پخش کردن طنز خنده بازار و مسخره کردن دیگران!!!(فقهی)

تب‌های اولیه

36 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پخش کردن طنز خنده بازار و مسخره کردن دیگران!!!(فقهی)

سلام خدمت شما بزرگواران عزیز؛:Gol:
مگه در اسلام در مورد مسخره کردن دیگران،نهی نشده پس چرا مردم بهش عمل نمکنن؟
در طنز خنده بازار،مگه در این فیلم،چیزی به جز مسخره کردن دیگران،موضوع دیگری هم پیدا میشه؟حضرت عباسی این گناه محسوب نمیشه؟؟؟!!!؛همش مسخره کردن دیگرانه؛ممنون میشم که نظر شماها رو هم در این مورد جویا بشم؛(مخصوصا کارشناسان محترم سایت)

«یا علی مدد»
:Mohabbat:*التماس دعا*:Mohabbat:

سلام و ممنون از سوال خوبتون، راستش اين سوال منم بود، ان شاالله زودتر كارشناسان پاسخ بدهند، يه سوال! ديدن اين برنامه اشكال نداره؟:Gol:

همکار محترم اجرایی اخلاق درست میگن؛به نکته ی خوبی اشاره کردند،آیا ديدن اين برنامه اشكال نداره؟

:Gig::Gig::Gig::Gig::Gig::Gig:

سلام
من کلا از برنامه طنز خوشم نمیاد!
نه این که با خنده مخالف باشم ، اما متاسفانه برنامه های طنز ما ، اکثرا طنز فاخز نیستند و اینکه شخصی زمانی رو به طور جداگانه به خنده اختصاص بده و هدفش رو خندیدن قرار بده به نظرم جالب نیست. حیف عمر!
حالا اینکه با چیزی خنده دار مواجه بشه و بخنده اون بحث دیگری است.

اما در مورد طنزی که همراه با تمسخر هم باشه ، دیگه واقعا...

حتی اگر کسی متوجه هم نشه منظور از مسخره کردن ها چه شخصیه ، اصلا قبح این کار از بین میره.

اما باز هم منتظر نظر کارشناسان هستیم.

حالا صدا و سیما یه برنامه گذاشته که یه ذره به درد خودشون می خوره و عیب و ایرادای خودشون و می فهمن و یه ذره این وسط دل مردم شاد میشه بده مگه ؟!!!!!!!!!!!!! از این همه فیلم و سریال مزخرف که سروته نداره و با اعصاب و روان مردم بازی می کنه که بهتره!!!!!!!!!!!!!مسخره کردن نیست اتفاقا دارن کارای خودشون رو بررسی می کنن. چرا اینجا همه از اون وری فکر می کنن؟!
طنز خیلی هم خوبه فقط باید جنبه پذیرش و عوض شدن تو آدما باشه.البته من با طنزی که هیچ نتیجه ای نداشته باشه و به مسخره گی بکشه مخالفم.:no:

خنده و تبسم بايد صادقانه بوده، شخصيت آدمي را لکه دار نسازد . خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفيد است که به شخصيت ديگران لطمه وارد نياورد . خنده، با انگيزه آزردن، اهانت و تحقير ديگري، حکم حرمت آزار شخص مؤمن را دارد و به شدت از آن نهي شده و حرام است . وقتي براي مؤمن، احترامي برتر از کعبه را بر شمرده اند، به خوبي روشن مي شود که اهانت و تحقير او، چه اندازه نکوهيده است . (اخلاق الهي، ج 5، ص 256 -)

قالب هاي نشاط و شادي و عوامل آن نيز بايد در شان مقام انسان و آرمان هاي والاي او باشد; زيرا گاه محتوايي مفيد، در قالبي نامناسب نتيجه اثرگذاري را معکوس خواهد کرد و به همين دليل در روايات، قهقهه از شيطان تلقي (کافي، ج 2، ص 664) و تبسم بهترين خنده دانسته شده است . (غررالحکم، ص 222)

زمان و مکان نشاط و شادي نيز بايد با آن متناسب باشد; زيرا اگر اين تناسب برقرار نباشد، بسيار ناپسند و زشت خواهد بود . مزاح و بذله گويي در مراسم سوگواري و مکان هاي مقدس ناپسند است (اخلاق الهي، ج 5، ص 258 - 259) و در خصوص مکان و زمان خنده از رسول اکرم - صلي الله عليه و اله - نقل شده است: «کسي که بر جنازه اي بخندد، خداوند در روز قيامت پيش چشم همه، به او اهانت مي کند و دعايش اجابت نمي شود و کسي که در گورستان بخندد، باز مي گردد، در حالي که سختي بزرگي همانند کوه احد، براي اوست » . (همان)

در اينجا به بعضي از روايات در باب حد و مرز خنده و شادي اشاره مي کنيم.

1- خنده و شادي نبايد موجب آبروي ريزي ديگران شود.
عنبسه عابد گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: خنده زياد آبرو را مى‏برد.( اصول كافى، ص 632( باب الدعابة و الضحك).)

