■▫@▫■ همكاري و ارتباطات محرم و نامحرم در فضاي مجازي! ■▫@▫■
تبهای اولیه
سلام وعرض ادب
اینم سوال یکی از کاربران محترم هست که اگه در موردش بحث کنیم فکر میکنم به نتیجه ی مطلوبی برسیم .
وقتی حضرت علی علیه السلام در سلام کردن به خانم ها امتناع میکردن پس تکلیف ما چی میشه ؟؟
این چیزا توی فضای مجازی هم صحت داره ؟؟؟ کار کردن با نامحرم در فضای مجازی ؟؟ حتی در اسک دین ؟؟
ان شاءالله در پستهای آینده در موردش صحبت می کنیم .شما هم اگه نظری دارید بفرمایید .
منتظریم....
وقتی حضرت علی علیه السلام در سلام کردن به خانم ها امتناع میکردن پس تکلیف ما چی میشه ؟؟ این چیزا توی فضای مجازی هم صحت داره ؟؟؟ کار کردن با نامحرم در فضای مجازی ؟؟ حتی در اسک دین ؟؟
:Gig: اسک دین یا جای دیگشو نمیدونم . ولی باید دید نیت طرف از سلام کردن چیه .
مثلا من دارم تو پستم به کسی جواب میدم ، اولش سلام میکنم .
به نظر شما این ممکنه تو طرف مقابل این حس رو به وجود بیاره که چون من مثلا دوسش داشتم:Moteajeb!: بهش سلام کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من فکر میکنم که ماها دیگه به اون سطح از شعور رسیدیم که بتونیم اینا رو از هم تمیز بدیم .
یا نه ؟:Gig:
:gig: اسک دین یا جای دیگشو نمیدونم . ولی باید دید نیت طرف از سلام کردن چیه .مثلا من دارم تو پستم به کسی جواب میدم ، اولش سلام میکنم .
به نظر شما این ممکنه تو طرف مقابل این حس رو به وجود بیاره که چون من مثلا دوسش داشتم:moteajeb!: بهش سلام کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من فکر میکنم که ماها دیگه به اون سطح از شعور رسیدیم که بتونیم اینا رو از هم تمیز بدیم .
یا نه ؟:gig:
سرکار نکیسا گرامی
چیزی که مهمه اینه که ما از سین سلام گرفته تا میم والسلام باید مراقب نوع گفتار وگزینش کلمات خودمون باشیم.همونطور که در جای دیگه هم اشاره کردم بعضی مواقع حتی اضافه کردن یه حرف به یه واژه میتونه بار معنایی زیادی داشته باشه .شاید ما از این نوع صحبت قصد بدی نداشته باشیم یا معنای خاصی را در ذهنمان نپرورانیم اما ممکن است طرف مقابل دچار برداشت سوءشود که خوب عادی شدن روابط وراحت گفتگو کردن بدون رعایت حریم این عوارض را هم بدنبال دارد.بنابراین برای عدم سوءبرداشت دیگران از کلاممان نیز لازم است در گفتار وانتخاب واژه ها دقت کنیم.
با شما موافقم
اغلب مردها در رفتار با خانومها دچار سو تفاهم میشن . به اصطلاح سریع عمو میشن .
یه دوستی داشتم همیشه میگفت :
به مرد جماعت رو بدی ، میگه کلاتو چند خریدی . :Nishkhand:
پی نوشت:
نمیدونم این ضرب المثل بود یا حرف خودش .
وقتی حضرت علی علیه السلام در سلام کردن به خانم ها امتناع میکردن پس تکلیف ما چی میشه ؟؟
سلام
باید دید حضرت در همه حال جواب سلام نمی دادند؟
یا به طور خاص؟
بقیه امامان چه طور؟
رسول الله(ص) و حضرت فاطمه چه طور؟:Gol:
این چیزا توی فضای مجازی هم صحت داره ؟؟؟ کار کردن با نامحرم در فضای مجازی ؟؟ حتی در اسک دین ؟؟
اگر نظر من را بخواهید نه
چرا که مثل این می مونه که پشت پرده باشد
آیا اسلام صحبت کردن زنان و مردان را از پشت پرده و سلام کردن و جواب سلام دادن را حرام کرده است؟
البته نوع صحبت هم مهم است:Gol:
یاحبیب
سلام بر دوستان
به فرموده امام حسین (علیه السلام ) : بخیل است کسی که از سلام کردن خوداری کند. (اگر حدیث رو درست نوشته باشم )
در ضمن خود شما هم تو پاتوق این حدیث رو گذاشته بودین ؟؟
قید خاصی که نشان از عدم سلام کردن به زنان و اثبات سلام به مردان باشد هم ندارد.
ما همه انسانیم ، ( غیر از اینه لطفا بگین ) ، اگه آدم شأونات خودشو رعایت کنه و حد وحریم ها را مد نظر داشته باشه پس دیگه این حرفها .......... است .
با عرض معذرت از کارشناس محترم
اما در دوره زمونه امروز این بحث ها دیگه واقعا جایی نداره حتا بین بچه مذهبی ها
یکم تند رفتم ببخشید ( خیلی ناراحت میشم دیگران این حرفا رو دلیل عقب ماندگی مذهبی ها میدونن) . :ajab::vamonde:
سلام
باید دید حضرت در همه حال جواب سلام نمی دادند؟
یا به طور خاص؟
بقیه امامان چه طور؟
رسول الله(ص) و حضرت فاطمه چه طور؟:gol:
اگر نظر من را بخواهید نه
چرا که مثل این می مونه که پشت پرده باشد
آیا اسلام صحبت کردن زنان و مردان را از پشت پرده و سلام کردن و جواب سلام دادن را حرام کرده است؟
البته نوع صحبت هم مهم است:gol:
اتفاقا میخواهیم بگیم تمام آن آداب وشرایطی را که در فضای حقیقی باید رعایت کنیم شامل فضای مجازی هم میشه و تو این فضا حتی به نسبت ممکنه تو بعضی از شرایط به دلیل عدم محدودیت ها نیاز به رعایت بیشتر هم باشه.
در ضمن قصدمون از مطرح کردن اون جریان سلام کردن حضرت این نیست که پس ما هم نباید سلام کنیم بلکه تنها هدفمون بیان اهمیت این موضوعه که به دلیل عادی شدن روابطمون عوارضش را فراموش نکنیم.
یاحبیبسلام بر دوستان
به فرموده امام حسین (علیه السلام ) : بخیل است کسی که از سلام کردن خوداری کند. (اگر حدیث رو درست نوشته باشم )
در ضمن خود شما هم تو پاتوق این حدیث رو گذاشته بودین ؟؟
قید خاصی که نشان از عدم سلام کردن به زنان و اثبات سلام به مردان باشد هم ندارد.ما همه انسانیم ، ( غیر از اینه لطفا بگین ) ، اگه آدم شأونات خودشو رعایت کنه و حد وحریم ها را مد نظر داشته باشه پس دیگه این حرفها .......... است .
با عرض معذرت از کارشناس محترم
اما در دوره زمونه امروز این بحث ها دیگه واقعا جایی نداره حتا بین بچه مذهبی هایکم تند رفتم ببخشید ( خیلی ناراحت میشم دیگران این حرفا رو دلیل عقب ماندگی مذهبی ها میدونن) . :ajab::vamonde:
احتمالا یه اشتباه کوچولو باعث شده که شما برداشت درستی از اون سوأل نداشته باشید.
