احکام تربیتی-روان شناختي:موسیقی غم انگیز(تعامل فقه و روان شناسی)

تب‌های اولیه

996 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

bina88;139471 نوشت:
با اجازه بنده هم 2 سوال دارم 1- این مساله بالاتفاق مورد تائید مجتهدین است یا فقط از تحریر الوسیله این حکم استخراج شده؟ 2- آیا فتوائی مبنی بر امکان نکاح موقت یا دائم برای زن شوهردار در چنین شرایطی یا شرایط مشابه از مجتهدی صادر شده با خیر. با سپاس

با تشکر از سئوال شما جناب bina88 عزیز

مسئله بالا مورد اتفاق فقهاست ازدواج زن شوهر دار زناست و فتوایی مبنی بر اجازه ازدواج برای زن شوهر دار سراغ نداریم .

در پناه حضرت حق باشید

نكته:
با توجه به پاسخ‌هاي بالا بايد بگوييم كه وقتي مردي با خانم عقد بسته اند يعني تعهد بسته اند كه در زندگي در كنار هم باشند و به هم ديگر خيانت نكنندو خارج از شرع ارتباطي نداشته باشند. اگر به هر دليلي اين امور رعايت نشود غير از اين كه خارج از حدود الهي رفته اند بر تعهد خود با همسر هم پايبند نبوده اند.
وقتي زني به دليل مشكلات زناشويي شوهر ارضا نمي شود بايد بررسي كند ببيند مشكل از كدام نوع است آيا با درمان هاي روان شناختي و دارويي قابل رفع هستند يا درمان ندارد.
1- اگر از نوع اول بود بايد مرد را تشويق كند تا پيگير درمان باشد و اگر مرد حيايي دارد آگاه شود كه حياي او بي جا است. برخي خجالت مي كشند از متخصص كمك بگيرند اين به دليل آن است كه گمان مي كنند آنها تنها اين مشكل را دارند و يا پزشك او را مسخره مي كند و يا بيماريش را غير عادي تلقي مي كند در حالي كه مشاور و پزشك برايش اين مسائل عادي است.
2- اگر از نوع دوم است. زن اگر مردش را دوست دارد و از سويي هم مي تواند خودش را كنترل كند و به گناه نيفتد اين كار به عهده او گذاشته شده كه خودش تصميم بگيرد ولي اگر نمي تواند خود را از گناه حفظ كند در واقع وفاي به شوهر و خدا را نگه نداشته است. بنابراين اين خانم در اين جا بايد از شوهر جدا شود و با نگه داشتن عده به ازدواج ديگري درآيد. اين آزادي انتخاب را خدا به زن داده و به او تكليف نكرده كه بايد به هر جان كندني است هم با شوهرت باشي و هم خودت را از گناه حفظ كني.
پس اگر امر دائر مدار گناه و جدايي شود، جدايي مقدم است.

سئوال صد و چهل و سه

ناتواني دائمي جنسي مرد
اگر مردي مشكلات جنسي داشته باشد به گونه اي كه اصلا امكان رابطه با همسر را نداشته باشد و مرد او را طلاق ندهد آيا همسر او مي تواند اين را در حكم طلاق بداند و قبل از اجراي طلاق رابطه اش را بدون عده با مرد ديگري شروع كند؟
- آيا اين خانم مي تواند براي كاهش نياز جنسي اش از فيلم‌هاي جنسي و خود ارضايي يا آلات تناسلي مصنوعي كمك بگيريد؟
- در صورتي كه خودارضايي به دست شوهر باشد يا او با وسيله او را ارضا كند چه طور؟
( من اين قدر هم بي حيا نيستم اما حيا در اين قسمت سبب بي حيايي و خيانت هاي زيادي شده است پس پيشگيري مي كنم)

حامی;139561 نوشت:
من اين قدر هم بي حيا نيستم اما حيا در اين قسمت سبب بي حيايي و خيانت هاي زيادي شده است پس پيشگيري مي كنم

استاد ما شما را می شناسیم و بیان این مطالب از سوی کسی چون شما، موجب سوء ظن نمی شود.
اما ذات برخی مسایل خیلی آدم را رنج می دهد...

حامی;139561 نوشت:
اگر مردي مشكلات جنسي داشته باشد به گونه اي كه اصلا امكان رابطه با همسر را نداشته باشد و مرد او را طلاق ندهد آيا همسر او مي تواند اين را در حكم طلاق بداند و قبل از اجراي طلاق رابطه اش را بدون عده با مرد ديگري شروع كند؟

با سلام و عرض ادب
تا قبل از اجرای صیغه طلاق و سپری شدن عده،ازدواج مجدد جایز نیست.
رساله امام خمینی،م2402

حامی;139561 نوشت:
آيا اين خانم مي تواند براي كاهش نياز جنسي اش از فيلم‌هاي جنسي و خود ارضايي يا آلات تناسلي مصنوعي كمك بگيريد؟

برانگیختن شهوت توسط فیلم های جنسی و خودارضایی به هر صورتی جایز نیست.
اجوبه الاستفتائات،رهبری،س1203

حامی;139561 نوشت:
در صورتي كه خودارضايي به دست شوهر باشد يا او با وسيله او را ارضا كند چه طور؟

استمنا به دست همسر جایز است.
اجوبه الاستفتائات،رهبری،س788

نور;139594 نوشت:
در صورتي كه خودارضايي به دست شوهر باشد يا او با وسيله او را ارضا كند چه طور؟

با سلام
قسمت دوم سئوال باقي مانده است.