2- خنده و شادي بدون علت نباشد.
امام صادق (ع) فرمود: خنده بدون سبب نشانه نادانى است(اصول كافى، ص 622( باب الدّعابة و الضّحك).)

همچنين امام جعفر صادق (ع) فرمود: چه بسيارند كسانى كه خنده بيهوده مى‏كنند و گريه آنها در روز قيامت زياد است، و چه بسيارند كسانى كه از خوف خدا زياد گريه مى‏كنند و در روز قيامت در بهشت خنده و شادى آنان زياد است(عيون اخبار الرضا، ص 179.)
وهمچنين امام صادق (ع) فرمود: سه چيز مورد غضب شديد خداست: 1- خوابيدن بدون شب‏زنده‏دارى. 2- خنده بدون علّت. 3- غذا خوردن از روى سيرى(خصال صدوق، ج 1، ص 44.)

3- خنده و شادي موجب گستاخي طرف مقابل بر تو نشود.
امام صادق (ع) فرمود: مجادله نكن، زيرا آبروى تو مى‏رود، و شوخى نكن كه نسبت به تو گستاخ مى‏شوند(اصول كافى، ج2 ص 632( باب الدعابة و الضحك).)
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مى‏خوانيم كه فرمود: «لا تُمازِحْ فَيُجْتَرَءُ عَلَيْكَ؛ مزاح مكن كه افراد بر تو جرى و جسور نمى‏شوند»( همان، صفحه 665، حديث 18.)

4- خنده و شادي همراه لهو نباشد
امام جعفر صادق (ع) فرمود: چه بسيارند كسانى كه خنده بيهوده مى‏كنند و گريه آنها در روز قيامت زياد است، و چه بسيارند كسانى كه از خوف خدا زياد گريه مى‏كنند و در روز قيامت در بهشت خنده و شادى آنان زياد است(عيون اخبار الرضا، ص 179.)

5- خنده و شادي لطمه به وقار و ابهت تو نزند.
امام علي عليه السلام مي فرمايد: «وقار خود را در برابر خوشمزگي ها و حکايت هاي مضحک و ياوه ها و هرزه گويي ها حفظ کنيد»( ري شهري، ميزان الحکمه، همان، ج 7، ص 3229.)
در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‏خوانيم: «ايَّاكُمْ وَ الْمَزاحَ فَانَّهُ يَذْهَبُ بِماءِ الْوَجْهِ وَ مَهابَةِ الرِّجالِ؛ از مزاح بپرهيزيد كه آبرو و ابهّت انسان را مى‏برد».( اصول كافى، جلد 2، صفحه 665، حديث 16.)

6- خنده و شادي براي احياي حق يا از بين رفتن باطل باشد.
امام علي(ع) در نامه‌اي به «عبدالله بن عباس» مي‌فرمايد: «اما بعد، انسان گاهي مسرور مي‌شود به خاطر رسيدن به چيزي که هرگز از دستش نمي‌رفت و گاهي محزون مي‌شود به خاطر از دست دادن چيزي که هرگز به آن نمي‌رسد. پس بايد شادي تو به خاطر احياي حق يا نابودي باطل باشد.»

7- خنده و شادي در مجالس جشنها و اعياد اسلامي باشد
يکي از شادي‌هاي مثبت و پسنديده، خنده و شادي در مجالس جشن و سرور به مناسبت روزهاي شادي معصومان(ع) است، مانند: سالروز ميلاد پيامبر اکرم(ص) و مواليد ائمه معصومين(ع) و مناسبت‌هايي مانند: عيد مبعث، عيد فطر، عيد قربان، عيد غدير و....
امام رضا(ع) به ريان بن شبيب فرمود: «اگر دوست داري در درجات عاليه بهشت با ما باشي، به حزن ما محزون و به شادي ما شاد باش!»

8 -خنده و شادي نبايد در حدي باشد که سخنان جدي بي ارزش شود.
كسانى كه زياد شوخى مى‏كنند سخنان جدى آنها از ارزش مى‏افتد، و مردم سخنان آنان را به عنوان جدّى قبول نمى‏كنند، چنانكه در حديث اميرمؤمنان على عليه السلام وارد شده است «مَنْ كَثُرَ هَزْلُهُ بَطَلَ جِدُّهُ؛ كسى كه شوخى‏اش زياد شود، جدّى‏اش باطل مى‏شود»( غررالحكم، شماره 8356، جلد 5، صفحه 279.)

بنابر آنچه در اين روايات كوتاه و پر معنى آمده است، مزاح امرى است بسيار پيچيده، و گاه شوخى‏ها از جدى‏ها جدى‏تر است، و به تعبير ديگر، مزاح بسيار ظريف و شكننده است، و اگر از حساب و كتاب خارج شود، آثار آن بسيار ويران‏گر و مخرّب است. مزاح مى‏تواند آبرو و شخصيت انسان را بر باد دهد، سبب عداوت و دشمنى گردد، و مانند دشنام تأثير سوء بگذارد و موجب جرئت و جسارت افراد نادان بر انسان گردد.