اول اینکه این سوأل یکی از کاربران محترم هست وخوب چون موضوع خوبی بود من به صورت عمومی مطرح کردم.
در ثانی ما اصلا نمی خواهیم سلام کردن را زیر سوال ببریم بلکه به قول خودتون همون حد وحریم ها را می خواهیم مطرح کنیم باید بدونیم که حد وحریمها برای این فضا هم هست.
در ثانی ما اصلا نمی خواهیم سلام کردن را زیر سوال ببریم بلکه به قول خودتون همون حد وحریم ها را می خواهیم مطرح کنیم باید بدونیم که حد وحریمها برای این فضا هم هست.
خیلی بحث خوبیه؛ به شرط اینکه مثل همیشه به بیراهه نره!
انشاالله...!
یکی از دلایلی که شاید افراد بیشتر به آن تکیه می کنند وآن را توجیهی برای برقراری ارتباط دلخواه خود ،در فضای نت قرار می دهند این است که فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت آداب برخورد حضوری در آن هیچ لزومی ندارد،چنین طرز تفکری باعث می شود که شخص هیچ گاه در صدد رعایت حریمهای لازم در ارتباطات نباشد چرا که فضای مجازی را به هیچ وجه هم چون فضای حقیقی نمی داندوطبیعتا آثاری که در ارتباطات حقیقی هست را ،مترتب بر این فضا نمی داند. متأسفانه امروزه در فضای مجازی، مرزبندی های جنسیتی روز به روز ضعیف تر می شود واز طرفی مجاورت طولانی با فضای مجازی می تواند فرهنگ های اصیل جوانان یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
سلام عليكم
قبلا (اگر اشتباه نكنم ) این بحث مطرح شده و یا حداقل مشابه آن موجود است ولی در این مباحث بنا به دلایل اخلاقی و... صراحتا صحبت نشده و از ارائه نمونه پرهیز شده لذا تحلیلی وجود نداشته و بیشتر جنبه اخطاری یا اطلاع رسانی داشته.
لذا اگر قصد و نیت نتیجه گیری است لازم است تحلیلی جامع صورت گیرد والا اشاره - اطلاع رسانی - اخطار فکر نمیکنم فایده ای داشته باشه.
حقیقت امر برای بنده این امر مشتبه شده که این برداشتهائی که باعث اخطار و... شد آیا حقیقت داشته یا خیر و ایا شخص معترض شاهد شیوع یک خلاف اخلاق بوده یا خیر.
با سپاس
یاحق
سلام و عرض ادب:Gol:
خییییییییییلی موضوع خوبیه :Moteajeb!: :Moteajeb!:
ممنونم از استاد سینای بزرگوار ...
ممنون که مطرحش کردین، مفید بود، توضیحات بیشتر هم میشد بهتر بود.
فقط جدای از بحث این تاپیک، من هم مثل خیلی از دوستان، این قضیه ی سلام نکردن امام علی (ع) برام قابل هضم نیست. یعنی باورم نمیشه اون حضرت این کار رو میکردند، سند معتبر میخوام. حقیقتش نمیتونم قبول کنم، شاید من اشتباه میکنم.
سلام
موضوع خوبی هست. من خودم هم به این موضوع بسیار برخورد داشتم.
به نظر من اگه هر کسی تجاربشو در این رابطه در این قسمت بیان کنه خیلی خوبه و کارشناسان محترم روشون به صورت علمی نظر بدن.
اول از خودم شروع میکنم و تجاربی که در این رابطه داشتم رو میگم.
راستش من از ماه رمضان امسال به خاطر انجام پروژه ای مدت زمان ارتباط اینترنتی ام زیاد شد و کم کم تبدیل به ارتباطی تقریبا 24 ساعته شد و شکلی معتادانه گرفت که شاید برای خیلی از جوان های هم سن و سال من اینطور باشه وقتشون در اثر فروم ها و سایتهایی مثل اینجا که سوالاتی پرسیده میشه و پاسخ داده میشه می گذرونن.
من در سایت مرتبط با رشتم عضو شدم که مثل خیلی از سایتها مطالب زیادی برای بحث و گفتو در اون مطرح میشد آموزشی ، هنری یک روز به خاطر علاقه ای که به بخش هنر دیجیتال داشتم وارد اون تایپک شدم ناگهان با تصویری طراحی شده توسط یکی از کاربران مواجه شدم که تصویر خانمی بود که از لحاظ پوششی خیلی نامناسب طراحی شده بود.
خلاصه مطالب تایپک و نظراتی که در مورد عکس گفته میشد رو دنبال میکردم که دیدم تبدیل شده به صحنه ی جدل بین موافقین طرح و مخالفین طرح اینکه این طرح پوشیده تر باید باشه و یکی میگفت از لحاظ دینی مشکل داره و یکی می فت مشکل نداره خلاصه بد بحثی بالا گرفته بود.
من اومدم در مورد این موضوع با یکی از همون کاربرا بحث کنم که مسلما کاربر آقایی بودن برام جالب بود برخورد اول ایشون وقتی خواستم نظرشون رو بدونم ایشون محترمانه گفتن که من با خانم ها صحبت نمی کنم می گفت من حتی برای اینکه به عکس خانمی نگاه کنم باید حجاب داشته باشه چه برسه بخوام باهاش بحث کنم می گفت من در برابر خودم وظیفه دارم.
تا مدتی بعدش خیلی به حرفهای این کاربر فکر کردم اولین بار بود می دیدم این برخورد رو چون من قبل از اون سر پروژم با کاربران متفاوتی صحبت کردم که برام فرقی نداشت که خانم هست یا آقا با همه یه جور صحبت می کردم نه خیلی صمیمانه معمولی مثل یک دوست.
اما از موقعی که با همه اینطور رفتار می کردم احساس می کردم رفتارم در بیرون هم تغییر کرده یعنی اون محدودیتی که برای صحبت با آقایون قبلش برای خودم قائل بودم رو دیگه رعایت نمی کردم و این خود من ر هم آزار می داد از موقعی که با اون کاربر برخورد کردم تلنگری به من وارد شد که در رفتارم تجدید نظر داشته باشم من هم سعی کردم همون طور که در بیرون حدو حدود ی قائل هستم در محیط مجازی هم قائل باشم از اون موقع احساس بهتری دارم فکر می کنم به شخصیت خودم بیشتر احترام می ذارم و ارزش بیشتری برای خودم قائلم. واقعا از اون کاربر به خاطر این رفتارش ممنونم .
بسمه تعالی
از نظر شرع مقدس هر ارتباطی با جنس مخالف که باعث تهیج و ایجاد فتنه ولو در یک طرف گردد حرام است(البته تا اونجا که اطلاع دارم!)
به همین دلیل لازم به تذکر است:
1-مردها در 85درصد برخورداشون با جنس مخالف تنها به یک چیز می اندیشند و آن برقراری ارتباط در دفعه دیگر است(مگر اینکه اختلاف سنیشون حدود 60سال باشد)
2-مردها از نظر مغزی دارای تخیل بسیار قوی بوده و اگه زن بگه ف همه فرحزادن(لذا در خصوص ارتباط با مردها قرآن توصیه های جالبی به بانوان نموده است.)
