وضو

تب‌های اولیه

108 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وضو

وضو نمازگزاران قبل از انجام نماز بايد وضو بگيرد و طهارت معنوى به دست آورد آنگاه رو بسوى خالق يكتا كند و راز و نياز نمايد.چنانكه نمازگزار غسل بر او لازم باشد بايد غسل كند و اگر وضو و غسل ممكن نباشد بايد بجاى غسل و وضو تيمم نمايد.
چگونگى وضو:
1 - صورت را از رستنگاه مو تا چانه مى شويد.
2 - دست راست را از مرفق تا انتهاى انگشتان مى شويد.
3 - دست چپ را از مرفق تا انتهاى انگشتان مى شويد.
4 - با رطوبت دست راست جلوى سر را مسح مى كند.
5 - با رطوبت آن ، از نوك انگشتان تا برآمدگى پا مسح مى نمايد.
6 - با رطوبت دست چپ به همين صورت پاى چپ را مسح مى كند.
مسائل مسح :
1 - مسح لازم نيست به اندازه كف دست باشد بلكه به اندازه يك انگشت هم كافى است .
2 - اگر موهاى اطراف سر در جلو سر جمع كرده باشند بايد آنها را عقب زد و روى موى جلو سر مسح نمود.
3 - نبايد دست را نگه بدارند و سر و يا پا را به آن مسح كنند.
4 - رطوبت دست بايد بقدرى باشد كه روى سر و پا اثر بگذارد. چنانچه در تابستان آب دست سريع خشك شود، مى توان از رطوبت صورت گرفت و مسح نمود.
5 - اگر جاى مسح يا موى جلو سرتر باشد اگر رطوبت دست بيشتر از آن باشد مى توان مسح كشيد والا بايد آن را خشك كرد.
6 - جاى مسح نبايد چيزى قرار بگيرد كه مانع از رسيدن رطوبت به آن باشد مثل چسب و غيره .
7 - محل مسح بايد پاك باشد و چنانچه نجس باشد بايد قبل از مسح ، آن را طاهر كرد.
شرط وضو:
1 - بايد آب وضو مطلق - مباح و پاك باشد
2 - ظرف آب از طلا و نقره و يا غصبى نباشد.
3 - وضو بايد پشت سر هم انجام گيرد و نبايد بين اعضاء فاصله انداخت كه اين را در اصطلاح موالات گويند و همينطور بايد به ترتيب وضو گرفت ، يعنى اول صورت بعد دست راست و دست چپ بعد مسح سر، سپس ‍ مسح پاها.
4 - نبايد آب براى شخص وضو گيرنده ضرر داشته باشد.
5 - وضو را بايد بقصد قربت انجام داد نه براى ريا و خودنمايى .
احكام و شرائط وضو:
1 - وضو گرفتن از نهرهاى بزرگ كه نمى داند صاحب آن راضى است يا نه اشكال ندارد.
2 - اگر بر روى دست وصورت لكه هاى رنگ است چنانچه رنگ ، جرم داشته و پوست را پوشانده باشد بايد پاك گردد ولى اگر تنها رنگ ، مانده و جرم نداشته باشد اشكال ندارد.
3 - در وضو نبايد از ديگران كمك گرفت در اين صورت اگر شخص ديگرى بر دست و صورت انسان آب بريزد و يا مسح او را بكشد وضو باطل است . مگر آنكه خود، قدرت انجام اين كار را نداشته باشد.
4 - اگر وقت نماز طورى تنگ باشد كه اگر وضو بگيرد نماز، قضا مى شود بايد بجاى وضو تيمم بگيرد.
وضوى جبيره :
پارچه يا باند و دوائى كه بر زخم مى گذارند جبيره نام دارد .اگر محل وضوى شخص در اثر زخم و يا شكستگى پيچيده باشند و آب برايش ضرر داشته باشد نبايد آب بر روى آن كه ضرر دارد بريزد بلكه بايد با دست تر، بر آن كه بكشد كه اين وضو را وضوى جبيره اى مى گويند.
اگر جاى مسح ، بخاطر زخم ، باند پيچى شده باشد بايد پارچه طاهرى را بر روى آن بيندازند و روى آن را مسح نمايند و اگر باند طاهر باشد نياز به انداختن پارچه را ندارد.
كارهاى زير نياز به وضو دارد:
1 - براى خواندن نماز بجز نماز ميت كه وضو نمى خواهد.
2 - براى انجام طواف خانه خدا در عمره يا حج ، خواه واجب باشد، يا مستحب .
3 - براى دست زدن به نوشته قرآن يا نام خداوند ولى دست زدن به ترجمه قرآن اشكالى ندارد.
4 - دست زدن به نامهاى معصومين عليه السلام (بنابر احتياط واجب )
شك در وضو:
1 - اگر در بين نماز شك كند وضو گرفته يا نه نمازش باطل و بايد وضو بگيرد ولى اگر بعد از نماز شك كند نمازش صحيح و براى نماز بعد وضو بگيرد.
2 - كسى كه وضو گرفته و نمى داند وضويش باطل شده يا نه وضويش باقى است ولى كسى كه ميداند وضويش باطل شده و نمى داند وضو گرفته يانه بايد وضو بگيرد.
3 - كسى كه وضو گرفته و حدثى از او سر زده مثلا ادرار كرده يا بادى از او خارج شده ولى نمى داند كداميك جلوتر بوده اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد. ولى اگر بعد از نمازش باشد صحيح و براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد.
چيزهايى كه وضو را باطل مى كند:
1 - ادرار 2 - مدفوع 3 - بادى كه از انسان خارج مى شود 4 - خوابيكه انسان چيزى نبيند و چيزى نشوند 5 - مستى و بيهوشى 6 - استحاضه زنان 7- جنابت .

