آخرالزمان.....شیوه رفتار امام زمان (عج) با اقشار مختلف و مخالفین
تبهای اولیه
با سلام
در اين تايپك بحث مهمي را شروع مي كنيم با عنوان آخرالزمان و نظرات مختلف در مورد آخرالزمان را مورد بحث قرار مي دهيم
و انشاء الله در ادامه پيوند خواهيم داد اين مباحث را به علايم و شرايط ظهور .
اميد است دوستان با مشاركت خود در اين بحث مهم رونق بخش مباحث علمي كردند
به عون الله تعالي
این واژهها عبارت است از:
2- شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ج 141، ص 182
3- شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا(ع)، ج 2، ص 59
4- طبرسی آملی، بشارت المصطفی لشیعه المرتضی، ص 258
5- کتاب الغیبه، ص 46
6- اربلی، کشف الغمه، ج 3، ص 206
[=arial][="]آخرالزمان و اشراط الساعه[/]
[/] [=arial][="]«[/][="]آخر» به بخش پایانی هر مجموعه گفته،1 و «زمان» در لغت بر وقت کم یا زیاد اطلاق میشود.2 و مقصود از آن در اینجا روزگار و عمر جهان است[/][="].
«[/][="]آخرالزمان[/][="]» [/][="]ترکیبی اضافی و به معنای بخش پایانی حیات دنیا است. واژة آخرالزمان در قرآن به کار نرفته؛ امّا مطالب گوناگونی درباره این موضوع از آیات قابل استفاده است.
قرآن به طور کلّی، جهانیان را به دو بخش پیشینیان (الأوّلین) و پسینیان (الأخرین) قسمت کرده است3 افزون بر آن، آیاتی در قرآن از میراثبری زمین به وسیلة صالحان و مستضعفان، پیروزی نهایی حق بر باطل و گسترش اسلام در سرتاسر جهان سخن میگوید که پس از وقوع بلاها و فتنههای بسیار محقّق میشود.4
این آیات با دورة پایانی دنیا ارتباط دارند5 و برخی از نشانههای قیامت که از آن به «اشراط الساعة[/][="]» [/][="]تعبیر شده6 نیز در این بخش واقعند.
در روایات و تفاسیر، بسیاری از نشانههای آخرالزمان از اشراط الساعة نیز شمرده شده است؛7
جدایی این دو موضوع :
آخرالزمان به حوادث و تحوّلات اجتماعی در واپسین دورة حیات بشری اختصاص یافته که معمولاً در کتابهایی تحت عنوان الملاحم والفتن8 و کتابهای مربوط به غیبت امام زمان(عج)9 بررسی میشوند
و «اشراط الساعة» به حوادث طبعی و دگرگونیهای کیهانی در آستانة قیامت، مانند: طلوع خورشید از مغرب، پوشیده شدن آسمان از دود، تاریک شدن خورشید و ماه و ستارگان، متلاشی شدن کوهها و... محدود شده است.10[/][/]
[=arial][="]تعبیر «الیوم الأخر» که در قرآن فراوان به کار رفته، با جهان آخرت مرادف و ناظر به این واقعیت است که زندگانی آن جهان، در پی حیات دنیایی، سرانجام نهایی آن است؛11
در نتیجه، این اصطلاح نیز به بحث[/][="] «[/][="]آخرالزمان[/][="]» [/][="]مربوط نمیشود.