3-رابطه اینترنتی هم مطمعنا هیچ تفاوتی با ارتباط نزدیک ندارد و فقط حس لامسه در آن دخیل نیست(حس بینایی-حس شنوایی حس ششم{در آقایان})
لذا توصیه میگردد بگردیم با هم جنس خود رابطه (سالم) داشته باشیم.
(اگر از جنس شیطان انسی هم هستین توصیه میگردد با هم جنس خود هم هیچ رابطه ای برقرار نکنید!!!!)
سلام و عرض ادب:gol:خییییییییییلی موضوع خوبیه :moteajeb!: :moteajeb!:
ممنونم از استاد سینای بزرگوار ...
ممنون که مطرحش کردین، مفید بود، توضیحات بیشتر هم میشد بهتر بود.فقط جدای از بحث این تاپیک، من هم مثل خیلی از دوستان، این قضیه ی سلام نکردن امام علی (ع) برام قابل هضم نیست. یعنی باورم نمیشه اون حضرت این کار رو میکردند، سند معتبر میخوام. حقیقتش نمیتونم قبول کنم، شاید من اشتباه میکنم.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
امام علي (عليه السلام) به زنها سلام مي کرد ولي کراهت داشت از سلام کردن به زنهاي جوان. مي فرمود: از اين مي ترسم که از صدايش خوشم بيايد و ضرر عمل من بيشتر از اجري که طلب مي کنم، بشود.
(اصول کافي، ج 2، ص 648؛ وسائل الشيعه، ج 12، ص 76؛ بحارالانوار، ج 40، ص 435)
علی (ع) این تربیت شده مكتب پیامبر به عنوان یك جوان سعی داشت مسائل ارتباطی و حدود بین دختر و پسر یا به عبارتی زن و مرد را مراعات كند. هر چند وجود نازنین آن حضرت مبرا و پاكیزه از هر گونه آلودگی بود.در این جا امام علی (ع)، قلمرو شنوایی خود را از ورود صدایی که حتّی «ممکن» است تحریک کننده باشد، حفظ می کند.
یا خیر حبیب و محبوب
استادی میگفت نظر دین در رابطه ارتباط با نا محرم اینه که رابطه با نامحرم ممنوع مگر در حد ضرورت و البته میگفتن این ضرورت رو هرکس خودش تشخیص میده البته نباید خودمون رو گول بزنیم:Gig:
منم این حرف رو قبول دارم واین قاعده در هر جایی برقراره چه ارتباط حضوری باشه چه فضای مجازی و...:ok:
یا خیر حبیب و محبوب
استادی میگفت نظر دین در رابطه ارتباط با نا محرم اینه که رابطه با نامحرم ممنوع مگر در حد ضرورت و البته میگفتن این ضرورت رو هرکس خودش تشخیص میده البته نباید خودمون رو گول بزنیم:gig:
منم این حرف رو قبول دارم واین قاعده در هر جایی برقراره چه ارتباط حضوری باشه چه فضای مجازی و...:ok:
چیزی که ما بیشتر به آن سفارش شده ایم این است که گفتگوی ما در حد لزوم وضرورت باشد نه این که اصلا نباشد .بعضی ها (مخصوصا )
آدمهای پر حرف عادت دارند بسیار با نامحرم سخن بگویند .شاید در ابتدا تصمیم داشته اند مثلا برای یک امر مهم ویا پرسیدن یک مساله علمی صحبت کنند ولی اینقدر این موضوع را به اصطلاح کش می دهند که تا به خودشان می آیند می بینند در حال تعریف کردن خاطرات بچگیشان هستند .اینها در اصل همان صحبت های غیر ضروریست.حتی بعضی مواقع می بینیم سلام واحوال پرسی وتعارف کردن ما با نامحرم بسیار طولانی می شود اینها نیز اگر از حد لازم بیشتر شود ممکن است ما را به بیراهه ببرد.در رابطه با شوخی کردن با نامحرم هم همین گونه است.بنابراین آنچه که در روایات به ما پیشنهاد شده نوعی پیشگیری می باشد. یعنی هر چه انسان در این زمینه خود را مقید به آداب عقل و شرع، و محدودتر نماید اطمینان بیشتری دارد که از شر شیطان و هوای نفس در امان باشد.پس از این امور نهی شده ایم چون زمینه ساز گناه می شوند شاید در ابتدا گناه نباشند اما عوامل قوی هستند برای ایجاد زمینه ی گناه.
یکی از عوارضی که ارتباطات در فضای مجازی می تواند ایجاد کند به وجود آمدن مهر وعلاقه های کاذبیست که متاسفانه خیلی ها نسبت به آن بی توجه هستند.ارتباط با نامحرم بعضی مواقع به گونه ای می شود که شخص مدام به بهانه های مختلف دوست دارد وارد نت شود وچند کلامی با نامحرم صحبت کند وبرگردد .گویا کم کم به این کار عادت می کند وشاید هدف اولیه اش از آمدن در این فضا چیز دیگری بود اما با کمی دقت به خوبی می فهمد که گویا وابسته شده است نه فقط به فضا بلکه به ارتباط با نامحرم.همین وابسته شدن ممکن است وابستگیهای عاطفی وعلاقه هایی را ایجاد کند که البته خانمها در این قضیه بیشتر متضرر می شوند.
در روایت آمده است :
عن امير المومنين : الفتن ثلاث : حب النساء و هو سيف الشيطان ، و شرب الخمر و هو فخ الشيطان ، و حب الدينار و الدرهم و هو سم الشيطان . فمن احب النساء لم ينتفع بعيشه و من احب الا شربه حرمت عليه الجنه و من احب الدينار و الدرهم فهو عبد الدنيا.
خصال : 71/1
((فريب و دام گمراهى سه چيز است : مهر زنان نامحرم ، و آن شمشير و سلاح شيطان است و شراب خوارى ، كه آن تله و دام شيطان است و پول دوستى كه آن زهر شيطان است . پس هر كسى به زنان نامحرم علاقه داشته باشد از زندگى خود بهره و حاصلى نمى برد و هر كسى آن مايعات حرام را بخواهد، بهشت بر او ممنوع مى شود و هر كسى به مال دنيا دلبسته شود، بنده دنيا خواهد بود.))
پس مواظب علاقمندیهای خود در این فضا باشیم
سلام عليكم جميعا
آنطوریکه مشخص است منظور از روایتی که استاد سینا نقل کردند سلامی است که باعث ایجاد حرام میگردد.
آنهم بنا بر شرایطی که برای هر کسی قابل تشخیص است
مثل این روایت که
(نمونهاى از فروتنى) خصال ج1 ص15
(2) 39- امام صادق (ع) فرمود: نمونهاى از فروتنى اين است كه بهر كس رسيدى سلاماش كنى.
منظور از سلام کردن در این روایت شکست منیت است.
پس سلام کردن معانی بسیاری میتواند داشته باشد.
حال به نوشته اباالشعیب گرامی که رگ و ریشه فساد رو تحلیل اینطور کردند
نگاهی بکنیم
باید اینطور گفت که :
خواهران گرامی توجه بفرمایند :
حقیر (به محض اینکه جنسیت شما را متوجه شوم) از سلام کردن معذورم .