اگر مزاح در حد اعتدال و صرفاً براى ادخال سرور و شادمانى در قلب مؤمن و رفع خستگى‏ها و اندوه‏ها باشد، و تمام جهات شرعى در آن رعايت گردد به يقين‏مطلوب است و مورد رضاى خدا.
ولى اگر مزاح به قصد انتقام جويى و بردن آبروى اشخاص، و اعمال كينه توزى است، مخصوصاً در مواردى كه از طريق جدى، اين كارها امكان‏پذير نيست، و گروهى به شوخى و مزاح براى رسيدن به اهداف شيطانى خود پناه مى‏برند، بدون شك مبغوض و منفور، و گاه از دشنام هم بدتر است.

همچنين اگر در مزاح از كلمات ركيك و سخنان سبك و كودكانه استفاده شود بى‏شك سبب آبروريزى و از بين رفتن شخصيت انسان است.
و نيز اگر مزاح در برابر كسانى كه ظرفيت آن را ندارند و حريم شخصيت اشخاص را نمى‏شناسند انجام گيرد، اى بسا راه را براى جرئت وجسارت آنها باز مى‏كند و آنها نيز هر چه بخواهند مى‏گويند.

ولی به نظر من این جور برنامه ها انتقاد از نگاه طنز به شمار میرود
مثل برنامه صرفا جهت اطلاع
و با نظر خانم سیده رقیه هم موافقم
البته هدف بیشتر این نوع برنامه ها تا حدودی برای جلوگیری از نگاه مخاطب به طرف کانالهای ماهواره ای هستش

delete;188912 نوشت:
ولی به نظر من این جور برنامه ها انتقاد از نگاه طنز به شمار میرود
مثل برنامه صرفا جهت اطلاع
و با نظر خانم سیده رقیه هم موافقم
البته هدف بیشتر این نوع برنامه ها تا حدودی برای جلوگیری از نگاه مخاطب به طرف کانالهای ماهواره ای هستش

سلام به دوست محترم
من در مورد صرفا جهت اطلاع چیزی نمیگم ولی این برنامه ی خنده بازار کجاش آموزنده است یا همونی که شما میگید یه نوع انتقاده؟؟؟؟؟
باید اینو بگم که اینا هدفی جز مسخره کردن افراد و یا تقلید حرکات و رفتار دیگران ندارن{نظر شخصی}
و از نظر کارشناسان برنامه ی سمت خدا این کار اصلا درست نیست و 100 در 100 گناه دارد،کسی حق ندارد به شخصیت فرد دیگری توهین کند و یا ادای آن فرد را دربیاورد حتی اگر آن فرد راضی باشد از این کار.
و اینکه شما میگید هدف این است به سمت کانالهای ماهوارایی رفته نشود،خب گناه ،گناه است چه فرقی دارد کانال های ایرانی را دید و گناه کرد و چه به ماهواره نگاه کرد و گناه کرد، میتوان برنامه های مفید وجذاب بدون گناه تهیه کرد تا مردم به سمت کانال های ایرانی گرایش پیدا کنند نه از این طریق...

سیده رقیه;188815 نوشت:

یه ذره این وسط دل مردم شاد میشه، بده مگه ؟!!!!!!!!!!!!!
مسخره کردن نیست اتفاقا دارن کارای خودشون رو بررسی می کنن.
البته من با طنزی که هیچ نتیجه ای نداشته باشه و به مسخره گی بکشه مخالفم.:no:

سلام و عرض ادب و احترام فراوان؛خیلی متشکرم از کارشناس محترم قرآنی؛:Gol:
سرکار سیده رقیه،شما میفرمایید که:یه ذره این وسط دل مردم شاد میشه، بده مگه ؟!!!!!!!!!!!!!
نه،کی میگه شاد شدن دل مردم بد هست؟؟
اما شاد شدنی که خدا ازمون راضی نباشه،چه فایده ای داره؟!!!!:Labkhand:
به طور مثال،اینها میاین،همون کارهای برنامه ی فیتیله رو انجام میدن،با یک سری شکل درآوردنها که موجب اهانت و تحقير اونها میشه{حضرت عباسی دقت کنین که چکار میکنن}حالا من نمیدونم شما سرکار سیده رقیه، اسم این رو چی میذارین،به نظر من که یک نوع مسخره کردن این افراد هست و به قول کارشناس محترم قرآنی:خنده، با انگيزه اهانت و تحقير ديگري، حکم حرمت آزار شخص مؤمن را دارد و به شدت از آن نهي شده و حرام است .

delete نوشت:

مثل برنامه صرفا جهت اطلاع

سلامی گرم خدمت شما جناب delete؛:Gol:
لطفا بفرمایید که این خنده بازار،کجاش مثل برنامه صرفا جهت اطلاع هست؟
اون که خوبه؛و میتوان بهش گفت که:
عیب و ایرادای خودشون رو می فهمن.{نه خنده بازار}:ok:
:Mohabbat:یا علی مدد:Mohabbat:
*التماس دعا*

رضوی;188921 نوشت:
اینها میاین،همون کارهای برنامه ی فیتیله رو انجام میدن،با یک سری شکل درآوردنها که موجب اهانت و تحقير اونها میشه

