آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟ :Sham:[/]

آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اولاً اگر شخص ديگرى با بيان بهترى بگويد اثر مى‏كند، از او بخواهيد كه اين كار را انجام دهد. هنگامى كه خداوند به حضرت موسى دستور داد نزد فرعون برود و او را ارشاد كند، موسى عليه السلام از خداوند خواست كه برادرش هارون كه بيان بهترى دارد را همراه او بفرستد. «و أخى هارون هو أفصحُ منّى لِساناً فَارسله مَعى»(سوره قصص، آيه 34)

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ثانياً گاهى با يكبار اثر نمى‏كند، امّا با تكرار اثر مى‏كند، آن هم با بيان‏هاى گوناگون.

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چنانكه چوب سخت با يك ضربه تبر شكسته نمى‏شود، تكرار لازم است.
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]قرآن مى‏فرمايد: ما مطالب خود را در قالب‏هاى گوناگون بيان كرديم تا شايد اثر كند. «لقد صَرّفنا فى هذا القرآن»( سوره اسراء، آيه 41)

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ثالثاً ممكن است شيوه ما صحيح نبوده كه اثر نكرده است. چون امر به معروف و نهى از منكر شرايط و اصولى دارد و با هر منكر بايد به گونه‏اى متناسب برخورد كرد؛

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]گاهى گرد و غبار روى لباس شما مى‏نشيند و گاهى دوده. غبار با ضربه محكمى كه بر لباس مى‏زنيد برطرف مى‏شود، امّا اگر همين ضربه را به دوده بزنيد، هم دستتان سياه مى‏شود و هم دوده به لباس فرو مى‏رود. برطرف كردن دوده با فوت است و برطرف كردن غبار با ضربه. پس هر منكرى را بايد به گونه‏اى خاص برطرف كرد.

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چنانكه قرآن مى‏فرمايد: «واتوا البيوت من أبوابها»( سوره بقره، آيه 189)

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]يعنى هر خانه‏اى را بايد از راهش وارد شد.

[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]رابعاً براى بازداشتن مردم از فساد بايد راه‏هاى حلال را به روى آنان باز كرد. حضرت لوط عليه السلام هنگامى كه ديد مردم به مهمانانش، سوء قصد دارند فرمود: من حاضرم دخترانم را به ازدواج شما در آوردم تا شما دست از مهمانان من برداريد. من راه حلال را براى شما باز مى‏كنم تا شما به گناه گرفتار نشويد. «هؤلاء بَناتى هُنّ أطهرلكم فاتّقوا اللّه و لا تخزونى فى ضَيفى»( سوره هود، آيه 78)

درسهایی از قران استاد قرائتی :Sham:

حالا با توجه به این پاسخ من یه سوال دارم ؟

من چندی قبل به یکی تذکر دادم که مسخره ی مردم کردن کار درستی نیست و گناه است ...
ایشون جواب دادن که من اگه مسخره میکنم که به عیب خدایی مسخره نمیکنم .....فقط از طرف مقابل به خاطر حرف زدنش یا لباس پوشیدنش خنده ا م میگیره و همین باعث میشه که من اونو به مسخره بگیرم

البته همه حرفهای من و اون با خنده رد و بدل میشد ...اصلا طرف مقابل من ناراحت نشد از اینکه اونو تذکر دادم

ولی حالا به دلایلی با من قهر کرده ...حالا همین شده براش که نقطه ضعف منو پیدا کرده و تا به من میرسه فورا مردم رو به باد مسخره میگیره ....

من نمیدونم چگونه برخوردی داشته باشم فقط محل رو ترک میکنم ....و فکر کنم ایشون هم متوجه رفتار من شده است ...به نظر شما کار بنده صحیح است ؟؟؟

.

