چگونه عزيز همسرمان باشيم.

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه عزيز همسرمان باشيم.

همه زن‌ها و مردها دوست دارند برای همسرانشان عزیز باشند و عزیز بمانند. از ابتدای زندگی، حفظ این عزت و افزایش آن می‌تواند به استحكام زندگی كمك كند ، اما بسیاری از زن‌ها و مردها با اشتباهات كوچك و بزرگ، عزت خود را در زندگی زناشویی زیر سوال می‌برند و زندگی را برای خود و همسرشان سخت می‌كنند. رعایت بعضی مسائل و دقت به برخی نكات می‌تواند شما و همسرتان را برای هم عزیز نگه دارد و حتی در طول زندگی عزیزتر كند. برای این كه این نكات را بدانید، به یاد آوری و توضیح آنها می‌پردازیم.

برای این‌كه عزیز همسرتان باشید
همیشه صادق باشید.
صداقت شما هیچ وقت از یاد همسرتان نخواهد رفت و بی‌صداقتی نیز براحتی می‌تواند اعتماد همسرتان را از شما سلب كند و او را به شما بدبین كند و همین باعث از بین رفتن عزت شما شود.
بر اعصاب خود مسلط باشید. از کوره در نروید . موقع عصبانیت ممكن است متوجه رفتار و گفتار خود نباشید و حرفی بزنید كه همسرتان را ناراحت كند و برنجد. شاید عصبانیت تان بعد از مدتی فروكش كند و شما آن را فراموش كنید، ولی همسرتان هیچ وقت حرف‌هایی را كه شما در عصبانیت به او گفته‌اید از یاد نمی‌برد. افرادی كه زود عصبانی می‌شوند، برای اطرافیانشان خسته‌كننده‌اند چون در پی هر گفتار و رفتاری باید منتظر عصبانیت شما باشند و این واقعا زجر آور است كه كسی دائما از دست همه عصبانی باشد و با هر چیز كوچكی از كوره در رود.


نقاط مثبت را هم ببینید و بدبین نباشید. وقتی همیشه به ایرادهایی كه همسرتان دارد فكر كنید، روز به روز بیشتر از او دور می‌شوید، اما اگر همیشه به نقاط مثبت او بیندیشید آن‌وقت هر روز بیشتر از دیروز برایتان عزیز می‌شود.


در رفتارتان با دیگران دقت كنید. به بزرگترها احترام بگذارید و با دوستانتان زیاده‌روی نكنید و در روابطتان حساسیت‌های همسرتان را در نظر داشته باشید و او را با یك رفتار نابه‌جا در جمع نرنجانید.


نشاط خود را حفظ كنید و همیشه خسته و افسرده نباشید. بعضی افراد همین كه به همسر خود می‌رسند فكر می‌كنند باید ناله كنند و خسته باشند. شور و نشاط باعث می‌شود كه همسرتان در كنار شما احساس شادی كند، اگر روزی در كنارش نباشید، جایتان خالی می‌باشد. اما اگر دائم ابراز افسردگی كنید، هر كسی در كنار شما احساس دلمردگی می‌كند.


هیچ‌گاه برای كارها و گذشت‌هایی كه در زندگی كرده‌اید، سر همدیگر منت نگذارید. هر كاری كرده‌اید برای زندگی خودتان بوده و خودتان خواسته‌اید، پس بامنت آن را بی‌ارزش نكنید.


به همدیگر احترام بگذارید. خیلی اوقات از بین رفتن عزت همسران در دید همدیگر به خاطر از بین رفتن حریم‌ها بین آنهاست. سعی كنید همیشه ادب و احترام را در قبال هم رعایت كنید تا قبح توهین و بی‌احترامی بین شما از بین نرود و همیشه همدیگر را محترم بشمارید. این مورد شامل خانواده همسرتان هم می‌شود.


با هم به سفر بروید . از هیجان زندگی غافل نشوید و روزهای شادی را با هم بگذرانید.


زن‌ها بخوانند
هر زنی كه می‌خواهد برای همسرش عزیز بماند، باید به برخی نكات اهمیت بدهد مثل این‌كه، به ظاهر خود اهمیت بدهد و همیشه لباس مناسب بپوشد. تشخیص ظاهر مناسب برای هر مكان كار سختی نیست و شما می‌توانید با توجه به حساسیت‌ها و نظرات همسرتان در این مورد، آنها را پیدا كنید.


خوب آشپزی كنید.
شاید بعضی از زن‌ها آشپزی را دوست نداشته باشند و آن را وظیفه خود ندانند، اما تقریبا بیشتر مردها از همسر خود انتظار دارند یك غذای خوب برای آنها تهیه كند.

خانه را مرتب و آرام نگه دارید. این به معنی كار كردن همیشگی شما در خانه نیست، بلكه صحبت از جو خانه است كه ظاهر مرتب نیز به آرامش آن كمك می‌كند. خانه مرتب و آرام خانه‌ای است كه یك مدیر خوب آن را اداره می‌كند. مثلا حواستان باشد كه مایحتاج خانه تكمیل باشد، جو خانه را از تشنج به دور نگه دارید و فضای خانه را آرامش‌بخش بچینید.

به حرف همسر خود گوش دهید. كمتر با او سرسختانه مخالفت كنید. دقت كنید كه منظور ما، فراموش كردن دیدگاه‌ها و نظرات خودتان نیست بلكه ابراز آنها به نحوی است كه همسر شما فكر نكند شما حرف او را زیر پا گذاشته‌اید، مخالفت‌های یكباره، اكثر مردها را عصبانی می‌كند، در حالی كه وقتی به حرف آنها گوش می‌دهید لذت می‌برند. در این مورد زیاده روی هم نكنید.