از آنجا که مفهوم «آخر[/][="]» [/][="]نسبی است و در تاریخ انقراض دنیا اختلاف فراوانی وجود دارد12 و قرآن نیز از تعیین وقتی مشخّص برای آن پرهیز کرده13 محدودة آخرالزمان به دقّت قابل اندازهگیری نیست؛
با این حال، با استفاده از روایات14 میتوان بعثت پیامبر خاتم را سرآغاز دورة [/][="]«[/][="]آخرالزمان[/][="]» [/][="]دانست15؛
البتّه در بیشتر روایات، آخرالزمان به دورة پایانی که با ظهور مهدی(عج) مقارن است، اطلاق شده است[/][="].[/][/]
[=arial][="]بخشی از مقالة دایرةالمعارف قرآن کریم[/][/]
[=arial][="]پینوشتها[/][="]:[/][/]
[=arial][="]1. [/][="]الکلّیات، ج1، ص 83[/][="].[/][/]
[=arial][="]2. [/][="]لسان العرب، ج 6، ص 86، «زمن[/][="]».[/][/]
[=arial][="]3. [/][="]سورة واقعه، آیة 13 و 39 و 49؛ سورة حجر، آیة 24[/][="].[/][/]
[=arial][="]4. [/][="]سورة اعراف ، آیة 128؛ سورة نور، آیة 55؛ سورة قصص، آیة 5؛ سورة فتح، آیة 28[/][="].[/][/]
[=arial][="]5. [/][="]قیام و انقلاب مهدی، ص 5و6[/][="].[/][/]
[=arial][="]6. [/][="]سورة محمد، آیة 18[/][="].[/][/]
[=arial][="]7. [/][="]روح المعانی، مج14، ج 26، ص 80ـ82؛ نمونه، ج 21، ص 449ـ 451[/][/]
[=arial][="]8. [/][="]الفتن و الملاحم فی آخرالزمان، ابن کثیر ابن طاووس؛ الملاحم و الفتن[/][="].[/][/]
[=arial][="]9. [/][="]طوسی، الغیبه[/][="].[/][/]
[=arial][="]10. [/][="]الکشّاف الموضوعی، ج 1، ص 97ـ 102[/][="].[/][/]
[=arial][="]11. [/][="]التحقیق، ج 1، ص 46، «آخر[/][="]».[/][/]
[=arial][="]12. [/][="]هزارهگرایی، ص 21[/][="].[/][/]
[=arial][="]13. [/][="]سورة لقمان، آیة 34؛ سورة احزاب آیة 66؛ سورة زخرف، آیة 85[/][="].[/][/]
[=arial][="]14. [/][="]بحارالأنوار، ج 40، ص 177؛ ج 2، ص 87؛ ج 9، ص 319؛ ج 12، ص 282؛ ج 14، ص 83و [/][="]184[/][="]؛ ج 15، ص 203؛ ج 16، ص 18ـ21؛ ج 20، ص 222؛ ج 21، ص 317 و 351[/][="].[/][/]
[=arial][="]15. [/][="]التحریر و التنویر، ج 26، ص 104[/][="].[/][/]
از جمله اين مسائل كه داراى شاخصههاى جهانى و همگانى است، ظهور منجى است كه به منزله اعتقاد و باور عمومى در همه اديان مطرح شده است .
طبيعى است افرادى كه به دنبال منفعت و سودجويى فردىاند با آزمندى بسيار و با ظاهر سازى فريبنده به اغفال مردم مىپردازند تا به نيتسوء خود برسند .
از اينرو بيان نشانهها و علايم ظهور، ضرورى است و رهبران و بزرگان دين، براى جلوگيرى از اين انحرافها و كجرويها و براى حفظ باورهاى اصيل مردم، بايد منجى و مصلح آخر زمان را با تمام شاخصهها و خصال معرفى نمايند
و براى ظهور و قيام او نشانهها و علايمى را بيان كنند تا مردم درتشخيص امام زمان خوددر تحير و ترديد نمانند
.[/]
[/]در ادامه به بيان هر يك از موارد بالا مي پردازيم.
نظير احاديث و رواياتى كه از احوال و اوضاع مردمان آخر زمان خبر مىدهند و از انحرافات و كج رويهايى كه در آن دوره رخ مىدهد سخن به ميان آوردهاند كه در واقع، نوعى بيان علايم و نشانههاى ظهور امام زمان ست، اما در قالب و معيار كلى و عمومى[/][="]
[/]
[/]
ادامه دارد...
ـ آغاز مرحله ای که در آن عراق کانون تحولات است : سرزمین عراق در عصر ظهور بر طبق روایات معتبر کانون تحولات بسیار مهمی است و منشا معبر و محل برخورد اکثر قیامهای دوران ظهور است . شیصبانی حاکم ستمگر عراق ( صدام ) در نزدیکی ظهور از این مکان جنگ را آغاز می کند . سفیانی بعد از کودتا در سوریه سرزمین عراق را فتح می کند . سید خراسانی بعد از قیام به سوی عراق حرکت می کند و امام زمان (عج ) نیز بعد از قیام در مکه به سمت عراق پیش می رود و سرانجام پس از پیروزی نهایی مرکز حکومت خود را در کوفه قرار می دهد . در شرایط فعلی نیز لحظه به لحظه عراق به سمت تحولات عظیم و مهم پیش می رود و آنگونه که از روایات ذکر شده است در حال تبدیل شدن به مرکز تحولات جهانی در عصر ظهور می باشد . امام علی در مورد تحولات و فتح عراق در زمان ظهور می فرماید : … قلعه ها را بگشایند عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند در چنین زمانی ظهور صاحب الزمان (عج) را انتظار کشید … حوادث جانکاه و کمرشکنی روی دهد شکافنده ها ( موشک ها ) بشکافند تیزپروازان( هواپیماها) به پرواز درآیند … عراق را فتح کنند هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند ( بشاره الاسلام ص74) حضرت در اشاره به خروج سفیانی در نهج البلاغه می فرمایند: 1. گویا او را می بینم که در شام فریاد برداشته و با پرچم هایش در حول و حوش کوفه می گردد و به اهل کوفه همچون شتر سرکش رو می آورد زمین را از سرهای بریده فرش می کند دهانش گشوده قدمش در زمین سنگین جولانش گسترده و هیبتش عظیم است. به خدا قسم شما را در این طرف و آن طرف زمین پراکنده می کند تا از شما جز به مانند باقی مانده سرمه در چشم باقی نماند این برنامه ادامه دارد تا عرب بر سر عقل آید (نهج البلاغه خطبه 138) در نامه امام زمان به شیخ مفید (ره ):...گروههایی منحرف از اسلام بر عراق تسلط یابند و با کردارهای زشت خود موجب کمبود ارزاق (محاصره اقتصادی) در عراق می شوند.سپس با هلاکت طاغوتی از طواغیت(صدام)این فاجعه بر طرف می شود... (بحارالانوار ج 53 ص 175) اوضاع فعلی عراق نشان می دهد که ما چقدر به ظهور نزدیک شده ایم .