حامی;139561 نوشت:
در صورتي كه خودارضايي به دست شوهر باشد يا او با وسيله او را ارضا كند چه طور؟

با سلام
با وسیله، جایز نیست،ولی می تواند با هر قسمت از بدن خود او را ارضا نماید.
استفتا شفاهی از دفتر رهبری

دوش عرفاني
هنوز لحظاتي از مهماني مان باقي مانده
حيف است آدم حمام برود و كثيف برگردد. كسي كه حمام نيامده اگر كثيف باشه از اين جهت ملامت نميشه.
پس يه دوش عرفاني بگيريم

سئوال صد و چهل و چهار
احساس ارزشمندي و صدقه گرفتن
برخي از مؤمنان وقتي مي خواهند زكات يا صدقه خود را به نيازمندي بدهند به او اعلام مي كنند كه اين پول يا كالا صدقه يا زكات است و اين احساس ارزشمندي و عزت نفس مؤمن را پايين مي آورد آيا اين كار از مصاديق اذيت و منت به شمار نمي رود كه سبب بطلان صدقه و كار نيك مي شود. از نظر شرعي اين كارشان درست است؟ يعني لازم است به طرف مقابل اعلام كنند؟

حامی;139664 نوشت:
برخي از مؤمنان وقتي مي خواهند زكات يا صدقه خود را به نيازمندي بدهند به او اعلام مي كنند كه اين پول يا كالا صدقه يا زكات است و اين احساس ارزشمندي و عزت نفس مؤمن را پايين مي آورد آيا اين كار از مصاديق اذيت و منت به شمار نمي رود كه سبب بطلان صدقه و كار نيك مي شود. از نظر شرعي اين كارشان درست است؟ يعني لازم است به طرف مقابل اعلام كنند؟

[=times new roman]با سلام و تبریک عید سعید فطر
[=&quot]چیزی را که انسان بابت زکات( یا صدقه) به فقیر می دهد لازم نیست به او بگوید که زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، مستحبّ است به طوری که دروغ نشود به اسم پیشکش بدهد[/]
[=&quot]ولی باید قصد زکات و یا صدقه نماید[/]
[/].
رساله مراجع،م1935

سئوال صد و چهل و پنج
عدالت بین دو همسر
تلاش می‌کنم که در نفقه همسرانم عدالت را اجرا کنم و در این کار موفق بوده ام ولی به دلیل خصوصیات اخلاقی و شخصیتی آنان قلبا نمی توانم هر دو را یک اندازه دوست بدارم آیا گناهکارم؟ و از عدالت خارجم؟

------------
سئوال بعدی
ازدواج موقت 99 ساله و تقسیم شب و روز بین زنان( انصراف به دائم و...)

حامی;140340 نوشت:
عدالت بین دو همسر تلاش می‌کنم که در نفقه همسرانم عدالت را اجرا کنم و در این کار موفق بوده ام ولی به دلیل خصوصیات اخلاقی و شخصیتی آنان قلبا نمی توانم هر دو را یک اندازه دوست بدارم آیا گناهکارم؟ و از عدالت خارجم؟

با سلام و احترام

در آيه 129 سوره ى نساء آمده است :
(وَ لَن تسطيعُوا اَن تَعْدِلوا بين النساء وَ لَوْ حَرَمْتُم فَلا تميلوا كلّ الميل فَتَذَروها كالمعلقة وَ اِن تصلحوا و تتقوا فان الله كان غفوراً رحيماً); «و هرگز نمى توانيد (از نظر محبت قلبى) در ميان زنان عدالت كنيد; هر چند كوشش نماييد; ولى به كلى تمايل خود را متوجه يك طرف نسازيد كه ديگرى را به صورت بلاتكليف درآوريد و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است».
عدالت از نظر محبت، در ميان همسران امكان پذير نيست، هر چند در اين زمينه كوشش شود. بديهى است كه يك قانون آسمانى نمى تواند بر خلاف فطرت باشد و يا تكليف به آن چه قدرت انسان در آن نيست نمايد و از آن جا كه محبت هاى قلبى، عوامل مختلفى دارد كه بعضاً از اختيار انسان بيرون است، دستور به رعايت عدالت در مورد آن داده نشده است; ولى نسبت به اعمال و رفتار و رعايت حقوق در ميان همسران كه براى انسان، امكان پذير است، روى عدالت تأكيد شده است. در عين حال براى اين كه مردان از اين حكم، سوء استفاده نكنند مى فرمايد: «اكنون كه نمى توانيد مساوات كامل را از نظر محبت ميان همسران خود رعايت كنيد، لااقل تمام تمايل قلبى خود را متوجه يكى از آنان نسازيد كه ديگرى به صورت بلاتكليف درآيد و حقوق او نيز عملا ضايع شود».
امام صادق-عليه السلام- فرمودند: اما منظور از عدالت در آيه 129 سوره ى نساء كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبى است.(1)

از نظر فقهی نیز رعایت عدالت در پرداخت نفقه و حق قسم است و تمایز در علاقه قلبی خروج از عدالت محسوب نمی شود و فرد گنهکار نیست.(2)

پی نوشت:
(1)تفسير نمونه، ج 4، ص 153وص 155 به نقل از تفسير برهان، ج 1، ص 420.
(2)استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری.

نور;140473 نوشت:
با سلام و احترام در آيه 129 سوره ى نساء آمده است : (وَ لَن تسطيعُوا اَن تَعْدِلوا بين النساء وَ لَوْ حَرَمْتُم فَلا تميلوا كلّ الميل فَتَذَروها كالمعلقة وَ اِن تصلحوا و تتقوا فان الله كان غفوراً رحيماً); «و هرگز نمى توانيد (از نظر محبت قلبى) در ميان زنان عدالت كنيد; هر چند كوشش نماييد; ولى به كلى تمايل خود را متوجه يك طرف نسازيد كه ديگرى را به صورت بلاتكليف درآوريد و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است». عدالت از نظر محبت، در ميان همسران امكان پذير نيست، هر چند در اين زمينه كوشش شود. بديهى است كه يك قانون آسمانى نمى تواند بر خلاف فطرت باشد و يا تكليف به آن چه قدرت انسان در آن نيست نمايد و از آن جا كه محبت هاى قلبى، عوامل مختلفى دارد كه بعضاً از اختيار انسان بيرون است، دستور به رعايت عدالت در مورد آن داده نشده است; ولى نسبت به اعمال و رفتار و رعايت حقوق در ميان همسران كه براى انسان، امكان پذير است، روى عدالت تأكيد شده است. در عين حال براى اين كه مردان از اين حكم، سوء استفاده نكنند مى فرمايد: «اكنون كه نمى توانيد مساوات كامل را از نظر محبت ميان همسران خود رعايت كنيد، لااقل تمام تمايل قلبى خود را متوجه يكى از آنان نسازيد كه ديگرى به صورت بلاتكليف درآيد و حقوق او نيز عملا ضايع شود». امام صادق-عليه السلام- فرمودند: اما منظور از عدالت در آيه 129 سوره ى نساء كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبى است.(1) از نظر فقهی نیز رعایت عدالت در پرداخت نفقه و حق قسم است و تمایز در علاقه قلبی خروج از عدالت محسوب نمی شود و فرد گنهکار نیست.(2)