خب طبعا این تحلیلات در جاهائی مشکل دارد لطفا اساتید رفع ایراد کنند.
یاحق
سلام عليكم جميعاآنطوریکه مشخص است منظور از روایتی که استاد سینا نقل کردند سلامی است که باعث ایجاد حرام میگردد.
آنهم بنا بر شرایطی که برای هر کسی قابل تشخیص است
مثل این روایت که(نمونهاى از فروتنى) خصال ج1 ص15
(2) 39- امام صادق (ع) فرمود: نمونهاى از فروتنى اين است كه بهر كس رسيدى سلاماش كنى.
منظور از سلام کردن در این روایت شکست منیت است.
پس سلام کردن معانی بسیاری میتواند داشته باشد.
حال به نوشته اباالشعیب گرامی که رگ و ریشه فساد رو تحلیل اینطور کردند
نگاهی بکنیمباید اینطور گفت که :
خواهران گرامی توجه بفرمایند :
حقیر (به محض اینکه جنسیت شما را متوجه شوم) از سلام کردن معذورم .
خب طبعا این تحلیلات در جاهائی مشکل دارد لطفا اساتید رفع ایراد کنند.یاحق
سلام وعرض ادب
صد در صد بحث فقط تشخیص جنسیت نیست که به محض اینکه خانمها یا آقایون متوجه جنسیت طرف مقابل شدند سلام نکنن بلکه بحث بر سر نوع سلام کردن وگزینش کلمات است که اگر مناسب نباشد حتی همان سلام کردن هم زیر سوال خواهد رفت.
سلام وعرض ادبصد در صد بحث فقط تشخیص جنسیت نیست که به محض اینکه خانمها یا آقایون متوجه جنسیت طرف مقابل شدند سلام نکنن بلکه بحث بر سر نوع سلام کردن وگزینش کلمات است که اگر مناسب نباشد حتی همان سلام کردن هم زیر سوال خواهد رفت.
سلام عليكم جميعا
بگذارید آنچه که آخر کلام عرض خواهم کرد همینجا بگویم.
با آنها طرح دوستی می ریزم .
با این حساب
شما دارید اینجا بحث چه چیزی را میکنید ؟
این چه معنی دارد که
سلام کردن_ صرفا_ به قصد تامین نیازهای جنسی قبیح باشد در حالیکه حکم صیغه دختر باکره با توصیه صواب وجود دارد و همه امان میدانیم ؟
شایدهم داریم جا نماز را آب کر میدهیم!
برای آنچه که
نهایت آن میشود یک امر حلال ؟
اگر مشکل زنان متاهل است خب اگر زنی باشد که تفاوت بین سلام قربانت بروم با سلام پیامبر را کاملا مشخص است و میداند باز پاسخ میدهد کاری نمیشود برایش کرد جز نصیحت مشخص.
باعرض معذرت از کسانی که زبان تندم دل آنها را لرزاند و بواسطه آن شکایت نزد خدا بردند
لذا التماس دعا
یاحق
من اصلاارتباط هایی که تو فضای مجازی هست حساب نمیکنم چه برسه به...
کاملا هم بر عکس محیط واقعیمون هستش به نظرم اول محیط بشناسیم بعد نظر بدیم
سلام عليكم جميعا
بگذارید آنچه که آخر کلام عرض خواهم کرد همینجا بگویم.فرض بر این بگیریم من همان آدمی هستم که ابالشعیب توصیف کرده.
خب بالاخره به هدفم میرسم با توجه به اینکه خانمهائی که سراغ دارم نقطه ضعفشان را هم طبق گفته ایشان میدانم.
با آنها طرح دوستی می ریزم .نهایتا صیغه دختر باکره بالغه بدون اذن پدر میشود که حلال است بقول آقایان از صواب هم دارد.
با این حساب
شما دارید اینجا بحث چه چیزی را میکنید ؟این چه معنی دارد که
سلام کردن_ صرفا_ به قصد تامین نیازهای جنسی قبیح باشد در حالیکه حکم صیغه دختر باکره با توصیه صواب وجود دارد و همه امان میدانیم ؟
شایدهم داریم جا نماز را آب کر میدهیم!
برای آنچه که
نهایت آن میشود یک امر حلال ؟اگر مشکل زنان متاهل است خب اگر زنی باشد که تفاوت بین سلام قربانت بروم با سلام پیامبر را کاملا مشخص است و میداند باز پاسخ میدهد کاری نمیشود برایش کرد جز نصیحت مشخص.
باعرض معذرت از کسانی که زبان تندم دل آنها را لرزاند و بواسطه آن شکایت نزد خدا بردند
لذا التماس دعا
یاحق
بزرگوار قرار نیست به بیراهه رویم قرارمان بر این است که این نوع ارتباط را آسیب شناسی کنیم.
کاملا هم بر عکس محیط واقعیمون هستش به نظرم اول محیط بشناسیم بعد نظر بدیم
ما قائل به این امر هستیم که همان عوارضی که در ارتباطات در فضای حقیقی وجود دارد حتی به مراتب بیشتر می تواند در این فضا هم موجود باشد وعدم آگاهی نسبت به آن عوارض ما را دچار خسارتی جبران ناپذیر خواهد کرد.
باعرض معذرت از کسانی که زبان تندم دل آنها را لرزاند و بواسطه آن شکایت نزد خدا بردند
با عرض پوزش!
اما فکر میکنم اصولا زبان شما همیشه تند است؛ خوب نیست کمی ملایم تر به بحث ها ادامه دهید؟!
با عرض پوزش! اما فکر میکنم اصولا زبان شما همیشه تند است؛ خوب نیست کمی ملایم تر به بحث ها ادامه دهید؟!
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته
گاهی پشت شمشیر نقدی که بر خود میگیرم بواسطه کلامم به دوستان میخورد از این لحاظ عذر خواهی میکنم.
ولی شما این سخن را سخن یک فرد خطاب به خود نبینید.
بلکه
این سخنان را نقدی ببینید که خودتان بر موضوع گرفتید ولی دیگری آنرا از قولتان نقل کرده.
در مورد آنچه که اینجا ذکر شد اگر منظور آسیب شناسی است استاد سینای گرامی
نمیدانم با آن شرایط که عرض شد دیگر چه مانده که بشود آسیب شناسی کرد.
شاید مطالبی باشد که ندانم که احتمالش زیاد است و حتما از کلام شما بزرگواران خواهم آموخت
یاحق
ما قائل به این امر هستیم که همان عوارضی که در ارتباطات در فضای حقیقی وجود دارد حتی به مراتب بیشتر می تواند در این فضا هم موجود باشد وعدم آگاهی نسبت به آن عوارض ما را دچار خسارتی جبران ناپذیر خواهد کرد.
من یه مثال می زنم بعد شما جواب بدید
من تو محیط بیرون خونه می رم با یه نامحرمی می حرفم(خدای نکرده و عمرا من این کارو بکنم)
کلی تحویلش میگیرم این یه نوع ارتباط کلی عوارض داره و در رفتن ازش خیلی سخته
اگه من همین ارتباط به صورت تایپی داشته باشم باید حدودا یه سالی بگذره تا عوارضش مشخص شه اونم کلی شرایط می خواد که از بحث خارجه تازه قطع ارتباط هم اثار سو کمتری داره
من منکر عوارض یا شدتش نیستم بلکه منظورم دید طرفه تو محیط مجازی همه چی فرق داره
بسمه تعالی
با سلام خدمت تمامی برادران و خواهران گرامی!