سلام
ازشرائط امر به معروف این است که:
همه مراجع :دومین شرط این است احتمال بدهدامر ونهی تاثیر داشته باشد ولی اگر بداند اثر نمی کند واجب نیست1
اگر طبق این شرط عمل کردید پیش خدا ماجور هستیدونسبت به این تمسخر صبر پیشه کنید که اجر عظیم خواهید برد

1)توضیح المسائل مراجع م:2791

سلام
یک نفرازنزدیکانم تارک الصلاه است،فقط وقتی که به او می گویم برای این که قهر نکنم مدت کمی نماز میخواند،اما من همیشه پیش او نیستم و شنیده ام کاهل نمازی از بی نمازی بدتر هست ،آیاهنوز باید به اوتذکربدهم؟
(مرجع تقلید من:آقای خامنه ای)

aachen7;36217 نوشت:
یک نفرازنزدیکانم تارک الصلاه است،فقط وقتی که به او می گویم برای این که قهر نکنم مدت کمی نماز میخواند،اما من همیشه پیش او نیستم و شنیده ام کاهل نمازی از بی نمازی بدتر هست ،آیاهنوز باید به اوتذکربدهم؟


با سلام

بزرگوار هرچند امر به معروف و نهي از منكر از واجبات دين است
ولي در برخي موارد بايد خود فرد پيش فرض هايي را قبول داشته باشد تا اين امر و نهي شما در ايشان اثر داشته باشد

فردي كه تارك الصلات است را نمي تواند با امر و نهي به سوي نماز خواندن هدايت كرد
شايد مشكل ايشان جنبه ديگري هم داشته باشد
مثلا فلسفه نماز براي ايشان درست جا نيفتاده و ايشان از نظر اعتقادي مشكل دارند

يا مثلا در مورد روزه كه از فردا باز درگير روزه خواران خواهيم شد به نظر بنده در چنين مواردي امر و نهي ها كارساز نيست و اين افراد با نصيحت و موعظه روزه نمي گيرند و بهانه هاي هميشگي خود را خواهند اورد

بايد مشكل اين چنين افراد را ريشه اي حل كرد و مشكل اعتقادي اين افراد بايد حل شود

اين افراد بايد از نظر اعتقادي به وجود خدا و فرامين ايشان معتقد باشند و قبول كنند كه انسان بنده خداست و................ در اين صورت است كه اطاعت از دستورات مولا براي بنده واجب است

پس در تمام موارد نبايد دنبال امر و نهي كردن رفت در خيلي از موارد هم بايد مشكل اعتقادي و شبهه و شك فرد در مسايل دين را حل كنيم كه در اين صورت فرد خود به خود به طرف انجام واجبات و ترك محرمات خواهد رفت

هرچند در ديدي وسيع تر حل مشكلات اعتقادي انسانها هم همان امر به معروف است ولي اينجا از منظر سوال اين چنين جوابي طرح مي شود

سلام
ممنونم پاسخ دادین،شایداز کلمه نادرستی استفاده کرده باشم،منظورم از"تارک الصلاه"این بودکه این شخص نمازنمیخواند،امادلیل آن سهل انگاری است ،شک وشبهه ویامخالفتی هم با نمازخواندن ندارد،اماهمیشه باید به اویادآوری کرد.

aachen7;36256 نوشت:
سلام ممنونم پاسخ دادین،شایداز کلمه نادرستی استفاده کرده باشم،منظورم از"تارک الصلاه"این بودکه این شخص نمازنمیخواند،امادلیل آن سهل انگاری است ،شک وشبهه ویامخالفتی هم با نمازخواندن ندارد،اماهمیشه باید به اویادآوری کرد.

