پرسشهای مسلمان ایرانی پیرامون غیبت مهدی(عج)

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پرسشهای مسلمان ایرانی پیرامون غیبت مهدی(عج)

سلام علیکم و رحمة الله. این تاپیک را برپا کردم تا پرسش خود پیرامون مهدویت را در بُعد غیبت، مطرح نمایم. این تاپیک هر چند که نام پرسشهای من در این مورد را دارد ولی صرف این عنوان به معنای اینکه سایرین حق دخالت در بحث ندارند، نیست و تنها در جهت یادآوری این است که اینها پرسش هستند و نه شبهه سازی، ضمن اینکه روش پرسش من قدری شبیه سازی است، که در بند بعد توضیح میدهم؛ دیگران نیز میتوانند در این تاپیک شریک شوند ولی بنده به پرسشها یا پاسخهای آنها کاری ندارم و در انتظار پاسخهای اساتید پاسخگو هستم.

پیش از بیان پرسش(ها)، باید این نکته را که هم در اتاق بیلوکس و هم در سایت پاسخگو، توضیح داده ام، تکرار کنم که از آنجایی که ایمان من از میان اقیانوس شک و تردید برآمده است و به یاری شبهات اسلامستیزان آبدیده شده است، همان روش سنتی خود را برای تحقیق در این تاپیک پیش می گیرم، که به نگر خودم روشی منطقی نیز هست، در این روش تمام راههایی که بتوان به نحوی شبهۀ ذهنیم را توجیه کرد بالا و پایین میکنم و در واقع سعی میکنم خیال خود را راحت که شبهه هیچ راه پذیرشی ندارد ولی خب در این راه چنان به قدرت پیش میروم که برای مثال در زمان فعالیتم در مسنجر بیلوکس برخی خیال کردند که من مرتد شده ام(وقتی داشتیم در مورد دلایل نبوت حضرت محمّد(ص) بحث میکردیم!) و این به نگر من کاملا منطقی و مفید است، زیرا اولا اگر شبهه راه نفوذی داشته باشد، بر حقیقت ایرادی وارد است و ثانیا فشار من برای توجیه شبهه، میتواند جبران تمایلم به اثبات عقایدم(که شیعه اثنا عشری هستم) را بنماید. پس دوستان خیالشان راحت باشد که من مرتد نشده ام(!) و در صورتی که پاسخ کاملی دریافت کنم، میپذیرم چنانکه در مسنجر بیلوکس هم بسیاری از پرسشهای من با همان پاسخ اول استاد وطن پرست، پاسخی قانع کننده میافت و شبهه فِرت! برای همین ممکن است این تاپیک در نهایت فقط دو پست داشته باشد!

در ضمن بیان این پرسش در اینجا هم بخاطر اینستکه اساتید اینجا را اساتید خوبی برای پاسخگویی یافتم و هم اینکه بخاطر پرسش و پاسخی بودن بحث دریافت پاسخ در سایت پاسخگو بسیار وقتگیر میشد(مثل بحث تثلیث که چند ماه طول کشید ولی به پاسخهای نیکوی اساتید می ارزید!) و سایت بیلوکس نیز فعلا در لیست تحریم من است و از مصاحبت اساتید حاضر در آنجا محروم میباشم.

خب برویم سراغ پرسش اول که آغازگر بحث است، هر چند پاسخی مشهور را میشناسم ولی شاید اساتید پاسخ دیگری بدان بدهند پس بدون پیشفرض فقط سؤال را بیان میکنم:

گفته میشود، که زمین نباید از حجت خدا خالی شود و من این را میپذیرم ولی در حال حاضر همکیشان ما به امام مهدی(عج) به عنوان حجت حاضر خدا بر روی زمین میشناسند ولی ایشان غائب است یعنی هر چند روی زمین و بین ماست، ولی ما ایشان را نمیشناسیم؛
تا جایی که من میدانم مفهوم وجود حجت خدا بین مردم وجود کسی است که چراغ هدایت مردم باشد و خب وقتی این چراغ در پس پرده باشد، نوری را نمیتاباند، در واقع حضرت مهدی(عج) چگونه از پس پرده غیبت ما را هدایت میکنند؟

با سلام

دوست عزيز جناب عالي فقط روش بحث را مشخص نكرديد

بفرماييد روش بحث عقلي است يا نقلي .

يعني مثلا بنده در جواب بگويم كه امام همچو آفتاب پرده است و مردم از افتاب هنكامي كه هوا ابري است هم استفاده مي كنند --اين روايت است و نقلي -- اين را قبول مي كنيد

يا مثلا در جواب مطرح شود كه حديث است كه زمين از حجت خدا خالي نمي شود چه امام ظاهر باشد و چه در غيبت. چطور؟

يا مثلا شما اينها را مي دانيد و مي خواهيد بفرماييد كه مصاديق استفاده بشريت از امام پس پرده چطور است؟

و اين كه چگونه و با چه روشهايي و چطور مردم از امام در پس پرده غيبت استفاده مي برند؟

يا جواب بايد عقلي باشد؟

به اين طريق كه بركرديم به اثبات اصل خلقت و خدا و پيامبرو سپس امامت و پس از اثبات امامت كه اين امام در چه شرايطي باشد و جو زمان و زمانه چه شرايطي را ايجاب كند كه جان امام در خطر افتد و مجبورا به غيبت رود و..... اگر به عقل توضيح دهيم عقل هم قبول ميكند ......

حال نظر شما كدام است و كداميك را قبول داريد و روش بحث مي دانيد.

بفرماييد.

سلام علیکم و رحمة الله. جناب طاها، تمایل فراوان شما برای موشکافی سؤال پیش از پاسخگویی من را به یاد استاد بهروز می اندازد.

طاها;12196 نوشت:
بفرماييد روش بحث عقلي است يا نقلي .

يعني مثلا بنده در جواب بگويم كه امام همچو آفتاب پرده است و مردم از افتاب هنكامي كه هوا ابري است هم استفاده مي كنند --اين روايت است و نقلي -- اين را قبول مي كنيد




بحث من عقلی است، البته بحث نقلی دردسرهای زیادی دارد ولی در بحث نقلی هم اگر استدلالی در کار باشد میپذیرم، در کل من بیشتر اهل بحث عقلی هستم.

بر این استدلال ایراداتی را وارد میدانم.

طاها;12196 نوشت:
يا مثلا در جواب مطرح شود كه حديث است كه زمين از حجت خدا خالي نمي شود چه امام ظاهر باشد و چه در غيبت. چطور؟


بر این استدلال نیز ایرادهایی را وارد میدانم.

طاها;12196 نوشت:
و اين كه چگونه و با چه روشهايي و چطور مردم از امام در پس پرده غيبت استفاده مي برند؟



این را میشود به بحث عقلی وارد کرد، در کل شما میتوانید در برابر من از استدلالات نقلی برای اثبات سخن خود سود ببرید ولی من به صرف اینکه معصوم فرموده است، استدلال را نخواهم پذیرفت و باید ایرادهایی که میگیرم مثل دو استدلال فوق پاسخ داده شود.

طاها;12196 نوشت:
يا جواب بايد عقلي باشد؟

به اين طريق كه بركرديم به اثبات اصل خلقت و خدا و پيامبرو سپس امامت و پس از اثبات امامت كه اين امام در چه شرايطي باشد و جو زمان و زمانه چه شرايطي را ايجاب كند كه جان امام در خطر افتد و مجبورا به غيبت رود و..... اگر به عقل توضيح دهيم عقل هم قبول ميكند ......

