اسلام و موسیقی

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اسلام و موسیقی

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
اکثر ما نظر فقهی مشهور و غالب راجع به موسیقی های حرام رو می دونیم ، اما راجع به موسیقی های حلال ، بعضی با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن و بعضی دیگه هم کاملا قطب مخالف این دسته هستن و بعضی هم کم و بیش بین این دو دسته هستن ...
دوستان بگن که از منظر فقه و اخلاق شیعی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف و همینطور طیف های مختلف موسیقی حلال ، فی نفسه یا در مجموع چه نظری رو به حقیقت نزدیکتر می دونن ؟

حکم موسیقی در اسلام چیست‌؟

غنا و موسیقی‌، و گوش دادن آن به اجماع فقهای شیعه حرام است‌، و در قرآن‌کریم آیاتی هست که مسلمانان را از غنا و موسیقی نهی می‌فرماید: "و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل‌ّ عن سبیل‌الله...;(لقمان‌، 6) بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی‌، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزأ گیرند. برای آنان عذابی خوار کننده است‌." یکی از مصادیق لهوالحدیث ـ که حرام است ـ موسیقی و غناست‌.( تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 17، ص 20، دارالکتب الاسلامیة‌. )
و همچنین در آیة 30 سوره حج می‌فرماید: "فاجتنبوا الرجس من الأوثَن واجتنبوا قول الزّور...; از بت‌های پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید" این‌جا هم یکی از موارد قول زور (سخن باطل‌) که حرام است موسیقی و غناست‌;( همان‌، ج 14، ص 91 ـ 92، دارالکتب الاسلامیة‌. )
آهنگ‌ها و آوازها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف‌) آهنگ‌ها و آوازهایی که به شیوة مجالس‌ِ عیش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پایکوبی اجرا می‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فکری و ذهنی دور می‌سازد و به بی‌بند و باری‌، لاقید بودن و بی‌تعهّد زیستن دعوت و تشویق می‌کند که اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهای مبتذل‌" می‌گویند.
ب‌) آنهایی که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) دارای معنایی با شکوه و زیباست و هم از نظر اجرا، خوب و زیبا اجرا می‌شود و در عین حال تناسب و شباهتی با ساز و آوازهای مجالس لهو، عیش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشکال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آیت‌الله فاضل لنکرانی‌، ص 252 مطبوعاتی امیر، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
ج‌) ساز و آوازهایی که نسبت به آن شک داریم و نمی‌دانیم آیا از نوع اوّل است تا از آن پرهیز کنیم و یا از نوع دوم است تا پرهیز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم‌) اشکال ندارد; امّا بهتر است که به این نوع آهنگ‌ها هم گوش نکنیم‌.
منبع:
http://www.porsemanequran.com/fa/node/1183

سلام
در اين آدرس مقالات جالبي در مورد سوال شما وجود دارد:
http://www.hawzah.net/Hawzah/Search.aspx?LanguageID=1&SearchText=%d9%85%d9%88%d8%b3%d9%8a%d9%82%d9%8a&AssetID=0

با سلام و تشکر از پاسخ سرکار نارنج گرامی

ظاهرا پاسخ شما خودش دو پاسخه و دو سلیقه ی مختلف در اون به چشم می خوره :

نقل قول:
غنا و موسیقی‌، و گوش دادن آن به اجماع فقهای شیعه حرام است‌، و در قرآن‌کریم آیاتی هست که مسلمانان را از غنا و موسیقی نهی می‌فرماید: "و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل‌ّ عن سبیل‌الله...;(لقمان‌، 6) بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی‌، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزأ گیرند. برای آنان عذابی خوار کننده است‌." یکی از مصادیق لهوالحدیث ـ که حرام است ـ موسیقی و غناست‌.( تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 17، ص 20، دارالکتب الاسلامیة‌. )
و همچنین در آیة 30 سوره حج می‌فرماید: "فاجتنبوا الرجس من الأوثَن واجتنبوا قول الزّور...; از بت‌های پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید" این‌جا هم یکی از موارد قول زور (سخن باطل‌) که حرام است موسیقی و غناست‌;( همان‌، ج 14، ص 91 ـ 92، دارالکتب الاسلامیة‌. )

