**313 آیه در مدح امیرالمومنین علی علیه السلام**

تب‌های اولیه

86 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
**313 آیه در مدح امیرالمومنین علی علیه السلام**

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای امیرالمومنین علی علیه السلام چنان تابناک است که هرکس خواسته به ترسیم آن بپردازد به ناتوانی خویش اقرار کرده است شخصیت آن حضرت چنان شگرف و راز آمیز است و در حجابهای مختلف انوار الهی قرار دارد که هیچکس نتوانسته است به کنه ان دست یابد و از این رو است که رازگشاهای هستی پس از انکه بسیاری از رازهای هستی را گشودند آنگاه که به مولا علی علیه السلام رسیده اند در برابر ساحت قدسی اش عاجزانه زانو زدند و ملتمسانه خواستار گشودن راز شدند.

راز بگشا ای علی مرتضی

ای پس از سوءالقضا حسن القضا

و چنین است که بازهای بلند پرواز تا به ستیغ بی منتهای علی علیه السلام رسیده اند چونان گنجشکی لرزان فرو افتاده و به عجز خود معترف شده اند

بازگو ای باز عرش خوش شکار

تا چه دیدی این زمان از کردگار

از شگفتیهای بی مثال مولا علی علیه السلام وجود چند بعدی ایشان است که در هر بعد در اوج کمال قرار دارند .چنانکه هیچ کس جز الله جل جلاله و محمد مصطفی صلی الله علیه و آله همه ابعاد وجودی یکه سوار بی همتای ولایت علیه السلام را نشناخت .
پس اکنون که حتی از وصف این شمس الشموس عاجزیم و عرصه چنین سیمرغی مجال بال زدن ما نیست
دست به دامن قرآن می شویم و وصف علی علیه السلام را بنگریم که خدایش چگونه او را وصف نموده است

و سلام بر او آنگاه که متولد شد و انگاه که زیست و انگاه که شهید شد و انگاه که زنده بر می خیزد

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده جهت اختصار و فهم بهتر فقط ترجمه فارسی احادیث را قرار خواهم داد

آیه شماره یک

سوره فاتحه

بسم الله الرحمن الرحیم



در کتاب ینابیع الموده از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده :

هرآنچه در قرآن هست در سوره فاتحه است و هر چه در سوره فاتحه هست در بسم الله الرحمن الرحیم نیز هست و هر آنچه در بسم الله الرحمن الرحیم است در باء آن است و آنچه در باء بسم الله الرحمن الرحیم است در نقطه ی آن باء است و من نقطه زیر باء هستم


آیه شماره دو

سوره فاتحه

اهدنا الصراط المستقیم



در کتاب معانی الاخبار از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند منظور از صراط مستقیم امیرالمومنین علی علیه السلام است

در بحار امام صادق در باره تفسیر آیه و انه فی ام الکتاب فرمودند منظور امیرالمومنین علی علیه السلام است زیرا ام الکتاب نام سوره فاتحه است و علی علیه السلام در ان یاد شده است و خداوند یکتا صراط مستقیم را علی علیه السلام و معرفت و شناخت به ان حضرت قرار داده است

و در بحار از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که من صراط مستقیم خدا و دستگیره محکم و ناگسستنی او هستم

سعید بن جبیر از ابن عباس نقل کرده است که رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم به علی علیه السلام فرمود تو راه روشن خداوند و صراط مستقیم و رهبر دین هستی

بسم الله الرحمن الرحیم

و در بحار از جابر نقل شده که از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نقل فرمود :

خداوند علی و همسر و فرزندان او را حجت و راهنمای مردم قرار داد .آنان درهای دانش من هستند که به سوی مردم گشوده شده اند کسانی که از انها بهره بگیرند و از ایشان پیروی کنند در صراط مستقیم قدم گذارده اند.

و در بحار ج 38-ص 98 از امام باقر علیه السلام نقل شده که از قول پدر بزرگوارش علیه السلام و جدش صلی الله علیه و اله فرمود : هرکس دوست داشته باشد مثل باد تند از صراط بگذرد و بی حساب وارد بهشت شود باید ولی و وصی و صاحب و جانشین من علی بن ابیطالب -علیه السلام- را دوست داشته باشد و هرکس بخواهد بی درنگ وارد دوزخ شود پس ولایت او را نپذیرد......

