احکام پزشکان و بیماران

تب‌های اولیه

46 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احکام پزشکان و بیماران

احکام پزشکان و بیماران

در بین دانشهای مختلف بشر ، دو علم ارزشمندتر و شریفتر می باشد ؛ علم دین و دانش پزشکی

. پیامبر مکرم اسلام (ص):«العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان». دانش دو نوع است:دانش دین و دانش مربوط به بدن.

شاید سبب برتری این دو علم از این جهت باشد که یکی حیات معنوی و دیگری حیات مادی را مورد توجه قرار می دهد
پزشکان و بیماران در هنگام معاینه،تجویز دارو و مراحل درمان با مسائل مختلفی روبرو هستند ، زیرا از یک سو مواظبت بر این امر دارند که گرفتار انجام عملی که شرع مقدس به آن رضایت نمی دهد نشوند و از طرف دیگر تا کید دارند بیمار بهبودی یابد و سلامت بیمار تامین شود ودر عین حال هیچ کدام دچار عملی که خلاف دستورات دینی است،نگردند.
انجام این مقصود در صورتی برای پزشک، همکاران او و بیماران میسر می شود که نسبت به مسائل لازم و مورد احتیاجشان علم و اگاهی داشته باشند و در مرحله بعد، متعهد به عمل کردن بر طبق این احکام باشند

در این تاپیک به مسائل مورد نیاز و مبتلابه پزشکان و بیماران پرداخته می شود

امید است که استفاده آن برای همه کاریران محترم مفید باشد

مراجعه بیمار به پزشک نامحرم چه حکمی دارد ؟

اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد با امکان رجوع به پزشک مماثل (هم جنس) رجوع به غیر مماثل جایز نیست

استفتائات مقام معظم رهبری موجود در مرکز ملی

ولی میگن دکتر به ادم محرم هست بیشتر متخصصا هم مرد هستن یعنی زنا نباید برن پیش دکتر مرد!!!

درود;129247 نوشت:
ولی میگن دکتر به ادم محرم هست بیشتر متخصصا هم مرد هستن یعنی زنا نباید برن پیش دکتر مرد!!!

با سلام و عرض ادب
پزشک هم مانند سایر افراد غیر همجنس نامحرم است ودر مورد رجوع به متخصص غیرهمجنس با وجود متخصص همجنس حتی در جایی که تخصص غیرهمجنس بیشتر باشد، جایز نیست ،مگر آنکه ضرورت و احتمال خطر در میان باشد.

برداشت ازاستفتائات امام،ج3،س42و43و84

با سلام و سپاس از استاد شفا و استاد نور

براي روشن شدن بيشتر مسئله به اين استفتاء توجه بفرماييد :

حكم مراجعه خانم به پزشك مرد يا راديولوژي ، تزريقات ،سونوگرافي وجراحي زنان توسط مردان با وجود پزشك خانم چيست ؟

امام (ره) :اگر ضرورت دارد مراجعه به مرد مانع ندارد ،ولي بدون ضرورت با وجود پزشك حانم به مرد مراجعه نكنند .

مقام معظم رهبري :اگر معاينه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد جايز نيست مگر اينكه مراجعه به پزشك خانم حاذق و متخصص غير ممكن و يا خيلي سخت باشد،كه در اينصورت جايز مي باشد.

اية الله بهجت (ره):در مواردي كه مستلزم لمس و نظرحرام است تا به مرحله ضرورت نرسيده، جايز نيست .

اية الله سيستاني:اگر مستلزم لمس و نگاه حرام است با بودن متخصص زن جايز نيست مگر اينكه به متخصص زن در انجام صحيح كار اعتماد نباشد.

اية الله صافي گلپايگاني :با وجود پزشك مماثل مراجعه به نامحرم جايز نيست.

اية الله :مكارم شيرازي:در صورتي كه پزشك هم جنس به قدر كافي وجود داشته باشد واحساس ضرورتي به غير هم جنس نشود در جايي كه مستلزم لمس و نظر حرام است جايز نيست .

