آيا از نظر اسلام زنان نمي توانندبيرون از منزل کار کنند؟شرایط تحصیل چی؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا از نظر اسلام زنان نمي توانندبيرون از منزل کار کنند؟شرایط تحصیل چی؟

سلام

الحمدلله،

اصل و قاعده در شريعت اسلام اين است که زنان در مقابل هزينه و مخارج زندگي خود و خانواده (در مقام مادر، همسر، دختر يا خواهر بودن) مسئوليتي بر دوش ندارند، بلکه ولي يا شوهر آنها مسئول تأمين نيازهاي زندگيشان مي‌باشند، اما هرگاه به خاطر فوت پدر يا شوهر يا ناکافي بودن نفقه‌اي که به او مي‌دهند، يا به خاطر نداشتن شوهر، فرزند و ...، به کسب و درآمدي نيازمند بود، مي‌تواند در خارج از منزل به کاري مشروع و مباح با حفظ موازين اخلاقي و ايماني بپردازد؛ زيرا «ضرورت‌ها ناپذيرفتني‌ها را پذيرفتني مي‌نمايند». و «نيازمندي عمومي يا فردي به منزله ضرورت است» و «هر ضرورتي در حد خود مورد سنجش قرار مي‌گيرد». و همين ضرورت است که سبب عدول از اصل بودن زنان از کانون خانواده و منزل مي‌شود؛ زيرا خداوند متعال مي‌فرمايد:

« وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ » (الاحزاب / 33)

«در خانه‌هايتان مستقر شويد».

مواردي مانند رفتن به دنبال تحصيل علوم شرعي (البته در مکاني کاملا زنانه و بدور از اختلاط با مردان)، تجارت، شهادت در دادگاه، مراجعه به پزشک و امثال آن را مي‌توان جزو ضرورت‌هاي خارج شدن زنان از منزل برشمرد، اما لازمه دين بودن و کار کردن در خارج از منزل اين است که نبايد مرد و زن بيگانه و نامحرم در يک اتاق به کار اداري مشغول باشند؛ زيرا رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرموده‌‌اند:

«هيچ‌گاه مردي با زني که با او نامحرم است خلوت ننمايد؛ زيرا نفر سوم آنها شيطان است (و براي ايجاد فساد و تباهي تلاش مي‌کند)». (مسند امام احمد)

هم‌چنين به مسافرت رفتن بيش از 85 تا 89 کيلومتر خانم‌ها، بدون اجازه پدر يا شوهر جايز نيست؛ زيرا رسول خداص فرموده‌اند:

«براي زني که به خداوند و دنياي پس از مرگ ايمان دارد، روا نيست که بدون اجازه همراهي محرمي به سفرهاي بيش از سه شبانه‌روز برود».(مسلم)

لازم به يادآوري است که جايز نيست زنان و دختران درخانه‌اي به تنهايي زندگي کنند؛ زيرا احتمال دچار شدن به هرگونه مشکل و ناهنجاري و ترس و اضطراب براي آنها وجود دارد.

لازم است کار خارج از منزل خانم‌ها با سرشت و طبيعت زن بودن آنها متناسب باشد. براي مثال کارهايي مانند بنايي، جوشکاري، آهنگري، کار در معادن، رانندگي ماشين‌هاي سنگين راهسازي و مسافربري، جارو کردن کوچه و خيابان، حمالي، مهندسي صنايع سنگين، مهندسي کشاورزي و ...، براي آنان مناسب نيست؛ زيرا اين‌گونه کارها به روحياتي خاص، توانايي جسمي و شرايط ويژه مردان نيازمند است.

مسئوليت‌هاي سياسي و اداري عمومي مانند امامت و رهبري، مقام قاضي القضاه، انتظامي و فرماندهي ارتش براي خانم‌ها مناسب نيست و اين به معني بي‌کفايتي و ناتواني آنها نيست، بلکه به خاطر سنگين و پرحجم بودن بار مشکلات و مسئوليت‌هاي ناشي از آن مقام و موقعيت‌هاست؛ زيرا از رسول خداص روايت شده که پس از خبردار شدن ايشان از بر تخت سلطنت نشستن دختر کسري پادشاه ايران فرمودند: «ملتي که زمام امور خود را به دست خانمي بسپارد، پيروز نمي‌شود». عدم تناسب آن مقام و مسئوليت‌ها براي کل و مجموع زنان است؛ زيرا گاهي برخي از زنان ممکن است که از بسياري از مردان در اداي هرچه بهتر آن مسئوليت‌ها موفق‌تر بوده باشند و نمونه‌هايي هم در گذشته و در عصر حاضر وجود داشته و دارد، اما معمولاً موارد نادر و کم، مبناي اصل و قاعده قرار نمي‌گيرند و اين رأي مورد تأييد اکثريت ائمه مذاهب و فقهاست.

براي خانم‌هاي مؤمن و پرهيزکاري که مي‌خواهند به اصول، ار‌زش‌ها و اهداف شريعت اسلامي پايبند باشند، بهتر آن است که در عرصه‌هاي پزشکي، بيمارستان‌هاي ويژه زنان، مدارس و دانشگاه‌ها به کار بپردازند.