کی گفته تحقیر و اهانت؟! من فکر نمی کنم تحقیری تو کار باشه ,شما حالا این برنامه رو مثال می زنید میشه گفت مگه برنامه فیتیله حالا خیلی کارشون درسته و رو موازین شرعی کارشون و انجام میدن؟نه !اگه شما آیتم های این برنامه رو دیده باشید خود همین فیتیله ای ها کلی ادای برنامه های دیگه رو درمیارن و هیشکی تاحالا اعتراضی نداشته, حالا طبق اون چیزی که آمار نشون میده خنده بازار جزو برنامه های پربیننده تلوزیونه که به غیر از اونایی که ریگی به کفششون بوده و تو این برنامه ازشون یادی شده و عده ای که یه خورده با انتقاد مخالفن همه موافق و دوستدار برنامه بودن. به نظر من خیلی از آیتم هایی که با بوووووووووق تو برنامه گفته میشه کاملا درسته و وضع مملکت مارو داره با این حرکت و طنز خوبی بیان می کنه.شاید اونایی که دستی تو کار دارن اینطوری بشه باهاشون حرف زد. البته که خیلی اغراق میشه ولی باید قبول کنیم که از چاشنی های طنز اغراقه.میشه برنامه رو بهتر کرد و این فقط می تونه با کمک کارشناسان دینی که با مسئولین برنامه در تماس باشن و نکات ضروری رو بیان کنن امکان پذیر بشه.متاسفانه کارشناسان ما خودشون رو کنار می کشن و بعد انتظارات عجیب غریب دارن! فقط عده ی معدودی از کارشناسان دینی تو برنامه های تلوزیون دخالت دارن که اونام عادت کردن به همه چی و عین خیالشون نیست برنامه های دیگه چه خبره!
به نظر من با این همه مشکلات و گرفتاری و غم و غصه مردم اگه همچین برنامه هایی هم پخش نشه دیگه خیلی ظلمه!!!!
اگه بخوایم اینطوری برداشت کنیم که اصلا نباید طنزی باشه و همش سریالای طلاق و مرگ و خیانت ببینیم , بگیم از ساله جدید همه چی تعطیل و شعرای طنز پردازم دیگه نرن خدمت آقا برای شعر خوندن.

همچین برنامه هایی باید باشه ولی بهتر و به دردبخورتر!:ok:
دیگه پای عموی مارو نکشین وسط ,پیش عمو عباسمون خجالت زده نکنین حالا به خاطر یه برنامه تلوزیون که مام اومدیم یه نظر دادیم!:khejalati:

با سلام و عرض ادب و احترام؛:Gol::hamdel:
با حرف هایتان و دلیل هایتان موافقم سرکار سیده رقیه؛:Kaf::Kaf::Kaf::Kaf:
و کلام آخرم اینکه:من حضرت عباس (علیه السلام) رو دوست دارم و از این به بعد هم سعی میکنم که دیگه از ایشون استفاده ی ابزاری برای حرف های بی ارزش نکنم.
إن شاءالله که همیشه در پناه حق،موفق و مؤید باشید*
یا علی مدد
*التماس دعا*
:Bye::Bye:

سلام

دوستان

ببخشید پابرهنه ام:khandeh!:

اگر نظر منو بخواهید

با کنایه صحبت کردن با تمسخر فرق دارد

یکی است با تیکه کلام یا کنایه سخن می گوید که فکر نکنم این تمسخر محسوب شود(جواب اش با کارشناسان)

اما تمسخر مسخره کردن است

می شه یکی به من بگه

اینکه مثلا میاند ادای فیتیله را در می اورند

مرده 2 متر داره می پره!!!!

چه جور انتقادی است؟

یا میاند مثلا ادای پارک ملت را در می اورند و شخصیت یک مجری خوب و با شخصیت را به سخره می گیرند؟

تا حالا شما این برنامه پارک ملت را دیده اید؟

:Gol:

سلام
دوست عزیز از خود افرادی که طنزشونو بازی میکنند اجازه میگیرن

sunstar;188971 نوشت:
دوست عزیز از خود افرادی که طنزشونو بازی میکنند اجازه میگیرن

سلام

یه مثال می زنم

ببینید ایا صرف اجازه حرمت یگ گناه را پاک می کنه؟

مثلا یه نفر بخواهد با یک خانمی زنا کند!!!

حالا این خانم بیاید حق خودشو ببخشه و بگه باشه بیا با من زنا کن

ایا حرمت زنا از بین می ره؟

[=Arial Black]دوستان سلام :Gol:
من از برنامه های انتقادی خوشم میاد مخصوصا اگه طنز باشه .
اما هر چیزی حد و حدودی داره . طبق فرمایش شهید مطهری هدف وسیله رو توجیه نمی کنه . من با انتقاد موافقم اما از راهش نه به هر شکلی .
مثل این میمونه که کسی بخواد پولدار بشه تا قرضشو به موقع بده . این خوبه اما برای رسیدن به هدف چیکار میکنه ؟ چه راهی رو انتخاب میکنه ؟به نظر شما دزدی کنه خوبه ؟ از این راه میتونه به هدفش برسه!!!!!!!!
بعضی از این قسمتای خنده بازار هم که واقعا دیدنش اشکال داره مثل ورزش صبحگاهیش . که به بهانه مسخره کردن حرکات برنامه اصلی حرکات افتضاحی انجام میدن .
آخه کجای این با دین ما هم خوانی داره .

