ازدواج موقت با دختر باکره

تب‌های اولیه

134 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ازدواج موقت با دختر باکره

یک دختر باکره به دروغ به مردی که دوسش داره میگه پدر ندارم و با اون مرد صیغه میخونن
آیا دامن اون مرد هم آلوده شده؟

سلام

اون دختر باکره رشیده بوده یا نه؟

اگر رشیده نبوده که مرد گناه کرده قطعا چون اگر هم پدر نداشت باید به ولی اش رجوع میکرد!!

اما اگر رشیده بوده در بین علما در لزوم اجازه اش اختلاف است علمایی نظر بر لزوم اذن دارند بعضی بنا بر احتیاط اذن را شرط میدانند بعضی واجب میدانند ولی شرط نمیدانند بعضی نه شرط میدانند نه واجب در کل اختلاف تو این مسئله زیاده

اما به نظر این که نیازی به اجازه نیست برخی احادیث هم این را تایید میکند!!

مهدی عباس زاده;154974 نوشت:
اما به نظر این که نیازی به اجازه نیست برخی احادیث هم این را تایید میکند!!

و برخی احادیث هم کاملا رد میکنند .

گنهکار;154969 نوشت:
یک دختر باکره به دروغ به مردی که دوسش داره میگه پدر ندارم و با اون مرد صیغه میخونن آیا دامن اون مرد هم آلوده شده؟

بله این دیگه نوبره
دختره باکره دروغ میگه دامن مرد رو لکه دار میکنه !!

دنیا وارونه شد

گنهکار;154969 نوشت:
یک دختر باکره به دروغ به مردی که دوسش داره میگه پدر ندارم و با اون مرد صیغه میخونن آیا دامن اون مرد هم آلوده شده؟

با تشکر از سئوال شما کاربر محترم گنهکار

در فرض سئوال دامن مرد آلوده به زنا نشده است و از نظر فقهی چنین کاری وطی به شبهه است و عقد بعد از فهمیدن باکره بودن دختر ، برای مقلد مراجعی که قائل به بطلان عقد باکره رشیده بدون اذن پدر یا جد پدری هستند ، باطل است .

موفق و پیروز باشید



امام حسن علیه السلام فرمودند:
عجبت لمن یتفكر فی مأكوله كیف لا یتفكر فی معقوله؛
تعجب میكنم از كسانیكه در غذای جسم خود فكر میكنند ولی در امور معنوی و غذای جان خویش تفكر نمیكنند.
(بحار الانوار،ج1،ص218)

ببخشید نظر آقای مکارم در مورد ازدواج موقت دختر باکره چیه؟

محض اطلاع

شهلا;155203 نوشت:
ببخشید نظر آقای مکارم در مورد ازدواج موقت دختر باکره چیه؟

با تشکر از سئوال شما کاربر محترم سرکار شهلا

به نظر آیت الله مکارم شیرازی ازدواج موقت دختر باکره (تا قبل از سی سالگی) باید با اذن پدر یا جد پدری باشد و بدون چنین اذنی ، ازدواج باطل است و محرمیتی حاصل نخواهد شد . (1)

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

ببخشید
اگه دختره تو زمانی که دنبال استفتاء از مرجعش بوده با آقایی صیغه بخونه بعد متوجه بشه که مرجع مشروع نمی دونسته حالا تکلیفش چیه؟
گناه کردن؟
باید چی کار کنن؟
دختره باید این مسئله رو به اون آقا بگه؟

سلام دوستان

سجاد;155277 نوشت:
به نظر آیت الله مکارم شیرازی ازدواج موقت دختر باکره (تا قبل از سی سالگی) باید با اذن پدر یا جد پدری باشد و بدون چنین اذنی ، ازدواج باطل است و محرمیتی حاصل نخواهد شد .

ببخشید این سی سالگی در کجای ثقل اکبر یا اصغر آمده اگر میشود آدرس بدهید!! نشان بدهید اگر از ثقلین نیست پس گمراهی ای بیش نیست!! در هر صورت منتظرم منبع روایی آن را نشان بدهید چون میدانم اجماعی بر آن نیست!

شهلا;156031 نوشت:
اگه دختره تو زمانی که دنبال استفتاء از مرجعش بوده با آقایی صیغه بخونه بعد متوجه بشه که مرجع مشروع نمی دونسته حالا تکلیفش چیه؟ گناه کردن؟ باید چی کار کنن؟ دختره باید این مسئله رو به اون آقا بگه؟

نه هیچ گناهی نکردن بلکه طبق شرایطی ( http://www.askdin.com/showthread.php?t=11931&page=10 ) میتونن به ازدواج خودشون تا آخر مدت تعیین شده ادامه بدن

به دلایل زیر:

مهدی عباس زاده;155013 نوشت:
اما چرا دختر باکره نیاز به اذن ولی داشته باشه؟؟ اگه به خاطر بکارتشه که طبق آیه ولا تعضلوهن ان ینکحن ازواجهن رد است چون قدر مسلم است که آیه دختر باکره مطلقه را شامل است یعنی دختر باکره مطلقه هر چند یه لحظه ازدواج کرده باشه و دخولی هم صورت نگیرد مختار است در ازدواج حتی اگر رویت صورت نگیرد مختار است در ازدواج! حتی اگر ازدواج و طلاق کاملا خصوصی صورت گیرد(به غیر از دو شاهد عادل برای طلاق) شما بگید چه فرقی کرده این دختر بعد از ازدواج و طلاق و قبل از آن؟؟ در هر صورت در اطاعت سخن پدر و مادر این ازدواج تاثیری ندارد یعنی تا قبلش وظیفه داشت اطاعت کند تا مرز شرک الآن هم همان وظیفه است!(8 عنکبوت و 15 لقمان) یعنی تاثیری ندارد در اطاعت!! پس ولایتی هم که نبوده یا بوده ادامه خواهد داشت اما ولایت که ازش دم میزنید برای انسان نابالغ است نه بالغ یا جایی که شخص سفیه باشه!! اگر به نظر شما همه دخترای سفیه!!! هستند این قضیه بعد ازدواج و طلاق هم جاریست!

حکم واقعی در مورد ازدواج دختر باکره رشیده این است که او اختیار دارد مگر آن که بخواهد ازدواج ناشایستی انجام بدهد که بر تمام مومنینی که مطلع اند واجب است امر به معروف و نهی از منکر با مراحلش

اما در مورد این که آیا حکم واقعی باید تبعیت شه یا حکم ظاهری میتونید به اصول مظفر و شیخ جعفر سبحانی مراجعه کنید بر خلاف سنی ها که معتقدند هر چه مرجع بگوید همان حکم خداست شیعه قائل به این است که حکم واقعی وجود دارد که اگر عالم به آن دست یابد دو ثواب میبرد و اگر از روی قصور (نه تقصیر)حکم مخالف با آن بدهد یک اجر میبرد و آن اجتهاد است برای رسیدن به حق!

خوب این زمانی که شما حکم واقعی مسئله رو میدونید کاملا ساقط میشود مثلا شما میدانید که نماز واجب است آیا حکم مرجعی که میگوید نماز واجب نیست برای شما صادق خواهد بود؟؟
یا آن که میدانید وضو طبق آیه 6 مائده این گونه است آیا دیگر حکم مرجع برای شما کافی خواهد بود؟
هرگز خود مراجعه به فقیه برای رسیدن به حق است وقتی حق برای شما آشکار است نمیتوانید آن را رها کرده به سراغ ظن که تقلید از مرجع است بروید!!

اینم دلایل ببینم بازم حذف میکنید یا نه!!

[="blue"]سلام

جناب عباس زاده ممکن است بفرمایید دختر از چه سنی میتواند بدون اذن پدرش ازداج کند ؟[/]

[=Times New Roman]نظر علماء رو در رابطه با ازدواج دختر باکره بدون اذن ولی که قبلا جناب یا علی کامل نقل کرده اند
و در مورد این حکم باید ذکر شود که نظر قالب علماء بر مجاز دانستن بدون اذن ولی در سنی مشخص است و نظر علمائی همچون آیت الله عظمی سیستانی این امر مردود است ...

لذا دوستان بنا بر عالم و مجتهدی که مقلدش هستند استفتاء دریافت نمایند :

هر کسی مرجع تقلیدی دارد
دختر باکره برای ازدواج دائم و موقت نیازی به اجازه ی پدرش ندارد

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرات آیات عظام خامنه ای ، مکارم شیرازی ، فاضل لنکرانی ، شیرازی ، تبریزی و… اذن پدر را برای دختر رشیده باکره بنابر احتیاط ، واجب می دانند .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر دختر باکره است باید بنابر احتیاط واجب از ولى (پدر یا جد پدرى) وى اذن گرفته شود.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]احتیاط واجب آن است که با اجازه پدر دختر باشد.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی بهجت
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بنابر احتیاط واجب تکلیفا واجب است (تکلیفا، یعنی چنانچه عقد بدون اذن پدر انجام شود، صحیح است اما دختر معصیت کرده است)
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مسأله2498: دخترى که بحدّ بلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتیاط باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر او لازم نیست حتى اگر پدر یا جد پدرى نداشته باشد.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی شیرازی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بنابر احتیاط واجب اذن ولى در ازدواج دائم و موقت شرط است.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی تبریزی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ازدواج دختر باکره بنا بر احتیاط واجب باید به اذن پدر یا جد پدرى باشد چه ازدواج به عقد دائم باشد یا به عقد موقت و چه در عقد موقت شرط شود که نزدیکى انجام نگیرد یا چنین شرطى نشود، والله العالم.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بعضی دیگر از مراجع محترم تقلید نظیر حضرات آیات عظام جناتی ، روحانی ، شاهرودی ، صادقی تهرانی ، غروی علیاری ، گرامی ، اردبیلی و …اذن پدر را برای دختر رشیده باکره لازم نمی دانند.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی جناتی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اذن پدر در ازدواج دخترى که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک مى‏کند و تحت تأثیر احساسات قرار نمى‏گیرد، شرط نیست و اختیار با خود اوست.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی روحانی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بسمه تعالی؛ چنانچه رشیده باشد , اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی شاهرودی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چنانچه دختر بالغه وعاقله ورشیده باشد وصلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد ، عقد او بدون اذن پدر صحیح است .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی صادقی تهرانی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مساله 629 – هیچ گونه ولایتی از هیچ کس بر دختر رشیده باکره نیست ( اذن پدر لازم نیست )
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی غروی علیاری
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به نظر ما دختر باکره مطلقا اذن پدر را نمی خواهد.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی گرامی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اذن پدر برای دختر رشیده باکره لازم نیست.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی اردبیلی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif](مسأله 2835) اگر دختر باکره‏اى که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است – یعنى مصلحت خود را تشخیص مى‏دهد – بتواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتیاجى به اجازه پدر یا جدّ پدرى خود ندارد
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دو تن از مراجع محترم تقلید ، حضرات آیات عظام سیستانی و صانعی نیز اذن پدر را برای دختر رشیده باکره واجب می دانند .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی سیستانی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2385 – دخـتـرى کـه بـه حـد بـلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد , اگر بـخواهد شوهر کند , چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جد پدرى خود اجازه بگیرد .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضرت آیت الله العظمی صانعی
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اجازه پدر و ولىّ در عقد موقت و صیغه، معتبر است و بدون اجازه او خواندن و نخواندن صیغه، همانند است و در عقد دایم نیز، مانند سایر مقرّرات، ثبت ازدواج در محضرها به عنوان قانون نظام، لازم و واجب است و باید براى ثبت و اجراى صیغه عقد به محضر مراجعه شود و عدم مراجعه، معصیت و موجب ندامت است و عواقب خطرناکى را در پى دارد.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نتیجه گیری کلی :
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همانطور که مشاهده نمودید مراجع محترم تقلید در مورد اذن پدر برای دختر رشیده باکره سه نظر متفاوت دارند :
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1 – لازم نیست 2- احتیاط واجب است 3-واجب است
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر مرجع تقلید شما اذن پدر را لازم نمی داند، تکلیف شما روشن است
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر مرجع تقلید شما اذن پدر را واجب می داند، تکلیف شما روشن است
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اما اگر مرجع تقلید شما اذن پدر را بنابر احتیاط ، واجب می داند به مفهوم این است که نظر قاطعی در این مساله ندارد ، در این صورت شما بنا به اختیار خود می توانید یکی از دو کار زیر را انجام دهید :
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1 – احتیاط واجب را واجب فرض نمایید و اذن پدر را بگیرید .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2 – به مرجعی رجوع کنید که در این مورد حکم قطعی دارد و طبق آن عمل نمایید در واقع باید اعلم ترین مرجع را از بین مراجعی که اذن پدر را لازم نمی دانند و یا واجب می دانند شناسایی نموده و طبق فتوای آن مرجع عمل نمایید .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عملا مقلدان همه مراجع تقلید محترم (به جز مقلدان حضرات آیات عظام سیستانی و صانعی) می توانند بدون در نظر گرفتن اذن ولی اقدام به ازدواج دائم یا غیر دائم با دختر رشیده باکره نمایند .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تغییر فتوای بعضی از مراجع محترم تقلید :
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مساله اذن پدر با توجه به شرایط روز جامعه تعریف شده است بنابراین بعضی از مراجع محترم فتوای خود را بر اساس تغییر شرایط جامعه تغییر می دهند ، بطور مثال حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) اذن پدر را احتیاط واجب می دانستند اما چند سال قبل از فوتشان اذن پدر را واجب اعلام کردند.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همچنین حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی اذن پدر را لازم نمی دانستند اما اخیرا اذن پدر را احتیاط واجب اعلام نموده اند .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تعریف دختر رشیده و دختر باکره :[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اختلاف نظر مراجع محترم تقلید در مورد اذن پدر فقط مربوط به دختر رشیده باکره است .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]طبق نظر همه مراجع تقلید محترم : دختری که باکره نیست می تواند بدون اذن ولی ازدواج دائم یا غیر دائم نماید ، همچنین دختری که باکره و غیر رشیده است برای ازدواج دائم یا غیر دام حتما باید از پدر یا جد پدری خود کسب اجازه نماید .
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دختر باکره
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] دختری که پرده بکارت آن سالم است دختر باکره و دختری که پرده بکارت آن پاره شده است ، دختر غیرباکره محسوب می شود.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دختر رشیده
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سه تعریف متشابه از سه مرجع تقلید محترم :
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تعریف اول : دختری که مصلحت خود را تشخیص مى‏دهد – بتواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تعریف دوم : دختری که صلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تعرف سوم : دخترى که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک مى‏کند و تحت تأثیر احساسات قرار نمى‏گیرد

.....

