اگر یک دانه انگور در قابلمه در حال جوشیدن بیافتد

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگر یک دانه انگور در قابلمه در حال جوشیدن بیافتد

با سلام خدمت کارشناس محترم احکام
اگر آب درون قابلمه در حال جوشیدن است و یک دانه انگور داخلش بیافتد و بعد از اینکه غذا پخته شد ببینیم قبلا انگور داخلش افتاده بود، آیا کل غذا نجس میشود؟
اگر یک دانه غوره یا کشمش بیافتد چطور؟

حکم مربا درست کردن با انگور چیست؟ اگر انگور را داخل شیره مربا بجوشانند نجس میشود؟

سرخ کردن کشمش و خرما چه حکمی دارد؟ آیا سرخ کردن باعث نجس شدن میشود؟

با سلام و احترام
در رابطه با اینکه یک دانه انگور بیفتد در قابلمه حتی ترک بر داشته باشد هم کل غذا نجس است...

سلام می تونم بپرسم چرا نجس می شود؟
می شه بیشتر توضیح بدین؟:Gig:

muhammad-aga;200122 نوشت:
با سلام خدمت کارشناس محترم احکام

اگر آب درون قابلمه در حال جوشیدن است و یک دانه انگور داخلش بیافتد و بعد از اینکه غذا پخته شد ببینیم قبلا انگور داخلش افتاده بود، آیا کل غذا نجس میشود؟

اگر یک دانه غوره یا کشمش بیافتد چطور؟

با سلام خدمت شما کاربر گرامی

و کسب اجازه از کارشناسان محترم

چه خوب بود که نام مرجع خود را هم ذکر می کردید تا برای جوابگویی کارشناسان محترم دچار مشکل نشوند

اما در مورد این مساله که سوال نموده اید:


نظر امام خمینی (ره):

113- اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد حرام، ولى نجس نيست، مگر آنكه معلوم شود كه مست كننده است. و اگر به واسطه پختن جوش بيايد،خوردنش حرام است، ولى نجس نيست.

114- خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايد، پاك و خوردن آنها حلال است.

(منبع: رساله امام خمینی (ره) مساله 113 و 114 )


نظر مقام معظم رهبری:

سوال: گفته مى‏شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يک يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مى‏ماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟

ج: اگر حبه‏هاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

(منبع: اجوبة الاستفتائات، سوال 303)

حاج علی;200143 نوشت:
اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد حرام، ولى نجس نيست، مگر آنكه معلوم شود كه مست كننده است. و اگر به واسطه پختن جوش بيايد،خوردنش حرام است، ولى نجس نيست.

با سلام خدمت کارشناس محترم و تشکر از زحمات شما
به نظر این دو تقسیم بندی یکی است. چه خود به خود جوش آید و چه با حرارت جوش بیاید، حرام است ولی نجس نیست.
آیا به نظر امام اگر مست کننده باشد نجس است؟
آیا آب انگور اگر روی گاز جوش بیاید مست کننده است؟ چون شما گفتید اگر مست کننده باشد نجس است. حالا اگر فرض کنیم که آب انگور اگر جوش بیاد مست کننده باشه، در اینصورت آیا اگر یک دونه بیافته توی قابلمه و جوش بیاد نجس میشه؟
اگر ممکنه نظر آیة عظام، مکارم شیرازی و وحید خراسانی رو هم بفرمایید.

حاج علی;200143 نوشت:
ج: اگر حبه‏هاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

به نظر ایشان هم آب انگور جوش آمده نجس نیست؟

muhammad-aga;200196 نوشت:
به نظر این دو تقسیم بندی یکی است. چه خود به خود جوش آید و چه با حرارت جوش بیاید، حرام است ولی نجس نیست.

جناب muhammad-aga

این دو صورت باهم تفاوت دارند و تفاوت آنها در این است که:

در صورت اول ( اگر به خودی خود به جوش بیاید ) و مست کننده باشد قطعا نجس است اما در صورت دوم ( اگر به واسطه پختن جوش بیاید ) چه مست کننده باشد و چه مست کننده نباشد نجس نمی باشد.

muhammad-aga;200196 نوشت:
آیا به نظر امام اگر مست کننده باشد نجس است؟

muhammad-aga;200196 نوشت:
آیا آب انگور اگر روی گاز جوش بیاید مست کننده است؟

شراب و هر چیزی که انسان را مست می کند، چنانچه به خودی خود روان [= مایع ] باشد، نجس است و اگر مثل بنگ و حشیش روان [= مایع ] نباشد، اگر چه چیزی در آن بریزند که روان [= مایع ] شود، پاک است.