سیاق این مطلب به اون گروهی می خوره که با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن ، نمی دونم منظور از غنا در عبارت بالا آواز غناست یا موسیقی غنایی به معنای عام ، احتمالا منظور از غنا در اینجا آواز غناییه ، اما اگه منظور از غنا موسیقی غنایی باشه ، از روی بی دقتی یا زیرکی موسیقی که اعم از موسیقی غناییه کنار غنا اومده و از مطلبی که طعنه به غنا می زنه برای تخطئه همه ی انواع موسیقی استفاده شده ، این مطلبی که میگم یه حدسه و باید به لحاظ تاریخی بیشتر بررسی بشه ولی به نظر می یاد که الگوی غالب یا حتی تنها الگوی موسیقی در مثلا زمان امام صادق (ع) همین موسیقی های مبتذل و غنایی بوده که گروه خاصی در مجالس لعو و لعب ازش استفاده می کردن و وقتی گفته می شده موسیقی احتمالا ذهن سراغ چنین موسیقی هایی می رفته ، به نظر می یاد روایاتی که لحن تندی راجع به موسیقی دارن باید تو این چارچوب تفسیر بشن ...

نقل قول:

آهنگ‌ها و آوازها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف‌) آهنگ‌ها و آوازهایی که به شیوة مجالس‌ِ عیش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پایکوبی اجرا می‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فکری و ذهنی دور می‌سازد و به بی‌بند و باری‌، لاقید بودن و بی‌تعهّد زیستن دعوت و تشویق می‌کند که اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهای مبتذل‌" می‌گویند.
ب‌) آنهایی که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) دارای معنایی با شکوه و زیباست و هم از نظر اجرا، خوب و زیبا اجرا می‌شود و در عین حال تناسب و شباهتی با ساز و آوازهای مجالس لهو، عیش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشکال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آیت‌الله فاضل لنکرانی‌، ص 252 مطبوعاتی امیر، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
ج‌) ساز و آوازهایی که نسبت به آن شک داریم و نمی‌دانیم آیا از نوع اوّل است تا از آن پرهیز کنیم و یا از نوع دوم است تا پرهیز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم‌) اشکال ندارد; امّا بهتر است که به این نوع آهنگ‌ها هم گوش نکنیم‌.

اما از قرار معلوم سیاق این بخش از پاسخ شما با سیاق بخش قبلی متفاوته ، در اینجا در رابطه با این بحث تفصیل داده شده و سعی شده با یه اخلاق عقلی – دینی راجع به مسئله تامل بشه ، خود من هم معتقدم که موسیقی های مختلف با عواطف و احساسات مختلفی مرتبطه و به تناسب قضاوتی که راجع به اون عواطف و احساسات می کنیم باید راجع به اونا هم قضاوت کنیم ، دسته ای از موسیقی ها با صراحت خوبی با شهوت به معنای عام اون مرتبطه و روی عقل پرده می اندازه و ... ، دسته ی دیگه موسیقی هایی هستن که با صراحت خوبی با عواطف شریفتر مرتبطن و ... ، دسته ی دیگه هم هستن که از این صراحت برخوردار نیستن و محل احتیاطن ...

seyedziya;15178 نوشت:
پیش فرض از منظر فقه و اخلاق شیعی کدوم دیدگاه راجع به موسیقی های حلال درستتره؟ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام اکثر ما نظر فقهی مشهور و غالب راجع به موسیقی های حرام رو می دونیم ، اما راجع به موسیقی های حلال ، بعضی با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن و بعضی دیگه هم کاملا قطب مخالف این دسته هستن و بعضی هم کم و بیش بین این دو دسته هستن ... دوستان بگن که از منظر فقه و اخلاق شیعی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف و همینطور طیف های مختلف موسیقی حلال ، فی نفسه یا در مجموع چه نظری رو به حقیقت نزدیکتر می دونن ؟