آنگاه فرمود :

به عزت و جلال پروردگارم سوگند که علی در رحمت الهی است که جز با ولایت او کسی به خدا نخواهد رسید و او صراط مستقیم خداوند است و خداوند در روز قیامت از ولایت او سئوال خواهد نمود

و در مناقب ابن شهر آشوب ج ص 73 البرهان ذیل ایه شریفه از ابن عباس روایت شده که در تفسیر آیه اهدنا الصراط المستقیم گفته

یعنی ای بندگان خدا بگویید خدایا ما را به سوی محبت محمد صلی الله و اله و اهل بیتش علیهما السلام ارشاد و راهنمائی بفرما

آيه شماره سه

صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين


معاني الاخبار ج 1 ص 77 ب 22 ح 7

از امام صادق عليه السلام روايت شده : قول خداوند در سوره حمد که فرمود صراطالذين انعمت عليهم مراد محمد صلي الله عليه و اله و فرزندان معصوم ايشان عليهم السلام هستند .

و در همان سند

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمود منظور شيعيعان علي عليه السلام هستند که ولايت علي عليه السلام بر انها ارزاني شده و خدا بر انها غضب نمي کند و گمراه نمي شوند

تفسير قمي ج 1 ص 29

امام صادق عليه السلام فرمود

غضب شدگان از سوي خدا -دشمان کينه توزان و سب کنندگان ائمه عليهم السلام هستند
و گمراهان نيز شک کنندگان در مقام و فضائل و امامت ائمه عليهما السلام هستند که امام را نمي شناسند ((که به همين دليل راه را گم مي کنند))

الغدير ج 10 ص 279 -احقاق الحق ج 7 ص 119-- ذخائر العقبي ص 71

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمودند هيچ کس از صراط نمي گذرد مگر اينکه علي عليه السلام براي او جواز --عبور-- نوشته باشد

احقاق الحق ج 7 ص 117

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمودند : هنگامي که خداي يکتا از حساب روز قيامت فارغ شد دو فرشته را مامور مي کند تا بر صراط بايستند سپس تنها کساني مي توانند عبور کنند که برات ولايت علي عليه السلام را داشته باشند پس اگر کسي اين برات را نداشته باشد الله جل جلاله او را در دوزخ سرنگون خواهد ساخت

و به همان سند ص 120

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمودند : هنگامي که قيامت برپا مي شود ميزان را بر لب جهنم نصب مي کنند و تنها کساني از ان عبور خواهند کرد که برات ولايت علي عليه السلام را داشته باشند

و در فضائل الشيعه ص 4

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمود آگاه باشيد هر س علي عليه السلام را دوست داشته باشد همچون برق جهنده از صراط عبور خواهد کرد

احقاق الحق ج 7 ص 142

رسول الله فرمود استوارترين شما بر صراط کسي است که محبتش به علي عليه السلام از همه بيشتر باشد

کشف الغمه ج 1 ص 388

از امام باقر عليه السلام نقل شده : الله جل جلاله دوستي علي عليه السلام را در دل هرکس قرار دهد اگر گامش بلغزد گام ديگري براي او استوار خواهد نمود

فضائل الشيعه ص4--- بحارالانوار ج 27 ص 115

رسول الله صلي الله عليه و اله فرمود : آگاه باشيد ! هرکس علي عليه السلام را دوست بدارد بيزاري از آتش و عبور از صراط و ايمني از عذاب براي او نوشته خواهد شد و نامه عملي براي او گشوده نمي شود و ميزاني براي او نصب نمي گردد و به او گفته مي شود : بي حساب به بهشت درآي

معاني الخبار ص 31

امام باقر عليه السلام : رسول خدا صلي الله عليه و اله به علي عليه السلام فرمود اي علي هنگامي که رستاخيز به ژا شود من و تو و جبرئيل (عليه السلام)روي صراط مي نشينيم آن گاه تنها کساني مي توانند از آن عبور کنند که به علت دوستي با تو نامه اي با خود دارند که در ان بيزاري و دوري -از آتش- ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحيم

سوره مبارکه بقره


 

[=arial (arabic)][=arial (arabic)]
ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین

[/][/]

[=arial (arabic)][=arial (arabic)]
کتاب علی علیه السلام است و شیعیان ایشان متقین

[/][/]

تفسیر قمی ج 1 ص 43 امام صادق علیه السلام : منظور از کتاب علی علیه السلام است و شکی در او نیست که او مایه هدایت پرهیزکاران است

کمال الدین ج 2 ص 340 : امام صادق علیه السلام منظور از متقین تنها شیعیان علی علیه السلام هستند.

