احکام تربیتی-روان شناختي:موسیقی غم انگیز(تعامل فقه و روان شناسی)

تب‌های اولیه

996 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

حامی;145174 نوشت:
اگر خواستگاري بداند كه دختر با زور خانواده بله را مي‌خواهد بگويد آيا براي او اشكالي ندارد سر سفره عقد بنشيند؟

با سلام و احترام
با توجه به اینکه:
1. اگر زن و مرد يا يكى از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند و بعد از خواندن عقد راضى شوند و بگويند به آن عقد راضى هستيم، عقد صحيح است.
2.ضمن اینکه اگر زن ظاهرا به كراهت اذن دهد و معلوم باشد قلبا راضى است،باز هم عقد صحيح است.(1)
بنابراین برای خواستگار صرف نشستن سر سفره عقد اشکال ندارد
،مگر اینکه یقین داشته باشد زن قلبا ناراضی است و بعد از عقد هم رضایت نخواهد داد.(2)

پی نوشت:
(1)رساله امام خمینی،م2374و2370

(2)استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم به شماره02517746666

نور;145263 نوشت:
1. اگر زن و مرد يا يكى از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند و بعد از خواندن عقد راضى شوند و بگويند به آن عقد راضى هستيم، عقد صحيح است. 2.ضمن اینکه اگر زن ظاهرا به كراهت اذن دهد و معلوم باشد قلبا راضى است،باز هم عقد صحيح است.(1)

سلام.
به نظر من، این پاسخ سئوال نبود. چون فقط دو شق از سه شق قضیه بررسی شد. آنهم دو شقی که در هر دو، کراهت یا واقعی نبوده، یا اگر هم واقعی بوده پس از مدتی زوال می یابد. اما شق اصلی که کراهت، واقعی است و همچنان باقی می ماند، مورد سکوت قرار گرفته است. همچنین در شق دوم که کراهت، واقعی است اما بعد از مدتی زوال می یابد، تکلیف آن مدتی که کراهت هنوز زوال نیافته، مشخص نیست و نمی دانیم ارتباط این آقا با آن خانم (نه فقط نشستن سر سفره عقد) چه حکمی دارد.

سئوال صد و پنجاه و شش
تغییر جنسیت

پسرم مدتی بود که آرایش و لباس های زنانه داشتند با مخالفت ها و برخوردهای خانواده از منزل فراری شدند بعد از حدود یک سال متوجه شدیم به تهران رفته و آن جا با هزینه میلیونی مردی تغییر جنسیت داده و همسر او شده است.
آیا کار او درست بوده است با توجه به این که او دو جنسیتی نبوده است؟
آیا آن مرد که محرک او برای عمل بوده گناهکار و مدیون نیست؟
می گوید اگر مانع بودن من با آن مرد شوید خودکشی می کنم آیا برای ما لازم است مانع او شویم که با آن مرد ادامه زندگی دهد؟ آیا این همان همجنس بازی نیست؟
آیا این ازدواج شرعا درست است؟

سلام
سئوال دوستم یاقوت احمر مقدم است؟

سلام

و بعد از گذشت چند روز هنوز سوال من بی جواب مانده:Narahat az:

1:read:
2:read:

:Gol:

یاقوت احمر;145319 نوشت:
شق اصلی که کراهت، واقعی است و همچنان باقی می ماند، مورد سکوت قرار گرفته است.

با سلام و تشکر
اگر کراهت واقعی باشد عقد باطل است،زیرا در صحت عقد رضایت طرفین شرط است.

رساله امام خمینی،م2370

یاقوت احمر;145319 نوشت:
همچنین در شق دوم که کراهت، واقعی است اما بعد از مدتی زوال می یابد، تکلیف آن مدتی که کراهت هنوز زوال نیافته، مشخص نیست و نمی دانیم ارتباط این آقا با آن خانم (نه فقط نشستن سر سفره عقد) چه حکمی دارد.

صرف نشستن سر سفره عقد اشکال ندارد، چر اکه ممکن است هنگام عقد کراهت قلبی نباشد و یا بعد از خواندن عقد بلافاصله رضایت دهند،ولی اگر کراهت واقعی باشد و بعد از عقد هم رضایت حاصل نشود،ارتباط جایز نیست.
استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم به شماره02517743232

mkk1369;141419 نوشت:
یک سوال مگه معیار قضاوت قول زن نیست؟

با سلام و پوزش از تاخیر پاسخ
معیار قضاوت منحصر در قول زن نیست،بلکه زن در ادعایی که دارد باید دلیل بیاورد و این دلیل، یا بینه است و یا راههای دیگری که حاکم براساس آن حکم میدهد.

mkk1369;141419 نوشت:
اخه اگر زن نتونه ثابت کنه چی؟

در هر حال اذن حاکم شرط است و چنانچه حاکم به زن اجازه دهد تقاص جایز می شود.

mkk1369;141419 نوشت:
تازه مگه هر کار گری حق نداره بگه اینقدر به من بده؟(اجری در مقابل کارش؟ پس زن نمی تواتد این طور رفتار نماید؟

قیاس در احکام کار مجتهد است،لذا نمی توان با توجه به قیاس حکمی را صادر نماییم ضمن اینکه در مساله نفقه بحث شانیت مطرح است.

با سلام و احترام

جواب سئوال 155

حامی;145334 نوشت:
آیا کار او درست بوده است با توجه به این که او دو جنسیتی نبوده است؟

ظاهر این است که تغییر جنسیت مرد به زن و بالعکس بواسطه عمل جراحی حرام نیست.

حامی;145334 نوشت:
آیا آن مرد که محرک او برای عمل بوده گناهکار و مدیون نیست؟

با توجه به اینکه این کار فی نفسه حرام نیست،آن مرد هم گنهکار نیست و اگر انجام این عمل مستلزم حرام های جانبی شود،به عهده خود شخص است.

حامی;145334 نوشت:
می گوید اگر مانع بودن من با آن مرد شوید خودکشی می کنم آیا برای ما لازم است مانع او شویم که با آن مرد ادامه زندگی دهد؟ آیا این همان همجنس بازی نیست؟

در صورتی که حقیقتا تغییر جنسیت صورت گرفته باشد،مصداق همجنس بازی نیست و نیازی نیست خانواده مانع ازدواج او با آن مرد شوند.