سلام
يكي از شرائط امر به معروف ونهي از منكر اينكه احتمال تاثير بدهد
اگرشرائط ديگر (موارد زير )موجود باشد بايد امر به معروف ونهي از منكر كندوظاهراً هم تاثير داردچونكه شما مي فر مائيد با ياداوري نماز را اقامه
مي كند
2791)چند چيز شرط است در واجب بودن امر به معروف و نهى از منكر:
اول: آنكه كسى كه مى‏خواهد امر و نهى كند، بداند كه آنچه شخص مكلف به جا نمى‏آورد، واجب است بجا آورد، و آنچه بجا مى‏آورد، بايد ترك كند. و بر كسى كه معروف و منكر را نمى‏داند، واجب نيست.
دوم: آنكه احتمال بدهد امر و نهى او تاثير مى‏كند. پس اگر بداند اثر نمى‏كند، واجب نيست.
سوم: آنكه بداند شخص معصيت كار بنا دارد كه معصيت‏خود را تكرار كند. پس اگر بداند يا گمان كند يا احتمال صحيح بدهد كه تكرار نمى‏كند، واجب نيست. چهارم: آنكه در امر و نهى مفسده‏اى نباشد. پس اگر بداند يا گمان كند كه اگر امر يا نهى كند، ضرر جانى يا عرضى و آبرويى يا مالى قابل توجه به او مى‏رسد، واجب نيست. بلكه اگر احتمال صحيح بدهد كه از آن، ترس ضررهاى مذكور را پيدا كند، واجب نيست. بلكه اگر بترسد كه ضررى متوجه متعلقان او مى‏شود، واجب نيست. بلكه با احتمال وقوع ضرر جانى يا عرضى و آبرويى يا مالى موجب حرج بر بعضى مؤمنين، واجب نمى‏شود. بلكه در بسيارى از موارد حرام است.
رساله مراجع /م=2791/

jahromi;4658 نوشت:
آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟ آنجايى كه امر به معروف و نهى از منكر اثر نمى‏كند، وظيفه چيست؟


چون شرائط امر به معروف ونهي از منكر را نداردواجب نيست كه امر ونهي كند(چون احتمال تاثير از شرائط امر به معروف ونهي از منكر است كه درپست قبلي ذكر شد )
ادرس:
رساله مراجع /م=2791/

بنظر من اگر ادم احتمال اثر بده و با زبان نرم بگه مثلا لطفاموسیقی رو خاموش کنید یا میشه خاموش کنید و اگر طرف مقابل بدش بیاد شاید از نفسش عماره او باشد....من خودم اگر با زبان نرم بگم و بدش میاد مشکل رو از او می بینم

با سلام...
صحبت من در مورد اون روحانی است که چند هفته پیش برای نجات یه خانم بد پوشش و نجات او از دست اراذل به کمکش رفت هستش..
می خوام بگم اولا" چرا برای نجات دختر بد پوشش اقدام کردم و دوما" این آقا که می دونست تاثیر گذار نیست تذکرش و امکان داره حتی کشته بشه چرا رفته جلو؟

عاشق حضرت فاطمه س;121690 نوشت:
با سلام... صحبت من در مورد اون روحانی است که چند هفته پیش برای نجات یه خانم بد پوشش و نجات او از دست اراذل به کمکش رفت هستش.. می خوام بگم اولا" چرا برای نجات دختر بد پوشش اقدام کردم و دوما" این آقا که می دونست تاثیر گذار نیست تذکرش و امکان داره حتی کشته بشه چرا رفته جلو؟

با سلام خدمت جناب عاشق حضرت فاطمه س و تشکر از سئوال شما

1- چطور می شود برای نجات کسی که برای حفظ آبرویش که گاه از جان هم مهم تر است استمداد طلبیده ، کاری نکرد !

آیا اینکه حجاب درستی ندارد دلیل بر این است که مسلمان نیست یا انسان نیست و نباید به او کمک کرد !

روشن است که آن روحانی بزرگوار کار درستی انجام داده است کاری که مورد تأیید دین است .

امام صادق علیه السلام فرمود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :

مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي: يَا لَلْمُسْلِمِينَ ، فَلَمْ يُجِبْهُ، فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ (1)

هر کس بشنود ندای کسی را که از مسلمانان کمک می طلبد و او را یاری نکند مسلمان نیست !

2- شاید ایشان احتمال تأثیر می دادند و فکر نمی کردند که آنها دست به چنین کاری بزنند .


نکته ای را باید در آخر دوستانه توصیه کنم اینکه ما نباید با صرف احتمال عدم تأثیر از انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی کنیم ، فکر می کنم شیطان همیشه وسوسه می کند و چنین القاء می نماید که نهی از منکر ما تأثیر گذار نیست بنابراین واجب نیست ! در حالی که در بسیاری از مواقع به ویژه اگر این واجب الهی مطابق شرایط آن و درست انجام گیرد ، تأثیر گذار خواهد بود .

