اثبات وجود امام زمان (عج)

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اثبات وجود امام زمان (عج)



چگونه می توان وجود امام زمان (عج) را با دلایل عقلی ثابت کرد؟




دليل عقلي اين است كه انسان ها مخلوق راي اين 70 و80 سال نيستند، به علت اين كه عقل دارند اين عقل و روح انساني مخلوق براي مدت بلندتر و طولاني است. خداوند تبارك و تعالي خودش حكيم است و اين دستگاه خلقت انساني، اگر به جهت همين قواي شهواني، غضبي و حيواني باشد، اين مدت كوتاه كافي است؛ ولي ما مي بينيم اين دستگاه خلقت انساني به اين خوبي براي بشر حتما راهنما مي خواهد. مانمي دانيم تأثير كارهاي ما در آينده چيست؟ من نمي دانم كه اگر كاري كردم اين كارم و اين حركتم چه تأثيراتي در آينده من دارد. وجود مقولاتي مانند مرگ، آخرت و خلود چگونه است. لذا بشر به هادي نياز دارد. وجود حجت و هدايت براي انسان ضروري و حتمي است و اين متجسد به حضرت صاحب الزمان (عج) است؛ يعني تطبيق اين ضرورت عقلي و وجود الحجه، ضرورت وجود «امام هاد للانسان» تطبيق اش نيست مگر براي شخص حضرت حجت (عج).

گمنام;1352 نوشت:
دليل عقلي اين است كه انسان ها مخلوق راي اين 70 و80 سال نيستند، به علت اين كه عقل دارند اين عقل و روح انساني مخلوق براي مدت بلندتر و طولاني است.

متوجه منظورتون نشدم.

درود

ببینید هیچکس نمیتونه وجود مبارک حضرت رو از راه عقل اثبات کنه
همونجور که شما نمیتونی برای من وجود شیطان و وحی و حقانیت پیامبران رو از راه عقل ثابت کنی

در کتب معتبر اسلامی چه غیر اسلامی وجود مبارک حضرت از دو راه نص و معجزه اثبات میشه

هیچ دینی نمیتونه خودشو از راه عقل برای هیچکس اثبات کنه
چون اگر اینطور بود پیامبران دست به معجزه نمیزدند

بنام خدا

پاسخ:

نبوت و رسالت، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ختم شد، ولی قرآنی که بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد، یک برنامۀ جامع و کامل و همیشگی برای تعلیم و تربیت انسان بوده و قوانین آن برای تضمین حقوق انسانی لازم است. قرآن کتابی است که به منظور خارج کردن تمام افراد بشر از ظلمات فکری، اخلاقی و عملی به این عالم نازل شده است. قرآن، به مفسر و مجری نیاز دارد و باید معلمی که به ژرفای قرآن آگاه بوده و از هر خطا و اشتباهی منزه و پاک باشد، به وسیله قرآن، انسان را از تمام ظلمات رهانیده و به سوی نور هدایت کند و این فرد، کسی جز امام معصوم علیه السلام نیست. اگر خداوند چنین فردی را برای جامعه بشری در نظر نگیرد، یا به این علت است که چنین فردی وجود ندارد یا به علت قدرت نداشتن یا حکمت نداشتن خداوند است و چون هر دو مورد باطل می باشد، وجود امام در جامعه اثبات می شود.(1)

بعلاوه گفتنی است وجود امام زمان(ع) و امامت آن حضرت از مباحث امامت خاصه است که برای اثبات آن مستقيماً نمي توان از دليل عقلي بهره گرفت، بلكه با استخدام دليل عقلي در امامت عامه و ضرورت وجود امام در همه زمان ها و استناد به روايات و نقل هاي تاريخي که در این زمان، امام را منحصر در وجود حضرت مهدي(عج) می کند، می توان به مقصود نائل آمد. ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الهي در همه زمانها با استناد به دلایل متعدد عقلی در امامت عامه است مثلا نبوت و امامت يك فيض معنوي از جانب خداوند است و بر اساس قاعده لطف باید چنین لطفی همیشگی باشد.(2)

اثبات حقانیت پیامبران، بعد از اثبات وجود خدا نیز، از راه عقل، به این طریق ممکن است که خداوند، خیرعلی الاطلاق و فیاض بی انتهاست از اینرو با توجه به حکمت و قاعدۀ لطف، قطعاً در هر زمان برای هدایت مردم حجتی در زمین قرار داده و به تعبیر قرآن هیچ قومی نبوده اند مگر آنکه رسولی برای هدایت آنها فرستاده شده است.