همه مراجع: اگر روغن به قدرى زياد نباشد كه مانع از رسيدن آب وضو در حال مسح، به پوست يا بيخ موهاى جلوى سر يا موها باشد، اشكال ندارد.آيت‏الله تبريزى، استفتاءات، س 154؛ آيت‏الله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 106؛ آيت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 125 و 127؛ امام، استفتاءات، ج 1 (وضو)، س 42 و 43؛ آيت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 104 و 114 و 140؛ آيت‏الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 69؛ آيت‏الله سيستانى، Sistani.org، وضو: دفتر آيت‏الله نورى، آيت‏الله بهجت و آيت‏الله وحيد.

[=Arial Black]بنام خدا
[=Arial Black]باتشکر از سوال شما:Gol:
[=Arial Black]همه مراجع:
[=Arial Black]در صورتی که روغن به حدی باشد مانع رسیدن اب به موی سریا پوست سر باشدوضو باطل است

[=Times New Roman]بنام خدا
[=Times New Roman] سوال
[=Times New Roman]1-ایا رنگ خودکار مانع از صحت وضو است؟:Gol:
[=Times New Roman]همه مراجع:اگر جرم داشته باشد مانع است ،وباید برای وضو،برطرف شود
[=Times New Roman]تبصره:ایت الله مکارم میگوید:درمورد جوهر خودکاربه این نتیجه رسیده اند
[=Times New Roman] که جرم ضعیفی دارد ومانعی ازرسیدن اب به پوست نیست
[=Times New Roman]
[=Times New Roman] 2-کسی که شک داردوضویش باطل شده است یا نه ،چه حکمی دارد؟
[=Times New Roman]همه مراجع:بنا میگذاردکه وضویش باقی است
[=Times New Roman]
[=Times New Roman] 3-کسی که شک دارد وضو گرفته یا نه،ایا باید برای برای نماز وضو بگیرد؟
[=Times New Roman]همه مراجع[=Times New Roman]:اری،باید وضوبگیرد

سلام علیکم
برای تشخیص اینکه آیا جرمی از خودکارباقیمانده یانه و جرم دقیقا چیست معمولا این روش اعمال میشود:

برای امتحان باخودکار روی انگشتتان را رنگی کنید و بادستمال سفیدآن راپاک کنیدرنگ روی دستمال همان جرمی است که مانع وضو بوده و رنگی که برروی انگشت مانده و بادستمال پاک نمیشود دیگرجرم ندارد ومانع وضو نیست.

التماس دعا

اگر مانعي روي موي كوتاه ما باشه مثل قير يا آدامس در غسل لازمه كه اون مانع را بر طرف كنيم ؟

کسانی که از کرم استفاده می کند از کجا بدانند که کرم برطرف شده و وضو صحیح است؟

شاهده;1285 نوشت:
اگر مانعي روي موي كوتاه ما باشه مثل قير يا آدامس در غسل لازمه كه اون مانع را بر طرف كنيم ؟

حكم چيزي كه مانع رسيدن آب به بدن در هنگام غسل است چه مي باشد؟
ج ـ چيزي را كه مانع رسيدن آب به بدن است بايد برطرف كند و اگر پيش از آنكه يقين كند برطرف شده غسل نمايد و بعد معلوم شود كه برطرف نشده بود غسل او باطل است.
اگر هنگام غسل شك نمايد چيزي كه مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ اگر هنگام غسل شك عقلايي كند چيزي كه مانع از رسيدن آب باشد در بدن او هست يا نه بايد بررسي كند تا مطمئن شود مانعي نيست.