طبق روایات فقهی شیعه ازدواج موقت برای جلوگیری از زنا و فحشا تشریع شده است و طبق بیان امام صادق علیه السلام با این حکم الهی، جلوی زنا گرفته می شود.
باید گفت که اختلاف میان علمای فقه شیعه تنها درباره اذن پدر در ازدواج دختر باکره است.
آیت الله العظمی روحانی اذن پدر را در ازدواج باکره شرط ندانسته و فرموده اند: «چنانچه دختر رشیده باشد اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است.»
در اینجا این سوال مطرح می شود که اساسا عنوان رشیده و بالغه بر چه کسی مصداق پیدا می کند؟
آیا این دو کلمه دارای معنای خاصی است تا جواز و عدم جواز اذن پدر در ازدواج بر آن صدق کند؟
در این میان آیا این دو عنوان ملاک و تشخیص مناسبی برای طیفی است که دستخوش هیجانات سنین نوجوانی و ابتدای جوانی خود می شوند؟
آیا این مساله باعث سوء استفاده عده ای نخواهد شد؟ اینها تعدادی از سوالاتی است که با بیان این مساله ممکن است به ذهن خطور کند لذا ابتداءا گریزی به روش استنباط ایشان درباره این حکم می زنیم:
اقوال در مساله اذن پدر در ازدواج دختر باکره متعدد است و روایات نیز چندین طائفه اند:
روایاتی که دلالت بر استقلال ولایت پدر دارند، تعداد آنها 23 تاست؛
روایاتی که دلالت بر جواز تزویج دختر از سوی پدر دارند؛
روایاتی که دلالت دارد جاریه ای که پدر دارد ازدواج نکند مگربا اذن پدر؛
روایاتی که دلالت دارد بر اعتبار اذن پدر در متعه؛
روایاتی که دلالت دارد بر استقلال باکره غیر سفیهه و مالکیت خودش در امر تزویج؛
روایاتی که دلالت دارد ازدواج دختر باکره جایز نیست مگر با اجازه و رضایت خودش؛
روایات متعددی که دلالت دارد بر جواز تزویج متعه باکره بدون اذن پدرش.
هر کدام از فقها به دسته ای از این روایات استناد کرده اند و جماعتی نیز میان این روایات جمع نموده اند که آیت الله العظمی روحانی همه آنها را در مجموعه عظیم خود به نام فقه الصادق نقل نموده اند، اقوال غیر قابل را نیز ذکر و با رجوع به اخبار ترجیح، استناد فتاوای خود را از روایات فوق ذکر نموده اند. برای اطلاع دقیق از نظرات فقهی ایشان به فقه الصادق، جلد13، ص240 به بعد رجوع نمایید.

پاسخ به چند استفتاء با دستخط معظم له

واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای
گیج شدم:ghati:

یعنی چی آخه؟
آخه دختری که خوب و بدشو تشخیص میده اصلاً میره با یکی صیغه کنه؟
همین یعنی رشیده نیست
من عاقل تر از اون دختری که این کارو کرده بود و من اینجا براش سوال کردم سراغ ندارم اما الان مث چی پشیمونه
این یعنی دخترا نمی تونن اصلا تو این زمینه خوب و بد خودشونو تشخیص بدن
کاش یه آمار از درصد خر شدن دخترا تو این زمینه میگرفتن

معلومه که باید باباش در جریان باشه تا نذاره دختر مث دسته گلش طعمه ی مردای گرگ صفت بشن

قابل توجه آقا مهدی عباس زاده که تا اونجا که من میدونم حکم یه مسئله با گذر زمان ممکنه عوض شه اصلاً امام زمان یعنی همین، کارش اینه

شهلا;156469 نوشت:
من عاقل تر از اون دختری که این کارو کرده بود و من اینجا براش سوال کردم سراغ ندارم اما الان مث چی پشیمونه این یعنی دخترا نمی تونن اصلا تو این زمینه خوب و بد خودشونو تشخیص بدن کاش یه آمار از درصد خر شدن دخترا تو این زمینه میگرفتن

مطلبی هست که به عقیده بنده یکی از موضوعاتی بوده که مد نظر قرار گرفته شده و آن ارتباطات ناصحیحی ( دوست پسر و دوست دختر )است که شما بدان اشاره کردید که باعث دردسر شده و جوان ( هم دختر و هم پسر ) غیر از سرخوردگی از این روابط بخاطر ارتکاب گناه احساس دوری از دیانت به او دست داده لذا این حکم را برای جلوگیری از این حس احتمالا در نظر گرفته اند

از طرفی خواندن صیغه میتوان به هر دو اینها بالاخص دختر این فرصت را بدهد که به آن کاری که میکند بیشتر فکر کند.

دوستانی بودند که از این احکام دفاع کردند و بعضیها هم مخالفت هم کردند بنده خلاصه نظر ایشان را نقل میکنم شما هم بخوانید :

اگر داستان صید شدن دختر و قربانی شدنش بخاطر ناآگاهی در میان است پس دختر به آن مرز بلوغی نرسیده که علمائ اشاره دارند لذا بر او روا نبوده

ضمنا علماء غالبا معتقد به احتیاط واجب حتی در این شرایط ( رشیده بالغه ) می باشند و حکم واجب نیست ( بقول دوستان ) حکم مجاز است

یاحق

بهلول;156461 نوشت:

[="blue"]سلام

نکته دوم

وقتی دختر بدون اذن پدرش ازدواج کرد همچنان تحت تکفل پدرش باقی میماند یا این ولایت لغو میشود ؟[/]

bina88;156464 نوشت:
طبق نظر همه مراجع تقلید محترم : دختری که باکره نیست می تواند بدون اذن ولی ازدواج دائم یا غیر دائم نماید ، همچنین دختری که باکره و غیر رشیده است برای ازدواج دائم یا غیر دام حتما باید از پدر یا جد پدری خود کسب اجازه نماید .

ببخشید این که فرمودید یکمی مشکل داره یه بار دیگه به رساله هاتون سر بزنید علما سر این که بکارت دختر اگه از ازدواج از بین نرفته باشه اختلاف دارن!!!

شهلا;156469 نوشت:
یعنی چی آخه؟ آخه دختری که خوب و بدشو تشخیص میده اصلاً میره با یکی صیغه کنه؟ همین یعنی رشیده نیست من عاقل تر از اون دختری که این کارو کرده بود و من اینجا براش سوال کردم سراغ ندارم اما الان مث چی پشیمونه این یعنی دخترا نمی تونن اصلا تو این زمینه خوب و بد خودشونو تشخیص بدن کاش یه آمار از درصد خر شدن دخترا تو این زمینه میگرفتن معلومه که باید باباش در جریان باشه تا نذاره دختر مث دسته گلش طعمه ی مردای گرگ صفت بشن

همین که گیج شدید یعنی شما رشیده نیستید!!(شوخی کردم)
اما عاقل ترین آدما هم ممکنه کار اشتباه بکنن!! دلیل نمیشه بگیم هیچ عاقلی دیگه حق نداره هیچ کاری رو بکنه! اصلا شما آدمی رو سراغ دارید 50 یا 60 ساله که تو هیچ معامله ای ضرر نکرده باشه؟؟ اگه باشه خیلی کمه!
از اینا که بگذریم اگه شما معتقدید که رشیده نیستید یا دخترا هیچ وقت رشیده نمیشن پس نباید پول دستشون داد چون طبق قرآن واجبه پول رو از دست سفیه بگیرید و بهش ندید!!
اگه شما دخترا خودتون به عقل خودتون شک دارید دیگه مشکل خودتونه!!
در ضمن فتوای آیه الله صادقی رو کامل نگفتید ایشون که فقیه قرآنی تشریف دارن طبق روایت امام صادق که عرض شد دو شرط برای ازدواج دختر باکره رشیده قائلند یکیش دست نزدن به بکارت دومیش نرفتن آبرو که برای ازدواج دائم شخص مشکلی به وجود نیاره!!

ایا کسی که در اثر عدم ازدواج به گناه میفته عاقل تره یا کسی که با رعایت شرایطش ازدواج میکنه و از گناه دور میشه؟ شما عقل رو تعریف کنید!!
شما تو همه مسائل به پدرتون تکیه میکنید؟؟ یعنی اگه میخواید بیرون ساندویچ بخورید به پدرتون زنگ میزنید که بابا اجازه هست که .....!!

اگه شما خر میشید مشکل از خودتونه از دوجهت یکی این که اطلاعات کافی ندارید (که باید کسب کنید) دوم این که از اطلاعاتی که دارید درست استفاده نمیکنید و الا من خودم پسرایی رو سراغ دارم که دخترا خرشون کردن!!! حتما از فردا فتوا میدید که پسرا هم باید از بابا نه نه شون اجازه بگیرن نه؟؟

شهلا;156469 نوشت:
قابل توجه آقا مهدی عباس زاده که تا اونجا که من میدونم حکم یه مسئله با گذر زمان ممکنه عوض شه اصلاً امام زمان یعنی همین، کارش اینه

نه خیر یه سر برید زیارت امین الله رو بخونید و سیره امام علی رو(برای همین هم نتونست بعد عمر جانشین بشه چون حاضر نشد از شیوه پیامبر مقداری مایل بشه!! به شیوه عمر که منع ازدواج موقت کرد میتونست قبول کنه بعد کم کم جا بندازه که بد چیه خوب چیه!! اما قبول نکرد! اینم مصلحت اندیشی امام) میفهمید که اینا جز تبعیت از قرآن و سنت رسول هیچ کار دیگه ای نمیکنن!! اصلا یکم فکر کنید که فرق امام با پیامبر چیه؟

bina88;156476 نوشت:
مطلبی هست که به عقیده بنده یکی از موضوعاتی بوده که مد نظر قرار گرفته شده و آن ارتباطات ناصحیحی ( دوست پسر و دوست دختر )است که شما بدان اشاره کردید که باعث دردسر شده و جوان ( هم دختر و هم پسر ) غیر از سرخوردگی از این روابط بخاطر ارتکاب گناه احساس دوری از دیانت به او دست داده لذا این حکم را برای جلوگیری از این حس احتمالا در نظر گرفته اند

نخیر این مطلب به خاطر آن است که اصل بر عدم نیاز به اذن است در مسائل عقود برای رشیده!!(غیر سفیهه)
وقتی هم که در روایات اینقدر اختلاف است اذا تعارضا تساقطا و به اصل رجوع میشود! که همان جواز است
اما این که بیشتر مراجع احتیاط داده اند برای شک ایشان است در موضوع که هیچ طرف ترجیحی نداشته!

بهلول;156495 نوشت:
وقتی دختر بدون اذن پدرش ازدواج کرد همچنان تحت تکفل پدرش باقی میماند یا این ولایت لغو میشود ؟

این تکفل برای ولایت نبود که مثلا پدر شما فقیر باشد بر شما واجب است نفقه اش اما آیا او باید از شما اطاعت کند؟؟
این مسائل با هم قاطی نشود!!
ولایتی برای پدر بر دختر رشیده نیست بلکه تا زمانی که ازدواج دائم نکند(حتی اگر طلاق گرفته باشد هم) باید نفقه اش را بدهد!!

مهدی عباس زاده;156500 نوشت:

[="blue"]سلام

وقتی دختری بدون اذن پدرش تن به ازدواج موقت بدهد چه عاملی میتواند پدرش را وادار کند که نفقه اورا بدهد .[/]

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
نخیر این مطلب به خاطر آن است که اصل بر عدم نیاز به اذن است در مسائل عقود برای رشیده!!(غیر سفیهه) وقتی هم که در روایات اینقدر اختلاف است اذا تعارضا تساقطا و به اصل رجوع میشود! که همان جواز است اما این که بیشتر مراجع احتیاط داده اند برای شک ایشان است در موضوع که هیچ طرف ترجیحی نداشته!

اصل چیست ؟ تعارض باعث سقط میشود که اصل شود یکی از متعارضه ؟
و اگر اصل هست پس شک چیست ؟

هم روایات قوی دال بر رد این امر هست و هم بر صحتش

اصل اینجا کجاست ؟

جواز بر رد
جواز بر تائید

اصل میشود جواز !! :khaneh:

و جالب است تعدادی معتقد به رد جواز هستند با اینکه شاهد تضاد هستند و سقط را تائید نمیکنند !!

بهتر بود یه همچین دلایلی یا هر دلیلی که خودشان سراغ داشتند مطرح میکردند.

سلام دوستان

بهلول;156506 نوشت:
وقتی دختری بدون اذن پدرش تن به ازدواج موقت بدهد چه عاملی میتواند پدرش را وادار کند که نفقه اورا بدهد .