1-سلام کردن به نامحرم و ارتباط با او (از سر لذت) باعث از بین رفتن حیاء و شرم میشود که در نظر انسان قبح خیلی از مسائل ریخته شده و انسان را گستاخ خواهد کرد!
2-اگر از سر نیاز جنسی باشد سلام کردن دردی را از وی دوا نکرده و بیشتر باعث تحریک طرف و مقدمه ای برای ورود به کار حرام میشود(دوستان توجه داشته باشند که:مقدمه هیچ کار حلالی با حرام شروع نمیشود!
3-اگر سلام کردن برای متعه کردن باشد که آن سلام مقدمه خواستگاری از طرف است و این سلام از سر لذت جنسی نیست بلکه کاری عقلانی برای رفع نیاز از راه شرع مقدس است!
حال دوستان قضاوت کنند سلام کردن به نامحرم به چه دلیل است: برای لذت نامشروع/برای متعه/برای امری که هیچ همجنس و محرمی از عهده آن امر جز نامحرم برنمی آید؟/
انسان به حال خودش بیناست و خود بخوبی میداند که از ارتباط با نامحرم به دنبال چیست!!!:Gol:
یا حق
این هنر نیست که در رو خودت ببندی و گناه نکنی
مرد اون هستش که در وادی گناه پاک بمونه که همچین ادمی وجود نداره
اما اگه موند و گناه نکرد اون به مرتبه ای از قرب خدا میرسه که فوق تصور
حالا هر کی با یه سلام میوفته جهنم بزار بیفته که بهشت برای اینجور ادمها نیست
این هنر نیست که در رو خودت ببندی و گناه نکنی مرد اون هستش که در وادی گناه پاک بمونه که همچین ادمی وجود نداره اما اگه موند و گناه نکرد اون به مرتبه ای از قرب خدا میرسه که فوق تصور حالا هر کی با یه سلام میوفته جهنم بزار بیفته که بهشت برای اینجور ادمها نیست
برادر عزیز در این رابطه خطر بس عظیم است آنچنانکه شیخ مقدس اردبیلی در این باره می فرماید:
من شراب نمی نوشم
من دروغ نمی گویم و..
ولی از اینکه با نامحرمی تنها باشم به خدا پناه میبرم!!!
اسدالله غالب علی بن ابی طالب ع از آن خطر می هراسد شیخ مقدس به خدا پناه میبرد و...
ما مرد این میدان نیستیم شما هستی بسم الله بگو و خود را در خطری عظیم بیفکن که آن راه به جحیم و نار است!!!:Narahat az:
برادر عزیز در این رابطه خطر بس عظیم است آنچنانکه شیخ مقدس اردبیلی در این باره می فرماید:
من شراب نمی نوشم
من دروغ نمی گویم و..
ولی از اینکه با نامحرمی تنها باشم به خدا پناه میبرم!!!
اسدالله غالب علی بن ابی طالب ع از آن خطر می هراسد شیخ مقدس به خدا پناه میبرد و...
ما مرد این میدان نیستیم شما هستی بسم الله بگو و خود را در خطری عظیم بیفکن که آن راه به جحیم و نار است!!!:narahat az:
شیخ مقدس اردبیلی
اینو زمانی گفته که اینترنت نبود حاجی خوابیا محیط حقیقی گفته نه الان
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته
گاهی پشت شمشیر نقدی که بر خود میگیرم بواسطه کلامم به دوستان میخورد از این لحاظ عذر خواهی میکنم.
ولی شما این سخن را سخن یک فرد خطاب به خود نبینید.
بلکه
این سخنان را نقدی ببینید که خودتان بر موضوع گرفتید ولی دیگری آنرا از قولتان نقل کرده.
در مورد آنچه که اینجا ذکر شد اگر منظور آسیب شناسی است استاد سینای گرامینمیدانم با آن شرایط که عرض شد دیگر چه مانده که بشود آسیب شناسی کرد.
شاید مطالبی باشد که ندانم که احتمالش زیاد است و حتما از کلام شما بزرگواران خواهم آموخت
یاحق
قطعا در این مسیر رعایت کردن وگرفتار نشدن به انحرافات اخلاقی برایمان از درمان را حت تر وکار گشا تر خواهد بود.چرا که جلوگیری از وسوسه های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است چون هنوز موقعیت شیطان و غرایز شهوانی ضعیف است، ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی و غرایز شهوانی خواهد شد. و دراین موقع است که مقاومت مشکل تر خواهد شد. پس همیشه پیش گیری راحت تر از درمان است.آگاهی نسبت به مسائل ریز ودرشت ارتباطات با نامحرم می تواند کمک موثری بر پیشگیری باشد.
گه من همین ارتباط به صورت تایپی داشته باشم باید حدودا یه سالی بگذره تا عوارضش مشخص شه اونم کلی شرایط می خواد که از بحث خارجه تازه قطع ارتباط هم اثار سو کمتری داره من منکر عوارض یا شدتش نیستم بلکه منظورم دید طرفه تو محیط مجازی همه چی فرق داره
شاید تأثیر محیط های مجازی آنی ولحظه ای همچون محیط حقیقی نباشد اما این امر دلیل درستی بر فراموش کردن عوارضش نمی باشد.
حتی گاهی مواقع ضربه های این نوع ارتباطات هرچند دیرتر اما به مراتب بیشتر از محیط حقیقی خواهد بود.
شیخ مقدس اردبیلی اینو زمانی گفته که اینترنت نبود حاجی خوابیا محیط حقیقی گفته نه الان
برادر عزیز
شما که بیدارید!
در تماس اینترنتی فقط حس لامسه دخالت ندارد فقط!!!!:Gol:
شاید تأثیر محیط های مجازی آنی ولحظه ای همچون محیط حقیقی نباشد اما این امر دلیل درستی بر فراموش کردن عوارضش نمی باشد.حتی گاهی مواقع ضربه های این نوع ارتباطات هرچند دیرتر اما به مراتب بیشتر از محیط حقیقی خواهد بود.
مگه ما داریم تو این ارتباط ها و تماس ها تا کجا پیش میریم ...
من منکر احساس و وابستگی نیستم اما همه این ها شرایطی می خواد که تو محیط مجازی باید باشه و بسیار زمان بر هستش
پس نتیجه این که ما ییقینن نمیتونیم بگیم ارتباط دو نامحرم 100% منجر به گناه میشه
میتونیم بگیم؟
مگه ما داریم تو این ارتباط ها و تماس ها تا کجا پیش میریم ... من منکر احساس و وابستگی نیستم اما همه این ها شرایطی می خواد که تو محیط مجازی باید باشه و بسیار زمان بر هستش پس نتیجه این که ما ییقینن نمیتونیم بگیم ارتباط دو نامحرم 100% منجر به گناه میشه میتونیم بگیم؟
آقا چرا تو کلت نمی ره؟
ما میگیم نره تو میگی میخوام بدوشم!خوب بدوش
مسه بچه های خوب بگو باشه!