حامی;145334 نوشت:
آیا این ازدواج شرعا درست است؟

در صورت تغییر واقعی جنسیت،ازدواج صحیح است.

پی نوشت:
(1)تحریر الوسیله،امام خمینی،ج2،ص626،م1.
(2)استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی.

سئوال صد و پنجاه و هفت
تربیت دخترانه پسر
مادر و پدرم به دلیل این که دختر دوست داشت همیشه با من مثل دخترها برخورد می‌کردند وقتی بزرگتر شدم رفتار و ظاهر من با پسران هم سن و سالم متفاوت بود و و به قول بچه ها رفتارم دخترانه بود. همین امر سبب شده بود مردان یا پسرانی از روی قصد لذت بخواهند با من ارتباط داشته باشند. ایام راهنمایی چندبار هم اغفال شدم که البته از این که سر به سرم بگذارند من را لمس کنند و ببوسند و دنبالم باشند بدم هم نمی آمد بعد از مدتی خودم هم از این نوع رابطه های استقبال می کنم و تا این که بعد از چند تجربه از ارتباط جنسی با پسران و مردان لذت می برم:
1- آیا کار پدر و مادر من در تربیت شرعا درست بوده است؟
2- خودم در خلوت تمایل داشتم ناخودآگاه لباس زنانه و آرایش زنانه داشته باشم با توجه به این که یک میل درونی من را به این سمت می کشید و من قبلاً تربیت دخترانه داشتم، گناه است؟
3- بعد از مزاحمت هایی من تمایل به همجنسم دارم، با توجه به این که من قبلا رابطه با همجنس را دوست نداشتم و بعد از درون به این سمت می رفتم آیا ارتباط من با مردان به شکل مفعول بودن گناه است؟
4- من اصلاً رغبتی به جنس مخالفم ندارم، اگر تا آخر عمرم نخواهم ازدواج کنم و دوست داشته باشم با مردان باشم این گناه است؟ در صورتی که رابطه نداشته باشم ولی مانند زنان آرایش کنم و مورد نوازش قرار بگیرم و از راه های دیگر مردی را ارضا کنم مثلا با دستم برایش خودارضایی کنم اشکال دارد؟
5- اگر نتوانم همجنس خواهی را کنار بگذارم برای این که گناه نکنیم آیا تغییر جنسیت برای من واجب نمی شود؟
6- اگر میلی به ازدواج نداشته باشم تا آخر عمر مجرد بودنم گناه نیست ؟

8- با توجه به این که من احتمال دارد نتوانم همجنس گرایی را کنار بگذارم به دلیل بیماریم آیا کار من حکم همجنس گرایی را دارد و مستحق حد شرعی هستم؟

9- اگر توبه کنم و به دلیل بیماری دوباره توبه بشکنم من گنکارم؟ و حدود درباره من باید اجرا بشود چون شکست توبه از اختیار من خارج است؟

یاقوت احمر;145077 نوشت:
پس در اینجا نیاز به مرجعی (حاکم شرع) هست که تشخیص بدهد آیا دختر واقعاً رشیده است یا نه؟

با سلام وتشکر
تشخیص بسیاری از موضوعات با رجوع به عرف متشرع آگاه است.این موضوع هم با رجوع به عرف معلوم می شود.
یاقوت احمر;145077 نوشت:

و آیا مخالفت پدر یا جد پدری بلا وجه است یا نه؟

با توجه به قیودات عبارت تحریر یعنی :میل به ازدواج ،هم کفو بودن ،بدست می آید که مخالفت آنان بلا وجه است .

جواب سوال 156

با سلام و تشکر از سوالات استاد حامی بزرگوار

تذکر:لازم به یادآوری است آنچه در پاسخ به سوالات استاد حامی ذکر می شود،بر اساس نظر امام خمینی(ره) و یا مقام معظم رهبری است،از این رو در صورت لزوم،هر مکلفی باید به نظر مرجع تقلید خود رجوع نماید.

حامی;145662 نوشت:
1- آیا کار پدر و مادر من در تربیت شرعا درست بوده است؟

اصل این نوع تربیت فی نفسه حرام نبوده است،مگر اینکه می دانستند،این نوع تربیت مقدمات حرام را فراهم می کرده است.(1)

حامی;145662 نوشت:
2- خودم در خلوت تمایل داشتم ناخودآگاه لباس زنانه و آرایش زنانه داشته باشم با توجه به این که یک میل درونی من را به این سمت می کشید و من قبلاً تربیت دخترانه داشتم، گناه است؟

پوشیدن لباس مختص به زنان و تشبه به زنان جایز نیست.(2)

حامی;145662 نوشت:
3- بعد از مزاحمت هایی من تمایل به همجنسم دارم، با توجه به این که من قبلا رابطه با همجنس را دوست نداشتم و بعد از درون به این سمت می رفتم آیا ارتباط من با مردان به شکل مفعول بودن گناه است؟

این نوع ارتباط،حتی به شکل مفعول بودن حرام است.(3)

حامی;145662 نوشت:
4- من اصلاً رغبتی به جنس مخالفم ندارم، اگر تا آخر عمرم نخواهم ازدواج کنم و دوست داشته باشم با مردان باشم این گناه است؟ در صورتی که رابطه نداشته باشم ولی مانند زنان آرایش کنم و مورد نوازش قرار بگیرم و از راه های دیگر مردی را ارضا کنم مثلا با دستم برایش خودارضایی کنم اشکال دارد؟

در ارتباط با همجنس،به هرنحوی که ارضا صورت بگیرد حرام و گناه است.(4)

حامی;145662 نوشت:
5- اگر نتوانم همجنس خواهی را کنار بگذارم برای این که گناه نکنیم آیا تغییر جنسیت برای من واجب نمی شود؟

تغییر جنسیت براى كشف و آشكار كردن واقعيت جنسى اشكال ندارد، به شرطى كه اين كار مستلزم فعل حرام و ترتّب مفسده اى نباشد.(5)

حامی;145662 نوشت:
6- اگر میلی به ازدواج نداشته باشم تا آخر عمر مجرد بودنم گناه نیست ؟

اگر بدون ازدواج کردن بتواند خود را از حرام حفظ نماید و به گناه نیفتد،ازدواج نکردن گناه نیست.(6)

