نیازی نیست پیش گو عالم غیب باشد!!!!

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نیازی نیست پیش گو عالم غیب باشد!!!!

سلام
شما نمی توانید هیچ کدام از پیش گویی های قران و هر کس دیگر را دلیل بر اعجاز بدانید چون احتمال دارد پیشگویی او اتفاقا با واقع مطابق شده باشد و همین احتمال کافی است که من یقین نکنم سخن یک پیش گو به دلیل علم غیب اوست
مانند این که من به شما بگویم (الکی)فردا می میری و اتفاقا فردا مردی آیا این به این دلیل است که من علم غیب دارم؟
احتمال پاسخ:
اگر یکی دوتا خبر بود می شه این سخن را زد ولی وقتی شد 100 تا نه
پاسخ:
اولا این که الاتفاقی لایدوم که مرحوم مظفر می گوید یک ادعای بدون دلیل است
ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم کسی که خبر از آینده مطابق باواقع داده علم غیب و معجزه دارد
یاعلی

velayat;194104 نوشت:
ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم

سلام
از آنجا که تاکنون تمام پیشگویی های قرآن صحیح بوده و نقض نشده اند از دید عقلا نمی توان پذیرفت این پیشگویی ها به صورت اتفاقی صحیح بوده است. علی الخصوص اینکه پیشگوییهای قرآن دارای نشانه هایی است که قابل انکار نمی باشند.
نمونه ای از پیشگوییهای قرآن:

به نام خدا.

velayat;194104 نوشت:
سلام
شما نمی توانید هیچ کدام از پیش گویی های قران و هر کس دیگر را دلیل بر اعجاز بدانید چون احتمال دارد پیشگویی او اتفاقا با واقع مطابق شده باشد و همین احتمال کافی است که من یقین نکنم سخن یک پیش گو به دلیل علم غیب اوست
مانند این که من به شما بگویم (الکی)فردا می میری و اتفاقا فردا مردی آیا این به این دلیل است که من علم غیب دارم؟
احتمال پاسخ:
اگر یکی دوتا خبر بود می شه این سخن را زد ولی وقتی شد 100 تا نه
پاسخ:
اولا این که الاتفاقی لایدوم که مرحوم مظفر می گوید یک ادعای بدون دلیل است
ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم کسی که خبر از آینده مطابق باواقع داده علم غیب و معجزه دارد
یاعلی

اينكه چه كسي پيشگويي ميكند مهم است. ببينيد ، قرآن ادعاي الهي بودن ميكند. اگر يكي ، حتي يكي از پيشگويي هايش غلط از آب دربيايند فاتحه تمام حرف هايش خوانده شده است. مگر نه؟ تازه در فضاي عربستان كه به صورت عادي مردم همديگر را ميكشتند. اگر همچو اتفاقي مي افتاد چقدر بد ميشد. پس آدم عاقل از اين ريسك ها نميكنه. يعني منبع اين پيشگويي ها مطمئن بوده از وقوع اتفاق ها.

با تشكر ، ستايشگر :Gol: 

آقای عباس زاده
با توجه به این اشکالات اطمینانی حاصل نمی شود؟
بقیه هم که جوابشان اشکال دارد مثلا:
سلام
از آنجا که تاکنون تمام پیشگویی های قرآن صحیح بوده و نقض نشده اند از دید عقلا نمی توان پذیرفت این پیشگویی ها به صورت اتفاقی صحیح بوده است. علی الخصوص اینکه پیشگوییهای قرآن دارای نشانه هایی است که قابل انکار نمی باشند.

پاسخ:در مورد احتمال عقلا در تاپیک عدم اثبات وجود حضرت محمد در تاریخ صحبت کردم
اينكه چه كسي پيشگويي ميكند مهم است. ببينيد ، قرآن ادعاي الهي بودن ميكند. اگر يكي ، حتي يكي از پيشگويي هايش غلط از آب دربيايند فاتحه تمام حرف هايش خوانده شده است. مگر نه؟ تازه در فضاي عربستان كه به صورت عادي مردم همديگر را ميكشتند. اگر همچو اتفاقي مي افتاد چقدر بد ميشد. پس آدم عاقل از اين ريسك ها نميكنه. يعني منبع اين پيشگويي ها مطمئن بوده از وقوع اتفاق ها.
پاسخ:اتفاقا همه اش درست از آب درامده