حالا نمی شه با نامحرم حرف نزنی بیای با ما حرف بزنی؟(اگه مردی)
بابا اگه قصدت حرام نیست بیا چاکرتم هستیم با ما باش حالشو ببر!!!:Gol:
آقا چرا تو کلت نمی ره؟
ما میگیم نره تو میگی میخوام بدوشم!خوب بدوش
مسه بچه های خوب بگو باشه!
حالا نمی شه با نامحرم حرف نزنی بیای با ما حرف بزنی؟(اگه مردی)
بابا اگه قصدت حرام نیست بیا چاکرتم هستیم با ما باش حالشو ببر!!!:gol:
شما مگه مجتهدی که داری فتوا میدی حرف زدن با جنس مخالف گناه
اگر به صورت تابپ باشه و بدون افتادن در گناه باشه مشکلی نداره
بعدشم کی خواست با نامحرم حرف بزنه:Gig:
جناب سینا شما میگین که ارتباط در هر محیطی اشکال شرعی داره در محیط مجازی بدتر درسته؟
شما مگه مجتهدی که داری فتوا میدی حرف زدن با جنس مخالف گناهاگر به صورت تابپ باشه و بدون افتادن در گناه باشه مشکلی نداره
بعدشم کی خواست با نامحرم حرف بزنه:gig:
جناب سینا شما میگین که ارتباط در هر محیطی اشکال شرعی داره در محیط مجازی بدتر درسته؟
بزرگوار از صحبت بنده احتمالا برداشت اشتباهی داشتید.سلام کردن وصحبت کردن با نامحرم در صورتی که مفسده ای نداشته باشد چه در فضای حقیقی وچه در فضای مجازی بلامانع است . مگر این که این نوع ارتباط از روی لذت و شهوت باشد. که در این صورت اشکال دارد .ولی باتوجه به قوی بودن غریزه ی شهوانی ، برای در امان ماندن از آسیب های این نوع ارتباطات بهتر است به حد ضرورت کفایت کنیم.چرا که غفلت در این امر ممکن است ما را گرفتار گناه کند هر چند از ابتدا چنین بنایی نداشته ایم.اتفاقا در فضای مجازی به دلیل نبودن محدودیت ها واین که دو نفر همدیگر را نمی بینند ونمی شناسند ممکن است در رعایت اصول اخلاقی جدیت کافی نداشته باشند وهمین امر خود می تواند زمینه ساز برای گناه شود.
مگه ما داریم تو این ارتباط ها و تماس ها تا کجا پیش میریم ...
اتفاقا نکته ی جالب قضیه همین جاست که ما ممکن است آلوده به گناه شویم ودر دام شیطان اسیر اما همچنان خودمان غافل وبیخبر.یادمان باشد که شیطان آرام وبی سر وصدا فریبمان می دهد به گونه ای که گاهی هر چقدر هم دیگران فریاد بزنند وگنهکار بودنمان را به رخمان بکشند باز خودمان اقرار نخواهیم کرد.
بزرگوار از صحبت بنده احتمالا برداشت اشتباهی داشتید.سلام کردن وصحبت کردن با نامحرم در صورتی که مفسده ای نداشته باشد چه در فضای حقیقی وچه در فضای مجازی بلامانع است . مگر این که این نوع ارتباط از روی لذت و شهوت باشد. که در این صورت اشکال دارد .ولی باتوجه به قوی بودن غریزه ی شهوانی ، برای در امان ماندن از آسیب های این نوع ارتباطات بهتر است به حد ضرورت کفایت کنیم.چرا که غفلت در این امر ممکن است ما را گرفتار گناه کند هر چند از ابتدا چنین بنایی نداشته ایم.اتفاقا در فضای مجازی به دلیل نبودن محدودیت ها واین که دو نفر همدیگر را نمی بینند ونمی شناسند ممکن است در رعایت اصول اخلاقی جدیت کافی نداشته باشند وهمین امر خود می تواند زمینه ساز برای گناه شود.
منم حرف شمارو کاملا تائید می کنم الان مشکل کجاست
دیگه بحثی نیست؟
سرکوب شدن استعدادها اولین ومهمترین خطر در ارتباطات غیر ضروری اینترنتی
مشغول شدن ما به اینترنت وارتباط با نامحرم میتونه یه عامل مهمی باشه برای اینکه فرصت ها را به راحتی از دست بدیم وخوب چون این نوع ارتباطات لاجرم تمام فکر وذهن ما را متوجه خود می کنه هر روز مجبوریم بیشتر از دیروز برای این نوع ارتباطات وقت بگزاریم و همین امر یعنی دور ماندن از انجام خیلی از فعالیتهای مهم زندگی مخصوصا درس ودر یک کلام سرکوب شدن استعدادها.
انحطاط اخلاقی
همه ی ما به خوبی آگاهیم که در اثر ارتباط برقرار کردن با دیگران خواه ناخواه ممکن است هم تأثیرگذار باشیم وهم تأثیر پذیر.اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که ریشه ی بسیاری از مفاسد اخلاقی از همین دوستی ها و روابط، ایجاد می شود ونهایتا باعث سقوط انسان در چاه گناه و معصیت می گردد.دوستی ها و روابط نا مطلوب دختران و پسران،که امروزه بیشتر در فضای مجازی مشهود است، بزرگ ترین مانع رشد و کمال است.
اسلام براى مهار كردن غرايز جوانان و تعديل تمايلاتشان آنها را سفارش به بکارگیری از نیروی عقل و علم وایمان کرده است .و از راه منطق عقلى و عبادات عملى ، تدريجا حب خداوند را در ضمير جوان تقويت مى كند و بدين وسيله سد محكمى در مقابل تمايلات شهوى و احساسات غريزى آنان ايجاد مى نمايد ودر واقع احساس را با احساس مهار مى كند.
بنام خدا.
سلام.
به نظر من سلام کردن به نامحرم در محیط واقعی بدون نیت هم جالب نیست.
چون چندتا مورد داره:
1.شنیدن صدای نامحرم.
2.وارد شدن افکار شیطانی.
3.اگر پشت پرده نباشد باعث نگاه کردن به نامحرم هم میشود.
ولی در محیط مجازی:
1.صدایی شنیده نمیشود.
2.شخصی دیده نمیشود.
3.فقط افکار شیطانی میتواند وارد شود یعنی اگر نیت خوبی نداشته باشیم باعث میشویم فرد مورد خطاب واقع شده ما، فکر های نادرست در مورد ما و خودش کند.
البته نکته قابل توجه هم اینجاست که اصلاً معلوم نیست که اونی که داریم باهاش حرف میزنیم جنس مخالفه یا موافق....مثلاً آی دی من پسره اما الان میتونم ادعا کنم که دخترم کسی هم نمیتونه منکرش بشه یا مدرک بیاره رد کنه!!!!
بنظرم با رعایت حریم ها و در نظر گرفتن افکار طرف مقابل و دام های شیطان و فقط برای کسب علم مشکلی نداشته باشد.
یا علی:Gol:
سلام وعرض ادب
اینم سوال یکی از کاربران محترم هست که اگه در موردش بحث کنیم فکر میکنم به نتیجه ی مطلوبی برسیم .
وقتی حضرت علی علیه السلام در سلام کردن به خانم ها امتناع میکردن پس تکلیف ما چی میشه ؟؟
این چیزا توی فضای مجازی هم صحت داره ؟؟؟ کار کردن با نامحرم در فضای مجازی ؟؟ حتی در اسک دین ؟؟
ان شاءالله در پستهای آینده در موردش صحبت می کنیم .شما هم اگه نظری دارید بفرمایید .