پی نوشت:
1. کلینی ره ، اصول کافی ج 3 ص 419

سجاد;123846 نوشت:
با سلام خدمت جناب عاشق حضرت فاطمه س و تشکر از سئوال شما

1- چطور می شود برای نجات کسی که برای حفظ آبرویش که گاه از جان هم مهم تر است استمداد طلبیده ، کاری نکرد !

آیا اینکه حجاب درستی ندارد دلیل بر این است که مسلمان نیست یا انسان نیست و نباید به او کمک کرد !

روشن است که آن روحانی بزرگوار کار درستی انجام داده است کاری که مورد تأیید دین است .

امام صادق علیه السلام فرمود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :

مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي: يَا لَلْمُسْلِمِينَ ، فَلَمْ يُجِبْهُ، فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ (1)

هر کس بشنود ندای کسی را که از مسلمانان کمک می طلبد و او را یاری نکند مسلمان نیست !

2- شاید ایشان احتمال تأثیر می دادند و فکر نمی کردند که آنها دست به چنین کاری بزنند .

نکته ای را باید در آخر دوستانه توصیه کنم اینکه ما نباید با صرف احتمال عدم تأثیر از انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی کنیم ، فکر می کنم شیطان همیشه وسوسه می کند و چنین القاء می نماید که نهی از منکر ما تأثیر گذار نیست بنابراین واجب نیست ! در حالی که در بسیاری از مواقع به ویژه اگر این واجب الهی مطابق شرایط آن و درست انجام گیرد ، تأثیر گذار خواهد بود .

پی نوشت:
1. کلینی ره ، اصول کافی ج 3 ص 419


سلام...
ببینید جامعه ما درست برعکس شده... متدینین دارند طرد می شن و بی حیا ها جذب می شن...
این کار روحانی در مقابل اون خانم ها حمایت بوده ....
ببینید داستانی از شهید محمود کاوه یه جایی خوندم ... و اون اینکه این شهید بزرگوار در زمان طاغوت در کنار خونه حالا دست فروشی می کرده اون موقع این شهید فردی جوان بوده... از شانس بدش یه ساواکی گردن کلفت همسایشون بوده و دختر این ساواکی مشتری این شهید بوده...
دختر این ساواکی دختری بد حجاب بوده... و شهید کاوه وقتی این دختر رو می دیده می گفته من به بد حجاب چیزی نمی فروشم... دختر هم که از این رفتار بدش میومده به پدرش می گفته و پدر هم یه سیلی به گوش شهید عزیز میزده... بعد از سیلی می گن شهید داد میزده من به شما بد حجاب ها چیزی نمی فروشم... البته این جور که اونجا نوشته بود این کار هر روز این شهید با اون ساواکی بوده... حالا اینکه جامعه ما دچار مفاسد آخرالزمان شده اون یه بحثه... ولی ما باید کلا" بد حجاب ها رو طرد کنیم که برعکس خیلی هم تحویلشون می گیریم. (کجایند مردان بی ادعا)
ضمنا همین چند روز پیش تو روزنامه خوندم امام جمعه شهر محلات در حال بازگشت از شمال کشور با خونواده بوده که متوجه پخش موسیقی از یه مغازه میشه ... بنده خدا میره واسه ارشاد اما سه نفر جوون میریزن سرش و می زنن اونو که فرزندانش اونو نجاتش می دن ولی پاش بنظر شکسته...

شهید علم الهدی در زمان نوجوانی اش بدلیل اینکه مسئول یکی از سیرک ها به نظر بنده خوبی واسه خدا نبوده سیرک این بنده خدا رو شهید آتش زده ...
حالا ما هم با چند از دوستانمون می خواهیم ضمن شناسایی مغازه هایی که با صدای موسیقی خود روی خون شهدا رژه میروند اولا" تذکر بدیم و اگه جواب نداد به شکستن شیشه آن مغازه ها در نیمه های شب به پردازیم بعدشم نامه ای به فرماندهی انتظامی شهر بنویسیم و تذکر بدیم که اگه تا آخر تابستان موسیقی از مشهد الرضا ریشه کن نشود به کار خودمون ادامه می دهیم چون احساس می کنیم شما توانایی برخورد با این بی دین ها را ندارید و وظیفه ماست که برخورد کنیم...