حال نظر شما كدام است و كداميك را قبول داريد و روش بحث مي دانيد.

بفرماييد.



بله منتظر پاسخ عقلی شما هستم، بگذارید چیزهایی که لازم نیست ثابت کنید و من پیشاپیش پذیرفته ام را بیان کنم:

1.جهان دارای فقط و فقط یک خالق است که جامع تمام کمالات و فاقد تمام عیوب است.
2.خداوند برای هدایت بندگانش از بین خود آنها افرادی را بر می انگیزد و حضرت محمّد(ص) یکی از آنهاست.
3.خداوند مخلوقات مختار را پس از مرگ برای حسابرسی پیرامون اعمالی که از روی اختیار و با عقل و شعور انجام داده اند، بر می انگیزد.
4.خداوند هرگز بندگانش را بدون هدایتگر معصوم رها نخواهد کرد.

فکر میکنم همین موارد برای بحث ما مهم باشند و اینکه حضرت محمّد(ص) خاتم پیامبران بوده است یا اینکه ائمه چه کسانی هستند، به بحث ما ربطی ندارد، بحث ما بر سر این است که هدایتگر مورد بحث در بند 4 اکنون در پس پرده غیبت است.

به امید ظهور


مسلمان ایرانی;12200 نوشت:
سلام علیکم و رحمة الله. جناب طاها، تمایل فراوان شما برای موشکافی سؤال پیش از پاسخگویی من را به یاد استاد بهروز می اندازد.


با سلام

ايشان را نمي شناسم سلام بنده را به ايشان برسانيد و اميد موفقيت برايشان دارم.

مسلمان ایرانی;12200 نوشت:
البته بحث نقلی دردسرهای زیادی دارد ولی در بحث نقلی هم اگر استدلالی در کار باشد میپذیرم

مي تونم توضيح اين جمله را از محضرتان بخوام؟

مسلمان ایرانی;12200 نوشت:
در کل من بیشتر اهل بحث عقلی هستم.

ولي خود به خوبي مطلع ايد كه بحث عقلي صرف هم به حجايي نمي رسد. بحث هاي درون ديني كه از امام خاصي بحث ميكند ما را لاجرم به استفاده ار حوادث تاريخي خواهد كشاند و در اين ميان استفاده از سخنان معصومين. فكر نكنم اين اندازه استفاده از احاديث را قبول نكنيد.

مسلمان ایرانی;12200 نوشت:
بر این استدلال ایراداتی را وارد میدانم.

ايراد اين استدلالات را مي توانيد ذكر فرماييد.

مسلمان ایرانی;12200 نوشت:
ولی من به صرف اینکه معصوم فرموده است، استدلال را نخواهم پذیرفت و باید ایرادهایی که میگیرم مثل دو استدلال فوق پاسخ داده شود.

اين جمله را كه فرموديد توضيح فرماييد. يعني چه كه به صرف اين كه معصوم كفته نخواهم پذيرفت؟؟؟؟؟

مسلمان ایرانی;12200 نوشت:
بحث ما بر سر این است که هدایتگر مورد بحث در بند 4 اکنون در پس پرده غیبت است.


نمي شود كه در مصداق اين معصوم بحث كنيم ولي نامي از ايشان و خصوصيات ايشان و اين كه كه بود؟ و چه شد كه غايب شد؟ و خصوصيات زماني ايشان چه بود؟ در چه زماني مي زيسته؟و وقايع تاريخ ان زمان چه بوده؟؟؟؟و.......

برادر عزيز به خوبي واقفيد كه عصر غيبت واقعه اين زمان نيست و پيشينه اي به سن1200 ساله دارد و البته مي شود كفت 1400 ساله يك اتفاق تاريخي را نمي شود بريده از زمان و قوع اش مورد بحث قرار داد و در به نتيجه درستي رسيد.

براي برسي اين واقعه عظيم بشري و براي رسيدن به سوالات خود ناچاريم به زمان غيبت و بلكه زمان انحراف جامعه ازراهنمايي هاي معصومين بركرديم و اين زمان است كه اكر علل غيبت به درستي مشخص شود به سوالاتمان خواهيم رسيد.

سلام علیکم و رحمة الله

طاها;12204 نوشت:
[=arial]ايشان را نمي شناسم سلام بنده را به ايشان برسانيد و اميد موفقيت برايشان دارم.



سلامت باشید. استاد بهروز، مدیر سایت http://paasokhgoo.com و همچنین تا جایی که میدانم مدیر بخش آنلاین سایت پاسخگو و از پاسخگوهای پرسشهای کتبی سایت نیز هستند. در یاهو با آیدی پاسخگوی1 در خدمتشان بودیم در بیلوکس و پالتاک و ال فور آی هم از محضرشون فیض برده ایم. آیدیشون در این سایت باید pejoheshgar باشه که متأسفانه فعال نیستند.

طاها;12204 نوشت:
[=arial]مي تونم توضيح اين جمله را از محضرتان بخوام؟

خب در بحث نقلی، سه مشکل هست، یک مشکل عمومی بر سر اثبات صحت حدیث ، و دو مشکل اختصاصی این بحث: یکی اینکه به هر حال من دنبال استدلال هستم، نقل قول شما از معصوم هم باید حاوی استدلالی برای من باشد، که قانع کننده باشد، دیگری هم بحث تحقیقاتی من است که خب اگر بخواهم مطرح کنم از بحث خارج میشویم.

طاها;12204 نوشت:

[=arial]ولي خود به خوبي مطلع ايد كه بحث عقلي صرف هم به حجايي نمي رسد. بحث هاي درون ديني كه از امام خاصي بحث ميكند ما را لاجرم به استفاده ار حوادث تاريخي خواهد كشاند و در اين ميان استفاده از سخنان معصومين. فكر نكنم اين اندازه استفاده از احاديث را قبول نكنيد.


بله ولی پرسش من فقط پیرامون یک گزاره است، کیستی امام مورد نظر را اصلا مد نظر ندارم و فقط پرسشم این است که هدایت چگونه در این شرایط به ما میرسد. حوادث تاریخی را بعید میدانم بتوان به کار بست ولی اگر میخواهید بحث از پس پرده سخن گفتن ائمه پیشین از مردم، تنها گذاشته شدن ائمه توسط مردم یا عدم لیاقت مردم زمان سخن بگویید، اینها توجیهاتی برای غیبت هستند، و به پرسش من پاسخ نمیدهند، زیرا من نپرسیده ام که چرا حجت غائب است، پرسش من این است که حجت غائب چگونه ما را هدایت میکند؟ به هر روی چنانکه گفتم اگر حدیثی بیاورید که استدلال مفیدی را بیان کند میپذیرم.

طاها;12204 نوشت:

[=arial]ايراد اين استدلالات را مي توانيد ذكر فرماييد.