ممنونم از پاسخ دقیق و مستندتان

روزی خانمی تماس گرفت دلم بد جوری به حالش سوخت می گفت:
من سنی ازم گذشته شوهرم رفته همسر بسیار جوانی گرفته است وقتی به مشاورانی مشکلم را گفتم گفتند تمکین کند و نیاز شوهرت را رفع کن لباس خوب بپوش و....مثل این که اینها متوجه نمی شوند که اون خانم جوان است و من خیلی از او مسن ترم هر کاری بکنم او از من جلوتر است.
این خانم با همسر دیگر شوهرش در یک منزل بودند این خانم می گفت من برای آشپزی به آشپزخانه می روم ولی آن زن به من اجازه نمی دهد به او کمک کنم مجبور می شوم خودم جداگانه غذا بپزم وقتی شوهرم میاد با آن خانم جوان به اتاق دیگری می رونم با هم غذا می خورند و می گویند و می خندند....

برخورد این مرد و همسر دومش از رفتار انسانی خارج است. این مرد هوس ران است و همسر دوم هم باید بنشیند تا روزی هم او به آرشیو بپیوندد.
بله عدالت در نفقه باید رعایت شود و در مهرورزی اگرچه عدالت حقیقی ممکن نیست ولی نباید وجدان را زیر پا گذاشت و عمدا کم گذاشت این نکته را قرآن شریف با ظرافت بیان کرده است.
نکته:
اگر خانمی به هر دلیلی خواست همسر سه شود دو کار بکند:
1- ببیند با غول بی شاخ و دوم ازدواج می کند یا یک انسان.
2- خودش را جای همسر اول بگذارد کسی که یک عمر با خوشی و تلخی های آن مرد ساخته
3-بدانید که اگر مردی در حق زن اول نامردی می تواند بکند در حق او هم می تواند.

سلام يه سوال؟اينكه خدا به مردان فرموده بازنهاتون به انصاف رفتار كنيد ميشه نتيجه گرفت كه اگر مردي ازدواج ميكند حداقل رضايت همسر اولش را نيز جلب كند؟يا هيچ ربطي بهم نداره؟و اگر خانمي در اين مورد ناراحت يا افسرده شه بر همسرش گناه نيست؟چرا كسي جوابم نميده در يه تاپيك ديگه هم مطرح كردم اخه اينجوري حق خانمش ضايع ميشه اگه مردا خودشون جاي ان خانم بزارن دوست داشتند يكي باهاشون اين كار كنه؟

با توجه به مطالعاتی که داشته ام باید بگویم که
نکات روان شناختی اي زيادي در آيه زير وجود دارد
مى فرمايد:
«اكنون كه نمى توانيد مساوات كامل را از نظر محبت ميان همسران خود رعايت كنيد، لااقل تمام تمايل قلبى خود را متوجه يكى از آنان نسازيد كه ديگرى به صورت بلاتكليف درآيد و حقوق او نيز عملا ضايع شود». 129/ نساء

اين آيه باید تحلیل روان شناختی شود بنای قرآن بر اختصار است اما این کار مفسر و اسلام شناس است که با توجه به سیاق آیات قرآن و روایات به توصیف، تبین و یا تحلیل آیات بر آید.
اگر مردی در عدالت در نفقه کم بیاورد که در مهرورزی کارش به ناکجا آباد می رسد.
قرآن که کتاب زندگی ساز است به حق سفارش می کند از زن و ضعیف حمایت می کند کار افراد خودخواه را رد می کند و....اجازه نمی دهد یک انسان که به تعبیر قرآن حکم همه انسان ها را دارد بازیچه یک فردی شود که از انسانیت بویی نبرده است.
زن بیشتر از این که بدن مرد برایش مهم باشد مهر و عاطفه او برایش مهم است اگر مردی در این قسمت تلاش کند تا دل همسرش را به دست آورد که کار سختی هم هست در واقع همسرش نیز به او عشق می ورزد. اما واقعا از کی ساخته است وجدان هم این جا قاضی خوبی است.
بارها و بارها در این زمینه نوشته ام
متأسفانه برخی فقط مخالفت می کنند اما من حرفم این است که
1- این حکم الهی برای مصادیقی در جامعه امده است و گرنه با حکمت خدا سازگاري دارد كه حكمي را بيان كند ولي در جامعه مصداقي نداشته باشد.

2- در جامعه زنان و مردانی بدون اجبار دیگران راضی به این ازدواج می شودند و واقعا ازدواج می کنند.

3- خودمان را جای زنانی بگذاریم که غیر از این راه راه دیگری ندارد و همسر دائمی و زن دوم شدن را به مراتب بهتر از همسر موقت شدن می دانند. ( خود این خانم ها ادعا دارند که زنانی که مخالف اند جای ما نیستند چون خرشان از پل گذشته برای ما هم تصمیم می گیرند. این خانم ها می گویند اگر همسر اول باشیم دلمان درد نمی کند که همسر دوم باشیم ولی وقتی نیست و سال ها تنها هستیم چه کنیم)

= پس ما ضوابط را مشخص کنیم آگاهی بدهیم تا آسیب ها مهار شود. شلوغ بازی کردن رد کردن بی دلیل حکم خدا به دلیل این که با سلیقه ما جور نمی آید حاصلش مانند ازدواج موقت های( نه موقت ) اهل تسنن می شود که نمودار آن را ارائه دادم انها با یک حکم الهی که ضوابط دارد مخالفت کردند ولی نیازهای جامعه به انها فهماند که داستان چیزی دیگری است به همین دلیل ازدواج های مضحک موقت ( به ظاهر دائم ) زیادی بین انها شکل گرفت مانند مسیار، زواج نهاری، ابتعاث، مطیار،‌ سیاحی و...

