آن به اجماع فقهاى شيعه حرام است، و در قرآن كريم آياتى هست كه مسلمانان را از غنا و اين گونه موسيقى نهى مى فرمايد:
1. «و من الناس من يشترى لهوالحديث ليضلّ عن سبيل الله...;(لقمان، 6) بعضى از مردم سخنان بيهوده را مى خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزاء گيرند. براى آنان عذابى خوار كننده است.» يكى از مصاديق لهوالحديث ـ كه حرام است ـ موسيقى و غناست.•
2. «فاجتنبوا الرجس من الأوثن واجتنبوا قول الزّور...;(حج،30) از بت هاى پليد اجتناب كنيد و از سخن باطل بپرهيزيد» اين جا هم يكى از موارد قول زور (سخن باطل) كه حرام است موسيقى و غناست;•
3. آيه «وَ الَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا;(فرقان،72) بندگان خاص خداوند (عباد الرحمن) كسانى هستند كه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شركت نمى كنند). و هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند.
4. آيه «وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ;(مؤمنون،3) مؤمنان كسانى هستند كه از لغو و بيهودگى روى گردانند.
5. آيه «وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْه;(قصص،55) هر گاه چيز بيهوده اى بشنوند از آن روى مى گردانند.•
آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم كرد:
الف) آهنگ ها و آوازهايى كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبى اجرا مى شود و انسان را از حالتِ اعتدالِ فكرى و ذهنى دور مى سازد و به بى بند و بارى، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت و تشويق مى كند كه اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل» مى گويند.
ب) آنهايى كه هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا، خوب و زيبا اجرا مى شود و در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو، عيش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است; امّا نوع دوم اشكال ندارد.•
ج) ساز و آوازهايى كه نسبت به آن شك داريم و نمى دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم) اشكال ندارد; امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ ها هم گوش نكنيم.
پاورقي:
1. جامع المسائل «استفتائات، آيت الله فاضل لنكرانى، ص 252 مطبوعاتى امير، چاپ دوم،
2. الميزان، ج 14، ص 379 / تفسير ابوالفتوح رازى، ج 8، ص 92، انتشارات اسلاميه.

بسم الله الرحمن الرحیم
موسیقی در صورتی مشكل دارد كه عنوان غنایی پیدا كند
به طور كلی می توان موسیقی ها را به سه دسته تقسیم كرد
1. موسیقی كه متناسب با مجالس عیش و نوش و لهو و لعب است اینگونه موسیقی ها معمولا در مجالس و محافلی برپامی شود كه در كنارش گناه های دیگری هم صورت می گیرد مثلا در عروسی ها دركنارش رقص و شراب و مواد مخدر و.. هم وجود دارد به عنوان نمونه شما اگه به موسیقی بندری توجه كنید بدون رقص معنا و مفهوم ندارد حتی تلویزیون هم كه آن را پخش می كند به همراه یكسری حركات موزون مثل كشیدن تور ماهیگیری از دریا و.. همراه است این نشان می دهد این موسیقی تنها نیست
این گونه موسیقی ها شرعا اشكال دارد و گناه محسوب می شود و همه ما هم اینگونه موسیقی ها را می شناسیم
2. دسته ای موسیقی هستند كه هیچ كس در حلال بودنشان شك ندارد مثلا مارش نظامی یا آهنگ هایی از قبیل برخی ترانه های افتخاری مثل نیلوفرانه و شجریان و ... كه همگی اذعان به بی مشكل بودنش دارند
3 . موسیقی ها یی هستند كه دو پهلوهستند برخی گوش می كنند تحت تاثیر قرارا می گیرند برخی رویشان اثری ندارد این موارد را كسانی كه رویشان اثر می گذارد باید اجتناب كنند
تذكر:
الف) در صورتی كه محتوای موسیقی از اشعار سخیف و سبك و عشق و عاشقی كوچه بازاری باشد گرچه لحن مشكل نداشته باشد مشكل دارد
ب) در صورتی كه اشعار مشكل نداشته باشد اما لحن مخصوص مجالس عیش و نوش باشد بازهم اشكال دارد
ج) موسیقی ها و كنسرت هایی كه تحت اشراف حكومت های طاغوتی كه توجه ای به مسایل دین ندارند ساخته میشود مثل موسیقی های زمان طاغوت و كنسرت هایی كه خارج از كشور اجرا میشود مشكل دارد
د) ترانه هایی كه خانم ها می خوانند قطعا روی آدم اثر دارد مشكل دارد