با عرض سلام و تشكر از سوال شما
نظر مراجع در مورد سوال شما اختلافي است
معيار در حرمت موسيقي از نظر مشهور مراجع غير از صافي وبهجت وگلپايگاني 2چيز است؛
استفاده از الاتِ مخصوص موسيقي(كه نوعا درلهو ولعب وگناه استفاده ميشود) براي اجراي موسيقي، به هر صورت باشد حرام است چه ارام باشد ويا تند باشد محزون باشد يا نباشد و...)
اگر ازالات مشترك (هم درحلال استفاده مي وشد وهم در حرام) براي اجراي موسيقي استفاده مي شود در صورتي كه موسيقي متناسب با مجلس گناه(لهو ولعب)باشدحرام است.
استفائات رهبري س/1163و1165و1150 و1132
)
بهجت وگلپايگاني در مورد موسيقي غير لهوي احتياط واجب به حرمت دادند ولي لهوي مثل ديگران حرام ميدانند
صافي گلپايگاني: كل موسيقي را حرام مي دانند

[=tahoma]به سوالات زير توجه كنيد:
اجوبه رهبري؛
آیا گوش دادن به موسیقی بسیار محزون هم اشکال دارد؟
(آیت الله خامنه ای)
[=fixedsys][=&quot]سوال از محمد[/][/]
[=fixedsys][=&quot]
در موسيقي حرام، تفاوتي بين شاد وغم انگيز بودن ان نيست وگوش دادن به هردو حرام است انچه موجب حرمت است متناسب بودن اين موسيقي با مجلس گناه،لهو لعب وعيش و نوش است به عبارتي ديگر اين موسيقي قابليت داشته باشدمجلس گناهي برپا كرد، از نوع موسيقي حرام است[/]
[/]

[=fixedsys][=&quot]1130 منظور از موسيقي مطرب ولهوي چيست ورا ه تشخيص موسيقي مطرب ولهوي از غير ان چيست؟[/][/]
[=fixedsys][=&quot]موسيقي مطرب ولهوي ان است كه به سبب ويژگي هائي كه داردانسان را از خداوند متعال وفضائل اخلاقي دور نموده وبه سمت بي بندو باري وگناه سوق مي دهدو مرجع تشخيص عرف است[/][/]
[=fixedsys][=&quot]1132 ايا معيار حرمت موسيقي فقط مطرب ولهوي بودن ان استيا اينكه ميزان ،تحريك وتهييج ان هم تاثير دارد اگر باعث حزن وگريه شنونده شود، چه حكمي دارد؟[/][/]
[=fixedsys][=&quot]ملاك ومعيا رموسيقي حرام به كيفيت نواختن موسيقي با در نظر گرفتن همه خصوصيات ويژگيهاي ان است واين كه از نوع موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجلس لهو وگناه باشد اين نوع موسيقي حرام است و( شخصيت نوازنده ، باكلام يا بي كلام،كلاسيك يا غير كلاسيك وهمچنين فرقي بين توليد داخل وخارج نيست1131 و1142 ) و هر موسيقي كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقي لهوي باشد ،حرام است اعم از اين كه مهيج باشد يا موجب حزن و اندوه وحالات ديگر در شنونده بشود يا خير.

[/][/][/]

با سلام و تشکر از پاسخ های جناب اسرا
ولی جناب اسرا همونطور که از مطلب ابتدای تاپیک روشنه من دنبال نظر فقها راجع به موسیقی حرام نبودم ، پاسخ های شما روی نظر فقها راجع به موسیقی حرام تمرکز داشت . هدف من از طرح این مطلب بررسی موسیقی حلال (بر اساس نظر مشهور) از منظر های فقهی و اخلاقی و بعد بررسی لوازم تلقی ها در این رابطه در حوزه های اجتماعی و سیاستگذاریها و ... بود ، با توجه به اینکه در مباحث فقهی بیشتر تمرکز روی موسیقی حرام بوده شاید این تاپیک با این بخش چندان هماهنگ نباشه و اگه مدیران محترم بخش دیگه ای رو متناسبتر می بینن می تونن این تاپیک رو به اون بخش منتقل کنن ...