یا علی:Gol:

با سلام
نظر من همون نظر کارگردان این مجموعه هستش
این مجموعه تا حد زیادی باعث شده بعضی افراد حواسشون بیاد سرجاش
تو همین 90 تا بخای بعضیا دروغ میگفتن
ولی الان
یخ!!
همین الانم داره داستانهای بی محتوی که مجری های کودکان تو برنامه هاشون میگن رو طنز میکنه
نکات مثبت این برنامه خیلی بیشتره:ok:

من نمیدونم والا همه کارمون درست شد ول کردیم چسبیدیم به این خنده بازار

بنظر من باید یه بخش اختصاصی توی این اسک دین ایجاد بشه که بیایم فیلم هارو از لحاظ دینی مورد بررسی قراربدیم
خوبه دوستان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من برنامه طنز از تلویزیون تا حالا ندیدم همش هجو بوده
طنز یعنی اینکه یه واقعیت تلخ اجتماعی رو طوری بیان کنی که لبخند را به لبان خواننده یا بیننده منتقل کنه
و خنده بازار تنها برنامه ای بوده که اینکار را انجام داده. البته نمیگم بدون عیب و ایراده و مسخره کردن دیگران توش نیست.
ولی واقعا این مشکلات جامعه را خیلی خوب نشون میده. خیلی از مسائلی که میگه واقعا حقیقته و یه تذکره به مسئولین و مردم.
مسائل انتخابات. مترو - فوتبال و....
به نظرم برنامه های لوده قبلی تلویزیون خیلی بیشتر از این برنامه ایراد دارند. که خیلی اوقات هم کلمات زشتی را هم بین مردم باب می کنند.

زیتون;189079 نوشت:
من برنامه طنز از تلویزیون تا حالا ندیدم همش هجو بوده
طنز یعنی اینکه یه واقعیت تلخ اجتماعی رو طوری بیان کنی که لبخند را به لبان خواننده یا بیننده منتقل کنه
و خنده بازار تنها برنامه ای بوده که اینکار را انجام داده. البته نمیگم بدون عیب و ایراده و مسخره کردن دیگران توش نیست.
ولی واقعا این مشکلات جامعه را خیلی خوب نشون میده. خیلی از مسائلی که میگه واقعا حقیقته و یه تذکره به مسئولین و مردم.
مسائل انتخابات. مترو - فوتبال و....
به نظرم برنامه های لوده قبلی تلویزیون خیلی بیشتر از این برنامه ایراد دارند. که خیلی اوقات هم کلمات زشتی را هم بین مردم باب می کنند.

آقا قبول دارم
این طنز پاورچین رو داره شبکه آفیلم میده
آقا اینقدر مزخرفه که نگو از خوودم بدم میاد که اون زمان مینشستم اونو میدیدم
جان شما نباشه جان خودم الان بهتر شده

لام
به نظر من خنده بازار طنزه به معنای واقعی نه مسخره کردن دیگران:ok:
البته قبول دارم که جناب ظریف!!!خردادیان رو درس میده با اون رقصش:Khandidan!:

osaky;189052 نوشت:
این مجموعه تا حد زیادی باعث شده بعضی افراد حواسشون بیاد سرجاش تو همین 90 تا بخای بعضیا دروغ میگفتن ولی الان یخ!! همین الانم داره داستانهای بی محتوی که مجری های کودکان تو برنامه هاشون میگن رو طنز میکنه نکات مثبت این برنامه خیلی بیشتره

سلام

دوست عزیز برای اصلاح افراد انواع روش های مختلفی وجود دارد

یکی میاد برای نقد با یه کنایه و محترمانه بدون هیچگونه تمسخری و در خفی(دقت کنید نه در ملاء عام)
نقدشو بیان می کنه

اما یکی میاید با غلو در کاری و خرد کردن شخصیت فردی اونو نقد می کنه

حالا یه سوال واقعا در دین ما اجازه داده شده که هر طوری بخندیم!!:Gol:

راه بهتری نبود؟

guest;189055 نوشت:
من نمیدونم والا همه کارمون درست شد ول کردیم چسبیدیم به این خنده بازار

دوست عزیز گاهی وقت ها یه کار خیلی بی اهمیت تبدیل به یه کار پر اهمیت می شه

مثه یه قطره که می تونه یه سنگ را بشکنه!!

زیتون;189079 نوشت:
طنز یعنی اینکه یه واقعیت تلخ اجتماعی رو طوری بیان کنی که لبخند را به لبان خواننده یا بیننده منتقل کنه

فکر کنم این تعریف کمدی باشه؟!