اية الله نوري همداني :در مواردي كه مستلزم لمس و نظرحرام است تابه مرحله ضرورت نرسيده ،جايز نيست .

اية الله وحيد خراساني: اگر زن ناچار باشد براي معالجه به مرد نامحرم مراجعه كند و مرد هم براي معالجه ناچار باشد او را نگاه كند ودست به بدن او بزند ،جايز است .

استفتائات موجود در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني





جراحی پلاستیک برای زن به منظور زیبایی چه حکمی دارد ؟
امام خمینی (ره):اگر جراح زن باشد و موجب ضرر هم نشود ؛مانعی ندارد .
مقام معظم رهبری :عمل جراحی زیبایی ،درمان بیماری محسوب نمی شود ،نگاه کردن ولمس حرام به خاطر آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی ومانند آن باشد .
امام خمینی (ره)،استفتائات،ج3،س22و183
مقام معظم رهبری ،اجوبة الاستفتائات ،س1301
استفتائات موجود در مر کز ملی

لمس حرام و نظر حرام یعنی چی ؟
ضرورت یعنی چه مرحله ای ؟ یعنی وقتی پای مرگ و زندگی وسطه ؟

نور;129282 نوشت:
ودر مورد رجوع به متخصص غیرهمجنس با وجود متخصص همجنس حتی در جایی که تخصص غیرهمجنس بیشتر باشد، جایز نیست


مسلما ادم جونش دست دکتری میده که کارش بهتر باشه یعنی اسلام به محرم و نامحرمی بیشتر از سلامتی و حفظ جون بها میده؟
اگر خودتون باشید بیماری داشته باشید دو دکتر معرفی کنند یکیش زن باشه و کارش معمولی باشه یکیش هم مرد باشه و کارش عالی باشه عقل حکم می کنه پیش کدوم برید؟

با تشكر از استاد عترت

نظر ساير مراجع را در مورد جراحي پلاستيك براي خانم به منظور زيبايي ملاحظه بفرماييد:

اية الله بهجت (ره) :بنابر احتياط واجب براي صرف زيبايي جايز نيست .

اية الله سيستاني : با پرهيز از لمس و نظر حرام ،جايز است .

اية الله مكارم شيرازي : در صورتي كه اميخته با حرام ديگري نباشد در هيچ صورت اشكالي ندارد ودر صورتي كه مستلزم حرامي مانند لمس ونظر نامحرم باشد، تنها در صورت ضرورت جايز است.

اية الله صافي گلپايگاني : اگر غرض عقلائي در كار باشد ،اشكال ندارد .

اية الله نوري همداني :اگر جراحي مذكور غرض عقلائي داشته باشد واسراف نباشد ،جايز است .

استفتائات موجود در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

با سلام و تشكر از شما جناب درود

تشخيص مصداق ضرورت به عهده خود فرد بيمار است كه با توجه به نوع بيماري و شدت وضعف ان و وضعيت جسمي بيمار متفاوت خواهد بود و در مواردي كه مرجع جواز رجوع به پزشك نامحرم را ضرورت بيان مي كند وتشخيص ضرورت مشكل مي شود بيمار مي تواند از دفتر مرجع خود مصاديق ضرورت را جويا شويد .

حكم مراجعه مردان به پزشك خانم براي راديولوزي ،سونو گرافي ،تزريقات و جراحي با وجود پزشك مرد چيست؟

مقام معظم رهبري : اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد با امكان رجوع به پزشك مماثل ،رجوع به غير مماثل جايز نيست .

اية الله بهجت (ره) : تا به حد ضرورت نرسيده جايز نيست .

اية الله سيستاني : اگر مستلزم لمس يا نگاهي كه حرام است باشد جايز نيست مگر اينكه او بهتر بتواند معالجه كند .

اية الله مكارم شيرازي : در صورتي كه مستلزم نگاه حرام و يا لمس مستقيم بيمار مرد باشد و مراجعه به پزشك همجنس به راحتي امكان پذير باشد ،جايز نيست .