ازدواج موقت که نفقه رو بر دوش شوهر نمیگذارد در ضمن قبلش هم هیچ عاملی نمیتوانست وادارش کند مگر آن که دختر شکایت کند که حکومت میتواند وادارش کند که فرقی ندارد که دختر ازدواج موقت کرده یا نه!! چون واجب النفقه است برای پدر تا زمانی که ازدواج دائم نکرده باشد!!

حالا خواه پدر این واجب را انجام دهد خواه انجام ندهد!! در مورد پسر هم همینطور است اگر پسر طبق شرایط جامعه یا جسمش نتواند کار کند و در آمد داشته باشد نفقه اش برای پدرش واجب است چه ازدواج موقت کند چه نکند!! اصولا ازدواج موقت ربطی به نفقه ندارد!!

bina88;156555 نوشت:
اصل چیست ؟ تعارض باعث سقط میشود که اصل شود یکی از متعارضه ؟ و اگر اصل هست پس شک چیست ؟ هم روایات قوی دال بر رد این امر هست و هم بر صحتش اصل اینجا کجاست ؟ جواز بر رد جواز بر تائید اصل میشود جواز !! و جالب است تعدادی معتقد به رد جواز هستند با اینکه شاهد تضاد هستند و سقط را تائید نمیکنند !! بهتر بود یه همچین دلایلی یا هر دلیلی که خودشان سراغ داشتند مطرح میکردند.

داداش عمومیت روایات در مورد عقود (بیع و اجاره و .....) دلالت بر جواز آن برای بالغه رشیده(غیر سفیهه) دارد و تخصیصش نیاز به دلیل خاص دارد اما چون در دلایلی که قرار است مخصص باشند تعارض است تساقط میشود و به اصل رجوع میشود یعنی جواز!!

مهدی عباس زاده;156700 نوشت:

[="blue"][="red"]
سلام

دادن نفقه به پدر یا فرزندان اجباری نیست و اختیاری است و هیچ حکومتی نمیتواند کسی را مجبور به دادن نفقه فرزند و پدر کند و وقتی نفقه قطع شد برای پدر و فرزند ذکور فقر میاورد و در یوزگی که الی ماشالله می بینیم و برای فرزند دختر فحشا که انرا هم میبینیم مگر انکه چشمانمان را ببندیم . [/][/]

[="black"]مرحوم امام خمینی ره در تحریرالوسیله میفرماید :
« لاتقضی نفقه الاقارب و لایتدارکها لوفاتت فی وقتها و زمانها و لو بتقصیر من المنفق و لاتستقر فی ذمته بخلاف الزوجه١ »
نفقه خویشاوندان جبران نمی شود و اگر در وقت و زمان خود فوت شود در زمان بعدی تدارک نمی شود اگرچه شخص انفاق کننده مقصر هم باشد و در ذمه او قرار نمی گیرد اما همسر اینطور نیست ( یعنی نفقه همسر در ذمه قرار می گیرد . )
[/]

سلام دوستان عزیز

بهلول;156704 نوشت:
مرحوم امام خمینی ره در تحریرالوسیله میفرماید : « لاتقضی نفقه الاقارب و لایتدارکها لوفاتت فی وقتها و زمانها و لو بتقصیر من المنفق و لاتستقر فی ذمته بخلاف الزوجه١ » نفقه خویشاوندان جبران نمی شود و اگر در وقت و زمان خود فوت شود در زمان بعدی تدارک نمی شود اگرچه شخص انفاق کننده مقصر هم باشد و در ذمه او قرار نمی گیرد اما همسر اینطور نیست ( یعنی نفقه همسر در ذمه قرار می گیرد . )

این که آوردید ربطی به مبحث نداشتا!! ما حرف از در ذمه بودن زدیم؟

بهلول;156704 نوشت:
دادن نفقه به پدر یا فرزندان اجباری نیست و اختیاری است و هیچ حکومتی نمیتواند کسی را مجبور به دادن نفقه فرزند و پدر کند

اما در مورد نفقه خیلی خوب هم میتواند مجبور کند چون وظیفه اش است اگر هم نتواند مجبور کند باید خودش نفقه بدهد(از بیت المال مسلمین)

بهلول;156704 نوشت:
وقتی نفقه قطع شد برای پدر و فرزند ذکور فقر میاورد و در یوزگی که الی ماشالله می بینیم و برای فرزند دختر فحشا که انرا هم میبینیم مگر انکه چشمانمان را ببندیم

بر عکس شما اسلام چشماشو نبسته بلکه میفرماید حاکم وظیفه دارد حق اونا رو از پدر یا فرزند یا هرکس که واجب النفقه ش هست بگیره اگه نشد باید از بیت المال بپردازه که نه اونا ..... شن نه اینا ..... شن

نقل قول:
این که آوردید ربطی به مبحث نداشتا!! ما حرف از در ذمه بودن زدیم؟

سلام

بله شما حرف از در ذمه بودن فرزند زدید که این فتوی انرا رد میکند و میگوید فقط زن البته انهم به شرط تمکین ایجاد ذمه میکند و اقارب ایجاب ذمه نمیکنند یعنی بر خلاف نظر شما حاکم نمیتواند پدر را ملزم به پرداخت نفقه کند .

نقل قول:
اما در مورد نفقه خیلی خوب هم میتواند مجبور کند چون وظیفه اش است اگر هم نتواند مجبور کند باید خودش نفقه بدهد(از بیت المال مسلمین)

شما مثل اینکه در مدینه فاضله زندگی میکنید ادرس بدهید ما هم بیائیم در جائی که زوجین جوان انهم با مدارک عالیه نمیتوانند اجاره خانه خود را بدهند والله اینگونه شعار دادن عین احمق دانستن مردم است و دیگر خریداری ندارد .

نقل قول:
بر عکس شما اسلام چشماشو نبسته بلکه میفرماید حاکم وظیفه دارد حق اونا رو از پدر یا فرزند یا هرکس که واجب النفقه ش هست بگیره اگه نشد باید از بیت المال بپردازه که نه اونا ..... شن نه اینا ..... شن

یعنی ما در این کشور هیچ فقیری نباید داشته باشیم که داریم بسیار زیاد هم داریم پس اینگونه فتوی های ابکی را بگذارید وقتی که دیگر فقر در این مملکت ریشه کن شده باشد . به امید چشمان باز !

سلام دوستان عزیز و مهربان

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
باید نفقه اش را بدهد!!

من اینو گفتم و

مهدی عباس زاده;156700 نوشت:
ازدواج موقت که نفقه رو بر دوش شوهر نمیگذارد در ضمن قبلش هم هیچ عاملی نمیتوانست وادارش کند مگر آن که دختر شکایت کند که حکومت میتواند وادارش کند که فرقی ندارد که دختر ازدواج موقت کرده یا نه!! چون واجب النفقه است برای پدر تا زمانی که ازدواج دائم نکرده باشد!! حالا خواه پدر این واجب را انجام دهد خواه انجام ندهد!! در مورد پسر هم همینطور است اگر پسر طبق شرایط جامعه یا جسمش نتواند کار کند و در آمد داشته باشد نفقه اش برای پدرش واجب است چه ازدواج موقت کند چه نکند!! اصولا ازدواج موقت ربطی به نفقه ندارد!!

اینو!! کجا حرف از ذمه زدم؟ که شما میفرمایید:

بهلول;156886 نوشت:
بله شما حرف از در ذمه بودن فرزند زدید که این فتوی انرا رد میکند و میگوید فقط زن البته انهم به شرط تمکین ایجاد ذمه میکند و اقارب ایجاب ذمه نمیکنند یعنی بر خلاف نظر شما حاکم نمیتواند پدر را ملزم به پرداخت نفقه کند .

فکر کنم معنای واجب النفقه و ذمه برای شما خلط شده هر کسی که واجب است نفقه اش قرار نیست بر ذمه اش باشد اگر نفقه نداد مثلا پدر اگر خودش مال داشته باشد یا فرزند مال داشته باشند دیگر گردن مرد نفقه دادنشان نیست در حالی که زن گر چه ثروتمند باشد باز هم شوهر باید نفقه بدهد

بهلول;156886 نوشت:
شما مثل اینکه در مدینه فاضله زندگی میکنید ادرس بدهید ما هم بیائیم در جائی که زوجین جوان انهم با مدارک عالیه نمیتوانند اجاره خانه خود را بدهند والله اینگونه شعار دادن عین احمق دانستن مردم است و دیگر خریداری ندارد

ما حکم رو میگیم کاری به اجرایی شدنش نداریم اونایی که اجرایی نمیکنند برید خر اونا رو بگیرید اجرا نکردن یه چیز حکمش رو تغییر نمیده!!

بهلول;156886 نوشت:
یعنی ما در این کشور هیچ فقیری نباید داشته باشیم که داریم بسیار زیاد هم داریم پس اینگونه فتوی های ابکی را بگذارید وقتی که دیگر فقر در این مملکت ریشه کن شده باشد . به امید چشمان باز

داداش ما گفتیم اسلام نگفتیم جمهوری اسلامی ایران(که شاید از اسلام بیشتر ادعاش روشه تا عمل)

سلام

ذمه یعنی متعهد بودن ضامن بودن و لذا وقتی کسی ضامن نباشد نمیشود او را ملزم کرد یعنی این حکم ضمانت اجرائی ندارد حکم اخلاقی است نه الزام آور .

شما این حکم را از کجا اورده اید شما وقتی میتوانی حکمی را اعلام کنی که مجتهد باشی ما که علامت اجتهاد شما را ندیدیم یا باید مقلد باشی که باید فتوی مورد نظرت را بیاوری چنین چیزی هم که ندیدیم یا باید نص صریح قران را بیاوری شما هیچکدام اینها را نداری لذا فتوی شما ابکی است و بدرد خودتان میخورد .

سلام دوستان عزیز مخصوصا بهلول جان

بهلول;156891 نوشت:
ذمه یعنی متعهد بودن ضامن بودن و لذا وقتی کسی ضامن نباشد نمیشود او را ملزم کرد یعنی این حکم ضمانت اجرائی ندارد حکم اخلاقی است نه الزام آور . شما این حکم را از کجا اورده اید شما وقتی میتوانی حکمی را اعلام کنی که مجتهد باشی ما که علامت اجتهاد شما را ندیدیم یا باید مقلد باشی که باید فتوی مورد نظرت را بیاوری چنین چیزی هم که ندیدیم یا باید نص صریح قران را بیاوری شما هیچکدام اینها را نداری لذا فتوی شما ابکی است و بدرد خودتان میخورد

شما مدرک میخواهید بفرمایید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (262 بقره)

یعنی واجب است بر شما انفاق(به صیغه امر توجه کنید)

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ (215 بقره)

اینم مصارف انفاق حالا اگر کسی دارا باشد و خمس مال باید بدهد قطعا والدین و اقربین مقدم هستند بر دیگران!! پس هنگامی که حاکم وظیفه دارد خمس را از ملت بگیرد و در مصارفش خرج کند باید بدهد به کسانی که یا والدین نیاز مند هستند یا اقربین نیازمند!!

بازم مدرک میخواهید

مهدی عباس زاده;156895 نوشت:
سلام دوستان عزیز مخصوصا بهلول جان

شما مدرک میخواهید بفرمایید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (262 بقره)

یعنی واجب است بر شما انفاق(به صیغه امر توجه کنید)

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ (215 بقره)

اینم مصارف انفاق حالا اگر کسی دارا باشد و خمس مال باید بدهد قطعا والدین و اقربین مقدم هستند بر دیگران!! پس هنگامی که حاکم وظیفه دارد خمس را از ملت بگیرد و در مصارفش خرج کند باید بدهد به کسانی که یا والدین نیاز مند هستند یا اقربین نیازمند!!

بازم مدرک میخواهید

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی یوْمٌ لَا بَیعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ«254»
ای کسانی که ایمان آورده‏اید از آنچه به شما روزی داده‏ایم انفاق کنید پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن نه داد و ستدی است و نه دوستی و نه شفاعتی و کافران خود ستمکارانند

سلام

البته ایه 254 البقره نه 262 خوب مگر کسی گفت که انفاق نباید کرد مسئله اینجاست که الزامش کجاست حاکم شرعش کو مگر هرکه سبیل داشت بابای شما میشود !

یسْأَلُونَكَ مَاذَا ینْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیرٍ فَلِلْوَالِدَینِ وَالْأَقْرَبِینَ وَالْیتَامَى وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ«215»
از تو می‏پرسند چه چیزی انفاق کنند [و به چه کسی بدهند] بگو هر مالی انفاق کنید به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و به در راه‏مانده تعلق دارد و هر گونه نیکی کنید البته خدا به آن داناست

و ایضا این ایه مگر کسی منکر نفقه به پدر و مادر است کجای این ایه به حاکم اجازه دخل تصرف در مال کسی به نفع پدر و مادرش میدهد خوب با اینگونه تفسیر حتماً مجتهد جامع الشرایط شده اید منتهی خودتان نمیدانید .

مطلبی کامل درباره فتاوای مختلف در خصوص ازدواج دختر باکره:

سلام علیکم

اولا الزام و وجوبش از امر مشخص است نیاز به توضیح نیست که اطاعت امر الله واجب است اطیعوا الله و ...