seyedziya;16510 نوشت:
با سلام و تشکر از پاسخ های جناب اسرا ولی جناب اسرا همونطور که از مطلب ابتدای تاپیک روشنه من دنبال نظر فقها راجع به موسیقی حرام نبودم ، پاسخ های شما روی نظر فقها راجع به موسیقی حرام تمرکز داشت . هدف من از طرح این مطلب بررسی موسیقی حلال (بر اساس نظر مشهور) از منظر های فقهی و اخلاقی و بعد بررسی لوازم تلقی ها در این رابطه در حوزه های اجتماعی و سیاستگذاریها و ... بود ، با توجه به اینکه در مباحث فقهی بیشتر تمرکز روی موسیقی حرام بوده شاید این تاپیک با این بخش چندان هماهنگ نباشه و اگه مدیران محترم بخش دیگه ای رو متناسبتر می بینن می تونن این تاپیک رو به اون بخش منتقل کنن ...

باعرض سلام وتشكر از پي گيري مسولانه شما؛
اولاً؛سوال شما ابهام دارد ولطفا بيشتر توضيح دهيدو هركسي پاسخ داده از نظر شرعي به سوال شما نگاه كرده پس لطفاً بيشتر توضيح دهيد ،ضمناًاين سوال شما را به كلام ارجاع مي دهيم تا پاسخ گوي شماباشند.

نظر شما چیست ؟
چرا به موسیقی از جانب یک هنر نگاه نمیشود ؟
اسلام با هنر چه مشکلی دارد که ما در صدا و سیمای ایران یک آلت موسیقی هم مشاهده نکردیم چه برسد به ...

شکست ناپذیردر مناظره;20390 نوشت:
نظر شما چیست ؟
چرا به موسیقی از جانب یک هنر نگاه نمیشود ؟
اسلام با هنر چه مشکلی دارد که ما در صدا و سیمای ایران یک آلت موسیقی هم مشاهده نکردیم چه برسد به ...

با سلام و تشکر

دوست عزیز:Gol:

باید بدانید که لهو انواعی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
1. مشغول شدن انسان به امور غیر مهم و بی معنا و بیهوده؛ مانند بازی با تسبیح و با محاسن صورت و ...
2. مشغول شدن به اموری که اوقات فراغت را پر می کند و دارای فایدۀ عقلائی است، مانند بسیاری از بازی هائی که در این عصر رایج بوده و دارای هدف و منفعت عقلائی است.
3. مشغول شدن به اموری که باعث شادی و طرب نفسانی کاذب و خارج شدن از حد اعتدال می گردد؛ مانند غنا و نواختن و گوش دادن به موسیقی لهوی و غنائی.

در متون دینی، هیچگاه لهو به صورت فراگیر و مطلق حرام نبوده؛ بلکه نوع خاصی از آن مورد مذمت و حرمت قرار گرفته است.

"لهو حرام" آنست که شارع مقدس بطور جزئی و مشخص، به آن تصریح کرده و مورد نهی و سرزنش خود قرار داده است، مانند نواختن موسیقی و استماع آن.(احکام موسیقی، شماره 22، صص 34 و 35)

آیةالله بروجردی می فرماید: حرمت برخی انواع لهو هر چند قطعی است؛ ولی نمی توان آن را به همۀ اقسام آن سرایت داد. لهو حرام آنست که انسان را از حد اعتدال و طبیعی خود بیرون آورد و باعث کاهش یا سلب جدیت عقل شود؛ مانند برخی آهنگ های موسیقی که هر کس بشنود، او را در حرکات و رفتار بی اختیار می سازد (هر چند از عاقل ترین انسان ها باشد.) (البدر الزاهر فی صلوة الجمعه و المسافر، ص 234)

موفق باشید ...

شکست ناپذیردر مناظره;20390 نوشت:
نظر شما چیست ؟

ما در صدا و سیمای ایران یک آلت موسیقی هم مشاهده نکردیم چه برسد به ...

واقعا چه جالب به نظر من هنرمندان واقعي همان ها هستند كه با دهان(نه با آلت موسيقي) مانند ارگ سنتور سه تار تنبك و ...مي نوازند

شکست ناپذیردر مناظره;20390 نوشت:
نظر شما چیست ؟
چرا به موسیقی از جانب یک هنر نگاه نمیشود ؟
اسلام با هنر چه مشکلی دارد که ما در صدا و سیمای ایران یک آلت موسیقی هم مشاهده نکردیم چه برسد به ...