سئوال صد و چهل و شش
كشتن دختر
دختر 27 ساله ام بعد از ظهر كه مي رود فردا صبح به خانه برمي‌گردد و آبروي من را توي فاميل و همسايه ها برده است نمي توانم اين وضع را تحمل كنم قصد دارم او را با سم بكشم آيا شرعا اشكالي دارد چون حيثت كل خانواده ما را لكه دار كرده است؟

حامی;140683 نوشت:
سئوال 146
كشتن دختر
دختر 27 ساله ام بعد از ظهر كه مي رود فردا صبح به خانه برمي‌گردد و آبروي من را توي فاميل و همسايه ها برده است نمي توانم اين وضع را تحمل كنم قصد دارم او را با سم بكشم آيا شرعا اشكالي دارد چون حيثت كل خانواده ما را لكه دار كرده است؟

با سلام وتشکر از استاد حامی
کشتن او شرعا جایز نیست اما اگر دچار فساد اخلاقی است باید از طریق تذکر ونصیحت ونهی از منکر اقدام نمود ودر صورتی که مؤثر نباشدو دلایل اثبات جرم وفساد موجود باشد ، از طریق مراجع قضایی امر را پی گیری نمایند.
مقام معظم رهبریر ،اجوبة الاستفتائات ،با استفاده از س1080

عترت;140889 نوشت:
با سلام وتشکر از استاد حامی کشتن او شرعا جایز نیست اما اگر دچار فساد اخلاقی است باید از طریق تذکر ونصیحت ونهی از منکر اقدام نمود ودر صورتی که مؤثر نباشدو دلایل اثبات جرم وفساد موجود باشد ، از طریق مراجع قضایی امر را پی گیری نمایند. مقام معظم رهبریر ،اجوبة الاستفتائات ،با استفاده از س1080

سلام بر شما و همه همراهان این تاپیک کاربردی
ممنونم از پاسخ تان

سئوال صد و چهل و هفت
آیا برادران یا پدر حق دارند این دختر را تنبیه بدنی کنند و یا او را در اتاق زندانی کنند؟
و آیا پدر می تواند او را به حال خود رها کند و به خانه راه ندهد و شرعاً بگوید من نسبت به او هیچ تعهدی (عاطفی - ارثی و...) ندارم و فرزندم نیست؟

نور;140473 نوشت:
با سلام و احترام

در آيه 129 سوره ى نساء آمده است :
(وَ لَن تسطيعُوا اَن تَعْدِلوا بين النساء وَ لَوْ حَرَمْتُم فَلا تميلوا كلّ الميل فَتَذَروها كالمعلقة وَ اِن تصلحوا و تتقوا فان الله كان غفوراً رحيماً); «و هرگز نمى توانيد (از نظر محبت قلبى) در ميان زنان عدالت كنيد; هر چند كوشش نماييد; ولى به كلى تمايل خود را متوجه يك طرف نسازيد كه ديگرى را به صورت بلاتكليف درآوريد و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است».
عدالت از نظر محبت، در ميان همسران امكان پذير نيست، هر چند در اين زمينه كوشش شود. بديهى است كه يك قانون آسمانى نمى تواند بر خلاف فطرت باشد و يا تكليف به آن چه قدرت انسان در آن نيست نمايد و از آن جا كه محبت هاى قلبى، عوامل مختلفى دارد كه بعضاً از اختيار انسان بيرون است، دستور به رعايت عدالت در مورد آن داده نشده است; ولى نسبت به اعمال و رفتار و رعايت حقوق در ميان همسران كه براى انسان، امكان پذير است، روى عدالت تأكيد شده است. در عين حال براى اين كه مردان از اين حكم، سوء استفاده نكنند مى فرمايد: «اكنون كه نمى توانيد مساوات كامل را از نظر محبت ميان همسران خود رعايت كنيد، لااقل تمام تمايل قلبى خود را متوجه يكى از آنان نسازيد كه ديگرى به صورت بلاتكليف درآيد و حقوق او نيز عملا ضايع شود».
امام صادق-عليه السلام- فرمودند: اما منظور از عدالت در آيه 129 سوره ى نساء كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبى است.(1)

از نظر فقهی نیز رعایت عدالت در پرداخت نفقه و حق قسم است و تمایز در علاقه قلبی خروج از عدالت محسوب نمی شود و فرد گنهکار نیست.(2)

پی نوشت:
(1)تفسير نمونه، ج 4، ص 153وص 155 به نقل از تفسير برهان، ج 1، ص 420.
(2)استفتا شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری.

با سلام فكر ميكنم ابراز علاقه بايد يكسان باشه ولي اينكه كسي در قلبش يكي را بيشتر دوست داشته باشه هيچ گناهي نيست

با تشکر از سئوال شما جناب حامی عزیز

حامی;140895 نوشت:
آیا برادران یا پدر حق دارند این دختر را تنبیه بدنی کنند و یا او را در اتاق زندانی کنند؟

اگر گناه دختر استمرار دارد می توانند بعد از طی مراحل نهی از منکر و عدم تأثیر آن ، او را تنبیه (در حدی که موجب دیه نشود) یا زندانی کنند .

