شک بین حیض و استحاضه

تب‌های اولیه

64 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شک بین حیض و استحاضه

با سلام
اگر از شب تا فردا ظهر مرتب در داخل خون باشد و زمان هم زمان حیض باشد اما نسبت به قبل احتمال قطع شدن استمرار وجود داشته باشد یعنی قبلا هم شده که یک روز قطع شده و بعد حیض شروع شده باید چه کرد ؟
می توان روزه را باز کرد؟
آیا باقی ماندن برروزه اگر بعد بفهمیم حیض بوده مورد دارد و اگر بعد از ظهر بفهمیم نمی توان روزه را باز کرد؟
ممنون

با سلام
این شخص که بصورت صحیح اختبار نکرده باید احتیاط کند بین تروک حائض و اعمال استحاضه
به این معنی که
مطابق به دستور استحاضه نماز بخواند و روزه بگیرد اما محرمات حائض را ترک کند

rink;132175 نوشت:
اگر بعد از ظهر بفهمیم نمی توان روزه را باز کرد؟

هر زمانیکه شخص حائض شود می تواند روزه را باز کند چون در واقع روزه نیست

اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داشته باشد و روزه ماه رمضان را افطار کند و بعد بفهمد استحاضه بوده تکلیفش چیست؟
مقلد اقای خامنه ای

صادقانه;138502 نوشت:
اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داشته باشد و روزه ماه رمضان را افطار کند و بعد بفهمد استحاضه بوده تکلیفش چیست؟


با سلام و آرزوی قبولی طاعات
بهتر بود در ضمن سوالتان قید می فرمودید که عادت فرد وقتیه است یا خیر؟
زنى كه عادت وقتيه دارد(یا وقتیه و عددیه است)، اگر در وقت عادت خود يا دو سه روز پيش از عادت يا دو سه روز بعد از عادت، خون ببيند به طورى كه بگويند حيض راجلو يا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه‏ هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احكامى كه براى زنهاى حائض گفته شده، رفتار نمايد و عبادت را ترک کند، و اگر بعد بفهمد حيض نبوده،مثل آنكه پيش از سه روز پاك شود، بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده قضا نمايد.
مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى كه عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند كه نشانه‏ هاى حيض داشته باشد يا يقين كنند كه سه روز طول می‏كشد، بايد عبادت را ترك كنند. و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده، بايد عبادتهايى را كه بجانياورده‏ اند، قضا نمايند. ولى اگر يقين نكنند كه تا سه روز طول مى‏كشد و نشانه‏ هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز كارهاى استحاضه را بجا آورند و كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايند. و چنانچه پيش از سه روز پاك نشدند، بايد آن را حيض قرار دهند.
اگر طبق مساله بالا رفتار کرده اید،یک روز قضا به ازای هر روز که روزه نگرفته اید باید بگیرید.
رساله امام خمینی،م488و 500و493

سلام علیکم
1.کسی که عادت وقتیه و عددیه داشته و دو ماه این ریتم بهم بخورد میتوان او را از این مقدار خارج کرد تا بر اساس اصول دیگر برایش وقت حیض و استحاضه معین کرد؟در اصل سوالم این هست که چند دوره بهم ریختن عادت ، شخص را از گروه وقتیه و عددیه خارج میکند؟

2.شخصی مقلد حضرت ایه الله مکارم بود و با بنده تماس گرفت و گفت استحاضه قلیله شده(با تمام شرایطی که تعریف کرد مشخص شد استحاضه است) و وقتی با دفتر مرجعش تماس گرفته ؛ وجود خون در داخل بدن را دلیل بر باطل شدن روزه دانستند.آیا این مطلب صادق است؟

maryam;138550 نوشت:
1.کسی که عادت وقتیه و عددیه داشته و دو ماه این ریتم بهم بخورد میتوان او را از این مقدار خارج کرد تا بر اساس اصول دیگر برایش وقت حیض و استحاضه معین کرد؟در اصل سوالم این هست که چند دوره بهم ریختن عادت ، شخص را از گروه وقتیه و عددیه خارج میکند؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات
زنى كه در حيض عادت دارد، چه در وقت‏ حيض عادت داشته باشد چه در عدد حيض، يا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت ‏سر هم بر خلاف عادت خود خونى ببيند كه وقت آن يا شماره روزهاى آن يا هم وقت و هم شماره روزهاى آن يكى باشد، عادتش بر می‏گردد به آنچه در اين دو ماه ديده است. مثلا اگر از روز اول ماه تا هفتم خون میديده و پاك می‏شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه، خون ببيند و پاك شود، از دهم تا هفدهم عادت او میشود.
رساله مراجع،م501
maryam;138550 نوشت:
2.شخصی مقلد حضرت ایه الله مکارم بود و با بنده تماس گرفت و گفت استحاضه قلیله شده(با تمام شرایطی که تعریف کرد مشخص شد استحاضه است) و وقتی با دفتر مرجعش تماس گرفته ؛ وجود خون در داخل بدن را دلیل بر باطل شدن روزه دانستند.آیا این مطلب صادق است؟

بله ،ملاک باطن بدن است،یعنی اگر خانمی لکه بینی داشته باشد(به حالت استحاضه قلیله) ولی این لکه ها هرچند به مقدار کم از باطن اتصال و استمرار داشته باشد،در صورتی که سه روز کامل ادامه یابد و سایر شرایط حیض را داشته باشد(مثل اینکه در وقت عادتش این لکه ها را می بیند) حیض محسوب شده و روزه را باطل میکند.
استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

سلام علیکم
ممنون از پاسخگویتان
:Gol:

نور;138568 نوشت:
این لکه ها هرچند به مقدار کم از باطن اتصال و استمرار داشته باشد،در صورتی که سه روز کامل ادامه یابد و سایر شرایط حیض را داشته باشد(مثل اینکه در وقت عادتش این لکه ها را می بیند) حیض محسوب شده و روزه را باطل میکند.

این مقدار لکه بینی بعد از زمان حیضشان بوده و هیچ کدام از شرایط خون حیض را نداشت.همانطور که عرض کردم تمام شرایط استحاضه را داشت

من اهمیت وجود خون در باطن را وقتی استحاضه است متوجه نمیشوم.وقتی کامل مطمن است که مستحاضه است دیگر وجود خون در باطن چه اهمیتی دارد؟

maryam;138607 نوشت:
این مقدار لکه بینی بعد از زمان حیضشان بوده و هیچ کدام از شرایط خون حیض را نداشت.همانطور که عرض کردم تمام شرایط استحاضه را داشت من اهمیت وجود خون در باطن را وقتی استحاضه است متوجه نمیشوم.وقتی کامل مطمن است که مستحاضه است دیگر وجود خون در باطن چه اهمیتی دارد؟

با سلام واحترام
اگر با حیض قبلی ده روز فاصله افتاده باشد و این لکه بینی ها هر چند کم، سه روز کامل در باطن باشد و به نظر آیه الله مکارم بیشتر از 5 دقیقه از باطن قطع نشود،حیض محسوب می شود و همین که خون است نشانه اصلی حیض را دارد، گرچه بقیه نشانه ها اعم از فشار و سوزش و گرم و غلیظ بودن را نداشته باشد.
استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

rink;132175 نوشت:
اگر از شب تا فردا ظهر مرتب در داخل خون باشد و زمان هم زمان حیض باشد اما نسبت به قبل احتمال قطع شدن استمرار وجود داشته باشد یعنی قبلا هم شده که یک روز قطع شده و بعد حیض شروع شده باید چه کرد ؟ می توان روزه را باز کرد؟