[=Times New Roman]بنام خدا :Gol:
[=Times New Roman]با تشكر از سوال شما
[=Times New Roman]حكم گوش دادن به موسيقي [=Times New Roman]:در مورد حكم موسيقي از نظر مراچع سه قسم ميشوند
[=Times New Roman]دسته اول[=Times New Roman]:همه مراجع موسيقي كه مطرب( متناسب با مجالس گناه وفساد ) باشدحرام است
[=Times New Roman]دسته دوم[=Times New Roman]: موسقي كه مطرب (متناسب با مجالس گناه) نباشد بنابر نظر اقاي بهجت به احتياط واجب وبنا بر اقاي صافي وگلپايگاني فتوي بر حرمت دارند
قسم سوم(مختص اقاي وحيد):اگرموسيقي از الات لهوي اجرا شود مطلقا حرام است واگر از الات غير لهوباشد به صورت لهوي اجرا شود حرام ا ست وبه صورت غير لهوي احتاط واجب بر حرمت دارند
[=Times New Roman]درمورد ترانه :[=Times New Roman]بايد توجه داشت صرفا محتوا موجب حرمت نميشود چه بسا محتوايش چيزهاي ارزشي باشد ولي خوانندگي به صورت غنائي([=Times New Roman]متناسب با گناه) [=Times New Roman]باشدحرام است
[=Times New Roman]نتيجه[=Times New Roman]: گاهي اوقات محتوا موجب حرمت ميشود(مثل اينكه تشبيه به چيزهاي زشت در شعر)وگاهي اوقات نوع خوا ندن(غنائي) موجب حرمت ميشود

خیلی ممنون، خیلی کامل بود :ok:


بنام خدا
شرکت در مجلسی که موسیقی وترانه مبتذل پخش می کنند-در حالیکه تذکردادن فایده ندارد-چگونه است؟:Gol:
همه مراجع:شرکت در مجالسی که باعث استماع موسیقی حرام ویا تایید گناه می گردد جایز نیست، مگر بتواند نهی از منکر کند.

آیا گوش دادن به موسیقی بسیار محزون هم اشکال دارد؟(آیت الله خامنه ای)

هر موسیقی که از نظر عرف لهوی ومطرب باشد؛حرام است
منظور از لهوی و مطرب بودن این است که متناسب مجالس گناه است و به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از یاد خدا و فضایل اخلاقی دور نموده وبه سمت بی بندوباری و گناه سوق دهد .
هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع لهوی باشد

اعم از اینکه مهیج باشد یا نباشد، موجب ایجاد حزن واندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر؛ حرام است



اجوبة الاستفتائات ایه الله خامنه ای

آیا گوش دادن به موسیقی بسیار محزون هم اشکال دارد؟(آیت الله خامنه ای)[=fixedsys][=&quot]سوال از محمد[/][/]
[=fixedsys][=&quot]
در موسيقي حرام، تفاوتي بين شاد وغم انگيز بودن ان نيست وگوش دادن به هردو حرام است انچه موجب حرمت است متناسب بودن اين موسيقي با مجلس گناه،لهو لعب وعيش و نوش است به عبارتي ديگر اين موسيقي قابليت داشته باشدمجلس گناهي برپا كرد، از نوع موسيقي حرام است[/]
[/]
[=fixedsys][=&quot]به استفتائات زير توجه كنيد (اجوبه)[/][/]
[=fixedsys][=&quot]1130 منظور از موسيقي مطرب ولهوي چيست ورا ه تشخيص موسيقي مطرب ولهوي از غير ان چيست؟[/][/]
[=fixedsys][=&quot]موسيقي مطرب ولهوي ان است كه به سبب ويژگي هائي كه داردانسان را از خداوند متعال وفضائل اخلاقي دور نموده وبه سمت بي بندو باري وگناه سوق مي دهدو مرجع تشخيص عرف است[/][/]
[=fixedsys][=&quot]1132 ايا معيار حرمت موسيقي فقط مطرب ولهوي بودن ان استيا اينكه ميزان ،تحريك وتهييج ان هم تاثير دارد اگر باعث حزن وگريه شنونده شود، چه حكمي دارد؟[/][/]
[=fixedsys][=&quot]ملاك ومعيا رموسيقي حرام به كيفيت نواختن موسيقي با در نظر گرفتن همه خصوصيات ويژگيهاي ان است واين كه از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجلس لهو وگناه باشد اين نوع موسيقي حرام است و( شخصيت نوازنده ، باكلام يا بي كلام،كلاسيك يا غير كلاسيك وهمچنين فرقي بين توليد داخل وخارج نيست1131 و1142 ) و هر موسيقي كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقي لهوي باشد ،حرام است اعم از اين كه مهيج باشد يا موجب حزن و اندوه وحالات ديگر در شنونده بشود يا خير.[/][/]