اية الله صافي گلپايگاني :اشكال دارد، مگر اينكه پزشك مماثل عاجز از معالجه باشد .

اية الله نوري همداني : اگر مستلزم لمس بدن يا نگاه به اعضايي از بدن كه مرد معمولا ان را مي پوشاند ،باشد در غير ضرورت اشكال دارد و جايز نيست ودر موقع ضرورت نيز به اندازه اي كه ضرورت رفع شود ،جايز است .

استفتائات موجود در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

حكم رجوع بانوان به دندانپزشك مرد چيست ؟و آيا جواز ان منوط به نبود دندانپزشك خانم است ؟

مقام معظم رهبري :اگر معالجه مستلزم لمس و نگاه حرام باشد با امكان رجوع به پزشك مماثل رجوع به دندانپزشك غير مماثل جايز نيست.

اية الله بهجت (ره): در صورت وجود دندانپزشك مماثل رجوع به غير مماثل جايز نيست .

اية الله سيستاني : در صورت ضرورت معالجه يا اگر پزشك مرد بهتر باشد ،مانعي ندارد .

اية الله مكارم شيرازي : اينگونه امور فقط در صورت ضرورت جايز است ومعيار ضرورت تشخيص عرف عام و صالح است .

اية الله صافي گلپايگاني : در صورت نبودن دندانپزشك زن جايز است .

اية الله نوري همداني : با وجود دندانپزشك مماثل رجوع به مرد جايز نيست .

استفتائات موجود در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني

سلام
من هنوز جواب سوالمو نگرفتم

درود;129621 نوشت:
لمس حرام و نظر حرام یعنی چی ؟

مثلا دندانپزشکی کجاش نظر حرام یا لمس حرامه ؟

توضیحی را هم که برای ضرورت دادید مبهمه ؟

همش یه حرف را مدلای مختلف تکرار می کنید بدون اینکه توضیحی بدید من که گیج شدم

درود;130102 نوشت:
مثلا دندانپزشکی کجاش نظر حرام یا لمس حرامه ؟

با سلام وتشکر از پی گیری شما
اگر دندان پزشک از دستکش استفاده نماید، لمس حرام از بین می رود .اما برخی از فقهای عظام ، داخل دهان را باطن بدن می دانند که در این صورت فقط در مقام معالجه ای که ضرورت داشته باشد ،نگاه به آن جایز خواهد بود.
درود;130102 نوشت:
توضیحی را هم که برای ضرورت دادید مبهمه ؟

ضرورت می تواند مصادیق متفاوتی داشته باشد ، مثلا از دست رفتن سلامتی ،به فرض این که اگر نزدپزشکی بروید که نه تنها معالجه وی فایده ندارد، بلکه سبب ازبین رفتن دندان ویا تشدید بیماری خواهد شد،این نمونه ای از ضرورت است وتنها مرگ وزندگی ضرورت نیست .

درود;129621 نوشت:
اگر خودتون باشید بیماری داشته باشید دو دکتر معرفی کنند یکیش زن باشه و کارش معمولی باشه یکیش هم مرد باشه و کارش عالی باشه عقل حکم می کنه پیش کدوم برید؟

اگر پزشک زن بتواند بیماری را معالجه نموده وضرری متوجه بیمار نشود ،باید به او مراجعه شود ،ولی اگر از عهده درمان بر نیاید،در مقام معالجه وضرورت،رجوع به پزشک مرد مانعی ندارد.
با استفاده از استفتائات موجود در مرکز ملی

با سلام و تشکر
ببخشید زیاد سوال می پرسم چون خیلی سوال برانگیزه

عترت;130263 نوشت:
.اما برخی از فقهای عظام ، داخل دهان را باطن بدن می دانند که در این صورت فقط در مقام معالجه ای که ضرورت داشته باشد ،نگاه به آن جایز خواهد بود.