دوما اگر کسی واجبش را انجام نمیدهد بر هر کسی از مومنین واجب است مراحل امر به معروف و نهی از منکر را به صورت تام انجام دهد مطمئنا یکی از این مراحل اجبار است که حاکم شرع هم مطمئنا وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را داراست! بازم اگه اشکالی دارید بفرمایید

اگر هم شما میخواهید میتوانید از من تقلید کنید آدرستان را هم خواستید بفرستید تا رساله ام را براتون بفرستم مشکلی نیست فقط هزینه کتاب و پست رو هم بریزید به حسابم!!:khandeh!:

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:

اما عاقل ترین آدما هم ممکنه کار اشتباه بکنن!! دلیل نمیشه بگیم هیچ عاقلی دیگه حق نداره هیچ کاری رو بکنه! اصلا شما آدمی رو سراغ دارید 50 یا 60 ساله که تو هیچ معامله ای ضرر نکرده باشه؟؟ اگه باشه خیلی کمه!

بیشتر توضیح بدین
می پرسیم رشیده چیه؟ میگید دختری که بتونه خوب و بد و مصلحت خودش و تشخیص بده
میگم تشخیص نداده و اشتباه کرده میگید هر آدمی ممکنه اشتباه کنه

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
از اینا که بگذریم اگه شما معتقدید که رشیده نیستید یا دخترا هیچ وقت رشیده نمیشن پس نباید پول دستشون داد چون طبق قرآن واجبه پول رو از دست سفیه بگیرید و بهش ندید!!

به عرض بنده دقت نکردید یک بار دیگه بخونید:
"یعنی دخترا نمی تونن اصلا تو این زمینه خوب و بد خودشونو تشخیص بدن"

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
اگه شما دخترا خودتون به عقل خودتون شک دارید دیگه مشکل خودتونه!!

بله اعتراف میکنم دخترا تو این مورد امکان اشتباهشون خیلی زیاده
اما هرگز عقل دخترا رو زیر سوال نمیبرم

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
در ضمن فتوای آیه الله صادقی رو کامل نگفتید ایشون که فقیه قرآنی تشریف دارن طبق روایت امام صادق که عرض شد دو شرط برای ازدواج دختر باکره رشیده قائلند یکیش دست نزدن به بکارت دومیش نرفتن آبرو که برای ازدواج دائم شخص مشکلی به وجود نیاره!!

دختری که ازدواج موقت کرده آبرو براش می مونه؟

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
ایا کسی که در اثر عدم ازدواج به گناه میفته عاقل تره یا کسی که با رعایت شرایطش ازدواج میکنه و از گناه دور میشه؟

کسی که در صورت عدم ازدواج عفت و خودداری پیشه میکنه(طبق دستور خدا در سوره ی نور)

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
شما عقل رو تعریف کنید!!

اصطلاح عاقل در فتاوا با تعاریف نظری فرق میکنه

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
شما تو همه مسائل به پدرتون تکیه میکنید؟؟ یعنی اگه میخواید بیرون ساندویچ بخورید به پدرتون زنگ میزنید که بابا اجازه هست که .....!!

این کجا و آن کجا؟؟

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
اگه شما خر میشید مشکل از خودتونه از دوجهت یکی این که اطلاعات کافی ندارید (که باید کسب کنید) دوم این که از اطلاعاتی که دارید درست استفاده نمیکنید

شما از کجای این جمله نتیجه گرفتید که من هم جزء این افراد هستم؟
"کاش یه آمار از درصد خر شدن دخترا تو این زمینه میگرفتن"

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
و الا من خودم پسرایی رو سراغ دارم که دخترا خرشون کردن!!! حتما از فردا فتوا میدید که پسرا هم باید از بابا نه نه شون اجازه بگیرن نه؟؟

پسرایی که میشناسید تو این زمینه خر شدن؟ خر شدن دختره رو صیغه کردن؟

مهدی عباس زاده;156497 نوشت:
نه خیر یه سر برید زیارت امین الله رو بخونید و سیره امام علی رو(برای همین هم نتونست بعد عمر جانشین بشه چون حاضر نشد از شیوه پیامبر مقداری مایل بشه!! به شیوه عمر که منع ازدواج موقت کرد میتونست قبول کنه بعد کم کم جا بندازه که بد چیه خوب چیه!! اما قبول نکرد! اینم مصلحت اندیشی امام) میفهمید که اینا جز تبعیت از قرآن و سنت رسول هیچ کار دیگه ای نمیکنن!! اصلا یکم فکر کنید که فرق امام با پیامبر چیه؟

چشم

مهدی عباس زاده;157092 نوشت:
سلام علیکم

اولا الزام و وجوبش از امر مشخص است نیاز به توضیح نیست که اطاعت امر الله واجب است اطیعوا الله و ...

دوما اگر کسی واجبش را انجام نمیدهد بر هر کسی از مومنین واجب است مراحل امر به معروف و نهی از منکر را به صورت تام انجام دهد مطمئنا یکی از این مراحل اجبار است که حاکم شرع هم مطمئنا وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را داراست! بازم اگه اشکالی دارید بفرمایید

اگر هم شما میخواهید میتوانید از من تقلید کنید آدرستان را هم خواستید بفرستید تا رساله ام را براتون بفرستم مشکلی نیست فقط هزینه کتاب و پست رو هم بریزید به حسابم!!:khandeh!:

[="blue"]سلام

وقتي ذمه ندارد يعني الزام ندارد تعهد ندارد انفاق پيشنهادي است الزامي نيست کسي که انجام دهد ثوابش را ميبرد و کسي که انجام ندهد گناه نکرده يعني الزام ندارد مفهوم شد .

خوب حالا پدر که تکليف ندارد يا نميکند حکومت هم که خود را ملزم به اجرای فتوای شما نمیداند ، تکليف دختري که بي نفقه مانده و از خانه پدر رانده شده چيست جناب مجتهد جامع الشرايط ؟

رساله تان را بفرستید برای مشتاقان صیغه با دختران باکره که البته کم هم نیستند پول خوبی به جیب میزنید ![/]

سلام دوستان عزیز بخصوص بهلول جان دلبند

بهلول;157201 نوشت:
وقتي ذمه ندارد يعني الزام ندارد تعهد ندارد انفاق پيشنهادي است الزامي نيست کسي که انجام دهد ثوابش را ميبرد و کسي که انجام ندهد گناه نکرده يعني الزام ندارد مفهوم شد

ذمه یعنی این که اگه نداد بدهکاره یعنی تا آخر عمرش به این شخص بدهکار میشه اگه بهش نداده باشه هر چند که ثروتمند باشه!! امیدوارم مشخص شه که ذمه یعنی چی!! این که شما الآن دارید و برادرتان فقیر است و شما وظیفه دارید بهش از اموالتون بدید تا اموراتش بگذره یه حرفه و این که زنتون چه داشته باشه چه نداشته باشه باید بهش بدید چون حقشه یه بحث دیگه است شما چرا مسائل رو قاطی میکنید؟؟

بهلول;157201 نوشت:
رساله تان را بفرستید برای مشتاقان صیغه با دختران باکره که البته کم هم نیستند پول خوبی به جیب میزنید

از این مراجع زیادند نیازی نیست که من رسالمو براشون بفرستم یکم برگردید عقب میبینید چقدر فتوا هست پشتش!!

مهدی عباس زاده;157412 نوشت:
سلام دوستان عزیز بخصوص بهلول جان دلبند

ذمه یعنی این که اگه نداد بدهکاره یعنی تا آخر عمرش به این شخص بدهکار میشه اگه بهش نداده باشه هر چند که ثروتمند باشه!! امیدوارم مشخص شه که ذمه یعنی چی!! این که شما الآن دارید و برادرتان فقیر است و شما وظیفه دارید بهش از اموالتون بدید تا اموراتش بگذره یه حرفه و این که زنتون چه داشته باشه چه نداشته باشه باید بهش بدید چون حقشه یه بحث دیگه است شما چرا مسائل رو قاطی میکنید؟؟

از این مراجع زیادند نیازی نیست که من رسالمو براشون بفرستم یکم برگردید عقب میبینید چقدر فتوا هست پشتش!!

[="blue"]سلام

وظیفه داشتن با الزام فرق میکند شما ملزم هستید به عیالتان به شرط تمکین نفقه بدهید و اگر ندهید بدهکار میشوید و حاکم شما را مجبور به پرداخت ان میکند یا از اموالتان به نفع او ضبط میکند ولی ملزم نیستید به برادرتان یا پدرتان یا فرزندتان نفقه بپردازید و حاکم هم نمیتواند شما را ملزم کند .

و اما اینکه خداوند دستور میدهد به فقرا نفقه بپردازید به شرط است و خود همین خدا وقتی ابلیس از دستور او سرپیچی کرد اورا که بواسطه شش هزار سال عبادت در ردیف ملائکه قرار داشت از درگاهش راند و طبیعتاً ولایت و کفالت خود را ازو بر گرفت برادر .[/]

سلام علیکم دوست عزیز بهلول جان

بهلول;157463 نوشت:
وظیفه داشتن با الزام فرق میکند شما ملزم هستید به عیالتان به شرط تمکین نفقه بدهید و اگر ندهید بدهکار میشوید و حاکم شما را مجبور به پرداخت ان میکند یا از اموالتان به نفع او ضبط میکند ولی ملزم نیستید به برادرتان یا پدرتان یا فرزندتان نفقه بپردازید و حاکم هم نمیتواند شما را ملزم کند

چرا اگر فقیر و نیاز مند باشند و شما توانمند میتواند

بهلول;157463 نوشت:
و اما اینکه خداوند دستور میدهد به فقرا نفقه بپردازید به شرط است و خود همین خدا وقتی ابلیس از دستور او سرپیچی کرد اورا که بواسطه شش هزار سال عبادت در ردیف ملائکه قرار داشت از درگاهش راند و طبیعتاً ولایت و کفالت خود را ازو بر گرفت برادر

برادر عزیز گویا حوستان نیست که خدا این همه سال الی یوم الوقت المعلوم به او روزی داده است!!
در ضمن دادن به همسر هم به شرط تمکین است یادتان نرود!!

شهلا;156031 نوشت:
ببخشید اگه دختره تو زمانی که دنبال استفتاء از مرجعش بوده با آقایی صیغه بخونه بعد متوجه بشه که مرجع مشروع نمی دونسته حالا تکلیفش چیه؟ گناه کردن؟ باید چی کار کنن؟ دختره باید این مسئله رو به اون آقا بگه؟


با سلام به شما کاربر محترم ،سرکار شهلا
از نظر شرعی این دختر تا زمانی که جواب استفتاء رانگرفته نبایستی ازدواج می کردو دچارگناه شده است
اماینکه می فرمایید حالا تکلیفش چیه ؟

طبق نظر جدید اقای مکارم در مورد عقد دختر باکره تا سن سی سالگی این است باید با اجازه پدر دختر باشد(فتوا است واز نظر احتیاطی برگشتند 0251/7840001) بنابر فرض مذکور این عقد بدون اجازه پدر بوده باطل است واز زمان اطلاع نمی توانید ارتباطی که محارم با هم دارند داشته باشید ونیازی به گفتن به اون اقا هم ندارید می توانید بدون اطلاع از او جدا شوید ویا اینکه در صورت صلاحدید اورا مطع سازید.
استفتاء کارشناس از دفتر مرجع0251/7840001

شهلا;156116 نوشت:
دوستان بهتره یک سری به این سایت بزنن ************************
من رفتم این سایت رو دیدم جای مطمئنیه؟ آخه خیلی راحت به دخترای بالغ و رشیده اجازه ی عقد موقت رو دادن نظر آقای مکارم رو این نوشتن: آقای مکارم، در رساله های فارسی «احتیاط واجب» داده اند اما در رساله های عربی صریحا فتوا به «نیاز نداشتن دختر رشیده به اذن پدر» داده اند. حالا اونجا که احتیاط دادن یعنی مثلا اگه مقلد به آقای نوری همدانی رجوع کنه اذن لازم نداره. درست برداشت کردم؟


سلام مجدد به سرکار شهلا:
احتراما باید به عرض برسانم که نظر دو مرجع در مورد عقد ازدواج دختر باکره عوض شده :
اولاً:نظر اقای مکارم از احتیاط واجب به فتوا تبدیل شده است
نظرایت الله نوری که شما ذکر کردید نظر 6 سال پیش ایشان است ولذا در رساله ای که در نزد ما است چاپ 85به بعد/ م=2372 /این مرجع بزرگوار تصریح به فتوا دارند که اجازه پدر می خواهد والان از دفترش بپرسید همین فتوا رابیان می کنند.
شماره دفتر اقای مکارم/0251/7840001
شماره دفتر اقای نوری 0251/7741850

بهلول;156461 نوشت:
سلام جناب عباس زاده ممکن است بفرمایید دختر از چه سنی میتواند بدون اذن پدرش ازداج کند ؟

سلام
نکته دوم
وقتی دختر بدون اذن پدرش ازدواج کرد همچنان تحت تکفل پدرش باقی میماند یا این ولایت لغو میشود ؟

باسلام به شما کاربر محترم
نام مرجعتان را بنویسید

سلام دوستان مخصوصا شهلا خانوم میگم این پست نبودا!!! من چرا ندیدمش؟ دیگه دارم به چشمام هم شک میکنم!!

شهلا;157123 نوشت:
می پرسیم رشیده چیه؟ میگید دختری که بتونه خوب و بد و مصلحت خودش و تشخیص بده میگم تشخیص نداده و اشتباه کرده میگید هر آدمی ممکنه اشتباه کنه

آقا کاملا واضحه رشیده بودن دلیل نمیشه که هیچ اشتباهی نباشه چون اگه اینه هیچ کس رشیده نیست مگر معصوم!!
این حرف مثل این است که بگویید بینایی چیست بگوییم دیدن اشیاء همانطور که هست و تشخیص آنان از یکدیگر با دقت 2 میلی متر بعد بگید پس اگه من یه بار اشتباه دیدم یعنی بینایی ندارم!!(مثل ندیدن من این پست رو!!)