وسائل الشیعه ج 18 ص 20 امیرالمومنین علیه السلام : این قرآن کتاب ساکت خداست و من کتاب گویای خدا هستم


[=arial (arabic)][=arial (arabic)]
شواهد التنزیل ج 1 ص 67 : حاکم حسکانی حنفی در شواهد التنزیل از ابن عباس نقل کرده است که : مقصود از [/][/]–آیه فوق- این است که بدون شک این قران از سوی خداوند نازل شده است و برای پرهیزکاران بیان و نور است و مقصود از متقین علی علیه السلام است که هرگز مشرک نبوده و از پرستش بت ها دوری می جست و عبادت او تنها برای خداوند بوده است و به همین سبب شیعیانش در قیامت بی حساب وارد بهشت خواهند شد

بسم الله الرحمن الرحيم

اولئک علي هدي من ربهم و اولئک هم المفلحون

محدث و مفسر حسين بن حکم جبري در کتاب ما نزل من القرآن في علي عليه السلام از سلمان فارسي نقل کرده است که سلمان هميشه به مردم مي گفت : دلهاي خود را درباره محبت و ولايت علي عليه السلام بررسي کنيد زيرا هر وقت خدمت رسول خدا صلي الله عليه و اله مي رسيدم و علي عليه السلام وارد ميشد رسول خدا صلي الله عليه و اله دست بر شانه من مي زد و مي فرمود اي سلمان فقط علي و پيروان او رستگارند.

بحار الانوار ج 68 ص 40 --ما نزل من القران في علي عليه السلام ص 231 -- شواهد التنزيل ج1 -ص 68

بسم الله الرحمن الرحيم

ان الذين کفروا سواء عليهم ا انذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون


امام صادق عليه السلام : ... اي محمد ((صلي الله عليه و آله)) بر ايشان مساوي است که ايشان را بترساني يا بيم ندهي ايمان نمي آورند..يعني به خداوند و پس از آن به ولايت علي ابن ابيطالب ((عليه السلام)) ايمان نمي آورند.

اثبات الهداه باب 10 ح 46

بسم الله الرحمن الرحيم

و اذا لقوا الذين امنوا قالوا امنا و اذا خلو الي شياطينهم قالوا انا معکم انما نحن مستهزؤن. بقره 6


حاکم حسکاني از محمد بن حنفيه نقل مي کند : روزي اميرالمومنين علي عليه السلام به همراه سلمان فارسي -عمار-صهيب -مقداد و ابوذر ((عليهم السلام اجمعين)) از بيرون شهر مدينه به سمت شهر مي رفتند در بين راه عبدالله بن ابي منافق معروف و يارانش با آنها روبرو شدند.
وقتي نزديک شدند عبدالله بن ابي کفت : مرحبا به آقا و سيد بني هاشم کسي که پدر حسن و حسين ((عليهم السلام)) و برادر و داماد و جانشين پيامبر ((صلي الله عليه و آله)) است.و جان و مال خود را براي او مي دهد.

علي عليه السلام در پاسخ گفت : واي بر تو اي عبدالله ابي تو منافقي و من بر نفاق تو شهادت خواهم داد

عبدالله ابي(لعنت الله عليه) گفت : چگونه چنين نسبتي به من مي دهي در حالي که به خدا سوگند من هم مانند شما و ياران شما اهل ايمان هستم؟

علي عليه السلام در پاسخ فرمود : مادرت به عزايت بنشيند تو کسي نيستي مگر منافق

چون حضرت علي عليه السلام به حضور رسول خدا صلي الله عليه و اله رسيد و ماجرا را بيان فرمود آيه فوق نازل شد

يعني چون چون عبدالله ابي که منافق بود علي عليه السلام را که مومن بود ملاقات کرد گفت ما ايمان به خدا و رسول و قرآن آورده ايم و چون با شيطانهائي مثل خود خلوت کرد به انان گفت ما در کفر و شرک با شما هستيم و تنها مي خواهيم علي عليه السلام و ياران او را مسخره کنيم و خداوند انان را سرزنش و سرکوب مي کند و مي گويد خداوند آنان را استهزا و مسخره مي کند يعني خداوند در روز قيامت آنان را به علت مسخره کرده علي عليه السلام و يارانش عقوبت خواهد نمود

شواهد التنزيل ج1 ص 72
ارجع المطالب ص 81
احقاق الحق ج3 ص 535

بسم الله الرحمن الرحيم

و بشر الذين آمنوا و عملوا الصالحات ان لهم جنات تجري من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذي رزقنا من قبل و اتوا به متشابها و لهم فيها ازواج مطهره و هم فيها خالدون بقره 25