دوستان من به سبک موسیقی "رپ" علاقه دارم.
سبکی که متأسفانه بهش ظلم شده ولی باور کنید در این سبک حرفای خوبی هم زده میشه. اگر شد یک روزی اصلاً در این باره یک تاپیک باز میکنم ولی در کل میخوام بدونم که گوش دادن به "رپ" به طور کلی حرام است ؟ دلیلش چیست ؟
حتی اگر محتوای آهنگ خوب باشد چون آهنگای "رپ" بسیار زیادی درباره ی دفاع مقدس، ایران، حقوق بشر، انسان و ... خونده میشه.

ehsan24;23251 نوشت:
دوستان من به سبک موسیقی "رپ" علاقه دارم.
سبکی که متأسفانه بهش ظلم شده ولی باور کنید در این سبک حرفای خوبی هم زده میشه. اگر شد یک روزی اصلاً در این باره یک تاپیک باز میکنم ولی در کل میخوام بدونم که گوش دادن به "رپ" به طور کلی حرام است ؟ دلیلش چیست ؟
حتی اگر محتوای آهنگ خوب باشد چون آهنگای "رپ" بسیار زیادی درباره ی دفاع مقدس، ایران، حقوق بشر، انسان و ... خونده میشه.

با سلام و تشكر از شما دوست عزيز : :Kaf:

هر موسيقي كه به نظر عرف مو سيقي لهوي و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است موسيقي حرام محسوب ميشود ......و اگر موسيقي اين گونه نباشد بخودي خود اشكال ندارد .

منبع اجوبةالاستفتائات س 8112:Gol::Labkhand:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام :Rose:

یک سوالی که برای من خیلی وقته مطرحه اینه که چرا در رادیو معارف و رادیو قرآن و شبکه قرآن تلویزیون هیچگونه موسیقی حتی بدون غنا و ... پخش نمی شود؟ مگر بنا به گفته شما دوستان حلال نیستند؟

باتشکر - یاعلی

ehsan24;23251 نوشت:
دوستان من به سبک موسیقی "رپ" علاقه دارم.
سبکی که متأسفانه بهش ظلم شده ولی باور کنید در این سبک حرفای خوبی هم زده میشه. اگر شد یک روزی اصلاً در این باره یک تاپیک باز میکنم ولی در کل میخوام بدونم که گوش دادن به "رپ" به طور کلی حرام است ؟ دلیلش چیست ؟
حتی اگر محتوای آهنگ خوب باشد چون آهنگای "رپ" بسیار زیادی درباره ی دفاع مقدس، ایران، حقوق بشر، انسان و ... خونده میشه.

سلام
رپ اصلاً واقعاً سبکه.
هر بی سر و پایی رسیده اومده خونده همین نشون میده که چقدر ...
تازه هر کسی می تونه این چرندیاتو بگه چون نقافیه می خواد و نه..

بنده به سلیقه ی شما احترام می گزارم:Gol:

hamedi;23361 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام :Rose:

یک سوالی که برای من خیلی وقته مطرحه اینه که چرا در رادیو معارف و رادیو قرآن و شبکه قرآن تلویزیون هیچگونه موسیقی حتی بدون غنا و ... پخش نمی شود؟ مگر بنا به گفته شما دوستان حلال نیستند؟

باتشکر - یاعلی


سلام
دوست عزیز قرآن وقتی با صوت زیبا خوانده شود . برتر و والا تر از هر موسیقی است.
آهنگ ها و دستگاه های تلاوت قرآن بسیار در سطح بالاتری از موسیقی است.
و هیچ نیازی به موسیقی در شبکه قرآن نیست:Gol:

ehsan24;23251 نوشت:
دوستان من به سبک موسیقی "رپ" علاقه دارم.
سبکی که متأسفانه بهش ظلم شده ولی باور کنید در این سبک حرفای خوبی هم زده میشه. اگر شد یک روزی اصلاً در این باره یک تاپیک باز میکنم ولی در کل میخوام بدونم که گوش دادن به "رپ" به طور کلی حرام است ؟ دلیلش چیست ؟
حتی اگر محتوای آهنگ خوب باشد چون آهنگای "رپ" بسیار زیادی درباره ی دفاع مقدس، ایران، حقوق بشر، انسان و ... خونده میشه.

جواب: ملاک و معیار در گوش دادن به موسیقی، لهوی و مطرب بودن و نبودن آن است، یعنی اگر موسیقی مناسب با مجالس لهو و طرب آور باشد ، گوش دادن به آن جایز نیست. البته تشخیص مصداق آن به عرف و خود شخص واگذار شده است. علاوه بر این توجه نمایید چنانچه مرجع شما ملاک حرمت موسیقی را نواخته شدن از آلات موسیقی بداند در این صورت صرف نواخته شدن آن از آلات موسیقی سبب حرمت آن خواهد بود(امام خمینی ، تحریرالوسیله. ج1، کتاب المکاسب و المتاجر ، مسئله 13 و آیت الله خامنه ای اجوبة الاستفتائات، موسیقی و غنا ص247)

ehsan24;23251 نوشت:
دوستان من به سبک موسیقی "رپ" علاقه دارم.