شاهده;1285 نوشت:
اگر مانعي روي موي كوتاه ما باشه مثل قير يا آدامس در غسل لازمه كه اون مانع را بر طرف كنيم ؟

نیایش سبز;1301 نوشت:
کسانی که از کرم استفاده می کند از کجا بدانند که کرم برطرف شده و وضو صحیح است؟

تشخيص اين موضوع با خود شخص است كه آيا چربي كرم به اندازه اي است كه آب به پوست برسد يا نه ؟
پس اگر كرم مانع رسيدن آب به پوست صورت و دست باشد وضو و غسل باطل است و بايد يقين كند كه آب به پوست رسيده است ولي اگر چربي آن كم است كه مانع محسوب نشود اشكال ندارد.

n
[=Times New Roman]ج.درغسل باید موهای کوتاهی راکه جزو بدن است بشوید


بنام خدا
با تشكر از سوال شما
اگر در غسل مانعي روي موي كوناه ما باشه مثل قير يا ادامس ايا لازم استدر غسل برطرف كنيم؟
ج:همه مراجع:بله بايد برطرف شود

بنام خدا
با تشكر از سوال شما:Gol:
كساني كه از كرم استفاده ميكنند از كجا بدانندكه كرم برطرف شده و وضو صحيح است؟
نشانه اش اين است اگر روغني روي دست بريزيدوسپس اب رويش بريزيد اب به صورت قطره (جمع)ميشود توجه داريم كه چربي كرم به اندازه روغن نيست ولي اگر مقداركرم به حدي باشدكه خصوصيت روغن(جمع شدن اب) به خودش بگيرد مانع رسيدن اب است و وضو صحيح نيست

بنام خدا
موارد وجوب وضو::Gol:
1-نما زهای واجب(غیر از نماز میت)،
2-طواف واجب کعبه،
3سجده وتشهد فراموش شده،
4تماس بدن با نوشته قران واسم خداوند،
5- نذر یا عهد ویا قسم باشد که وضو بگیرد.

وضو
اگر روی پا نجس باشد ونتواند برای مسح ،ان را اب بکشد چه باید بکند؟
همه مراجع :باید تیمم نماید1
بهجت:اگر جبیره ممکن نباشد باید تیمم نماید ، واگر جبیره ممکن بود، بایدهم وضوی جبیره ای بگیرد وهم تیمم کند بنا براحوط
مکارم:بنابر احتیاط واجب باید چیز پاکی روی ان ببیند وبر ان مسح کند وبعد تیمم نماید 1
توضیح المسائل م:260

اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن ان ممکن نیست(مانند چسب قطره ای)که برداشتن ان مشقت دارد حکمش چیست؟
رهبری،مکارم:باید به دستور جبیره عمل کند.
گلپایگانی،صافی:بنابر احتیاط واجب اگرتمام یا بعض محل تیمم بی مانع باشد،تیمم هم بنماید .
خوئی ،تبریزی:وظیفه اش تیمم است (تبریزی:مگر در صورتی که در جای تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت ،وضو یا غسل کافی است)،بلی اگر ان چیزی که چسبیده ،دوا باشد حکم جبیره رادارد.
سیستانی: وظیفه اش تیمم است مگرانکه ان چیز در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو وتیمم جمع کند واگران چیزی که چسبیده دوا باشد حکم جبیره رادارد .
بهجت :بنا براظهر به دستور جبیره عمل کند واحتیاط در جمع بین تیمم و وضوی جبیره ای است.
زنجانی: باید تیمم نماید بنماید وبنابر احتیاط مستحب به دستور جبیره هم عمل کند بلی اگر محل ، جراحت ومانند ان داشته باشد وبرداشتن ان چیز به جراحت صدمه میزند باید وضوی جبیره بگیرد وتیمم لازم نیست.
وحید :بنابراحتیاط واجب جمع کند بین وضو یا غسل جبیره ای وتیمم .
توضیح المسائل مراجع: م:338 وحید: م:344

برای چه کارهایی باید وضو گرفت ؟
به چهار دلیل وضو می گیریم :
1-وضو شرط صحت عمل می باشد :یعنی ان عمل بدون وضو صحیج نیست .مانند :نماز ،اجزاء فراموش شده نماز (سجده وتشهد)وطواف
2-وضو شرط جواز عمل وحرام نبودن ان عمل می باشد .مانند :مس نوشته قران ،مس نام خداوند وصفات خاص او ،به احتیاط واجب مس نام انبیاء (ص) وائمه (س)
3-وضو شرط کمال عمل می باشد .یعنی برای درک ثواب یا ثواب بیشتر وضو می گیریم مانند :قرائت قران.
4-وضو شرط رفع کراهت عمل می باشد .مانند کراهت خوابیدن در حال جنابت که با وضو از بین می رود.
تحریر الوسیله /ج1/فصل فی غایات الوضو/ص31.

چند مسئله مبتلابه در وضو:

1-وضو گرفتن در دستشوئیهایی که اب ان به چاه توالت می ریزد؛ باطل نیست.