-نظرتون چیه؟

عاشق حضرت فاطمه س;129973 نوشت:
سلامٌ علیکم.... شهید علم الهدی در زمان نوجوانی اش بدلیل اینکه مسئول یکی از سیرک ها به نظر بنده خوبی واسه خدا نبوده سیرک این بنده خدا رو شهید آتش زده ... حالا ما هم با چند از دوستانمون می خواهیم ضمن شناسایی مغازه هایی که با صدای موسیقی خود روی خون شهدا رژه میروند اولا" تذکر بدیم و اگه جواب نداد به شکستن شیشه آن مغازه ها در نیمه های شب به پردازیم بعدشم نامه ای به فرماندهی انتظامی شهر بنویسیم و تذکر بدیم که اگه تا آخر تابستان موسیقی از مشهد الرضا ریشه کن نشود به کار خودمون ادامه می دهیم چون احساس می کنیم شما توانایی برخورد با این بی دین ها را ندارید و وظیفه ماست که برخورد کنیم... -نظرتون چیه؟


با سلام خدمت جناب عاشق حضرت فاطمه س و تشکر از سئوال شما

نهی از منکر اگر به صورت صحیح انجام گیرد آثار و برکات فراوانی برای جامعه دارد یکی از درد های جامعه ما این است که نهی از منکر کم کم دارد به فراموشی سپرده می شود اگر این مهم انجام گیرد حتی همان مرحله اول و لسانی آن بسیار مؤثر است به ویژه که دینداران متعددی اقدام بدان کنند .

روحیه منکر ستیزی شما بسیار قابل تقدیر و ستایش است اما عملی که تصمیم به انجام آن دارید ، جایز نیست و در صورتی که چنین کاری صورت گیرد شما ضامن هستید و باید حق الناسی را که بر عهده شما آمده است بپردازید .(1)

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی در قم

سجاد;123846 نوشت:

2- شاید ایشان احتمال تأثیر می دادند و فکر نمی کردند که آنها دست به چنین کاری بزنند .

به نام خدا
با سلام

شاید میدونسته چنین کاری هم میکنند و تنها راهی که تاثیر گذار میشه همینه؛ مثل کسی که میدونه پا توی میدون مین بزاره رفته ولی بازم میره جلو Smile

باسمه تعالی

زمان طاغوت در همسایگی عالمی برجسته پزشکی مطب داشت و این هر روز صدای موسیقی خودش

رو به حدی بلند میکرد که مزاحم سایر همسایه ها و خصوصا آن عالم بزرگوار میشد.

آن عالم در ابتدا چند باری به ایشون تذکر دادند ولی فایده ای نداشت.

یک روز مردم اون محل رو در مسجد جمع کردند و از همه اهالی محل خواستند که برای مدتی همه هر

روز از جلوی مطب اون پزشک رد بشن و بهش تذکر بدن.

از فردای اون روز مردم به دستور اون عالم بزرگوار گوش دادن و طولی نکشید که پزشک خدمت عالم

رسید و گفت : مراجعات دائمی و تذکرهای این افراد آسایش رو از من گرفته، بهشون بگید دیگه دست

بر دارند من هم صدای موسیقی رو بلند نمیکنم.

جناب عاشق حضرت فاطمه، شما نمونه ای از امر به معروف و نهی از منکر رو خوندید و من هم

نمونه ای...

یکی شهید بود و یکی عالم ... در مقام و مرتبه هیچ کدوم هم شکی نیست ... ولی راه درست کدوم به

نظر میرسه؟؟؟

داستانهای زیادی و راههای زیادی برای امر به معروف هست، چرا راهی رو انتخاب کنید که به اسلام

ضربه بزنه؟؟

موضوع قفل شده است