در این باره می توانید از این پاسخ بهره مند شوید :
بهتر بود در ضمن سوالتان قید می فرمودید که عادت فرد وقتیه است یا خیر؟ زنى كه عادت وقتيه دارد(یا وقتیه و عددیه است)، اگر در وقت عادت خود يا دو سه روز پيش از عادت يا دو سه روز بعد از عادت، خون ببيند به طورى كه بگويند حيض راجلو يا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه‏ هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احكامى كه براى زنهاى حائض گفته شده، رفتار نمايد و عبادت را ترک کند، و اگر بعد بفهمد حيض نبوده،مثل آنكه پيش از سه روز پاك شود، بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده قضا نمايد. مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى كه عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند كه نشانه‏ هاى حيض داشته باشد يا يقين كنند كه سه روز طول می‏كشد، بايد عبادت را ترك كنند. و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده، بايد عبادتهايى را كه بجانياورده‏ اند، قضا نمايند. ولى اگر يقين نكنند كه تا سه روز طول مى‏كشد و نشانه‏ هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز كارهاى استحاضه را بجا آورند و كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايند. و چنانچه پيش از سه روز پاك نشدند، بايد آن را حيض قرار دهند. اگر طبق مساله بالا رفتار کرده اید،یک روز قضا به ازای هر روز که روزه نگرفته اید باید بگیرید. رساله امام خمینی،م488و 500و493

maryam;138550 نوشت:
سلام علیکم 1.کسی که عادت وقتیه و عددیه داشته و دو ماه این ریتم بهم بخورد میتوان او را از این مقدار خارج کرد تا بر اساس اصول دیگر برایش وقت حیض و استحاضه معین کرد؟در اصل سوالم این هست که چند دوره بهم ریختن عادت ، شخص را از گروه وقتیه و عددیه خارج میکند؟

با سلام وتشکر
علاوه بر پاسخ استاد گرامی نور توجه به نکات زیر بی فایده نیست:
به هم خوردن عدد عادت به دو گونه است:1- با تجاوز از ده روز ، مثل این که عادت شخصی همیشه 7روزه بوده وپس از آن تا مدتها بیش از ده روز خون می بیند و2- دو بار غیر مماثل خون ببیند مثلآ عادت او همیشه7روزه بوده سپس یک بار 8روزه وباردیگر 9روزه خون دیده باشد در این باره دیدگاه مراجع عظام متفاوت است .
maryam;138550 نوشت:
2.شخصی مقلد حضرت ایه الله مکارم بود و با بنده تماس گرفت و گفت استحاضه قلیله شده(با تمام شرایطی که تعریف کرد مشخص شد استحاضه است) و وقتی با دفتر مرجعش تماس گرفته ؛ وجود خون در داخل بدن را دلیل بر باطل شدن روزه دانستند.آیا این مطلب صادق است؟

maryam;138607 نوشت:
این مقدار لکه بینی بعد از زمان حیضشان بوده و هیچ کدام از شرایط خون حیض را نداشت.همانطور که عرض کردم تمام شرایط استحاضه را داشت

زن مستحاضه در حکم زن طاهر است ووظیفه عبادت داردواگر استحاضه او قلیله بوده روزه اش صحیح است ،امادر برخی موارد اگر از اتمام حیض ده روز بگذرد (حتی با وجود استحاضه در این بین )وپس از آن خونی با شرایط ونشانه حیض ببیند در بازهم حکم حیض خواهد بود .
در این مورد باید به مسائل دقیقی توجه شود که می توانند مسئله راتلفنی ازکارشناسان مرکز ملی سوأل نمایند.

با سلام و خسته نباشید لطفا زود زود جواب منو بدید...

من 28 ساله هستم و مجرد...متاسفانه سالها قبل که سوالی پرسیدم به من گفته شد که استحاضه مخصوص زنان هست نه دختران
از سنی که عادات ماهیانه من شروع شد..همیشه مشکل نامنظم بودنو...گاهی چند ماه پریود نشدن رو داشتم..گاهی خونریزی زیاد و گاهی کم..
که تا چند سال حتی دکتر گفت برای دختران جواب طبیعی هست.....
من بارها عادات چند روزه و گاهی بیشتر 10 روز داشتم و چون گفته شده بود که برای دختران تماما حیض بحساب میاد من هم تنها غسل حیض میکردم....
این مشکل من هست که حکم من چه چیزی میشه و نمازو روزه هایی که بجا اوردم....
مشکل دوم من مربوط به زمان حال میشه....که ماه رمضان هم هست...
من با امروز دقیقا 11 روزه که از اولین روز شروع شده مثلا پریودیم
4 روز اول فقط در طول روز لخته های خونی که تیره و خون مردگی بوده دیدم...حتی روز دوم از صبح تا عصر همون لخته ها رو هم نداشتم...
و باتوجه به سابقه گذشته من در دیدن لخته خون در روزهای اول و بعد روع خونریزی به حساب شروع عادت ماهیانه گذاشتم...
بعد از روز جهارم ..که البته کمی هم زعفران خوردم تا تسهیل کننده باشه...از روز پنجم خونریزی من شروع شد..تا امروز که روز یازدهم میشه....البته 7 روز خونریزی ..و 4روز لخته دیدن...
نمیدونم حالا...کی استحاضه بوده...کی حیض....
و چیکار کنم....
مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستن..
خواهشا زودتر جوابمو بدین......

باسلام خدمت شما کاربرمحترم
ممکن است که همه انچه جواب شما باشد به صورت مکتوب ممکن نباشدوبهتر است که به صورت تلفنی به شما ره 096400 پاسخ داده شود
واماجواب شما
نکته اول اینکه :استحاضه مخصوص زنان نیست بلکه دختران هم مبتلابه خون استحاضه هم می شوند
2-اینکه خون حیض بیش از 10روز نمی شودوبعد10 حتمااستحاضه خواهدبود
3-به طوراجمال اینکه خونریزی گذشته شما اگر بیش از 10روز بوده ،اگر همه این خونها بایک صفت بوده ،ودرسه روز اول استمرار داشته باشدو
(بین سه روز اول قطع ووصل نشود) همه 10روز حیض است البته فروضی دیگرداردکه درصورت لزوم باید اشاره شود
4-اما خونریزی 11روزه:
اگرچهارروز اول قطع ووصل می شد(اینجور نبوده که بین سه روز استمرار نداشته باشد)استحاضه بوده وعبادت رابایدانجام می دادید درصورتیکه به اعمال استحاضه (درصورت متوسطه وکثیره بودن غسل برای نمازانجام شودویادرصورت قلیله بودن) به تکلیفش درنماز عمل شود روزه هم صحیح می شودولی از روز پنجم که شروع شده درصورتیکه بین سه روز استمرار داشته باشد(بین سه روزاول قطع ووصل نشده باشد)به مدت 7روز حیض می باشدوتکلیف نمازوروزه نداریدوبایدبعدروزه راقضاکنید
رساله مراجع /ج=1/احکام حیض-استحاضه