ـ فراگیر شدن فساد و فحشا و ظلم : یکی دیگر از نشانه هایی که برای ظهور در روایات ذکر گردیده است فراگیر شدن انواع فساد و فحشا در جوامع انسانی می باشد که در روایات بعنوان علائم غیر حتمیه وارد شده است . رواج انواع فساد جنسی(زنا، همجنسگرایی،برهنگی و …) فساد اقتصادی (ربا،رشوه،گرانفروشی و...) فساد حکومتی(وضعیت فعلی حکومت در تمام جهان) فساد اجتماعی ( فروپاشی بنیان خانواده ها ، اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی و …) در اوضاع کنونی دقیقا منطبق بر فرمایشات روایات و احادیث عصر ظهور می باشد . پوشش 350 کانال فاسد ماهواره که اکثر آنها زشت ترین و فجیع ترین صحنه ها را به راحتی نمایش می دهند و تمام اقشار بخصوص جوانان و نوجوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود دارند و سایتهای مبتذل اینترنت و سی دی ها و فیلمهای مبتذل و فجیع که در سراسر جهان فراگیر شده اند ( حتی در ایران ) و …
و سایر نشانه ها به اجمال : به بن بست رسیدن تمام نظریه ها برای سعادت انسان ، رویکرد جهان به معنویت ، شدت یافتن بلاها ، فتنه ها و مشکلات ، پیش بینی ائمه اطهار در مورد شهر مقدس قم و وقوع انقلاب اسلامی و اتصال آن به انقلاب جهانی امام زمان(عج) ، شدت یافتن دو جریان حق و باطل، شدت یافتن انتظار در ادیان مختلف و فراگیر شدن نام و یاد مهدی (فراگیر شدن دعای ندبه در سراسر کشور و در هر کوی و برزن ، اقبال و روی آوردن عموم مردم علی الخصوص جوانان به اماکن متبرک به نام امام زمان (عج) خصوصا جمکران بعنوان پایگاه اصلی منتظران و عاشقان ، بحث روز شدن مساله ظهور و امام زمان (عج) در بین مردم ،افزایش قابل توجه رویکرد به مساله مهدویت و ظهور در بین مطبوعات ، صدا و سیما ، سخنرانی ها و … و اقبال به این مساله در حوزه و دانشگاه و در بین فرهیختگان و نخبگان) و .........
[=arial][="]- [/][="]نشانههاى حتمى[/][/]
در ميان نشانهها و علايم، آنچه حتمى شمرده شده، جزء محتوميات هستند و غير از آنها كه گروه بسيارى از علايم را تشكيل مىدهند جزء علايم غير حتمى شمرده مىشوند[/][="] .
پي نوشت:
[/][/]-1بحارالانوار، ج52، ص82 .
[=arial][="]
[/]
[/][=arial][="]ادامه پست 5
[/][/]
[=arial][="]
[/][/]
[=arial][="] علايم با فاصله و بىفاصله
[/][/]
[=arial][="]
[/][="]علايمى كه با ظهور، فاصله زمانى دارد[/][="]
[/][/]
حتى بعضى از آنها قبل از تولد امام زمان رخ مىنمايند و بعضى بعد از تولد و قبل از ظهور با فاصله زياد، تحقق پيدا كرده و خواهند كرد;
چنان كه شمارى از آنها، همچون از هم گسستن بنى اميه و بنى عباس، خروج ابومسلم خراسانى، اختلاف بين مسلمانان و ... اتفاق افتاده است[/][="] .
ادامه دارد....