منطقی و معقول مطیع همسر خود باشید.
اگر در كارهای خانه از شوهرتان كمك می‌خواهید، كارهایی را كه دوست دارد به او بدهید و تقسیم كار كنید. دستور ندهید و ایراد نگیرید. او را به كمك كردن تشویق كنید نه این كه با رفتارتان او را از كمك كردن در خانه زده كنید.


مردها بخوانند
اگر می‌خواهید همیشه برای همسر خود عزیز بمانید این نكات را فراموش نكنید:
زن‌ها سرشار از احساساتند و اگر مردی بتواند قلب همسرش را همیشه راضی نگه دارد می‌تواند همیشه برای او عزیز بماند و راضی شدن قلب با اهمیت دادن به احساسات زن اتفاق می‌افتد. استفاده از كلام محبت‌آمیز و هر چیزی كه نشان دهد شما به او علاقه‌مندید، محبت واقعی و پرهیز از افراط و تفریط، می‌تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.


از او به خاطر كارهایی كه می‌كند قدردانی كنید، چون حتی اگر همسرتان فقط خانه‌دار باشد،
كار مهم و سختی انجام می‌دهد آن هم بدون تعطیلی و وقفه. تنها با قدردانی شماست كه خستگی از تنش در می‌آید.

از نظر مالی به او اهمیت بدهید و همیشه مبلغی را برای خود او در نظر بگیرید. حتی اگر خودش درآمد دارد، وظیفه شما حكم می‌كند او را تامین كنید.

یادتان باشد كه خرج خانه برای خانه است نه همسرتان، پس او را هم مهم بدانید و از نظر مالی به او اهمیت بدهید.


گاهی به او نیز مرخصی دهید و كارهای خانه را خودتان انجام دهید. این كار 2 حسن دارد؛ اول این‌كه همسرتان استراحت می‌كند و دوم این‌كه شما می‌فهمید همسرتان روزانه چه كارهایی در خانه انجام می‌دهد و قدر یكدیگر را بیشتر می‌دانید.


هرگز داد نكشید و تحقیر نكنید. مهربانی و نرم سخن گفتن آنچنان در دل زنان نفوذ می‌كند كه تاثیرش هزاران برابر فریاد كشیدن است و برعكس، داد و فریاد و تحقیركردن، آنچنان شما را از چشم همسرتان می‌اندازد كه اگر بدانید دیگر داد نمی‌كشید.


اگر همسرتان همه این نكات را رعایت كند، در چشم شما عزیزتر نخواهد شد؟ پس مطمئن باشید او هم مثل شما فكر می‌كند و دوست دارد شما نیز این موارد را رعایت كنید. زندگی باعزت و احترام همیشه پایدار و مقاوم خواهد ماند.

-1 همیشه نسبت به هم مؤدب باشید، این کار بسیار آسان است و در کیفیّت روابط‌‌تان تفاوت چشم‌گیری ایجاد می‌کند.

۲- زمانی که برای نخستین بار همسرتان را دیدید و عاشقش شدید را به یاد بیاورید و نامه عاشقانه‌ای برایش بنویسید و طی آن جزئیات آن خاطره را برایش بازسازی نمایید.

۳- داخل اتومبیل همسرتان یادداشتی بگذارید که روی آن نوشته شده : «عشق توست که چرخ‌های دنیا را می‌چرخاند».

۴- وقتی در هوای سرد با هم قدم می‌زنید کت‌تان را درآورده و بر روی شانه‌هایش بیندازید.

۵- به او بگویید با تمام افرادی که تاکنون دیده‌اید تفاوت چشم‌گیری دارد. این موضوع در روابط‌تان تحوّل شگفت‌انگیزی به وجود خواهد آورد.

(یک زن خوب، الهام‌بخش مرد است. یک زن فوق‌العاده، نظر مرد را جلب می‌کند، یک زن زیبا، مرد را شیفته خود می‌کند. یک زن دل‌سوز، قلب مرد را می‌رباید…)

۶- به پاس قدردانی از زحماتش، دستش را ببوسید.

۷- فکر کنید که دیگر محبوب‌تان را نخواهید دید و پس از آن نامه عاشقانه بلندبالایی برایش بنویسید و به او بگویید او و عشقش برای شما چه معنا و جایگاهی دارد.

۸- در کمد لباس‌هایش عطر بپاشید.

۹- اگر دلتان می‌خواهد احساساتی برخورد کند، شما نیز با او احساساتی‌تر باشید.

۱۰- زمان، دل‌های شکسته را درمان می‌کند!

۱۱- به نقطه ضعف‌های همسرتان پی ‌ببرید و زمانی که بین شما مشکلی پیش می‌آید، انگشت روی آنها نگذارید.

۱۲- دفترچه‌ای از حوادث جالبی که برایتان رخ داده است درست کنید و زمانی که او نیاز به کمی تجدید روحیه و تفریح دارد آن را در اختیارش بگذارید.

۱۳- همین امشب به هنگام صرف شام در دهان همسرتان لقمه بگذارید.

۱۴- با او مانند یک انسان رفتار کنید نه یک شیء.

۱۵- با او به عنوان مهم‌ترین شخصیّت دنیا برخورد کنید.

(در صورتی که با افرادی که دوستشان دارید هم‌دردی کنید، آنها بیشتر مجذوب شما می‌شوند).

۱۶- برای حفظ سلامتی‌اش از هیچ‌کاری دریغ نکنید.

۱۷- وقتی روز بدی را پشت سر گذاشته‌اید سرتان را روی شانه‌های او بگذارید و یک دل سیر گریه کنید.

۱۸- با همدیگر از فرزندانتان مراقبت کنید.

۱۹- هرگاه می‌خواهد از خانه خارج شود تا جلوی در خانه دنبالش رفته و او را بدرقه کنید.