سلام
دوست من اسلام با هنر مشكلي ندارد قرآن نيمي از آن محتواي غني و نيمي از آن هنر است.
آواز دستگاه هايي دارد
راستي هنوز با قاريان قرآن درباره هنر آواز و دستگاه هايي موسيقي و نغمات قراني گفتگو كرده ايد؟
راستي مداحان و مرثيه سراها از هنر استفاده نمي كنند؟
اذان ها تواشيح ها تعذيه ها و چاوشي ها و...موسيقي خاص خود را دارند.
راستي سرود ملي و جمهوري اسلامي را بدون ابزار است؟ اغلب سريال ها و فيلم ها با موسيقي است حتما كه نبايد ابزار را بياورند صدا ها كفايت نمي كند؟

تعادل هيجاني
اسلام طرفدار تعادل است كج و مجي ممنوع است چه با ترانه هاي لهوي و چه با نغماتي كه سرشار است از سوز و انسان را به گريه در مي آورد.
كمتر كسي به قسمت دوم توجه دارد كه ما حق نداريم تعادل هيجاني خود و يا ديگران را با نغمه هاي و ترانه هاي محزون به هم بزنيم و اشك بريزيم.
(البته در عزاي ائمه ما تعادل هيجاني را حفظ مي كنيم چون همزمان شور است و شعور. هيجان است و شناخت. شور بدون شعور هم مردود است)

من شنيدم ميگن آهنگي كه انسان رو از خودش بيخود نكنه و از ياد خدا غافل نكنه مورد نداره!!

خب اين يعني چي؟

يكي با ساسي مانكنم بهش اين حس ها دست نميده ولي يكي با صداي استاد شجريان دچار اين حالتها ميشه!!

الان چه نظري ميدن فقها؟

چرا يه حكم درست درمون نميدن يا اصلا دقيق نميگن كه كلا اسلام با هنر موسيقي مخالفه؟

آراس جان سلام
بابا كجايي دير به دير مياي به ما سر مي زني
من كمي احساسي و رمانتيكم ميشه اين عكس رو عوض كنيد البته هر طور عقشته
موفق باشيد

سلام
راستي تا يادم نرفته به خدا ما هم دل داريم بدمان هم نمي آيد ترانه اي لهوي مهوي بگذاريم و بعدش چندتا بشكن هم بزنيم
اما
اما را حتما رجوع كنيد تا براي تون بگم
شايد برخي خيال كنن حاج آقا ها دل ندارن نه بابا دارن چه جورش رو هم دارن اما
برو تو سايت گشت گذاري كن بيا تا قصه را بيشتر باز كنيم

حامی;20689 نوشت:
سلام
راستي تا يادم نرفته به خدا ما هم دل داريم بدمان هم نمي آيد ترانه اي لهوي مهوي بگذاريم و بعدش چندتا بشكن هم بزنيم
اما
اما را حتما رجوع كنيد تا براي تون بگم
شايد برخي خيال كنن حاج آقا ها دل ندارن نه بابا دارن چه جورش رو هم دارن اما
برو تو سايت گشت گذاري كن بيا تا قصه را بيشتر باز كنيم

حاج آقا دست شما درد نکنه
این همه جوون رو سرکار گذاشتید که چی؟
خوب بگید شما علما موقع رسیدن به دلتون چه میکنید؟
ببینید تا شما جواب ندید جناب آراس آواتارشو عوض نمیکنه ها

حامی;20689 نوشت:
سلام
به خدا ما هم دل داريم بدمان هم نمي آيد ترانه اي لهوي مهوي بگذاريم و بعدش چندتا بشكن هم بزنيم

شايد برخي خيال كنن حاج آقا ها دل ندارن نه بابا دارن چه جورش رو هم دارن اما!

سلام
هیچ کس خیال نمی کنه که حاج آقا ها دل ندارن چون به لطف این گوشی های موبایل و اون کلیپ هایی .......... که درز کرده ! همه فهمیدن که حاج آقا ها هم دل دارن.:Khandidan!:

بهتره درباره « اما»ی آقای حامی هم کمی فکر کنید . چون بقیه جمله مربوط به همان « اما»ست .