شهلا;157123 نوشت:
به عرض بنده دقت نکردید یک بار دیگه بخونید: "یعنی دخترا نمی تونن اصلا تو این زمینه خوب و بد خودشونو تشخیص بدن"

کسی که رشیده نیست رشیده نیست تو تمام معاملات رشیده نیست نه این که تو این زمینه نیست تو آن زمینه هست
بله کسی هست که خبره است در فروش مثلا سوپر مارکت دارد یه حرف است یکی هم معمولی است رشیده است سفیه نیست گاهی هم سرش کلاه میرود چون اطلاعاتش تو اون زمینه کم بوده!! شما به جای این که بیایید دختر ها رو از رشیده بودن خارج کنید باید اطلاع رسانی رو درست کنید!! یارو وقتی میره با جوجه تیغی صیغه میکنه دیگه چه انتظاری باید داشته باشه؟(نمیخوام همه اونایی که اینطوری ان رو زیر سوال ببرم ولی میگم ازشون انتظاری نیست چون اولیات دینشون که ظاهر اسلامی داشتنه رو زیر سوال بردن)

شهلا;157123 نوشت:
بله اعتراف میکنم دخترا تو این مورد امکان اشتباهشون خیلی زیاده اما هرگز عقل دخترا رو زیر سوال نمیبرم

آفرین وقتی عقل رو زیر سوال نمیبرید باید برید سراغ مشکل دیگه ای و اون کمبود اطلاعات هست!!

شهلا;157123 نوشت:
دختری که ازدواج موقت کرده آبرو براش می مونه؟

آره من دیدم که مونده قرار نیست که برید تو خیابود جار بزنید آی من ازدواج موقت کردم!! فکرش رو بکنید تو شهر بزرگی مثل تهران کی از کی خبر داره؟؟شیر تو شیره!

ملاقاتاشون هم باید پنهانی باشه(البته اگه پلیسای مملکت اسلامی بذارن پنهانی بمونه!!)

یا یکی رفته تو شهر دیگه ای دانشجوئه پدر مادرش از کجا خبر دار میشن که اون داره اونجا چیکار میکنه؟ یا دیگران که احتمال زیاد داره بیان خواستگاریش؟(البته اشخاص زانیه از این مطلب بیشتر بهره میبرن تا مومنین فعلا!!)

شهلا;157123 نوشت:
این کجا و آن کجا؟؟

تنها فرقش توی اطلاعاته نه چیز دیگه

شهلا;157123 نوشت:
شما از کجای این جمله نتیجه گرفتید که من هم جزء این افراد هستم؟ "کاش یه آمار از درصد خر شدن دخترا تو این زمینه میگرفتن"

بنده این ادعا رو نکردم اما گفتم خر میشید نه شدید که!! فرق فوکوله!
این آمار گیری هم فایده ای نداره چون در کنارش باید آمار بگیرن چقدر از دخترا در شرایط خوب اطلاع رسانی زندگی کردن و چقدر از دخترا ازدواج موقت کردند نه دوستی یا این که چقدر از دخترا مومن هستند! یا این که چقدر از دخترا برای بکارت توی این دنیای ماهواره ای ارزش قائل اند(هر چند که ارزش شرعی خاصی جز استحباب ازدواج نداره ولی عرفا ارزش داشت باید دید عرف تغییر کرده یا نه!) یا این که چقدر از دخترا مقلد آیه الله العظمی صادقی تهرانی هستند که از بین نرفتن بکارت رو شرط میدونند یا ..... خیلی آمار ها باید گرفته شه که تبعا هزینه زیادی داره البته اگه پرسشنامه ای باشه و همه این سوالا توش باشه بد نیست ما هم استقبال میکنیم!!

شهلا;157123 نوشت:
پسرایی که میشناسید تو این زمینه خر شدن؟ خر شدن دختره رو صیغه کردن؟

نخیر خر شدن با یه دختر رفیق شدن بعدش هم هر چی داشتند به پاش خرج کردند به امید ازدواج دائم براش سوختند(دختره هم وعده ازدواج دائم داده بود بهشون) بعد هم یارو رفت با یکی دیگه ازدواج کرد!!! اینم خر شدنه دیگه نیست؟؟
شهلا;157123 نوشت:
چشم

چشمتون بی بلا منتظر نتایج این چشم هستم

مهدی عباس زاده;159444 نوشت:
سلام مجدد نقل نوشته اصلی توسط : اسراء طبق نظر جدید اقای مکارم در مورد عقد دختر باکره تا سن سی سالگی این است باید با اجازه پدر دختر باشد منبع روایی اش را میشود نشان بدهید؟

باسلام به شما کاربر محترم جناب مهدی عباس زاده

منبع روایی ندارد ولی تشخیص موضو ع از طرف مرجع است درسوالی که درجلسه افتاء ازمحضرش در مورد علت سی سالگی پرسیده می شود می فرماید :
چون شانس ازدواج برای دختر دراین سن کمتر است برای ازدواج در صورت صلاح و مصلحت خود نیازی به اجازه پدرنیست.

مهدی عباس زاده;159437 نوشت:
نقل نوشته اصلی توسط : اسراء اولاً:نظر اقای مکارم از احتیاط واجب به فتوا تبدیل شده است سلام دوست عزیز اسراء جان جریان رساله عربی صحت دارد؟؟


احتراماً :براساس تحقیقی که انجام شده و سوال از همکارانمان که پاسخگوی دفترایت الله مکارم هم هست چنین چیزی ما نیافتیم.

مهدی عباس زاده;159328 نوشت:
سلام علیکم دوست عزیز بهلول جان

چرا اگر فقیر و نیاز مند باشند و شما توانمند میتواند

برادر عزیز گویا حوستان نیست که خدا این همه سال الی یوم الوقت المعلوم به او روزی داده است!!
در ضمن دادن به همسر هم به شرط تمکین است یادتان نرود!!

[="blue"]سلام

این موضوع قبلاً بحث شد اگر حکومت اسلامی نبود یا نخواست بکند تکلیف چیست ایا شما جوابش را خواهی داد .

شما فکر میکنید همه مسائل را میشود با زور حل کرد برای دختر فقط کافی است پدر محبتش را از او دریغ کند بقیه اش پیش کش شما !

اگر خداوند تا یوم الوقت المعلوم به او روزی میدهد پس نفقه بر هیچ کس واجب نیست .

ظاهراً شما حواستان پرت است دختران مردم که حضرت مریم باکره نیستند که روزی انان از اسمان نازل شود ! یا لااقل بعد از صیغه شدن دیگر مانند مریم باکره نخواهند بود ، و اگر روزی انان چون مریم باکره از از اسمان نازل شود قطعاً فرشته ای نیز برای نزدیکی با انان نازل خواهد شد تا بدون انکه پرده بکارت انان اسیب ببیند از لذت دنیا بهره مند شوند و نیازی به نزدیکی با مردان بوالهوس نداشته باشند !

روزی را خدا وند میدهد ولی عامل ان مردم اند در غیر اینصورت هیچ فقیری نباید وجود داشته باشد .

شرط هم این است که دختر از پدرش تمکین کند و در صورتی که سر خود عمل کرد تکلیف برداشته میشود همانطور که خداوند تکلیف را از شیطان بر گرفت.[/]

سلام علیکم دوستان عزیز این برای اسراء جان است

اسراء;159663 نوشت:
منبع روایی ندارد ولی تشخیص موضو ع از طرف مرجع است درسوالی که درجلسه افتاء ازمحضرش در مورد علت سی سالگی پرسیده می شود می فرماید : چون شانس ازدواج برای دختر دراین سن کمتر است برای ازدواج در صورت صلاح و مصلحت خود نیازی به اجازه پدرنیست.

آیا روایتی وجود دارد که بفرماید اگر شانس ازدواج برای کسی کمتر بود دیگر نیازی به اذن پدر ندارد که آنوقت بگوییم ایشان تشخیص موضوع داده اند!! یا آن که صلاح و مصلحت ملاک است؟

اسراء;159663 نوشت:
احتراماً :براساس تحقیقی که انجام شده و سوال از همکارانمان که پاسخگوی دفترایت الله مکارم هم هست چنین چیزی ما نیافتیم.

خیلی خوشحالم که همچین چیزی نیست(البته اگه نیست) چون همچین تناقضی رو اصلا بر نمیتابم مگر آن که در فاصله زمانی اتفاق افتاده باشد و بگوییم آن که متاخر بوده نظر ایشان شده و آن رساله عربی نظر قبلی بود که با تحقیقات فراوان ایشان تبدیل به احتیاط شد و الآن هم که با تحقیقات فراوان تر تبدیل به فتوایی دیگر شده است این باز قابل توجیه است ولی آن که در یک زمان در رساله عربی چیزی و در رساله فارسی چیز دیگری باشد قابل توجیه نیست!!

سلام علیکم بهلول جان این را از اسراء جدا کردم که بحث علمی با غیر علمی قاطی نشود

بهلول;159768 نوشت:
این موضوع قبلاً بحث شد اگر حکومت اسلامی نبود یا نخواست بکند تکلیف چیست ایا شما جوابش را خواهی داد .

این که حکومت چه میکند یا چه نمیکند به من ربطی ندارد شما فرض کنید در آمریکا دارید زندگی میکنید گیریم اگر کسی شوهرش مرد حکومت وظیفه دارد خرجش را بدهد و حکومت قبول نمیکند این را آنوقت قوانین شرع که زیر سوال نمیرود
بنده نگفتم که ضامن شدم هر کس بخواهد این کار را بکند، بکند. گفتم حکمش این است حالا این که چه میشود و چه نمیشود به من ربطی ندارد.

بهلول;159768 نوشت:
شرط هم این است که دختر از پدرش تمکین کند و در صورتی که سر خود عمل کرد تکلیف برداشته میشود همانطور که خداوند تکلیف را از شیطان بر گرفت

هرگز این نیست!! شما خیلی دارید حرفهای خلاف شرع میزنید که حرف خودتان را ثابت کنید آیا تکلیف از شیطان برداشته شده؟؟ پس نباید در آتش جهنم سوزانده شود

اما این که تمکین شرط است در پرداخت نفقه هیچ وجهی ندارد ادعایی بیش نیست از طرف شما!!

باقی حرفاتون هم شوخی بوده فقط همین قدر میگویم که بنده عرض نکردم که خدا از آسمان روزی شون رو میده در جواب حرف شما حرفی زدم متناسب با حرف شما!! دقت میکردید این توهمات را نمیفرمودید

بهلول;159768 نوشت:
یا لااقل بعد از صیغه شدن دیگر مانند مریم باکره نخواهند بود

اول بروید اعتقادات خودتان را درست کنید بعد تشریف بیارید سر احکام بحث کنید!! آیا خدا برای باکره بودن به مریم روزی میداد؟؟ یا برای مطیع خدا بودن؟ اگر اولی را شرط دانستید که ..... اما دومی در مورد دختر بی بکارتی که از راه شرعی بکارتش از بین رفته هنوز جاری است چون اطاعت خدا کرده معصیت نکرده که!!

اما شما یا فراموش کردید یا برای اثبات حرفتون خودتون رو به اون راه زدید بنده عرض کردم که دو شرط دارد ازدواج موقت یکی از بین نرفتن بکارت بود دوست داشتید یه مرور بکنید بد نیست!

نقل قول:
این که حکومت چه میکند یا چه نمیکند به من ربطی ندارد شما فرض کنید در آمریکا دارید زندگی میکنید گیریم اگر کسی شوهرش مرد حکومت وظیفه دارد خرجش را بدهد و حکومت قبول نمیکند این را آنوقت قوانین شرع که زیر سوال نمیرود
بنده نگفتم که ضامن شدم هر کس بخواهد این کار را بکند، بکند. گفتم حکمش این است حالا این که چه میشود و چه نمیشود به من ربطی ندارد.

سلام

یعنی کسی که حکم شرعی صادر میکند در مورد عواقبش هیچ مسئولیتی ندارد یا حکم شرع قابل اجرا نیست !

نقل قول:
هرگز این نیست!! شما خیلی دارید حرفهای خلاف شرع میزنید که حرف خودتان را ثابت کنید آیا تکلیف از شیطان برداشته شده؟؟ پس نباید در آتش جهنم سوزانده شود
اما این که تمکین شرط است در پرداخت نفقه هیچ وجهی ندارد ادعایی بیش نیست از طرف شما!!

شما به مطالب توجه نمیکنید بنده عرضم این بود که وقتی شیطان نافرمانی کرد تکلیف از خداوند برداشته شد نه شیطان ! پس زمانی که در اثر نافرمانی تکلیف از خداوند برداشته میشود چرا نباید تکلیف از پدر برداشته شود !

نقل قول:
باقی حرفاتون هم شوخی بوده فقط همین قدر میگویم که بنده عرض نکردم که خدا از آسمان روزی شون رو میده در جواب حرف شما حرفی زدم متناسب با حرف شما!! دقت میکردید این توهمات را نمیفرمودید

خیر اینها شوخی نیست اینها واقعیتهای زمان ما است که هر وقت کم میاورید انرا به شوخی بدل میکنید و هیچ احساس مسئولیتی هم ندارید .

نقل قول:
اول بروید اعتقادات خودتان را درست کنید بعد تشریف بیارید سر احکام بحث کنید!! آیا خدا برای باکره بودن به مریم روزی میداد؟؟ یا برای مطیع خدا بودن؟ اگر اولی را شرط دانستید که ..... اما دومی در مورد دختر بی بکارتی که از راه شرعی بکارتش از بین رفته هنوز جاری است چون اطاعت خدا کرده معصیت نکرده که!!