۲۰- هرگاه یک مشاجره لفظی بین شما پیش آمد زود همه چیز را فراموش کنید.

سایتhttp://www.sr-aa.blogfa.com/

محبت، انسان را به سوى همشکلى و همسانى با معشوق مى کشاند و این علاقه که در اعماق جان انسان است، باعث مى گردد تا محب به صورت محبوب در آید. همسر هر فرد، مى تواند مهم ترین محبوب و همراه او باشد. اگر در انتخاب همسر، محور، ایمان و حب پروردگار باشد، مى توان امیدوار بود که این ازدواج، منجر به زندگى اى شود که هدف و شالوده آن، رسیدن به قرب الهى است و این که زن و مرد، هر دو تصمیم بگیرند که این عشق و علاقه زمینى را نردبانى سازند براى دست یافتن به رضاى پروردگار».

اکنون به چند روش براى ابراز محبت و افزایش مهر و عطوفت بین همسران، اشاره خواهیم کرد:


زن مطیع، فرمانرواى قلب شوهر است

یکى از مهم ترین و حیاتى ترین حس هایى که مردان به آن علاقه دارند، حس مالکیت و مدیریت است. از سوى دیگر، براى حفظ کیان خانواده، لازم است زنى که به زندگى و شوهر خود علاقه مند است، از شوهر خود اطاعت کند و بداند که اگر در تمام شئون زندگى، مطیع او باشد، مهرش چنان در دل مرد نفوذ مى کند که حاضر است براى زن و زندگى اش، هر فداکارى و ایثارى انجام دهد و بهترین حس ها را به همسر خود بدهد و بدین ترتیب است که هم مرد راضى است و هم زن.


زنان به کارهاى کوچکى هم که مردان برایشان انجام مى دهند، امتیاز مى دهند

اغلب مردان چنین تصور مى کنند که باید کارى بزرگ و حیرت آور براى همسر خود انجام دهند تا مورد تحسین و قدردانى او واقع شوند و این تصور، باعث مى گردد تا مرد دست به کارى نزند که خشنودى زن را برانگیزد؛ مگر زمانى که بتواند کار بزرگى انجام دهد؛ در حالى که زنان براى کارهاى به ظاهر کوچک مردان نیز امتیاز قائل هستند. براى مثال، یک مرد مى تواند براى سالگرد ازدواج یا تولد همسرش، یک متن محبت آمیز بنویسد و یا هدایاى کوچکى مانند عطر، شکلات یا شیرینى مورد علاقه همسر و یا گل تهیه کرده، به همسرش بدهد و آن گاه معجزه این کار خود را در ایجاد و افزایش علاقه بین خود و همسرش، به تماشا بنشیند.


اسم همسرتان را نیکو و به بهترین حالت صدا بزنید

به خاطر داشته باشید که اسم یک شخص براى او، شیرین ترین و مهم ترین کلمات در تمام زبان هاست. اشخاص به قدرى به اسم خود علاقه دارند که مى کوشند به هر قیمت که شده، در خاطرها بماند. یکى از موجبات جلب محبت، نام بردن اشخاص با عناوین احترام آمیز و اسم هایى است که طرف مقابل آنها را دوست دارد. بعضى همسران به اشتباه فکر مى کنند از آن جا که با همسر خود صمیمى هستند، لازم نیست اسم او را به احترام صدا بزنند؛ در حالى که باید به خصوص در بین افراد دیگر، اسم همسرتان را به نیکى ببرید. این کار، یکى از راه هاى جلب محبت همسران مى باشد. پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله نیز در حدیثى یکى از راه هاى جلب محبت افراد را صدا کردن و خواندن آنها به محبوب ترین نام هایى که دوست دارند، دانسته است.

آقایان، پیام هاى دیدارى را دریافت مى کنند و خانم ها پیام هاى شنیدارى را دوست دارند
مردان، زنانى را دوست دارند که به سلامت و زیبایى خود اهمیت مى دهند. زنان باید سعى کنند با برخى فعالیت هاى جسمانى، نظیر قدم زدن و نرمش، بر سلامت و زیبایى طبیعى و خدادادى خود بیفزایند تا بیشتر مورد توجه همسران خود قرار بگیرند. باید توجه داشت که اگر زنى، خود حس خوبى نسبت به خود نداشته باشد، همسرش به طبع نمى تواند حس خوبى نسبت به او داشته باشد؛ پس زن، باید زیبایى را از درون خود بجوید؛ صرف نظر از این که چقدر تلاش مى کند تا زیباتر به نظر آید. همواره این را باید به خاطر داشت که زیبایى، از درون تراوش مى کند. هنگامى که از درون، احساس خوبى داشته باشید، خوب از خودتان مواظبت کرده، عزت نفس زنانه تان را بیشتر مى کنید و یقیناً این در بیرون نیز نمایان مى گردد.
در مقابل، زنان، پیام هاى سمعى را بیشتر دوست دارند؛ مثل این که همسرشان به آنها بگوید تا چه حد آنها را دوست دارند و از آنها حمایت مى کند. پس مردان باید سعى کنند محبت نهفته در دل خود را با گفتن جمله «دوستت دارم» به همسرشان، آشکار و عیان سازند.

مردان باید روحیه همیشه متغیر و متموج زنان را درک کنند

مردان باید توجه داشته باشند که زنان، حالت متغیر دارند و روحیه شان مدام در حال تغییر است؛ گاهى شاد و گاهى بسیار غمگین، گاهى امیدوار و گاهى مأیوس و ناامید مى باشند. دانستن این نکته براى مردان، امرى مهم و ضرورى است. اگر مرد از این حالت زن آگاه باشد، هرگز از تغییر روحیه اى که یکى از علل آن، تغییرات هورمونى زن است، نگران نمى شود؛ بلکه سعى مى کند همسر خود را درک کند و به او کمک کند تا روحیه خود را باز یابد.