روايت شده که اين آيه در شان اميرالمومنين علي عليه السلام و حمزه و جعفر و عبيده بن حارث بن عبدالمطلب (( عليهم السلام اجمعين)) نازل شده است البته شاهد ساير مومنين نيز خواهد بود انشاالله

تفسير صافي ذيل ايه شريفه
بحار الانوار ج 35 ص 347

در شواهد التنزيل نيز بيان شده که

اين آيه مخصوص رسول خدا صلي الله عليه و اله و علي عليه السلام و اهل بيت اوست عليهم السلام
و ديگران سهمي در ان ندارند

زيرا درباره علي عليه السلام و حمزه و جعفر و عبيده بن حارث بن عبدالمطلب عليهم السلام نازل شده است

شواهد التنزيل ج 1 ص 74

بسم الله الرحمن الرحیم
الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک الخاسرون


[=arial (arabic)][=arial (arabic)][/][/]
[=arial (arabic)][=arial (arabic)][/][/]

[=arial (arabic)][=arial (arabic)]در کتاب بحارالانوار از تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده که امام باقر علیه السلام فرمود مراد از الذین ینقضون عهد الله عهدی است که برای خداوند به ربوبیت و برای رسول او صلی الله علیه و اله به نبوت و برای علی علیه السلام به امامت و برای شیعیان آنان به دوستی و کرامت گرفته شده است [/]

[/]

[=arial (arabic)] [/]

و مقصود از (یفسدون فی الارض)انکار امامت کسانی است خداوند امامت آنان را بر مردم واجب کرده است و اعتقاد به امامت کسانی است که خداوند مخالفت وبیزاری از آنان را نیز واجب کرده است.
البته چنین افرادی زیان کارند که خود را از سعادت و بهشت محروم ساخته اند و به عذاب ابدی گرفتار شده اند

بسم الله الرحمن الرحيم

و اذ قال ربک للملائکه اني جاعل في الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها و يسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال اني اعلم ما لا تعلمون


عبدالله بن مسعود مي گويد : در قرآن جانشيني خدا بر سه نفر اطلاق شده است : يکي حضرت آدم عليه السلام به استناد آيه شريفه و اذ قال ربک اني جاعل في الارض خليفه

دوم به حضرت داوود عليه السلام بنا بر قوله تعالي : يا داوود انا جعلناک خليفه في الارض يعني سرزمين بيت المقدس

و سوم مولا علي عليه السلام بنا به قوله تعالي : ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم
يعني علي عليه السلام را در زمين جانشين خود خود ساختيم چنان که پيش از او ادم و داوود را

شواهد التنزيل ج 1 ص 98 ح 114

بسم الله الرحمن الرحيم

و علم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علي الملائکه فقال انبئوني باسماء هولا ان کنتم صادقين


امام صادق عليه السلام در تفسير اين ايه شريفه مي فرمايد : قسم به خدا ماييم اسماي حسناي.
خداوند از هيچ بنده اي هيچ عملي را نمي پذيرد مگر آنکه به مقام ما آشنا باشد (( به ما معرفت داشته باشد يا به عبارتي حق ما را شناخته باشد و بجا آورده باشد))

بحار الانوار ج 25 ص5

بسم الله الرحمن الرحيم

فتلقي آدم من ربه کلمات فتاب عليه انه هو التواب الرحيم

در تفسير امام حسن عسکري عليه السلام ذيل اين آيه چنين آمده است

حضرت آدم عليه السلام چون خطا کرد و خواست که به درگاه الهي عذرخواهي کند گفت خدايا توبه و عذر مرا بپذير و مرا به مقام خود بازگردان و به درگاه خودت رفعت بخش که همانا اثر گناه و ذلت خطا در ظاهر و باطن من آشکار گرديده است

و چون چنين گفت خطاب آمد : اي آدم مگر امر مرا به ياد نداري که در سختي ها و مشکلات مرا به حق محمد ((صلي الله عليه و آله )) و آل پاک او بخواني؟

آدم عرض کرد : بلي

خطاب آمد اي آدم مرا به حق محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين مخصوصا بخوان تا تو را اجابت کنم و پيش از خواسته ات به تو کرم کنم