سبکی که متأسفانه بهش ظلم شده ولی باور کنید در این سبک حرفای خوبی هم زده میشه. اگر شد یک روزی اصلاً در این باره یک تاپیک باز میکنم ولی در کل میخوام بدونم که گوش دادن به "رپ" به طور کلی حرام است ؟ دلیلش چیست ؟
حتی اگر محتوای آهنگ خوب باشد چون آهنگای "رپ" بسیار زیادی درباره ی دفاع مقدس، ایران، حقوق بشر، انسان و ... خونده میشه.

جواب: ملاک و معیار در گوش دادن به موسیقی، لهوی و مطرب بودن و نبودن آن است، یعنی اگر موسیقی مناسب با مجالس لهو و طرب آور باشد ، گوش دادن به آن جایز نیست. البته تشخیص مصداق آن به عرف و خود شخص واگذار شده است. علاوه بر این توجه نمایید چنانچه مرجع شما ملاک حرمت موسیقی را نواخته شدن از آلات موسیقی بداند در این صورت صرف نواخته شدن آن از آلات موسیقی سبب حرمت آن خواهد بود(امام خمینی ، تحریرالوسیله. ج1، کتاب المکاسب و المتاجر ، مسئله 13 و آیت الله خامنه ای اجوبة الاستفتائات، موسیقی و غنا ص247)

گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟

جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.

آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى كه جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسى‏ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟

جواز اين عمل بستگى به كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.

آيا آموختن موسيقى بخصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حكمى دارد؟

بكارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشكال ندارد.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

خواهر گرامی مهناز خانم

mahnaz;23432 نوشت:
سلام
دوست عزیز قرآن وقتی با صوت زیبا خوانده شود . برتر و والا تر از هر موسیقی است.
آهنگ ها و دستگاه های تلاوت قرآن بسیار در سطح بالاتری از موسیقی است.
و هیچ نیازی به موسیقی در شبکه قرآن نیست:gol:

مقصود بنده این بود که یعنی حتما در کلیت موسیقی یک مشکلی هست که در کانالهایی که مربوط به حضرات عظام است هیچگونه موسیقی پخش نمی شود.

باتشکر - یاعلی

mahnaz;23432 نوشت:
سلام
دوست عزیز قرآن وقتی با صوت زیبا خوانده شود . برتر و والا تر از هر موسیقی است.
آهنگ ها و دستگاه های تلاوت قرآن بسیار در سطح بالاتری از موسیقی است.
و هیچ نیازی به موسیقی در شبکه قرآن نیست

اصلا بحث قرآن نیست،اگر این طور [="darkslategray"]است [/]که شما می فرمایید پس چرا وقتی رادیو معارف آهنگ های آقای افتخاری را می گذارد موسیقی اش را حذف می کند؟

آهنگی که از رادیو ی جمهوری اسلامی پخش می شود چه حکمی دارد؟

hamedi;23361 نوشت:
یک سوالی که برای من خیلی وقته مطرحه اینه که چرا در رادیو معارف و رادیو قرآن و شبکه قرآن تلویزیون هیچگونه موسیقی حتی بدون غنا و ... پخش نمی شود؟ مگر بنا به گفته شما دوستان حلال نیستند؟


با عرض سلام وتشكر از سوال شما
ظاهراً سوال شما متوجه مديران صدا وسيما مي شود نه به اين سايت بايد ديد اين شبكه راه اندازي اشان بخاطر چه بوده و به نظر مي رسد به احكام مرتبط نباشد.

محب الاولیا;23813 نوشت:
آهنگی که از رادیو ی جمهوری اسلامی پخش می شود چه حکمی دارد؟