زنان شاد، خرسند و سرزنده، روشن کننده دل هستند

با خودتان تعهد کنید که باور داشته باشید در جایگاه خود، فرد قابل احترام و مهمى هستید. اگر عزت نفس نداشته باشید، به احتمال فراوان، هیچ کس دیگر هم به شما احترام نمى گذارد. عزت نفس، از صادق بودن با خود سرچشمه مى گیرد. ممکن است در ابتداى زندگى، ویژگى هاى جسمانى از اهمیت بیشترى برخوردار باشند؛ اما پس از مدتى، این اهمیت رنگ مى بازد و آن چه مهم و ضرورى است، ویژگى هاى شخصیتى زن است. زنانى که همیشه شاد هستند و در مورد خود احساس خوبى دارند، بیشتر مورد توجه همسرشان هستند و از جذابیت بیشترى برخوردارند. ناخرسندى و همواره از همه چیز شکایت کردن، مرد را خسته کرده، شور و نشاط زندگى را از او مى گیرد. یکى از راه هاى مهرورزى به مرد، این است که زن، دست از شکایت دائمى از زمین و زمان بردارد.

براى زن خود، حق ناراحت شدن قائل باشید

اگر شما یک مرد هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که زن ها وقتى حاضرند به حرف هاى شما گوش بدهند که برایشان حق ناراحت شدن قائل باشید. یکى از شیوه هاى رایج شروع کردن دعوا بین همسران، بى اعتبار دانستن احساسات و افکار زن است. وقتى مرد مى گوید: «آخه واسه چى ناراحتى» یا «این که ناراحتى نداره» و یا «این موضوع این قدر مهم نیست»، براى زن خیلى گران تمام مى شود و زن، این چنین تلقى مى کند که نمى تواند حتى از احساسات خود صحبت کند.


منبع : سایت حوزه

لزوم محبت به همسر

مردها لازم است به این نکتة بسیار مهم توجه داشته باشند که لازمة شادابی روح زن و جلوگیری از افسردگی و پژمردگی او این است که زن، خود را محبوب همسر خویش ببیند و از عشق و علاقة او نسبت به خود مطمئن باشد. همین اعتماد و اطمینان، امنیت خاطر زن را تأمین می‌کند و به آرامش درونی او می‌افزاید. اگر زن در مورد عشق و محبت همسرش نسبت به خود تردید داشته باشد و او را نسبت به خود بی‌توجه ببیند، یا به عشق و علاقة او نسبت به دیگران پی ببرد و به این ترتیب خود را از تسخیر و تصاحب دل او ناتوان احساس کند، روز به روز نهال زندگی او رو به پژمردگی می‌نهد و از نشاط روحی و روانی‌اش کاسته می‌شود.

این مسأله تا آنجا روحیات زن را تحت تأثیر قرار می‌دهد که علاقه و عاطفه او نسبت به فرزندانش نیز از این امر تأثیر می‌پذیرد؛ یعنی، حتی عاطفة مادری نیز به شدت از عواطف شوهر نسبت به زن متأثر می‌شود. حمایت و مهربانی قلبی مرد آنقدر برای زن ارزش دارد که ازدواج بدون آن برای زن قابل تحمل نیست و چنین ازدواجی هرگز نمی‌تواند او را به خوشبختی برساند.
نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که زن اغلب نمی‌تواند از بی‌مهری یا کم توجهی همسرش نسبت به خود شکوِه کند و گلایة خود را با وی در میان بگذارد؛ گویی چنین کاری را در شأن خود نمی‌بیند و آن را مایة تحقیر خود می‌داند، اما چون از چنین چیزی پیوسته رنج می‌برد، آثار نامطلوب این احساس درونی به تدریج در اعمال و رفتار و به ویژه در برخوردهای او با همسرش پدیدار می‌شود و روز به روز مسائل را پیچیده‌تر می‌سازد.

زن به علت برخورداری از عواطف سرشار درونی، در شرایط طبیعی می‌تواند بیشترین فداکاری و از خود گذشتگی را در راه همسرش از خود نشان دهد و عالی‌ترین احساسات خود را نثار او کند و با بسیاری از سختی‌ها‌ و محرومیت‌ها‌ بسازد؛ اما این‌ها همه زمانی است که او در ارتباط با همسرش از جنبه روحی ارضاء شود و احساسات و عواطف خود را تباه شده نبیند؛ به عبارت دیگر، اعتماد به علاقه و توجه همسر و برخورداری از عواطف و مهربانی او، این قدرت و توانایی را در زن به وجود می‌آورد که بتواند با سختی‌ها‌ و رنج‌ها‌ بسازد و بیشترین فداکاری‌ها‌ را نسبت به همسرش از خود نشان دهد و از این همه گذشت و ایثار لذت ببرد؛ اما اگر چنین شرایطی برای او فراهم نشود؛ یعنی احساس کند گوهر محبت او را ارج نمی‌نهند و قدر فداکاری‌ها‌ی او را نمی‌شناسند، روز به روز از این توانایی او کاسته می‌شود و فداکاری‌ها و از خود گذشتگی‌هایش زمینه بروز خود را از دست می‌دهد؛ به این ترتیب اختلافات و ناسازگاری‌ها آغاز می‌شود.

متأسفانه بسیاری از شوهران به علت ناآگاهی از چگونگی روحیات زن و بی‌اطلاعی از عوالم درونی همسر خویش، این خواستة حق او را نادیده می‌گیرند و بی آنکه از عواقب این رفتار خود در سرنوشت زندگی مشترکشان آگاه باشند، عشق و محبت و توجه خویش را از همسر خود دریغ می‌دارند و او را در دنیایی از رنج‌ها‌ی درونی رها می‌سازند. زمانی که زن در زندگی زناشویی احساس شکست می‌کند و سرمایه عشق را بر باد رفته می‌بیند، چگونه می‌تواند با تمام وجود، خویشتن را وقف زندگی خانوادگی کند و عواطف و احساسات پاک قلبی خود را سخاوتمندانه نثار و نهال زندگی مشترک را با عشق و عاطفه و ایثار آبیاری کند؟!