منبع: رساله امام خمینی (ره)، مساله 111

muhammad-aga;200196 نوشت:
اگر ممکنه نظر آیة عظام، مکارم شیرازی و وحید خراسانی رو هم بفرمایید.

نظر آیة الله وحید خراسانی:

اگر انگور یا آب انگور به واسطه پختن جوش بیاید، پاک ولی خوردن آن حرام است و اگر به غیر آتش جوش بیاید، خوردن آن حرام و بنابر احتیاط نجس است.
خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگرچه جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است.

منبع: رساله آیة الله وحید خراسانی، مساله 114 و 115

نظر آیة الله مکارم شیرازی:

هرگاه آب انگور به خودی خود جوش بیاید ( جوش آمدنی که معمولا مقدمه شراب شدن است ) نجس و حرام است، ولی اگر با حرارت آتش یا غیر آن به جوش آید، نجس نیست ولی خوردنش حرام است؛ همچنین آب خرما و مویز و کشمش بنابر احتیاط واجب.

منبع: رساله آیة الله مکارم شیرازی، مساله 113

muhammad-aga;200196 نوشت:
حالا اگر فرض کنیم که آب انگور اگر جوش بیاد مست کننده باشه، در اینصورت آیا اگر یک دونه بیافته توی قابلمه و جوش بیاد نجس میشه؟

در مورد این سوال شما هم بالا پاسخ داده شد:

حاج علی;200143 نوشت:

نظر مقام معظم رهبری:

سوال: گفته مى‏شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يک يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مى‏ماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟

ج: اگر حبه‏هاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.
(منبع: اجوبة الاستفتائات، سوال 303)

یا علی
التماس دعا

عجب هست من چرا هر چی سخنان شما رو می خونم درست متوجه نمی شم مگه آب انگور هم خود به خود جوش می آد؟:Gig:
اگه منظورتون ایجاد گاز هست که فقط مربوط به آب انگور نمی شه مثلا آب سیب هم ممکن است گازدار بشه
کناسنتره انگور رو هم حرارت می دن می شه ساندیس

سلام :Gol:

سال نو مبارک باشه :ok:

vahid.q;200292 نوشت:
عجب هست من چرا هر چی سخنان شما رو می خونم درست متوجه نمی شم مگه آب انگور هم خود به خود جوش می آد؟ اگه منظورتون ایجاد گاز هست که فقط مربوط به آب انگور نمی شه مثلا آب سیب هم ممکن است گازدار بشه کناسنتره انگور رو هم حرارت می دن می شه ساندیس


ممنون از همه دوستان بزرگواری که در بحث شرکت کردن
دوست بزرگوار به زودی کارشناسان گرامی (با آیدی های سبز و آبی )میان و نظر دوستان رو کامل میکنن :ok:

ممنونم از صبرتون

شاد و پیروز باشید

:Gol:

سوال;200299 نوشت:
ممنون از همه دوستان بزرگواری که در بحث شرکت کردن دوست بزرگوار به زودی کارشناسان گرامی (با آیدی های سبز و آبی )میان و نظر دوستان رو کامل میکنن

خیلی ممنون. این آقای حاج علی ماشالله یه پا کارشناسه. با توجه به جواب هایی که ایشون دادند باید بگیم فقط همون دونه انگور رو باید از غذا در بیاریم و دیگه غذا نجس نشده.
vahid.q;200292 نوشت:
عجب هست من چرا هر چی سخنان شما رو می خونم درست متوجه نمی شم مگه آب انگور هم خود به خود جوش می آد؟ اگه منظورتون ایجاد گاز هست که فقط مربوط به آب انگور نمی شه مثلا آب سیب هم ممکن است گازدار بشه کناسنتره انگور رو هم حرارت می دن می شه ساندیس