اما در حکمت معجزه می توان گفت: خداوند، برای اتمام حجت و اینکه مردم، پیامبران راستین را از مدعیان دروغین، تمییز دهند، از طریق علت ها و قدرت های ماوراء طبیعی و معنوی، نشانه ها و معجزاتی را بوسیلۀ پیامبران به مردم نشان می دهد. امام صادق- علیه السلام - در تعریف معجزه می فرماید: و المعجزه علامهٌ لله لا یعطیها إلا انبیاءهُ و رُسُلَهُ و حججه لیعرف به صدق الصادق من كذب الكاذب.(3) «معجزه» نشانه ای از خداوند است كه آن را جز به پیامبران و فرستادگان و حجت های خود نمی دهد، تا به وسیله ی آن، راستگویی (مدّعیان ارتباط با خدا) از مدّعیان دروغین شناخته شوند .

موفق باشید

پاورقی________________

1. ر.ک: مقالۀ "در انتظار خورشید (وجود مهدی موعود)(عج)"، برگرفته از حوزه نت، با کمی دخل و تصرف.
2. ر.ک: مقالۀ دلایل عقلی زنده بودن امام زمان (عج)، برگرفته از پایگاه اسلام کوئست، با کمی دخل و تصرف.
3. بحارالانوار ج11 ص71

دوستان دو سوال !!
1- اگر قرآن آخرین معجزه ی الهی است پس زنده ماندن امام زمان تا به امروز و سایر اموری که مربوط به غیبت ایشان هست و نوعی معجزه محسوب می شود چگونه قابل توجیه است ؟؟ آیا این که این ها معجزه است نقض سخنان خودمان نیست؟
2- بالاخره امام زمان باید در یک کشور زندگی بکند. ایران ، عربستان ، آمریکا و ... بالاخره یک جایی هست. شناسنامه دارد. در شناسنامه نامش چیست ؟؟ چند سال دارد ؟ و ... شغلش چیست ؟؟
اگر می خواهید بگویید که امام زمان در همه جا هست خوب این را یک انسانی که عاقل هست قاعدتاً قبول نمی کند ، عدد که نمی شود هم زوج باشد هم فرد !

ehsan24;23035 نوشت:
دوستان دو سوال !!

ehsan24;23035 نوشت:
1- اگر قرآن آخرین معجزه ی الهی است پس زنده ماندن امام زمان تا به امروز و سایر اموری که مربوط به غیبت ایشان هست و نوعی معجزه محسوب می شود چگونه قابل توجیه است ؟؟ آیا این که این ها معجزه است نقض سخنان خودمان نیست؟

با سلام و پوزش از تأخیر:Gol:

با توجه به تفصیل بحث، بمنظور پرهیز از طولانی شدن پست ها و ملول نساختن کاربران، انشاءالله پاسخ سؤالات شما را در چند پست پی در پی، بصورت یک بحث سلسله وار تقدیم خواهیم نمود.


در پاسخ به بخش اول اشکال شما که در اصل، ناظر بر بحث "امكان طول عمر حضرت حجت (عج)" است، اینکه آیا طول عمر امام عصر، معجزه است یا امری طبیعی و عادی، بدلیل اهمیت موضوع، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

واژه امكان داراى يكى از دو معناى زير است :(1)

1. امكان ذاتى و عقلى: بدين معنا كه وقوع يك امر به خودى خود از نظر عقل، مانعى نداشته و محال نباشد. به عنوان مثال، تناقض، امكان عقلى ندارد؛ چرا كه هستى و نيستىِ يك چيز در آن واحد قابل اجتماع نيست؛ و نيز امكان ندارد كه عدد دو بزرگ تر از عدد سه باشد، زيرا لازم مى آيد كه عدد دو، در يك آن عدد دو باشد و عدد دو نباشد و آن خلاف فرض و تناقض است. بنابراين، هر چه كه تناقض نباشد و منتهى به تناقض هم نشود، امكان عقلى دارد و طول عمر اين گونه است، بنابراين امكان دارد.

2. امكان استقبالى: يعنى اين كه چيزى محال ذاتى نبوده، از نظر عقل، مانعى از وقوع آن در خارج نيست، گرچه تا به حال وجود نيافته ولى امكان وجود آن در آينده هست. به عنوان مثال، بیماری سرطان هر چند تاكنون بطور قطع، معالجه نشده است، اما امكان آن منتفی نبوده و بعید نیست، علم بشرى در آينده به معالجه آن دست يابد.