پي نوشت:
[/]
[=arial][="]1-[/][="]كتاب غيبت نعمانى، ص252[/][="] . [/][/]
[/][/]
[/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/]تا مردم بهتر رهبر و مصلح آسمانى را شناخته و در راستاى تحقق رسالت و اهداف او مشاركت كنند; مانند[/][="]:
[/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/]پي نوشت:
1- [=arial][="] غيبت نعمانى، ص270 [/]
[/]
شرايط ظهور
[=arial][="]مقصود از شرايط ظهور، شرايطى است كه تحقق روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانى به آنها بستگى دارد و مى توان تعداد اين شرايط را چنين دانست.
[/][/]
روشن است كه بدون چنين برنامه و نقشه جامعى، عدالت كاملا متحقق نخواهد شد.
-وجود رهبر و پيشواى شايسته و بزرگ كه شايستگى رهبرى همه جانبه آن روز را داشته باشد.
- وجود ياران همكار و همفكر و پاسدار در ركاب آن رهبر واحد براى پياده كردن جهانى آن اهداف بلند.
ويژگيهايى را كه اين افراد مى بايست واجد باشند، در همين شرط نهفته است زيرا اين افراد بايد داراى خصوصيات معينى باشند تابتوانند آن كار مهم را انجام دهند و گرنه هر گونه پشتيبانى كفايت نمى كند .
- وجود توده هاى مردمى كه در سطح كافى از فرهنگ و شعور اجتماعى و روحيه فداكارى باشند.
تا در نخستين مرحله موعود گروه هاى اوليه پيروان حضرت مهدى (عج) را تشكيل دهند زيرا آن افراد با اخلاص درجه يك كه شرط سوم با وجود آنها محقق مى شود، گروه پيشرو جبهه جهانى هستند .
لازم به ذكر است كه شرايط چهار گانه فوق مربوط به پياده كردن عدالت خالص در روز موعود است ولى چنانچه نسبت به شرايط ظهور بسنجيم، يكى از آنهاكه وجود رهبر باشد، كم مى شود.
و سه شرط ديگر باقى مى ماند زيرا معنى ظهور آن است كه فرد آماده قيام در آن روز وجود دارد كه مى خواهد ظاهر شود و با گفتن اين كلمه شرط دوم را ضمنى پذيرفته ايم و خواه ناخواه سه شرط بيشتر باقى نمى ماند .
و البته كه شرط اول هم همراه خود حضرت است و ايشان هستند كه برنامه كاملي براي هدايت بشر و نجات انسان از اين سر در كمي را دارد
[/]
[/]
[/]در این بین، روایات به چند دسته تقسیم می شود[/][="]:
[/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/][/]
[/]پی نوشت:
[/][/]1- کمال الدین، ج 1، ص 287 .
[=arial][="]راه آگاهی امام زمان(عج) از ظهور
[/][/]
ولی در موارد فراوانی به اهل بیت علیهم السلام الهاماتی می شده و خواهد شد از جمله، برخی روایات چگونگی آگاه شدن حضرت مهدی (عج) از زمان ظهور را از طریق الهام ذکر کرده اند .
مستند این نظر روایتی است از امام صادق(ع) که ذیل آیه شریفه «فاذا نقر فی الناقور» فرمود:
«ان منا اماما مستترا فاذا اراد الله اظهار امره نکت فی قلبه نکتة فظهر فقام بامر الله تعالی[/][="]; (1) [/][="]به درستی که از ما امامی پنهان است و چون خدای تعالی بخواهد او را ظاهر سازد، نکته ای در قلبش ایجاد می کند، پس او ظاهر شود و به دستور خدای تعالی قیام نماید[/][="] .» [/][/]
-[=arial][="]آگاه شدن از طریق برافراشته شدن علم قیام [/][/]
پیامبر گرامی اسلام در این باره فرمودند: «... له علم اذا حان وقت خروجه انتشر ذلک العلم بنفسه فناداه العلم اخرج یا ولی الله واقتل اعداء الله فلا یحل لک ان تقعد عن اعداء الله[/][="]; (2)
[/][="]برای او پرچمی است که وقتی هنگام خروجش فرا رسید، خود به خود باز شده و آن حضرت را مورد خطاب قرار داده می گوید:
ظهور کن ای ولی خدا! و دشمنان خداوند را نابود ساز که دیگر برای تو نشستن در مقابل دشمنان خدا جایز نیست[/][="] .» [/]
[/][="]-آگاه شدن از طریق بیرون آمدن شمشیر از غلاف [/][/]
[/][="]برای او شمشیری است در غلاف، پس هنگامی که وقت ظهورش فرا رسید، آن شمشیر از غلافش خارج می شود .
خداوند آن شمشیر را به سخن درمی آورد و شمشیر به حضرتش می گوید: ای ولی خدا[/][="]! [/][="]خارج شو که دیگر نشستن در مقابل [ستم] دشمنان خدا جایز نیست . پس او ظهور می کند[/][="].»