منتظریم....
به حالت روحی خودت نگاه کن به محض تغییر معلوم میشه که کار داره خراب پیش میره و باید قطع بشه.
در صنعت برای رد یابی بعضی چیزها از سنسور استفاده می کنن . اگه سنسورها را از صنعت حذف کنیم ، صنعت از بیم میره .
شاید شما کیلومتر شمار دیجیتالی دوچرخه را از نزدیک دیده باشید ، یک آهنربا روی پره نصب میشه ، ویک سیم پیچ به دو شاخه طوری نصب میشه که وقتی آهنربا از کنار سیم پیچ رد میشه یه برق ضعیفی تولید کنه ، این پالس های تولید شده به یک تراشه ی برنامه ریزی شده میرسه که با شمارش این پالس ها و اندازه گیری زمان بین دو پالس و داشتن محیط چرخ خلاصه سرعت چرخ را نشان می دهد.
این مقدمه را گفتم تا بهتر بفهمی ، ما باید مواظب تغییر حالت های روحی و جسمی خودمان باشیم به محض تغییر یک پالس از ضمیر ناخودآگاه فرستاده میشه که اگر این پالس تفسیر بشه خیلی چیزها رو می تونی بفهمی ، می تونی بفهمی در سرزمین وجودت چه خبرهاست . یکی از دوستانم پس از شنیدن این حرفها به من گفت که متوجه شدم وقتی از روبروم چند دختر میان به صورت ناخودآگاه لباسامو مرتب می کنم ، تازه این اول فهمیدن هاست ، فهمیدن طاقت میخاد اگه وجودشو داری بسم الله ( گوشه ای از روش خودشناسی در اسلام از کتاب صراط از علی صفایی حائری انتشارات لیله القدر قم )
یک تذکر : گناهی که تو امروز مرتکب می شوی به احتمال قوی مربوط به وسوسه ی این لحظه ی رفقی ما(شیطان) نیست ، نطفه ی این گناه ممکن است از یک ماه یا حتی یک سال قبل در وجود ما بسته شده باشد ، بازی شیطان با ما بازی ساده ای نخواهد بود .
خدا همه ی ما را بیامرزد.
به حالت روحی خودت نگاه کن به محض تغییر معلوم میشه که کار داره خراب پیش میره و باید قطع بشه.
یک تذکر : گناهی که تو امروز مرتکب می شوی به احتمال قوی مربوط به وسوسه ی این لحظه ی رفقی ما(شیطان) نیست.
یه نکته کوچولو بگم جناب سینا خودشون جمع بندی داشته باشند
وقتی گناهی انجام میشه دو حالت بیشتر نداره یا ما متوجه گناهمون میشیم و توبه می کنیم و بر میگردیم و یا متوجه نمیشیم که داریم گناه میکنیم چرا چون اون تغیر حالت هیچ وقت درک نمیشه اگه بشه گناهی صورت نمیگیره
شیطون میگه هم نمازتو بخون هم با نامحرم خلوت کن
[SPOILER]میبینی دیر وقت و طرف جواب تماس هات نمیده و میگه من بعدن میام شیطون میگه خوب نماز شبت بخون و منتظرش باش یه ثوابی هم کرده باشی
[/SPOILER]
بعد یه مدتی میبینی نماز صبحت نماز ظهر و عصرتم داره قضا میشه و تو هنوز تو خواب غفلتی
بترسیم از این غفلت
در بسياري از برخوردها، در همین فضای مجازی، نیز شاهد بوده ایم که دختر و پسردر سایت های مختلف و به بهانههاي گوناگون با هم آشنا شده اند امّا به دلیل جذابیتی که یکی از دو طرف برای هم داشته اند (که البته شیطان در این امر دخیل بوده ) بعد از مدتي به يکباره متوجه ميشوند عواطف و احساسات و عفت و طهارت آنان بازيچه هوس شده است. یکی از راهکارهایی که در فضای حقیقی به بانوان در برابر نامحرم ارائه می شود برخورد با جنس مخالف بر اساس اصل تکبر ورزی است؛ یعنی معیار و قانون برخورد با جنس مخالف متکبرانه بودن آن است. بنابراین رفتار صمیمانه و چهره گشاده و لب خندان داشتن، در برابر نامحرم نهی شده است که البته این امر، هیچ ملازمتی با بدگویی و ناسزاگویی ندارد . بنابراین بی اعتنایی، خود برتر بینی، فاصله گرفتن، حریم برای خود قائل شدن از جلوه های رفتاری مطلوب با جنس مخالف است.که البته می توان از این راهکار در فضای مجازی هم به نوبه ی خود بهره گرفت.
بنابراین بی اعتنایی، خود برتر بینی، فاصله گرفتن، حریم برای خود قائل شدن از جلوه های رفتاری مطلوب با جنس مخالف است.که البته می توان از این راهکار در فضای مجازی هم به نوبه ی خود بهره گرفت.
دستتون درد نکنه جناب سینا! :Gol:
کاش میشد اینو یه جوری نوشت تا در برابر دید همه کاربران سایت قرار بگیرد! :Narahat az:
سلام
اولا. امام به زنان جوان سلام نمی کردند - ولی اگر کسی به ایشان سلام می کرد جواب سلامش می داند
ثانیا.ارتباط با نامحرم فرقی نداره چه در دنیای واقعی .چه در دنیای مجازی مگر برای همکاری در اموری مانند کاری .و....در صورتی که راهی برای طرفین نباشد
به حالت روحی خودت نگاه کن به محض تغییر معلوم میشه که کار داره خراب پیش میره و باید قطع بشه.
در صنعت برای رد یابی بعضی چیزها از سنسور استفاده می کنن . اگه سنسورها را از صنعت حذف کنیم ، صنعت از بیم میره .
شاید شما کیلومتر شمار دیجیتالی دوچرخه را از نزدیک دیده باشید ، یک آهنربا روی پره نصب میشه ، ویک سیم پیچ به دو شاخه طوری نصب میشه که وقتی آهنربا از کنار سیم پیچ رد میشه یه برق ضعیفی تولید کنه ، این پالس های تولید شده به یک تراشه ی برنامه ریزی شده میرسه که با شمارش این پالس ها و اندازه گیری زمان بین دو پالس و داشتن محیط چرخ خلاصه سرعت چرخ را نشان می دهد.
این مقدمه را گفتم تا بهتر بفهمی ، ما باید مواظب تغییر حالت های روحی و جسمی خودمان باشیم به محض تغییر یک پالس از ضمیر ناخودآگاه فرستاده میشه که اگر این پالس تفسیر بشه خیلی چیزها رو می تونی بفهمی ، می تونی بفهمی در سرزمین وجودت چه خبرهاست . یکی از دوستانم پس از شنیدن این حرفها به من گفت که متوجه شدم وقتی از روبروم چند دختر میان به صورت ناخودآگاه لباسامو مرتب می کنم ، تازه این اول فهمیدن هاست ، فهمیدن طاقت میخاد اگه وجودشو داری بسم الله ( گوشه ای از روش خودشناسی در اسلام از کتاب صراط از علی صفایی حائری انتشارات لیله القدر قم )
یک تذکر : گناهی که تو امروز مرتکب می شوی به احتمال قوی مربوط به وسوسه ی این لحظه ی رفقی ما(شیطان) نیست ، نطفه ی این گناه ممکن است از یک ماه یا حتی یک سال قبل در وجود ما بسته شده باشد ، بازی شیطان با ما بازی ساده ای نخواهد بود .