حامی;140895 نوشت:
و آیا پدر می تواند او را به حال خود رها کند و به خانه راه ندهد و شرعاً بگوید من نسبت به او هیچ تعهدی (عاطفی - ارثی و...) ندارم و فرزندم نیست؟

پدر حق ندارد فرزندی را که استقلال مالی ندارد و فقیر محسوب می شود ، رها کند اگر به فرض مصلحت است که او را از خانه خود بیرون کند و موجب تجری و بدتر شدن وضعیتش نمی شود ، باز هم باید نفقه او را که مناسب شأنش باشد ، بپردازد . (1)

سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

سئوال صد و چهل و هشت
مؤاخذه پدر
پدر من در حق مادرم بي انصافي مي‌كند از او بيگاري مي‌كشد و برخورد غير انساني با او دارد و در نفقه او با اين كه دارد كم مي‌گذارد اجازه رفع مشكل با حَكم و مشاوره نمي دهد:
آيا من حق دارم با اين پدر كه نصيحت پذير نيست برخورد تند كنم؟
آيا مي توانم به زور نفقه مادرم را از او بگيرم و به مادرم بدهم؟

حامی;140962 نوشت:
آيا من حق دارم با اين پدر كه نصيحت پذير نيست برخورد تند كنم؟

واجب است که با زبان نرم ومراعات احترام اییشان ،امر به معروف ونهی ازمنکر نمایید.
حامی;140962 نوشت:
آيا مي توانم به زور نفقه مادرم را از او بگيرم و به مادرم بدهم؟

گرفتن نفقه مراتبی دارد که بخشی از آن عبارت ازست از :
اگر از پرداخت نفقه امتناع ورزد حاکم او را مجبور به پرداخت می کندواگر حاکم نباشد ،مؤمنان عادل واگر آنها نباشند مؤمنان فاسق باید اورا مجبور به پرداخت نمایند واگر اجبار او مممکن نباشد ومالی داشته باشد زوجه می تواند به اندازه نفقه از آن برداردواگر فرد دیگری بخواهد در مال او تصرف نماید تا حق زوجه را بگیرد باید با اجازه حاکم شرع (مرجع تقلید ویا نمایندگان مرجع )تصرف نماید .
اگر با رعایت این مراتب بنا باشد فرزند نفقه را از پدر بگیرد باید با رعایت احترام پدر این وظیفه را انجام دهد.
با استفاده از :
مقام معظم رهبری ،اجوبةالاستفتائات ،کتاب امر به معروف ،س1070
امام خمینی (ره)،تحریرالوسیله ،ج2،نفقه اقارب ،م14

سئوال صد و چهل و نه
دعوا سر نفقه
زنی از جیب شوهر پول بر می دارد چون ادعا دارد که همسرش نفقه کامل به او نمی دهد ولی مرد ادعا دارد نفقه کامل به شما پرداخت می کنم. چگونه این مشاجره را فیصله دهند؟ حق با مرد است یا زن؟ معیار قضاوت صحیح چیست؟ اگر بگوییم عرف باز هم هر کدام ادعا دارند که عرف به من حق می دهد؟

عترت;141241 نوشت:
اگر از پرداخت نفقه امتناع ورزد حاکم او را مجبور به پرداخت می کند

دادگاه های ما حکم حاکم شرع را دارند؟

با تشکر از سئوال شما جناب حامی گرامی

حامی;141252 نوشت:
سئوال 149 دعوا سر نفقه زنی از جیب شوهر پول بر می دارد چون ادعا دارد که همسرش نفقه کامل به او نمی دهد ولی مرد ادعا دارد نفقه کامل به شما پرداخت می کنم. چگونه این مشاجره را فیصله دهند؟ حق با مرد است یا زن؟ معیار قضاوت صحیح چیست؟ اگر بگوییم عرف باز هم هر کدام ادعا دارند که عرف به من حق می دهد؟

زن حق تقاص و گرفتن نفقه از جیب شوهر را ندارد مگر اینکه با آوردن بینه ثابت کند شأن او بیش از مبلغی است که شوهر می دهد و حاکم شرع هم به او اجازه تقاص بدهد .

حامی;141253 نوشت:
دادگاه های ما حکم حاکم شرع را دارند؟

بله دادگاه های ما حکم حاکم شرع را دارند (1)

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

سئوال صد و پنجاه
تحريم جنسي
شوهرم مي داند كه من نسبت به مسائل زناشويي نياز دارم او هر گاه از من ناراحتي اي داشته باشد رابطه جنسي و زناشويي را تعطيل مي‌كند تا از من انتقام بگيريد بارها به او گفتم كه اين كارش سبب گناه (خودارضايي، زناي ذهني و...)من مي شود:
1- آيا او حق دارد با من اين گونه برخورد كند؟
2- گناهي صورت بگيرد من مقصرم يا او؟
3- اگر زن نياز جنسي داشته باشد مرد نبايد تمكين كند تا به گناه نيفتد يا فقط از نظر شرعي تمكين وظيفه زن در قبال مردش است؟

------------
سئوالات بعدي:
-نقش كلمات عاطفي زن یا مرد در حفظ هم( به ویژه زن)/ جواز یا وجوب دروغ به دليل فوايد/ و...

- اگر مردی بفهمد دختر به زور پدرش بله ازدواج را گفته آیا ازدواج او درست است لازم نیست عقب برود.
- خمس بچه و دلخوری؟
- نذر یا وصیت برای ازدواج با...
- دندان پزشك (معاينه و....)
- ابراز علاقه به استاد
- جراحي بيني - دفع مسخره كردن

حامی;141252 نوشت:
زنی از جیب شوهر پول بر می دارد چون ادعا دارد که همسرش نفقه کامل به او نمی دهد ولی مرد ادعا دارد نفقه کامل به شما پرداخت می کنم. چگونه این مشاجره را فیصله دهند؟ حق با مرد است یا زن؟ معیار قضاوت صحیح چیست؟

سلام

یک سوال مگه معیار قضاوت قول زن نیست؟

سجاد;141354 نوشت:
زن حق تقاص و گرفتن نفقه از جیب شوهر را ندارد مگر اینکه با آوردن بینه ثابت کند شأن او بیش از مبلغی است که شوهر می دهد و حاکم شرع هم به او اجازه تقاص بدهد .