[/][/]
[=arial][="]پي نوشت:[/][/]
[=arial][="]1-[/][="]کافی، ج 1، ص 343; کتاب الغیبة، ص 164[/][/]
[=arial][="]-3 کمال الدین، ج 1، ص 155، و با تفاوت اندکی: کفایة الاثر، علی بن محمد خزاز قمی، ص 266[/][/]
نظر اهل سنت در مورد آخرالزمان
در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دو معنای کلی به کار رفته است: 1. مدت زمانی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام(ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان مییابد. از اینرو آن پیامبر الهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیدهاند.
2. مدت زمانی که با ولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام(ص) حضرت مهدی (عج) آغاز میشود. این گسترة زمانی زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت به انجام میرسد.
اهل سنت"آخرالزمان را به هر دو معنا که برای آن ذکر شد قبول دارند منتهی آنان با شیعیان دربرخی این مسایل اختلاف نظر دارند.
ولی هر دو گروه در اصل معنای "آخرالزمان " باهم اشتراک دارند" بیان مطالب زیر نشان می دهد که اختلاف در مسایل جزیی است .
ابن حجر هيثميمی گوید: اعتقاد به صاحب الامر (ع) امري مشترك بين همة مسلمانان است و روايات را در اين زمينه، بيش از حدّ تواتر است.(1 )
شبلنجي می نویسد روايات دربارة مهدي آخرالزمان (ع)، فوق حدّتواتر است.(2)
ابن ابي الحديد معتزلي، در شرح نهج البلاغه معتقد است كه دربارة ظهور امام مهدي (عج) اختلافي ميان مسلمانان وجود ندارد و تمام طوايف آن ها بر اين مطلب اتفاق نظر دارند.(3)
بسياري از عالمان اهل تسنن، دربارة وجود امام زمان (عج) و علايم ظهور حضرت، كتاب هاي فراواني نوشته اند
از جمله مولا متقي هندي، صاحبِ كتابِ البرهان علي علامات مهدي آخر الزمان است(4)
بزرگان اهل تسنن همانند شيعيان، به اصل وجود صاحب الزمان (عج) اعتقاد دارند(5)
دوستان اهل سنت هم اگر نظری دارند در مورد اخرالزمان بیان فرمایید
پی نوشت:
1- مؤمن بن حسن بن مؤمن شبلنجي، نورالابصار في مناقب آل النبي الأطهار، ص 187-189.
شبلنجي، ضمن تصريح به تواتر احاديث المهدي، تأكيد فراواني دارد كه امام مهدي (عج) از خاندان رسول و اهل بيت (هم) است
2-ابن ابي الحديد معتزلي، شرح نهج البلاغه، ج1، باب 16، ص 281)
3-ابو عبدالله گنجي شافعي (م658ق) در اين كتاب احاديثي را دربارة امام مهدي (عج) بررسي كرده و آن ها را صحيح و حسن دانسته است.
4- علاء الدين علي بن حسام الدين، معروف به متقي الهندي (م 975 ق)، صاحب كتابِ معروف كنزالعمال است.
وي در كتاب البرهان علي علامات مهدي آخرالزمان با شيوه اي برهاني و استدلالي از عقيدة مهدويت دفاع كرده است و با استناد به فتاواي بزرگان مذاهبِ اربعه (شافعي، حنفي، مالكي، حنبلي)، منكرانِ اعتقاد به ظهور مهدي (عج) را در صورتي كه به حق بازنگردند، واجب القتل و مهدور الدم دانسته است. (ر. ك: متقي الهندي، البرهان علي علامات مهدي آخرالزمان،ص 178-183)
5- سيدثامر هاشم العميدي، در انتظار ققنوس (كاوشي در قلمرو موعودشناسي و مهدي ياوري)، فصل اول (مهدي در كتاب و سنت) و فصل دوم (تبارشناسي مهدي )، ص 59-198.
زمان ظهور
حقيقت آن است که ما نميدانيم در چه مقطع از آخرالزمان و در چه شرايط ومر حله آن قرار گرفتهايم.
آيا در اين زماني که ما قرار داريم از آخر الزمان هست يا نه؟ معلوم نيست. دانستن اين شرايط و آخر الزمان بودن از اسرار الهي است.
البته ميتوان تصور کرد که امام زمان (ع) هر لحظه ممکن است ظهور نمايد، ولي هيچ گاه نميتوان براي ظهور امام زمان(ع) وقت تعيين کرد،
زيرا در برخي از روايات تعيين وقت ظهور حضرت از اسرار الهي بيان شده است.(1) از سوي ديگر كساني كه براي ظهور امام، وقت ظهور را معين کنند، از دروغ گويان به حساب می آیند.