طول عمر به طور طبيعى نيز اين گونه است؛ زيرا گرچه عملى نشده و زيست شناسان نمى توانند در حال حاضر، به آسانى آن را در مورد همه افراد تجربه كنند، اما در تلاشند تا عمر انسان را افزايش دهند. به چند نظريه در اين زمينه توجه كنيد:

الف) پروفسور اسميس، استاد دانشگاه كلمبيا مى گويد: "همان گونه كه سرانجام ديوار صوتى شكسته شده و وسايل نقليه اى با سرعت مافوق صوت به وجود آمد، يك روز ديوار سن انسانى نيز شكسته خواهد شد و از آنچه تاكنون ديده ايم فراتر خواهد رفت."(2)

ب) گروهى از پزشكان عقيده دارند، پيرى يك نوع بيمارى است كه بر اثر تصلب شرايين و يا اختلال متابوليسم بدن پديد مى آيد و اگر ما بتوانيم از طريق تغذيه صحيح و داروهاى مؤ ثر بر اين عوامل پيروز شويم، پيرى را شكست خواهيم داد و از عمرى طولانى برخوردار مى گرديم.(3)

ج) روان شناسان مى گويند: طول عمر انسان، بستگى زياد به طرز تفكر و عقايد او دارد و با داشتن روحيات و عقايد سازنده و آرامبخش، افزايش مى يابد.(4)

آزمايش هاى به عمل آمده روى بعضى از موجودات نيز، طول عمر آنها را عملى ساخته است.

دانشمندان با آزمايش روى نوعى از مگس ميوه، كه عمر بسيار كوتاهى دارد، توانسته اند عمر آن را به نهصد برابر افزايش دهند. در آزمايش به عمل آمده روى گياهى كه عمر معمولى آن دو هفته بيش نيست، معلوم شده كه مى توان آن را تا شش ماه نگه داشت.(5)

بنابراين، طول عمر انسان از ديدگاه دانش بشرى در آينده (ممكن) است، مگر اين كه گفته شود چرا حضرت مهدى (عج) بر دانش بشرى پيشى گرفته و قبل از اينكه علم، عوامل طول عمر را كشف و عملى كند، از عمر طولانى برخوردار شده است؟

پاسخ، عبارت از آنست كه اين اولين بار نيست كه اسلام بر دانش بشرى پيشى گرفته است؛ مگر قوانين حيات بخش اسلام كه علم روز، تاکنون به حكمت و راز برخى از آن ها پى برده است، قرن ها پيش ‍ توسط پيامبر اسلام به بشريت ابلاغ نشد؟ بنابراين، اگر مساءله طول عمر حضرت مهدى (عج) را در محدوده قوانين طبيعى بررسى و مطالعه كنيم، بايد بگوييم، با توجه به رسالتی که امام عصر (عج) در پیش رو دارد، خداوند، بنا به مصلحت، دانش دستيابى به طول عمر را به آن حضرت عنايت كرده، به گونه اى كه با استفاده از عوامل طبيعى بتواند، از عمر طولانى برخوردار شود.

ادامه دارد ...:Gol:

پاورقی________________________________
1- مجموعه آثار شهيد مطهرى، ج 10، ص 138 149.
2- مهدى انقلابى بزرگ، ناصر مكارم شيرازى، ص 224.
3- همان، ص 226، اقتباس.
4- همان.
5- مهدى انقلابى بزرگ، ص 224، اقتباس.

با سلام مجدد:Gol:

ادامۀ پاسخ به سؤال اول دوست عزیزمون احسان 24 ...(پست دوم)

ehsan24;23035 نوشت:
دوستان دو سوال !!
1- اگر قرآن آخرین معجزه ی الهی است پس زنده ماندن امام زمان تا به امروز و سایر اموری که مربوط به غیبت ایشان هست و نوعی معجزه محسوب می شود چگونه قابل توجیه است ؟؟ آیا این که این ها معجزه است نقض سخنان خودمان نیست؟

اگر از بحث گذشته چشم پوشى کنیم و اين فرضيه را كه نوع انسان، عمر طبيعى ثابتى دارد كه فراتر از آن نمى رود، را قبول کنیم، لکن باید گفت: اين فرضيه را نمى توان به تمام افراد تعميم داد؛ زيرا هميشه افرادى استثنايى وجود دارند كه با ضوابط علوم طبيعى مطابقت ندارند و علم از تفسير وضع آنها عاجز مى گردد. به عنوان مثال، در مناطق استوايى زمين، درختانى با عمر جاويدان وجود دارند يعنى مرتّب در حال ريشه زدن و جوانه زدن هستند و هيچ گاه عمرشان پايان نمى پذيرد.

در ميان جانوران دريايى، حلزون هايى با عمر چند هزار سال ديده شده اند. بررسى موارد ديگرى از اين قبيل نشان مى دهد كه بى ترديد امكان دارد، در ميان هر نوع از موجودات، افراد استثنايى وجود داشته باشند و وضع استثنايى آن ها دليل بر غير علمى بودن آن ها نيست؛ زيرا همواره طبيعت در دامن خود افراد استثنايى مى پروراند و اين خود، عين طبيعت است.