؟

اخه اگر زن نتونه ثابت کنه چی؟

تازه مگه هر کار گری حق نداره بگه اینقدر به من بده؟(اجری در مقابل کارش؟

پس زن نمی تواتد این طور رفتار نماید؟

عترت;140889 نوشت:
کشتن او شرعا جایز نیست

سلام

س اینکه قصاص نمی شوند دلیلی بر جایز بود نیست؟

چرا قصاص نمی شوند

یعنی حتما باید عذاب اخروی ببینند یا کلا گناه نیست؟

عترت;140889 نوشت:
از طریق مراجع قضایی امر را پی گیری نمایند.

می شه توضیح بدهید؟

با سلام و تشکر از استاد حامی بزرگوار

حامی;141417 نوشت:
تحريم جنسي شوهرم مي داند كه من نسبت به مسائل زناشويي نياز دارم او هر گاه از من ناراحتي اي داشته باشد رابطه جنسي و زناشويي را تعطيل مي‌كند تا از من انتقام بگيريد بارها به او گفتم كه اين كارش سبب گناه (خودارضايي، زناي ذهني و...)من مي شود: 1- آيا او حق دارد با من اين گونه برخورد كند؟

2- گناهي صورت بگيرد من مقصرم يا او؟

3- اگر زن نياز جنسي داشته باشد مرد نبايد تمكين كند تا به گناه نيفتد يا فقط از نظر شرعي تمكين وظيفه زن در قبال مردش است؟



1.آنچه بر مرد واجب است اين كه بیش از چهار ماه عمل نزديكي با زن دائمی خود را ترک نکند.
رساله مراجع،م2418

2.اگر مرد به وظیفه اش عمل نماید،گناهی متوجه او نیست.

3.چنانکه بیان شد بر مرد هم واجب است كه تا قبل از چهار ماه با زنش عمل نزديكي داشته باشد و در صورتي كه زن تا قبل از چهار ماه به گناه مي افتد ونمي تواند صبر كند بنابر احتياط واجب بر مرد است كه به نزدیکی با زن مبادرت كند يا اينكه اورا طلاقش دهد تا راه برايش باز شود.

العروة الوثقي ج2، م7و8

سئوال صد و پنجاه و یک
اگر زن نياز داشته باشد و مرد قبل از چهار ماه به مباشرت با او اقدام نكند و او را هم طلاق ندهد و زن گناه (خودارضايي يا زنا) كند مي تواند گناه خود را به گردن همسر بگذارد و بگويد تقصير او ست؟

سلام به نظر من اول باید بررسی شود که چرا مرد از نزدیکی با زن خودداری کرده است؟ شاید خانم هم مقصر باشد در نزدیکی نکردن مرد . در هر حال نباید دست به خودارضایی بزند اگر چه که مرد هم کار درستی نمیکند که بخواهد به این شیوه زن را تنبیه کند ولی باسخ نهایی این است که گناه هر کس بر گردن خودش شخص است

حامی;142818 نوشت:
اگر زن نياز داشته باشد و مرد قبل از چهار ماه به مباشرت با او اقدام نكند و او را هم طلاق ندهد و زن گناه (خودارضايي يا زنا) كند مي تواند گناه خود را به گردن همسر بگذارد و بگويد تقصير او ست؟

باتشکر از همکاران محترم
از اینکه مرد به تکلیف خود عمل نمی کند (احتیاط واجبی که نقل شده) گناه کرده نه اینکه گناه زن به عهده مرد باشد

حامی;142818 نوشت:
اگر زن نياز داشته باشد و مرد قبل از چهار ماه به مباشرت با او اقدام نكند و او را هم طلاق ندهد و زن گناه (خودارضايي يا زنا) كند مي تواند گناه خود را به گردن همسر بگذارد و بگويد تقصير او ست؟

با سلام
چنانچه مرد به وظیفه اش عمل نماید،گناهی متوجه او نیست،ولی اگر مرد در انجام وظایفی که بیان شد(نزدیکی یا طلاق) کوتاهی نماید، خودش گنهکار است ،و اگر زن گناه (خودارضايي يا زنا) كند نمي تواند گناه خود را به گردن همسر بگذارد و بگويد تقصير اوست،بلکه زن در چنین شرایطی باید عفت و صبر پیشه نماید.
استفتائات شفاهی از دفتر رهبری

سئوال صد و پنجاه و دو
ابراز عشق به همسر یا دختر
در مشاوره از خانم ها و آقایانی یا فرزندانی می شنویم که ابراز کلمات محبت آمیز برایشان مهم است و عدم ابزار آن از سوی والدین همسران آنان را به گناه و ارتباط با نامحرم کشیده است:
1- آیا برای رفع این گونه مشکلات و گناهان ابراز عشق برای والدین و همسران به ویژه در این زمان که روابط خانم ها و آقایون در ادارات و مؤسسات و خیابان ها و دانشگاه ها زیاد شده واجب نیست؟
2- اگر زنی به شوهرش بگوید این کلمات من را از گناه حفظ می کند آیا برای شوهر ابراز آن لازم نیست؟
3- ممکن است همسرانی بگویند ما واقعا از ته دل همسرمان را دوست نداریم آیا برای دفعه مفسده ، ابراز دروغی این کلمات محبت آمیز واجب نیست؟

4- عدالت عاطفی بین دو همسر هم سخت یا غیر ممکن است آیا مرد می تواند برای دفع مفاسد احتمالی به دورغ یا توریه بگوید تو را بیشتر دوست دارم یا بگویید شما واقعا برای من به یک اندازه عزیز هستید؟

اين داستان را هم بخوانيم و تأمل كنيم

:5::1:یه فنجون محبت (پست 289 الی 299 )

حامی;143109 نوشت:
آیا مرد می تواند برای دفع مفاسد احتمالی به دورغ یا توریه بگوید تو را بیشتر دوست دارم یا بگویید شما واقعا برای من به یک اندازه عزیز هستید؟