باسلام آيا استحاضه هم مثل حيض هرماه اتفاق ميفته يا نه زمان خاصی نداره؟

[="Tahoma"][="Black"]

كيميا;269699 نوشت:
باسلام آيا استحاضه هم مثل حيض هرماه اتفاق ميفته يا نه زمان خاصی نداره؟

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

استحاضه زمان خاصی (به صورت سیکل ماهیانه) ندارد و در افراد مختلف ، به صورت متفاوت ظاهر می شود .(1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، احکام استحاضه[/]

میشه استمرار داشتن رو بیشتر توضیح بدین؟

آیت الله مکارم شیرازی

[="Tahoma"][="Black"]

والي;275261 نوشت:
میشه استمرار داشتن رو بیشتر توضیح بدین؟ آیت الله مکارم شیرازی

با تشکر از سئوال شما

عین عبارت حضرت آیت الله مکارم را در معنای استمرار ، نقل می کنم اگر ابهامی بود دوباره سئوال بفرمایید :

سه روز اوّل حيض بايد پشت سر هم باشد، بنابراين اگر مثلا دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره خون ببيند، حيض نيست. و اين كه مى‌گوييم بايد پشت سر هم باشد، معنايش اين نيست كه در تمام سه روز خون بيرون آيد، بلكه اگر خون در فضاى داخل فرج باشد، كافى است. (1)

همیشه موفق و سرفراز باشید

پی نوشت:

1. آیت الله مکارم شیرازی ، احکام بانوان م 92
و توضیح المسائل م 433

[/]

یه سوال
اگر دوره حیض 8 روزه باشه و فرد غسل کنه و اطمینان پیدا کنه اما بعد از 8 روز لکه ایی ببیند حکم استحاضه داره؟ شما می دونیدآیا ممکن است علت این لکه بینی قرص های جلوگیری از بارداری باشه که قبل از قاعدگی استفاده شده :Gig:

عشق دین;279899 نوشت:
یه سوال اگر دوره حیض 8 روزه باشه و فرد غسل کنه و اطمینان پیدا کنه اما بعد از 8 روز لکه ایی ببیند حکم استحاضه داره؟ شما می دونیدآیا ممکن است علت این لکه بینی قرص های جلوگیری از بارداری باشه که قبل از قاعدگی استفاده شده

با سلام و عرض ادب

حتی اگر علت لکه بینی مصرف قرص باشد،لکه هایی که خانم تا قبل از ده روز می بیند و با ترشحات دوران پاکی فرق دارد،ادامه حیض است و باید بعد از پاکی از داخل، غسل حیض را تکرار نماید.

رساله مراجع،احکام استحاضه

سلام ممنونم از جوابتان اما هنوز یک چیز برایم روشن نشده ،حتی اگر یک روز خونی نبینی و غسل کنی و یک روز بعد لکه ی خونی ببینی باز هم حیض است ؟ اگر فردی در این حالت باشد و با شوهرش نزدیکی داشته باشد حکمش چیست ؟ احتیاج به جواب فوری دارم :Ghamgin: ممنونم از پیگیری شما:Mohabbat:

[="Tahoma"][="Black"]

عشق دین;280218 نوشت:
سلام ممنونم از جوابتان اما هنوز یک چیز برایم روشن نشده ،حتی اگر یک روز خونی نبینی و غسل کنی و یک روز بعد لکه ی خونی ببینی باز هم حیض است ؟ اگر فردی در این حالت باشد و با شوهرش نزدیکی داشته باشد حکمش چیست ؟ احتیاج به جواب فوری دارم ممنونم از پیگیری شما

با عرض سلام مجدد و احترام

همان طور که استاد نور بزرگوار فرمودند لکه بینی تا قبل از ده روز حتی اگر در میانه آن پاکی هم وجود داشته ، حیض محسوب می شود .
اما اگر یقین به پاک شدن پیدا کرده و هنگام پاکی ، نزدیکی صورت گرفته باشد ؛ گناهی مرتکب نشده است . (1)

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم[/]

نوشکفته;279899 نوشت:
یه سوال
اگر دوره حیض 8 روزه باشه و فرد غسل کنه و اطمینان پیدا کنه اما بعد از 8 روز لکه ایی ببیند حکم استحاضه داره؟ شما می دونیدآیا ممکن است علت این لکه بینی قرص های جلوگیری از بارداری باشه که قبل از قاعدگی استفاده شده :Gig:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام، خدا قوت

سوال من هم خیلی شبیه ایشون هست! فقط جای "لکه" من در مورد "لخته های قهوه ای رنگ و به مقدار کم" که یک روز در 3 یا 4 نوبت دیدم مربوط میشه! در این صورت هم من باید دوباره غسل کنم؟ روز هشتم از شروع حیض

اگر سریع جواب بدید ممنون میشم!:Gol:

مرجع تقلید هم اگر لازمه : آیت الله خامنه ای

یا الله

ظهیر;298659 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم سلام، خدا قوت سوال من هم خیلی شبیه ایشون هست! فقط جای "لکه" من در مورد "لخته های قهوه ای رنگ و به مقدار کم" که یک روز در 3 یا 4 نوبت دیدم مربوط میشه! در این صورت هم من باید دوباره غسل کنم؟ روز هشتم از شروع حیض اگر سریع جواب بدید ممنون میشم! مرجع تقلید هم اگر لازمه : آیت الله خامنه ای یا الله

با سلام و عرض ادب

لکه های قهوه ای که تا قبل از ده روز می بینید و مجموعا هم از ده روز بیشتر نمی شود،ادامه حیض است و باید بعد از پاکی از داخل،غسل حیض را دوباره انجام دهید.

امام خمینی،توضیح المسائل،احکام حیض(مطابق با نظر مقام معظم رهبری)

باعرض سلام باز من مزاحم شدم. :bastan:از دست من عصببانی نشیدا
یک هفته از پاک شدن میگذره بعد از این مدت لکه های خون سیاهی دیده میشه که سابقه هم نداشته و احتمالا بخاطر مصرف دارویی خاص است HD حکم این لکه چیست و اگر یک روز ادامه داشت طوری که یقین داشتی اگر نماز بخوانی در مدت نماز دوباره این اتفاق می افتد آیا این نماز قضا دارد برای این نوع لکه بینی غسل نیاز است ممنونم

نوشکفته;314033 نوشت:
باعرض سلام باز من مزاحم شدم. از دست من عصببانی نشیدا یک هفته از پاک شدن میگذره بعد از این مدت لکه های خون سیاهی دیده میشه که سابقه هم نداشته و احتمالا بخاطر مصرف دارویی خاص است hd حکم این لکه چیست و اگر یک روز ادامه داشت طوری که یقین داشتی اگر نماز بخوانی در مدت نماز دوباره این اتفاق می افتد آیا این نماز قضا دارد برای این نوع لکه بینی غسل نیاز است ممنونم

با سلام و عرض ادب

از همراهی و سوالات شما خوشحال میشویم

بهتر بود نام مرجع تقلیدتان را بیان میکردید ولی اجمالا اینکه اگر خون اول را در وقت حیض و به تعداد روزهای حیض دیدید خون دوم که در فاصله یک هفته پاکی دیدید استحاضه است و باید طبق اعمال استحاضه نمازتان را بخوانید و اگر فاصله بین اعمال استحاضه(غسل و وضو)و نماز نیفتد و درهنگام نماز بواسطه پنبه از خروج خون جلوگیری نمایید نمازها صحیح است حتی اگر هنگام نماز خونی به پنبه برسد.