از آنچه گفتیم چنین بر می‌آید که نخستین وظیفه روحی و عاطفی شوهر نسبت به همسرش از همان روزهای آغاز زندگی مشترک این است که زن را از علاقه و محبتی که نسبت به او دارد، مطمئن سازد و از کارهایی که بوی بی‌توجهی و بی‌تفاوتی از آن‌ها به مشام می‌رسد بپرهیزد و بکوشد با نثار محبت، نهال نو‌رسیده زندگی زناشویی را سیراب و سرسبز کند.

توجه به این نکته نیز مهم است که برخی از مردان تلاش خود را در جهت تأمین هزینه‌های زندگی و نیز تأمین خواسته‌های مادی همسر، نوعی محبت به همسر و نشانة علاقة به او می‌دانند. و حال آنکه ابراز محبت کلامی تأثیر دیگری دارد و مردان نباید از آن غافل شوند. در روایتی از پیامبر اکرم‌(ص) آمده است:
«قول الرجل للمرأة إنّی أحبّک لایذهب من قلبها أبداً ؛ این گفته مرد به همسرش که «دوستت دارم» هرگز از قلب او بیرون نمی‌رود.»

این حدیث نشان‌دهندة حساسیت زن نسبت به علاقه و توجه همسر خویش است. توجه به این نکتة اساسی برای مرد از اهمیت ویژه‌اي برخوردار است و بسیاری از وظایف و تکالیف اخلاقی او را نسبت به همسرش مشخص می‌سازد. به عنوان مثال، هدیة کوچکی که مرد برای همسر خویش تهیه می‌کند برای او ارزش فراوان دارد، چون نشان‌دهندة توجه مرد نسبت به همسر خود و حاکی از این واقعیت است که او را فراموش نمی‌کند و از یادش غافل نیست. همچنین حتی تماس تلفنی که از محل کار یا شهری که به آن سفر کرده با همسر خویش می‌گیرد و در این کار پیش‌قدم می‌شود، همه و همه در ذهن و خاطر زن اثری بسیار مطلوب بر جای می‌گذارد.

روش محبت به همسر

در این قسمت برخی از توصیه‌ها‌ی عملی جهت ابراز عشق و محبت مردان به همسرانشان را فهرست‌وار می‌آوریم.

آقایان عزیز، دوستان گرامي!

1. به همسر خود توجه کنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردان در تشنه نگه داشتن همسر خود مرتکب می‌شوند آن است که به او توجه کافی نشان نمی‌دهند. توجه کردن به همسر یکی از مؤثرترین روش‌های سیراب کردن قلب او و ایجاد احساس محبوبیت در قلب وی است.
توجه به همسر به این معناست که تمام و کمال، و با تمامی وجود خود در کناراو و با او باشید. وقتي او با شما کار دارد يا با شما حرف مي‌زند و يا به هر دليل ديگري به توجه شما نياز دارد، مشغول هیچ کار دیگری نباشید، تلویزیون تماشا نکنید، روزنامه، مجله یا کتاب نخوانید و تمامی توجه خود را فقط صرف او کنید. حالش را از او بپرسید و با حواس کاملاً جمع به صحبت‌های او گوش کنید.
توجه شما به این طریق، به همسرتان می‌گوید که وي برای شما مهم است و شما برای او ارزش قائلید. هرگاه دربست و تمام و کمال توجه می‌کنید لحظات گرانقدر و ارزشمند صمیمیت می‌توانند ایجاد شوند.


2. محبت خود را به همسرتان ابراز کنید

اغلب زن‌ها، بیشتر تشنه محبت جسمانی، اما غیرجنسی از جانب شوهرانشان هستند. آنان دوست دارند ناز و نوازش شده و در آغوش گرفته شوند؛ بدون اینکه آمیزش جنسی در کار باشد. محبت جسمانی یعنی هر روز به لحاظ جسمانی با همسر خود ارتباط برقرار کنید: دستش را بگیرید، او را به خود نزدیك كنید، او را ببوسید، موهایش را نوازش کنید و از نظر جسمانی و فیزیکی با او صمیمی شوید. هرگاه به همسر خود محبت جسمانی می‌کنید قلب او را عمیقاً سیراب می‌سازید.

3. از همسر خود تشکر کنید

زن‌ها به شدت نیازمند آنند که شوهرانشان از آنان تشکر کنند. ممکن است مرد سعی کند با انجام کار زیاد یا انجام وظایف خود در خانه قدردانی خود را به همسرش نشان دهد. اما آنچه قلب زن‌ها به راستی به آن نیاز دارد، شنیدن تشکر و قدردانی شما در قالب الفاظ و عبارات است.
دانستن اینکه شما قدردان زحمات همسرتان هستید، برای آنان همیشه کافی نیست. آنان نیاز دارند آن را از زبان شما بشنوند. زنان به کلمات و گفتار شما احتیاج دارند. ابراز کلمات عاشقانه و نیز تعریف و تحسین کلامی و گفتاری شما، همانند جواهرات برای آنان ارزشمند و گرانقدر هستند. این‌گونه سخنان موجب می‌شوند زنان احساس ارزشمند بودن کنند و به آن‌ها احساس خوشبختی و رضایت می‌دهد.
زن‌ها نیازمند آنند که مرد زندگی‌شان برای نگهداری و بزرگ کردن بچه‌ها و انجام دادن کارهای خانه از آن‌ها تشکر و قدردانی کند. آن‌ها نیاز دارند شوهرشان به دلیل شستن و اتو کردن لباس‌های آن‌ها، پختن غذای مورد علاقه‌شان، پذیرایی مناسب از مهمان‌ها، یا مراقبت و نگهداری از خانه، از آنان تشکر کند. مادران شاغل به ویژه نیاز دارند که شوهرانشان از آن‌ها برای مراقبت از بچه‌ها و انجام کارهای خانه در عین شاغل بودن، قدردانی کنند.


