عدم رعایت نوبت در بانک اشکال دارد؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدم رعایت نوبت در بانک اشکال دارد؟

سلام

با توجه به اینکه امروزه اگه به بانک ها مراجعه کنیم همشون مجهز به سیستم نوبت دهی هستن و افراد به نوبت مراجعه شماره دریافت میکنن و این باعث میشه حق کسی ضایع نشه سوال من اینه :

حالا اگه ما نوبت گرفتیم ولی کاری پیش اومد و خواستیم از بانک بریم و این شمارمونو دادیم به یه نفر دیگه اما نمیدونیم که اون دققا کی اومده چه بسا تازه اومده باشه و شماره خودش از ماله ما 100 تا عقب تر باشه حالا اگه ما این شماره رو دادیم به اون بنده خدا حق این 100 نفر که جلو این بودن و ضایع کردیم ؟ (با توجه به اینکه از حق خودمون گذشتیم )

اما سوال دوم حالا اگه ما وارد بانک شدیم یه نفر شمارشو داد به ما اون چی؟ اون وقت حکمه شرعیش چیه ؟ آیا شماره رو قبول کنیم و اشکالی نداره؟ یا باعث تضییع حق دیگران میشه ؟

مقلد آیت الله مکارم شیرازی

با تشکر از جواب شما:Gol:

گل مینا;154277 نوشت:
سلام با توجه به اینکه امروزه اگه به بانک ها مراجعه کنیم همشون مجهز به سیستم نوبت دهی هستن و افراد به نوبت مراجعه شماره دریافت میکنن و این باعث میشه حق کسی ضایع نشه سوال من اینه : حالا اگه ما نوبت گرفتیم ولی کاری پیش اومد و خواستیم از بانک بریم و این شمارمونو دادیم به یه نفر دیگه اما نمیدونیم که اون دققا کی اومده چه بسا تازه اومده باشه و شماره خودش از ماله ما 100 تا عقب تر باشه حالا اگه ما این شماره رو دادیم به اون بنده خدا حق این 100 نفر که جلو این بودن و ضایع کردیم ؟ (با توجه به اینکه از حق خودمون گذشتیم ) اما سوال دوم حالا اگه ما وارد بانک شدیم یه نفر شمارشو داد به ما اون چی؟ اون وقت حکمه شرعیش چیه ؟ آیا شماره رو قبول کنیم و اشکالی نداره؟ یا باعث تضییع حق دیگران میشه ؟ مقلد آیت الله مکارم شیرازی با تشکر از جواب شما

با عرض سلام و احترام خدمت سرکار گل مینا و تشکر از سئوال شما

در هر دو حالت بالا یعنی دادن شماره نوبت به دیگری یا گرفتن آن ، اشکال شرعی ندارد . (1)

پی نوشت:
1.آیت الله مکارم شیرازی ، استفتائات موجود در مرکز ملی

[=Times New Roman]باسلام
سوال :
آیا مراعات نوبت در امورى که طبق نوبت به کار افراد رسیدگى مى شود، یک حقّ عقلایى و شرعى است و تخلّف از آن حرام است؟

[=Times New Roman] [=Times New Roman]جواب : در حال حاضر که بسیارى از کارها در اجتماع به صورت صف وقرار گرفتن در نوبت انجام مى شود این امر، یک حقّ عقلایى محسوب مى گردد، یا به تعبیر دیگر از بین بردن آن نوعى ظلم به حساب مى آید و مشمول ادلّه حرمت ظلم و تعدّى بر حقوق مردم است (مى دانیم در همه جا احکام از شرع گرفته مى شود و موضوعات از عرف، جز در موضوعات مخترعه) آرى در مواردى که در عرف عقلا استثنا مى شود، مثل یک بیمار اورژانسى در مطّب دکتر و مانند آن، اشکالى ندارد.

استفتائات سایت آیت الله مکارم شیرازی http://persian.makarem.ir/estefta/index.php

سجاد;154297 نوشت:
با عرض سلام و احترام خدمت سرکار گل مینا و تشکر از سئوال شما

در هر دو حالت بالا یعنی دادن شماره نوبت به دیگری یا گرفتن آن ، اشکال شرعی ندارد . (1)

پی نوشت:
1.آیت الله مکارم شیرازی ، استفتائات موجود در مرکز ملی

سلام علیکم
حالا اگر ما نوبت داریم و یه نفر که مثلا 20 نفر از ما عقب تره و یه کار فوری براش پیش اومده میخواد بره از طرفی کار بانکیشم ضروریه و باید انجام بشه از ما بخواد که تو نوبت خودمون کار او رو هم انجام بدیم این حکمش چیه ؟

مقام معظم رهبری ( دامة ظله )

صبا313;229467 نوشت:
سلام علیکم حالا اگر ما نوبت داریم و یه نفر که مثلا 20 نفر از ما عقب تره و یه کار فوری براش پیش اومده میخواد بره از طرفی کار بانکیشم ضروریه و باید انجام بشه از ما بخواد که تو نوبت خودمون کار او رو هم انجام بدیم این حکمش چیه ؟ مقام معظم رهبری ( دامة ظله )

با عرض سلام و احترام خدمت سرکار صبا 313 بزرگوار

در فرض سئوال این کار اشکال شرعی ندارد . (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

موضوع قفل شده است