موفق و موید باشید.

بنام خدا
با سلام

در روزهایی که قرار است عادتی بیاید لکه های قهوه ای بسیار کمرنگ و خیلی کمی که ظاهر میشود آیا جز روزهای عادتی محسوب میشود و باید نماز نخواند؟؟؟ و اینکه از ابتدای ظاهر شدن این باریکه های خیلی کمرنگ که اصلا شبیه خون نیستند تا اتمام کاملا عادتی که دیگه لکه بینی های آخر عادتی که تمام میشود بیشتر از 14 رو طول میکشد
آیا باید از اول حساب کرد و سر ده روز غسل کرد و خون و لکه های بعد از ده روز رو جز استحاضه دانست؟؟؟
یا باید بعد از لکه های قهوه ای ابتدایی فرض کرد و از روزی که خون به درستی دیده میشود تا اتمام لکه بینی ده روز را حساب کرد؟؟؟
مقلد آیت الله مکارم
با تشکر

ببخشید واجبه سوالم
ممنون

:Gol::Gig:

[="Tahoma"][="Black"]

عاشورا90;315893 نوشت:
بنام خدا با سلام در روزهایی که قرار است عادتی بیاید لکه های قهوه ای بسیار کمرنگ و خیلی کمی که ظاهر میشود آیا جز روزهای عادتی محسوب میشود و باید نماز نخواند؟؟؟ و اینکه از ابتدای ظاهر شدن این باریکه های خیلی کمرنگ که اصلا شبیه خون نیستند تا اتمام کاملا عادتی که دیگه لکه بینی های آخر عادتی که تمام میشود بیشتر از 14 رو طول میکشد آیا باید از اول حساب کرد و سر ده روز غسل کرد و خون و لکه های بعد از ده روز رو جز استحاضه دانست؟؟؟ یا باید بعد از لکه های قهوه ای ابتدایی فرض کرد و از روزی که خون به درستی دیده میشود تا اتمام لکه بینی ده روز را حساب کرد؟؟؟ مقلد آیت الله مکارم با تشکر

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سؤالتان

از این که برای گرفتن پاسخ صبوری فرمودید تشکر می کنم

پاسخ شما در استفتاء زیر از آیت الله مکارم نقل شده است :

س: من حدود دو روز است که لکه های مختصری از خون مشاهده میکنم اما هنوز به طور کامل خونریزی آغاز نشده آیا در این روزها من باید نمازم را بخوانم؟ ( این حالت در موعد مشخص حیضم رخ میدهد)
ج: اگر بعد از این دو روز ایام عادت شروع شود و با هم متصل است باید از همان روز اول به احکام حیض عمل کند.

بنابراین در فرض سؤالتان اگر لکه های قهوه ای خون باشد و به ایام حیض متصل گردد جزء ایام عادت محسوب می شود و از همان ابتدا تا ده روز حیض بوده و پس از آن استحاضه شمرده خواهد شد.(1)

همیشه موفق و سرفراز باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، استفتائات سایت معظم له به آدرس :
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0#
[/]

سلام

من همیشه عادت هام هفت روزه بوده و پاک میشدم.
این ماه به خاطر مصرف دارویی روز هشتم پاک شدم و از پاک شدنم از عادت مطمئن شدم.

اما روز نهم لکه خیلی کمرنگی دیدم.

حکم روزه ای که روز هشتم عادتم بود و خوردم چیه؟
سوال اصلیم روزه ی روز نهم هست که بعد از پاک شدن لکه ی کم رنگی مشاهده کردم.

تشکر

مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

ترنـم;375022 نوشت:
سلام

من همیشه عادت هام هفت روزه بوده و پاک میشدم.
این ماه به خاطر مصرف دارویی روز هشتم پاک شدم و از پاک شدنم از عادت مطمئن شدم.

اما روز نهم لکه خیلی کمرنگی دیدم.

حکم روزه ای که روز هشتم عادتم بود و خوردم چیه؟
سوال اصلیم روزه ی روز نهم هست که بعد از پاک شدن لکه ی کم رنگی مشاهده کردم.

تشکر

مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

با سلام و عرض ادب

اگر لك‌بينى زرد با ترشحات دوران پاکی فرق داشته باشد و یا شک در تفاوت داشته باشد در صورتى كه تا ده روز قطع مى‌‌شود و مجموعا از ده بیشتر نشود،ادامه حيض محسوب مى‌‌شود و روزه 8و 9 هم جزء حیض بوده بنابراین باید روزه 8 و 9 را یک روز قضانماید.

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای دراحکام بانوان به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

سلام و تشکر

اما متوجه این قسمت نشدم؟

نور;375184 نوشت:
بنابراین باید روزه 8 و 9 را یک روز قضانماید.

یعنی برای هر کدوم روزه ی قضا بگیرم یا برای جفتش یک روز؟

البته من روز نهم را روزه بودم و بعد از مشاهده ی لک دوباره غسل حیض کردم بعد از اون هم دیگه لک نداشتم. چون بهم گفته بودن که دو ماه قبل اگه هفت روزه بودی الان هم باید بنا بر هفت روز گذاشته بشه و طبق عادت معمول حساب بشه!

ترنـم;375249 نوشت:
یعنی برای هر کدوم روزه ی قضا بگیرم یا برای جفتش یک روز؟

با سلام و احترام

برای هریک از این روزها یک روز روزه قضا دارد

ترنـم;375249 نوشت:
البته من روز نهم را روزه بودم و بعد از مشاهده ی لک دوباره غسل حیض کردم بعد از اون هم دیگه لک نداشتم. چون بهم گفته بودن که دو ماه قبل اگه هفت روزه بودی الان هم باید بنا بر هفت روز گذاشته بشه و طبق عادت معمول حساب بشه!

اگر مجموع خونها از ده نگذرد ولواینکه درماههای قبل هفت روزه بوده اید ولی این ماه که تا روز 9 خون میبینید و بیش از ده روز هم نشد ادامه حیض محسوب شده یعنی روز 9 که از داخل پاک شدید واجب است غسل حیض را انجام داده و 9 روز روزه ها را قضا نمایید.