بحث بر سر باکره بودن یا نبودن نبود شما فرمودید روزی انها را خدا میدهد بنده هم عرض کردم انکه روزی میدهد فرشته ای راهم برای سایر مسائل میفرستد وقتی گیر بیفتیم همه چیز را به خدا حواله بدهیم این چنین هم نتیجه میدهد.

نقل قول:
اما شما یا فراموش کردید یا برای اثبات حرفتون خودتون رو به اون راه زدید بنده عرض کردم که دو شرط دارد ازدواج موقت یکی از بین نرفتن بکارت بود دوست داشتید یه مرور بکنید بد نیست!

افرین به اعتقادات شما یعنی اگر دختر باکره را وطی کنند و بکارتش سالم بماند بعد میتواند شوهر کند و بگوید هیچ کس بمن دست نزده واقعاً جای تاسف دارد برای اینگونه متظاهرین به ایمان !

سلام دوستان عزیز

بهلول;159944 نوشت:
یعنی کسی که حکم شرعی صادر میکند در مورد عواقبش هیچ مسئولیتی ندارد یا حکم شرع قابل اجرا نیست

هرگز نیست!! چون حکم شرعی است نه حکومتی مثلا همین مورد حکم شرعی اش این است که جایز است اما اگر حکومتی داریم که گیر میدهد شخص بر مبنای این که ضرر در اسلام نداریم یا باید مخفیانه طوری انجام بدهد که حکومت نفهمد که به او ضرر جانی یا مالی یا آبرویی از طرف دولت نرسد(خواه دولت به اسم اسلامی باشد یا نباشد) اگر قرار بود حکم را مطابق دلخواه دولت بدهند که چیزی به دست ما نمیرسید

بهلول;159944 نوشت:
شما به مطالب توجه نمیکنید بنده عرضم این بود که وقتی شیطان نافرمانی کرد تکلیف از خداوند برداشته شد نه شیطان ! پس زمانی که در اثر نافرمانی تکلیف از خداوند برداشته میشود چرا نباید تکلیف از پدر برداشته شود

ببخشید بنده نمیدانم تکلیف از خدا برداشته شد یعنی چه آیا خدا تکلیف دارد چه کسی خدا را تکلیف کرده که حالا از او برداشته شده است؟؟ در ضمن

بهلول;159768 نوشت:
همانطور که خداوند تکلیف را از شیطان بر گرفت

این جمله شما بودا!!! یکم با اونی که الآن میگید فرق داره!!

گیریم هم که تکلیفی گردن خدا بود(که نیست چون تکلیف برای خدا معنا ندارد یکم به معنای دقیق تکلیف توجه شه مشخصه) چرا باید خدا را با خلقش مقایسه کنید؟؟(در حالی که خدا به تمام بندگان روزی میدهد چه کافر چه مومن مگه آن که مرگش فرارسد که روزی او از جهت مادی منقطع میشود!!)

بهلول;159944 نوشت:
خیر اینها شوخی نیست اینها واقعیتهای زمان ما است که هر وقت کم میاورید انرا به شوخی بدل میکنید و هیچ احساس مسئولیتی هم ندارید

کم میارید چیه؟ شما حالتون خوبه؟؟ الحمدلله که خوبید سلامتید؟ الحمدلله
مگه ما داریم نعوذ بالله دعوا میکنیم که من کم بیارم برم سراغ ....؟ نخیر ما داریم با هم حرف میزنیم آن هم به صورت کاملا غیر علمی!!
این که شما مدعی هستید که مسئولیت تمام کارهای حکومت به عهده ی مفتیان است خیلی خنده دار تر است و شوخی نما تر!! چون حیطه فتوا یه چیز است و حیطه حکومت چیز دیگری(البته اگه حکومت اسلامی باشد به فتوای مراجع احترام میگذارد ولی ....)

بهلول;159944 نوشت:
بحث بر سر باکره بودن یا نبودن نبود شما فرمودید روزی انها را خدا میدهد بنده هم عرض کردم انکه روزی میدهد فرشته ای راهم برای سایر مسائل میفرستد وقتی گیر بیفتیم همه چیز را به خدا حواله بدهیم این چنین هم نتیجه میدهد

فکر میکنم یکم بحث منحرف شده اینم نتیجه انحراف از بحثه چون اصلا بحث شیطان و اینا رو شما مطرح کردید اصلا بگید ببینم خدا قبل از این که شیطان عصیان کند چگونه به او روزی میداده است؟؟ الآن چگونه؟ الآن روزی اش قطع شده یا شیوه اش عوض شده؟ توضیح کامل لطفا مرقوم بفرمایید که انقدر بحث توی هوا پیش نرود!!
بهلول;159944 نوشت:
افرین به اعتقادات شما یعنی اگر دختر باکره را وطی کنند و بکارتش سالم بماند بعد میتواند شوهر کند و بگوید هیچ کس بمن دست نزده واقعاً جای تاسف دارد برای اینگونه متظاهرین به ایمان

ببخشید کی گفته که اگه کسی رو وطی کنند بکارتش سالم میماند؟؟ این از عجایب و نوادر است که کسی را وطی کنند(از جلو چون از پشت قطعا حرام است بحثش را مطرح نمیکنم چون ما بحث مومنین رو میکنیم نه فساق رو) و بکارتش سالم بماند
اما گیریم که شخصی ازدواج کرد مگر قرار است به شوهرش بگوید کسی بهش دست زده یا نزده؟؟ به شوهر چه؟(البته اگر مومن باشد) اگر هم بفهمد که به صورت شرعی کسی بهش دست زده چرا باید ناراحت بشود؟

نقل قول:
هرگز نیست!! چون حکم شرعی است نه حکومتی مثلا همین مورد حکم شرعی اش این است که جایز است اما اگر حکومتی داریم که گیر میدهد شخص بر مبنای این که ضرر در اسلام نداریم یا باید مخفیانه طوری انجام بدهد که حکومت نفهمد که به او ضرر جانی یا مالی یا آبرویی از طرف دولت نرسد(خواه دولت به اسم اسلامی باشد یا نباشد) اگر قرار بود حکم را مطابق دلخواه دولت بدهند که چیزی به دست ما نمیرسید
سلام

خیر چنین نیست حکم باید با توجه به شرایط زمان صادر شود و حکم کننده برای حکمش مسئول است و نمیتواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند اگر غیر ازاین بود ما اینهمه رساله نداشتیم .

نقل قول:
ببخشید بنده نمیدانم تکلیف از خدا برداشته شد یعنی چه آیا خدا تکلیف دارد چه کسی خدا را تکلیف کرده که حالا از او برداشته شده است؟؟ در ضمن
کسی نمیخواهد خداوند را مکلف کند وقتی شما فرامین خدا را اجرا کنید خدا خود را مکلف میداند که شما را به بهشت بفرشتد و الا خلف وعده کرده و خدا خلف وعده نمیکند

نقل قول:
کم میارید چیه؟ شما حالتون خوبه؟؟ الحمدلله که خوبید سلامتید؟ الحمدلله
مگه ما داریم نعوذ بالله دعوا میکنیم که من کم بیارم برم سراغ ....؟ نخیر ما داریم با هم حرف میزنیم آن هم به صورت کاملا غیر علمی!!
این که شما مدعی هستید که مسئولیت تمام کارهای حکومت به عهده ی مفتیان است خیلی خنده دار تر است و شوخی نما تر!! چون حیطه فتوا یه چیز است و حیطه حکومت چیز دیگری(البته اگه حکومت اسلامی باشد به فتوای مراجع احترام میگذارد ولی ....)
خیر ما حرف مفت نمیزنیم بلکه بحث میکنیم و در بحث کم اوردن کاملاً طبیعی است و البته انکس که همه را عوام بداند و خود را عالم در اوج بی خردیست .

بنده با حکومت کاری ندارم عرضم اینست وقتی شما نهایت امری را به حکومت حوالت میدهید مسئولیت عدم اجرای ان شما هستید و باید انرا بپذیرید یعنی فتوی باید قابلیت اجرا داشته باشد والا مفتی حرف مفت زنی بیش نیست .

نقل قول:
فکر میکنم یکم بحث منحرف شده اینم نتیجه انحراف از بحثه چون اصلا بحث شیطان و اینا رو شما مطرح کردید اصلا بگید ببینم خدا قبل از این که شیطان عصیان کند چگونه به او روزی میداده است؟؟ الآن چگونه؟ الآن روزی اش قطع شده یا شیوه اش عوض شده؟ توضیح کامل لطفا مرقوم بفرمایید که انقدر بحث توی هوا پیش نرود!!
بحث منحرف نشده شما علمش را نداری که انرا درک کنی وقتی شیطان شش هزار سال خدا را عبادت کرد خداوند او را تا مرحله فرشتگان بالا برد وقتی نافرمانی کرد بیرونش کرد شما مثل اینکه از شکم و ... بیشتر برایت قابل درک نیست .

نقل قول:
ببخشید کی گفته که اگه کسی رو وطی کنند بکارتش سالم میماند؟؟ این از عجایب و نوادر است که کسی را وطی کنند(از جلو چون از پشت قطعا حرام است بحثش را مطرح نمیکنم چون ما بحث مومنین رو میکنیم نه فساق رو) و بکارتش سالم بماند
اما گیریم که شخصی ازدواج کرد مگر قرار است به شوهرش بگوید کسی بهش دست زده یا نزده؟؟ به شوهر چه؟(البته اگر مومن باشد) اگر هم بفهمد که به صورت شرعی کسی بهش دست زده چرا باید ناراحت بشود؟
اگر بفهمد یعنی چه مگر قرار است از اغاز زندگی بنا را بر دروغ بگذاریم اگر بکارت نداشته باشد و راست بگوید بهتر است از انکه با چند نفر رابطه داشته باشه و دروغ بگوید ایا شما میفهمید وقتی معلوم شود دختری قبل از ازدواج با چندین نفر رابطه داشته چه مصیبتی بر پا میشود البته که خواهید گفت بمن چه من حکم شرعیش را گفتم عواقبش با خلق الله نادان .

سلام مجدد

بهلول;159978 نوشت:
خیر چنین نیست حکم باید با توجه به شرایط زمان صادر شود و حکم کننده برای حکمش مسئول است و نمیتواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند اگر غیر ازاین بود ما اینهمه رساله نداشتیم

ببخشید مسئولیت اجرای احکام با فقها نیست و الا هیچ فقیهی الآن حق ندارد فتوی بدهد بلکه رئیس جمهور فقط حق فتوا دارد و رئیس قوه قضاییه که این هم بطلانش واضح است آنوقت که هنوز حکومت اسلامی تشکیل نشده بود لابد باید رضا شاه فتوا میداد

بهلول;159978 نوشت:
کسی نمیخواهد خداوند را مکلف کند وقتی شما فرامین خدا را اجرا کنید خدا خود را مکلف میداند که شما را به بهشت بفرشتد و الا خلف وعده کرده و خدا خلف وعده نمیکند

اولا ابلیس بهشت نبود که از آن رانده شود!!
دوما ما از چیزی که اتفاق افتاده در مورد ابلیس حرف میزدیم نه آنچه قرار است برایش اتفاق افتد گیریم که او توبه کرد و اصلاح آیا خدا توبه او را میپذیرد یا نه و ..... این بحثها اصلا جا ندارد
بهلول;159978 نوشت:
خیر ما حرف مفت نمیزنیم بلکه بحث میکنیم و در بحث کم اوردن کاملاً طبیعی است و البته انکس که همه را عوام بداند و خود را عالم در اوج بی خردیست

سلام مارا به او برسانید
در ضمن ما بحثمان عالمانه نیست غیر علمی است زیرا بسیار بی منطق پیش میرویم در بحث چیزهایی رو وسط میارید که اصلا ربطی به اصل بحث نداره
بهلول;159978 نوشت:
بنده با حکومت کاری ندارم عرضم اینست وقتی شما نهایت امری را به حکومت حوالت میدهید مسئولیت عدم اجرای ان شما هستید و باید انرا بپذیرید یعنی فتوی باید قابلیت اجرا داشته باشد والا مفتی حرف مفت زنی بیش نیست

کسی به حکومت حواله نداد ما از لحاظ شرعی حرف میزنیم که حکومت چه وظایفی دارد نه آن که حکومت امروز چه میکند!!! امیدوارم متوجه شوید
اگر کسی میخواهد در مملکتی با دختر باکره خود ازدواج کند و دولت هم مانع نمیشود دیگر مشکل ما نیست که حکم میدهیم ازدواج با پدر صحیح نیست!! و اطرافیان و حاکم اسلامی موظف اند به لحاظ امر به معروف و نهی از منکر جلوی این ازدواج را بگیرد!
بهلول;159978 نوشت:
بحث منحرف نشده شما علمش را نداری که انرا درک کنی وقتی شیطان شش هزار سال خدا را عبادت کرد خداوند او را تا مرحله فرشتگان بالا برد وقتی نافرمانی کرد بیرونش کرد شما مثل اینکه از شکم و ... بیشتر برایت قابل درک نیست

همین خودش نشان بارز غیر علمی بودن و منحرف شدن از بحث است چون ما حرف از روزی مادی زدیم نه مقام و قرب!!!
بهلول;159978 نوشت:
اگر بفهمد یعنی چه مگر قرار است از اغاز زندگی بنا را بر دروغ بگذاریم اگر بکارت نداشته باشد و راست بگوید بهتر است از انکه با چند نفر رابطه داشته باشه و دروغ بگوید ایا شما میفهمید وقتی معلوم شود دختری قبل از ازدواج با چندین نفر رابطه داشته چه مصیبتی بر پا میشود البته که خواهید گفت بمن چه من حکم شرعیش را گفتم عواقبش با خلق الله نادان