آدم عرض کرد : خدايا مقام آنها نزد تو به اندازه اي است که با توسل به ايشان توبه مرا مي پذيري و از خطاي من در مي گذري؟در حالي که مرا مسجود ملائک ساختي و بهشت را براي من مباح کردي و حوا را همسرم قرار دادي و ملائکه را به خدمتن گماشتي؟

خطاب شد : اي آدم به ملائکه گفتم که به تعظيم کنند وو در برابر تو سجده کنند چون تو ظرف اين انوار مقدس بودي و اگر پيش از خطايت به انها توسل جسته بودي و از من خواسته بودي تو را از خطا حفظ کنم و از حيله شيطان اگاه سازم چنين مي کردم اما آنچه مي دانستم مطابق ان انجام شد
پس اکنون به آنان توسل جو و مرا با نام آنان بخوان تا تو را اجابت کنم

پس آدم گفت : اللهم بجاه محمد و علي و فاطمه و الحسن و الحسين و الطيبين من آلهم لما تفضلت بقبول توبتي و غفران زلتي و اعادتي من کراماتک الي مرتبتي
خطاب آمد توبه تو را پذيرفتم و از تو خوشنود شدم و نعمت هاي ظاهري و باطني خود را به تو بازگرداندم وو تو را به مقام و مرتبه اکرام و رحمت خود رساندم

سپس امام حسن عسکري عليه السلام فرمودند : اين است معناي آيه شريفه فتلقي آدم من ربه کلمات فتاب عليه انه هوالتواب الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

اوفوا بعهدي اوف بعهدکم . بقره 40

امام صادق عليه السلام درباره تفسير اين آيه شريفه فرمودند

به ولايت علي عليه السلام که از سوي خداوند واجب شده وفا کنيد تا خداوند بهشت را براي شما تضمين کند.

الصافي ج1 ص 30

بسم الله الرحمن الرحيم

و اقيموا الصلوه و آتوا الزکاه وارکعوا مع الراکعين -بقره 40

ابن عباس مي گويد : اين آيه در حق پيامبر صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام نازل شده است چون آنان قبل از ديگران نماز خواندند و رکوع کردند.

ما نزل من القرآن في علي عليه السلام ص 237

ابوايوب انصاري مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود : مدتها بود که ملائکه خداي سبحان
فقط بر من و علي درود مي فرستادند زيرا نمازگزاري جز من و علي نبود

بحارالانوار : ج 38 ص 204

محمد بن الطلحه در طي روايتي طولاني فرازي به اين صورت دارد که

پيامبر صلي الله عليه و آله در روز دوشنبه به رسالت مبعوث شد و علي عليه السلام در روز سه شنبه با او نماز خواند ...........

بحار الانوار ج 38 ص 322

بسم الله الرحمن الرحيم

و استعينوا بالصبر و الصلاه و انها لکبيره الا علي الخاشعين بقره 45

محدث و مفسرقْران حسين بن حکم حبري از اين عباس نقل کرده :

مقصود از خاشعين در اين آيه شريفه رسول خدا صلي الله عليه و آله و اميرالمومنين علي عليه السلام هستند که در نماز خود خشوع و ذلت را در پيشگاه خدا رعايت مي کردند.

ما نزل من القرآن في علي عليه السلام ص 238 --شواهد التنزيل ج1-ص 89

بسم الله الرحمن الرحيم

الذين يظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم اليه راجعون -بقره 46

حافظ در کتاب تنزيل الايات چنان که در احقاق الحق آمده است مي گويد اين آيه شريفه در شان علي عليه السلام و عثمان بن مظعون و عمار ياسر و ياران انان نازل شده است

در کتاب اللوامع از طريق اهل سنت از ابن عباس نقل شده است که اين ايه شريفه درباره علي عليه السلام و حمزه و عبيده نازل شده است

احقاق الحق ج 14 ص 477
ايات الفضائل ص 63 ج2

بسم الله الرحمن الرحيم

و اذ قلنا ادخلوا هذه القريه فکلوا منها حيث شئتم رغدا و ادخلوا الباب سجدا و قولوا حطه نغفر لکم خطاياکم و سنزيد المحسنين ٭فبدل الذين ظلموا قولا غيرالذي قيل لهم فانزلنا علي الذين ظلموا رجزا من السماء بما کانوا يفسقون.--بقره 58-59

شيخ صدوق در کتاب عيون الاخبار از امام رضا عليه السلام از پدران خود از اميرالمومنين عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه و اله نقل کرده که فرمود : در هر امتي صديق و فاروقي بوده است و صديق اين امت علي بن ابي طالب است .همانا کشتي نجات اين امت و باب حطه ((وسيله آمرزش)) امت من است