شيخ طوسي در كتاب غيبت از فضل بن يسار روايت نموده است: از امام باقر(ع) پرسيدم: آيا ظهور امام زمان(ع) وقت معيني دارد؟
فرمود: «آنها كه وقت را تعيين كنند، دروغگویند، دروغگویند ، دروغگویند.»(2)
البته براي ظهور امام زمان(ع) نشانه هايي مانند خروج دجال،(3) خروج سفياني،(4) خروج يماني،(5) قتل نفس زكيه،(6) صيحه آسماني،(7) در آمدن پرچمهاي سياه،(8) و فراگير شدن جهان از ظلم و جور،(9) بيان شده است كه اين نشانهها وقت ظهور حضرت را تعيين نميكنند، زيرا نشانه ظهور هستند.
حال اين علايم چه زمانی محقق ميشوند و شرايط ديگر نیز چه زمانی فراهم ميشوند، بر ما معلوم نيست.
پي نوشت:
1 - مهدي موعود، ص 862 - 863.
2 - همان.
3 - ارشاد مفيد، ج 2، ص 371.
4 - بحار الانوار، ج 52، ص 215.
5 - نعماني، كتاب الغيبه، ص 252.
6 - صافي گلپايگاني، منتخب الاثر، ص 459.
7 - وافي، ج 2، ص 443.
8 - ينابيع المودة، ص 431؛ بحار الانوار، ج 52، ص 217؛ شيخ طوسي كتاب الغيبة، ص 452.
9 - كنز العمال، ج 14، ص 272.
امام پدري مهربان، همدمي شفيق و همراهي خيرخواه است (1)
در گوش ما همواره، از قهر مهدي(عج) گفته اند و ما را از شمشير و جوي خون او ترسانده اند
و از مهر و عشق او به انسان ها و تلاش و فريادرسي او به عاشقان و منتظران خود كم تر گفته اند
هيچ كس به ما نگفت كه اگر او بيايد، فقيران را دستگيري، بي خانمان را سامان، بي كسان را همدم، غافلان را تذكر، گم گشتگان را راه، دردمندان را درمان و در يك كلام، خاك نشينان عالم را تاك نشين خواهد كرد.
قهر او نيز جلوة محبت او است، چه اين كه قهر او بر جماعتي اندك و ناچيز از معاندان و نژاد پرستاني خواهد بود كه علي رغم رشد فكري انسان ها در آن عصر،
و هدايت ها و معجزات آن حضرت و نزول مسيح (ع) از آسمان و اقتدايش به وي باز هم به او كفر مي ورزند و حكومت عدلش را گردن نمي گذارند و در زمين فساد مي كنند،
كساني مانند صهيونيست ها كه جز زبان زور، هيچ زباني نمي فهمند، و اين يعني خارها را از سر راه انسان و انسانيت برداشتن و مهر در چهرة قهر.
بنابراين نبايد بركات و رحمت هاي عصر ظهور را ناديده بگيريم و فقط از زاوية قتل و كشتار به آخر الزمان و حكومت مهدي(عج) بنگريم
بركاتي چون رشد معنويت و اخلاق،(2)امنيت عمومي،(3)امنيت قضايي،(4)ريشه كن شدن(5)فقر از جامعه، عمراني و آباداني(6)و فراواني باران(7)و... همه و همه از پي آمدهاي آن دولت كريمه است.
[="]پي نوشت:[="]
[="]1-[="]تحف العقول، ص 324[="]
[="] [="][="]2-[="] الخصال، ابو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه قمي، ج 2، ص 254، حديث 1051 حضرت علي ـ عليه السّلام ـ هنگامي كه قائم ما قيام كند. كينه هاي بندگان نسبت به يكديگر از دل ها زدوده مي گردد[="].
[="] [="][="]3-[="]. پيامبر..... زمين را از عدالت پر مي كند ... نه خوني به ناحق ريخته مي شود و نه خوابيده اي را بيدار مي كنند. بحارالانوار، ج 52،ص 290[="].
[="] [="]4-[="]ابن طاووس، ملاحم، ص 202،تأليف رضي الدين علي بن موسي بن طاووس[="].
[="] [="]5-[="] مفيد، ارشاد، ص 344[="].
[="] [="]6-[="] طبسي، الشيعه و الرجعه، ج 1، ص 168[="].
[="] [="]7-[="] مجلسي، بحارالانوار، ج 52،ص 337
ادامه دارد.....