مگه طنز و کمدی با هم تفاوت ندارند؟

زیتون;189079 نوشت:
ولی واقعا این مشکلات جامعه را خیلی خوب نشون میده. خیلی از مسائلی که میگه واقعا حقیقته و یه تذکره به مسئولین و مردم. مسائل انتخابات. مترو - فوتبال و....

بعضی ایتماش و باید بررسی کرد

مثلا یه ایتمش جالب بود

اونم مبارک!!

نمی دانم چی شد؟ کجا رفت؟!

زیتون;189079 نوشت:
به نظرم برنامه های لوده قبلی تلویزیون خیلی بیشتر از این برنامه ایراد دارند. که خیلی اوقات هم کلمات زشتی را هم بین مردم باب می کنند.

ولی همان قبلی ها ایا شخصیت فردی را مسخره می کرد؟

و فردی را به سخره می گرفت؟

یا ایرادش همین کلمات رکیک بود؟

رضوی;188787 نوشت:
سلام خدمت شما بزرگواران عزیز؛ مگه در اسلام در مورد مسخره کردن دیگران،نهی نشده پس چرا مردم بهش عمل نمکنن؟ در طنز خنده بازار،مگه در این فیلم،چیزی به جز مسخره کردن دیگران،موضوع دیگری هم پیدا میشه؟حضرت عباسی این گناه محسوب نمیشه؟؟؟!!!؛همش مسخره کردن دیگرانه؛ممنون میشم که نظر شماها رو هم در این مورد جویا بشم؛(مخصوصا کارشناسان محترم سایت) «یا علی مدد»

با عرض سلام و احترام خدمت جناب رضوی گرامی و تشکر از سئوال شما

نظر شخصی حقیر در مورد طنز خنده بازار این است که این برنامه از دیدگاه های مختلف قابل نقد است حتی اگر از نظر فقهی و حقوقی هم مشکلی نداشته باشد از لحاظ عقلی و منطقی ناقض اهداف بلندی است که برای صدا و سیمای ما تعریف شده است .

این که شخصیتی را مسخره کنیم تنها یک طرف قضیه است و با دقت در مسئله روشن می شود که این برنامه یا مانند آن می تواند بواسطه اثرات مخرب خود ، برنامه های جدی صدا و سیما را هم خالی از تأثیر نماید چیزی که میلیارد ها تومان از بیت المال هزینه تولید آن شده است و هزاران نیروی انسانی عمر خود را صرف ایجاد و بهبود آن کرده اند.

اما حکم شرعی مسئله :

اگر مؤمنی در برنامه ای مورد تمسخر قرار گیرد یا تحقیر و خوار شود یا مورد تهمت و غیبت قرار گیرد جایز نیست و دیدن این برنامه هم اگر موجب شنیدن غیبت یا ترویج باطل گردد ، جایز نمی باشد . (1)

توضیح این که در برخی مواقع ممکن است حتی دیدن این برنامه توسط یک نفر در منزل خود ، موجب ترویج باطل شود به این صورت که مثلا آمار بینندگان با دیدن ایشان بالا برود یا برای سایر افراد خانواده دیدن او مروج باشد .

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

سجاد;189204 نوشت:
توضیح این که در برخی مواقع ممکن است حتی دیدن این برنامه توسط یک نفر در منزل خود ، موجب ترویج باطل شود به این صورت که مثلا آمار بینندگان با دیدن ایشان بالا برود یا برای سایر افراد خانواده دیدن او مروج باشد .

با سلام و تشکر از شما کارشناس محترم

اما یه سوال

همان طور که دوستان هم گفتند یکسری از واقعیات جامعه را بیان می کند

حال اگر فرد مذکور واقعا همچین خطایی کرده باشه و مشهور باشد چه طور؟

منسخره کردن مجاز است؟
غیبت و دیگر حریم ها چه طور؟

ایا می شود گفت که غیبت ان فرد مجاز است؟

(هرچند بنده با تمسخر مخالفم مخصوصا ایتم پارک علتشو!!:Narahat az:)

mkk1369;189216 نوشت:
با سلام و تشکر از شما کارشناس محترم اما یه سوال همان طور که دوستان هم گفتند یکسری از واقعیات جامعه را بیان می کند
باسلام خدمت شما کاربر محترم
بیان واقعیت لزومی ندارد از راه تمسخر ویاازروی تعاون براثم ویا..صورت گیرد از راه دیگرکه گناهی در ان نباشد هم می شود حقایق رابیان کرد
mkk1369;189216 نوشت:
حال اگر فرد مذکور واقعا همچین خطایی کرده باشه و مشهور باشد چه طور؟ منسخره کردن مجاز است؟

mkk1369;189216 نوشت:
غیبت و دیگر حریم ها چه طور؟

mkk1369;189216 نوشت:
ایا می شود گفت که غیبت ان فرد مجاز است؟

ولو اینکه همه از عیبش مطلع باشند تمسخر ویا غیبت جایز نیست
استفتائات رهبری /
برداشت از م=1390و1394