با سلام وتشكر از سوال شما
اگر متناسب با مجلس گناه ،لهو و لعب وعيش ونوش باشد حرام است
به استفتائات زير توجه كنيد (اجوبه)
1130 منظور از موسيقي مطرب ولهوي چيست ورا ه تشخيص موسيقي مطرب ولهوي از غير ان چيست؟
موسيقي مطرب ولهوي ان است كه به سبب ويژگي هائي كه داردانسان را از خداوند متعال وفضائل اخلاقي دور نموده وبه سمت بي بندو باري وگناه سوق مي دهدو مرجع تشخيص عرف است
1132 ايا معيار حرمت موسيقي فقط مطرب ولهوي بودن ان استيا اينكه ميزان ،تحريك وتهييج ان هم تاثير دارد اگر باعث حزن وگريه شنونده شود، چه حكمي دارد؟
ملاك ومعيا رموسيقي حرام به كيفيت نواختن موسيقي با در نظر گرفتن همه خصوصيات ويژگيهاي ان است واين كه از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجلس لهو وگناه باشد اين نوع موسيقي حرام است و( شخصيت نوازنده ، باكلام يا بي كلام،كلاسيك يا غير كلاسيك وهمچنين فرقي بين توليد داخل وخارج نيست1131 و1142 ) و هر موسيقي كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقي لهوي باشد ،حرام است اعم از اين كه مهيج باشد يا موجب حزن و اندوه وحالات ديگر در شنونده بشود يا خير.

س 1129: گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟
ج: جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.

با سلام

اسراء;23976 نوشت:
جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است

چرا با این حرف ها مردم را می پیچانید،مگر آن ها علم این را دارند؟مگر نباید تفقه کرده باشند.مگر در قرآن بیان نشده است که از هر گروهی(کل فرقة)تنها جمعی از آن ها(طائفة)،دانش دین بیاموزند(لیتفقهوا) آیه 122 توبه
پس فقیه اینجا چکاره است؟ ولی نمی دانم چرا آقای وحید تنها کسی است که موضع خود صریحا اعلام کرده است

در ضمن
مگر شما این نقل را نشنیده اید که شخصی نزد امام بودند(قبل انقلاب) در رادیو اهنگی پخش شد و امام سریع عوض کردند،دوران طاغوت گذشت تا روزی که دوباره آن آهنگ از رادیو جمهوری اسلامی پخش شد،این بار امام چیزی نفرمودندوآن شخص از روی تعجب سوالی ایراد کرد.و امام در پاسخ گفتند:
[="blue"]آن از رادیوی حکومت طاغوت پخش شده بود ولی این از رادیوی حکومت اسلامی ایران است[/]
اگر لازم دانستید بفرمایید تا متن اصلی را در اختیار بگذارم

محب الاولیا;23984 نوشت:
چرا با این حرف ها مردم را می پیچانید،مگر آن ها علم این را دارند؟مگر نباید تفقه کرده باشند.مگر در قرآن بیان نشده است که از هر گروهی(کل فرقة)تنها جمعی از آن ها(طائفة)،دانش دین بیاموزند(لیتفقهوا) آیه 122 توبه پس فقیه اینجا چکاره است؟ ولی نمی دانم چرا آقای وحید تنها کسی است که موضع خود صریحا اعلام کرده است


با سلام وتشكر از پي گيري شما
اولاً؛ظاهراً عبارتي كه اشاره كرديد براي شما ابهام دارد توضيح اجمالي مطلب اين است اگر خود شخص اين گونه تشخيص دهد كه اين موسيقي با اين ريتم و وزون اين قابليت راداشته باشد كه بشود مجلس گناهي بپا كردبه عبارتي ديگر مثلاً بشود با اين ريتم رقصي به پا كرد وغيره.... حرام است
ثانياً؛اگر مطلبي را شما متوجه نشديد بفرمائيد تا توضيح داده شود ضمن اينكه اين متن وشبيه اين متن قبلا امده ولي كسي نگفته معناي عبارت چيست يعني مطلب قابل فهم است نهايتاً براي مثل شما ابهام داشته باشد اشاره مي كنند وتوضيح مي دهيم
ثالثاً؛ ايه اي كه اشاره كرديد براي تعيين حكم است نه براي تعيين موضوع اينكه ماه رويت كرده يا نه؟ويا وقت شرعي نماز داخل شده يا نه ؟ ويا اين موسيقي (مصداقاً) از نوع متناسب با گناه (حرام) است يا نه؟را فقيه مشخص نمي كند بلكه فقيه ملاك موسيقي حلال وحرام را بيان مي كند نه مصداق تعيين مي كند ،تفقه در ايه براي بيان حكم است نه براي تعيين موضوع ، البته در موضوع اگر مشكل داشته باشند كمك مي كنند ولي اصل اولي وظيفه با خود مكلف است.
رابعاً؛حكايتي كه از امام اشاره كرديد براي چندمين بار شنيديم وبدانيد موسيقي كه امام اشاره كرد از نوع موسيقي حرام نبوده والا احكام موسيقي در رساله واستفتائات ايشان بايد جمع شود به عبارت ديگر اينجور نيست كه هر نوع موسيقي از راديوي جمهوري اسلامي پخش مي شود حلال باشد واين را رهبري بارها در سخنراني هايش بيان كرده است كه همه موارد در كشور ما اسلامي نيست
خامساً؛ ببخشيد بحث طولاني شد برگرديم به اصل مطلب اگر مطلبي ابهام دارد اشاره كنيد ولي قبل از اشاره ،تاپيك موسيقي را خوب مطالعه كنيد.
سادساً؛ موضع اقاي وحيد را شما بفرمائيد تا ما استفاده كنيم.