دراز عمرهاى تاريخ، از جمله افراد استثنايى هستند كه بر ديگر افراد انسان پيشى گرفته اند و در اين زمينه غير از حضرت مهدى (عج)، افراد ديگرى نيز بوده و هستند كه از عمر طولانى برخوردار شده اند. يكى از آن ها حضرت نوح (ع) كه به گفته قرآن (1) فقط نهصد و پنجاه سال قبل از طوفان، قومش را به آيين توحيد دعوت مى كرد و عمر وى خيلى بيش از اين بوده است(2)

شداد بن عاد، نهصد سال عمر كرد.(3) هبل بن عبدالله بن كنانه، ششصد سال زندگى نمود.(4) از اين قبيل نمونه ها فراوان در تاريخ يافت مى شود كه با ملاحظه آن ها هيچ گونه استبعادى درباره طول عمر حضرت مهدى (عج) باقى نمى ماند.

ادامه دارد ...:Gol:

پاورقی_____________________________________
1- عنكبوت (29)، آيه 14.
2- عمر حضرت نوح بنابر روايات 2500 سال بوده است. ر.ك: بحارالانوار، ج 11، ص 285 به بعد.
3- كمال الدين و تمام النعمه، ج 12، ص 554.
4- همان، ص 560، برای مطالعه بیشتر ر.ک: شناخت حضرت مهدی (عج)، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه.


نیایش سبز;1298 نوشت:
چگونه می توان وجود امام زمان (عج) را با دلایل عقلی ثابت کرد؟

با سلام خدمت دوستان
همانطور که جناب صدیق فرمودند امامت امام زمان(ع) و وجود حضرت از مباحث امامت خاصه است.
در امامت خاصه، بر خلاف امامت عامه مستقيماً نمي توان از دليل عقلي بهره گرفت، بلكه مي توان از دليل عقلي براي اثبات امامت عامه و ضرورت وجود امام بهره گرفت. سپس با بهره گيري از روايات و نقل هاي تاريخي آن را در وجود حضرت مهدي(عج) منحصر كرد.
دانشمند عالي قدر، استاد جعفر سبحاني در اين باره مي گويد:
"مباني كلامي مهدويت گاهي مباني نقلي و گاهي مباني عقلي است... امّا مباني كلامي عقلاني، شما مي دانيد كه عقل نمي تواند هيچ وقت فرد مشخصي را برساند. ما نمي توانيم روي فرد برهان عقلي اقامه كنيم. يكي از مباني برهان عقلي اين است كه نبوت و امامت يك فيض معنوي است... مسلمانان هم مي گويند كه اين فيض تا وجود پيغمبر اكرم(ص) باقي است. اهل سنت مي گويند كه اين فيض معنوي كه در لباس نبوت و امامت بود، با فوت پيغمبر(ص) قطع شد. پس ارتباط بشر با عالَم بالا قطع شد.
حال سؤال اين است كه مگر خَلَف بدتر از سَلَف است؟ آيا خلف از نظر كمالات، از سلف كمتر است؟ چرا خدا چنين فيضي را به آن ها داده، اما اين فيض را به ما نداده است؟ مگر ما از آن ها كم تر هستيم؟ شيعة اماميه اين مشكل را حل كرده است. ارتباط به صورت نبوت نيست، كه رسالت، تكاليف و دين جديدي باشد، بلكه فيض الهي به واسطة انسان كاملي برقرار است و از طريق اين انسان كامل به بشر مي رسد، و امروزه آن واسطه حضرت حجّت (عج) است". ايشان سپس مي افزايند: اين برهان را علامة طباطبايي از پروفسور كربُن بيان داشته است.

فصلنامة انتظار، ج1، ص 66 - 70.

صدیق;57183 نوشت:
زيرا لازم مى آيد كه عدد دو، در يك آن عدد دو باشد و عدد دو نباشد و آن خلاف فرض و تناقض است.

ضمن عرض سلام و تشکر بابت جواب سوال احسان جان که اتفاقا سوال من نیز هست.
متوجه منظور شما نمیشم. اگر امکان داره به همان راحتی که سوال پرسیده شد پاسخ دهید.