امام خمینی،توضیح المسائل،احکام حیض(مطابق بانظر آیه الله خامنه ای)

سلام
لطفا به من کمک کنید که گاهی بر اثر همین مسئله لکه بینی و درگیری ذهنم برای نمازهایم آرزوی مرگ میکنم!
مشکل این است که از سالها پیش دوره ی عادت من بعد از خون حیض با لکه های قهوه ای و بعد لکه های زرد و کرم رنگ ادامه می یافت تا سرانجام در روز سیزده، چهارده و گاهی تا هفدهم (از ابتدای حیض) ترشحات سفید می شد . من استفتایی از دفتر آیت الله سیستانی گرفتم مبنی بر ابنکه باید هرماه بعد از اینکه خون با نشانه های حیض پایان یافت، غسل حیض انجام دهم (حالا میخواهد روز پنجم از شروع عادت باشد یا ششم یا هر روز دیگر)و سپس اعمال استحاضه را انجام دهم که این خود هرچندتکلیفم را مشخص میکرد بسیار سخت بود... اما چند ماه قبل با مصرف داروی گیاهی تعداد روزهای عادت با لکه بینی ها ده روز تمام می شد و لذا حکم نماز این بود که در اتمام ده روز که به واقع شروع پاکی ام بود غسل کنم و همه چیز خوب بود که باز در دو ماه اخیر که من سر ده روز غسل می کنم دوباره لکه های مختصر زرد یا کرم رنگ را تا دو سه روز می بینم. دلم میخواهد بمیرم یا اینکه تکلیفم را در مورد نماز خواندن و غسل بدانم! آیا باید در ماه بعد به حکم قبلی رجوع کنم(یعنی بعد از تغییر نشانه های خون غسل کنم ) یا وظیفه ی دیگری دارم؟
شما را به خدا پاسخی واضح بدهید هرچند می دانم مشکلم پیچیده است و شاید خدا اصلا مرا دوست ندارد...

rahmani_adeleh;481244 نوشت:
سلام
لطفا به من کمک کنید که گاهی بر اثر همین مسئله لکه بینی و درگیری ذهنم برای نمازهایم آرزوی مرگ میکنم!
مشکل این است که از سالها پیش دوره ی عادت من بعد از خون حیض با لکه های قهوه ای و بعد لکه های زرد و کرم رنگ ادامه می یافت تا سرانجام در روز سیزده، چهارده و گاهی تا هفدهم (از ابتدای حیض) ترشحات سفید می شد . من استفتایی از دفتر آیت الله سیستانی گرفتم مبنی بر ابنکه باید هرماه بعد از اینکه خون با نشانه های حیض پایان یافت، غسل حیض انجام دهم (حالا میخواهد روز پنجم از شروع عادت باشد یا ششم یا هر روز دیگر)و سپس اعمال استحاضه را انجام دهم که این خود هرچندتکلیفم را مشخص میکرد بسیار سخت بود... اما چند ماه قبل با مصرف داروی گیاهی تعداد روزهای عادت با لکه بینی ها ده روز تمام می شد و لذا حکم نماز این بود که در اتمام ده روز که به واقع شروع پاکی ام بود غسل کنم و همه چیز خوب بود که باز در دو ماه اخیر که من سر ده روز غسل می کنم دوباره لکه های مختصر زرد یا کرم رنگ را تا دو سه روز می بینم. دلم میخواهد بمیرم یا اینکه تکلیفم را در مورد نماز خواندن و غسل بدانم! آیا باید در ماه بعد به حکم قبلی رجوع کنم(یعنی بعد از تغییر نشانه های خون غسل کنم ) یا وظیفه ی دیگری دارم؟
شما را به خدا پاسخی واضح بدهید هرچند می دانم مشکلم پیچیده است و شاید خدا اصلا مرا دوست ندارد.

با سلام و عرض ادب

درصورتی که خون یا لکه میبینید و نمی دانید که آیا از ده روز می گذرد یا خیر،تا ده روز صبر میکنید درپایان ده روز اگر پاک نشدید غسل حیض را انجام داده و بعد از آن طبق اعمال استحاضه نمازها را می خوانید و چند روزی که خون نشانه های حیض را نداشته،نمازتان را قضا میکنید اما اگر مجموع خونها و لکه ها از ده روز بیشتر نشود همه آن روزها حیض است و نمازی قضا ندارد.

آیه الله سیستانی،توضیح المسائل،احکام استحاضه

سلام من متوجه نمىشم
:Ghamgin:
خودتون تو همىن ساىت گفتىن اگه لکه بىنى بىشتر ماهها تکرار بشه بعد ده روزاستحاضه است تازه اگه لکه ها با پاکى فرق داشته باشه حالا مىگىن اگه عادت بىش تراز ده روز بشه فقط روزهاىى که خون نشانه حدض دىدم حىضه و بقىه استحاضه؟ من چىکار کنم ؟!:Moteajeb!:

rahmani_adeleh;488071 نوشت:
سلام من متوجه نمىشم

خودتون تو همىن ساىت گفتىن اگه لکه بىنى بىشتر ماهها تکرار بشه بعد ده روزاستحاضه است تازه اگه لکه ها با پاکى فرق داشته باشه حالا مىگىن اگه عادت بىش تراز ده روز بشه فقط روزهاىى که خون نشانه حدض دىدم حىضه و بقىه استحاضه؟ من چىکار کنم ؟!

با سلام و احترام

آنچه بیان شد منافاتی با هم ندارد اگر لکه ها از ده روز بیشتر نشود تمام آن روزها حیض است و اگر از ده روز بیشتر شود در بیشتر از ده روز طبق اعمال استحاضه نمازها را خوانده و درمحاسبه تعداد روزهای حیض درصورتی که خانم عددیه نباشد به تعداد روزهایی که صفت حیض را دارد حیض محسوب می شود.

موفق و موید باشید

ببخشید میتونم یه سوال دیگه بپرسم؟
اگه برای مثال هرماه تا روزهشتم یا نهم عادت، خون با نشانه های حیض و استحاضه(قهوه ای و زرد که مطمئنیم با ترشحات زمان پاکی متفاوت است) ببینیم و بعدش لکه هایی که شبیه ترشحات زمان پاکیست یا مشکوک است، آیا باید همان روز غسل کنیم یا صبر کنیم تا دهم؟
ممنون

rahmani_adeleh;488335 نوشت:
ببخشید میتونم یه سوال دیگه بپرسم؟
اگه برای مثال هرماه تا روزهشتم یا نهم عادت، خون با نشانه های حیض و استحاضه(قهوه ای و زرد که مطمئنیم با ترشحات زمان پاکی متفاوت است) ببینیم و بعدش لکه هایی که شبیه ترشحات زمان پاکیست یا مشکوک است، آیا باید همان روز غسل کنیم یا صبر کنیم تا دهم؟
ممنون

با سلام و احترام

خواهش میکنیم هرتعداد سوالی که داشتید می توانید بپرسید درفرض سوال درصورتی که یقین به ترشحات پاکی بود غسل کرده و نماز را می خوانید و درصورتی که ترشحات مشکوک بود ویقین ندارید از ده روز می گذرد تا ده روز صبر می کنید.