4. عشق خودتان را بر زبان آورید

خیلی از مردها، جملة کوتاه «دوستت دارم» را خیلی کم به همسرشان می‌گویند یا اصلاً بر زبان نمی‌آورند، چون تصور می‌کنند «او که می‌داند من دوستش دارم، پس چرا باید آن را بگویم.»
هر زنی نیاز دارد جملة «دوستت دارم» را هر روز به دفعات بشنود. این دو کلمة سحرآمیز، یعنی «دوستت دارم» يا « به تو افتخار مي‌کنم» را بارها و بارها، دوباره و دوباره به همسرتان بگویید. او از شنیدن این کلمات هرگز خسته نمی‌شود.


5. از همسرتان تعریف و تمجید کنید

از همسرتان تعریف کنید و نشان دهید مدیون او هستید. از زیبایی او، از سلیقه‌اش، از توانایی‌اش در ادارة خانه و مراقبت از فرزندان و از دست پخت او تعریف کنید و او را به خاطر این توانایی‌‌ها مورد ستایش قرار دهید.
همواره سعی کنید نکات مثبت همسرتان را بزرگ و نکات منفی او را کوچک بشمارید. به جای آنکه مدام عیوب و نقاط ضعف همسرتان را یادآور شوید، آن‌ها را فراموش کنید و به جای آن، نقاط قوت و توانایی‌های او را بازگو کنید. این کار، اعتماد به نفس همسرتان را بالا می‌برد و به او احساس ارزشمند بودن می‌دهد.


6. برای همسرتان هدیه بخرید

هدیه دادن به همسر، نشانة حس قدردانی و علاقة شما به اوست. به او می‌فهماند که برایتان ارزشمند است و او را دوست دارید.
مي‌دانيد يکي از زيباترين و به يادماندني‌ترين هديه‌ها چيست؟ هديه‌اي که کسي غير منتظره به انسان بدهد. پس؛ بدون هيچ مناسبتي و غير منتظره براي همسرتان يک شاخة گل تزيين‌شده بگيريد. حتماً او خواهد پرسيد: به چه مناسبتي؟ و شما فقط بگوييد: به مناسبت عشق! امتحان کنيد.

10 توصیه برای دستیابی به زندگی موفق

۱/ نیکی و محبت

حضرت علی علیه السلام می‌فرماید:
«بالایثار یسترق الاحرار»
آزادمردان، با ایثار بنده و غلام می‌شوند. غرر الحکم، آمدی، ج ۱ ص ۳۲۹
بخشش و محبت، گامی مهم در جذب دل‌ها و ایجاد الفت‌ و تحکیم روابط عاطفی در میان همسران و اعضای خانواده است. به هرکس نیکی کنی، او را مطیع خویش می‌سازی و به هرکس محبت و لطف کنی، قلعة دلش را فتح کرده‌ای، به قول سعدی (شاعر):
بندة حلقه به گوش، ار ننوازی، برود لطف کن، که بیگانه شود حلقه به گوش
آیا کسی بهتر و نزدیک‌تر از همسر وجود دارد که قلعة دلش را تسخیر کنیم؟

۲/ عفو و گذشت

کینه‌توزی و لجاجت، از ویژگی‌های رفتاری انسان‌های ضعیف است. برعکس، آنان که نظر بلند و روح بزرگ دارند، پوزش‌ها را می‌پذیرند، از خطاهای دیگران چشم می‌پوشند و از حق شخصی خویش می‌گذرند. بلند نظری عامل جلب محبت دل‌های دیگران است و برای خود انسان لذت روحی را به دنبال دارد. جملة «در عفو، لذتی است که در انتقام نیست» حاکی از آن است که بخشش لذت دارد و رفتاری است که مورد پذیرش و توصیه انسان‌های بهنجار است. یکی از آفات ارتباط مطلوب همسران، لجبازی است که متأسفانه برخی از خانم‌ها بدون در نظر گرفتن موقعیت و وضعیت شوهر دچار این رذیلة اخلاقی و اجتماعی می‌شوند و برای بعضی مسایل بسیار جزئی به قدری پافشاری می‌کنند که حاضر می‌شوند زندگی خودرا به خاطر آن متلاشی سازند.

۳/ خوش اخلاقی

«حسن خلق» پایه و اساس یک زندگی سالم است. خوش خلقی خانم خانواده تأثیری معجزه آسا بر رضایت مرد از زندگی و تلاش برای بهبود وضع زندگی و روابط عاطفی دارد. «حسن خلق» کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر می‌کند. از امام صادق (ع) پرسیدند:
حد و مرز اخلاق نیک، چیست؟ حضرت فرمودند: آن است که؛ اخلاقت را نرم کنی، کلامت را پاکیزه سازی و با چهره‌ای باز و گشاده با برادران دینی‌ات روبرو شوی. معانی الاخبار، صدوق، ص ۲۵۳

۴/ سپاسگزاری

در برخورد‌های اجتماعی و به خصوص در روابط خانوادگی، یکی از عوامل محبت آفرین و تحکیم روابط، داشتن حالت و روحیة «سپاسگزاری»، «قدردانی» و «حق شناسی» نسبت به اطرافیان است. در سپاسگزاری نسبت به دیگران، توجه به نعمت‌های مادی و معنوی که از ایشان به ما می‌رسد، گام نخست در پیدایش حالت سپاس است.
فرهنگ تقدیر و تشکر، توسعه خیرات و افزایش نیکوکاری و احسان در جامعه را در پی دارد. یکی از ویژگی‌های مردان این است که با ابراز خوشحالی و تشکر از جانب همسر، احساس خوشبختی می‌کنند و مصمم‌تر از پیش به کار و فعالیت می‌پردازند.