صدیق;57183 نوشت:
خداوند، بنا به مصلحت، دانش دستيابى به طول عمر را به آن حضرت عنايت كرده

آیا این معجزه نیست؟؟

صدیق;57189 نوشت:
بى ترديد امكان دارد، در ميان هر نوع از موجودات، افراد استثنايى وجود داشته باشند و وضع استثنايى آن ها دليل بر غير علمى بودن آن ها نيست

صدیق;1696 نوشت:
بعلاوه گفتنی است وجود امام زمان(ع) و امامت آن حضرت از مباحث امامت خاصه است که برای اثبات آن مستقيماً نمي توان از دليل عقلي بهره گرفت

تناقض آشکار است. شما یه جا میگید که نمیشه برای اثبات وجود امام زمان(ع) دلیل عقلی آورد و در جایی دیگر در مورد طول عمر طولانی آن حضرت میگید دلیل بر غیر علمی بودن آن نیست.
غیر علمی نبودن یعنی اینکه با عقل جور در بیاد. مثل اینکه بگیم هیچ کاری نشد نداره.
من در آخر متوجه نشدم که این طول عمری که خداوند به حضرت مهدی(ع) عنایت فرمودند معجزه قلمداد میشه یا یک امر کاملا طبیعی و عادی محسوب میشه؟ اگر که داشتن 1400 سال عمر یک امر کاملا عادی و طبیعی هست که دیگه بحثی ندارم. Smile

یابنده;57337 نوشت:
ضمن عرض سلام و تشکر بابت جواب سوال احسان جان که اتفاقا سوال من نیز هست.
متوجه منظور شما نمیشم. اگر امکان داره به همان راحتی که سوال پرسیده شد پاسخ دهید.

با سلام مجدد

دوست عزیز اگر کمی صبر می کردید و حوصله بخرج می دادید، پس از تکمیل بحث سلسله واری که قولش را داده بودم، (در سه پست) که بعون الله تعالی در این پست سوم، انشاء الله مطالب نهائی بیان می گردد که امیدوارم، تا حدودی ابهامات تان را بر طرف و مطلب، بر شما روشن گردد.

قرار بر این بود پس از بیان بحث سلسله وار در این خصوص، در بخش نتیجه گیری،(پست چهارم) مطالب نهائی تقدیم گردد. (منتظر بمانید) ...:Sokhan:

در عین حال، انشاءالله در پست بعدی، به سؤالات، ابهامات و اشکالات شما در خصوص معجزه بودن طول عمر امام عصر (عج) که با جناب احسان 24 مشترک هستید، بطور مشخص پاسخ خواهم گفت.

حال اگر از مطالب گذشته چشم پوشى کنیم و به فرض، بپذیریم كه عمر طولانى، خارج از محدوده قوانين طبيعى است. و امری فراطبیعی است لکن باز هم، در اين مطلب نمى توانیم ترديد كنیم كه خداوندى كه محيط بر قوانين و نظام طبيعت است، مى تواند خرق عادت كرده و در موردى كه اراده نمايد، عمر طولانى به كسى ببخشد و از آن جا كه اراده خداوند بر اين تعلق گرفته كه حضرت مهدى (عج) زمين را سرشار از عدل و داد كند و تمدّن بشرى را در شكل ديگرى از نو آغاز نمايد، به آن حضرت عمر طولانى عنايت كرده تا همچنان در پس پرده غيبت باقى بماند و پس از آماده شدن شرايط ظهور، قيام كند؛ چنان كه به حضرت خضر(ع) عمر طولانى تا نفخ صور، بخشيده است.
در اين زمينه اهل سنت نيز به زنده بودن حضرت خضر(ع) و عمر طولانى اش (1) اعتراف دارند. طبق بعضى از روايات، ايشان مونس و همنشين حضرت مهدى (عج) در زمان غيبتش مى باشد.

حسن بن على بن فضال مى گويد: از امام رضا(ع) شنيدم كه مى فرمود:

حضرت خضر از آب حيات آشاميده و تا روزى كه در صور دميده شود، زنده خواهد بود، او نزد ما مى آيد و به ما سلام مى كند، ما صدايش را مى شنويم و شخصش را نمى بينيم و در هر محفلى (از پيروان اهل بيت (ع) كه از خضر(ع) ياد شود، حضور پيدا مى كند(2) پس هر كه از شما او را ياد كرد، به او سلام دهد. وى در موسم حج، هر سال حضور دارد و تمام مناسك آن را به جا مى آورد و در عرفه، وقوف مى كند و بر دعاى مؤ منان آمين مى گويد. به زودى خداوند او را همدم و مونس قائم ما در غيبتش قرار مى دهد تا وحشت تنهايى را از او بزدايد.(3)

از قرآن كريم مورد ديگرى از امكان طول عمر به اعجاز الهى استفاده مى شود؛ چون درباره حضرت يونس (ع) فرموده است: و اگر او از تسبيح كنندگان نبود تا روز قيامت در شكم ماهى مى ماند.(4)

بنابراين آيه شريفه بيان گر اين است كه در صورت استغفار نكردن يونس و آن ماهى كه او را در شكم داشت، هر دو تا روز قيامت عمر مى كردند.