حامی;145662 نوشت:
8- با توجه به این که من احتمال دارد نتوانم همجنس گرایی را کنار بگذارم به دلیل بیماریم آیا کار من حکم همجنس گرایی را دارد و مستحق حد شرعی هستم؟

حکم همجنس گرایی دارد،و مستحق حد شرعی است.(7)

حامی;145662 نوشت:
9- اگر توبه کنم و به دلیل بیماری دوباره توبه بشکنم من گنکارم؟ و حدود درباره من باید اجرا بشود چون شکست توبه از اختیار من خارج است؟

اگر کسی بعد از این عمل شنیع،توبه نماید،با شرایطی حد از او ساقط می گردد،و صرف داشتن بیماری مجوز ارتکاب گناه و سقوط حد نمی باشد.(8)

پی نوشت:
1.استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری به شماره02517743232
2.رساله امام خمینی،م846و اجوبه الاستفتائات،رهبری،س1368
3.تحریر الوسیله،امام خمینی،باب حدود،فصل دوم،م3و4
4.همان،م6
5.اجوبه الاستفتائات،رهبری،س1279
6.رساله امام خمینی،م2319
7.تحریر الوسیله،امام خمینی،باب حدود،فصل دوم،م3و4
8.همان،م8
.

نور;146398 نوشت:
جواب سوال 156 با سلام و تشکر از سوالات استاد حامی بزرگوار تذکر:لازم به یادآوری است آنچه در پاسخ به سوالات استاد حامی ذکر می شود،بر اساس نظر امام خمینی(ره) و یا مقام معظم رهبری است،از این رو در صورت لزوم،هر مکلفی باید به نظر مرجع تقلید خود رجوع نماید.

سلام
واقعا از پاسخگویی و حوصله شما تشکر می کنم.
شهادت امام صادق علیه السلام
بر همگی تسلیت باد

سئوال صد و پنجاه و هشت

بی وفایی به همسر
وقتی همسرم زنده بود به ایشان عهد کردم و قسم خوردم که بعد از مرگ ایشان هرگز ازدواج نکنم. الان بعد از سال ها از درگذشت ایشان احتمال زیاد دارد به دلیل نداشتن همسر به گناه بیفتم چگونه خودم را حفظ کنم و از سویی مرتکب بی وفایی نشوم؟

عهد و قسم مذکور به شرطی لازم الاجرا است که شرعی باشد مثلا یکی از شرایط قسم شرعی این است قسم بر ترک کاری نخورد در حالیکه انجام ان کار در نزد بیشتر مردم بهتر و پسندیده تر از ترکش باشد

و البته در این سوال قسم بر ترک ازدواج امر رایجی نیست و ازدواج کردن در نزد مردم بهتر از ترکش است

بنابراین پایبندی به این عهد و قسم واجب نیست و شخص می تواند ازدواج مجدد داشته باشد

توضیح المسائل مراجع،ج2،احکام عهدوقسم

نور;146398 نوشت:
اگر کسی بعد از این عمل شنیع،توبه نماید،با شرایطی حد از او ساقط می گردد،و صرف داشتن بیماری مجوز ارتکاب گناه و سقوط حد نمی باشد.(8)

سلام

در جهت تکمیل می شود بفرمایید شرایط ساقط شدن حد همجنس گرایی چیست؟

mkk1369;146533 نوشت:
سلام در جهت تکمیل می شود بفرمایید شرایط ساقط شدن حد همجنس گرایی چیست؟

با سلام و عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام)
اگر توبه اش قبل از شهادت شهود باشد حد از او ساقط مى گردد و اما بعد از شهادت شهود ساقط نمى شود، و اين در صورتى است كه ثبوت اين عمل به شهادت شهود باشد، اما اگر خودش اقرار كرده باشد و سپس توبه كند امام عليه السلام و همچنين على الظاهر نائب او مختار است بين اينكه عفوش كند و یا حدش را جاری سازد.
تحریر الوسیله،امام خمینی،باب حدود،فصل دوم،م8


غروب شد
خورشید رفت.آفتابگردون دنبال خورشید می گشت.
ستاره ای چشمک زد.آفتابگردون سرشو پائین انداخت! گل ها هرگز خیانت نمی‌کنند.

:Gol:


نور;146613 نوشت:
شهادت شهود ساقط نمى شود،

سلام
...

شهود مورد قبول چه شرایطی داشته باید داشته باشند؟

همان که مرد و عاقل باشند کافی است؟

آیا اگر خود شاهد مرتکب اون گناه باشد شهادتش قبول می شود؟

اگر فردی توبه کرده باشد و قبل از شهادت شهود باشد و شهود شهادت دهند
می تواند کتمان کند و دروغ بگویید؟

و انان را به دروغ گویی متهم سازد؟
و طلب غرامت نماید؟


این شرط برای هردو نوع ان جاری است؟

حکم دو جنسیتی ها چیست؟

اگر در یک زمان با مردی باشند و یک زمان دیگر بازنی چه طور؟
یا هم زمان ؟:Gol:

با سلام واحترام

mkk1369;146671 نوشت:
شهود مورد قبول چه شرایطی داشته باید داشته باشند؟ همان که مرد و عاقل باشند کافی است؟

بشهادت چهار نفر مرد جامع شرائط قبول بطريق مشاهده ، يعنى چهار نفر مردى كه عدالت و ساير شرائط قبولى شهادت را دارند شهادت دهند كه ما بچشم خود ديديم كه فلانى با فلانى همجنسبازی مى كرد.(1)

mkk1369;146671 نوشت:
آیا اگر خود شاهد مرتکب اون گناه باشد شهادتش قبول می شود؟

خیر،زیرا از عدالت خارج می شوند.(2)

mkk1369;146671 نوشت:
اگر فردی توبه کرده باشد و قبل از شهادت شهود باشد و شهود شهادت دهند می تواند کتمان کند و دروغ بگویید؟ و انان را به دروغ گویی متهم سازد؟ و طلب غرامت نماید؟ این شرط برای هردو نوع ان جاری است؟

اگر گناهش ثابت شده باشد،کتمان و اتهام به دروغ گویی دیگران معنایی ندارد ولی اگر شهادت شهود به خلاف واقع باشد شهود، حد قذف می خورند.(3)

mkk1369;146671 نوشت:
حکم دو جنسیتی ها چیست؟

ملحق به جنسیتی است که آلت تناسلى اصلیش از آن نوع جنسیت است.(4)

mkk1369;146671 نوشت:
اگر در یک زمان با مردی باشند و یک زمان دیگر بازنی چه طور؟ یا هم زمان ؟

در هر مورد در صورتی که اثبات شود،حکم همان مورد اعم از حکم زنا یا همجنسبازی اجرا می شود.(5)

پی نوشت:
1.

