فیسبوک==============>>سوال شرعی

تب‌های اولیه

59 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

شما هم فقط بگید استفتاء کنید
همینمون مونده ربا بگیریم و بدیم و بخوریم، بعد بگیم فلان مرجع ربا را حرام کرده
پس چطور شد؟ همین کسایی که الان میگن سود بانکی ربا نیست و حلاله، زمان شاه یکی دو درصد سودی که بانک میگرفت رو میگفتن ربا است و حرامه؟
معذرت میخوام اما خودتونم بعید میدونم از کار خودتون سر در بیارید.
خیلی عذر میخوام اما عامل بی دینی خیلی از مردم همین شما روحانیون هستید.

justgod5;228917 نوشت:
شما هم فقط بگید استفتاء کنید همینمون مونده ربا بگیریم و بدیم و بخوریم، بعد بگیم فلان مرجع ربا را حرام کرده پس چطور شد؟ همین کسایی که الان میگن سود بانکی ربا نیست و حلاله، زمان شاه یکی دو درصد سودی که بانک میگرفت رو میگفتن ربا است و حرامه؟ معذرت میخوام اما خودتونم بعید میدونم از کار خودتون سر در بیارید. خیلی عذر میخوام اما عامل بی دینی خیلی از مردم همین شما روحانیون هستید.


با تشکر از اظهار نظر شما

ما بارها در پاسخ دوستان ، بحث ربا بودن یا نبودن معاملات بانکی را توضیح دادیم و عرض کردیم که هر سود گرفتنی ربا نیست اما برخی از دوستان دین دار ما بخاطر عرق مذهبی و تعصب دینی که دارند هر سود گرفتنی را ربا تلقی می کنند .

بزرگواران ! اسلام دین همه زمان هاست و پاسخ منطقی به نیاز های بشر دارد . اگر قرار باشد هر سود گرفتنی ، ربا باشد که عملا باید بانک ها را که عامل بسیار مهمی در رشد اقتصادی هستند ، تعطیل کرد و همه سرمایه دارانی که توانایی کار ندارند باید آنقدر از سرمایه بخورند تا به اتمام برسد !

اسلام برای بدست آوردن سود راهکار هایی غیر از ربا دارد که به دیگران توصیه می کند و دینی نیست که فقط کاری را بدون پیشنهاد جایگزین مجاز ، ممنوع کرده باشد .

اگر کسی پول خود را با دیگری شریک شود یا به مضاربه یا جعاله بدهد و درصد سودش را دریافت کند ، نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه هم از نظر دین و هم از نظر عقل کاری پسندیده انجام داده است .

متأسفانه دوستان بدون تخصص و استناد علمی ، مطالبی می نویسند که قطعا از نظر عقلا ناپسند است و از نظر شرعی ، عواقب خوبی برای انسان ندارد .

روحانیون بزرگوار و متخصصان دین قطعا از بسیاری از افراد جامعه نسبت به دین دلسوز تر هستند و اگر همین روحانیت نبود الان از اسلام چیزی نمی ماند :

امام راحل (ره) در این باره فرمودند: «اگر روحانیون نبودند، از اسلام خبری نبود آنکه اسلام را زنده نگه داشته است، در مواقع سیاه، در این زمان های سیاه، همین روحانیون بودند، پشتیبانی کنید از اینها»(1)

استاد مطهری می فرمایند«اگر این پرچمداری از دست روحانیت گرفته شود و به دست به اصطلاح روشنفکران بیفتد، یک قرن که هیچ؛ یک نسل هم که بگذرد، اسلام به کلی مسخ می شود. زیرا حامل فرهنگ اصیل اسلامی، در نهایت، باز هم همین گروه روحانیان متعهد هستند. » (2)

پی نوشت:
1. آثار موضوعی دفتر دهم «روحانیت و حوزه های علمیه از دیدگاه امام خمینی(ره)ص 63
2. مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص.186

victoryone;227866 نوشت:
رفتن به فیس بوک و دادن وی پی ان برای وارد شدن به فیس بوک رفتن به فیس بوک و یا دادن وی پی ان برای وارد شدن به فیس بوک اشکال شرعی دارد ؟؟ مرجع : آیت الله نوری همدانی

عرض سلام خدمت شما جناب victoryone
استفاده از فیس بوک و وی پی ان به‌طور كلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل و...) بوده و يا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود و يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامي باشد، جايز نيست.
دفتر ایت الله نوری /به شماره 0251/7741850

اسراء;228991 نوشت:
استفاده از فیس بوک و وی پی ان به‌طور كلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل و...) بوده و يا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود و يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامي باشد، جايز نيست.