با توجه به آنچه ياد شد، عمر طولانى حضرت مهدى (عج) از امورى است كه از ديدگاه دانش بشرى ممكن و قابل وقوع است و بر فرض آن كه در اين مطلب ترديد شود، اما بى ترديد خداوند مى تواند به هر كس اراده نمايد، عمر طولانى يا جاودانه ببخشد؛ چنان كه براى اثبات نبوت پيامبرانش به دست آن ها امور خارق العاده اى جارى مى كند، همانند حضرت موسى (ع) كه عصا را اژدها مى كرد، يا حضرت عيسى (ع) كه مردگان را زنده مى نمود و پيامبر اسلام كه قرآن را آورده و كسى نمى تواند مثل آن را بياورد و نيز معجزات ديگر آن حضرت.

در پایان به همۀ دوستان، این نکته را یادآور می شویم که با توجه به وجود دلايل قطعى و روشن (عقلی و نقلی) در مورد حیات و طول عمر حضرت مهدى (عج)، منطقى نيست كه به شبهات واهى و بى اساس، اعتنا نموده و دلايل قطعى موجود به حد تواتر را كنار بگذاریم.

موفق باشید ...:Gol:

پاورقی____________________________________
1- ر. ك. البيان فى اخبار صاحب الزمان (عج)، ص 148 149.
2- اين حضور همانند عمرش امرى خارق العاده است كه به اذن خداوند واقع مى شود.
3- كمال الدين و تمام النعمه، ج 2 1، ص 390 391.
4- عنكبوت (29)، آيه 14، برای مطالعه بیشتر ر.ک: شناخت حضرت مهدی (عج)، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه.

یابنده;57337 نوشت:
ضمن عرض سلام و تشکر بابت جواب سوال احسان جان که اتفاقا سوال من نیز هست.
متوجه منظور شما نمیشم. اگر امکان داره به همان راحتی که سوال پرسیده شد پاسخ دهید.
آیا این معجزه نیست؟؟
تناقض آشکار است. شما یه جا میگید که نمیشه برای اثبات وجود امام زمان(ع) دلیل عقلی آورد و در جایی دیگر در مورد طول عمر طولانی آن حضرت میگید دلیل بر غیر علمی بودن آن نیست.
غیر علمی نبودن یعنی اینکه با عقل جور در بیاد. مثل اینکه بگیم هیچ کاری نشد نداره.
من در آخر متوجه نشدم که این طول عمری که خداوند به حضرت مهدی(ع) عنایت فرمودند معجزه قلمداد میشه یا یک امر کاملا طبیعی و عادی محسوب میشه؟ اگر که داشتن 1400 سال عمر یک امر کاملا عادی و طبیعی هست که دیگه بحثی ندارم. :)

با سلام مجدد:Gol:


دوست عزیز برای ورود به بحث نهائی و پاسخ به اشکالات شما، خوب است ابتدا ببینیم معجزه چیست؟:Sokhan:

معجزه، در اصطلاح، این است كه مدعى منصبى از مناصب الهى، براى اثبات صحت ادعایش، كارى را انجام دهد كه خارق قوانین طبیعى است و دیگران از انجام دادن آن عاجزند.[1]

چون به اعتقاد مذهب حقۀ شیعه اثنی عشری، خداوند، بعد از خاتم انبیا حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) امامان معصوم(علیهم السلام)را مجریان شریعت و جانشینان طریقت آن حضرت و حجّت خویش در روى زمین قرار داده تا راه هدایت را بر مردم هموار كنند و از آن جا كه همواره در طول تاریخ، مدعیان دروغین نبوّت و امامت، واقعیّت را بر مردم مشتبه مى كردند و مردم را به گمراهى و ضلالت مى كشاندند، لازم است كه راهى براى شناخت امام و حجّت، قرار داده شود. این راه و علامت، همان است كه در اصطلاح متكلمان، «معجزه» خوانده مى شود و در اصطلاح قرآن، «بیّنه» و «آیه» نامیده مى شود.

خداوند مى فرماید:
(لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ...);[2] ما، رسولان خود را با دلائل روشن (معجزه) فرستادیم و با آنان، كتاب و میزان نازل كردیم تا مردم قیام به عدالت كنند.

در روایتى از امام صادق(علیه السلام) درباره ى علت اعطاى معجزه از سوى خداوند، سوال شد. حضرت، در جواب فرمودند: «معجزه، علامتى است از طرف خداوند كه آن را فقط به انبیا و رسل و امامان اعطا مى كند تا صدق آنان از دورغ دروغگو شناخته شود.».[3]

حال، با توجّه به این كه جمیع مسلمانان، به جواز كرامت اولیاى خدا عقیده دارند ـ چنان كه تفتازانى مى گوید: «جمهور مسلمانان، به جواز كرامت اولیاى خدا معتقد هستند[4]» ـ پس انجام دادن معجزات و كرامات از سوى امامان معصوم(علیه السلام) ـ و از جمله امام زمان (عج) ـ كه حجت هاى خداوند بر روى زمین و وارثان زمین هستند، امر عجیبى نیست.