[=arial][="]و اگر بعضي از علائم ظهور هم چهره اي خشن دارند آن هم به خاطر مصلحت هايي است كه وجود دارد مصلحتي از جنس ترساندن معاندان و دستگيري مهدي جويان به خيمة او[/][="]
[/]
[/] [=arial][="]در ميان علائم ظهور علائم نويدبخش نيز وجود دارند از جمله نداي آسماني كه از علائم حتمي ظهور است.[/] [/] [=arial][="] امام باقر (ع) در اين باره فرموده اند: ندا دهنده اي از آسمان ندا مي دهد فلان بن فلان (مهدي (عج) فرزند امام حسن (ع)) امام شماست[/][="](1)[/] [/] [=arial][="]بدون ترديد شنيدن صداي جبرئيل كه بشارت به نزديك شدن ظهور مي دهد براي مؤمنان و صالحان بسيار مسرّت بخش و گوارا خواهد بود[/][="]
[/]
[/] [=arial][="]در عين حال اين مطلب نيز واقعيت دارد كه اكثر قريب به اتفاق نشانه هاي ظهور خشن مي باشند.
[/]
[/] [=arial][="]اين مي تواند معلول عوامل مختلفي باشد از جمله[/][="] :
[/] [/] [=arial][="] 1- [/][="]رخ دادن واقعه هاي خشن و پر درد و رنج در ميان انسان هاي آخرالزمان معلول دوري آنها از هدايت هاي ظاهري امام معصوم (ع) است.[/] [/] [=arial][="] بي ترديد بشريت اگر از نعمت ولايت الهي بي بهره باشد و با سوءاختيار خود به دين و ارزش هاي اخلاقي و انساني پشت كند سرانجامي جز نگون بختي و فتنه انگيزي نخواهد داشت.[/] [/] [=arial][="] رخ دادن حوادث ناخوشايند در آخرالزمان معلول چيزي نيست جز سيطره هواهاي نفساني بر انسان هاي دوران آخرالزمان و به همين دليل است كه بسياري از آنچه در روايات به عنوان نشانه هاي ظهور ذكر شده اند مانند:[/] [/] [=arial][="]جنگ ها و مرگ [/]
[/] [=arial][="] فساد و تباهي، [/]
[/] [=arial][="]قتل و غارت رواج بي ديني و[/][="]... [/][="]انحرافاتي هستند كه در ميان انسان ها رخ خواهند داد.[/]
[/] [=arial][="]و اين سرنوشتي است كه انسان ها با اختيار خود آن را برگزيده اند نه اينكه خداوند بدون دليل آن را برايشان مقدر كرده باشد[/]
[/]
پي نوشت:
1-[=arial][="]بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 52، ص204[/][/] ادامه دارد.....
[="] 2- اين مسئله مي تواند دليل ديگري نيزداشته باشد به اين توضيح كه: [/]
[="] [/]
[="] [/][="]يكي از شرائط ظهور امام مهدي (عج) ايجادآمادگي مردمي است[/][="].[/]
[="] آمادگي مردمي يعني خسته شدن بشريت از وضع موجود و فهم اين واقعيت كه انسان هاي معمولي توانايي اصلاح وضع موجود را ندارد.[/]
[="] [/]
[="] در صورت به وجود آمدن چنين وضعيتي انسان ها دست به سوي آسمان دراز مي كنند و از خداوند مي خواهند كه موعودش را براي نجات آنها بفرستد[/][="]. [/]
[="] [/]
[="] يكي از راه هاي رسيدن به اين آمادگي اين است كه انسان هاي آخرالزمان انواع ناملايمات را تحمل كنند، فقر، فقدان امنيت، جنگ هاي فراگير، طاعون، خروج سفياني و...[/]
[="] [/]
[="] از عواملي هستند كه از يك سو انسانها را از وضع موجود خسته مي كند و از سوي ديگر انسان ها به عيان مي بينند كه از دست كسي كاري ساخته نيست.[/]
[="] [/]
[="] نتيجة فراگير شدن چنين وضعيتي در ميان انسانها ايجاد آمادگي عمومي براي ظهور منجي آخرالزمان خواهد بود.[/]
[="] و آشكار است كه با تحقق وضعيت مطلوب و آرماني در ميان انسانها چنين آمادگي اي براي ظهور شكل نخواهد گرفت. [/]
[="] [/]
[="] امام صادق(ع) فرمود: [/]
[="] [/]
[="] [/][="]پيش از ظهور قائم (عج) پنج علامت حتمي تحقق خواهد يافت[/][="]:[/]
[="] خروج مردم از يمن، [/]
[="] سفياني،[/]
[="] نداي آسماني،[/]
[="] كشته شدن نفس زكيه و خسف (فرو رفتن لشگري در سرزمين) بيداء[/][="]. [/]
[="] [/][="]بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 52، ص 204[/]
[="] [/]
[="]شیوه رفتار امام زمان [="]([="]عج) با اقشار مختلف و مخالفین
[="][="]روش مقابله و مبارزه امام زمان [="]([="]عج) با مخالفین دین و معاندین، چگونه خواهد بود؟
[="]امام[="] زمان(عج)، مهدی موعود و امید مستضعفان و مظلومین و ستمدیدگان است.