موفق و موید باشید

سلام عرض می کنم و امیدوارم از مزاحمتهای من خسته نشوید:Ghamgin:
مشکل لکه بینی من اهمپنان ادامه دارد و موجب شد دچار سرگردانی مجدد شوم. لطفا این سوال مرا واضح پاسخ دهید زیرا گمان میکنم استفتای جدیدی از آیت الله سیستانی در باب لکه بینی های بعد از عادت ارائه شده است:
اگر فردی در بیشتر ماههای سال روزهای عادتش به اضافه ی لکه بینی های بعد از خون حیض، از ده روز بیشتر شود، آیا باید بعد از اتمام روز هایی که خون با نشانه های حیض می بیند، غسل کند و از آن پس اعمال استحاضه را انجام دهد(که این استفتایی قدیمی در این باب است)، یا حتما باید پس از اتمام ده روز کامل غسل کند و بعد اعمال استحاضه انجام دهدو نماز هایش را قضاکند؟
خیلی ممنون

rahmani_adeleh;494640 نوشت:
سلام عرض می کنم و امیدوارم از مزاحمتهای من خسته نشوید:Ghamgin:
مشکل لکه بینی من اهمپنان ادامه دارد و موجب شد دچار سرگردانی مجدد شوم. لطفا این سوال مرا واضح پاسخ دهید زیرا گمان میکنم استفتای جدیدی از آیت الله سیستانی در باب لکه بینی های بعد از عادت ارائه شده است:
اگر فردی در بیشتر ماههای سال روزهای عادتش به اضافه ی لکه بینی های بعد از خون حیض، از ده روز بیشتر شود، آیا باید بعد از اتمام روز هایی که خون با نشانه های حیض می بیند، غسل کند و از آن پس اعمال استحاضه را انجام دهد(که این استفتایی قدیمی در این باب است)، یا حتما باید پس از اتمام ده روز کامل غسل کند و بعد اعمال استحاضه انجام دهدو نماز هایش را قضاکند؟
خیلی ممنون

با سلام و احترام و تشکر از شما

همانطور که فرمودید اگر تعداد روزهای عادت از ده روز بگذرد و خانم عدد عادت معینی نداشته باشد به تعداد روزهایی که نشانه حیض را دارد حیض قرار داده و بقیه استحاضه است و تغییری در این نظر یافت نشد.

استفتا از دفتر آیه الله سیستانی در قم

یعنی من باید هر ماه بعد از پایان روزهایی که خون با نشانه ی حیض می بینم غسل کنم و نیازی نیست تا ده روز کامل برای غسل صبر کنم، مگر این که مطمئن باشم قبل ده روز یا سر ده روز پاک خواهم شد؟ درست فهمیدم؟

rahmani_adeleh;495491 نوشت:
یعنی من باید هر ماه بعد از پایان روزهایی که خون با نشانه ی حیض می بینم غسل کنم و نیازی نیست تا ده روز کامل برای غسل صبر کنم، مگر این که مطمئن باشم قبل ده روز یا سر ده روز پاک خواهم شد؟ درست فهمیدم؟

با سلام و عرض ادب

درصورتی که یقین نداشته باشید بیش از ده روز ادامه می یابد تا ده روز صبرکرده و اگر خون از ده روز گذشت به تعداد روزهایی که نشانه حیض را نداشت نمازها را قضا می کنید.

موفق و موید باشید.

نور;375184 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر لك‌بينى زرد با ترشحات دوران پاکی فرق داشته باشد و یا شک در تفاوت داشته باشد در صورتى كه تا ده روز قطع مى‌‌شود و مجموعا از ده بیشتر نشود،ادامه حيض محسوب مى‌‌شود و روزه 8و 9 هم جزء حیض بوده بنابراین باید روزه 8 و 9 را یک روز قضانماید.

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای دراحکام بانوان به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

سلام
چن تا سوال دارم در این مورد اگه سریعتر جواب بدید ممنون میشم.و خیلی خیلی عذر میخوام که طولانی و زیاده!...اگر لطف کنید جدا جدا بهشون جواب بدید خیلی ممنون میشم.
اول اینکه من معمولا در طول ماه هم ترشحات زدر دارم هم سفید و همیشه به خاطر این حکم : اگر شک دارد که آنچه خارج شده، خون است یا چیز دیگری، پاک است. (اصالت الطهارة)، میذاشتم به حساب پاکی و که طبق این استفتا :
س 218: لکه‏ هايى که زن بعد از يقين به پاک شدن مى‏بيند، با توجه به اين که آن لکه‏ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمى دارد؟
ج: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه‏ها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زن‏است.
هم احکام خاصی رو رعایت نمیکردم.ولی چند مدت پیش این حکم رو دیدم :
٥٠٦ اگر زن پيش از ده روز پاك شود، و احتمال دهد كه در باطن خون هست، بايد قدرى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد. پس اگر پاك بود، غسل كند و عبادتهاى خود را بجا آورد. و اگر پاك نبود، اگر چه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد، چنانچه در حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است،بايد صبر كند كه اگر پيش از ده روز پاك شد، غسل كند، و اگر سر ده روز پاك شد،يا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل نمايد. و اگر عادتش كمتر از ده روز است،در صورتى كه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مى‏شود، نبايد غسل كند. و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مى‏گذرد، احتياط واجب آن است كه تا يك روز عبادت را ترك كند و بعد از آن مى‏تواند تا ده روز عبادت را ترك كند.ولى بهتر است تا ده روز كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاى مستحاضه را انجام دهد. پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد تمامش حيض است، و اگر از ده روز گذشت، بايد عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و عبادتهايى را كه بعد از روزهاى عادت بجا نياورده قضا نمايد.


  • حالا سوال اولم اینه که باید عمل به اصالت الطهارة رو در مورد لکه های زرد فقط برای بعد از 10 روز انجام بدم و قبل 10 رو طبق حکم بالا عمل کنم یا نه؟

  • اگر بله نماز و روزه هایی که تا حالا بدون توجه به این مسئله خواندم چه میشه (با توجه به اینکه شک دارم که این مسئله ماه های قبل باعث شده باشه اشتباه عمل کرده باشم و نمیدونم اگر باید قضاش رو به جا بیارم چندتا باید به جا بیارم شاید هیچ کدوم غلط نبوده باشه شاید هم چند بار این اشتباهو کرده باشم و قبل 10 روز به که های زرد توجه نکرده باشم.اصلا یادم نیست)

  • سوال دومم هم اینه که تو استفتا رهبر گفته شده بعد از یقین به پاکی یعنی چی؟وجود ترشحات زرد این یقینو از بین میبره؟(من اکثر اوقات 95% مطمئنم ترشحات زرد خون نیست)

  • من هم ترشح سفید دارم در طول ماه هم زرد.اگر بعد از مدت حیض(و قبل از 10 روز) برای چند ساعت ترشحات سفید ببینم بعد دوباره ترشحات زرد ببینم باید به کدوم حکم عمل کنم؟ اگر سفید نبینم چی؟فرق دارد؟
لطفا این ها رو هم برای کسی که عادت عددیه دارد توضیح بدید هم کسی که ندارد.