به نام خدا.

velayat;198345 نوشت:
آقای عباس زاده
با توجه به این اشکالات اطمینانی حاصل نمی شود؟
بقیه هم که جوابشان اشکال دارد مثلا:
سلام
از آنجا که تاکنون تمام پیشگویی های قرآن صحیح بوده و نقض نشده اند از دید عقلا نمی توان پذیرفت این پیشگویی ها به صورت اتفاقی صحیح بوده است. علی الخصوص اینکه پیشگوییهای قرآن دارای نشانه هایی است که قابل انکار نمی باشند.

پاسخ:در مورد احتمال عقلا در تاپیک عدم اثبات وجود حضرت محمد در تاریخ صحبت کردم
اينكه چه كسي پيشگويي ميكند مهم است. ببينيد ، قرآن ادعاي الهي بودن ميكند. اگر يكي ، حتي يكي از پيشگويي هايش غلط از آب دربيايند فاتحه تمام حرف هايش خوانده شده است. مگر نه؟ تازه در فضاي عربستان كه به صورت عادي مردم همديگر را ميكشتند. اگر همچو اتفاقي مي افتاد چقدر بد ميشد. پس آدم عاقل از اين ريسك ها نميكنه. يعني منبع اين پيشگويي ها مطمئن بوده از وقوع اتفاق ها.
پاسخ:اتفاقا همه اش درست از آب درامده

1 - دليلتون براي اينكه اتفاقي همش درست از آب در اومد چيه؟
2 - دقت بفرماييد دوست عزيز ، عرض كردم آدم عاقل تو اون شرايط ( فرهنگ حاكم بر عربستان ) با اون ادعا ( الهي بودن قرآن ) ريسك نميكنه كه رو هوا پيشگويي بكنه. يعني حتما بايد مطمئن باشه از نتيجه.

با آرزوي موفقيت ، ستايشگر :Gol:

velayat;194104 نوشت:
سلام
شما نمی توانید هیچ کدام از پیش گویی های قران و هر کس دیگر را دلیل بر اعجاز بدانید چون احتمال دارد پیشگویی او اتفاقا با واقع مطابق شده باشد و همین احتمال کافی است که من یقین نکنم سخن یک پیش گو به دلیل علم غیب اوست
مانند این که من به شما بگویم (الکی)فردا می میری و اتفاقا فردا مردی آیا این به این دلیل است که من علم غیب دارم؟
احتمال پاسخ:
اگر یکی دوتا خبر بود می شه این سخن را زد ولی وقتی شد 100 تا نه
پاسخ:
اولا این که الاتفاقی لایدوم که مرحوم مظفر می گوید یک ادعای بدون دلیل است
ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم کسی که خبر از آینده مطابق باواقع داده علم غیب و معجزه دارد
یاعلی

با سلام و عرض ادب
قرآن، از روند تاريخ و از آينده‏هاى دور و نزديك آن، گاه‏گاه خبرهاى قاطعى داده است اين پيشگوييها يكى از ابعاد اعجاز قرآن مجيد است بدين جهت كه:
الف: اين پيشگوييها قاطع و محكم است و ترديد و شايد و گمان در آنها نيست.
ب: اعجاز پیشگویی بعد از تحقق آن است وگرنه صرف پیشگویی که تحقق پیدا نکره باشد و محکم و قاطع نیز نباشد دلیلی بر اعجاز نخواهد بود.
ج: اين پيشگوييها متكى به آمار و شواهد و قرائن نيست خبرهايى از تاريخ است. بدون هيچ زمينه وجودى.
مثلا هنگامى كه پيامبر اكرم- صلى اللّه عليه و آله- در اوج ضعف است سوره كوثر فرود مى‏آيد و خبر مى‏دهد كه دشمنان پيامبر، ناكام و نافرجام و ابتر مى شوند. و خداوند به پيامبر- صلّى اللّه عليه و آله- نسل گسترده، نام و آوازه بلند و فراگير و يا ... مى‏بخشد.و موارد متعدد دیگری که در قرآن کریم آمده.
د: پیشگویی های پیشگویان قائم به حدسیات خودشان است در حالی که پیشگویی های قرآن قائم به آورنده آن نیست بلکه خود وحی الهی است. و این امر در سایر پیشگویی های رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که عنوان قرآنی نداشته وجود دارد.
معمولا اساس استدلای شما را احتمال تشکیل می دهد، احتمالاتی که به قول خودتان بالاتر از صفر است. اما عجیب این است که شما به احتمالات بالاتر از صفر ارزش قائل می شوید و از آن طرف برای ظن خود اگر نگوئیم علم ارزشی قائل نیستید؟
موفق باشید