ستم دیدگانی که در طول تاریخ، از زمان حضرت آدم (ع) تا کنون و تا عصر ظهور، همواره با دسیسه ها و توطئه های ناجوانمردانه، حقوقشان پایمال و خونشان به ناحق بر زمین ریخته شده و می شود و تلاش آنان برای گرفتن حقوقشان به نتیجه ننشسته است و همه منتظر مصلح حقیقی و انتقام گیرنده واقعی هستند.
[="]ظهور امام زمان (عج) برای بر افکندن ظلم و بیداد و پر کردن جهان از عدل و داد است و ایشان هم، مانند پیامبر اکرم (ص) و همه انبیاء الهی، در آغاز قیام از راه دعوت مردم به برقراری قسط و عدل و تربیت انسانهای نا آگاه شروع می کنند،
ولی یکی از اقدامات مؤثر ایشان، جنگی تمام عیار، با تمام انسان های طغیانگر است؛ زیرا مطالعه تاریخ بشری بخوبی این واقعیت را روشن می کند که برخی از موانع راه رشد و تکامل انسان، جز با اعمال قدرت از سر راه برداشته نمی شود
و تعالیم اخلاقی و اصول تربیتی هر چند تأثیرهای ژرف و گسترده داشته است، لیکن این تاثیرها در عموم از افراد حق پذیر انسانی بوده است
و در طبقه سلطه طلب و دنیا دار و استعمارگر که منابع قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی بشری را در اختیار داشته و دارند، یا هیچ تاثیری نداشته یا تاثیری تحول آفرین و دگرگون ساز نداشته است و برای تربیت و یا برداشتن آنان باید از راه دیگری وارد شد.
[="]از این رو مسأله جنگ و کاربرد نیروی نظامی به عنوان یک ضرورت برای دستیابی به هدف های انسانی مطرح می گردد.
در قرآن کریم به این ضرورت اشاره شده می فرماید:«[="]وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ[="]، و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم،) باقی نماند؛ و دین، مخصوص خدا گردد.»(1)
[="]تاریخ پیامبران نیز سرشار از این شیوه مبارزه و جهاد است و هر جا پیامبری به ادای رسالت برخاست و دعوتی آغاز کرد، درگیری و نزاع نیز به میان آمد و تضادها پدیدار شد.
از این رو پیامبر اکرم (ص) که «رحمة للعالمین» است و اشاعه مکارم اخلاق شعار اوست، درگیر تدارک هشتاد و سه جنگ شده است و حتی برای مبارزه با مخالفان داخلی، نیرو بکار برد.(2)
ادامه دارد.....
[="]حضرت مهدی (عج) نیز به عنوان یک ضرورت، از قدرت نظامی بر علیه مستکبران و ظالمان استفاده خواهد کرد و زمین را از لوث وجود آنان پاک خواهد کرد.
امام محمد باقر (ع) می فرماید:« در وجود حضرت مهدی (عج) شباهتهایی به پنج تن از پیامبران به چشم می خورد، شباهت او به جد بزرگوارش حضرت محمد(ص)، قیام او با شمشیر (قدرت نظامی) و کشتن دشمنان خدا و دشمنان رسول خدا (ص) و ستمگران و طاغوتها است و آن حضرت با شمشیر و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان پیروز می شود.»(3)
[="]آری در عصر ظهور حضرت مهدی، مهلت مدارا با ظالمین و طواغیت و سد کنندگان راه خدا به سر آمده است و آن حضرت همه موانع را از سر راه خود بر می دارد.
[="]امام[="] عصر(ع) مانند رسول خدا(ص) عمل خواهد کرد و بعید نیست که اقلیتهایی از ادیان آسمانی با رعایت مقررات اسلامی و با رعایت اصول «اهل ذمه» به دین خود باقی بمانند.(4)
چون پیشرفت اسلام نه با زور، بلکه با کشش و جاذبه معنوی و اتمام حجت اخلاقی و عقلی و روانشناختی و شکوفا شدن فطرتها و تبیین دقیق و بی پیرایه ارزش ها و معارف دینی خواهد بود
و شمشیر تنها برای کسانی است که نه تنها هیچ منطق و حجتی آنان را قانع نمی کند، بلکه در راه گسترش حق، سنگ اندازی کرده و مانع رسیدن پیام حق به انسان های دیگر می شوند.
پي نوشت:
1- سوره بقره، آیه 193.
2 - عصر زندگی، محمد حکیمی، ص60.
3 - صدوق- کمال الدین، ج1، ص327، به نقل از عصر زندگی، محمد حکیمی، ص60.
4- حکومت جهانی مهدی(ع)، آیت الله مکارم شیرازی، ص325.