اگر چه تردید و حیرت و اشکال تراشی در خوارق عادات و معجزات و کرامات صادره از امامان معصوم (ع)، یا بدلیل جهل و نادانی و یا از سر عناد و دشمنی است. وگرنه مطلب، بر حقیقت جویان و حقیقت طلبان منصف، به روشنی و وضوح خورشید در وسط آسمان است.

با مراجعه به كتاب هاى تاریخى و روایى و ورق زدن صفحات آن، مشاهده مى كنیم كه معجزات و كرامات فراوانى از سوى آنان به وقوع پیوسته است.

پس از این مقدمه، به برخی از معجزات امام عصر (عج) اشاره می کنیم که واجد دو دسته است:

الف) معجزاتى كه آن حضرت در دوران تولّد و كودكى و غیبت، انجام داده اند.

1- تولّد بدون ظاهر شدن آثار حمل:
از امام حسن عسكرى(علیه السلام) نقل شده كه به حكیمه (دختر امام جواد(علیه السلام)) فرمود: «امشب، به خانه ى ما بیا; زیرا، امر مهمّى رخ خواهد داد.». حكیمه پرسید: «چه اتفاقى؟». امام(علیه السلام)فرمود: «قائم آل محمد امشب به دنیا خواهد آمد.». حكیمه پرسید: «از چه كسى؟». امام(علیه السلام)فرمود: «از نرجس.».
حكیمه مى گوید: «به نزد نرجس رفتم و به او، فرزند بزرگوارى را بشارت دادم، در حالى كه هیچ اثر حملى در او مشاهده نكردم.».[5]

چنین معجزه اى، در مورد حضرت موسى(علیه السلام) هم بیان شده است. در مادر او، یوكابد، هیچ آثار حملى ظاهر نبود[6] و تا روزى كه موسى(علیه السلام) به دنیا آمد، كسى نفهمید كه او حامله است.

2- قرآن خواندن در بدو تولّد:
هنگامى كه امام مهدى (عج) از مادر تولّد شد، ایشان را به امام حسن عسكرى(علیه السلام) دادند. آن حضرت، وى را در آغوش گرفت و فرمود: «قران بخوان.». امام مهدى (عج) شروع به قرآن خواندن كرد.[7]

3- شفاى مریض لاعلاج:
محمّد بن یوسف نقل مى كند، به مرضى دچار شدم كه پزشكان از علاج آن ناامید شدند. نامه اى به حضرت امام مهدى (عج) نوشتم و از آن حضرت، طلب شفا كردم. ایشان در جواب نوشتند: «ألبسك الله العافیه; خداوند، بر تو لباس عافیّت بپوشاند.». مدّتى نگذشت كه شفا پیدا كردم و وقتى پزشكان از این ماجرا مطلع شدند، گفتند: «این شفا و عافیت، به یقین، از جانب خداوند بوده است.».[8]

4- طلا شدن سنگریزه:
یكى از اهالى مدائن مى گوید: به همراه رفیقم، به حج مى رفتیم. در نزدیكى موقف، فقیرى به سوى ما آمد. ما به او جواب ردّ دادیم. سپس به سوى جوانى خوش سیما كه ردایى پوشیده بود رفت. او، سنگى از روى زمین برداشت و به فقیر داد. شخص فقیر، مدّت زیادى در حق او دعا مى كرد. در این هنگام، آن جوان غائب شد. ما به نزد مرد فقیر رفتیم و گفتیم: «واى بر تو! آیا براى گرفتن یك سنگ، این قدر دعا مى كنى؟» كه ناگهان در دست او سنگى از طلا دیدیم كه در حدود بیست مثقال مى شد. وقتى در مورد آن جوان از اهل مكّه و مدینه سوال كردیم، گفتند: «چنین شخصى از علویان است و هر سال با پاى پیاده به حج مى آید.».[9]