بله، اولی شرایطی غیر حقیقی را مثال میزند، هدایت امام زمان(عج) مانند خورشید پشت ابر به ما نمیرسد، خورشید در پس ابر نیز نوری هر چند خفیفتر به ما میرساند، چگونه ثابت میکنید امام زمان(عج) هم اینکار را میکند که خود من به شخصه تجربه نکرده ام؟ در ضمن اگر قرار باشد خورشید مدام پشت ابر بماند برای مردم روی زمین مشکلات فراوانی به بار میاید و ما به هر حال به نور خورشید نیاز داریم. در مورد نور خورشید، مردم قطب کمبود گرما را با لباسهای گرم و کمبود ویتامین د را با خوردن ماهی و ... جبران میکنند ولی ما چطور؟ میتوانیم غیبت حجت(عج) را با چیز دیگری جبران کنیم؟ پاسخ منفی است، زیرا اولا نمیتوانیم، و ثانیا اگر بتوانیم دیگر حضور الزامی نیست.


دومین مورد هم، فقط میگوید که در غیبت هم حجت روی زمین حاضر است و این ربطی به پرسش من نداشت، پرسش بر سر این بود که این حجت که برای هدایت من آمده است، چگونه در شرایط غیبت من را هدایت میکند؟

طاها;12204 نوشت:

[=arial]اين جمله را كه فرموديد توضيح فرماييد. يعني چه كه به صرف اين كه معصوم كفته نخواهم پذيرفت؟؟؟؟؟


یعنی اینکه حدیث معصوم باید حاوی استدلالی باشد که به شبهه پاسخ بدهد نه اینکه یک تمثیل به کار ببرد. من با استدلال کار دارم و نه با گوینده، هر چند گوینده را بسیار ارجمند میشمارم. من به دنبال پاسخی برای این سؤال هستم، نه اینکه امام شرایط من و امام را به چه تشبیه کرده است، مگر اینکه مدلی معرفی شود که امام در حین غیبت نیز هدایتگری خود را انجام میدهد و البته پس از اثبات اینکه این مدل واقعا برقرار است، من خواهم پذیرفت.

طاها;12204 نوشت:

[=arial]
نمي شود كه در مصداق اين معصوم بحث كنيم ولي نامي از ايشان و خصوصيات ايشان و اين كه كه بود؟ و چه شد كه غايب شد؟ و خصوصيات زماني ايشان چه بود؟ در چه زماني مي زيسته؟و وقايع تاريخ ان زمان چه بوده؟؟؟؟و.......

برادر عزيز به خوبي واقفيد كه عصر غيبت واقعه اين زمان نيست و پيشينه اي به سن1200 ساله دارد و البته مي شود كفت 1400 ساله يك اتفاق تاريخي را نمي شود بريده از زمان و قوع اش مورد بحث قرار داد و در به نتيجه درستي رسيد.

براي برسي اين واقعه عظيم بشري و براي رسيدن به سوالات خود ناچاريم به زمان غيبت و بلكه زمان انحراف جامعه ازراهنمايي هاي معصومين بركرديم و اين زمان است كه اكر علل غيبت به درستي مشخص شود به سوالاتمان خواهيم رسيد.



بله قبول دارم که بحث بسیار گسترده است ولی خب من به شخصه در مورد اینکه شرایط عصر غیبت چه بود توجیه هستم و اقلا برای خودم پرسشی ندارم، ابهام من بر سر هدایتگری امام غائب(عج) است، در این مورد نه کیستی امام(ع) اهمیتی دارد و نه علت غیبت و نه شرایط زمان.تنها چیزی که برایم مهم است این است که این هدایت چگونه در شرایط غیبت به ما میرسد؟

به امید ظهور

با سلام

مسلمان ایرانی;12209 نوشت:
ولی پرسش من فقط پیرامون یک گزاره است، کیستی امام مورد نظر را اصلا مد نظر ندارم و فقط پرسشم این است که هدایت چگونه در این شرایط به ما میرسد. حوادث تاریخی را بعید میدانم بتوان به کار بست ولی اگر میخواهید بحث از پس پرده سخن گفتن ائمه پیشین از مردم، تنها گذاشته شدن ائمه توسط مردم یا عدم لیاقت مردم زمان سخن بگویید، اینها توجیهاتی برای غیبت هستند، و به پرسش من پاسخ نمیدهند، زیرا من نپرسیده ام که چرا حجت غائب است، پرسش من این است که حجت غائب چگونه ما را هدایت میکند؟ به هر روی چنانکه گفتم اگر حدیثی بیاورید که استدلال مفیدی را بیان کند میپذیرم.

پس بحث درون ديني است و مشتركات زيادي در اين بحث داريم و مي توانيم در اثبات اين مساله به معارف ديگر ديني هم رجوع و يا براي اثبات به ان ادله تمسك بجوييم. قبول داريد؟


مسلمان ایرانی;12209 نوشت:
اولی شرایطی غیر حقیقی را مثال میزند، هدایت امام زمان(عج) مانند خورشید پشت ابر به ما نمیرسد، خورشید در پس ابر نیز نوری هر چند خفیفتر به ما میرساند، چگونه ثابت میکنید امام زمان(عج) هم اینکار را میکند که خود من به شخصه تجربه نکرده ام؟ در ضمن اگر قرار باشد خورشید مدام پشت ابر بماند برای مردم روی زمین مشکلات فراوانی به بار میاید و ما به هر حال به نور خورشید نیاز داریم. در مورد نور خورشید، مردم قطب کمبود گرما را با لباسهای گرم و کمبود ویتامین د را با خوردن ماهی و ... جبران میکنند ولی ما چطور؟ میتوانیم غیبت حجت(عج) را با چیز دیگری جبران کنیم؟ پاسخ منفی است، زیرا اولا نمیتوانیم، و ثانیا اگر بتوانیم دیگر حضور الزامی نیست.

همان مشكل هميشكي در بحث ها كه مثال از يك طرف تقريب به ذهن است و از هزار طرف مشكل زا.

اين حديث طابق النعل باالنعل غيبت امام و خورسيد را مقايسه نكرده و فقط براي تقريب به ذهن بيان شده كه جنابعالي تمام اشكالاتي كه به خورسيد وارد است را به امام مي كنيد.

بقيه مباحث را مي كذاريم براي بحث......

مسلمان ایرانی;12209 نوشت:
من با استدلال کار دارم و نه با گوینده،

عزيز برادر جنابعالي كه فرموديد ديكر معارف امامت را قبول داريد پس به خوبي مطلع ايد كه سخن امام طبق ادله نقلي و عقلي حجت است و فقط اكر ثابت باشد كه اين مطلب از معصوم نقل شده است براي ما استدلال است و حجت.

براي حجت بودن مطالب امام معصوم استدلال اقامه شده و بحث اش تايپك ديگري مي طلبد پس مطالب معصومين هم اكر با سند قطعي مطرح شوند استدلال اند و حجت.

براي مثال اگر هعصومين بفرمايند كه :

مسلمان ایرانی;12209 نوشت:
ابهام من بر سر هدایتگری امام غائب(عج) است،

اين غيبت امري است كه علت اش پيش ماست و قبول كنيد كه هدايت هم ميكند و بايد اين امر را تعبدا قبول كنيد باز هم بايد به دنبال استدلال گشت و اين حرف ها را قبول نكرد؟؟؟ و استدلال خواست؟؟؟

با عرض سلام و تبریک ایام وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمّد(ص)؛

طاها;12367 نوشت:

پس بحث درون ديني است و مشتركات زيادي در اين بحث داريم و مي توانيم در اثبات اين مساله به معارف ديگر ديني هم رجوع و يا براي اثبات به ان ادله تمسك بجوييم. قبول داريد؟



بله مسلماً مشترکات زیادی داریم زیرا من هم شیعه هستم. معارف درون دینی که برای من اثبات شده باشد یا در بحث اثبات کنید را بدون شک میپذیرم.