2- اگر در حال وضو گرفتن به نامحرمی نگاه کند یا دروغ بگوید یا غیبت کند اگرجه حرامی مرتکب شده اما وضویش باطل نیست

3- کسیکه در کارها و شرایط وضو خیلی شک میکند،باید به شک خود اعتنا نکند.

4-کسیکه شک دارد وضو گرفته یانه ؛ باید وضو بگیرد.

5- کسی که وضو گرفته ،شک می کند وضویش باطل شده یا نه ؛وضویش باقی است.

1-استفتائات امام،ج1،ص45،س69و70
2-استفتائات امام،ج1،س71
3-رساله مراجع،م299
4-رساله مراجع،م301
5-رساله مراجع،م300

در مراتب شستن اعضای وضو دو نظردر فتوی مراجع وجود دارد :
1-مقصود از شستن اب ریختن نیست، بلکه شستن کامل تمام عضو ملاک است؛ یعنی اگر به نیت وضو ابی بریزد که تمام صورت یا دست شسته شود، مرتبه اول محقق می شود،چه قصد مرتبه اول را بکند ،چه قصد نکند(امام ،بهجت ،فاضل ، مکارم )
2- مقصود قصد و نیت شخص است.اگر به قصد مرتبه اول چندین بار به صورتش اب بریزد،همه ان شستن مرتبه اول محسوب می گردد(رهبری ، سیستانی ،صافی ،نوری ،وحید)

امام،استفتائات،ج1،ص34،س35 . رساله مراجع،م248 . رهبری،استفتائات،س102

جبیره چیست


چیزی که با ان زخم و شکستگی را می بندند و دارویی که روی زخم و مانند ان می گذارند «جبیره » نامیده می شود .

موارد وضوی جبیره


1-در صورتیکه در اعضای وضو زخم یا دمل یا شکستگی باشد و نتواند به طور معمول وضو بگیرد.
2-اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن ان ممکن نیست، یا به قدری مشقت دارد که نمی شود تحمل کرد ؛ باید به دستور جبیره عمل کند.
3- اگر جایی از اعضای وضو را رگ زده و نمی تواند انرا اب بکشد یا اب برای ان ضرر دارد وروی ان بسته است باید به دستور جبیره عمل کند .
4- اگر بیماری چشمی دارد که باید موهای چشم خود را بچسباند باید وضو را جبیره انجام دهد

1-رساله مراجع،م324
2-همان ،م338
3- همان،م337
4-همان،م342

کیفیت وضوی جبیره


1- وضوی جبیره مثل وضوی معمولی است وتمامی شرایطی که در وضو ذکر شده (ترتیب ، موالات ، شستن از بالا به پایین و.....) باید رعایت شود فقط وقتی که به جبیره می رسد، اگر جبیره در اعضای شستن باشد اگر می تواند باید اب را به زیر ان برساند وگرنه باید دست تر را روی جبیره بکشد واگر جبیره روی اعضای مسح باشد ، باید انرا بردارد واگر بر داشتن ممکن نبود روی جبیره را مسح کند.
2-اگر جبیره نجس بود باید پارچه پاکی روی ان بگذارد به نحوی که جزء جبیره محسوب شود وروی ان دست تر بکشد

رساله مراجع ،328 و329

چند مسئله در جبیره



1- غسل جبیره ای ، مثل وضوی جبیره ای است ولی بنا بر احتیاط واجب به صورت ترتیبی انجام شود نه ارتماسی.

2-کسی که باید با غسل و وضوی جبیره ای نماز بخواند، چنانچه بداند تا اخر وقت
عذرش برطرف نمی شود می تواند در اول وقت نماز بخواند ولی اگر امید دارد تا اخر وقت عذرش برطرف میشود، احتیاط واجب ان است که صبر کند واگر عذرش برطرف نشد در اخر وقت نماز را با وضو و غسل جبیره ای به جا اورد.

3-نمازهایی را که انسان با وضوی جبیره ای خوانده صحیح است.

4-در احکام جبیره تفاوتی میان وضو یا غسل واجب و مستحب نیست.

5- کسیکه نمی داند وظیفه اش وضوی جبیره است یا تیمم ، باید بنا بر احتیاط واجب هر دو را انجام دهد

1-رساله مراجع،م339
2-همان ،م341
3-همان،م344
5-همان ،م343

استفاده از وضوخانه وسرویس بهداشتی اماکن عمومی که در آنجا کاری نداریم چه حکمی دارد؟

استفاده از وضوخانه وسرویس بهداشتی اماکن عمومی که در آنجا کاری نداریم چه حکمی دارد؟

مثلا وارد مدرسه ای می شویم واز وضوخانه آن وضو می گیریم که نمیدانیم برای محصلان همان مدرسه وقف شده یا دیگران هم می توانند استفاده کنند، این وضو اشکال دارد؟

1)

محمد;9088 نوشت:
استفاده از وضوخانه وسرویس بهداشتی اماکن عمومی که در آنجا کاری نداریم چه حکمی دارد؟[/quote]