5- خبر دادن از غیب:
از پسر مهزیار نقل شده كه در سفرى با كشتى همراه پدرم بودم و مال زیادى به همراه او بود. پدرم، دچار بیمارى سختى شد و گفت: «من، در حال مردن هستم.». و در مورد آن اموال، وصیت كرد كه آن ها را به امام زمان (عج) بدهم. از این وصیّت تعجّب كردم، ولى مطمئن بودم كه پدرم بیهوده سخن نمى گوید. با خود گفتم: «اگر امر برایم روشن شد، مانند دوران امام حسن عسكرى(علیه السلام) به وصیّت عمل مى كنم والّا آن را صدقه مى دهم.».
مدّتى در عراق بودم تا این كه فرستاده اى از جانب امام زمان (عج) آمد و مشخصّات مال و محلّ مخفى كردن آن را گفت و حتّى بعضى از مشخّصاتى را كه خودم هم نمى دانستم، بیان كرد و من هم مال را به او دادم.[10]

6- علم به اسرار و رموز کسب عمر طولانی به اذن الهی:
از انجائیکه خداوند اراده نموده تا آخرین وصی اش را تا موعد وعدۀ الهی و تحقق حکومت صالحان، برای ریشه کن نمودن ظلم و تحقق عدالت زنده بدارد، علم به اسرار و رموز کسب و تحقق عمر طولانی، را در اختیار حضرت قرار داده است. اسرار و رموزی که در زمانۀ ما در اختیار احدی جز امام زمان (ع) نیست و این خود گواهی دیگر بر اعجاز الهی در خصوص حجت زمان (عج) است.

ب) معجزاتى كه امام مهدى (عج) به هنگام ظهور انجام خواهد داد.
امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «هیچ معجزه اى از معجزات انبیا نیست مگر این كه خداوند آن را به دست حضرت قائم (عج) براى اتمام حجّت، بر دشمنان ظاهر خواهد كرد.».[11]

بنابراین، معجزات آن حضرت به دوره قبل از غیبت و غیبت، ختم نمى شود و به هنگام ظهور نیز آن حضرت براى معرّفى حقانیّت خویش و اتمام حجّت بر دشمنان و منكران، معجزاتى را انجام خواهند داد.

دوست عزیز جناب یابنده و احسان جان عزیز:Gol:

باز هم اگر مشکلی در همین موضوع بود بفرمایید تا در خدمت تان باشیم.

پاورقی--------------------------------------------------------------------------------
[1]. آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن، ص 3، (به نقل از: إیضاح المراد فى شرح كشف المراد، ص 345، ربانّى گلپایگانى).
[2]. الحدید: 25.
[3]. بحارالأنوار، ج 11، ص 71.
[4]. الإلهیات من شرح المواقف، تحقیق على ربانى گلپایگانى، ص 132.
[5]. مدینه المعاجز، سیدهاشم بحرانى، ج 8، ص 10 و 26، مؤسسه ى معارف اسلامى، چاپ اوّل، 1416 هـق.
[6]. قصص قرآن یا تاریخ انبیاء، هاشم رسولى محلاتى، ج 2، ص 46، انتشارات علمیه ى اسلامیه، چاپ پنجم، 1407 هـق.
[7]. تبصره الولى، سیدهاشم بحرانى، ج 18.
[8]. بحارالأنوار، ج 51، ص 297; اصول كافى، ج 1، ص 519.
[9]. اصول كافى، ج 1، ص 332; مدینه المعاجز، ج 8، ص 71.
[10]. الغیبه، شیخ طوسى، ص 282، مؤسسه ى معارف اسلامى، قم، چاپ اوّل، 1411.
[11]. منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر، لطف الله صافى، ص 312، مكتبه الصدر، چاپ سوم.

ممنون از توضیحات شما صدیق گرامی
پس نتیجه بر آن شد که قرآن آخرین معجزه الهی نیست. و در یک کلام معجزات خداوند تمامی ندارد.

یابنده;57520 نوشت:
ممنون از توضیحات شما صدیق گرامی
پس نتیجه بر آن شد که قرآن آخرین معجزه الهی نیست. و در یک کلام معجزات خداوند تمامی ندارد.

با سلام مجدد:Gol:

نکته بسیار مهمی که در عقاید شیعه وجود دارد این است که معجزه مختص نبی نیست، و لزوما ادعای نبوت را به همراه ندارد.

بلکه حجتی است از طرف خداوند به معصوم، و کاری است که سایر مردم از آن عاجز هستند.

این تعریف که معجزه مختص نبی است و ... مخصوص اهل تسنن است و مانند عصمت، که هم معنای نبوت می گیرند و برای سایرین قائل نیستند، معجزه را نیز همینطور می پندارند.

اما در عقاید شیعه معجزه برای معصوم ثابت است.

پس نتیجه این می شود که قرآن، آخرین معجزه الهی نیست بلکه آخرین معجزه از آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) است. و معجزات الهی توسط اوصیاء الهی و معصومان (ع)، باذن خدا و بنا به ضرورت و مصلحت، نیز تحقق می یابد.

موفق باشید ...:Gol:

موضوع قفل شده است