به نظر بنده، اینجا قطعاً از آن جاهایی است که دروغ جایز است.
نه در تعدد زوجات، که در صورت تک همسری هم گفتن این حرف ( که در اغلب موارد، کم یا کیف آن دروغ است) جایز بلکه لازم است.
حامی;143109 نوشت:
ممکن است همسرانی بگویند ما واقعا از ته دل همسرمان را دوست نداریم آیا برای دفعه مفسده ، ابراز دروغی این کلمات محبت آمیز واجب نیست؟

واقعاً جای بحث علمی وجود دارد که آیا مرد از ته قلب، همسرش را آنقدر دوست دارد به نحوی که باعث بیان این کلمات عاشقانه شود؟

بنده فکر می کنم اگر هم مردی واقعاً همسرش را زیاد دوست داشته باشد (که کم اتفاق می افتد) ، این امر در حدی نخواهد بود که مرد خطاب به همسرش کلمات عاشقانه بیان کند. اصولاً شاکله مرد اینگونه نیست که محبت و عشق را با این قبیل کلمات بیان کند. بنابراین، بیان این کلمات عاشقانه، خالی از شبهه دروغ بودن نیست.
(در مورد مردم عادی صحبت می کنم، عرفا و ... مشمول این سخن نمی شوند).

سلام
فکر نمی کنید بعضی از ما زود متوجه دروغ بودن دوستت دارم می شویم
کاملا مشخص
مرسی

مروارید;143585 نوشت:
فکر نمی کنید بعضی از ما زود متوجه دروغ بودن دوستت دارم می شویم کاملا مشخص

شاید فقط بعضی.
اما خیلی از زنان هم مشتاقانه همین چیزی را که می دانند دروغ است، می پذیرند. چون به نوعی به آن نیاز دارند. و نیاز، چون نیاز است، بالاخره باید به آن پاسخ داده بشود.

به نظر بنده، زنها آنقدر محبت و عشق و ابراز علاقه دیگران به آنها و ... برایشان اهمیت دارد که طالب هر نوع عشق و محبتی هستند حتی اگر از دروغ بودن آن یقین داشته باشند.

شاید هم آن خانمهایی که نیاز آنها به محبت تأمین مشروع نشده است، از روی ناچاری پذیرای محبتهایی هستند که از دروغین بودن آنها یقین دارند.
شاید هم با وجودی که می دانند که این علاقه ها دروغ است، جهت تسکین بخشیدن به خود، خود را فریب می دهند که نه، این دروغی نیست. انشاء الله راست میگه.

و ...
درد بسیار است.

حامی;143109 نوشت:
3- ممکن است همسرانی بگویند ما واقعا از ته دل همسرمان را دوست نداریم آیا برای دفعه مفسده ، ابراز دروغی این کلمات محبت آمیز واجب نیست؟ 4- عدالت عاطفی بین دو همسر هم سخت یا غیر ممکن است آیا مرد می تواند برای دفع مفاسد احتمالی به دورغ یا توریه بگوید تو را بیشتر دوست دارم یا بگویید شما واقعا برای من به یک اندازه عزیز هستید؟

باز داشتن از منکر واجب است اما اگر این باز داشتن متوقف به انجام حرام (مثل دروغ گفتن)باشد ، انجام حرام جایز نیست مگر این که مورد از اهمیتی بالاتری بر خوردار باشد که خداوند به ترک آن راضی نباشد.
امام خمینی تحریرالوسیله،ج1،کتاب امر به معروف ونهی از منکر،م12

حامی;143109 نوشت:
1- آیا برای رفع این گونه مشکلات و گناهان ابراز عشق برای والدین و همسران به ویژه در این زمان که روابط خانم ها و آقایون در ادارات و مؤسسات و خیابان ها و دانشگاه ها زیاد شده واجب نیست؟ 2- اگر زنی به شوهرش بگوید این کلمات من را از گناه حفظ می کند آیا برای شوهر ابراز آن لازم نیست؟ 3- ممکن است همسرانی بگویند ما واقعا از ته دل همسرمان را دوست نداریم آیا برای دفعه مفسده ، ابراز دروغی این کلمات محبت آمیز واجب نیست؟ 4- عدالت عاطفی بین دو همسر هم سخت یا غیر ممکن است آیا مرد می تواند برای دفع مفاسد احتمالی به دورغ یا توریه بگوید تو را بیشتر دوست دارم یا بگویید شما واقعا برای من به یک اندازه عزیز هستید؟

سلام و تشکر از همکاران محترم
اصل محبت فی نفسه واجب نیست اگر تنها راه بازداشتن ازمنکر(ارتباط با نامحرم) محبت شوهر به همسر ویا محبت پدر به دختر است، این محبت واجب است.

استفتاء کارشناس از دفاتر مراجع عظام

سئوال صد و پنجاه و سه
جراحی بینی
بینی من طوری است که بدریخت است و مورد تمسخر و ریشخند آشکار و غیرمستقیم قرار می گیرم اين امر سبب كاهش احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس شده است. از سویی هم سبب می شود خواستگاران رغبت کمی به من پیدا کنند:
1- آیا می توانم بینیم را برای رفع این مشکل عمل کنم؟
2- آیا همین که متوجه شده ام عرف خانم ها آن را بد قواره می دانند مجوز شرعی برای عمل کردن نیست؟

با سلام و عرض ادب

حامی;144878 نوشت:
1- آیا می توانم بینیم را برای رفع این مشکل عمل کنم؟

انجام عمل جراحی برای زیبایی فى نفسه اشكال ندارد،البته نباید مستلزم لمس و نظر حرام گردد مگر در موارد ضرورت، و از آنجا که عمل جراحى زيبايى، درمان بيمارى محسوب نمی‏شود ،نگاه كردن و لمسِ حرام بخاطر آن جايز نيست مگر در مواردى كه براى درمان سوختگى و مانند آن باشد و پزشك مجبور به لمس و نگاه كردن باشد.
برداشت ازاستفتائات رهبری،س1294و1301

حامی;144878 نوشت:
2- آیا همین که متوجه شده ام عرف خانم ها آن را بد قواره می دانند مجوز شرعی برای عمل کردن نیست؟

چنانچه گذشت عمل زیبایی فی نفسه اشکال ندارد و برای این کار می توان به پزشک هم جنس مراجعه نمود تا مستلزم لمس و نظر حرام نیز نگردد.