امام علی (ع) می‌فرماید:
سپاسگزاری تو از کسی که از تو راضی است، رضایت و وفای او را می‌افزاید و سپاسگزاری تو از کسی که بر تو خشمگین است موجب صلاح و تمایل و عاطفه از سوی او نسبت به تو می‌گردد.
«شکرک للراضی عنک یزیده رضاً و وفاءً، شکرک للسا خط علیک یوجب لک منه صلاحا و تعطفا» غرر الحکم، (به نقل از میزان الحکمه، ج ۵، ص ۱۵۲)

۵/ ابراز علاقه

صفای زندگی به حاکمیت عشق و علاقه بر محیط زندگی و معاشرت است و اگر دوستی و علاقه نباشد، زندگی جهنمی سوزان و محیطی سرد و بی‌روح است. گاهی گفتن کلمه «دوستت دارم» شعلة محبت را فروزان می‌کند و به زندگی‌ها روح و نشاط می‌بخشد. ابراز عشق و علاقه در محیط خانواده و میان همسران فضایی بهشتی را در خانه پدید می‌آورد. چه دوزخ‌های سوزانی که معلول کمبود محبت و عاطفة فرزندان از جانب والدین است و حسرت شنیدن «عزیزم، دلبندم و..» سال‌ها بر دل اهل خانواده می‌ماند و گرفتار عقدة کمبود محبت می‌شوند.


پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«قول الرجل للمرأة إنی احبک لا یذهب من قلبها ابدا»
اینکه مرد، به همسر خود بگوید : «تو را دوست دارم» هرگز از دل همسر بیرون نمی‌رود. وسائل الشیعه، ج ۲۰ ، ص ۲۴

بیان زن نسبت به شوهر نیز از چنین اهمیتی برخوردار است. به راستی وقتی با بیان یک جمله می‌توان روح امیدواری و عشق را به زندگی دمید، چرا خود را از این نعمت محروم کنیم؟ پس بیایید از این لحظه به بعد با اظهار محبت و علاقه به یکدیگر فضای خانه و خانواده را سرشار از شادی و امید کنیم و با استواری به سوی پیشرفت گام برداریم.

۶/ مدیریت شوهر

همانطور که هر مؤسسه، اداره و سازمانی نیاز به یک مدیر دارد، خانواده نیز علی‌رغم وجود تفاهم و تعاون، نیازمند مدیر است. از طرفی از آنجا که این کار غالبا از عهده مرد بهتر ساخته است، خداوند حکیم این مسئولیت بزرگ را بر دوش آنان نهاده است. این موضوع نیز بدان معنا نیست که مقام زن کوچک شمرده شده باشد، بلکه حفظ نظم و انضباط منزل، چنین روشی را می‌طلبد. البته این موضوع به تجربه نیز ثابت شده است که زنان به دلیل ویژگی‌هایی که دارند توانایی تحمل بار سنگین مدیریت زندگی را ندارند و پس از مدتی دچار خستگی شده و شادابی خود را از دست می‌دهند. زن مظهر محبت و رحمت است و خداوند متعال وظیفة برآورده کردن نیاز‌های عاطفی را به زن‌ها و ادارة امور خانواده را به مردان واگذار کرده است. خداوند مردان را موظف کرده است که تلاش کننده و مخارج افراد واجب النفقه خود را تأمین کرده و در اختیارشان قرار دهند.

رسول خدا می‌‌فرماید:
زن خوب به حرف شوهرش گوش می‌دهد و مطابق دستوراتش عمل می‌کند. بحارالاانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵

۷/ شوهر داری

زن، با هنر شوهرداری می‌تواند همسرش را به اوج ترقی برساند و کانون خانواده را برای خود و خانواده گلستان کند. یکی از دانشمندان می‌نویسد: زن قدرت عجیبی دارد، مثل قضا و قدر است، هرچه بخواهد همان است. (در آغوش خوشبختی ص ۱۴۲)

ناپلئون می‌گوید: اگر می‌خواهید اندازة تمدن و پیشرفت ملتی را بدانید به زنان آن ملت بنگرید. شوهرداری به قدری در نظر اسلام اهمیت دارد که اولیای دین آن را هم ردیف جهاد در راه خدا دانسته‌اند.


حضرت علی‌(ع) می‌فرماید: جهاد زن به این است که خوب شوهرداری کند.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۲

رسول خدا می‌‌فرماید: هر زنی که بمیرد در حالی که شوهرش از او راضی باشد، داخل بهشت می‌شود. محجه البیضاء، ج ۲، ص ۷۰

۸/ کم گویی و گزیده گویی

از عوامل و نشانه‌های جذابیت و اثر گذاری سخن آن است که به حداقل اکتفاء و بهترین سخن برگزیده شود. خانم‌ها توجه داشته باشند که بکارگیری محفوظات ذهنی و به عبارت دیگر، پرگویی، در بسیاری از موقعیت‌ها نه تنها گره‌گشا نیست بلکه بر مشکلات زندگی نیز می‌افزاید، بنابراین کنترل زبان برای خانم‌ها بسیار ضروری است و در بهبودی و آرامش فردی و خانوادگی آنان تأثیر بسزایی دارد.