[quote) (2)=محمد;9092]مثلا وارد مدرسه ای می شویم واز وضوخانه آن وضو می گیریم که نمیدانیم برای محصلان همان مدرسه وقف شده یا دیگران هم می توانند استفاده کنند، این وضو اشکال دارد؟
[=tahoma][=&quot]
[/]
[/] [=tahoma][=&quot]در صورتي كه معمولا مردم از اب انجا وضو بگيرند ويا در مسافر خانه ها يا در اما كن عمومي كساني كه ساكن انجا نيستند با اب انها وضو مي گيرند اشكالي ندارد ووضويشان صحيح است[/][/]
[=tahoma][=&quot]توضيح المسائل مراجع م/268و270[/][/]

آيا كاشتن مو وابرو مانع صحت وضو مي باشد؟

محمد;9755 نوشت:
آيا كاشتن مو وابرو مانع صحت وضو مي باشد؟

اگر موي كاشته شده قابل برداشتن نبوده ويا ازاله ان مستلزم ضرر ومشقت باشد وبا وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد ،مسح برروي همين موها كافي است وغسل نيز همين حكم رادارد
اجوبه اقاي خامنه اي س/126و110

بعضی ازخانمها از تاتو (مداد ابرو) استفاده می کنند آیا وضو با آن اشکال دارد

تاتو اگر دائمی باشد وزیر پوستی باشد وضو و غسل اشکالی ندارد ولی اگر فقط مداد چشم و ابر و باشد باید بر

طرف شود :Gol:
(منبع استفتائات موجود از مراجع معظم تقلید )

سیما;16129 نوشت:
وضو صحیح---------سوال فقهی-------- بعضی ازخانمها از تاتو (مداد ابرو) استفاده می کنند آیا وضو با آن اشکال دارد


با تشكر از سوال شما
احترامانام مرجعتان رابيان كنيد ؛طبق نظر رهبري وامام اين است؛
اولا ؛ اگر تاتو به صورت موقت يا مدادوغيره روي اعضاي وضو ايجاد شود بايد برطرف شود وبه طور طبيعي وضو گرفته شود
ثانيا ؛اگر تاتو به صورت دائم وزير پوستي باشد به صحت وضو خدشه اي وارد نمي كند
ثالثا ؛ ايجاد مانع ويا زمينه وضويِ جبيره اي ويا غسلِ جبيره اي ايجاد كردن گناه است يعني به طور طبيعي نبايد تاتو كند مگر در ايامي كه نياز به نماز ويا غسل ويا وضو نداشته باشد.(كه در اين ايام گرچه رنگ كردن كراهت دارد)ولي اگر كسي دست به اين گناه زده باشد وضيفهاش وضو وغسل جبيرهاي است.
رساله مراجع م/325 واستفتائات رهبري س/138و140و.. واستفتائات كتبي موجود در مركز ملي پاسخ گوئي به سوالات ديني

شاهده;1285 نوشت:
اگر مانعي روي موي كوتاه ما باشه مثل قير يا آدامس در غسل لازمه كه اون مانع را بر طرف كنيم ؟

:Gol:: اگر در اعضای بدن هنگام غسل مانعی باشد در صورت امکان باید آن را برطرف کرد در غیر این

صورت باید به دستور جبیره عمل نمود :Gol::Ealam:

سؤال :حکم مسح سر افرادی که به مو های سر خود ژل می زنند چیست؟

در صورتی که مانع رسیدن آب به پوست سر یا بن موها باشد وضو صحیح نیست

منبع استفتائات موجود در مركز ملي پاسخگويي به سئوالات ديني قم :Gol:

طريقه صحيح كشيدن مسح سر را بنا به فتواي ايت الله خامنه اي بفرماييد آيا نيازي به كشيدن دست به ريشه مو هست؟

محمد;21213 نوشت:
طريقه صحيح كشيدن مسح سر را بنا به فتواي ايت الله خامنه اي بفرماييد آيا نيازي به كشيدن دست به ريشه مو هست؟


با عرض سلام وتشكر از سوال شما
طريقه صحيح كشيدن مسح سر را بنا به فتواي رهبري وامام؛
بعد از شستن هر دو دست بايد جلوى سر را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند، و لازم نيست از بالا به پايين مسح نمايد ولي بنا براحتياط در مسح سر با دست راست باشد. ويك قسمت از چهار قسمت‏سر كه مقابل پيشانى است جاى مسح مى‏باشد، ولي بنا براحتياط در مسح سر با دست راست باشد.و هر جاى اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافى است اگر چه احتياط مستحب آن است كه از درازا به اندازه درازاى يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نمايد.
آيا نيازي به كشيدن دست به ريشه مو هست؟
لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد، بلكه بر موى جلوى سر هم صحيح است،ولى كسى كه موى جلوى سر او به اندازه‏اى بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش مى‏ريزد يا به جاهاى ديگر سر مى‏رسد، بايد بيخ موها را مسح كند يا فرق سر را باز كرده، پوست‏سر را مسح نمايد، و اگر موهايى را كه به صورت مى‏ريزد يا به جاهاى ديگر سر مى‏رسد جلوى سر جمع كند و بر آنها مسح نمايد يا بر موى جاهاى ديگر سر كه جلوى آن آمده مسح كند باطل است.