  • سوال سومم اینه که برای حیض که میگن باید تداوم داشته باشه تا سه روز یعنی اگر حتی چند ساعت هم قطع شد یعنی تداوم نداشته یا اینکه منظور اینه که به طور کل در طول سه روز اکثر اوقات ترشحات باشه؟

  • و بعد اینکه برای کسی که لکه بینی دارد و ترشحاتی هم که در طول ماه به طور عادی دارد هم قطع نمیشه و همراه لکه بینی ها هست و در نتیجه نمیتونه تشخیص بدهد که در سه روز تداوم وجود دارد با نه (چون ملاک باطن است و نمیشه فهمید الان در باطن ترشحات رنگی هست یا نه) باید چی کار کنه؟بذار به حساب حیض یا استحاضه؟
و سوال اخر هم:

  • من عادت وقتیه دارم و به خاطر این شک هایی که دارم در مورد ترشحات زرد بعد از حیض از عادت عددیه مطمئن نیستم (احتمالا عادت7روز داشته باشم). این بار دو روز قبل از روز عادت لکه هایی رو دیدم که خیلی خیلی کم بود و کم رنگ نه به خون بودن انها مطمئنم و نه مثل ترشحات زردرنگ طول ماه بود و چون ترشحات دیگه هم داشتم نمیدونم تداوم داشته یا نه.(خیلی هم کم بودن یک دو بار اول روز بود بعد دیگه ترشحاتی به اون شکل ندیدم) و بعد از این دو روز دقیقا سر وقت حیضم شروع شد. حالا باید شروع عادتم رو طبق روال بذارم یا از اون دو روز قبل حساب کنم؟

مرجعم هم رهبری است

mona690;536009 نوشت:
سلام
چن تا سوال دارم در این مورد اگه سریعتر جواب بدید ممنون میشم.و خیلی خیلی عذر میخوام که طولانی و زیاده!...اگر لطف کنید جدا جدا بهشون جواب بدید خیلی ممنون میشم.
اول اینکه من معمولا در طول ماه هم ترشحات زدر دارم هم سفید و همیشه به خاطر این حکم : اگر شک دارد که آنچه خارج شده، خون است یا چیز دیگری، پاک است. (اصالت الطهارة)، میذاشتم به حساب پاکی و که طبق این استفتا :
س 218: لکه‏ هايى که زن بعد از يقين به پاک شدن مى‏بيند، با توجه به اين که آن لکه‏ها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمى دارد؟
ج: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه‏ها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زن‏است.
هم احکام خاصی رو رعایت نمیکردم.ولی چند مدت پیش این حکم رو دیدم :
٥٠٦ اگر زن پيش از ده روز پاك شود، و احتمال دهد كه در باطن خون هست، بايد قدرى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد. پس اگر پاك بود، غسل كند و عبادتهاى خود را بجا آورد. و اگر پاك نبود، اگر چه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد، چنانچه در حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است،بايد صبر كند كه اگر پيش از ده روز پاك شد، غسل كند، و اگر سر ده روز پاك شد،يا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل نمايد. و اگر عادتش كمتر از ده روز است،در صورتى كه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مى‏شود، نبايد غسل كند. و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مى‏گذرد، احتياط واجب آن است كه تا يك روز عبادت را ترك كند و بعد از آن مى‏تواند تا ده روز عبادت را ترك كند.ولى بهتر است تا ده روز كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاى مستحاضه را انجام دهد. پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد تمامش حيض است، و اگر از ده روز گذشت، بايد عادت خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و عبادتهايى را كه بعد از روزهاى عادت بجا نياورده قضا نمايد.

حالا سوال اولم اینه که باید عمل به اصالت الطهارة رو در مورد لکه های زرد فقط برای بعد از 10 روز انجام بدم و قبل 10 رو طبق حکم بالا عمل کنم یا نه؟

اگر بله نماز و روزه هایی که تا حالا بدون توجه به این مسئله خواندم چه میشه (با توجه به اینکه شک دارم که این مسئله ماه های قبل باعث شده باشه اشتباه عمل کرده باشم و نمیدونم اگر باید قضاش رو به جا بیارم چندتا باید به جا بیارم شاید هیچ کدوم غلط نبوده باشه شاید هم چند بار این اشتباهو کرده باشم و قبل 10 روز به که های زرد توجه نکرده باشم.اصلا یادم نیست)

سوال دومم هم اینه که تو استفتا رهبر گفته شده بعد از یقین به پاکی یعنی چی؟وجود ترشحات زرد این یقینو از بین میبره؟(من اکثر اوقات 95% مطمئنم ترشحات زرد خون نیست)

من هم ترشح سفید دارم در طول ماه هم زرد.اگر بعد از مدت حیض(و قبل از 10 روز) برای چند ساعت ترشحات سفید ببینم بعد دوباره ترشحات زرد ببینم باید به کدوم حکم عمل کنم؟ اگر سفید نبینم چی؟فرق دارد؟

لطفا این ها رو هم برای کسی که عادت عددیه دارد توضیح بدید هم کسی که ندارد.

سوال سومم اینه که برای حیض که میگن باید تداوم داشته باشه تا سه روز یعنی اگر حتی چند ساعت هم قطع شد یعنی تداوم نداشته یا اینکه منظور اینه که به طور کل در طول سه روز اکثر اوقات ترشحات باشه؟

و بعد اینکه برای کسی که لکه بینی دارد و ترشحاتی هم که در طول ماه به طور عادی دارد هم قطع نمیشه و همراه لکه بینی ها هست و در نتیجه نمیتونه تشخیص بدهد که در سه روز تداوم وجود دارد با نه (چون ملاک باطن است و نمیشه فهمید الان در باطن ترشحات رنگی هست یا نه) باید چی کار کنه؟بذار به حساب حیض یا استحاضه؟

و سوال اخر هم:

من عادت وقتیه دارم و به خاطر این شک هایی که دارم در مورد ترشحات زرد بعد از حیض از عادت عددیه مطمئن نیستم (احتمالا عادت7روز داشته باشم). این بار دو روز قبل از روز عادت لکه هایی رو دیدم که خیلی خیلی کم بود و کم رنگ نه به خون بودن انها مطمئنم و نه مثل ترشحات زردرنگ طول ماه بود و چون ترشحات دیگه هم داشتم نمیدونم تداوم داشته یا نه.(خیلی هم کم بودن یک دو بار اول روز بود بعد دیگه ترشحاتی به اون شکل ندیدم) و بعد از این دو روز دقیقا سر وقت حیضم شروع شد. حالا باید شروع عادتم رو طبق روال بذارم یا از اون دو روز قبل حساب کنم؟

مرجعم هم رهبری است

با سلام و عرض ادب

1.لکه هایی که تا قبل از ده روز با ترشحات پاکی فرق دارد تا قبل از ده روز ادامه حیض است و به هر مقدار که یقین داشته باشید باید نمازها را قضا نمایید.

2.اگر در ترشحات زردرنگ تا قبل از ده روز شک داشته باشید ادامه حیض است و فرقی در عادت عددیه و غیر آن درصورتی که خون از ده روز نگذرد نیست.

3.بله چند ساعت پاکی از داخل استمرار را از بین می برد به عبارتی اگر به مقداری که عرفا گفته شود از داخل پاک شده است استمرار بهم می خورد.

4.بواسطه پنبه باید از باطن باخبر شوید ودر مورد این ماهی که سوال کردید اگر قبلش پاکی داشته اید و شک در ترشحات دارید بنارا برپاکی بگذارید درصورتی که نیاز به توضیح بیشتر باشد با شماره 096400 از 8صبح تا 8 عصر با بخش احکام بانوان مرکز ملی در غیر از روزهای تعطیل تماس بگیرید

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

من سوال دارم، چطوری بپرسم؟!