طاها;12367 نوشت:
همان مشكل هميشكي در بحث ها كه مثال از يك طرف تقريب به ذهن است و از هزار طرف مشكل زا.

اين حديث طابق النعل باالنعل غيبت امام و خورسيد را مقايسه نكرده و فقط براي تقريب به ذهن بيان شده كه جنابعالي تمام اشكالاتي كه به خورسيد وارد است را به امام مي كنيد.

بقيه مباحث را مي كذاريم براي بحث......


من هم سعی کردم نشان دهم که آنچه که این مثال ذهن من را بدان تقریب داد، کمک زیادی نکرد. البته در مثل جای مناقشه نیست.


طاها;12367 نوشت:
عزيز برادر جنابعالي كه فرموديد ديكر معارف امامت را قبول داريد پس به خوبي مطلع ايد كه سخن امام طبق ادله نقلي و عقلي حجت است و فقط اكر ثابت باشد كه اين مطلب از معصوم نقل شده است براي ما استدلال است و حجت.

براي حجت بودن مطالب امام معصوم استدلال اقامه شده و بحث اش تايپك ديگري مي طلبد پس مطالب معصومين هم اكر با سند قطعي مطرح شوند استدلال اند و حجت.


حجت بودن سخن ائمه به این معناست که وقتی چیزی را بگویند نظر به معصوم بودن و داشتن علم لدنی اشتباه نمیکنند، مثلا اگر امام بفرماید که فلان کار را نکن، هر چند ما از چرایی ممنوع بودنش مطلع نباشیم، انجام نمیدهیم، زیرا میدانیم این سخن را کسی فرموده که دانش ویژه و فاقد خطا دارد. من بر سر این بحثی ندارم.

اما اگر معصوم(ع) بفرماید: «امام(ع) در غیبت هم هدایت میکند.» برای پرسش من پاسخ نیست، زیرا من نپرسیده ام که «چه کسی در زمان غیبت امام(ع) هدایت میکند؟» سؤال من این است که «امام از پس پرده غیبت چگونه میکند؟»


طاها;12367 نوشت:
براي مثال اگر هعصومين بفرمايند كه :

اين غيبت امري است كه علت اش پيش ماست و قبول كنيد كه هدايت هم ميكند و بايد اين امر را تعبدا قبول كنيد باز هم بايد به دنبال استدلال گشت و اين حرف ها را قبول نكرد؟؟؟ و استدلال خواست؟؟؟



گویا به پرسش من دقت نکردید، من از علت چیزی سؤال نکرده ام. من از چگونگی یک امر سؤال کرده ام. حالا اگر بفرمایید که معصوم(ع) امام مهدی(عج) از پس پرده غیبت مردم را هدایت کرده است و درک چگونگی این امر بر شما میسر نیست، خب اینجا من خواهم گفت:

اولا چنین حدیثی را با سلسله رواتش معرفی بفرمایید.

ثانیا چگونه به هدایتی ایمان بیاورم که آنرا از هیچ راهی حس نکرده ام؟ در واقع وقتی ما میگوییم چیستی خدا قابل درک نیست باید بدون درک چیستی آن بدان ایمان آورد، در عوض میتوانیم وجود چنین وجودی را درک کنیم.

در ضمن عنایت دارید که در این مورد تشیع قائل به غیر قابل درک بودن نیست و برای این هدایت مدلهایی را مطرح میکند. اگر آنها را مطرح بفرمایید، در مورد آنها بحث خواهیم کرد.

به امید ظهور

مسلمان ایرانی;12370 نوشت:
با عرض سلام و تبریک ایام وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمّد(ص)؛[/right]
اما اگر معصوم(ع) بفرماید: «امام(ع) در غیبت هم هدایت میکند.» برای پرسش من پاسخ نیست، زیرا من نپرسیده ام که «چه کسی در زمان غیبت امام(ع) هدایت میکند؟» سؤال من این است که «امام از پس پرده غیبت چگونه میکند؟»

گویا به پرسش من دقت نکردید، من از علت چیزی سؤال نکرده ام. من از چگونگی یک امر سؤال کرده ام. حالا اگر بفرمایید که معصوم(ع) امام مهدی(عج) از پس پرده غیبت مردم را هدایت کرده است و درک چگونگی این امر بر شما میسر نیست،

با سلام

دوست عزیز

عجله و اشتباه نکنید (جمله ای برای پیشگیری در قضاوت)، صبور باشید، انشاءالله گام به گام، به پیش خواهیم رفت.



با دقت تمام، سؤال شما را دریافت کردم. (این هم جهت اطلاع)

اما، برای شروع و توجه دادن شما عزیز و دیگر کاربران محترم، ذکر مقدمه و بحثی مفهومی را ضروری می دانم لذا در این مجال، فعلاً به دو نکتۀ کلی اشاره می کنم:

1ـ مفهوم غایب بودن امام به این معنا نیست كه امام (ع) وجودی ناپیدا و رؤیایی دارد! بلكه آن حضرت مانند سایر انسانها از یك زندگی طبیعی، عینی و خارجی برخوردار است، به طوری كه آن حضرت در میان مردم و در دل جامعه رفت و آمد دارد و گفتار مردم را میشنود و بر اجتماعات آنها وارد میشود و سلام میكند. او مردم را میبیند، ولی این مردمند كه نمیتوانند جمال مبارك آن حضرت را ببینند. به عبارتی، هر چند امام (عج) ظهور ندارند ولی حضور دارند. به یك معنا این مردمند كه از امام خویش غافل و غایبند، نه امام (ع) از مردم.

مولای متقیان امام علی (ع) در این باره میفرماید:
هنگامیكه امام غایب از نسل من، از دیده‌ها پنهان شود و مردم با غیبت او از حدود شرع بیرون روند، و توده مردم خیال كنند كه حجت خدا از بین رفته و امامت باطل شده است! سوگند به خدای علی (ع) در چنین روزی حجت خدا در میان آنهاست، در كوچه و بازار آنها گام بر میدارد، و در خانه‌های آنها وارد میشود، و در شرق و غرب جهان به سیاحت می‌پردازد و گفتار مردم را میشنود، و بر اجتماعات آنها وارد میشود، و سلام میكند، او مردم را میبیند، ولی مردم تا روز معین و وقت معین او را نمی‌بینند، تا جبرئیل میان آسمان و زمین بانگ برآورده و ظهور را اعلام كند[1].

آیا می‍توان سندی گویاتر از امیر المؤمنین (ع) پیدا كرد؟ ما با در دست داشتن این گونه اسناد محكم كه همه آن را قبول دارند می‌گوییم: امام (ع) در میان مردم و با مردم است و بر امورات آنها نظارت دارد و به قدرت و ارادۀ خدادادی، بگونه ای که امر مخفی بماند مشکلات مردم را مرتفع می کند.

2ـ از آنجا كه بشر دارای علم محدودی است لذا نمیتواند به بسیاری از اسرار خداوند پی ببرد، از اینرو نباید عجولانه در مورد قضایای الهی قضاوت نماید. چنانكه میفرماید: (... وما اوتیتم من العلم الاّ قلیلا)[2] از دانش جز اندكی به شما داده نشده است.