منظور از به جوش آمدن شاید همون حالت تخمیر باشه نه اینکه دماش به رسه به 100 درجه.

vahid.q;200292 نوشت:
عجب هست من چرا هر چی سخنان شما رو می خونم درست متوجه نمی شم مگه آب انگور هم خود به خود جوش می آد؟ اگه منظورتون ایجاد گاز هست که فقط مربوط به آب انگور نمی شه مثلا آب سیب هم ممکن است گازدار بشه کناسنتره انگور رو هم حرارت می دن می شه ساندیس

با تشکر از سئوال شما جناب vahid.q گرامی و تبریک سال نو

جوش آمدن آب انگور به دو قسم تقسیم می شود و جوش آمدن خود به خود آن به معنای جوش آمدن آن بدون حرارت مستقیم و بر اثر حرارت محیطی است و حکم این جوش آمدن در فرض وقوع در رساله ها بیان شده است.

در پناه حضرت حق سالم و موفق باشید

سجاد;200381 نوشت:
جوش آمدن آب انگور به دو قسم تقسیم می شود و جوش آمدن خود به خود آن به معنای جوش آمدن آن بدون حرارت مستقیم و بر اثر حرارت محیطی است

سلام بر شما ممنون از پاسختون عید شما هم مبارک
دوست عزیز بر اثر حرارت محیطی که آب انگور جوش نمی اد!!
اگه منظورتون تخمیر و تولید الکل هست قبل از گاز دار شدن زیاد، الکل به مقدار کافی تولید شده و این قضیه ربطی به جوش اومدن نداره، تو سایه هم اتفاق می افته
با توجه به رشته من که علوم و صنایع غذایی هست صحبت های شما یه کمی واسم ملموس نیست:Gol:

vahid.q;200416 نوشت:
با توجه به رشته من که علوم و صنایع غذایی هست صحبت های شما یه کمی واسم ملموس نیست

با سلام به دوست عزیز
خوب شد گفتید که رشتتون چیه. من یه سوال واسم پیش اومده. ماء الشعیر رو چطوری درست میکنند؟
مراحل ساختش رو میشه توضیح بدید؟ میتونیم تو خونه درست کنیم. چون قدیم درست میکردن و حتی توی کتب عطاری نوشته شده.
کارشناس محترم هم اگر اطلاعی در این زمینه دارید بفرمایید. آخه من از برخی ها شنیدم که ماء الشعیر به دو طریق درست میشه. هم میتونه حرام باشه و هم حلال.
سوال بعدی اینکه توی یک مقاله نوشته بود ماء الشعیر نیم درصد الکل هم داره اما چون کمه مست کننده نیست. آیا این حرف درسته؟

به نام علی اعلی

vahid.q;200416 نوشت:
دوست عزیز بر اثر حرارت محیطی که آب انگور جوش نمی اد!! اگه منظورتون تخمیر و تولید الکل هست قبل از گاز دار شدن زیاد، الکل به مقدار کافی تولید شده و این قضیه ربطی به جوش اومدن نداره، تو سایه هم اتفاق می افته با توجه به رشته من که علوم و صنایع غذایی هست صحبت های شما یه کمی واسم ملموس نیست

جناب vahid.q

اگر ما شرایط امروزی مواد و محصولات غذایی را درنظر بگیریم که معمولا کوچکترین ماده غذایی را در یخچال یا فضای خنک نگهداری میکنند؛ جا دارد که حرف شما را بپذیریم ( من یه بنده خدایی رو می شناسم که حتی سیب زمینی و پیازش را درون یخچال می گذارد:ajab!:)

اما اگر شرایط مردم عادی در زمان گذشته ( مثلا 20 یا 30 سال قبل را در نظر بگیریم)؛ قطعا به یاد خواهید آورد که اکثر ترشیجات و سرکه و آبغوره خانواده ها در زیرزمین های نمناک و مرطوب و گرم، نگهداری میشد.