حامی;20611 نوشت:
واقعا چه جالب به نظر من هنرمندان واقعي همان ها هستند كه با دهان(نه با آلت موسيقي) مانند ارگ سنتور سه تار تنبك و ...مي نوازند

درود بر حامی گرامی

شاید اگر از نزدیک با رموز موسیقی، بیشتر آشنا می بودید، نظر دیگری می داشتید و نوازندگان را تلویحاً رمی به بی هنری یا کم هنری نمی فرمودید.

البته درباب موسیقی، سخن بسیار است و امیدوارم با طرح مطالبی که درنظر دارم درآینده ارائه کنم، از نظر همه ی بزرگواران بهره مند شوم.

با سپاس

سیاوش بزرگمهر;20766 نوشت:
درود بر حامی گرامی

شاید اگر از نزدیک با رموز موسیقی، بیشتر آشنا می بودید، نظر دیگری می داشتید و نوازندگان را تلویحاً رمی به بی هنری یا کم هنری نمی فرمودید.

البته درباب موسیقی، سخن بسیار است و امیدوارم با طرح مطالبی که درنظر دارم درآینده ارائه کنم، از نظر همه ی بزرگواران بهره مند شوم.

با سپاس


سلام دوست من
گفته بودند در صداوسيما ابزار موسيقي نديديم من با توجه به اين سخن گفتم هنر مندان واقعي اين افراد هستند كه دهان شان جاي همه ابزارها را گرفته و با دهان خالي موسيقي (تار تنبك ارگ سنتور و...)مي نوازند.
من كسي رو محكوم به بي هنري يا كم هنري نكردم.
البته علم پيشرفت كرد اگر خدا امروز مي خواست حكم موسيقي رو با توجه به رموزش بيان كند شايد حكمش تعديل مي شد

ياد آوري
يادآوري
محل بحث ما موسيقي لهوي است نه هر موسيقي

تعريف موسيقي لهوي:
موسيقي اي را لهوي گويند كه ارتباط تنگاتنگي با قر كمر چرخش موزون دست ها و گردن و گاهي ابراز هاي هيجاني كلامي و ....دارد...

با سلام
جناب حامی ، بحث موسیقی لهوی چندان معضلی نیست و راحت پیش میره ، معضل اصلی ، که خیلی از سیاست گذاریها در عرضه ی موسیقی و مباحث اجتماعی مربوط به اون رو هم تحت تاثیر گذاشته و میذاره ، بحثی شبیه بحث نقل قول های پایینه،
با توجه به اینکه قبل از این دوستان انجمن احکام در همین تاپیک راجع به این مسئله (موسیقی حرام) مفصل صحبت کردن ، با لحاظ اونا ،برای اینکه تکرار مکررات نشه ، اگه نکات تکمیلی در این زمینه دارید بفرمایید ، و بعد روی بحثی شبیه این تمرکز کنید :

seyedziya;15178 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
اکثر ما نظر فقهی مشهور و غالب راجع به موسیقی های حرام رو می دونیم ، اما راجع به موسیقی های حلال ، بعضی با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن و بعضی دیگه هم کاملا قطب مخالف این دسته هستن و بعضی هم کم و بیش بین این دو دسته هستن ...
دوستان بگن که از منظر فقه و اخلاق شیعی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف و همینطور طیف های مختلف موسیقی حلال ، فی نفسه یا در مجموع چه نظری رو به حقیقت نزدیکتر می دونن ؟

البته من قبلا در همین تاپیک نظر خودم رو بطور خلاصه آوردم :

نقل قول:
با سلام و تشکر از پاسخ سرکار نارنج گرامی

ظاهرا پاسخ شما خودش دو پاسخه و دو سلیقه ی مختلف در اون به چشم می خوره :