:Moteajeb!::Moteajeb!:

یعنی داخل دهان را هم فقط برای معالجه می توان نگاه کرد ؟ برای چکاپ و پیشگیری چطور ؟ برای اورتودنسی چطور؟
مرجع من ایت الله فاضل است

عترت;130264 نوشت:
،ولی اگر از عهده درمان بر نیاید،در مقام معالجه وضرورت،رجوع به پزشک مرد مانعی ندارد.

اگر نمیدونیم از عهده درمان به خوبی بر میاد یا نه اصلا از کارش خبر نداریم اما یک دکتر دیگه هست که میدونیم کارش عالیه
اینجا ضرورت هست ؟ یعنی میشه پیش دکتر بهتره که غیر هم جنسه بریم؟

درود;130504 نوشت:
یعنی داخل دهان را هم فقط برای معالجه می توان نگاه کرد ؟ برای چکاپ و پیشگیری چطور ؟ برای اورتودنسی چطور؟ مرجع من ایت الله فاضل است

با تشکر از شما کاربر وکارشناس محترم
ایت الله فاضل می فرمایند: در صورت عدم وجود مماثل وضرورت درمان به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

درود;130504 نوشت:
اگر نمیدونیم از عهده درمان به خوبی بر میاد یا نه اصلا از کارش خبر نداریم اما یک دکتر دیگه هست که میدونیم کارش عالیه اینجا ضرورت هست ؟ یعنی میشه پیش دکتر بهتره که غیر هم جنسه بریم؟

اینکه از کار هم جنس خبر نداره به عنوان ضرورت رجوع به غیر همجنس نمی شود باید به پزشک همجنس دیگر رجوع کند تا مطمئن به عدم وجود مماثل شود .
استفتائات موجود در مرکز ملی به پاسخ گوئی به سوالات دینی

بنده هم تشــــــــــکر می کنم

حکم تزریق آمپول وسایر تزریقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان چیست ؟
امام خمینی (ره):احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که بجای غذا بکار می رود ،خودداری کند ،ولی تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا بجای دوا استعمال می شود ،اشکال ندارد.
مقام معظم رهبر
ی :احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول مقوی ومغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود ونیز انواع سرم ها خودداری کند ،لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود ونیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود ،مانعی ندارد.
توضیح المسائل مراجع ،ج1،م1576
مقام معظم رهبری اجوبة الاستفتائات ،احکام روزه ،س767

اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند آیا با توجه به اینکه بعضی از پزشکان اطلاعی از مسائل شرعی ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
مقام معظم رهبری: اگر مکلف
از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای از خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.(1)
امام خمینی(ره): اگر موجب خوف ضرر باشد نباید روزه بگیرد.(2)
پی نوشت:

1: اجوبةالاستفتائات، س755
2: استفتائات، ج1، س40

هنگامی که مبتلا به بیماری زکام بودم، مقداری از اخلاط سر و سینه در دهانم جمع شده بود که بجای بیرون انداختن، آن را فرو بردم، آیا روزه ام صحیح است؟
امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری: فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده اشکال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد.
توضیح المسائل مراجع، ج1، م1579
اجوبة الاستفتائات، س799

آیا استفاده از داروی طبی برای اشخاص مبتلا به تنگی نفس که به صورت پودر گاز از طریق دهان وارد ریه شخص بیمار می شود، باعث بطلان روزه می شود؟
امام خمینی (ره): اگر بر استعمال آن اکل و شرب صدق نمی کند، مضر به روزه نیست.(1)
مقام معظم رهبری: اگر ماده مذکور هوای فشرده همراه با دارویی هر چند به صورت گاز یا پودر باشد و وارد حلق شود، صحت روزه محل اشکال است و در صورتی که روزه گرفتن بدون استعمال آن، ممکن نیست یا مشقت دارد، جایز است از آن استفاده
کند، لکن احتیاط آن است که مبطل دیگری انجام ندهدو در صورت تمکّن (بدون استفاده از آن) روزه ها را قضا نماید.(2)
پی نوشت:
1: استفتائات، ج1، احکام روزه، س6
2: اجوبة الاستفتائات، س762