به نظر شما همچین فضایی باعث تخمیر و جوش آمدن خودبخودی این مواد نمی شد؟

گرچه باید کارشناسان محترم به این سوال پاسخ بدهند اما این هم از تجربیات این حقیر بود

یا علی

muhammad-aga;200439 نوشت:

با سلام به دوست عزیز خوب شد گفتید که رشتتون چیه.
من یه سوال واسم پیش اومده. ماء الشعیر رو چطوری درست میکنند؟
مراحل ساختش رو میشه توضیح بدید؟ میتونیم تو خونه درست کنیم. چون قدیم درست میکردن و حتی توی کتب عطاری نوشته شده.
کارشناس محترم هم اگر اطلاعی در این زمینه دارید بفرمایید.
آخه من از برخی ها شنیدم که ماء الشعیر به دو طریق درست میشه. هم میتونه حرام باشه و هم حلال.

سوال بعدی اینکه توی یک مقاله نوشته بود ماء الشعیر نیم درصد الکل هم داره اما چون کمه مست کننده نیست. آیا این حرف درسته؟

فکر می کنم منظورشما از اینکه ماءالشعیر را به دو طریق درست می کنند این باشد که از« جو » می توان دو نوع فراورده تهیه نمود:

یکی فقاع ( همان آبجو) و دیگری ماءالشعیر

اما آبجو:
آبجو یک نوشیدنی الکلی است که از تخمیر نشاسته و جو به دست می آید.گرچه از سایر انواع دانه غلات ( همانند دانه‌های برنج، ذرت و گندم ) نیز استفاده می شود؛ اما بیشتر دانه جو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماءالشعیر
نوعی نوشیدنی گازدار غیر الکلی است که از عصارهٔ جوانه جو به‌دست می‌آید.

خب با توجه به رساله عملیه مراجع عظام تقلید حکم این دو ماده هم روشن می شود:

نظر امام خمینی (ره):
فقاع که از جو گرفته می شود و به آن آبجو می گویند نجس است؛ ولی آبی که به دستور طبیب از جو می گیرند و به آن ماءالشعیر می گویند پاک است.

منبع: رساله امام خمینی (ره) ، مساله 115

نظر آیة الله وحید خراسانی:
فقاع که از جو گرفته می شود و به آن آبجو می گویند نجس است، ولی آبی که به دستور طبیب از جو می گیرند و به آن ماءالشعیر می گویند پاک می باشد.

منبع: رساله آیة الله وحید خراسانی ، مساله 116

نظر آیة الله سیستانی:
فقاع که غالبا از جو گرفته می شود و موجب درجه خفیفی از مستی است حرام است، و بنا بر احتیاط واجب نجس است. و اما آب جوی که موجب هیچگونه مستی نیست پاک و حلال می باشد.

منبع: رساله معظم له

نظر آیة الله مکارم شیرازی:
مشروب الکلی که از جو گرفته می شود و به آن آبجو می گویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولی آبی که برای خواص طبی از جو می گیرند و به آن ماءالشعیر می گویند و ابدا مسکر نیست، پاک و حلال است.

منبع: رساله معظم له

با توجه به مطالب بالا به دست می آید که میان آبجو ( همان فقاع) و ماءالشعیر تفاوت است.
معمولا آبجو چون مست کننده است؛ پس حکم به نجاست و حرمت شرب آن می شود، در حالی که چون ماءالشعیر فاقد خاصیت اسکار و مست کنندگی می باشد، لذا پاک و خوردن آن هیچ اشکالی ندارد.

در این زمینه به این استفتاء از مقام معظم رهبری دقت نمایید:

ماده‏اى است به نام «کفير» که در صنايع غذايى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمير 5٪ يا 8٪ الکل در ماده بدست آمده بوجود مى‏آيد. اين مقدار الکل سبب هيچ نوع مستى در مصرف کننده نمى‏شود. آيا از نظر شرعى استفاده از اين ماده مانعى دارد يا خير؟

ج: اگر الکل موجود در ماده به‌دست آمده فى‌نفسه مست‌کننده باشد، بنا بر احتياط نجس و حرام است، هرچند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشيم که فى‌نفسه مست‌کننده و يا در اصل مايع است، حکم متفاوت مى‏شود.