اگر ازدواج بر مبنای شرع آغاز شود اصلا این مسائل مهم نیست
کما این که دوستان ما از همسرانشان نمیپرسند که قبل از او با چه کسانی رابطه داشته اند و برایشان هم مهم نیست که شرعا با چه کسانی رابطه داشته اند اگر هم غیر شرعی داشته اند برایشان توبه ملاک است نه سابقه زنا کردنشان
اون کسی که این کارا رو میکنه باید به فکر عاقبتش باشه و اگه از عاقبتش میترسه ایرادی نداره بگه که من با چند نفر ازدواج موقت کردم چون کار خلاف شرع نکرده که بخواد حرام باشه اعتراف بهش اگه هم مخفیانه بودنش شرط بود از آن جهت است که عرف فعلی این را اقتضا میکند اما اگر در کشوری باشد که این چیزها براشون مهم نیست(یعنی براشون شرعی بودن مهمه نه ....) لزومی به مخفی کاری هم نیست!!! همانطور که نیازی نیست که از پدر و مادرش اگه مخالف نیستند مخفی کنه و .... در کل مخفی کردن با دروغ گفتن فرق داره وقتی میگم بحث غیر علمیه ناراحت میشید شما خیلی چیزایی که مساوی نیستند رو مساوی میگیرید در حالی که همه میدونن که نگفتن با دروغ گفتن خیلی فرق میکنه!! آیا شما همه چیز را به همه کس میگویید؟؟ حال اگر نگویید دروغ گفته اید؟؟

مهدی عباس زاده;159932 نوشت:
سلام علیکم دوستان عزیز این برای اسراء جان است
آیا روایتی وجود دارد که بفرماید اگر شانس ازدواج برای کسی کمتر بود دیگر نیازی به اذن پدر ندارد که آنوقت بگوییم ایشان تشخیص موضوع داده اند!! یا آن که صلاح و مصلحت ملاک است؟

باسلام به شما کاربران محترم وجناب عباسزاده عزیز؛
همانطور که شما مطلع هستیدقرارنیست همه چیز از روایات بدست بیاید مثلاً اگر دست فقیه از ادله شرعیه کوتاه شده سراغ اصول عملیه عقلیه می رود پس همه چیز از حدیث یا ادله شرعیه نیست ضمن اینکه گاهی اوقات فقیه مذاق شارع را در استنباط احکام شرعی دخیل میکند مثلاً
کثیرالسفر از نظر مراجع به چند دسته تقسیم می شود:
1-هفته سه روز تا6ماه (سیستانی)
2-وحید 4روز تا 2ماه(در ماه15روز)
3-ایت الله صافی هر9روز 1بار حداقلش تا 3ماه
4-رهبری؛هر 9روز یک بار تا دوماه براساس روایت نیست بلکه برداشت وتشخیص موضوع از طرف مجتهد است
ونظیر موضوعات فقهی دیگر برداشت ومذاق خود مجتهد از ادله مشاهده می کنیدمثل موضوعات مستنبطه عرفیه(مثل بلاد کبیره یک مجتهدمثل امام می گوید تهران از بلاد کبیره است ولی دیگر مراجع بلاد کبیره نمی دانند در حالی که از روایات ویا قران بدست نمی اید)
موضوع مستنبطه شرعیه (اتموالصیام الی اللیل که ایا غایت داخل در مغیی هست یا نیست؟)
موضوع مستنبطه لغویه(تعریف لغت از غنا ویا مطرب بودن چیست)
ومثالهای دیگری که فقیه یابه طور مستقیم نمی تواند ازادله به تنهایی کمک بگیرد ولذا نا چار است از مسائل عقلیه یا برداشت خود از شرع را بیان کند.
که این البته در علوم دیگر هم هست که مثلاًیک پزشک یا مهندس بخاطر ممارست وسروکار زیاد داشتن بایک موضوع حدسش قوی ودقیق می شود، فقیه هم بر اساس ممارست باادله وسرو کار داشتن زیاد با ادله شرعیه حدس وبرداشت فقیه ظریف ودقیق می شودبنابراین صلاح مصلحت کسی که در فقه ید طولایی دارد می تواند اثربخش ویا حجیت داشته باشدچه بسا فقیهی داریم بر اثر ممارست کم نظرش بر می گردد.
وخلاصه اینکه تشخیص موضوعات از طرف مجتهد هم مثل دیگر فتاوا که از ادله شرعیه بدست می اید حجیت دارد.
تشکر از حوصله همه شما

نقل قول:
ببخشید مسئولیت اجرای احکام با فقها نیست و الا هیچ فقیهی الآن حق ندارد فتوی بدهد بلکه رئیس جمهور فقط حق فتوا دارد و رئیس قوه قضاییه که این هم بطلانش واضح است آنوقت که هنوز حکومت اسلامی تشکیل نشده بود لابد باید رضا شاه فتوا میداد

سلام

شما چرا مطالب را دگرگون میکنید بنده کجا گفتم مسئولیت اجرای احکام با فقیه است بنده عرضم اینست که باید حکم قابل اجرا باشد مانند اینکه فقیهی اعلام کند در قطبین نماز و روزه مانند محلهای دیگر است یعنی در قطبین باید مسئله مکان را در نظر بگیرد والا مسئولیت کسانی که روزه شش ماهه بگیرند که حتماً خواهند مرد به گردن اوست .

نقل قول:
اولا ابلیس بهشت نبود که از آن رانده شود!!
دوما ما از چیزی که اتفاق افتاده در مورد ابلیس حرف میزدیم نه آنچه قرار است برایش اتفاق افتد گیریم که او توبه کرد و اصلاح آیا خدا توبه او را میپذیرد یا نه و ..... این بحثها اصلا جا ندارد

شما چرا مطالب را کج میفهمید مگر حتماً باید شیطان در بهشت میبود تا رانده شود یعنی شما قبول ندارید شیطان رجیم است حال ممکن است جناب فقیه بفرمایید رجیم یعنی چه .
این بحثها هم جادارد چون بحث بر سر فرمانبری و نافرمانی از ولی نعمت خود است .

نقل قول:
کسی به حکومت حواله نداد ما از لحاظ شرعی حرف میزنیم که حکومت چه وظایفی دارد نه آن که حکومت امروز چه میکند!!! امیدوارم متوجه شوید

شما وقتی میفرمایید حکومت باید بگیرد و بدهد اگر به حکومت حواله نمیدهید پس به که حواله میدهید بنده هم عرض کردم شما که میدانید حکومت چنین کاری نکرده و نمیکند مسئول عواقب فتوی خود هستید .

نقل قول:
اگر کسی میخواهد در مملکتی با دختر باکره خود ازدواج کند و دولت هم مانع نمیشود دیگر مشکل ما نیست که حکم میدهیم ازدواج با پدر صحیح نیست!! و اطرافیان و حاکم اسلامی موظف اند به لحاظ امر به معروف و نهی از منکر جلوی این ازدواج را بگیرد!

حکومت چه در زمان رضا شاه و چه در زمان پسرش و چه در زمان فعلی جلوی چنین عملی را گرفته و میگیرد حال ممکن است بفرمایید این موضوع چه ربطی به بحث ما دارد !

نقل قول:
همین خودش نشان بارز غیر علمی بودن و منحرف شدن از بحث است چون ما حرف از روزی مادی زدیم نه مقام و قرب!!!

البته شما غیر از ماده برایتان نامفهوم است ما بحث کفالت کردیم و پاداش عمل مگر خدا کفیل مومنین نیست تا انان را به بهشت ببرد و از مهمتر رضایت خود از انان را به انان ابلاغ کند . ایا رضایت خدا از بنده اش مادی است ؟

نقل قول:
اگر ازدواج بر مبنای شرع آغاز شود اصلا این مسائل مهم نیست
کما این که دوستان ما از همسرانشان نمیپرسند که قبل از او با چه کسانی رابطه داشته اند و برایشان هم مهم نیست که شرعا با چه کسانی رابطه داشته اند اگر هم غیر شرعی داشته اند برایشان توبه ملاک است نه سابقه زنا کردنشان
اون کسی که این کارا رو میکنه باید به فکر عاقبتش باشه و اگه از عاقبتش میترسه ایرادی نداره بگه که من با چند نفر ازدواج موقت کردم چون کار خلاف شرع نکرده که بخواد حرام باشه اعتراف بهش اگه هم مخفیانه بودنش شرط بود از آن جهت است که عرف فعلی این را اقتضا میکند اما اگر در کشوری باشد که این چیزها براشون مهم نیست(یعنی براشون شرعی بودن مهمه نه ....) لزومی به مخفی کاری هم نیست!!! همانطور که نیازی نیست که از پدر و مادرش اگه مخالف نیستند مخفی کنه و .... در کل مخفی کردن با دروغ گفتن فرق داره وقتی میگم بحث غیر علمیه ناراحت میشید شما خیلی چیزایی که مساوی نیستند رو مساوی میگیرید در حالی که همه میدونن که نگفتن با دروغ گفتن خیلی فرق میکنه!! آیا شما همه چیز را به همه کس میگویید؟؟ حال اگر نگویید دروغ گفته اید؟؟

شما بطور کل از مرحله پرت شده اید بحث بر سر دختر باکره است و وقتی کسی با دختر باکره ازدواج میکند فرض اش باکره بودن دختر است و باکره بودن فقط به پرده بکارت نیست لذا اگر حقیقت به او گفته نشود یعنی او را فریب داده اید و این از هر دروغی بد تر است .

سلام علیکم خوفید!!

بهلول;160069 نوشت:
شما چرا مطالب را دگرگون میکنید بنده کجا گفتم مسئولیت اجرای احکام با فقیه است بنده عرضم اینست که باید حکم قابل اجرا باشد مانند اینکه فقیهی اعلام کند در قطبین نماز و روزه مانند محلهای دیگر است یعنی در قطبین باید مسئله مکان را در نظر بگیرد والا مسئولیت کسانی که روزه شش ماهه بگیرند که حتماً خواهند مرد به گردن اوست

دوست عزیز اولا بحث مسائل طبیعی با مسائل حکومتی فرق داره!! مسائل طبیعی در هر صورت انجام میشه اما مسائل حکومتی به خیلی چیزها بستگی داره یکیش اینه که حکومت بفهمه دومیش اینه که توی چه حکومتی زندگی میکنه مثلا اگه شما توی امریکا یا عراق یا افغانستان باشید شاید به راحتی این کار رو انجام بدید و کسی هم کاری به کارتون نداشته باشه
اما در قطب چه کسی بفهمه چه نفهمه شخص میمیره!! ربط به هیچ چیز دیگه نداره!!
اما آیا فقیه وظیفه داره تمام مسائل رو در نظر بگیره و فتوا بده یا یه چیز کلی رو در نظر بگیره و فتوا بده؟
میگه روزه بر اساس طلوع فجر و مغرب(زمان غروب خورشید که سرخی سمت مشرق از بین رفته) حال کسی میگه آقا ما توی فلان جا زندگی میکنیم ایشون میفرماید یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر پس با نزدیکترین محل زندگی خودتون که روز و شبشون طبیعی هست هماهنگ کنید خودتون رو
در ابتدا حکم این شخص رو نفرمود اما در ثانوی برای این که شخص اختصاصا سوال کرد جواب دادن
این هم همینطور است اگر شما در مملکتی هستید که میدانید میگیرنتون و بهتون ضرر وارد میکنن دیگر حق همچین کاری را ندارید اما مجرد احتمال حقش را باطل نمیسازد!! چون قطعی نیست

بهلول;160069 نوشت:
این بحثها هم جادارد چون بحث بر سر فرمانبری و نافرمانی از ولی نعمت خود است

ولی نعمت کیست؟؟ جز خداست؟ شما گاهی حرفهای عرفانی میزنید و گاهی حرفهای خیلی خلاف عرفان تکلیف خود را روشن کنید شما دارید حکم شرعی را با کار خدا مقایسه میکنید؟ پس اگر کسی کار بدی کرد به جای بخشش واجب است بزنیدش چون شیطان را خدا خواهد زد!!!
گذشته از این آیا اگر روز پدر و مادر فقیر گردن پسر افتاد باید از آن پسر اطاعت کنند؟ دنیا برعکس شده است؟
بهلول;160069 نوشت:
شما وقتی میفرمایید حکومت باید بگیرد و بدهد اگر به حکومت حواله نمیدهید پس به که حواله میدهید بنده هم عرض کردم شما که میدانید حکومت چنین کاری نکرده و نمیکند مسئول عواقب فتوی خود هستید

ادعا هم نشد که حکومت همچین کاری میکند!! شد؟ نشان بدهید خرجش یه نقل قول است! گفتم حکومت اسلامی موظف است بکند نه حکومت فعلی ایران این کار را میکند
ما مسئول این هستیم که فتوایمان موافق حکم خداست یا نه!! نه این که حکومت ها چه غلطها میکنند یا چه وظایفی رو ترک میکنن
بهلول;160069 نوشت:
حکومت چه در زمان رضا شاه و چه در زمان پسرش و چه در زمان فعلی جلوی چنین عملی را گرفته و میگیرد حال ممکن است بفرمایید این موضوع چه ربطی به بحث ما دارد