با اين حال از نظر اجتماعي ثابت شده است که کار زنان در محيط خارج از منزل به قيمت بيشتر شدن مشکلات و زحمات مردان تمام مي‌شود و زمينه را براي بيکاري ميان مردان جوان که مسئوليت تشکيل خانواده و تأمين هزينه‌هاي زندگي را بر دوش دارند فراهم مي‌نمايد و گاهي به خاطر نامناسب بودن محيط کار زنان، زمينه روابط ناپسند، فروپاشي خانواده‌ها و ايجاد دشمني و ناهنجاري را فراهم مي‌نمايد.

خلاصه اينکه؛ اگر زناني که به هر دليل لازم است در خارج از منزل کار کنند، بايد حتي‌الامکان در محيطي باشند که ناچار نشوند با مردان بيگانه و نامحرم (چه مسلمان و چه کافر) در اتاق و محلي خلوت کار کنند و در حضور مردان بيگانه و نامحرم در اتاق و محلي خلوت کار کنند و حجاب کامل را رعايت کنند؛ زيرا حفظ حجاب از کرامت و حرمت و شخصيت آنان محافظت مي‌نمايد و از بازيچه قرار گرفتن آنان توسط آدم‌هاي هوس‌باز و هرزه جلوگيري مي‌نمايد و از کانون خانواده و ادامه زندگي سالم و طبيعي پاسداري مي‌کند.

:Gol:

والله اعلم

[=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]از دردهاي بزرگي كه تساوي حقوق زنان و مردان به بار آورده و تمام جامعه رو مبتلا به اين درد كرده نا آرامي و استرسي است كه سيستم هاي آموزشي و شغلي براي خانم ها به ارمغان آورده، براي بعضي ها اين سوال مطرح شد كه مگه سيستم اموزشي چشه؟ اگه خوب دقت كرده باشيد توي پست قبلي طبق ايه قرآن خداوند خانم ها رو سرشار از مهرباني و آرامش آفريده و استرس و اضطراب مخل و نابود كننده اين آرامشه ، همه شما مي دونيد كه سيستم آموزشي كشور ما و تمام كشورهاي دنيا قبل از اين كه در آنها علم آموزي صورت بگيريد استرس زا و دلشوره براي محصل به بار مياره بعضي ها شايد بگن كه اين تقصير معلمان، دبيران و اساتيد دانشگاه هستش، اما بايد بگم كه اصلا خود سيستم آموزشي همراه با استرس و اضطراب هست اگه خانم هاي بزرگوار خوب دقت كنند مي بينند كه بيشترين گريه ها رو دخترا براي امتحاناتشون دارند و بيشترين اضطراب، استرس و ترس ها رو دخترا قبل از امتحان دارند و اين اضطراب و استرس در سيستم عصبي و مغز دختران اثر مستقيم داره و يكي از نتيجه هاش از بين رفتن آرامش دختران و خانم هاي بزرگواره ، چون فكر مي كردند كه زنان و مردان بايد حقوق مساوي داشته باشند هرگز به اين فكر نكرده و نمي كنند كه خانم ها چه نياز هايي دارند و نوع خلقت اونها چه جوريه؟ و چه چيزهايي براشون مضره؟ شايد به ذهن بعضي ها برسه كه خانمها تحصيل نكنند ، ولي اين اشتباهه بلكه بايد خانم ها بهترين تحصيلات رو داشته باشند ولي با روش آموزشي متفاوت با روش هاي آموزشي مردان، روش و سيستم آموزشي كه زن رو در اوج زن بودنش حفظ كنه نه اين كه سيستم آموزشي رو در پي بگيره كه از يك زن مرد بسازه . اگه خوب دقت كنيد همه روش ها و سيستم هاي اموزشي طراحي مردان هست كه اصلا هيچگونه دركي از زنان نداشته اند. خانم هاي بزرگورا در پي طراحي يه سيستم آموزشي مخصوص زنان باشند.
يكي ديگه از آسيب هاي اين سيستم هاي آموزشي حساسيت زدايي از زنان هستش يعني اينكه اين سيستم دنبال آن است كه دختران اينقدر در برخي از مسائل حساس نباشند مثلا وقتي دختران مي بينند كه به خاطر حساسيت هاشون اذيت ميشن مجبورند از حساسيت هاشون كم بكنند و كم كم اين به صورت عادت در مياد كه نتيجه اش اين ميشه كه نسبت به فرزند و تربيتش حساسيتت كمتري نشون ميده بعلاوه اينكه استرس و اضطراب حوصله اون رو به حداقل رسونده.

منبع:
http://farzandadam.blogfa.com/1390/02

با سلام خدمت دوستان بزرگوار

اگر می خوایید این موضوع رو از بعد اخلاقی دنبال کنید می تونید به تاپیک جمع بندی شده ی زیر هم مراجعه بفرمایید.

حضور زن در جامعه از دیدگاه اخلاق اسلامی
http://www.askdin.com/showthread.php?t=13568&page=5

موضوع قفل شده است