تحریر الوسیله،امام خمینی،باب حدود،فصل دوم،م1
2.همان
3.
تحریر الوسیله،امام خمینی،باب حدود،گفتار در موجب حد قذف
4.تحریر الوسیله،امام خمینی،باب حدود،فصل اول
5.همان.

سپاس فراروان از پاسخ تان

سئوال صد و پنجاه و نه
وصيت و ازدواج
دايي من بعد از بيماري شديدي كه سال ها گرفتارش بودند از دنيا رفتند. او وصيت كرده كه من با دخترش ازدواج كنم. احساس مي كنم كه من و دختر دايي ام با هم تناسبي نداريم؛
1- آيا عمل به اين وصيت لازم است؟
2- آيا با ازدواج نكردن سبب رنجش روح او مي شوم؟

3- اگر دختر دايي ام بفهمد كه من حاضر نيستم با او ازدواج كنم و ضربه روحي بخورد من گناهكارم؟

سلام
اینکه حتما باید به این وصیت عمل کنی،از لحاظ شرعی واجب نیست ولی از لحاظ اخلاقی تا جایی که میتونیدذ مسئله رو سریع کنار نذارید ببینید میشه جمع هر دو رو با ه داشت

سئوال 159
با سلام و سپاس

حامی;146756 نوشت:
دايي من بعد از بيماري شديدي كه سال ها گرفتارش بودند از دنيا رفتند. او وصيت كرده كه من با دخترش ازدواج كنم. احساس مي كنم كه من و دختر دايي ام با هم تناسبي نداريم؛ 1- آيا عمل به اين وصيت لازم است؟

عمل به این وصیت، شرعا واجب نیست،گرچه در صورت فراهم بودن شرایط بهتر است به آن عمل شود.

حامی;146756 نوشت:
2- آيا با ازدواج نكردن سبب رنجش روح او مي شوم؟

در صورتی که تمایل به ازدواج ندارید،بهتر است به نحو مسالمت آمیز،عدم قبول درخواست مطرح شود تا رنجشی حاصل نشود.

حامی;146756 نوشت:
3- اگر دختر دايي ام بفهمد كه من حاضر نيستم با او ازدواج كنم و ضربه روحي بخورد من گناهكارم؟

به لحاظ شرعی گناهی بر شما نیست.

پی نوشت:
استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم به شماره02517746666

سلام

آیا این مشکل با ازدواج موقت حل می شود؟

یعنی مشه با انجام این ازدواج به وصیت عمل کرد؟:Gol:

mkk1369;146983 نوشت:
آیا این مشکل با ازدواج موقت حل می شود؟ یعنی مشه با انجام این ازدواج به وصیت عمل کرد؟

با سلام و احترام
همانطور که بیان شد،عمل به وصیت در اینجا شرعا واجب نیست،ولی در صورت وجود شرایط ازدواج موقت مانعی ندارد.

سئوال صد و شصت
خمس و كودك
آيا به اموال كودك و هداياي او خمس تعلق مي گيرد؟ اگر مي گيرد چه كسي بايد بدهد او يا والدين؟ چه موقع بايد خمس را بدهند قبل با بعد از تكليف؟
از آنجايي كه كودك شناختش نسبت به اسلام قوي نيست اگر خمس دادن سبب بي رغبتي او به دين شود تكليف چيست؟

حامی;147007 نوشت:
آيا به اموال كودك و هداياي او خمس تعلق مي گيرد؟

سلام

هدیه ایی که به کودکان می دهند اصولا جزء دارایی محسوب می شود؟

حامی;147007 نوشت:
آيا به اموال كودك و هداياي او خمس تعلق مي گيرد؟ اگر مي گيرد چه كسي بايد بدهد او يا والدين؟ چه موقع بايد خمس را بدهند قبل با بعد از تكليف؟

با سلام واحترام
اگر بچه صغیر سرمایه ای داشته باشد و از آن منافعی به دست آید بنا بر احتیاط واجب بعد از آنکه بالغ شد باید خمس آن را بدهد
امام خمینی (ره)،توضیح المسائل مراجع ،ج2،م1794
حامی;147007 نوشت:
از آنجايي كه كودك شناختش نسبت به اسلام قوي نيست اگر خمس دادن سبب بي رغبتي او به دين شود تكليف چيست؟

نظر مراجع عظام در این باره متفاوت است وبرخی از فقها قائل به عدم وجوب حتی پس از بلوغ هستند ،حال اگر مقلد مرجعی باشد که نظر ایشان همانند نظر امام (ره)باشد ،وجوب خمس پس از سن بلوغ خواهد بود وشخص از زمان کودکی فاصله گرفته ومی توان با توجیهات مناسب سن ،فکر واندیشه وی را به سمت احکام الهی وآثار حیات بخش آن سوق داد واو را به انجام تکلیف تشویق وترغیب نمود.


تشكر از پاسخ سريع شما

سئوال 160
خمس سرمايه كودك و تصرف در آن قبل از بلوغ
بنا بر نظر امام خميني اگر بچه صغیر سرمایه ای داشته باشد و از آن منافعی به دست آید بنا بر احتیاط واجب بعد از آنکه بالغ شد باید خمس آن را بدهد.
اگر قبل از بلوغ از منافع اين دارايي خرج خورد و خوراكش كند آيا مال او مخلوط به حرام نيست؟ اگر او براي والدين با اين پول هديه يا شيريني براي روز مادر يا پدر بخرد استفاده اشكال دارد؟

سئوال 160
با سلام و احترام

حامی;147018 نوشت:
خمس سرمايه كودك و تصرف در آن قبل از بلوغ بنا بر نظر امام خميني اگر بچه صغیر سرمایه ای داشته باشد و از آن منافعی به دست آید بنا بر احتیاط واجب بعد از آنکه بالغ شد باید خمس آن را بدهد. اگر قبل از بلوغ از منافع اين دارايي خرج خورد و خوراكش كند آيا مال او مخلوط به حرام نيست؟ اگر او براي والدين با اين پول هديه يا شيريني براي روز مادر يا پدر بخرد استفاده اشكال دارد؟

تصرف در اموال صغیر،تا قبل از بلوغ باید به اذن ولی او باشد،در صورتی که ولی خرج کردن مال را مصلحت بداند،اشکال ندارد.

استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم به شماره02517743232

سئوال صد و شصت و دو
اگر کودک غیربالغ با پولش که خمسش را نداده برای والدین کادو و شیرینی بگیرد چه طور؟ آیا والدین می توانند مصرف و استفاده کنند؟

--------
سئوال بعدي: سئوالات افراد وسواس از كارشناس احكام و پاسخ آنها....

mkk1369;147010 نوشت:
هدیه ایی که به کودکان می دهند اصولا جزء دارایی محسوب می شود؟

با سلام وتحیت
بله جزء دارایی محسوب می شود امابر اساس نظر امام (ره)به هدیه خمس تعلق نمی گیرد.
امام خمینی (ره)،توضیح المسائل مراجع ،ج1،م1753

حامی;147236 نوشت:
اگر کودک غیربالغ با پولش که خمسش را نداده برای والدین کادو و شیرینی بگیرد چه طور؟ آیا والدین می توانند مصرف و استفاده کنند؟

کودک غیر بالغ که ممنوع التصرف است در اموال خودش و اگر خودش اقدام به خرید چیزی با پولش کند مثل خرید شیرینی یا هدیه جایز نیست و نمی توان انرا مصرف کرد

و تصرف پدر هم در اموال کودک غیر بالغ فقط در موارد مصلحت کودک است (مثلا کودک نیاز به لباس گرم یا وسیله ای دارد ولو اسباب بازی متعارف)

استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری

سئوال صد و شصت و سه

پرسش‌هاي شرعي افراد وسواسي
برخي از مراكز پاسخگويي به سئوالات ديني وجود دارد كه نسبت به جمعيت كشور و پرسشگران كم هستند. افراد وسواسي كه موضوع وسواس شان مسائل يا مناسك ديني است پيوسته به انجمن فقه اين مراكز يا دفتر مراجع تماس مي گيرند با توجه به اين كه اين گونه سئوالات جنبه اطمينان بخشي بيمارگونه دارد و سبب اعتياد فرد وسواسي به اين مراكز مي شود و از سويي وقت زيادي مي گيرد:
1- آيا تماس هاي مكرر آنها كه مانع استفاده پرسشگران ديگر است اشكال شرعي ندارد؟
2- آيا ضامن وقت كارشناسان نيستند؟
3- با توجه به اين كه اين افراد مشكلشان مشكل فكري است و كمبود اطلاعات ديني ندارند آيا شرعا كارشناس مي تواند از وقت ديگران كم بگذارد و درگير توضيح واضحات به اين افراد بشود كه در كل سودي هم ندارد؟

حامی;147651 نوشت:
1- آيا تماس هاي مكرر آنها كه مانع استفاده پرسشگران ديگر است اشكال شرعي ندارد؟ 2- آيا ضامن وقت كارشناسان نيستند؟ 3- با توجه به اين كه اين افراد مشكلشان مشكل فكري است و كمبود اطلاعات ديني ندارند آيا شرعا كارشناس مي تواند از وقت ديگران كم بگذارد و درگير توضيح واضحات به اين افراد بشود كه در كل سودي هم ندارد؟

سلام ذعلت اش آزاد نبودن این جور سایت ها است

وقتی افراد گفت و گو نکنند وسواسی میب شند

مشکل ایجاد می شه!!!!

و...

mkk1369;147654 نوشت:
سلام ذعلت اش آزاد نبودن این جور سایت ها است وقتی افراد گفت و گو نکنند وسواسی میب شند مشکل ایجاد می شه!!!!

سلام
اين سئوال مربوط به بيماران وسواسي است مثلا كساني كه غسلشان 2 ساعت طول مي كشه همه خونه را مرتب آب مي كشه. وضوش نيم ساعت طولمي كشه. الكي همه چيز را نجس مي دونه و....

حامی;147661 نوشت:
سلام اين سئوال مربوط به بيماران وسواسي است مثلا كساني كه غسلشان 2 ساعت طول مي كشه همه خونه را مرتب آب مي كشه. وضوش نيم ساعت طولمي كشه. الكي همه چيز را نجس مي دونه و....

سلام

علتشون نگرانیه که با مشاوره و دلداری حل می شه

نجات یک بنده از این مشکلات رسالت پاسخگو ها خصوصا مشاور ها (در ضمینه مشاوره برای ترک) است

و فقه هم باید میزان تنش را کم کنه

چون وقتی گفته می شه باید درست شسته شه طبیعیه آدم وسواسی می شه

مخصوصا وقتی برای مهم باشه

نمی توانند هم که عالمو ببرند حموم نشون بدند غسل کردنو می تونند؟:Gig:

پاسخ سئوال 162

با سلام و تشکر از سوالات کاربردی استاد بزرگوار جناب حامی

حامی;147651 نوشت:
1- آيا تماس هاي مكرر آنها كه مانع استفاده پرسشگران ديگر است اشكال شرعي ندارد؟ 2- آيا ضامن وقت كارشناسان نيستند؟

در صورتی که در پرسش های قبلی،حکم برایشان روشن بیان شده است،تکرار به دلیل شک و وسواس، جایز نیست و ضامن وقت سایر پرسشگران و کارشناسان خواهند شد.

حامی;147651 نوشت:
3- با توجه به اين كه اين افراد مشكلشان مشكل فكري است و كمبود اطلاعات ديني ندارند آيا شرعا كارشناس مي تواند از وقت ديگران كم بگذارد و درگير توضيح واضحات به اين افراد بشود كه در كل سودي هم ندارد؟

کارشناسان باید در حیطه تخصص خود، پاسخگو باشند،بنابراین کارشناس احکام فقط باید حکم را بیان نموده و از مشاوره به افراد وسواسی اجتناب نماید.ضمن اینکه عمل کردن برخلاف مقررات آیین نامه شغلی نیز جایزنمی باشد،مگر اینکه در گفتارش تاثیری بر پرسشگر ببیند و از مسولین مربوطه هم، اجازه در موارد خاص داشته باشد.