با سلام،
من روزهای آخر پریودیم با روزهای اول ماه مبارک بکی شد و من آخرین روزی که غسل کردم و روزه گرفتم، شب بعد از افطار و نماز لک دیدم. آیا روزه م قبوله یا باید قضا کنم؟! و اینکه برای نماز مسجد رفتم، گناه کردم؟!
سوال دیگه اینکه؛ سیکلم 28 روزه س اما ماه مبارک فکر کنم جلو افتاده،طبق ماه های گذشته باید 2 مرداد می شدم اما امروز (31 تیر) بعد از ظهر لک دیدم، روزه رو باز نکردم. خوابم برد و تا موقع افطار هیچ خبری نبود. بعد از افطار هم لباسم تمیز بود. الآن تکلیف چیه؟! روزه م درسته یا نه؟! نمازم رو بخونم یا نه؟!

مرجع تقلید : آیت الله مکارم شیرازی

goldliver;545186 نوشت:
با سلام،
من روزهای آخر پریودیم با روزهای اول ماه مبارک بکی شد و من آخرین روزی که غسل کردم و روزه گرفتم، شب بعد از افطار و نماز لک دیدم. آیا روزه م قبوله یا باید قضا کنم؟! و اینکه برای نماز مسجد رفتم، گناه کردم؟!
سوال دیگه اینکه؛ سیکلم 28 روزه س اما ماه مبارک فکر کنم جلو افتاده،طبق ماه های گذشته باید 2 مرداد می شدم اما امروز (31 تیر) بعد از ظهر لک دیدم، روزه رو باز نکردم. خوابم برد و تا موقع افطار هیچ خبری نبود. بعد از افطار هم لباسم تمیز بود. الآن تکلیف چیه؟! روزه م درسته یا نه؟! نمازم رو بخونم یا نه؟!

مرجع تقلید : آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و عرض ادب

1.اگر آخرین روز حیض از قبل از اذان صبح پاک بوده و غسل حیض را انجام داده باشید و تا غروب هم لکه ای ندیده باشید روزه آن روزتان صحیح است و ورود به مسجد هم درحال پاکی اشکال نداشته است.
2.درصورتی که از داخل واژن قطع شده و لکه ادامه نداشته است استحاضه بوده و روزه اتان صحیح است.

آیه الله مکارم،توضیح المسائل،احکام حیض و استحاضه

اسراء;254444 نوشت:
-به طوراجمال اینکه خونریزی گذشته شما اگر بیش از 10روز بوده ،اگر همه این خونها بایک صفت بوده ،ودرسه روز اول استمرار داشته باشدو
(بین سه روز اول قطع ووصل نشود) همه 10روز حیض است البته فروضی دیگرداردکه درصورت لزوم باید اشاره شود

سلام علیکم
با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما بزرگواران به درگاه حق انشاالله
جدأ جا دارد از زحمات شما بزرگواران در امر ارزشمند و خطیر پاسخگویی تقدیر و تشکر تشکر نمایم ، اجرتان با حضرت زهرا (س) انشاالله، و از انجایی که احکام بانوان خیلی مبتلا به است و زیاد از ما سوال میشود این پرسش و پاسخ ها میتواند کمک زیادی به ما در امر پاسخگویی داشته باشد ، بنده امروز این مبحث را باز کردم و تصمیم گرفتم از اول یکی یکی مطالعه کنم ، که سوالی برایم پیش آمد ، در این جمله که شما استاد بزرگوار پاسخ دادید بنده احساس کردم یک اشتباه تایپی صورت گرفته است یا اگر اشتباه تایپی نیست بنده مساله را متوجه نشدم ، اینجا که فرمودید در شماره 3 اگر بیش از ده روز بوده ، که اولش احساس کردم نون کلمه نبوده جا افتاده است و بوده چاپ شده است ،اما یک لحظه شک کردم شاید مساله چیز دیگریست ، ببخشید به خاطر حساسیت بالای این مباحث سوال نمودم ، لطفا بنده را راهنمایی بفرمائید
باتشکر ،التماس دعا ، یا زهرا (س)

نور;138648 نوشت:
گر با حیض قبلی ده روز فاصله افتاده باشد و این لکه بینی ها هر چند کم، سه روز کامل در باطن باشد و به نظر آیه الله مکارم بیشتر از 5 دقیقه از باطن قطع نشود،حیض محسوب می شود و همین که خون است نشانه اصلی حیض را دارد، گرچه بقیه نشانه ها اعم از فشار و سوزش و گرم و غلیظ بودن را نداشته باشد.

سلام علیکم
باتشکر از زحمات شما اساتید بزرگوار
ببخشید آیا دراین مورد فرقی ندارد فرد صاحب عادت باشد یا نباشد؟

نوشکفته;280218 نوشت:
سلام ممنونم از جوابتان اما هنوز یک چیز برایم روشن نشده ،حتی اگر یک روز خونی نبینی و غسل کنی و یک روز بعد لکه ی خونی ببینی باز هم حیض است ؟ اگر فردی در این حالت باشد و با شوهرش نزدیکی داشته باشد حکمش چیست ؟ احتیاج به جواب فوری دارم ممنونم از پیگیری شما

سلام علیکم
باتشکر از شما اساتید بزرگوار
ببخشید استاد سجاد، ایشان که سوال فرمودند مرجع تقلیدشان را نگفتند آیا اگر مرجع ایشان آیت الله مکارم باشند پاسخ متفاوت نمی شود؟

sarnevesht;315893 نوشت:
در روزهایی که قرار است عادتی بیاید لکه های قهوه ای بسیار کمرنگ و خیلی کمی که ظاهر میشود آیا جز روزهای عادتی محسوب میشود و باید نماز نخواند؟؟؟ و اینکه از ابتدای ظاهر شدن این باریکه های خیلی کمرنگ که اصلا شبیه خون نیستند تا اتمام کاملا عادتی که دیگه لکه بینی های آخر عادتی که تمام میشود بیشتر از 14 رو طول میکشد
آیا باید از اول حساب کرد و سر ده روز غسل کرد و خون و لکه های بعد از ده روز رو جز استحاضه دانست؟؟؟
یا باید بعد از لکه های قهوه ای ابتدایی فرض کرد و از روزی که خون به درستی دیده میشود تا اتمام لکه بینی ده روز را حساب کرد؟؟؟
مقلد آیت الله مکارم
با تشکر

سلام علیکم
عرض ادب و احترام خدمت اساتید بزرگوار
استاد سجاد در پاسخ ایشان که فرمودید پاسخ شما در استفتاء زیر از آیت الله مکارم نقل شده است :

س: من حدود دو روز است که لکه های مختصری از خون مشاهده میکنم اما هنوز به طور کامل خونریزی آغاز نشده آیا در این روزها من باید نمازم را بخوانم؟ ( این حالت در موعد مشخص حیضم رخ میدهد)
ج: اگر بعد از این دو روز ایام عادت شروع شود و با هم متصل است باید از همان روز اول به احکام حیض عمل کند.

بنابراین در فرض سؤالتان اگر لکه های قهوه ای خون باشد و به ایام حیض متصل گردد جزء ایام عادت محسوب می شود و از همان ابتدا تا ده روز حیض بوده و پس از آن استحاضه شمرده خواهد شد.(1)

سوال بنده این است آیا فرقی نمیکند که ایشان صاحب عادت هستند یا نه ؟اگر صاحب عادت نباشند و عادشان مضطربه باشد باز هم از اول باید بگیرند یا از روزهایی که خون صفات دارد؟
باتکر از صبر و شکیبایی شما بزرگواران
التماس دعا (یا زهرا)

موضوع قفل شده است