س 125: آيا در مسح سر، مرطوب شدن مو كافى است يا اين كه رطوبت بايد به پوست سر هم برسد؟
ج: مسح بر پوست سر واجب نيست. بلكه بر موى قسمت جلوى سر كافى است.


ادرس : /وضو م/249،250و251 از رساله امام كه موافق نظر رهبري به غير از مسح سر كه رهبري احتياط واجب دارد كه با دست راست باشد.
اجوبه س/125

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان گرامی و مدیران و کارشناسان گرانقدر:Gol:

اگه کسی وقت وضو گرفتن نیت نکنه ، وضوی اون شخص باطل هستش یا مشکلی نداره ؟

پیشاپیش ممنونم از پاسخگوییتون:Gol:

شاد باشید :ok:

با سلام و تشکر از سوالتان
لازم نیست نیت را حتما بر زبان آورد، همین مقدار که توجه دارد برای رضای خدا یا برای خواندن نماز یا داشتن طهارت وضو می گیرد کافی است و وضویش صحیح است.
با برداشت از توضیح المسائل مراجع ،مسائل باب وضو.

سلام
اگه واسه وضو نماز صبح یه ظرف آب بزاریم تو اتاق و صبح با همون آب وضو بگیریم اشکال داره؟

soudabe;164082 نوشت:
سلام اگه واسه وضو نماز صبح یه ظرف آب بزاریم تو اتاق و صبح با همون آب وضو بگیریم اشکال داره؟

با سلام و احترام

اشکال ندارد.
با برداشت از توضیح المسائل مراجع ،مسائل باب وضو.

:Gol:سلام خدمت همه ي دوستان . يه سوال دارم در مورد شرايط وضو . من بعد از وضو ونماز واجبم متوجه شدم يه چسب كوچيكي روي يكي از پاهام چسبيده بود و ابعادش (‌بحث رياضي!!!!) هم حدود .5 *2 سانتي متر بود . بهرحال آيا نمازم باطله يا خير؟ منظور از مسح پا يعني دقيقا چه قسمتي ؟؟؟؟؟

میشه منم دو تا سوال بپرسم؟
وقتی میخوام میخوام مسح پا بکشم:
1- این درسته که باید زانوهام خم نشه و فقط کمرم خم باشه؟!
2- اگه جورابمو همون لحظه ی قبل مسح از پا در بیارم اشکال نداره یا حتما باید قبلش کامل درآورده باشم که دستم حین وضو به جوراب(لباس) نخوره؟
3- بعضی وقتا جورابمو تا نصفه ی مچ پام در میارم. اونوقت دستمو میکنم زیر جوراب و مسح میکشم. بنابراین گاهی همون لحظه که دستم رو از زیر جوراب به سمت انگشت شصتم میبرم ممکنه بخوره به پام و خیس بشه. اشکال داره؟

من از يه دوستي شنيدم كه از اقاي مكارم پرسيدن كه جرم در وضو و غسل چه جورياس؟ ايشون فرموده بودند كه اگر به اندازه عدس باشه اشكال نداره. واقعا همين طوره؟؟ اگه اين جور باشه كه نصف وضو هاي ما درست بوده.
البته من مرجع تقليد اقاي بهجت بودند كه در مسائل جديد اقاي صافي هستند . مي شه بفرماييد ايشون توي اين زمينه چه مي فرمايند..

سرگشته;170422 نوشت:
1- این درسته که باید زانوهام خم نشه و فقط کمرم خم باشه؟!

ضمن عرض سلام به همه شما
چنین چیزی وجود ندارد

سرگشته;170422 نوشت:
2- اگه جورابمو همون لحظه ی قبل مسح از پا در بیارم اشکال نداره یا حتما باید قبلش کامل درآورده باشم که دستم حین وضو به جوراب(لباس) نخوره؟


سرگشته;170422 نوشت:
3- بعضی وقتا جورابمو تا نصفه ی مچ پام در میارم. اونوقت دستمو میکنم زیر جوراب و مسح میکشم. بنابراین گاهی همون لحظه که دستم رو از زیر جوراب به سمت انگشت شصتم میبرم ممکنه بخوره به پام و خیس بشه. اشکال داره؟

در صورتی که مسح شرعی رعایت شود مانعی نیست
مثلادر مورد سوال سوم باید توجه شود قبل ازمسح خیس نباشد و..
رساله مراجع /احکام وضو/قسمت مسح/م=256