استفتائات شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری

سئوال صد و شصت و چهار
طلاق و وسواس

بعد از چهار سال زندگي مشترك با شوهرم كه دبير است مبتلا به وسواس شدم. او پيوسته من را امر و نهي مي كرد و بدون توجه به اين كه من موافق با اين بيماري نيستم و بيماري به من تحميل شده است با من مشاجره مي كرد. براي مداوا از روان پزشك كمك گرفتم. او براي درمان به من هزينه نمي داد از وقتي كه اين بيماري سراغم آمد شوهرم روز به روز از من فاصله مي گرفت انگار نه انگار كه من در زندگي او بيمار شده ام. وقتي شكايتي مي كردم مي گفت من وظيفه اي ندارم كه هزينه درمانت را بدهم من گرفتارم و نياز به شريك زندگي سالم و بانشاط دارم شب ها و روزهاي زيادي من را تنها رها مي كرد و به منزل مادرش مي رفت و انها هم به او بها مي داد گويي كه من در حق او ظلم مي كنم. الان شوهرم پا تو يك كفش كرده كه من را طلاق دهد :
1- آيا شوهرم واقعا نسبت به بيماري من كه به اميد او از خانه پدريم خارج شدم شرعاً مي تواند بي تفاوت باشد؟
2- آيا من كه چند سال مثل نوكرش بودم نبايد با هزينه او درمان شوم؟
3- آيا اگر به من اذن ندهد و بيماري بر من غلبه كند حق ندارم از منزا براي درمان خارج شوم و بايد بمانم تا بيماري من را از پا در آورد؟
4- براي درمان از او خواستم كه از مهريه ام هزينه را بدهد و او هرگز زير بار نرفت آيا او بدهكارم نيست و با ندادن هزينه از مهريه ام ضامن تشديد بيماري من نيست؟

5- آيا دليل او براي جدايي انساني است؟

جواب سئوال صد و شصت و چهار
طلاق و وسواس

با سلام و احترام

حامی;147815 نوشت:
1- آيا شوهرم واقعا نسبت به بيماري من كه به اميد او از خانه پدريم خارج شدم شرعاً مي تواند بي تفاوت باشد؟ 2- آيا من كه چند سال مثل نوكرش بودم نبايد با هزينه او درمان شوم؟

از لحاظ شرعی،اهمیت دادن و توجه به بیماری زن،و همچنین پرداخت هزینه درمان و معالجه زن به مقدار متعارف،(که معمولا برای هرکسی اتفاق می افتد) جز نفقه واجب محسوب می شود و به عهده مرد است،ولی بیماریهای سختی که گاهی پیش می آید مخصوصا در صورتی که هزینه زیادی داشته باشد،هزینه اش به عهده مرد نیست. بنابراین اگر وسواس جز بیماریهای متعارف به حساب آید،هزینه درمان و معالجه آن بر شوهر واجب است.(1)

حامی;147815 نوشت:
3- آيا اگر به من اذن ندهد و بيماري بر من غلبه كند حق ندارم از منزا براي درمان خارج شوم و بايد بمانم تا بيماري من را از پا در آورد؟

سقوط اذن شوهر در خروج از منزل ،در مواردی است که انجام واجب شرعی یا ضرورتهای عقلی متوقف بر خروج از منزل باشد،مانند سفر حج .در غیر این موارد،از جمله در مورد خروج برای درمان، اذن شوهر لازم است،البته براي درمان در صورت احتمال خطر بر اثر اذن ندادن و پيشرفت بيماري، زن می تواند از منزل خارج بشود. (2)

حامی;147815 نوشت:
4- براي درمان از او خواستم كه از مهريه ام هزينه را بدهد و او هرگز زير بار نرفت آيا او بدهكارم نيست و با ندادن هزينه از مهريه ام ضامن تشديد بيماري من نيست؟

چنین درخواستی مشروع بوده است، و مرد بدهکار و ضامن است.(3)

حامی;147815 نوشت:
5- آيا دليل او براي جدايي انساني است؟

گرچه حق طلاق به لحاظ شرعی بر عهده مرد است،ولی زن و مرد باید شریک غم و شادی، و خوشی و ناخوشی یکدیگر باشند. وسواس هم مانند سایر بیماریها نیاز به طول مدت درمان و اراده فرد دارد و لذا از لحاظ اخلاقی بهتر است مرد به زن در درمان این بیماری کمک کند تا اینکه پشتش را خالی نماید، البته زن هم باید در جهت رفع این مشکل و بهبودی، تلاش و اراده نماید.

پی نوشت:
1.تحریر الوسیله،ج2،ص316،م9
2.استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی و استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری
3. استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم.

سئوال صد و شصت و پنج
ميل جنسي بيمارگونه
15 سال است با شوهرم زندگي مي كنم. هرچه گفته گوش دادم مربي قرآْن بودم گفت كلاس نرو گوش دادم. در ظرف اين مدت هيچ مشكلي به غير از مشكل مسائل جنسي نداشته ايم. او بيشتر مواقع كه از كارش بر مي گردد داخل گوشي همراهش پر است از عكس و فيلم مبتذل. اصرار دارد آنها را به من نشان دهد. اگر من نبينم بد دهني مي كند و حتي مرا كتك مي زند.
از سويي به غير از ايام ماهانه كه آن هم با بد و بيراه و ناسزاي ايشان مواجهه مي شوم معمولاً 3-4 بار رابطه در روز مي خواهد هنگام رابطه هم فحش مي دهد من را كتك مي زند . اگر تمكين نكنم زندگي ام سياه مي شود. در روابط هم اصرار به روابط نامتعارف مانند فيلم هاي مبتذل دارد و من قبول نمي كنم و همين امر سبب شده زندگي مان جهنم شود. چندين بار مشاوره رفتيم ولي همه به من تذكر مي دادند كه بايد تمكين كني. ديگر از اين وضع شده ام به دادگاه خانواده رفتم و داستان زندگي ام را گفتم به ايشان گفتم كه من با ازدواج دائم و موقت شما اصلاً مشكلي ندارم ولي او زير بار نمي رود به او مي گويم از روان پزشك كمك بگير مي گويد من مشكلي ندارم تو خودت را بايد تطبيق دهي. ديگر خسته شده ام از كتك كاري ها و بد دهني هاي او مي ترسم با اين همه مشاجره دختر 8 ساله ما هم تربيتش خراب شود به همين منظور قصد داشتم از اين زندگي فرار كنم و به شهر ديگري با دخترم براي زندگي بروم.