منبع : رساله اجوبة الاستفتائات ، سوال 306

یا علی

vahid.q;200416 نوشت:
سلام بر شما ممنون از پاسختون عید شما هم مبارک دوست عزیز بر اثر حرارت محیطی که آب انگور جوش نمی اد!! اگه منظورتون تخمیر و تولید الکل هست قبل از گاز دار شدن زیاد، الکل به مقدار کافی تولید شده و این قضیه ربطی به جوش اومدن نداره، تو سایه هم اتفاق می افته با توجه به رشته من که علوم و صنایع غذایی هست صحبت های شما یه کمی واسم ملموس نیست

با سلام مجدد خدمت حضرت عالی و تشکر از اظهار نظرتان

منظور از به جوش آمدن در عبارات رساله ها رسیدن به دمای 100 درجه نیست بلکه منظور غلیان یعنی جا به جایی مواد در اثر حرارت از بالا به پایین و مانند آن است که می تواند در اثر حرارت آتش یا حرارت آفتاب یا ... رخ دهد .

همیشه سالم و موفق باشید

یه مقداری بحث داره واسم جالب می شه اگه دوستان بیشتر در رابطه با رشته تحصیلیشون بگن بهتره تا من بدونم چقدر باید تخصصی صحبت کنم

حاج علی;200446 نوشت:
اما اگر شرایط مردم عادی در زمان گذشته ( مثلا 20 یا 30 سال قبل را در نظر بگیریم)؛ قطعا به یاد خواهید آورد که اکثر ترشیجات و سرکه و آبغوره خانواده ها در زیرزمین های نمناک و مرطوب و گرم، نگهداری میشد. به نظر شما همچین فضایی باعث تخمیر و جوش آمدن خودبخودی این مواد نمی شد؟
احتمالا الکل تولید می شده است اما ماده غذایی دچار تخمیر الکلی نمی شده است. ما چندین نوع تخمیر داریم که مثلا در تولید خیار شور یا ماست اسید لاکتیک محصول اصلی است اما الکل نیز تولید می شود به مقدار کم. لازمه تخمیر الکلی جای گرم و مرطوب هست. فاکتوری به نام pH همچنین میزان و نوع قند موجود تو محیط رو میزان الکل تاثیر گذاره به طور کلی مرز مشخصی وجود نداره همه چی نسبی است. مثلا در تولید ترشی خانگی شرایط محیطی رو به سمت ایجاد اسید لاکتیک (غالب شدن نوع خاصی از باکتری ها) سوق می دهیم اما این بدین معنی نیست الکل صفر است بلکه تولید می شود اما کم.
سجاد;200476 نوشت:
منظور از به جوش آمدن در عبارات رساله ها رسیدن به دمای 100 درجه نیست بلکه منظور غلیان یعنی جا به جایی مواد در اثر حرارت از بالا به پایین و مانند آن است که می تواند در اثر حرارت آتش یا حرارت آفتاب یا ... رخ دهد .

دوست عزیز گرم شدن اثر حرارت آفتاب و غیره (هر چیز دیگه) از نظر علمی فرقی نداره
من برای شما یک مثال می زنم برای تولید کنسانتره آب انگور (تو بازار هست) به طور ساده ابتدا انگور له می کنند یعنی آبشو می گیرن بعد صافش می کنند بعد حدود 100 درجه حرارت می دهند بعد بسته بندی می کنند.
اما فکر می کنن در مورد این فتوا (کلا شفاف نیست) وقتی حالا مثلا آب انگور به حد تخمیر نهایی و شدید الکلی برسه حباب های گاز ایجاد می شه که باعث بهم خوردن محیط می شه، در غیر این صورت اگه آب انگور تازه رو بگیریم حرارت بدهیم و حالت غلیانی پیدا کنه( دماش 100 درجه نشه) من دلیلی برای ممنوعیت خوردنش نمی بینم .
muhammad-aga;200439 نوشت:
خوب شد گفتید که رشتتون چیه. من یه سوال واسم پیش اومده. ماء الشعیر رو چطوری درست میکنند؟