تزریق خون به بدن در حال روزه چه حکمی دارد؟
آیه الله تبریزی:چنانچه شخص مریض است، روزه اش صحیح نیست تزریق خون به بدن بکند یا نکند.
آیه الله خامنه ای: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است.
آیه الله فاضل:بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام سیستانی و صافی،نوری همدانی:اشکال ندارد.
آیه الله مکارم:احتیاط اتمام آن روزه و قضای آن است.
آیه الله بهجت:مبطل است.

منبع:استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

اهدای خون از سوی فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
اگر باعث ضعف شود،خون گرفتن مکروه است.

توضیح المسائل مراجع،م 1657؛و رساله آیه الله وحید،م1665.

آیا آندوسکوپی روزه را باطل می کند؟
آیه الله بهجت:بله
آیه الله تبریزی:چنانچه آندوسکوپی در حال روزه ضرورت داردو در تاخیر آن خوف ضرر دارد و با آن چیزی مانند روغن یا غیر آن وارد معده می شود باید روزه آن روز را قضا کند.
آیه الله خامنه ای:اگر چیزی با آن وارد حلق نشود روزه را باطل نمی کند.
آیه الله سیستانی:باطل نمی کند.
آیه الله فاضل:اگر همراه آن موادی وارد حلق شود مبطل است والا خیر.
آیه الله مکارم:با توجه به اینکه معمولا ژلی به آن می مالند که به راحتی به سمت معده حرکت کند روزه را باطل می کند.
آیه الله نوری همدانی: روزه را باطل نمی کند.
آیه الله صافی:معمولا در آندوسکوپی قبل از شروع به آن موادی را به بیمار می دهند که در دهان بگیرد و اثرش تخدیر محدوده گلو و دهان بیمار است اگر در آن موقع چیزی از آن وارد حلق شود روزه باطل می شود.

استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی.

با سلام و خسته نباشید
احکامی که که در مورد مراجعه بیمار به پزشک غیر هم جنس بیان کردید فقط برای بیماران است یا مثلا پزشک هم باید بیمار غیر هم جنس نپذیرد ؟
در مواردی که پزشک هم جنس است اما دانشجویان زیادی همراه با پزشک هستند چطور؟

سلام من ماما هستم
و زایمان هم مستلزم نگاه به جاهای حرامه.
بعضی موارد خانمهایی مراجعه میکنن برای ترمیم .
آیا اون مشکلی داره؟

صلوات;134774 نوشت:
احکامی که که در مورد مراجعه بیمار به پزشک غیر هم جنس بیان کردید فقط برای بیماران است یا مثلا پزشک هم باید بیمار غیر هم جنس نپذیرد ؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
پزشک هم بايد از نگاه‌کردن و لمس بدن غیرهمجنس که بيمار است، تا زمانى که اضطرار پيدا نکرده، خوددارى کند.

برداشت از اجوبه الاستفتائات،م1315

صلوات;134774 نوشت:
در مواردی که پزشک هم جنس است اما دانشجویان زیادی همراه با پزشک هستند چطور؟

اگر از موارد ضرورى براى کسب تجربه و آگاهى از نحوه درمان بيماران و نجات جان آنان باشد، اشکال ندارد.
برداشت از اجوبه الاستفتائات،م1308

nakisa;134801 نوشت:
من ماما هستم و زایمان هم مستلزم نگاه به جاهای حرامه.

اشکالی ندارد زایمان از موارد اضطرار است

nakisa;134801 نوشت:
بعضی موارد خانمهایی مراجعه میکنن برای ترمیم . آیا اون مشکلی داره؟

سجاد;105521 نوشت:
ترمیم بکارت فی حد نفسه مانع ندارد ولی چون مستلزم لمس یا نگاه حرام است جایز نیست اما اگر بدون آن دختر در حرج شدید قرار می گیرد ، جایز است (1)

برای توضیح بیشتر به این تاپیک مراجعه فرماییدhttp://www.askdin.com/showthread.php?t=11667

سلام

برای آموزش دانشجویان پزشکی از جسد استفاده می شود ، آیا در صورت لمس جسد غسل واجب می شود؟
آیا حکم لمس استخوان های جدا شده ی بدن جسد که از آنها هم برای آموزش استفاده می شود ، با حکم لمس خود جسد یکی است؟

با تشکر.