خدا همه ی ما را بیامرزد.
سلام از مطالبی بود که واقعا لذت بردم
کاملا درست و بجا بود
باید به این باور برسیم که هر عملی یه عکس العملی داره
از نظر من ارتباط بین دختر و پسر مثل راه رفتن به روی یک تار مو هست اگر انسان قوی باشی می تونی رد بشی وگرنه یک درصد خطا رفتن یعنی افتادن
ما باید همیشه آگاه و هوشیار باشیم
یکی از دوستام خونه دانشجویی بود همسایه بالاییشون دوتا دختر بودن که هر شب مهمان داشتن این دوستمون هم با ایمان بود
می گفت چند بار این خانما اومدن که گازشون رو درست کنم
می گفت این امر تکرار شد و شد حتی اون خانم ها ایشونو دعوت می کردن
تا اینکه یه روز حسابی عقل دوستم از بین می ره و صدای در رو می شنوه چون تنها بوده در رو باز نمی کنه می گفت خیلی حالم بود و می خواستم در رو باز کنم و دعوتش کنم داخل
می گفت رفت اون طرف اتاق و نوحه امام حسین گوش داد بعد از مدتی صدای در زدن قطع می شه و ایشون هم سریع می ره یه خونه دیگه
می خوام اینو بگم هر کسی با هر درجه ایمانی هم که داشته باشه اگر به مرور فکرشو رو یه مساله انحرافی متمرکز کنه کم کم پالس از ضمیر ناخوداگاهش دریافت کنه و معمولا در این حالات تمرکز بشدت می ره بالا و همین امر باعث می شه که قدرت پذیرش مورد انحرافی وحشتناک می ره بالا
بار همین همیشه باید انسان واسه خودش یه خط قرمزهای تعیین کنه هر کسی از اون خط قرمزها جلوتر اومد نگرشش رو برای اون فرد کاملا عوض کنه
و یه نکته دیگه هیچ وقت هیچ وقت در دنیای مجازی با افکارمون واسه شخص روبرومون که داریم صحبت می کنیم شکل و شمایل نبندیم چون همین امر باعث می شه از حقیقت دور بشیم
بنظر من انسان باید خودش قدر خودش رو بدونه
ان شاالله که هممون خدا رو ناظر و شاهد اعمالمون بدونیم
یا علی
از نظر اسلام در حفظ حریم در ارتباط با نامحرم فرقی بین محیط واقعی و محیط مجازی نخواهد بود و ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است و چون کسی به آنجا راه ندارد، بنابراین محل اشکال است. البته با توجه به احکام و متون اسلامی اگر خوف افتادن به حرام و قصد لذت بردن در میان نباشد، اشکالی وارد نیست. در تشخیص خوف و قصد لذت انسان خود مهمترین قاضی خویش است و از وضع خویش آگاه است.
باید توجه داشته باشیم گاه در شروع ارتباط با نامحرم هیچ قصد و احساس گناهی در میان نیست ولی چه بسا همین همصحبتیها غرایز جنسی افراد را تحریک کرده و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد می شود واین نقطه آغاز انحراف و فساد است. بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند و چنانچه قصد بالا بردن آگاهیهای خود را دارد ترجیحا به همجنسان خود مراجعه کند.
شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم
با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص بین جوانان شده است، یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید میکند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.
البته ارتباط در این فضا (چت کردن) فی نفسه اشکالی ندارد اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست چون شیطان وعده داده است بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد دست برندارد. به نظر می رسد پرداخت هر چه بیشتر و جامعتر به این موضوع از ضرورتهای جامعه امروز علی الخصوص در دانشگاهها و محیطهای مذهبی است، چرا که با عباراتی نظیر اینکه: فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت آداب برخورد حضوری را در آن لزوم نمی دانند، بسیاری از انحرافات شکل گرفته است.
احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
حكم استفاده از اتاق گفتگو (چت كردن) در اينترنت با جنس مخالف، با عدم امن از افتادن به گناه اگرچه به كشيده شدن به آن حرام است، حكم چت كردن با شخصى كه از جنسيت او بى اطلاع هستيم را بفرمایيد. در صورت اطمينان از جنسيت چطور؟
در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است، جايز نيست.
حكم نامهنگارى و يا چت كردن با نامحرم در اينترنت، با خوف وقوع در حرام جايز نيست.
چت كردن براى افراد متاهل چه حكمى دارد؟
صرف حرفهاى معمول، چنانچه همراه با التذاذ نباشد و موجب خوف وقوع در حرام هم نباشد، مانعى ندارد.
راهکارها
در فرهنگ ديني، اسلام به ما توصيه مي كند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از اينگونه امور آزاد کند؛ هنگامي هم كه فرد به سن رشد و بلوغ ميرسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته و محبتهاي صادقانه خويش را در كانون گرم خانواده بارور سازد و بقيه ذهن خويش را از شهوات منصرف و به كارهاي عقلايي و شرعي مشغول شود.
علت اینکه چرا اینقدر در مورد این مسائل سفارش شده، این است که یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.
بروز و ظهور و غلبه غریزه شهوانی هم در انسان به صورت پلکانی و تدریجی هست و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خودش میرسد.
"وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ"
بررسی و ریشهیابی بسیاری از گناهان و جنایات که هر روز در جوامع مختلف رخ میدهد نیز نشاندهنده همین موضوع است که از مسائل ناچیز و عادی آغاز شدهاند.
جلوگیری از وسوسههای شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است، چون هنوز موقعیت شیطان و غرایز شهوانی ضعیف است ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف کرده و باعث تقویت نیروهای شیطانی و غرایز شهوانی خواهد شد و در آن صورت مقاومت مشکلتر خواهد شد. به عبارتی همیشه پیشگیری راحتتر از درمان است.
به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینههای آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مثلاً مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن نهی کرده است. یا به زنها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.
پيام قرآن، آزادى از هر قيد و بند و عبوديتى، جز عبوديت خداوند متعال است و اين معنايى وسيع دارد كه هر كس به سنت و سيره عملى اسلام دقت كند و آن را با سيره ظلمى كه تمدن غرب در بين افراد جامعه و طبقات آن اعمال مىكند، مقايسه کند، به خوبى درك مىكند كه اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسير هوا و هوس و جاه طلبىها كرده است.
دين مبين اسلام، نيازها و غرايز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوى روشهاى صحيح، راهنمايى و با هر عاملى كه به شخصيت و كرامت انسان ضربه بزند، مقابله كرده است. از جمله غرايز طبيعى انسان، خواسته جنسى اوست كه دين اسلام در بين مكتبهاى مختلف، روشى معتدل و معقول براى هدايت اين غريزه به راه صحيح و درست ارائه كرده است.
انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند تا با بصیرت و آگاهی و عدم توجیه و عذر تراشی، عامل به وظایفمون بوده و جزء بندگان پرهیزکار او باشیم.