گلبهار;170417 نوشت:
سلام خدمت همه ي دوستان . يه سوال دارم در مورد شرايط وضو . من بعد از وضو ونماز واجبم متوجه شدم يه چسب كوچيكي روي يكي از پاهام چسبيده بود و ابعادش (‌بحث رياضي!!!!) هم حدود .5 *2 سانتي متر بود . بهرحال آيا نمازم باطله يا خير؟ منظور از مسح پا يعني دقيقا چه قسمتي ؟؟؟؟؟

با عرض سلام و احترام خدمت گلبهار بزرگوار و تشکر از سئوال شما

برای اینکه بتوانیم بهتر در خدمتتان باشیم و پاسخ دقیق تری بدهیم حتما لازم است نام مرجع تقلید خود را ذکر فرمایید .

در پناه حضرت حق باشید

fotros;170442 نوشت:
من از يه دوستي شنيدم كه از اقاي مكارم پرسيدن كه جرم در وضو و غسل چه جورياس؟ ايشون فرموده بودند كه اگر به اندازه عدس باشه اشكال نداره. واقعا همين طوره؟؟ اگه اين جور باشه كه نصف وضو هاي ما درست بوده.


با تشکر از سئوال شما جناب fotros و تسلیت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام

نظر آیت الله مکارم این است که اگر مانعی تا اندازه حدود نیم عدس باشد مشکلی در وضو و غسل ایجاد نمی کند .(1)

چنین فتوایی از باقی مراجع نقل نشده است و دیدگاه سایر مراجع همان نظر معروف است که وجود سر سوزن مانع را مبطل وضو و غسل می داند .

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

سلام . بسيار ممنون از راهنمايي تون . بنده مقلد آيه الله فاضل هستم . بنابراين وضو وو نمازم باطل هست . خيلي ممنون ولي يه سوال ديگه حكم اين جور سوالات كه در زمان به حكم قاطعش دسترسي داريم و زومان هم در حال گذر چيست ؟ مثلا من الان فهميدم كه نمازم باطله و بايد قضاشو ادا كنم ولي در صورت واجبات ديگه كه شايد جبران ناپذيد يا خيلي سخت باشه بايد چه كنيم؟؟؟

گلبهار;171155 نوشت:
لام . بسيار ممنون از راهنمايي تون . بنده مقلد آيه الله فاضل هستم . بنابراين وضو وو نمازم باطل هست

باسلام به شما کاربر محترم جناب گلبهار
معلوم نیست که نمازشما باطل باشد جون جواب جناب استاد سجاد ناظر به سوال جنابfotrosاست که باسوال شما فرق دارد.
سوال شما در مورد مانعیت اعضای مسح است به مساله ای ازرساله ایت الله فاضل توجه کنید

257-بعد ازمسح بایدباتری اب وضوکه در دست مانده روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا بر امدگی روی پا مسح کند.
همانطور از مساله بر میاید اگر شما مسحی که انجام دادید روی همان یک انگشتی که چسب بوده کشیدید باطل است ولی اگردویاسه انگشت رامسح کردید که چسب روی دیگرانگشتان مسح کشیده نبوده باشدمسح صحیح است
گلبهار;171155 نوشت:
خيلي ممنون ولي يه سوال ديگه حكم اين جور سوالات كه در زمان به حكم قاطعش دسترسي داريم و زومان هم در حال گذر چيست ؟ مثلا من الان فهميدم كه نمازم باطله و بايد قضاشو ادا كنم ولي در صورت واجبات ديگه كه شايد جبران ناپذيد يا خيلي سخت باشه بايد چه كنيم؟؟؟

محبت کنید بیشتر توضیح دهید سوال مبهم است
رساله ایت لله فاضل/م=257

سلام . منظورم اين بوده كه گاهي اوقات مسائلي پيش مي ياد كه ما دسترسي به حكم صحيحش نداريم مثلا يا رساله اي موجود نيست يا شخص اگاهي نيست ( نه اينكه پيدا نشه ولي بحث زمان هست كه شايد طوري بشه كه ما از اصل قضيه باز بمونيم ) يا .... طوري كه بالاخره ندونيم بايد در اون موقعيت چه كار كنيم در اين صورت بايد بنا را بر چي بذاريم ؟؟؟ اميدوارم درست رسونده باشم. مثلا من يه جايي خونده بودم كه بايد احتياط كنيم (‌اگه درست گفته باشم !!!!) و خوب اين يعني چي ؟؟؟؟ مثلا من در همون مورد وضو و نماز واقعا نمي دونستم كه بايد دوباره بخونم(صرفا جهت ياد آوري كسي نبود كه بپرسم چون نمازم قضا مي شد ...)‌ يا نه همون صحيحه و خوب اين مسئله يك درگيري ذهني برام ايجاد كرده بود .....