قرآن، از روند تاريخ و از آينده‏هاى دور و نزديك آن، گاه‏گاه خبرهاى قاطعى داده است اين پيشگوييها يكى از ابعاد اعجاز قرآن مجيد است بدين جهت كه:
الف: اين پيشگوييها قاطع و محكم است و ترديد و شايد و گمان در آنها نيست.
پاسخ:خب که چی؟
ب: اعجاز پیشگویی بعد از تحقق آن است وگرنه صرف پیشگویی که تحقق پیدا نکره باشد و محکم و قاطع نیز نباشد دلیلی بر اعجاز نخواهد بود.
ج: اين پيشگوييها متكى به آمار و شواهد و قرائن نيست خبرهايى از تاريخ است. بدون هيچ زمينه وجودى.
مثلا هنگامى كه پيامبر اكرم- صلى اللّه عليه و آله- در اوج ضعف است سوره كوثر فرود مى‏آيد و خبر مى‏دهد كه دشمنان پيامبر، ناكام و نافرجام و ابتر مى شوند. و خداوند به پيامبر- صلّى اللّه عليه و آله- نسل گسترده، نام و آوازه بلند و فراگير و يا ... مى‏بخشد.و موارد متعدد دیگری که در قرآن کریم آمده.
پاسخ:می گوییم در هنگامی که متکی به شواهد و قراین نیست ممکن است اتفاقا ادعا با خارج مطابقت پیدا کند
د: پیشگویی های پیشگویان قائم به حدسیات خودشان است در حالی که پیشگویی های قرآن قائم به آورنده آن نیست بلکه خود وحی الهی است. و این امر در سایر پیشگویی های رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که عنوان قرآنی نداشته وجود دارد.
پاسخ:اگر قرار باشد این پیشگویی ها وجهی از اعجاز بیان شود دور پیش می اید یعنی اعجاز قران متوقف بر الهی بودن پیشگویی ها است و الهی بودن پیش گویی ها متوقف بر اعجاز قران
معمولا اساس استدلای شما را احتمال تشکیل می دهد، احتمالاتی که به قول خودتان بالاتر از صفر است. اما عجیب این است که شما به احتمالات بالاتر از صفر ارزش قائل می شوید و از آن طرف برای ظن خود اگر نگوئیم علم ارزشی قائل نیستید؟
پاسخ:ان الظن لا یغنی من الحق شیئا

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

velayat;198913 نوشت:
ان الظن لا یغنی من الحق شیئا

از کجا معلوم که این آیه در مقام رد ظنی نیست که در مقابل احتمال بالاتر واقع است؟ یا در مقابل اصالت ها(مثل اصالت حلیت و یا ایمان مومن و احصانش و ....)

کما این که میفرماید:الحجرات : 12 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ

پرهیز کنید بسیاری از ظنون رو که براستی که بعضی از گمانها ....

در هر صورت به طور کلی پیروی از ظن بهتر از پیروی از وهم است این را هر عاقلی میداند.
(البته بنده پاسخی دیگر نخواهم داد انشاء الله)

ma_214;198852 نوشت:
شما از چه طریق اثبات می کنید؟

ببخشید بنده متوجه فرمایش شما نشدم ولی دیگر مجال سخن گویی را ندارم
التماس دعا

در هر صورت به طور کلی پیروی از ظن بهتر از پیروی از وهم است این را هر عاقلی میداند.
پاسخ:سگ برادر شاغل
هیچکدام انسان را به حق نمی رسانند
فلذا باید فقط به یقین عمل کرد
و درمورد امور ظنی و وهمی و... سکوت کرد و گفت لا ادری

موضوع قفل شده است