1- آيا با اين وصف تمكين براي من روزي 3-4 بار لازم است؟

2- به شكل نا متعارف بايد تمكين كنم؟

3- اگر با كتك و فحش رابطه زناشوي اش باشد باز هم تمكين لازم است؟

4- آيا ديدن اين فيلم ها و عكس ها براي من كه مجبور مي شوم و كتك مي خورم حرام و گناه است؟ آيا او با اين كارش دو حرام (ديدن خودش و مجبور كردن من) مرتكب نمي شود؟

5- با توجه به اين كه پدر او هم با مادرش همين مشكل را داشته آيا او مي تواند بد رفتاري ها و فحش هاي خود را گردن ژنتيك بيندازد و بگويد من بي تقصيرم؟

6- آيا رجوع به روان پزشك براي درمان بد دهني ها و مشكلات رفتاري و كاهش ميل جنسي اش لازم نيست؟

7- با توجه با اين كه من توان ادامه اين زندگي با رابطه 3-4 بار در روز را ندارم و اين روابط سبب ضعف شديد من و بيماريم شده آيا براي او واجب نمي شود كه ازدواج ياازدواج هاي ديگر به شكل دائم يا موقت داشته باشد؟

8- با توجه به اين كه بد رفتاري و كتك هاي او در مورد فرزند مان هم هست اگر او درمان را قبول نكند من اجازه دارم شرعا براي تربيت صحيح فرزندم از زندگي او با فرزندم فرار كنم بدون اين كه به او چيزي بگويم؟

جواب سوال صد و شصت و پنج

باسلام و تشکر از سوالتان

حامی;148351 نوشت:
1- آيا با اين وصف تمكين براي من روزي 3-4 بار لازم است؟

اگر به حد عسر و حرج و یا ضرر قابل اعتنایی برسد،تمکین واجب نیست.(1)

حامی;148351 نوشت:
2- به شكل نا متعارف بايد تمكين كنم؟

تمکین غیر متعارف واجب نیست.(2)

حامی;148351 نوشت:
3- اگر با كتك و فحش رابطه زناشوي اش باشد باز هم تمكين لازم است؟

تمکین ساقط نمی شود و باز هم تمکین لازم است(3)

حامی;148351 نوشت:
4- آيا ديدن اين فيلم ها و عكس ها براي من كه مجبور مي شوم و كتك مي خورم حرام و گناه است؟ آيا او با اين كارش دو حرام (ديدن خودش و مجبور كردن من) مرتكب نمي شود؟

دیدن این فیلم ها و عکس ها جایز نیست.
اگر اجبار به این معنی است که اراده و اختیار از فرد ساقط می شود،گناهی بر زن نیست و گناهش برعهده شوهر است اما اگر زن با اراده و اختیار خود مرتکب حرام شد،حتی اگر اکراه داشته باشد، گناهش به عهده خودش است.(4)

حامی;148351 نوشت:
5- با توجه به اين كه پدر او هم با مادرش همين مشكل را داشته آيا او مي تواند بد رفتاري ها و فحش هاي خود را گردن ژنتيك بيندازد و بگويد من بي تقصيرم؟

خیر،با این توجیهات گناه ساقط نمی شود.(5)

حامی;148351 نوشت:
6- آيا رجوع به روان پزشك براي درمان بد دهني ها و مشكلات رفتاري و كاهش ميل جنسي اش لازم نيست؟

در صورتی که عدم مراجعه به پزشک،منجر به ضرر و خسارت جسمی یا روحی شود،مراجعه لازم است.(6)

حامی;148351 نوشت:
7- با توجه با اين كه من توان ادامه اين زندگي با رابطه 3-4 بار در روز را ندارم و اين روابط سبب ضعف شديد من و بيماريم شده آيا براي او واجب نمي شود كه ازدواج ياازدواج هاي ديگر به شكل دائم يا موقت داشته باشد؟

در صورتی که با ازدواج نکردن به گناه بیفتد،ازدواج لازم است.(7)

حامی;148351 نوشت:
8- با توجه به اين كه بد رفتاري و كتك هاي او در مورد فرزند مان هم هست اگر او درمان را قبول نكند من اجازه دارم شرعا براي تربيت صحيح فرزندم از زندگي او با فرزندم فرار كنم بدون اين كه به او چيزي بگويم؟

در این موارد باید به حاکم شرع مراجعه شود،اگر حاکم ،اجازه به ترک منزل را داد،می تواند خانه را ترک کند.(8)

پی نوشت:
1.استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
2.همان
3.استفتائات شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
4و5.استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی و استفتائات شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
6.استفتائات شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
7.رساله مراجع،احکام نکاح،اهمیت نکاح در اسلام
8.استفتائات شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم.

سلام
ممنونم از اين كه اين سئوالات نامه گونه را پاسخ به موقع و سريع مي دهيد.

سئوال صد و شصت و شش
معيار و حدود تمكين
با توجه به اين كه نياز جنسي بر حسب سن، ژنتيك، مزاج، تغذيه، محيط و.... متفاوت است اگر مردي با اين وصف نيازش شديد باشد معيار و حدود تمكين متناسب با نياز مرد است يا شرايط زن؟ به عنوانه نمونه اگر مردي هرشب نياز به رابطه زناشويي داشته باشد و زن بگويد من ماهي يك بار بيشتر نمي توانم آيا تمكين كرده است؟
با توجه به اين كه حيا اجازه نمي دهد در جامعه و عرف از تعداد اين نوع روابط سخن گفته شود و ملاك عرفي بسته است آيا ملاك فردي است؟ در صورت اختلاف در تميكن حرف زن مقدم است يا مرد؟

پاسخ سوال صد و شصت و شش

عرض سلام و ادب

حامی;148945 نوشت:
با توجه به اين كه نياز جنسي بر حسب سن، ژنتيك، مزاج، تغذيه، محيط و.... متفاوت است اگر مردي با اين وصف نيازش شديد باشد معيار و حدود تمكين متناسب با نياز مرد است يا شرايط زن؟


تمکین باید متناسب با شرایط و نیاز زن و مرد تنظیم شود و تمکین در حد متعارف بر زن واجب است. (1)