این آیه نشان میدهد كه مجهولات بشر به مراتب بیشتر از معلومات او میباشد. بنابراین اگر علم، هزارها بلكه میلیونها سال دیگر هم جلو برود هنوز معلومات او در برابر مجهولاتش بسیار مختصر و ناچیز است و تنها خداوند است كه به همه چیز علم دارد و علم او ذاتی و بینهایت است. لذا كسی نمیتواند نسبت به فوائد وجودی امام زمان (عج) به علت عدم كشف همه یا بخشی از این فوائد اعتراض كند و وجود امام در پس پردۀ غیبت را بیفایده و بی مصلحت بداند.

فعلاً همین اندازه، هر چند کلی، برای تنویر و آماده سازی اذهان کفایت می کند. انشاءالله به شرط حیات و به مدد الهی، در پی نقطه نظرات بعدی کاربر محترم مسلمان ایرانی، دیگر کاربران و کارشناسان محترم، مطالب دیگری را در فوائد امام عصر (عج) در پس پردۀ غیبت، تقدیم خواهم نمود.

ضمناً میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) را به همۀ دوستان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

پیروز و سربلند باشید ...

ادامه دارد ...

پاورقی_______________________________
[1] . «حتی اذا غاب المتغیّب من ولدی عن عیون الناس، و باح النّاس بفقده و اجمعوا علی انّ حتّی الحجّه ذاهبه و الامامه باطله... فوربّ علیٍّ انّ حجتها علیها قائمه، ماشیه فی طرقاتها، داخله فی دورها و قصورها، جوّاله فی شرق الأرض و غربها، تسمع الكلام و تسلّم علی الجماعه تری ولا تری الی الوقت والوعد و نداء المنادی من السّماء" یوم الخلاص، ط4، ص139، بنقل از سایت اندیشه قم، با تغییر و اضافات.
[2] . اسراء/85.

صدیق;12419 نوشت:

1ـ مفهوم غایب بودن امام به این معنا نیست كه امام (ع) وجودی ناپیدا و رؤیایی دارد! بلكه آن حضرت مانند سایر انسانها از یك زندگی طبیعی، عینی و خارجی برخوردار است، به طوری كه آن حضرت در میان مردم و در دل جامعه رفت و آمد دارد و گفتار مردم را میشنود و بر اجتماعات آنها وارد میشود و سلام میكند. او مردم را میبیند، ولی این مردمند كه نمیتوانند جمال مبارك آن حضرت را ببینند. به عبارتی، هر چند امام (عج) ظهور ندارند ولی حضور دارند. به یك معنا این مردمند كه از امام خویش غافل و غایبند، نه امام (ع) از مردم.

مولای متقیان امام علی (ع) در این باره میفرماید:
هنگامیكه امام غایب از نسل من، از دیده‌ها پنهان شود و مردم با غیبت او از حدود شرع بیرون روند، و توده مردم خیال كنند كه حجت خدا از بین رفته و امامت باطل شده است! سوگند به خدای علی (ع) در چنین روزی حجت خدا در میان آنهاست، در كوچه و بازار آنها گام بر میدارد، و در خانه‌های آنها وارد میشود، و در شرق و غرب جهان به سیاحت می‌پردازد و گفتار مردم را میشنود، و بر اجتماعات آنها وارد میشود، و سلام میكند، او مردم را میبیند، ولی مردم تا روز معین و وقت معین او را نمی‌بینند، تا جبرئیل میان آسمان و زمین بانگ برآورده و ظهور را اعلام كند[1].

آیا می‍توان سندی گویاتر از امیر المؤمنین (ع) پیدا كرد؟ ما با در دست داشتن این گونه اسناد محكم كه همه آن را قبول دارند می‌گوییم: امام (ع) در میان مردم و با مردم است و بر امورات آنها نظارت دارد و به قدرت و ارادۀ خدادادی، بگونه ای که امر مخفی بماند مشکلات مردم را مرتفع می کند.

[1] . «حتی اذا غاب المتغیّب من ولدی عن عیون الناس، و باح النّاس بفقده و اجمعوا علی انّ حتّی الحجّه ذاهبه و الامامه باطله... فوربّ علیٍّ انّ حجتها علیها قائمه، ماشیه فی طرقاتها، داخله فی دورها و قصورها، جوّاله فی شرق الأرض و غربها، تسمع الكلام و تسلّم علی الجماعه تری ولا تری الی الوقت والوعد و نداء المنادی من السّماء" یوم الخلاص، ط4، ص139، بنقل از سایت اندیشه قم، با تغییر و اضافات.

جناب صدیق ضمن عرض سلام و تبریک میلاد حضرت محمّد(ص) و امام صادق(ع)، از اینکه شما نیز به بحث پیوستید سپاسگذارم.

در مورد بخش نخست فرمایشاتتان، عارضم که:

1.سندی که ذکر کردید(یوم الخلاص)، سند چندان معروفی نیست و به نگر من اگر چنین روایتی درست باشد باید در کتب دسته اول تری مثل اصول کافی نیز یافت شود و از این گذشته سلسله روات را نیز ذکر نفرمودید و این حدیث مثل یک حدیث مرسل غیر قابل استناد خواهد بود.

2. حدیث و حتی توضیحات شما، بحثی از هدایت را ارائه نمیدهد و تنها از سلام کردن مهدی(عج) به مردم، حضور وی بین مردم و به قول شما حل مشکلات ایشان، اشاره دارد.پرسش من این نبود که امام(ع) در پس پرده غیبت چه سودی دارد، پرسشم این بود که امام غائب(عج) چگونه وظیفه خطیر هدایت را انجام میدهد؟

صدیق;12419 نوشت:

2ـ از آنجا كه بشر دارای علم محدودی است لذا نمیتواند به بسیاری از اسرار خداوند پی ببرد، از اینرو نباید عجولانه در مورد قضایای الهی قضاوت نماید. چنانكه میفرماید: (... وما اوتیتم من العلم الاّ قلیلا)[2] از دانش جز اندكی به شما داده نشده است.

این آیه نشان میدهد كه مجهولات بشر به مراتب بیشتر از معلومات او میباشد. بنابراین اگر علم، هزارها بلكه میلیونها سال دیگر هم جلو برود هنوز معلومات او در برابر مجهولاتش بسیار مختصر و ناچیز است و تنها خداوند است كه به همه چیز علم دارد و علم او ذاتی و بینهایت است. لذا كسی نمیتواند نسبت به فوائد وجودی امام زمان (عج) به علت عدم كشف همه یا بخشی از این فوائد اعتراض كند و وجود امام در پس پردۀ غیبت را بیفایده و بی مصلحت بداند.

[2] . اسراء/85.

نخست اینکه همین قرآنی که در پاسخ به پرسش در مورد روح میفرماید که از علم به جز اندکی به شما داده نشده است، میفرماید لا تقف ما لیس لک به علم.(اسراء:36) پس نباید از چیزی که برای ما به اثبات نرسیده و به بدان علم نداریم پیروی کنیم و خدا نیز از ما چنین انتظاری نخواهد داشت زیرا هم به دور از عدالت و حکمت اوست که چنین چیزی از ما بخواهد و هم خود در کلامش نشان میدهد که چنین چیزی از ما نمیخواهد.