[=&quot]سئوال صد و پنجاه و چهار[/]
[=&quot]گرم مزاجی و مجوز خودارضایی[/]
[=&quot]از نظر شهوت در فشار هستم پیش روان پزشک رفتم ایشان گفتند شما دخترید و مانند مردان نیستید که بتوانید بدون اذن پدر الان ازدواج دائم یا موقت کنید تا رسیدن وقت خواستگاری و ازدواج تان که معلوم هم نیست چه موقع باشد، برای رفع استرس ها و فشارهای روانی - جنسی تان و اجتناب از گناه روابط نامشروع هفته ای یک بار استمنا کنید[/].
[=&quot]آیا با این توضیحات من مجازم خودارضایی کنم؟[/]
[=&quot]اگر از نظر روانی من را سالم تر نگه دارد و فشار روانی کاهش یابد چه طور؟
اگر شرایط ازدواج برایم نباشد و خجالت بکشم به پدرم بگویم می توانم بدون ادن او ازدواج دائم یا موقت کنم تا گرفتار گناه نشویم؟
[/]

حامی;144878 نوشت:
سئوال 152 جراحی بینی بینی من طوری است که بدریخت است و مورد تمسخر و ریشخند آشکار و غیرمستقیم قرار می گیرم اين امر سبب كاهش احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس شده است. از سویی هم سبب می شود خواستگاران رغبت کمی به من پیدا کنند: 1- آیا می توانم بینیم را برای رفع این مشکل عمل کنم؟ 2- آیا همین که متوجه شده ام عرف خانم ها آن را بد قواره می دانند مجوز شرعی برای عمل کردن نیست؟

راستی تا یادم نرفته
ما بیش از آن که نیاز به جراحی بینی داشته باشیم نیازمند جراحی جهان بینی هستیم؟

جهان بینی


  1. ارتباط ما با خدا
  2. با دیگران
  3. با طبیعت
  4. با خودمون(من کی ام؟ اینجا چه می کنم؟ برای چی اومدم؟ تا کی اینجام؟ کی باید برم؟ کجا باید برم؟ پیش کی باید برم و...

حامی;145057 نوشت:
آیا با این توضیحات من مجازم خودارضایی کنم؟ اگر از نظر روانی من را سالم تر نگه دارد و فشار روانی کاهش یابد چه طور؟

با سلام واحترام
استمنا درفروض فوق جایز نیست.(1)
حامی;145057 نوشت:
اگر شرایط ازدواج برایم نباشد و خجالت بکشم به پدرم بگویم می توانم بدون ادن او ازدواج دائم یا موقت کنم تا گرفتار گناه نشویم؟

ازدواج دختر باکره باید با اذن پدریا جد پدری باشد وخجالت کشیدن مجوزصحت ازدواج با عدم اذن نمی باشد.
اما اگر دختر باکره و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد )و خواستگاری هم کفو وهم شأن داشته باشد واو هم میل به ازدواج دارد اما پدر یا جد پدری با او مخالفت نمایند اذن آنان ساقط است.(2)
(1)استفتائات موجود در مرکزملی
(2)امام خمینی (ره)،تحریرالوسیله ،ج2،اولیای عقد،م2

واه واه واه

این دیگه چه حرفیه؟؟؟؟؟؟؟؟

استمنا در هیچ حالی جایز نیست

گناه کبیره هست

عترت;145068 نوشت:
اگر دختر باکره و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد )و خواستگاری هم کفو وهم شأن داشته باشد واو هم میل به ازدواج دارد اما پدر یا جد پدری با او مخالفت نمایند اذن آنان ساقط است.(

سلام.
این خطر وجود دارد که هر دختری که با مخالفت پدرش مواجه شد، خود را مشمول این مطلب بداند و اذن پدر را ساقط بداند.
پس در اینجا نیاز به مرجعی (حاکم شرع) هست که تشخیص بدهد آیا دختر واقعاً رشیده است یا نه؟ و آیا مخالفت پدر یا جد پدری بلا وجه است یا نه؟

حامی;145061 نوشت:
ما بیش از آن که نیاز به جراحی بینی داشته باشیم نیازمند جراحی جهان بینی هستیم؟

سلام
احسنت.
متأسفانه من فکر می کنم ما در زمانی زندگی می کنیم که قحطی عقل وجود دارد. علم پیشرفت کرده است اما عقل به طور وحشتناکی کم شده است. اکثر مردم بسیار کم عقل اند. واقعاً آدم نسبتاً عاقل خیلی به ندرت دیده می شود. به نحوه رانندگی مردم نگاه کنید. سر و وضع و طرز لباس پوشیدن مردم را ببینید. ببینید مردم به چه چیزهایی اهمیت می دهند و به چه چیزهایی اهمیت نمی دهند یا کمتر اهمیت می دهند؟ رفتارهایشان را ببینید؟ فقط به ظواهر فکر می کنند، تابع احساسات و هیجانات هستند، عاقبت اندیش نیستند، حداکثر شعاع عقلشان فقط در دایره معاش شان است، مسایل اساسی همچون از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود، اصلاً برایشان مطرح نیست چه برسد به اینکه مهم باشد! تعویض گوشی موبایلشان یا مبلهای خانه شان برایشان بسی مهمتر از این حرفهاست ؛ ملاکهایشون رو در ازدواج ببینید. به نوع تفکرشون دقت کنید که مثلاً در شب عروسی شون چقدر فساد هست بعد با چه استدلالی توجیهش می کنن؟...
شاید آن جاهلیت ثانی ( که در قرآن از الاولای آن ذکر به میان آمده) همین باشد.

سئوال صد و پنجاه و پنج
اذن زوركي
اگر خواستگاري بداند كه دختر با زور خانواده بله را مي‌خواهد بگويد آيا براي او اشكالي ندارد سر سفره عقد بنشيند؟

موضوع قفل شده است