ماء می شه آب فکر کنم الشعیر که می شه جو (البته مطمئن نیستم)
دستور درست کردنش که جاش اینجا نیست
اما بین آب جویی که خارجی ها می خورن و اینکه تو کشور ما هست ( اگه واقعی باشه، چون کارخونه های کمی واقعیشو درست می کنن تو انواع غیر واقعیش آب رو با شکر قاطی می کنند اسانس می زنن بگذریم)
فقط یک مرحله فرق هست در انواع خارجی بعد از عصاره گیری از جو اجازه می دهند تخمیر صورت بگیره و الکل تولید شود.در نوع ایرانی بلافاصله بعد از عصاره گیری دما رو پایین نگه می دارن تا تخمیر اندک یا اصلا نباشه و در مرحله اخر هم حرارت می دهند تا ریز ارگانیسم ها از بین بروند البته ممکنه بعد از عصاره گیری هم حرارت بدهند.
بله ممکنه الکل هم باشه گفتم در بالا مسئله تولید الکل نسبی هست ولی در مورد ماء الشعر نمی تونه بالا باشه:Gol:

vahid.q;200506 نوشت:
دوست عزیز گرم شدن اثر حرارت آفتاب و غیره (هر چیز دیگه) از نظر علمی فرقی نداره من برای شما یک مثال می زنم برای تولید کنسانتره آب انگور (تو بازار هست) به طور ساده ابتدا انگور له می کنند یعنی آبشو می گیرن بعد صافش می کنند بعد حدود 100 درجه حرارت می دهند بعد بسته بندی می کنند. اما فکر می کنن در مورد این فتوا (کلا شفاف نیست) وقتی حالا مثلا آب انگور به حد تخمیر نهایی و شدید الکلی برسه حباب های گاز ایجاد می شه که باعث بهم خوردن محیط می شه، در غیر این صورت اگه آب انگور تازه رو بگیریم حرارت بدهیم و حالت غلیانی پیدا کنه( دماش 100 درجه نشه) من دلیلی برای ممنوعیت خوردنش نمی بینم .

با تشکر از اظهار نظر حضرت عالی

احساس می کنم اشتباهی شده ما این جا بحث علمی نمی کنیم و فکر نکنم کسی در اینجا مدعی باشد که از نظر علمی گرم شدن بر اثر آتش یا غیره با هم تفاوت دارد !

بحث ما در اینجا مسئله حکم شرعی و تفاوت فقهی بین دو نوع حرارت دادن است که بر اساس مستندات شرعی (روایات) این تفاوت در مسئله ایجاد شده است یعنی از نظر شرعی بین غلیان با آتش و غلیان با مثلا آفتاب تفاوت هست و همین اختلاف منشأ تفاوت در حکم شرعی شده است .

vahid.q;200506 نوشت:
اگه آب انگور تازه رو بگیریم حرارت بدهیم و حالت غلیانی پیدا کنه( دماش 100 درجه نشه) من دلیلی برای ممنوعیت خوردنش نمی بینم .


آب انگوری که بر اثر حرارت دادن حالت غلیانی پیدا کند ، خوردنش حرام و طبق برخی از دیدگاه های فقهی ، نجس هم هست بنابر این ممنوعیت استفاده از آن از نظر فقهی مسلم است مگر این که در اثر این حرارت دو سوم آن تبخیر شود که در این صورت خوردن آن بلا اشکال خواهد بود . (1)

پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل محشی م 113

vahid.q;200506 نوشت:
یه مقداری بحث داره واسم جالب می شه اگه دوستان بیشتر در رابطه با رشته تحصیلیشون بگن بهتره تا من بدونم چقدر باید تخصصی صحبت کنم

با سلام
آقا وحید ممکنه برخی از فتواها و یا ملاک هایی که برای برخی احکام ذکر شده برای شما عجیب باشه. چون شما از یه دید دیگه به مسائل غذایی نگاه میکنید.
به عنوان مثال، در فقه اسلامی اگر آب انگور بوسیله آتش جوش بیاد خوردنش حرامه مگر اینکه اونقدر بجوشونید تا دو سوم بخار بشه.
و اگر خود به خود تخمیر بشه باز هم حرامه مگر اینکه دو سومش بره یا اینکه یقین کنی که تبدیل به سرکه شده.
حالا اینکه شما گفتید که ساندیس ها رو میجوشونن، خدا کنه حرفت راست نباشه و الا دیگه ساندیس هم نمیتونیم بخوریم.