ايات الفضائل ص 66 ج1

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه و اله فرمود : علي((عليه اسلام)) باب حطه اين امت است .هرکس وارد آن شود مومن خواهد بود و هرکس از آن خارج شود ((ولايت علي عليه السلام را نپذيرد))کافر خواهد بود

ارجع المطالب ص 329

از امام باقر عليه السلام : جبرييل اين ايه را بدين صورت نازل کرد : تغيير دادند ظالمان بر حقوق آل محمد عليهما السلام آن چه را درباره اي آل محمد عليهما السلام گفته شده بود ((نازل شده بود))
و در نتيجه اين ظلم و کارهاي ناروائي که انجام دادند عذابي بر آنها از آسمان نازل کرديم

کافي ج1 -ص 423

بسم الله الرحمن الرحيم

بلي من کسب سيئه و احاطت به فاولئک اصحاب النار هم فيها خالدون بقره -81

از امام حسن عسکري عليه السلام نقل شده : منظور از احاطه گناه در اين آيه اين است که گناه او را از دين و ولايت خدا خارج مي کند و آن شرک و کفر به خداوند و نبوت محمد صلي الله عليه و آله و ولايت علي عليه السلام واولاد و جانشينان او عليهما السلام است که هر کدام از اينها گناهي است که اعمال صاحبش را حبط و باطل مي سازد

تفسير امام حسن عسکري عليه السلام

از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام : اين آيه مربوط به کساني است امامت علي عليه السلام را انکار کنند که آنها هميشه در اتش جهنم خواهند ماند.

الکافي ج 1 ص 429

بسم الله الرحمن الرحيم

والذين امنوا و عملوا الصالحات اولئک اصحاب الجنه هم فيها خالدون --بقره 82

از آياتي که مخصوصا در شان رسول خدا صلي الله عليه و اله و علي و اهل بيت او عليهما السلام نازل شده اين ايه شريفه است که خصوصا درباره علي عليه السلام نازل شده است که او از اولين ايمان اورندگان و اولين نمازگزاران بود.

شواهد التنزيل ج1 ص 90

بسم الله الرحمن الرحيم

لا تعبدون الا الله و بالوالدين احسانا بقره 82


رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود هرکس حق خويشاوندي خود را درباره پدر و مادر رعايت کند داراي هزار هزار مقام و مرتبه خواهد بود
سپس فرمود : هرکس حق خويشاوندي و قرابت محمد و علي را رعايت کند به قدر فضيلت و برتري محمد و علي بر پدر و مادرش در بهشت به او درجه و ثواب خواهند داد

الصافي ج 1 - ص 27

علي بن ابيطالب عليه السلام فرمود : از رسول خداصلي الله عليه و اله شنيدم که فرمود : من و علي دو پدر اين امت هستيم .حقوق ما بر گردن امت بيش تر از حقوقي است که پدر و مادرانشان بر گردنشان دارند.اگر امت دستورهاي من و علي را اطاعت کنند از آتش جهنم نجاتشان مي دهيم و ايشان را به جمع بندگان خوب و آزاده خدا ملحق خواهيم کرد

آيات الولايه ص 21 ح 1

بسم الله الرحمن الرحیم

فلما جاءهم ما عرفوا کفروا به --بقره 89


از جابر نقل شده که گفت : از امام باقر علیه السلام درباره این آیه شریفه پرسیدم .حضرت فرمود : تفسیر باطنی آن این است که آنچه از پیش درباره علی علیه السلام می دانستند نزد آنان آمد به او کافر شدند.
سپس خدا در حق انها یعنی بنی امیه فرمود :در باطن قرآن آنان کافرانند

تفسیر عیاشی ج1 ص 69

بسم الله الرحمن الرحیم

و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما--بقره 124




..... امام صادق علیه السلام : ابراهیم به همان کلماتی خدا را خواند که ادم آن ها را از پروردگارش دریافت کرد ((ر-ج به چند پست قبل درباره توبه آدم))
مفضل عرض کرد یابن رسول الله مقصود خداوند از این که می فرماید ابراهیم کلمات را به پایان رسانید چیست؟
فرمود یعنی تا حضرت قائم علیه السلام پایان دوازده امام که نه نفرشان از فرزندان حسین علیه السلام هستند خدا را قسم داد

خصال ج 1 ص 337