سلام به همه ی دوستان و کارشناسان محترم؛
سپاسگزارم از اینکه نظرهای خوبتون را در میان گذاشتین؛:ghalb:
إن شاءالله که همیشه در پناه حق سالم و تندرست و پیروز باشیم؛:Gol:
یا علی مدد
*التماس دعا
*
:roz:دعا برای ظهور آقا امام زمان (عج) هم فراموش نشود؛:roz:
:parvaneh: اللهم عجل لولیک الفرج:parvaneh:

با سلام و خسته نباشید.اینکه خنده بازار مشکلات جامعه رو نشون میده باید گفت برنامه های دیگه تلوزیون هم این کارو میکنن ولی مورد توجه عموم قرار نمیگیره یا لااقل کسی به روش نمییاره این تذکر برای اونه ولی چون دیدن طنز لذت بخشه اکثرا نگاه میکنن وهمه گیر میشه وچون میخندی موضوع یادت میمونه و نهادینه میشه به نظرم طنز یکی از راههای نجات جامعه ماست

سمیه ق;191237 نوشت:
با سلام و خسته نباشید.اینکه خنده بازار مشکلات جامعه رو نشون میده باید گفت برنامه های دیگه تلوزیون هم این کارو میکنن ولی مورد توجه عموم قرار نمیگیره یا لااقل کسی به روش نمییاره این تذکر برای اونه ولی چون دیدن طنز لذت بخشه اکثرا نگاه میکنن وهمه گیر میشه وچون میخندی موضوع یادت میمونه و نهادینه میشه به نظرم طنز یکی از راههای نجات جامعه ماست

عرض سلام مجدد خدمت همه کاربران وکارشناسان محترم
دراینکه طنز ویژگی خاصی دربیان واقعیت دارد ودربعضی مواقع رساتر است، بحثی نیست ولی نه به اندازه ای که همراه با معصیت باشد و یا موجب تحقیر و اهانت و...به مسلمان شود.

سمیه ق;191237 نوشت:
دیدن طنز لذت بخشه اکثرا نگاه میکنن

سلامی محترمانه خدمت شما سرکار سمیه؛
حالا این موضوع پیش میاد که لذت به چه قیمتی؟؟{به قیمت نارضایتی خدا به خاطر تحقیر کردن دیگران و مرتکب گناه شدن؟!!:Labkhand::Labkhand:}
اینکه اکثرا نگاه میکنن که نشد دلیل ما هم نگاه کنیم/لطفا موضوع را خوب بررسی کنید:pir:.از راه های دیگر خوب هم میشود مشکلات جامعه رو نشون داد نه از این.....:Sokhan::ok:
در پناه حق موفق و مؤید باشید؛
یا علی مدد
:Rose:*التماس دعا*:Gol:

[="Teal"]

[="DarkRed"]سلام بزرگواران

من شخصا ازاین برنامه متنفرم

اصلا نمیدونم کارگردان و نویسنده های این برنامه باخودشون چی فکر کردند

خودشون خیلی آدمای درستیند

من از موقعی که این مسخره بازار شروع شده آقای مجید قناد را زیر نظر گرفتم
بدبخت اصلا از پا افتاده 180 درجه فرق کرده اگه اجازه داده بودم شاید از سر ناچاری بوده

کسی حق مسخره کردن بنده های خدارو نداره:Narahat az:[/]

[/]

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام بر همگی

اول از همه بگویم که طنز خنده بازار ، مسخره بازی نیست ، بلکه برای اعتراض ساخته شده ، ببخشید در کشوری که اهمیتی به انتقاد و اعتراض ها به هیچ کجایش داده نمیشه ، نباید در خفی و دور از مردم به اعتراض پرداخت بلکه باید از طریقی پرداخت که همه ی مردم و به علاوه دولت مردان و ... ببینند و به یک شکل واضح و کامل مشکلات ما بیان بشه .

اگر دید هنری را به کار بگیرید می بینید که این مسخره کردن خود افراد نیست بلکه اعتراض به مسئولان است که چنین افرادی را انتخاب می کنند یا این فرهنگ و وضعیت بد جامعه که روز به روز بد تر میشه رو داره بیان می کنه .

البته باید اشاره کرد به اینکه حتما یک فیلم خنده دار نباید طنز باشد ! حتی می تواند هجو باشد و انسان را شاد کند . در ضمن کمدی ، Comedy یک کلمه انگلیسی و یک ژانر کلی محسوب می شود و تعریفش یعنی فیلمی که خنده دار باشد حالا اینکه طنز باشه و مسائل اجتماعی بگه مثه فیلم های چارلی چاپلین یا اینکه فیلم فقط برای خنداندن باشه مثل خیلی از فیلم های هالیوودی کمدی !

یک چیزی را هم بگم اینکه وقتی یک کار هنری مثل خنده بازار رو از نظر دینی میایین بهش نگاه می کنین ، مشخصا خیلی ها می گن این مسخره کردن افراد و گناهه و فلانه ! ولی اگر با دید هنری بهش نگاه کنید ، به قسمت خوب ماجرا می رسید.