دوم اینکه بنده نیز امام غائب(عج) را بی فایده ندانسته ام، فقط میپرسم این هدایت چگونه نصیب ما میشود؟

به امید ظهور

[=arial][=&quot]با سلام[/]

[=&quot]خدمت برادر بزرگوار و عذر خواهي از تعلل چند روزه[/]

[=&quot]مي پردازيم به بحث هدايت امام غايب[/] و ابتدا مقدمه ای کوتاه:

[=&quot]سنت هاي الهي دو نوع اند[/] :

[=&quot]سنت در تشريع و سنت در تكوين[/]

[=&quot]سنت در تشريع مثلا اين كه خداوند روزه را در ماه رمضان قرار داده است ونه در ماه هاي ديگر ونمي توانيم روزه را در ماهي غير از رمضان داشته باشيم [/]

[=&quot]ويا اين كه سنت اللهي بر اين است كه نماز را 17 ركعت بخوانيم و بيشتر و كمتر نمي شود[/]

[=&quot]سنت در تكوين هم دو نوع است[/]:

[=&quot]يكي ظاهري است و ديگري باطني[/]

[=&quot]ظاهري مثل اين كه گندم را در زمين مي كاريم فقط كندم مي رويد و چيز ديگري نمي رويد جو نمي رويد ويا اتش مي سوزاند اين از سنت هاي ظاهري خداوند است در تكوين [/]

[=&quot]واما سنت هاي باطني[/]:

[=&quot]مثل اين كه اگر نماز شب بخوانيم قلب ما نوراني مي شود اگر عمل گناهي انجام بديم دل مان تاريك مي شود

[/] [=&quot]اگر به فقيري كمك كنيم شادابيم و اگر گناهي كنيم ناراحت[/].

[=&quot]اين هم از سنت هاي تكويني الهي است حال بنده بيايم و بگويم خوب كجاي قلب من تاريك مي شود حمام هم رفتم خيلي هم تميز هستم و.....[/]

[=&quot]اين ديگر نياز به مباني كذشته دارد كه روي اينها توافق داريم و اصل مسلم مي كيريم[/]

[/]


[=arial][=&quot]سنت هدايت ---تكويني باطني---هم يك مثال برا ي مطالب بالا [/][/]

[=arial][=&quot]سنت هدايت تكويني خداوند در عالم به سبب وجود امام و نماينده خداست لکن این ازسنت های تکوینی باطنی است.

امام زمان به عنوان یکی از چهارده معصوم، علت غایی آفرینش انسان و جهان است[/][/]

[=arial][=&quot]زیرا، همان گونه که مخلوقات، در پیدایش خود، نیازمند علت غایی هستند، در تداوم خلقت نیز به آن محتاج اند
یعنی، لطف و عنایت خداوند متعال، به خاطر وجود یکی از آن حضرات بر روی زمین است .

در زیارت جامعه آمده است[/][=&quot]: [/][/]

[=arial][=&quot]«[/][=&quot]بکم فتح الله و بکم یختم و بکم ینزل الغیث و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض[/][=&quot] ...» . [/][/]

[=arial][=&quot]حال امام مي فرمايد ما حجت خداوند برای شما هستیم هر چه که در عالم از لطف و عنایت الهی است از هدایت و رحمت و....به سبب ماست

به سبب وجود امام و حجت خداست که خداوند یر مخلوقاتش نظر دارد.

خوب این از سنت های الهی در تکوین است و خداوند خواسته واین گونه در تکوین عالم قرار داده است همان طور که در تکوین عالم هست که اتش بسوزاند ویا در تکوین باطنی نورانیت قلب با نماز شب و.....

این رامی توان نوعی از هدایت الهی به سبب وجود معصوم وامام دانست و صد البته هدایت امام .

این مطالب را می توان تعبیری از جمله معصوم کرفت که باید در عالم حجتی باشد حال این حجت خداوند یا حاضرباشد ویا غایب.

هدایت به سبب امام است.

[/][/]

طاها;13012 نوشت:
[=arial][=&quot]با سلام[/][/]


[=arial]

[=&quot]خدمت برادر بزرگوار و عذر خواهي از تعلل چند روزه[/]

[=&quot]مي پردازيم به بحث هدايت امام غايب[/] و ابتدا مقدمه ای کوتاه:

[=&quot]سنت هاي الهي دو نوع اند[/] :

[=&quot]سنت در تشريع و سنت در تكوين[/]

[=&quot]سنت در تشريع مثلا اين كه خداوند روزه را در ماه رمضان قرار داده است ونه در ماه هاي ديگر ونمي توانيم روزه را در ماهي غير از رمضان داشته باشيم [/]

[=&quot]ويا اين كه سنت اللهي بر اين است كه نماز را 17 ركعت بخوانيم و بيشتر و كمتر نمي شود[/]

[=&quot]سنت در تكوين هم دو نوع است[/]:

[=&quot]يكي ظاهري است و ديگري باطني[/]

[=&quot]ظاهري مثل اين كه گندم را در زمين مي كاريم فقط كندم مي رويد و چيز ديگري نمي رويد جو نمي رويد ويا اتش مي سوزاند اين از سنت هاي ظاهري خداوند است در تكوين [/]

[=&quot]واما سنت هاي باطني[/]:

[=&quot]مثل اين كه اگر نماز شب بخوانيم قلب ما نوراني مي شود اگر عمل گناهي انجام بديم دل مان تاريك مي شود [/]

[=&quot]اگر به فقيري كمك كنيم شادابيم و اگر گناهي كنيم ناراحت[/].

[=&quot]اين هم از سنت هاي تكويني الهي است حال بنده بيايم و بگويم خوب كجاي قلب من تاريك مي شود حمام هم رفتم خيلي هم تميز هستم و.....[/]

[=&quot]اين ديگر نياز به مباني كذشته دارد كه روي اينها توافق داريم و اصل مسلم مي كيريم[/]

[/]

[=arial][=&quot]سنت هدايت ---تكويني باطني---هم يك مثال برا ي مطالب بالا [/][/]

[=arial][=&quot]سنت هدايت تكويني خداوند در عالم به سبب وجود امام و نماينده خداست لکن این ازسنت های تکوینی باطنی است.[/][/]

امام زمان به عنوان یکی از چهارده معصوم، علت غایی آفرینش انسان و جهان است

[=arial][=&quot]زیرا، همان گونه که مخلوقات، در پیدایش خود، نیازمند علت غایی هستند، در تداوم خلقت نیز به آن محتاج اند[/][/][=arial]
یعنی، لطف و عنایت خداوند متعال، به خاطر وجود یکی از آن حضرات بر روی زمین است .

در زیارت جامعه آمده است[=&quot]: [/][/]

[=arial][=&quot]«[/][=&quot]بکم فتح الله و بکم یختم و بکم ینزل الغیث و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض[/][=&quot] ...» . [/][/]

[=arial][=&quot]حال امام مي فرمايد ما حجت خداوند برای شما هستیم هر چه که در عالم از لطف و عنایت الهی است از هدایت و رحمت و....به سبب ماست [/][/]

به سبب وجود امام و حجت خداست که خداوند یر مخلوقاتش نظر دارد.

خوب این از سنت های الهی در تکوین است و خداوند خواسته واین گونه در تکوین عالم قرار داده است همان طور که در تکوین عالم هست که اتش بسوزاند ویا در تکوین باطنی نورانیت قلب با نماز شب و.....

این رامی توان نوعی از هدایت الهی به سبب وجود معصوم وامام دانست و صد البته هدایت امام .