حامی;148945 نوشت:
به عنوانه نمونه اگر مردي هرشب نياز به رابطه زناشويي داشته باشد و زن بگويد من ماهي يك بار بيشتر نمي توانم آيا تمكين كرده است؟

تمکین واجب است مگر در صورتی که به حد عسر و حرج یا ضرر معتد به برسد.(2)

حامی;148945 نوشت:
با توجه به اين كه حيا اجازه نمي دهد در جامعه و عرف از تعداد اين نوع روابط سخن گفته شود و ملاك عرفي بسته است آيا ملاك فردي است؟

بر اساس استفتائات موجود این مسئله از مواردی است که تشخیص خود فرد ملاک حکم است وعرفی نخواهد بود زیرا ممکن است در نظر عرف عسروحرج نباشد اما برای همین فرد خاص حرجی باشد ،در این صورت دیگر نظر عرف ملاک ومعیار نخواهد بود .(3)

حامی;148945 نوشت:
در صورت اختلاف در تميكن حرف زن مقدم است يا مرد؟

عسر و حرج شخصی به خود فرد بر می گردد یعنی باید یقین پیدا کند که انجام عمل برایش عسر و حرج دارد .اگر زنی یقین داشته باشد که تمکین او عسر و حرج شخصی برایش دارد ، می تواند از تمکین خودداری کند و حرفش مقدم است،اما اگر مرد قانع نشد و منجر به اختلاف شد،می توانند به متخصص رجوع نمایند تا عسر و حرج برای زن تایید شود و در نهایت با عدم پذیرش این مساله از سوی مرد،باید به دادگاه مراجعه شود.(4)

پی نوشت:
1.
استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
2و3.استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
4.
استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم

سئوال 167
ميزان شريك شدن در مال همسر
من 25 سال است با شوهرم زندگي مشترك داريم در اين مدت رشد مالي كرديم شركت زديم البته من خانه دار بودم ولي در كنار همسرم در غم و شادي ايش با او بودم برايش در وظايف همسر داري و پخت و پز بشوي و بساو و....كوتاهي نكردم و او هم متناسب با وضعيت ماليش نفقه (پوشاك، غذا و مسكن و...) من را داده است. آيا از نظر شرعي در اين رشد مالي شوهرم كه در زندگي مشترك حاصل شده است سهيم هستم ؟

حامی;149236 نوشت:
سئوال 167 ميزان شريك شدن در مال همسر من 25 سال است با شوهرم زندگي مشترك داريم در اين مدت رشد مالي كرديم شركت زديم البته من خانه دار بودم ولي در كنار همسرم در غم و شادي ايش با او بودم برايش در وظايف همسر داري و پخت و پز بشوي و بساو و....كوتاهي نكردم و او هم متناسب با وضعيت ماليش نفقه (پوشاك، غذا و مسكن و...) من را داده است. آيا از نظر شرعي در اين رشد مالي شوهرم كه در زندگي مشترك حاصل شده است سهيم هستم ؟

با تشکر از سئوال شما جناب حامی عزیز

همانطور که اگر زن در زندگی درآمدی داشته باشد فی نفسه به خود او تعلق دارد درآمد مرد نیز ازآن اوست و همسرش شرعا شراکتی در آن ندارد اما اگر زن بخواهد شرعا می تواند برای کارهای خانه هم از مرد درخواست وجه کند که البته در بین خانواده های ایرانی مرسوم نیست و چنین درخواستی از طرف زن موجب تزلزل ثبات خانواده ایرانی می گردد .

پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل م 2290 ؛ استفتاء دفتر آیت الله خامنه ای در قم

سلام
به به خير مقدم ميگم به شما مدير محترم
باد آمد و بوي عنبر آورد.

يه نكته اخلاقي
به نظر من اخلاق اجتماعي و خانوادگي نمك زندگي است و بي آن زندگي با حق و حق كِشي و ببه رخ كشيدن حقوق لطفي نداره
گاهي رابطه دو دوست كه براساس اخلاق است مرز مالي را هم بر مي دارد
بايد زن و شوهر با هم دوست باشند و با قايق اخلاق در درياچه زيباي زندگي با هم به سوي خوشبختي پارو بزنند و گرنه مشاجره براي دريافت حقوق و كنار زدن اخلاق خانوادگي( ايثار، تعاون و..) زندگي را جهنم مي كنه

سئوال 168
تهيه مسكن
من در حد شأن همسرم همتراز جوانان همشأن و هم سالم نفقه (پوشاك، مسكن هرچند اجاره اي و...) همسرم را مي دهم. قصد دارم خانه بخرم ولي پول كافي براي خريد خانه مناسب و دلخواه را ندارم خانمم و خانواده ايشان به من مي گويند چون تو پسري وظيفه پدرت است كه براي خريد خانه كمكت كنند آيا شرعا آنها چنين وظيفه اي دارند؟ آيا خانواده دختر در قبال دخترشان وظيفه ندارند كمك كنند تا براي خريد خانه آنها هم كمك كنند؟

تامین نیازهای اولیه فرزند از نقه حساب میشود و به گردن پدر میباشد ولی تهیه مسکن به نحو خرید آن ،از نفقه حساب نمیشود ولی در صورت اینکه فرزند مکانی را برای سکنی نداشته باشد بر پدر لازم است که در حد توان برای تهیه یک مکان، چه به صورت اجاره ایی، و چه به هر صورت دیگر به فرزند خود کمک کند و بیشتر از این به گردن او نیست
البته این در صورتی است که فرزند خود توانایی تهیه این مکان را به هر نحو ممکن نداشته باشد

سجاد;149305 نوشت:
همانطور که اگر زن در زندگی درآمدی داشته باشد فی نفسه به خود او تعلق دارد درآمد مرد نیز ازآن اوست و همسرش شرعا شراکتی در آن ندارد اما اگر زن بخواهد شرعا می تواند برای کارهای خانه هم از مرد درخواست وجه کند که البته در بین خانواده های ایرانی مرسوم نیست و چنین درخواستی از طرف زن موجب تزلزل ثبات خانواده ایرانی می گردد .

سلام
قصد بر هم زدن روال سوالات را ندارم اما اگر لطف کنید پاسخ بدهید ممنون میشم.
موقع عقد جزء امضاهایی که مکنیم هست که زن در مال همسر که بعد از ازدواج کسب میکنه شریک است.آیا این قانون خلاف شرع است؟
موضوع قفل شده است