سلام

بعضی مرور گر ها وی پی ان رایگان می دهند
و یا گویا خودشون عبور می کنند

استفاده از این مرور گر ها چه حکمی دارد؟
:Gig:

البته بعضی سایت ها اگر از درگاه http برویم فیلتر اند
اما اگر از درگاه https ‌برویم خیر

مثلا فیسبوک در هردو فی لتر است

اما یکی از شبکه های اجتماعی دیگر تنها در http حکمش چیست؟

البته اگر در اینجا حکم به مصلحت داده شده است بیان شود سپاس گذاریم

با توجه به سوالی که در بخش آنلاین کردم

گویا مصلحت بدانیم استفاده از فیل تر شکن مجاز می شود؟
:Gig:

عبد الحجج;229004 نوشت:
سلام بعضی مرور گر ها وی پی ان رایگان می دهند و یا گویا خودشون عبور می کنند استفاده از این مرور گر ها چه حکمی دارد؟ البته بعضی سایت ها اگر از درگاه http برویم فیلتر اند اما اگر از درگاه https ‌برویم خیر مثلا فیسبوک در هردو فی لتر است اما یکی از شبکه های اجتماعی دیگر تنها در http حکمش چیست؟ البته اگر در اینجا حکم به مصلحت داده شده است بیان شود سپاس گذاریم با توجه به سوالی که در بخش آنلاین کردم گویا مصلحت بدانیم استفاده از فیل تر شکن مجاز می شود؟

با سلام و احترام

همانطور که بیان شد،استفاده از مرورگرهای مذکور هم اگر مستلزم مفسده باشد یا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود و يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامي باشد، جايز نيست.
حکم به مصلحت هم در جایی که مفسده قوی تر از آن نباشد،منظور است و البته تشخیص مصلحت اقوا در چنین مواردی دشوار است.

استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

نور;229152 نوشت:
و البته تشخیص مصلحت اقوا در چنین مواردی دشوار است.

سلام

در مصلحت هم باید دلیل قوی باشد؟

یا این مصلحت اقوا در اختیار مکلف است؟

مثلا بنده دوستانم در یکی از شبکه ها که از هر دو طریق فیلتر است و موضوع بحث است

منو دعوت کرده می گه صفحه نداری؟

خب اینجا ممکنه دوستان منو به سخره بگیرند یا ناراحت شوند و...
می تواند این را جزء مصلحت عرقی (منظور مصلحتی که مربوط به حقوق عرفی و معاشرات است ) بدانم

و استفاده کنم و در کنارش در صورت توان به تکلیف شرعی ام در این شبکه ها بپردازم؟

آیا این دو مصلحت شرعی(ببخشید اسم می گذارم اگر در دین اسمی هست که مناسب باشه بگویید تا اونو به کار ببرم منظورم مصلحتی است که می دهم برم مثلا افرادی را اونجا امر به معروف کنم و وظیفه مسلمانی ام را انجام دهم)

و البته در مورد اضافه کردن اس من از بخش انلان پرسیدم گفتند ایرادی ندارد

می توانم به این نظر اکتفا کنم؟

آیا این دو مصلحت می تواند مصلحت دیگری را قوت ببخشد و یک مصلحت اقوا باشد؟

:Gol:

کبوتر پر شکسته حرم;229158 نوشت:
سلام در مصلحت هم باید دلیل قوی باشد؟ یا این مصلحت اقوا در اختیار مکلف است؟ مثلا بنده دوستانم در یکی از شبکه ها که از هر دو طریق فیلتر است و موضوع بحث است منو دعوت کرده می گه صفحه نداری؟ خب اینجا ممکنه دوستان منو به سخره بگیرند یا ناراحت شوند و... می تواند این را جزء مصلحت عرقی (منظور مصلحتی که مربوط به حقوق عرفی و معاشرات است ) بدانم و استفاده کنم و در کنارش در صورت توان به تکلیف شرعی ام در این شبکه ها بپردازم؟ آیا این دو مصلحت شرعی(ببخشید اسم می گذارم اگر در دین اسمی هست که مناسب باشه بگویید تا اونو به کار ببرم منظورم مصلحتی است که می دهم برم مثلا افرادی را اونجا امر به معروف کنم و وظیفه مسلمانی ام را انجام دهم) و البته در مورد اضافه کردن اس من از بخش انلان پرسیدم گفتند ایرادی ندارد می توانم به این نظر اکتفا کنم؟ آیا این دو مصلحت می تواند مصلحت دیگری را قوت ببخشد و یک مصلحت اقوا باشد؟

با سلام و احترام

همانطور که بیان شد،در موارد مذکور اگر خوف ارتکاب گناه یا وجود مفسده نباشد و همچنین خلاف مقررات و تقویت دشمنان اسلام نباشد،جایز است و تشخیص مفسده و مصلحت بر عهده مکلف است.

استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

سلام
قبلا دوست عزیز اشکال نداشت اما حالا که فیل تر شده است اشکال دارد حتی برای گرفتن چیز های مذهبی و غیره
اگر بیایند قفل درب شما رو بشکنند خوب است

موضوع قفل شده است