این مطالب را می توان تعبیری از جمله معصوم کرفت که باید در عالم حجتی باشد حال این حجت خداوند یا حاضرباشد ویا غایب.

هدایت به سبب امام است.

سلام. البته از پاسخ شما سپاسگذارم، ولی هنوز بعد از ده پست پاسخی به پرسش من داده نشده است: «هدایت امام غائب، چگونه صورت میگیرد؟»

بدبختانه پاسخهایی که تا به حال داده شده است، بیشتر مربوط به فلسفۀ غیبت و امکان هدایت در دوران غیبت است.

به امید ظهور

همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی به نوای آشنایی بنوازد آشنا را

اساتید گرامی هنوز منتظر پاسخ شما هستم.:Gol:

باسمه تعالی
با سلام و کسب اجازه از اساتید
برادر عزیز بنده از جنابعالی سوالی می پرسم و آن اینکه هدایت امام حاضر چگونه است؟شوونات مختلف هدایت امام چیست؟
منتظر جوابتان هستم:Mohabbat:

مسلمان ایرانی;13342 نوشت:
«هدایت امام غائب، چگونه صورت میگیرد؟»

سلام :Gol:
آقاجان واضح است . مگر حدیث حضرت را نشنیدید که در حوادث به روات حدیث ما مراجعه کنید یا در حدیث دیگر فرمود : من کان من العلماء حافظا لدینه صائنا لنفسه مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه فعلی العوام ان یقلدوه هم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم
اکنون امر هدایت را علماء پرهیزگار ربانی به نیابت از امام عصر به انجام می رسانند . و حضرت مهدی ع به نواب عام خود هم عنایت و توجه خاص دارد همچنانکه از نامه های حضرت به شیخ مفید واضح می شود .
موفق در پناه حق
:Gol:

با سلام و عرض ادب :Gol:

به دو روایت در این باب اشاره می کنم:

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُعَلّى بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ عَلِيّ بْنِ مِرْدَاسٍ قَالَ حَدّثَنَا صَفْوَانُ بْنُ يَحْيَى وَ الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيّوبَ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ عَزّ وَ جَلّ فَ‏آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النّورِ الّذِي أَنْزَلْنا فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ النّورُ وَ اللّهِ الْأَئِمّةُ مِنْ آلِ مُحَمّدٍ ص إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ هُمْ وَ اللّهِ نُورُ اللّهِ الّذِي أَنْزَلَ وَ هُمْ وَ اللّهِ نُورُ اللّهِ فِي السّمَاوَاتِ وَ فِي الْأَرْضِ وَ اللّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ الشّمْسِ الْمُضِيئَةِ بِالنّهَارِ وَ هُمْ وَ اللّهِ يُنَوّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يَحْجُبُ اللّهُ عَزّ وَ جَلّ نُورَهُمْ عَمّنْ يَشَاءُ فَتُظْلَمُ قُلُوبُهُمْ وَ اللّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَا يُحِبّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلّانَا حَتّى يُطَهّرَ اللّهُ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهّرُ اللّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتّى يُسَلّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلّمَهُ اللّهُ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ
اصول كافى جلد 1 صفحه: 276 رواية: 1

ابو خالد كابلى گويد از امام باقر عليه السلام پرسيدم تفسير قول خداى عزوجل را (8 سوره 64) (بخدا و رسولش و نورى كه فرستاده‏ايم ايمان آوريد) فرمود: اى ابا خالد بخدا سوگند كه مقصود از نور ائمه از آل محمد(ص) باشند تا روز قيامت، بخدا كه ايشانند همان نور خدا كه فرو فرستاده، بخدا كه ايشانند نور خدا در آسمانها و زمين، بخدا اى ابا خالد، نور امام در دل مؤمنين از نور خورشيد تابان در روز، روشن‏تر است، بخدا كه ائمه دلهاى مؤمنين را منور سازند و خدا از هر كس خواهد نور ايشان را پنهان دارد، پس دل آنها تاريك گردد، بخدا اى ابا خالد بنده‏اى ما را دوست ندارد و از ما پيروى نكند تا اينكه خدا قلبش را پاكيزه كرده باشد و خدا قلب بنده‏اى را پاكيزه نكند تا اينكه با ما خالص شده باشد و آشتى كرده باشد (يك رنگ شده باشد و سازگار) و چون با ما سازش كرد خدا از حساب سخت نگاهش دارد و از هراس بزرگ روز قيامت ايمنش سازد.

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنِ ابْنِ أَبِى نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِى خَدِيجَةَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِى الْحَسَنِ ع فَقَالَ لِى إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ بِرُوحٍ مِنْهُ تَحْضُرُهُ فِى كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِى وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِى كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِى فَهِيَ مَعَهُ تَهْتَزُّ سُرُوراً عِنْدَ إِحْسَانِهِ وَ تَسِيخُ فِى الثَّرَى عِنْدَ إِسَاءَتِهِ فَتَعَاهَدُوا عِبَادَ اللَّهِ نِعَمَهُ بِإِصْلَاحِكُمْ أَنْفُسَكُمْ تَزْدَادُوا يَقِيناً وَ تَرْبَحُوا نَفِيساً ثَمِيناً رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً هَمَّ بِخَيْرٍ فَعَمِلَهُ أَوْ هَمَّ بِشَرٍّ فَارْتَدَعَ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ نَحْنُ نُؤَيِّدُ الرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ الْعَمَلِ لَهُ
اصول كافى ج : 3 ص : 369 رواية :1
ابو خديجه گويد: خدمت حضرت الوالحسن عليه السلام رسيدم ، بمن فرمود: خداى تبارك و تعالى مؤمن را بوسيله روحى از جانب خود تاءييد كند و هر زمان كه مؤمن نيكى كند و تقوى پيش گيرد، آن روح نزد او حاضر است . و هر گاه گناه كند و تجاوز نمايد، آن روح در آن زمان غايب شود پس آن روح با مؤمن است و در زمان احسان و نيكى او از شادى بجنبش آيد و هنگام بد رفتاريش در زمين فرو رود.
بندگان خدا، نعمتهاى خدا را (كه ايمان و يقين است ) بوسيله اصلاح نفس خويش (بسبب تقوى و ترك گناه ) مراقبت كنيد تا يقين شما بيفزايد و سودى نفيس و گرانبها بريد، خدا رحمت كند بنده ايرا كه تصميم خيرى گيرد و انجام دهد يا تصميم شرى گيرد و از آن باز ايستد، سپس فرمود: ما (اهلبيت ) آن روح را بوسيله اطاعت خدا و عمل براى او تاءييد ميكنيم .

پاسخ پرسش شما در مفهوم انسان کامل (حقیقت محمدی) موجود است. ما معتقدیم که معصومین (ع) نوری واحدند، که این نور خلق اول خداوند است، که همه امور عالم به واسطه آن حضرت انجام می شود. در واقع معصومین (ع) واسطه فیض هستند، و اینکه ما در هر لحظه موجود هستیم مدیون وجود مبارک و نورانی آن بزرگواران است.

به همین ترتیب، هر کسی که در عالم هدایت شود، به واسطه نور معصومین (ع) هدایت شده است. حال چه این هدایت در ظاهر از طریق گفتگویی بین دو نفر باشد، یا حاصل نماز شب باشد، یا هرچه که باشد. همه امور عالم به واسطه وجود مبارک انسان کامل انجام می شود، و درواقع آسمانها و زمین و کلاً مخلوقات متکثر شعاعی از وجود انسان کامل می باشد. که صد البته ولی عصر (عج) انسان کامل و حجت عصر ما هستند.