با سلام

الان تو بيشتر سايتها آهنگ ميزارن و حتي البوم هاي مجاز خواننده هاي كشورمون حالا اگه تو اهنگ از الفاظ زشت يا زننده نباشه و از نظر نوع كلمات هم سالم باشه و از نظر ريتم اهنگم اروم يا در بعضي مواقع تند باشه باز هم حرامه يه نه
چون امروزه كمتر كسي هست كه اهنگ گوش نده حال آيا اون اهنگهايي كه با دستگاهاي جديد امروزي درست ميكنن آيا كلا حرامه يا نه

يا بحث حرام واسه كلماتي كه تو اهنگ باشه ويا واسه مراسم فساد

saeed 67;62216 نوشت:
اگه تو اهنگ از الفاظ زشت يا زننده نباشه و از نظر نوع كلمات هم سالم باشه و از نظر ريتم اهنگم اروم يا در بعضي مواقع تند باشه باز هم حرامه يه نه

اگر نوع خواندن به گونه ای است که با ترجیع (چهچه و غلتاندن صدا دردر گلو) و طرب همراه باشد و مناسب مجالس لهو و گناه باشد حرام است ، هم خواندنش و هم گوش دادنش .
حتی اگر دعا ، قرآن ، اذان ، مرثیه و غیر آن با این کیفیت خوانده شود

باید به این نکته توجه داشت که صرفا محتوای اشعار و الفاظ موجب حرمت یا حلیت نمی شود ممکن است محتوا مفید یا حتی اخلاقی و مذهبی هم باشد ولی خوانندگی بصورت غنائی و متناسب با مجلس گناه باشد که حرام است

اجوبه الاستفتائات ،س1133 و 1151

با سلام
من منظور از(ترجیع (چهچه و غلتاندن صدا دردر گلو) و طرب همراه باشد) رو زياد نفهميدم اگه ميشه يه توضيح بدين اين سوال واسم مهمه چون من خودم اهنگ گوش ميدم

با تشكر

saeed 67;62418 نوشت:
با سلام
من منظور از(ترجیع (چهچه و غلتاندن صدا دردر گلو) و طرب همراه باشد) رو زياد نفهميدم اگه ميشه يه توضيح بدين اين سوال واسم مهمه چون من خودم اهنگ گوش ميدم

با تشكر


با سلام وتشکر
منظور از چهچهه آوازی است که از حنجره بیرون آید ودر گلو چرخانده شود . وطرب به حالت سبکی عقل گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در روان ونفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند .

يا سلام

آيا تمام البومهايي كه وزارت ارشاد مجوز ميدهد سالم هستند يعني غنا هستند يا نه

با تشكر

بايد در هر مورد بر اساس حكم شرعي ان عمل شود و مجوز ارشاد نمي تواند همه موسيقي هاي داراي مجوز را حلال كند موفق باشيد:Labkhand:

عترت;23497 نوشت:
جواب: ملاک و معیار در گوش دادن به موسیقی، لهوی و مطرب بودن و نبودن آن است، یعنی اگر موسیقی مناسب با مجالس لهو و طرب آور باشد ، گوش دادن به آن جایز نیست. البته تشخیص مصداق آن به عرف و خود شخص واگذار شده است.علاوه بر این توجه نمایید چنانچه مرجع شما ملاک حرمت موسیقی را نواخته شدن از آلات موسیقی بداند در این صورت صرف نواخته شدن آن از آلات موسیقی سبب حرمت آن خواهد بود(امام خمینی ، تحریرالوسیله. ج1، کتاب المکاسب و المتاجر ، مسئله 13 و آیت الله خامنه ای اجوبة الاستفتائات، موسیقی و غنا ص247)



چرا با این همه ضرر موسیقی اصلا به
آن گوش دهیم که به آن علاقه مند شویم ؟

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام علیکم جمیعا
عرض کنم به حضور دوستان که: شما با وزارت ارشاد و بهداشت و غیره و غیره کاری نداشته باش برادر من!
هر موسیقی لهو و لعب و به طور کلی هر موسیقی که باعث تحریک انسان شود حرام است.