یه سوال داشتم: فرض کنید یه لیوان شراب هست که ما اون رو تو محیط باز میذاریم تا الکلش بپره. آیا بعد از اینکه الکلش تبخیر شد باز هم مست کننده است یا خیر؟
الکل صد در صد چطور؟ اگر در فضای باز بگذاریم همش میپره؟

muhammad-aga;200615 نوشت:
به عنوان مثال، در فقه اسلامی اگر آب انگور بوسیله آتش جوش بیاد خوردنش حرامه مگر اینکه اونقدر بجوشونید تا دو سوم بخار بشه.

فکر نمی کنم دیگه لازم باشه بحث ادامه بدیم .
من چیزیو بدون دلیل قبول نمی کنم، اگرم علم لازم ندارم یا بدست بیارم یا فعلا احتیاط کنم. این جمله ای که گفتم برای مسایل بزرگ و غیر تخصصی هست. اما درباره چیزی که علمشو دارم اول به علمم مراجعه می کنم بعد به فتوا، اعتقاد دارم یا باید تو ضمینه خاص کارشناس شد یا حرف کارشناسو گوش کرد. کی بحث شراب کرد؟ آب انگور چه به شراب
در ضمن آب سیب هم می شه شراب سیب، آب هویج هم می شه!!! پس مشکل فقط انگور بیچاره هست اسمش بد درفته!!!

سلام

البته باید پاسخها جامع و مانع باشد حال باید دید اگر اب سیب ، اب هویج ، لهیده خرما و موز و ...... تخمیر شود ایا حرام و نجس میشود یا خیر خمیر نان چطور ؟

vahid.q;200666 نوشت:
فکر نمی کنم دیگه لازم باشه بحث ادامه بدیم . من چیزیو بدون دلیل قبول نمی کنم، اگرم علم لازم ندارم یا بدست بیارم یا فعلا احتیاط کنم. این جمله ای که گفتم برای مسایل بزرگ و غیر تخصصی هست. اما درباره چیزی که علمشو دارم اول به علمم مراجعه می کنم بعد به فتوا، اعتقاد دارم یا باید تو ضمینه خاص کارشناس شد یا حرف کارشناسو گوش کرد. کی بحث شراب کرد؟ آب انگور چه به شراب در ضمن آب سیب هم می شه شراب سیب، آب هویج هم می شه!!! پس مشکل فقط انگور بیچاره هست اسمش بد درفته!!!

با تشکر از اظهار نظرتان جناب vahid.q گرامی

همان طور که به درستی فرمودید یا باید در زمینه خاص کارشناس شد یا حرف کارشناس را گوش کرد اگر کسی در زمینه دینی کارشناس است که خود می داند اما اگر کارشناس نیست لازم است در مورد حکم شرعی از کارشناس حرف شنوی داشته باشد .
سخن کارشناسان دین که مراجع عظام هستند در این زمینه نقل شد ، طبیعی است طبق فرمایش شما ، ما همه باید تابع آن باشیم .

نکته بعدی شما هم صحیح است با میوه های مختلفی می توان شراب درست کرد مثل سیب یا خرما یا ... و هر شرابی صرف نظر از اینکه از چه موادی حاصل آمده باشد ، چون مست کننده است ، خوردن آن حرام می باشد .

اما آنچه در مورد انگور بیچاره ! گفته شده حکمی خاص است یعنی انگور یا بهتر بگوییم آب انگور (عصیر عنبی) تنها موردی است که در میان میوه ها اگر حرارت ببیند و به غلیان برسد ، خوردنش جایز نیست و در برخی از دیدگاه ها نجس است مگر بعد از تبخیر دو سوم آن .

بنابراین انواع دیگر میوه ها و آب آنها مانند سیب ، هویج ، موز و غیر میوه مانند خمیر نان چنین حکمی ندارند .(1) مگر اینکه با عمل فوق ، الکل تولید شده و مست کننده شوند که حکم مستقلی دارد.

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 114

بهلول;200700 نوشت:
سلام البته باید پاسخها جامع و مانع باشد حال باید دید اگر اب سیب ، اب هویج ، لهیده خرما و موز و ...... تخمیر شود ایا حرام و نجس میشود یا خیر خمیر نان چطور ؟

با عرض سلام و احترام خدمت جناب بهلول گرامی و تشکر از سئوالتان

پاسخ شما در پست قبلی داده شده لطفا مراجعه فرمایید .

در پناه حضرت حق سالم و موفق باشید

موضوع قفل شده است