حضرت علی(ع) می‌فرماید: آرامش انسان در کنترل زبان است. جلوه‌های حکمت، ص ۵۲۱
یکی از شاخه‌های «حسن خلق» خوشگویی است، که رابطه‌ها را استوارتر و پیوندها را صمیمی‌تر می‌سازد.
ارزش انسان و جوهرة وجودی‌اش را زبان و بیان، روشن می‌سازد:
یکی تحقیر می‌کند، یکی تشویق. یکی عیب‌جویی می‌کند، دیگری تحسین و تقدیر. یکی ملامت می‌کند، دیگری پروبال می‌دهد و امید‌ می‌آفریند؛ کدام یک خوب‌تر است؟
انسان عاقل و خردمند قطعا خوب‌تر را انتخاب می‌کند و به دنبال بوجود آوردن فضایی آرامش‌بخش در زندگی است.

۹ . اعتماد و پذیرش مرد از سوی همسر

اعتماد کردن یعنی پذیرش توانایی و قابل اطمینان دانستن دیگری. نیاز به مورد اعتماد بودن یکی از لوازم ارتباط سالم است. وقتی اعتماد و اطمینان نباشد، اشخاص در برخود با نیات دیگران داوری منفی می‌کنند. وقتی به کسی اعتماد می‌کنید در برخورد با هر لغزش او می‌گویید: «حتما دلیلی برای این کار او وجود داشته است.»

وقتی زن به مرد اعتماد می‌کند، توجه او را به سوی خود جلب می‌نماید و به او فرصت می‌دهد تا توانایی‌های خوب خود را بروز دهد. از سویی دیگر اعتماد سبب پذیرش می‌شود بنابراین زن، مرد را می‌پذیرد و از او به خوبی استقبال می‌کند. نیاز به مورد اعتماد واقع شدن و پذیرفته شدن به خصوص برای مرد‌ها بسیار مهم است. احساس پذیرش از سوی همسر، گامی مهم در جهت تلاش و جدیت مرد و در نتیجه رشد زندگی است. البته نکتة مهم در کیفیت پذیرش همسر این است که پذیرش بدون قید و شرط باشد به این معنا که مرد احساس نکند اعتماد زن به دلیل وجود یا ایجاد امکانات و وسایل رفاهی است.

10 . با نامهای خوب صدا بزنیم

۱- همسر خود را با لحن محبت آمیز صدا کنید

2- همانطور که در حدیث آمد است ‹ یدعوه باحب الاسماء الیه › او را به نامی صدا کنید که بیشتر دوست دارد


دقت کنید که زمان انتخاب یک اسم زیبا برای همسرتان در همان اوایل زندگی است چون بعدها دیگر زن و شوهر القاب مختلفی مانند ( دکتر، مهندس، حاج آقا، حاج خانوم ، کربلایی و... ) پیدا می کنند و دیگر نمی شود آن را تغییر داد .

3- اسم همسرتان را به صورت کامل بیان کنید مبادا اسم اورا نصفه بگویید

اگر مرد ها مقام زنان را دریابند جهانی لطیفتر خواهیم داشت و اگر زنان مقام مردان را در یابند جهانی آرام تر خواهیم داشت.

خدایا دعا می کنم تمام خانواده ها بر پایه ی عشق بنا شود .... و برمدار عشق ادامه یابد و زوجین واقعا عاشقانه و معشوقانه همدیگر رو دوست داشته باشند....مگر چند بار در این زمین خاکی خواهیم زیست؟؟؟

به خاطر خدا همسرتان را دوست بدارید
محبت کنید
عشق بورزید
چرا که عاشقی نردبانی برای رشد معنوی
و وصال با خداوند مهربان است

امام صادق (ع) میفرمایند

ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ؛
سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش. :Kaf:
تحف العقول، ص 316

امام جواد (ع) میفرمایند

ثَلاثُ خِصالٍ تَجتَلِبُ بِهِنَّ المَحَبَّةَ: اَلنصافُ فِى المُعاشَرَةِ وَالمُواساةُ فِى الشِّدَّةِ وَالاِنطِواعِ وَالرُّجوعُ إِلى قَلبٍ سَليمٍ؛
با سه خصلت، محبّت (ديگران) به دست مى‏آيد: انصاف در معاشرت، همدردى (با ديگران) در سختى‏ها، و بازگشت به قلبى پاك.:deldari:
بحارالأنوار، ج78، ص82، ح77

امام علی (ع) میفرمایند

اَلنُّصحُ يُثمِرُ المَحَبَّةَ؛
خيرخواهى محبت‏آور است.:frind:
غررالحكم، ج1، ص161، ح613

امام صادق (ع)میفرمایند

إنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ لَيَرحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوُلدِهِ؛
خداوند عزّوجلّ انسان را براى محبّت بسيار به فرزندانش مورد رحمت خود قرار مى‏دهد.:doosti:
مكارم الاخلاق، ص‏219

امام سجاد(ع) میفرمایند

اَلقَولُ الحَسَنُ يُثرِى المالَ وَيُنمِى الرِّزقَ وَيُنسِئُ فِى الأَجَلِ وَيُحَبِّبُ إلَى الهلِ وَيُدخِلُ الجَنَّةَ؛
گفتار نيك، ثروت را زياد و روزى را فراوان مى‏كند، مرگ را به تأخير مى‏اندازد، (انسان را) محبوب خانواده مى‏كند و به بهشت وارد مى‏نمايد. :hamdel:
خصال، ص317، ح100

امام علی(ع)میفرمایند

عَلَيكُمْ‏بِالسَّخاءِوَحُسنِ‏الخُلقِ‏فَإِنَّهُمايَزيدانِ‏الرِّزقَ‏وَيوجِبانِ‏المَحَبَّةَ؛
به يكديگر هديه بدهيد تا محبّت را در ميان خود بيفزاييد.:Hedye:
غررالحكم، ج4، ص304، ح6161
موضوع قفل شده است