معذرت میخوام اینو میگم،باید کلامم را واضح تر و صریح تر بیان کنم،این موسیقی هایی که درش از الفاظ رکیک استفاده میشود برای مثال (ببخشید): اونجات اینجوری و اینجات اونجوری و فلانت فلانجور! که انسان رو تحریک میکند و به فساد میکشاند تماما حرام است.
فکر نمیکنم کسی جواب به این واضحی داده باشه!

جواب خوبی بود

سلام
پس دوستان همه حتی دیدن به جنس مخالف انسان را به راه فحشا می کشاند !!! بهتر است بمیریم !

madanchi11;75703 نوشت:
سلام
پس دوستان همه حتی دیدن به جنس مخالف انسان را به راه فحشا می کشاند !!! بهتر است بمیریم !


استدلال خوبی نیست.

منظورم تکه اخرش بود.

madanchi11;75703 نوشت:
سلام
پس دوستان همه حتی دیدن به جنس مخالف انسان را به راه فحشا می کشاند !!! بهتر است بمیریم !

اگر با ملاک شرعی شنیدنی ها ونگاهها رو انتخاب کنیم مطمئن باش مشکلی پیش نمی یاد.

محمد حسین1;78357 نوشت:
استدلال خوبی نیست.

پس دوست عزیز چه باید کرد؟

madanchi11;75703 نوشت:
دیدن به جنس مخالف انسان را به راه فحشا می کشاند !!! بهتر است بمیریم !

madanchi11;78427 نوشت:
پس دوست عزیز چه باید کرد؟

باید حدود الهی را رعایت کرد
خیلی ها تصور می کنند گناه نکردن فقط مخصوص انبیا و ائمه و علما و اولیاء است و با شرایط زندگی امروز ؛ کاری غیر ممکن و نشدنی ست در حالیکه در هر دوره و زمانی الگوهایی مومن و متقی از افراد کاملا عادی در اطرافمان قرار دارد ممکن است در دانشگاه ، در هم کلاسیها ، در محله و..... جوانانی امثال ما و شما وجود دارند که در شرایطی مثل مشابه ما به خوبی توانسته اند نفس خود را مهار کنند و با راحتی و ارامش زندگی کنند نه اینکه بمیرند
یعنی کسیکه موسیقی گوش ندهد و یا در معاشرتها و مراوداتش با نامحرم حد و مرزها را رعایت کند اینقدر غیر ممکن است که باید بمیرد
شاید سخت باشد ولی شدنیست و آرامشی که در ازای سختی اش بدست می اید میارزد و تازه به این نتیجه میرسیم

اگر لذت ترک لذت بدانی
دگر لذت نفس لذت ندانی
:Gol::Gol::Gol:

سلام به همه دوستان و کارشناسان محترم سایت :Gol:

دوست گرامی سوالیو مطرح کردن در مورد موسیقی محزون به صورت کلی

محمد;9305 نوشت:
آیا گوش دادن به موسیقی بسیار محزون هم اشکال دارد؟

نکاتی که کارشناسان در پاسخ بهش اشاره کردند

اسراء;9353 نوشت:
هر موسيقي كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقي لهوي باشد ،حرام است اعم از اين كه مهيج باشد يا موجب حزن و اندوه وحالات ديگر در شنونده بشود يا خير.

شفا;9324 نوشت:
منظور از لهوی و مطرب بودن این است که متناسب مجالس گناه است و به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از یاد خدا و فضایل اخلاقی دور نموده وبه سمت بی بندوباری و گناه سوق دهد .
هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع لهوی باشد
اعم از اینکه مهیج باشد یا نباشد، موجب ایجاد حزن واندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر؛ حرام است

با در نظر گرفتن این مساله که موسیقی محزون لهو نباشد و حاوی معانی بلند و عالی باشد مثلا اشعار حافظ و .. آیا اگر باعث گریه و حزن زیاد بشه گوش دادن بهش ایراد شرعی داره ؟

آیا در حکم تفاوتی میان فردی است که زمینه افسردگی دارد یا فرد معمولی ؟

نازنين مريم;79158 نوشت:
سلام به همه دوستان و کارشناسان محترم سایت :Gol:

دوست گرامی سوالیو مطرح کردن در مورد موسیقی محزون به صورت کلی

نکاتی که کارشناسان در پاسخ بهش اشاره کردند

با در نظر گرفتن این مساله که موسیقی محزون لهو نباشد و حاوی معانی بلند و عالی باشد مثلا اشعار حافظ و .. آیا اگر باعث گریه و حزن زیاد بشه گوش دادن بهش ایراد شرعی داره ؟

آیا در حکم تفاوتی میان فردی است که زمینه افسردگی دارد یا فرد معمولی ؟[/QUOT
با سلام وتشکر
چنانچه دارای ملاک موسیقی حرام که در تاپیک های قبلی آمده نباشد ،گوش کردن به این نوع موسیقی مانعی ندارد وفرقی بین فرد افسرده وغیر آن نیست .
امام خمینی ،استفتائات ،ج2،مکاسب محرمه
خامنه ای ،اجوبه الاستفتائات،س1138
البته کسی که زمینه افسردگی دارد ،چون افسردگی نوعی بیماری است ،باید از اموری که برای وی ضرر دارد بپرهیزد.