مـــریم;149761 نوشت:
برای آموزش دانشجویان پزشکی از جسد استفاده می شود ، آیا در صورت لمس جسد غسل واجب می شود؟

بله ؛ غسل مس میت واجب می شود مگر اینکه بدانند میت مسلمان است و غسل داده شده

مـــریم;149761 نوشت:
آیا حکم لمس استخوان های جدا شده ی بدن جسد که از آنها هم برای آموزش استفاده می شود ، با حکم لمس خود جسد یکی است؟


برای مس استخوان و دندانی که از مرده جدا شده و انرا غسل نداده باشند باید غسل کرد
اما دندان یا استخوانی که از زنده جدا می شود و گوشت ندارد ، غسل واجب نیست

توضیح المسائل مراجع،529

سلام
ممنون از پاسخ تان.

شفا;149801 نوشت:
مگر اینکه بدانند میت مسلمان است و غسل داده شده

اگر شک داشته باشیم؟

با سپاس فراوان.

مـــریم;149802 نوشت:
اگر شک داشته باشیم؟ با سپاس فراوان.


با عرض سلام و احترام خدمت همکار محترم سرکار مریم و تشکر از سئوال شما

اگر شک داشته باشید که میت غسل داده شده یا خیر و جسدش را لمس کنید ، انجام غسل واجب می شود (1)

پی نوشت:
1. امام خمینی ، تحریر الوسیله ج 1 ص 63 م 3

سلام
چند وقت پیش رفته بودم مطب دکتری که یک خانمی هم تشریف آورده بود برای حجامت و بادکشی و هرچی خانمهای مسول میخواستن براش انجام بدن اجازه نمی داد و میگفت که خود آقای دکتر باید برام انجام بده!
اشکال نداره؟ این کار جایزه؟
آخرش هم آقای دکتر براش انجام داد!
میشه بفرمایید حکمش چیه؟ هم برای خانم و هم دکتر!
ممنون

[="Red"]به نام خدا[/]

[="SeaGreen"]سلام علیکم[/]

amadam;195959 نوشت:
چند وقت پیش رفته بودم مطب دکتری که یک خانمی هم تشریف آورده بود برای حجامت و بادکشی و هرچی خانمهای مسول میخواستن براش انجام بدن اجازه نمی داد و میگفت که خود آقای دکتر باید برام انجام بده!
اشکال نداره؟ این کار جایزه؟

[="Purple"]با توجه به اينكه حجامت مستلزم نظر به بدن نامحرم و احياناً لمس است جايز نيست.
[/]

استفتات جدید رهبری، حجامت کردن نزد نامحرم، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

پس چرا دکتر براش انجام داد؟:Gig:

amadam;195959 نوشت:
سلام چند وقت پیش رفته بودم مطب دکتری که یک خانمی هم تشریف آورده بود برای حجامت و بادکشی و هرچی خانمهای مسول میخواستن براش انجام بدن اجازه نمی داد و میگفت که خود آقای دکتر باید برام انجام بده! اشکال نداره؟ این کار جایزه؟ آخرش هم آقای دکتر براش انجام داد! میشه بفرمایید حکمش چیه؟ هم برای خانم و هم دکتر! ممنون

باسلام خدمت شما کاربر محترم
اگر معاينه و درمان منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، جايز نيست به پزشك مرد مراجعه كنند، مگر در صورتى كه مراجعه به پزشك زن حاذق و متخصّص غير ممكن و يا خيلى سخت باشد برای دکتر مرد هم مفسده ای نداشته باشد
اجوبه رهبری /س=1302و..

