چرا امام جماعت پایین تر از مامومین قرار دارد

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا امام جماعت پایین تر از مامومین قرار دارد

با سلام مقلد مقام معظم رهبری هستم :hamdel:

naghi541;213885 نوشت:
با سلام مقلد مقام معظم رهبری هستم :hamdel:

از آنجا که در نماز جماعت مأموم نباید از جهت ارتفاع پایین تر از امام قرار بگیرد در مساجد بزرگ که دارای پستی و بلندی نیز می باشند و یا در محل نماز جمعه که ممکن است محلی پایین تر از محراب وجود داشته باشد محراب را قدری پایین تر از سطح زمین می سازند که اطمینان حاصل شود که امام جماعت از نظر ارتفاع از تمام مأمومین پایین تر قرار دارد.

naghi541;213885 نوشت:
با سلام مقلد مقام معظم رهبری هستم :hamdel:

محل ایستادن امام جماعت نباید بلندتر از جایگاه مأمومین باشد. البته کمی بلندی (کمتر از یک وجب ) اشکالی ندارد و همین طور بلندی اگر به صورت شیب باشد و جایگاه امام در بلندی باشد اشکال ندارد، ولی جایگاه مأمومین اگر بلندتر از مکان امام باشد ولو زیاد باشد، اشکالی ندارد.(1)
دلیل بر این حکم ، روایاتی است که در وسائل الشیعه ، ج 5 ص 463آمده است و بحث مفصل آن در جواهرالکلام ، ج 13 ص 165آمده است .
آن چه از این روایات استفاده می شود این است که مکان امام جماعت نباید بلندتر از مکان ماموم باشد، امااستحباب گود بودن محراب و جایگاه امام جماعت از آن استفاده نمی شود. این که مشاهده می شود در بعضی مساجد، محراب مسجد گودتر از بقیه سطح مسجد است نه به خاطر استحباب آن باشد، بلکه به خاطر این است که مأمومین در صورت نیاز در جاهایی مانند حیاط مسجد یا کوچه های اطراف مسجد که پایین تر از سطح مسجد است ،بتوانند به امام جماعت اقتدا کنند.علت و فلسفه این که چرا جایگاه امام جماعت نباید بلندتر از مکان مأموم باشد،درجایی بیان نشده است .
(پـاورقی 1 سیدمحمد کاظم یزدی ، عروة الوثقی ، شرائط نماز جماعت و مستمسک العروة الوثقی ، ج 7 ص 225

naghi541;213885 نوشت:
چرا امام جماعت پایین تر از مامومین قرار دارد با سلام مقلد مقام معظم رهبری هستم

با سلام و احترام و تشکر از شما

همانطور که جناب رحیق مختوم اشاره کردند،جاى ايستادن امام بايد از جاى ماموم بلندتر نباشد ولى اگر مكان امام مقدار خيلى كمى بلندتر باشد، اشكال ندارد. و نيز اگر زمين سراشيب باشد و امام در طرفى كه بلندتر است بايستد در صورتى كه سراشيبى آن زياد نباشد و طورى باشد كه به آن زمين مسطح بگويند مانعى ندارد.
استخراج احکام طی عملیات استنباط از منابع آنها و توسط مجتهدین انجام می شود اما اینکه چرا چنین حکمی بیان شده است مستلزم روشن بودن فلسفه احکام است که البته در بسیاری از موارد چرایی احکام مشخص نشده است.

رساله مراجع،م1415 مطابق با نظر آیه الله خامنه ای در اجوبه الاستفتائات،س576

موضوع قفل شده است