باسمه تعالي

باعرض سلام
بهتر بود مرجع خود را بيان مي كرديد
در كل نظر تمام مراجع تقليد اين است كه موسيقي از هر نوع كه مي خواهد باشد اگر محرك باشد ومناسب مجالس
لهو ولعب باشد حرام است ولو مطالبي كه در ان عنوان شود خوب باشد وبغير
( آيات عظام:بهجت .صافي گلبايگاني).بقيه آيات عظام ميفرمايند: اگر اين شرايط را نداشته باشند اشكالي ندارد. البته در نظر داشته باشيد كه اين مسئله عموميت دارد يعني نه اينكه بگوييد من گوش ميدهم ومحرك نمي شوم بس حلال است .تاثير عمومي منظور است

عباس علمدار;84454 نوشت:
تاثير عمومي منظور است

اگر تو خونه تنها باشی ! چی ؟ اینجا عموم معنی نمی ده !

madanchi11;84456 نوشت:
اگر تو خونه تنها باشی ! چی ؟ اینجا عموم معنی نمی ده

!


موسیقی مطرب لهوی چه در خلوت جه در ملا عام حرام است.

عترت;84460 نوشت:
موسیقی مطرب لهوی چه در خلوت جه در ملا عام حرام است.

دوستمون گفتن موسیقی مطربی ! باید نظر عموم باشه که لهولهب است اگر تنها باشی این کار معنی ندارد !

madanchi11;85180 نوشت:
دوستمون گفتن موسیقی مطربی ! باید نظر عموم باشه که لهولهب است اگر تنها باشی این کار معنی ندارد !

با سلام خدمت کاربر محترم جناب معدنچی و تشکر از پاسخ های خوب جناب عباس علمدار

جناب معدنچی لطفا در گرفتن پاسخ سئوالتان به ویژه در زمینه احکام به پست های کارشناسان سایت عنایت بیشتری داشته باشید چرا که اولا کارشناسان سایت اساتید معظم رشته علمی خود هستند و با تجربه زیادی که دارند پاسخ های دقیق تری فراهم می آورند ثانیا پاسخ های کارشناسان سایت هم مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد ، بنابر این بهتر است حضرتعالی و دیگر کاربران محترم سایت حتما به این نکته توجه کافی داشته باشند .

اما پاسخ سئوال شما :

در موسیقی مطرب تفاوتی بین تنهایی و در جمع نیست و معیار مطرب بودن آن و مناسبتش برای مجالس لهو و لعب هم عرفی است یعنی باید از منظر عموم مردم این موسیقی ای که شما در تنهایی یا در جمع استفاده می کنید ، مناسب مجالس لهو و لعب باشد ، تا حکم به حرمت آن داده شود .

موفق و مؤید باشید

سلام

باتشکر از همه کارشناسان :Gol:

ولی من در مورد موسیقی هنوز قانع نشدم !!!!

چرا موسیقی حرام است ؟؟؟؟؟

یکی مثل من کارش این باشد چی ؟؟؟؟؟

madanchi11;85280 نوشت:
سلام باتشکر از همه کارشناسان ولی من در مورد موسیقی هنوز قانع نشدم !!!! چرا موسیقی حرام است ؟؟؟؟؟ یکی مثل من کارش این باشد چی ؟؟؟؟؟

با سلام و تشکر از سئوال شما جناب معدنچی

در تاپیکی که در آن هستیم مفصل راجع به موسیقی بحث شده است و گفته شده که تمام انواع موسیقی حرام نیست و اصولا موسیقی به دو بخش حرام و حلال تقسیم می شود .و کسی هم که کارش موسیقی باشد باز هم معلوم است که باید از ملودی ها و آهنگ هایی استفاده کند که حلال باشد .

بنابراین بهتر است که روشن شود در کجا قانع نشده اید تا کارشناسان توضیح کافی را ارائه فرمایند.

پاینده باشید

سجاد;85336 نوشت:
بنابراین بهتر است که روشن شود در کجا قانع نشده اید تا کارشناسان توضیح کافی را ارائه فرمایند.

سلام خدمت همه دوستان

من همه جایش را متوجه نمی شوم !!!!!

چرا به این سبک 6.8 و ... موسیقی شیطانی و لهولهب خوانده میشود !

موضوع قفل شده است