نقل قول:
غنا و موسیقی‌، و گوش دادن آن به اجماع فقهای شیعه حرام است‌، و در قرآن‌کریم آیاتی هست که مسلمانان را از غنا و موسیقی نهی می‌فرماید: "و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل‌ّ عن سبیل‌الله...;(لقمان‌، 6) بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‌خرند تا مردم را از روی نادانی‌، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزأ گیرند. برای آنان عذابی خوار کننده است‌." یکی از مصادیق لهوالحدیث ـ که حرام است ـ موسیقی و غناست‌.( تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 17، ص 20، دارالکتب الاسلامیة‌. )
و همچنین در آیة 30 سوره حج می‌فرماید: "فاجتنبوا الرجس من الأوثَن واجتنبوا قول الزّور...; از بت‌های پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید" این‌جا هم یکی از موارد قول زور (سخن باطل‌) که حرام است موسیقی و غناست‌;( همان‌، ج 14، ص 91 ـ 92، دارالکتب الاسلامیة‌. )

سیاق این مطلب به اون گروهی می خوره که با موسیقی های حلال هم همدل نیستن و گوش دادن و ترویج اونا رو هم پسندیده نمی دونن ، نمی دونم منظور از غنا در عبارت بالا آواز غناست یا موسیقی غنایی به معنای عام ، احتمالا منظور از غنا در اینجا آواز غناییه ، اما اگه منظور از غنا موسیقی غنایی باشه ، از روی بی دقتی یا زیرکی موسیقی که اعم از موسیقی غناییه کنار غنا اومده و از مطلبی که طعنه به غنا می زنه برای تخطئه همه ی انواع موسیقی استفاده شده ، این مطلبی که میگم یه حدسه و باید به لحاظ تاریخی بیشتر بررسی بشه ولی به نظر می یاد که الگوی غالب یا حتی تنها الگوی موسیقی در مثلا زمان امام صادق (ع) همین موسیقی های مبتذل و غنایی بوده که گروه خاصی در مجالس لعو و لعب ازش استفاده می کردن و وقتی گفته می شده موسیقی احتمالا ذهن سراغ چنین موسیقی هایی می رفته ، به نظر می یاد روایاتی که لحن تندی راجع به موسیقی دارن باید تو این چارچوب تفسیر بشن ...

نقل قول:

آهنگ‌ها و آوازها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف‌) آهنگ‌ها و آوازهایی که به شیوة مجالس‌ِ عیش و عشرت و محافل‌ِ رقص و پایکوبی اجرا می‌شود و انسان را از حالت‌ِ اعتدال‌ِ فکری و ذهنی دور می‌سازد و به بی‌بند و باری‌، لاقید بودن و بی‌تعهّد زیستن دعوت و تشویق می‌کند که اصطلاحاً به آن "ساز و آوازهای مبتذل‌" می‌گویند.
ب‌) آنهایی که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) دارای معنایی با شکوه و زیباست و هم از نظر اجرا، خوب و زیبا اجرا می‌شود و در عین حال تناسب و شباهتی با ساز و آوازهای مجالس لهو، عیش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است‌; امّا نوع دوم اشکال ندارد.( جامع‌المسائل "استفتائات‌، آیت‌الله فاضل لنکرانی‌، ص 252 مطبوعاتی امیر، چاپ دوم‌، بهمن 1375. )
ج‌) ساز و آوازهایی که نسبت به آن شک داریم و نمی‌دانیم آیا از نوع اوّل است تا از آن پرهیز کنیم و یا از نوع دوم است تا پرهیز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم‌) اشکال ندارد; امّا بهتر است که به این نوع آهنگ‌ها هم گوش نکنیم‌.

اما از قرار معلوم سیاق این بخش از پاسخ شما با سیاق بخش قبلی متفاوته ، در اینجا در رابطه با این بحث تفصیل داده شده و سعی شده با یه اخلاق عقلی – دینی راجع به مسئله تامل بشه ، خود من هم معتقدم که موسیقی های مختلف با عواطف و احساسات مختلفی مرتبطه و به تناسب قضاوتی که راجع به اون عواطف و احساسات می کنیم باید راجع به اونا هم قضاوت کنیم ، دسته ای از موسیقی ها با صراحت خوبی با شهوت به معنای عام اون مرتبطه و روی عقل پرده می اندازه و ... ، دسته ی دیگه موسیقی هایی هستن که با صراحت خوبی با عواطف شریفتر مرتبطن و ... ، دسته ی دیگه هم هستن که از این صراحت برخوردار نیستن و محل احتیاطن ...

موضوع قفل شده است