با سلام

می خواستم بدونم با وجود دندان پزشک زن در درمانگاه، مراجعه به پزشک مرد در صورتی که پزشک مرد نسبت به پزشک زن مهارت بهتر و بیشتری داشته و پزشک زن امکان آسیب زدن به دندان ها را داشته باشد، آیا جایز است به دندان پزشک مرد مراجعه کنیم ؟

با تشکر
مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

سلام
بازم اگر زمان قدیم بود و طبیبان ما کمی مطالعات حوزوی داشتن حکمت هم حالیشون بود
یه چیزی
ولی الان یه مشت دانشجویی که عشقشون غرب و انواع رابطه های انحرافی و..
اینا میخوان بشن محرم ناموس ما؟
عمرا....

[="Tahoma"][="Black"]

بانو;265133 نوشت:
با سلام می خواستم بدونم با وجود دندان پزشک زن در درمانگاه، مراجعه به پزشک مرد در صورتی که پزشک مرد نسبت به پزشک زن مهارت بهتر و بیشتری داشته و پزشک زن امکان آسیب زدن به دندان ها را داشته باشد، آیا جایز است به دندان پزشک مرد مراجعه کنیم ؟ با تشکر مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما

پاسخ سئوال شما در پست قبلی داده شده است ، صرف احتمال آسیب زدن پزشک زن برای مراجعه به پزشک مرد کافی نیست و مجوز شرعی محسوب نمی شود.

همیشه موفق و سلامت باشید[/]

باسلام.بنده دندانپزشک هستم.با توجه به اینکه تا همین اواخر اطلاع نداشتم که نگاه به داخل دهان بیمار نامحرم حرام است وبا توجه به اینکه امکان تفکیک جنسیتی بیماران برای بنده مساوی است با عدم اشتغال! (متاسفانه برای مدیران درمانگاهها قابل پذیرش نیست ) ودر حال حاضر به هر حال این شغل وسیله امرار معاش بنده است تکلیف بنده چیست؟
هم نظر حضرت ایت ا.. بهجت را می خواستم وهم حضرت ایت ا... وحید خراسانی.اگر امکانش هست که نظر هر دو نفر آقایان را بدانم

جوادی;357505 نوشت:
باسلام.بنده دندانپزشک هستم.با توجه به اینکه تا همین اواخر اطلاع نداشتم که نگاه به داخل دهان بیمار نامحرم حرام است وبا توجه به اینکه امکان تفکیک جنسیتی بیماران برای بنده مساوی است با عدم اشتغال! (متاسفانه برای مدیران درمانگاهها قابل پذیرش نیست ) ودر حال حاضر به هر حال این شغل وسیله امرار معاش بنده است تکلیف بنده چیست؟
مقلد حضرت آیت ا... بهجت هستم

سلام؛
واقعا خیلی خوشحالم از اینکه پزشکان و دندانپزشکانی چون شما به اصول دینشون پایبند هستند...
براتون ارزوی موفقیت دارم.

جوادی;357505 نوشت:
باسلام.بنده دندانپزشک هستم.با توجه به اینکه تا همین اواخر اطلاع نداشتم که نگاه به داخل دهان بیمار نامحرم حرام است وبا توجه به اینکه امکان تفکیک جنسیتی بیماران برای بنده مساوی است با عدم اشتغال! (متاسفانه برای مدیران درمانگاهها قابل پذیرش نیست ) ودر حال حاضر به هر حال این شغل وسیله امرار معاش بنده است تکلیف بنده چیست؟
مقلد حضرت آیت ا... بهجت هستم

با سلام و عرض ادب و تشکر از شما

ابتدا باید عرض شود که باقی ماندن برمرجع تقلید میت باید با اجازه مرجع تقلید زنده اعلم باشد که برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به تاپیک زیر مراجعه نمایید:http://www.askdin.com/thread7876-3.html
اما باتوجه به استفتایی که در این زمینه وجود دارد و مطابق با نظر آیه الله بهجت(ره) در مورد حکم معاینه دندان زن توسط دندانپزشک مرد بیان شده درصورت وجود مماثل(همجنس) اشکال دارد و درصورت حرمت،درآمد آن هم حرام است.