و شاید بتوان گفت این است راز آن سخن که امام شناسی که بالا رود، خداشناسی بالا می رود. چرا که امام (ع)، مظهر اسم اعظم خداوند (وجه الله) است، و ما نسبت به ذات خداوند نمی توانیم معرفتی کسب کنیم. بلکه معرفت ما محدود می شود به مظاهر خداوند، که اعظم مظاهر او، مظهر اسم اعظم، یعنی انسان کامل است.

به این ترتیب، انسان کامل خود به خود واسطه بین خالق و مخلوق است، و اگر کسی هدایت شود از برکت وجود او شده است، چه خودش را مدیون انسان کامل بداند، چه نداند.

با تشکر فراوان
یا حق

مسلمان ایرانی;12190 نوشت:
گفته میشود، که زمین نباید از حجت خدا خالی شود و من این را میپذیرم ولی در حال حاضر همکیشان ما به امام مهدی(عج) به عنوان حجت حاضر خدا بر روی زمین میشناسند ولی ایشان غائب است یعنی هر چند روی زمین و بین ماست، ولی ما ایشان را نمیشناسیم؛ تا جایی که من میدانم مفهوم وجود حجت خدا بین مردم وجود کسی است که چراغ هدایت مردم باشد و خب وقتی این چراغ در پس پرده باشد، نوری را نمیتاباند، در واقع حضرت مهدی(عج) چگونه از پس پرده غیبت ما را هدایت میکنند؟

با سلام و عرض ادب و کسب اجازه از اساتید خودم
دوست عزیز این تشبیه چراغ پشت پرده مثل همان تشبیه خورشید پشت ابر است که در مورد امام زمان(عج)زیاد بکار برده می شود.

در توجيه این شباهت وجود مبارك ولي عصر(عج) به خورشيد، لازم است قبلاً به آثار وجودي خورشيد ونقشي كه در زندگي موجودات دارد، اشاره‌اي داشته باشيم‌.

بركات و منافع خورشيد.
1. زندگي انسان و همه موجودات زنده‌، به حرارت و نور نياز دارد و اين دو به وسيلة خورشيد تأمين مي‌شود.

2. همة مواد غذايي به وسيلة نور آفتاب تأمين مي‌گردد، حتي موجوداتي كه در اعماق درياها زندگي مي‌كنند، از گياهاني استفاده مي‌كنند كه در سطح اقيانوس‌ها در پرتو نور آفتاب پرورش يافته‌اند.

3. باران از ابر توليد مي‌شود و ابر، همان بخاري است كه از تابش خورشيد به اقيانوس‌ها، به وجود مي‌آيد.

4. بادها كه سبب تعديل هوا و جابه‌جا كردن ابرها و تلقيح گياهان مي‌باشند، بر اثر تابش نور خورشيد به وجود مي‌آيند.

5. منابع نفت و معادن ذغال‌سنگ نيز، بر اثر نور خورشيد به وجود مي‌آيند.

6. بقاي منظومه شمسي‌، به علت تعادل جاذبه و دافعه‌اي است كه ميان خورشيد از يك طرف و سياره‌هايي كه دور آن مي‌گردند از طرف ديگر، وجود دارد.(ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 27، ص 51، نشر دارالكتب الاسلامية‌.)

در اين جا به رواياتي كه در مورد آثار وجودي ائمه اطهار: آمده است توجه فرماييد.

امام سجاد(ع مي‌فرمايد: ما پيشواي مسلمانان هستيم و حُجّت خدا بر همه عالميان و ما سرور مؤمنان مي‌باشيم‌. ما براي اهل زمين امان هستيم‌، همان گونه كه ستارگان براي اهل آسمان‌، امان مي‌باشند; به واسطه ما خداوند آسمان را از اين كه بر زمين فرود ايد حفظ كرده‌، به بركت وجود ما است كه خداوند باران به زمين مي‌فرستد. و رحمت خود را در بين مردم منتشر مي‌كند; اگر وجود ما در روي زمين نبود، زمين‌،اهل خود را در خود فرو مي‌برد، و زمين هيچ زمان از حجّت خدا خالي نشده ،چه حجت ظاهر باشد، يا غايب و تا روز قيامت زمين از حجت خدا خالي نمي‌ماند. راوي مي‌گويد، به امام عرض كردم‌: چگونه مردم از امام غائب نفع مي‌برند؟ فرمود: همان گونه كه از خورشيد وقتي كه در پشت ابر قرار گيرد، نفع مي‌برند.

از اين حديث و ده‌ها حديث شبيه اين استفاده مي‌شود كه همة بركت‌ها خيرها كه به انسان و همة موجودات مي‌رسد، به واسطة وجود امام است‌.

علامه مجلسي‌; در مورد تشبيه وجود مقدس امام زمان‌(عج) به خورشيد پشت ابر هشت وجه بيان كرده‌اند كه در اين جا به دو مورد آن اشاره مي‌شود:

الف ـ نور وجود و علم و هدايت‌، به وسيلة آن حضرت به آفريده‌ها افاضه مي‌شود، زيرا با توجه به اخبار فراواني كه به ما رسيده‌، ائمه اطهار: علّت ايجاد خلق هستند و خداوند به خاطر وجود آن‌ها، جهان و انسان را آفريد; اگر اين‌ها نبودند، هيچ فيضي به عالم نمي‌رسيد، به بركت وجود اين‌ها، علوم و معارف براي انسان آشكار مي‌شود. اگر وجود پربركت ائمه اطهار: نبود، با توجّه به كارهاي زشت و گناه فراواني كه انجام مي‌دهيم‌، مستحق انواع عذاب مي‌شديم‌. خداوند در اين‌باره مي‌فرمايد: "وَمَا كَان‌َ اللَّه‌ُ لِيُعَذِّبَهُم‌ْ وَأَنت‌َ فِيهِم‌;(انفال‌،33) تا تو در ميان آن‌ها هستي‌، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد."(منتخب الاثر، آيت اللّه صافي گلپايگاني‌، ص 336، نشر مؤسسه سيدة المعصومه‌.)

ب: امام تشبيه به خورشيد پشت ابر شده نه ماه‌، زيرا نور خورشيد از ذات خويش است‌، در حالي كه نور ماه و ديگر سياره‌ها از خورشيد مي‌باشد، و بايد توجّه داشت كه ابر از منافع و آثار وجودي خورشيد جلوگيري نمي‌كند، بلكه تنها مانع از ديدن آن است‌; بديهي است كه وجود ابر نيز بر اثر نور خورشيد است كه به دريا مي‌تابد و بخار مي‌شود، و بخار به صورت ابر متراكم‌; در مي‌آيد پس اگر خورشيد نبود، ابر هم نبود; بنابراين همة بركت‌ها و خيرها و لطف‌هاي پنهاني الهي‌، به واسطة وجود آن حضرت است‌.
(بحارالانوار، علامه مجلسي‌;، ج 2، ص 94، نشر مؤسسه وفا / الامام المهدي من المهد الي الظهور، علامه سيد محمد كاظم قزويني‌، ص 215، نشر مؤسسه نور للمطبوعات‌، بيروت‌، لبنان‌.)

موضوع قفل شده است