کسی هم اگر دوست ندارد نگاه کند ، کسی مجبورش نکرده ...نگاه نکنه ! (پشت سرش فوحش و ... هم نده چون براش زحمت کشیده شده (فیلم هایی نظیر برره و پاورچین و قهوه تلخ و ...) )

Kamran;191362 نوشت:

اگر دید هنری را به کار بگیرید می بینید که این مسخره کردن خود افراد نیست بلکه اعتراض به مسئولان است که چنین افرادی را انتخاب می کنند یا این فرهنگ و وضعیت بد جامعه که روز به روز بد تر میشه رو داره بیان می کنه
سلامی محترمانه خدمت شما کامران عزیز؛:Gol:
اولا:در عرف میگن که این طنز،مسخره و تحقیر کردن افراد میباشد؛در ضمن از راه های دیگه ای هم میشه به مسئولان اعتراض کرد مثل برنامه:صرفا جهت اطلاع!!{هر چند که خنده دار نباشد ولی این تذکری که میگین باید به مسئولان داده شود را دارد:ok::ok::ok:}

Kamran;191362 نوشت:

یک چیزی را هم بگم اینکه وقتی یک کار هنری مثل خنده بازار رو از نظر دینی میایین بهش نگاه می کنین ، مشخصا خیلی ها می گن این مسخره کردن افراد و گناهه و فلانه ! ولی اگر با دید هنری بهش نگاه کنید ، به قسمت خوب ماجرا می رسید.
ثانیا:حالا به نظر شما اگه یک کاری از نظر هنری خیلی خوب باشه ولی از نظر دینی اشکال داشته باشد،چیز درستیه؟
:Labkhand:{ما که خودمون رو مسلمون میدونیم!!}:Labkhand:

Kamran;191362 نوشت:

کسی هم اگر دوست ندارد نگاه کند ، کسی مجبورش نکرده ...نگاه نکنه ! (پشت سرش فوحش و ... هم نده چون براش زحمت کشیده شده (فیلم هایی نظیر برره و پاورچین و قهوه تلخ و…)
ثالثا:اگر کسی اسلام را قبول داره، باید از عملی که خلاف دستور های خدا و پیامبر گرامی اسلام (ص) هست دوری کند؛
ضمنا" بحث مورد نظر ما مطلقا" پیرامون طنز خنده بازار هست نه طنز های دیگه ای از قبیل پاورچین و قهوه تلخ و...
خواهشا بحث رو منحرف نکنید و به حاشیه نروید!!:kafkaf::kafkaf:
:hamdel:با تشکر:hamdel:
یا علی مدد:Gol:
:Sham:*التماس دعا*:Sham:

سلام
واقعاًبحث خوبیه همین چندروز پیش بادوستان بحثشو میکردیم،بعضیاشون استدلال میکردن که از اشخاصی که مورد تمسخرواقع شده اند،کسب اجازه شده!!!
کسب اجازه به کنار ولی نباید این رو درنظربگیریم که این یه نوع ترویج فرهنگ تمسخرو استهزاءست؟؟؟
اصلاً متأسفانه طنزهایی که توی کشورمون تولیدمیشن اکثراً به درد نمیخورن هیچ تأثیرات منفی هم دارن
همین طنزهای مهران مدیری و امثال او خدایی چقدرالفاظ زشت وناشایست درشون استفاده میشد؟؟؟!!!
تعجبم بیشترازاینه که آخرسر از همچین چرندوپرندهایی تقدیروتشکر هم میشه!!!!
مگه نمیشه باروشی طنزامّا غیر تمسخرآمیز انتقادکرد؟؟؟؟
درکل خیلی ازکارای صداوسیماوسینما وحتی وزارت ارشاد جای تأسف داره چون اصلاًمناسب شئون اسلام نیست.

نقل قول:
ا[=arial]صلاً متأسفانه طنزهایی که توی کشورمون تولیدمیشن اکثراً به درد نمیخورن هیچ تأثیرات منفی هم دارن
[=arial]همین طنزهای مهران مدیری و امثال او خدایی چقدرالفاظ زشت وناشایست درشون استفاده میشد؟؟؟!!!
سلام به شما مجنون الرضا؛:Gol:
صحبت های شما درست،ولی بحث مورد نظر ما مطلقا" پیرامون طنز خنده بازار هست نه طنز های دیگر؛خواهشا پای طنز های دیگه را وسط نکشید چون موضوع بحث ما همه ی طنزها نیستند؛
:hamdel:متشکرم:hamdel:
یا علی مدد
:Sham:*التماس دعا*:Sham:

mkk1369;189216 نوشت:

(هرچند بنده با تمسخر مخالفم مخصوصا ایتم پارک علتشو!!:narahat az:)

ســـــــــــــلام
دوست عزیز
اتفاقا این بخشش خیلی هم خوبه
در پارک ملت؛گاهی اوقات مجری هیچی نمیگه و میهمان میاد جای میزبان و هرچی ا دهنش درمیاد میگه
در بخش پارک علت,عدم مدیریت مجری رو نقد میکنه
همونطور که در جریان هستید گند همین بی مدیریتی دراومد و یکی از میهمانان برنامه ......

بهتره که نگم

موضوع قفل شده است