استفتای کتبی موجود از آیه الله بهجت(ره)

نور;357813 نوشت:
با سلام و عرض ادب و تشکر از شما

ابتدا باید عرض شود که باقی ماندن برمرجع تقلید میت باید با اجازه مرجع تقلید زنده اعلم باشد که برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به تاپیک زیر مراجعه نمایید:http://www.askdin.com/thread7876-3.html
اما باتوجه به استفتایی که در این زمینه وجود دارد و مطابق با نظر آیه الله بهجت(ره) در مورد حکم معاینه دندان زن توسط دندانپزشک مرد بیان شده درصورت وجود مماثل(همجنس) اشکال دارد و درصورت حرمت،درآمد آن هم حرام است.

استفتای کتبی موجود از آیه الله بهجت

(ره)

سلام

يك متني ديدم كه نوشته بود در صدر اسلام و در زمان جنگ هاي پيامبر زنان بر بالين سربازان مرد مي آمدن و آنها را مداوا ميكردن

تفاوت اين مداوا با اين استفتا چي هست كه نوشتيد با وجود هم جنس نبايد توسط جنس مخالف مداوا شود؟

درستي;553860 نوشت:
تفاوت اين مداوا با اين استفتا چي هست كه نوشتيد با وجود هم جنس نبايد توسط جنس مخالف مداوا شود؟

این دیگه چه حرفیه!!! این حرفای بی معنی چیه عزیزان من, با احترام به همه خانمها اما بزرگترین پزشکان دنیا همگی مرد هستن, تو ایرانم همینطوره, بعد شما میگی به خاطر جنسیت فرد باید خودشو از داشتن یه پزشک خوب محروم کنه, دقیقا برعکس همین حرف برای مردا هم برقراره...
عزیزان الان قرن بیستو یکه...این حرفای بی معنی واقعا از ما بعیده...این حرفا مال وهابیونه نه شیعیان...

NaKayama;553863 نوشت:
این دیگه چه حرفیه!!! این حرفای بی معنی چیه عزیزان من, با احترام به همه خانمها اما بزرگترین پزشکان دنیا همگی مرد هستن, تو ایرانم همینطوره, بعد شما میگی به خاطر جنسیت فرد باید خودشو از داشتن یه پزشک خوب محروم کنه, دقیقا برعکس همین حرف برای مردا هم برقراره...
عزیزان الان قرن بیستو یکه...این حرفای بی معنی واقعا از ما بعیده...این حرفا مال وهابیونه نه شیعیان...

اولا كه اينجا يك محيط گفتگو براساس دين هست و براي شناخت دين و پاسخ به سوالات و شبهات به اينجا آمديم
بعدش هم اينكه اگر ملاك قرن 21 است پس بايد خيلي از كارهامون هم بر اساس اين قرن باشه باشه نظير هم جنس گرايي و يا...

درستي;553860 نوشت:
سلام

يك متني ديدم كه نوشته بود در صدر اسلام و در زمان جنگ هاي پيامبر زنان بر بالين سربازان مرد مي آمدن و آنها را مداوا ميكردن

تفاوت اين مداوا با اين استفتا چي هست كه نوشتيد با وجود هم جنس نبايد توسط جنس مخالف مداوا شود؟

با سلام و عرض ادب

نکته قابل توجه این است که ما درصدد استخراج حکم شرعی نمی باشیم و با توجه به اینکه مقلدیم فقط بیانگر احکام به نظر مراجع بزرگوار می باشیم و اجتهاد در مسائل خارج از محل بحث است ضمن اینکه این احکام درحالت طبیعی مطرح می شود و حکم در مقام اضطرار فرق می کند و درحالت ضرورت اشکال ندارد.

موفق و موید باشید

موضوع قفل شده است