فعلا که بدتر از آن در اروپا دارد انجام میشود و حکومت هم صحه گذاشته است بر آن این که چه ربطی دارد شما دقت کنید میفهمید ما حکم کلی صادر میکنیم نه آن که به جزئیات حکومتها بپردازیم میگوییم حکومت اسلامی وظیفه دارد فلان کار را بکند اما کاری نداریم که حکومت اسلامی هیچ کجای جهان برقرار نشده است!!
بهلول;160069 نوشت:
البته شما غیر از ماده برایتان نامفهوم است ما بحث کفالت کردیم و پاداش عمل مگر خدا کفیل مومنین نیست تا انان را به بهشت ببرد و از مهمتر رضایت خود از انان را به انان ابلاغ کند . ایا رضایت خدا از بنده اش مادی است ؟

آقا از بحث خارج شدید ما بحثما مادی بود شکم دختر باکره بود نه روح او!!!
بهلول;160069 نوشت:
شما بطور کل از مرحله پرت شده اید بحث بر سر دختر باکره است و وقتی کسی با دختر باکره ازدواج میکند فرض اش باکره بودن دختر است و باکره بودن فقط به پرده بکارت نیست لذا اگر حقیقت به او گفته نشود یعنی او را فریب داده اید و این از هر دروغی بد تر است

در هیچ رساله ای بکارت به غیر از پرده تفسیر نشده است شما نشان بدهید در کدام رساله تفسیری غیر از این است نشان بدهید!!
ادعای دروغین هم نکنید مگر دختر قبل ازدواج گفته که بنده باکره هستم؟
تا اونجا که یادمه روایتی هست به این مضمون که ازدواج کردم با دختری فهمیدم باکره نیست گویا حضرت التفات خاصی نکردند با این عنوان که باید از هم جدا شوید و ....
اما معدود کسانی هستند که بکارت را در ازدواج شرط میکنند شما اگر بیست دفتر عقد بیاورید که بکارت در آن شرط شده باشد بنده حرف شما را قبول میکنم
غیر از اینها اگر شما گمان چیزی را دارید دلیل نمیشود نگفتن خلاف آن گمان به شما دروغ است
مثلا شما به گمان این که حسن انسان خوبی است با او دوست میشوید آیا اگر او گناهانی داشت باید به شما بگوید؟؟ این حرفها کجایش علمی است؟ شما یک مدرک برای این حرفها آوردید؟ یه حرف درست و حسابی زدید؟ همش حرفهای یک من و چند غاز میزنید! اصلاح کنید شیوه سخنرانی خودتون رو! وقتی دیدید حرفتون اشتباهه ادامه ندید

نقل قول:
دوست عزیز اولا بحث مسائل طبیعی با مسائل حکومتی فرق داره!! مسائل طبیعی در هر صورت انجام میشه اما مسائل حکومتی به خیلی چیزها بستگی داره یکیش اینه که حکومت بفهمه دومیش اینه که توی چه حکومتی زندگی میکنه مثلا اگه شما توی امریکا یا عراق یا افغانستان باشید شاید به راحتی این کار رو انجام بدید و کسی هم کاری به کارتون نداشته باشه
اما در قطب چه کسی بفهمه چه نفهمه شخص میمیره!! ربط به هیچ چیز دیگه نداره!!
اما آیا فقیه وظیفه داره تمام مسائل رو در نظر بگیره و فتوا بده یا یه چیز کلی رو در نظر بگیره و فتوا بده؟
میگه روزه بر اساس طلوع فجر و مغرب(زمان غروب خورشید که سرخی سمت مشرق از بین رفته) حال کسی میگه آقا ما توی فلان جا زندگی میکنیم ایشون میفرماید یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر پس با نزدیکترین محل زندگی خودتون که روز و شبشون طبیعی هست هماهنگ کنید خودتون رو
در ابتدا حکم این شخص رو نفرمود اما در ثانوی برای این که شخص اختصاصا سوال کرد جواب دادن
این هم همینطور است اگر شما در مملکتی هستید که میدانید میگیرنتون و بهتون ضرر وارد میکنن دیگر حق همچین کاری را ندارید اما مجرد احتمال حقش را باطل نمیسازد!! چون قطعی نیست

سلام

بحث اینست که باید فتاوی بر اساس زمان و مکان صادر شود و مفتی در مقابل صدور یا عدم صدور فتوی مناسب مسئول است نه اینکه یک چیزی به نظرش رسیده فتوائی بدهد و عاقبتش را بگردن این وان بیندازد امروز فتوی اینکه دختر باکره میتواند در هر سنی بدون اذن پدر ازدواج کند مصیبت زاست و گناهش گردن فتوی دهنده والسلام .

نقل قول:
ولی نعمت کیست؟؟ جز خداست؟ شما گاهی حرفهای عرفانی میزنید و گاهی حرفهای خیلی خلاف عرفان تکلیف خود را روشن کنید شما دارید حکم شرعی را با کار خدا مقایسه میکنید؟ پس اگر کسی کار بدی کرد به جای بخشش واجب است بزنیدش چون شیطان را خدا خواهد زد!!!
گذشته از این آیا اگر روز پدر و مادر فقیر گردن پسر افتاد باید از آن پسر اطاعت کنند؟ دنیا برعکس شده است؟

بله ولی نعمت همه خداست پس فتوی بدهید که نفقه زن را خدا میدهد و بگردن مرد نیست .

نقل قول:
ادعا هم نشد که حکومت همچین کاری میکند!! شد؟ نشان بدهید خرجش یه نقل قول است! گفتم حکومت اسلامی موظف است بکند نه حکومت فعلی ایران این کار را میکند
ما مسئول این هستیم که فتوایمان موافق حکم خداست یا نه!! نه این که حکومت ها چه غلطها میکنند یا چه وظایفی رو ترک میکنن

این فتوی ها را از کجا اورده اید که حکومت مظف به انجام ان است کدام ایه از قران کریم یا کدام حدیث مگر حکومت باید فتوی هرکس را که بر مبنای عقل خودش داده اجرا کند .

نقل قول:
فعلا که بدتر از آن در اروپا دارد انجام میشود و حکومت هم صحه گذاشته است بر آن این که چه ربطی دارد شما دقت کنید میفهمید ما حکم کلی صادر میکنیم نه آن که به جزئیات حکومتها بپردازیم میگوییم حکومت اسلامی وظیفه دارد فلان کار را بکند اما کاری نداریم که حکومت اسلامی هیچ کجای جهان برقرار نشده است!!

بله پر واضح است که شما در مقابل خلق احساس مسئولیت نمیکنید .

نقل قول:
آقا از بحث خارج شدید ما بحثما مادی بود شکم دختر باکره بود نه روح او!!!

شما هر جا که کم میاورید میزنید به صحرای محشر حال که زیر بار نمیروید پسر نوح را که باور دارید وقتی حرف شنوی نکرد خداوند به نوح فرمود او پسر تو نیست .

نقل قول:
در هیچ رساله ای بکارت به غیر از پرده تفسیر نشده است شما نشان بدهید در کدام رساله تفسیری غیر از این است نشان بدهید!!
ادعای دروغین هم نکنید مگر دختر قبل ازدواج گفته که بنده باکره هستم؟
تا اونجا که یادمه روایتی هست به این مضمون که ازدواج کردم با دختری فهمیدم باکره نیست گویا حضرت التفات خاصی نکردند با این عنوان که باید از هم جدا شوید و ....
اما معدود کسانی هستند که بکارت را در ازدواج شرط میکنند شما اگر بیست دفتر عقد بیاورید که بکارت در آن شرط شده باشد بنده حرف شما را قبول میکنم
غیر از اینها اگر شما گمان چیزی را دارید دلیل نمیشود نگفتن خلاف آن گمان به شما دروغ است
مثلا شما به گمان این که حسن انسان خوبی است با او دوست میشوید آیا اگر او گناهانی داشت باید به شما بگوید؟؟ این حرفها کجایش علمی است؟ شما یک مدرک برای این حرفها آوردید؟ یه حرف درست و حسابی زدید؟ همش حرفهای یک من و چند غاز میزنید! اصلاح کنید شیوه سخنرانی خودتون رو! وقتی دیدید حرفتون اشتباهه ادامه ندید

مگر قرار است همه چیز در رساله باشد شما که اینقدر با کمالات هستید بفرمایید مهریه دختر باکره و زن یکسان است یا خیر پرداخت مهریه دختری که بکارتش گرفته با انکه گرفته نشده یکسان است یا متفاوت اینکه در رساله چه نوشته شده چه اهمیتی دارد اینجا مردم اهمیت دارند کسی که مهریه سنگین میدهد انتظار دارد زنش دختر باکره و دست نخورده باشد حال شما بنشینید و برای خودتان فتوی صد من یک غاز بدهید کسی گوشش به این فتوی های ابکی بدهکار نیست بروید شغل دیگری برای خودتان دست وپا کنید اقا جان !

سلام دوستان عزیز

بهلول;160274 نوشت:
بحث اینست که باید فتاوی بر اساس زمان و مکان صادر شود و مفتی در مقابل صدور یا عدم صدور فتوی مناسب مسئول است نه اینکه یک چیزی به نظرش رسیده فتوائی بدهد و عاقبتش را بگردن این وان بیندازد امروز فتوی اینکه دختر باکره میتواند در هر سنی بدون اذن پدر ازدواج کند مصیبت زاست و گناهش گردن فتوی دهنده والسلام

خوب اگر این است بذار باشد به شما چه؟؟ شما که فتوی نداده اید بنده داده ام(به قول شما) و من را در قبر خودم و شما را در قبر خودتان میگذارند اگر هم میفرمایید امر به معروف و نهی از منکر میکنید باید بگویم تاثیری ندارد پس بیخبیال شید

بهلول;160274 نوشت:
بله ولی نعمت همه خداست پس فتوی بدهید که نفقه زن را خدا میدهد و بگردن مرد نیست

ببخشید شما اینقدر غیر علمی حرف میزنید که به مثال بنده توجه نکرده جواب میدهید گویا فقط قصد جواب دادن دارید و براتون ربطش به سوال آن چنان مهم نیست

پرسیدم آیا پدر و مادری که پسر وظیفه دارد خرجشان را بدهد باید مطیع پسر باشند یا خیر جواب بدید!!

بهلول;160274 نوشت:
این فتوی ها را از کجا اورده اید که حکومت مظف به انجام ان است کدام ایه از قران کریم یا کدام حدیث مگر حکومت باید فتوی هرکس را که بر مبنای عقل خودش داده اجرا کند

یه مرور بکنید میبینید که اثبات کردیم یادتان نیست که اول از همه سوالتان همین بود؟؟(بعد که جوابی نداشتید به قول خودتان کم آوردید زدید به کوچه چپ و ...) مرور کنید!!

بهلول;160274 نوشت:
شما هر جا که کم میاورید میزنید به صحرای محشر حال که زیر بار نمیروید پسر نوح را که باور دارید وقتی حرف شنوی نکرد خداوند به نوح فرمود او پسر تو نیست

آیا او را برای اطاعت نکردن از خودش خدا عذاب کرد یا فرمود انه عمل غیر صالح؟؟

بهلول;160274 نوشت:
مگر قرار است همه چیز در رساله باشد شما که اینقدر با کمالات هستید بفرمایید مهریه دختر باکره و زن یکسان است یا خیر پرداخت مهریه دختری که بکارتش گرفته با انکه گرفته نشده یکسان است یا متفاوت اینکه در رساله چه نوشته شده چه اهمیتی دارد اینجا مردم اهمیت دارند کسی که مهریه سنگین میدهد انتظار دارد زنش دختر باکره و دست نخورده باشد حال شما بنشینید و برای خودتان فتوی صد من یک غاز بدهید کسی گوشش به این فتوی های ابکی بدهکار نیست بروید شغل دیگری برای خودتان دست وپا کنید اقا جان

شرعا فرقی ندارد هیچ مرجعی هم نگفته فرق دارد(البته تا اونجا که بنده خبر دارم) اگه خلافش را دارید بیارید

نقل قول:
خوب اگر این است بذار باشد به شما چه؟؟ شما که فتوی نداده اید بنده داده ام(به قول شما) و من را در قبر خودم و شما را در قبر خودتان میگذارند اگر هم میفرمایید امر به معروف و نهی از منکر میکنید باید بگویم تاثیری ندارد پس بیخبیال شید

سلام
خوب اینکه به سلامتی رفت روی هوا مبارک است .

نقل قول:
ببخشید شما اینقدر غیر علمی حرف میزنید که به مثال بنده توجه نکرده جواب میدهید گویا فقط قصد جواب دادن دارید و براتون ربطش به سوال آن چنان مهم نیست

پرسیدم آیا پدر و مادری که پسر وظیفه دارد خرجشان را بدهد باید مطیع پسر باشند یا خیر جواب بدید!!

این را در تاپیک 30 پاسخ داده ام تشریف ببرید میبینید .

نقل قول:
یه مرور بکنید میبینید که اثبات کردیم یادتان نیست که اول از همه سوالتان همین بود؟؟(بعد که جوابی نداشتید به قول خودتان کم آوردید زدید به کوچه چپ و ...) مرور کنید!!

بنده که نشان دادم در کدام تاپیک پاسخ شما را داده ام حال ممکن است بفرمایید بنده مطابق کدام تاپیک این سئوال را کرده ام و شما مطابق کدام تاپیک پاسخ داده اید .

نقل قول:
آیا او را برای اطاعت نکردن از خودش خدا عذاب کرد یا فرمود انه عمل غیر صالح؟؟

اما تا اخرین لحظه نوح او را فراخواند و او نیامد اگر امده بود محتملاً خدا اورا میبخشید .

نقل قول:
شرعا فرقی ندارد هیچ مرجعی هم نگفته فرق دارد(البته تا اونجا که بنده خبر دارم) اگه خلافش را دارید بیارید

یعنی شما نمیدانید دختری که بکارتش برداشته نشده باشد نیمی از مهریه را میبرد جای بسی شگفتی است .

موضوع قفل شده است