کسی که بینیش رو عمل کرده و باید چندماه چسب روی بینیش بمونه تو این مدت برای وضو باید چیکار کنه؟

گلبهار;171293 نوشت:
سلام . منظورم اين بوده كه گاهي اوقات مسائلي پيش مي ياد كه ما دسترسي به حكم صحيحش نداريم مثلا يا رساله اي موجود نيست يا شخص اگاهي نيست ( نه اينكه پيدا نشه ولي بحث زمان هست كه شايد طوري بشه كه ما از اصل قضيه باز بمونيم ) يا .... طوري كه بالاخره ندونيم بايد در اون موقعيت چه كار كنيم در اين صورت بايد بنا را بر چي بذاريم ؟؟؟ اميدوارم درست رسونده باشم. مثلا من يه جايي خونده بودم كه بايد احتياط كنيم (‌اگه درست گفته باشم !!!!) و خوب اين يعني چي ؟؟؟؟ مثلا من در همون مورد وضو و نماز واقعا نمي دونستم كه بايد دوباره بخونم(صرفا جهت ياد آوري كسي نبود كه بپرسم چون نمازم قضا مي شد ...)‌ يا نه همون صحيحه و خوب اين مسئله يك درگيري ذهني برام ايجاد كرده بود .....


با سلام و احترام

در پاسخ به سوال شما باید چند نکته یادآوری شود:

1.مسائلي را كه انسان غالبا به آنها احتياج دارد واجب است ، ياد بگيرد.(1)

2.گاهی جاهل به حکم،جاهل قاصر است و گاهی جاهل مقصر است (که در هر مورد احکام خود را دارد) به این معنی که:

جاهل قاصر کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد.(2)

جاهل مقصر به کسى گفته میشود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم می‏داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى میکند.(3)

3.در اینکه معنای احتیاط چیست،در موضوعات مختلف متفاوت می شود به عنوان مثال اگر در نماز مسافر گفته می شود احتیاط شود به معنی این است که نماز را هم قصر بخواند و هم تمام و در سایر ابواب فقهی نیز احتیاط به صورت های گوناگون می باشد.

4.نهایتا اینکه باید توجه داشت که علاوه بر یادگیری مسایل مبتلا به، اگر مسئله ای پیش آمد که حکم آن را نمی دانید و فرصت یا شرایط یادگیری نبود (مثلا در نماز و تنگی وقت) طبق احتیاط عمل شود و سپس سوال نمایید،در صورتی که مطابق وظیفه بود که مطلوب و بری الذمه می شوید و اگر خلاف وظیفه بود مطابق حکم،باید جبران شود.

پی نوشت:
1. امام خمینی،توضیح المسائل،م11
2.آیه الله خامنه ای،س47
3.همان،س46

سرگشته;171678 نوشت:
کسی که بینیش رو عمل کرده و باید چندماه چسب روی بینیش بمونه تو این مدت برای وضو باید چیکار کنه؟

عرض سلام و ادب

در صورت جراحی بینی، براى وضو و غسل بايد مانع (چسب)برطرف گردد و چنانچه امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، باید وضو و غسل‌را به‌صورت جبيره انجام دهید(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايید)

استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

سجاد;171150 نوشت:

با تشکر از سئوال شما جناب fotros و تسلیت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام

نظر آیت الله مکارم این است که اگر مانعی تا اندازه حدود نیم عدس باشد مشکلی در وضو و غسل ایجاد نمی کند .(1)

چنین فتوایی از باقی مراجع نقل نشده است و دیدگاه سایر مراجع همان نظر معروف است که وجود سر سوزن مانع را مبطل وضو و غسل می داند .

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم


سلام
ممنونم اقا سجاد
در اين واقعا بايد قيد فرمود خوش بحالشون
شما شايد تجربه نكرده باشيد كه هر دفعه بعد از وضو باز هم متوجه يه لكه كوچيك رنگ بشي و مجبور بشي بري براي بار nام وضو بگيري چه حالي داره:Ghamgin:

fotros;172013 نوشت:
شما شايد تجربه نكرده باشيد كه هر دفعه بعد از وضو باز هم متوجه يه لكه كوچيك رنگ بشي و مجبور بشي بري براي بار nام وضو بگيري چه حالي داره

با سلام و احترام خدمت شما

قطعا در این زمینه باید از دقت هایی که منجر به وسواس می شود،پرهیز نمود و برای اینکه بعد از وضو نیاز به تجدید وضو نباشد می توانید قبل از وضو،اگر احتمال وجود مانع را می دهید،وارسی کنید.

عاقبت به خیر باشید.

دوباره سلام. اگر موقع مسح پا کشیدن پا رو از زمین جدا کنیم مشکل داره؟ یعنی پا رو یه کم بیاریم بالا و مسح بکشیم

موضوع قفل شده است