طب اسلامی، چالش ها، باید ها و نباید ها

تب‌های اولیه

30 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
طب اسلامی، چالش ها، باید ها و نباید ها

طب اسلامی، چالش ها، باید ها و نباید ها

با کمک دوستان و کارشناسان و در صورت صلاحدید مسئولان سایت، قصد داریم چالش های روبروی طب اسلامی رو بررسی کنیم
در واقع هدف تاپیک بررسی مسیر صحیحی از آیات و روایات تا بالین بیمار هست، که چطور این اطلاعات بایستی تبدیل به دستورالعمل هایی برای بیمار بشه.

تذکر:
هدف بیان توصیه های بهداشتی-درمانی نیست.

فراخوان:
از کلیه دوستان و همکاران سایت که دستی بر علم حدیث دارند دعوت میشه در این بحث شرکت کنند.

ضمنا در هر موضوعی که نتایج مناسبی از بحث داشته باشیم در صورت تمایل دوستان میتونیم مطالب رو گردآوری و به ژورنال های مربوط جهت چاپ ارائه بدیم


با سلام

ای کاش پایان نوشته یتان را به رنگ دیگری غیر از زرد تغییر دهید که خوانا شود:Gol:

مقدمه

یک داستان:
صبح روز دوم فوریه سال 1685 " چالرز دوم" پادشاه انگلستان در حالی خود را برای اصلاح صورت آماده میکرد دچار یک حملۀ عصبی شد و نقش زمین گشت. 6 تن از پزشکان حاذق سلطتنتی بر بالین او حاظر شدند و درمان وی را شروع کردند. آنها بارها و بارها حتی با زخم کردن بدن شاه سعی در انجام حجمات کردند. چندید بار پوست او را سوزاندند و او را وادار به استفراغ میکردند! بالاخره شاه بعد از 4 روز درحالی میمیرد که پزشکان متعجبند که چرا شاه دیگر خون ندارد تا با حجامت آن را بکشند؟! (1)

پزشکی مبتنی بر شواهد:
تا مدت های بسیار زیادی از عمر علم پزشکی، این رشته عمدتا برپایه عقلگرایی محض استوار بود. پزشکان بیماران خودشون رو صرفا بر اساس نظریه های جالینوسی درمان میکردند و هرگز به فکر سنجش تاثیر و مفید بودن روش های خودشون نبودن.
اولین کسی که ایده سنجش تاثیر روش های پزشکی رو مطرح میکنه و با وارد کردن یک تفکر منطقی درخواست میکنه که روش های پزشکی باید میزان موثر بودنشون اثبات بشه، ابوعلی سینا در کتاب قانون بود. (2) (3)

اما امکان دقیق این سنجش تا قرن ها بعد فراهم نشد. یعنی تا زمانی که ریاضیات به کمک علم پزشکی آمد و با ورود علم آمار این امکان فراهم شد تا تجربیات پزشکان به صورت علمی و منطقی با کمک ریاضی سنجیده شود و مشخص شود که چه روشی موثر است و چه روشی موثر نیست.

در قرن نوزدهم استفاده از زالو برای درمان بیماری ها بسیار رواج داشت. بطوری که فقط در سال 1833 حدود 42 ملیون زالو در فرانسه استفاده شد!!!
ریاضی دانی به اسم چارلز لوییس برای اولین بار توانست آرزوی ابوعلی سینا رو بعد از قرن ها محقق کنه توانست با کمک روش های آماری نشون بده که میزان مرگ و میر در بیماران تب دار چه زالو استفاده بشه و چه استفاده نشه، تفاوت معنی داری ندارد!

بدین ترتیب پزشکی وارد دوران تازه ای شد. البته فقط در 1-2 دهه اخیر بود که پارادایم جدید پزشکی شکل گرفت و امروز فقط روشی معتبر است که در تحقیقات کنترل شده و منطبق با اصول منطقی با کمک ریاضیات تاثیر آن ثابت شود.

دوستانی که با علم آمار آشنا هستند میدونند که امروز روشی مورد تائید قرار میگیره که ما معمولا 97.5% درصد و بیشتر از مثبت بودن تاثیر اون اطمینان داریم.

منابع:
1- اطلاعات مختصر در:
The history of bloodletting

Issue: BCMJ, Vol. 52, No. 1, January, February 2010, page(s) 12-14 Premise

2- Brater DC, Daly WJ (May 2000). "Clinical pharmacology in the Middle Ages: principles that presage the 21st century". Clin. Pharmacol. Ther. 67 (5): 447–50.

3- Daly WJ, Brater DC (2000). "Medieval contributions to the search for truth in clinical medicine". Perspect. Biol. Med. 43 (4): 530–40. PMID 11058989. "p. 536".


فهرست اولیه مباحث:

1- طبیب اسلامی کیست؟ و چه کسی مجاز به این کار است؟ (پست 5 تا 10)
2- اعتبار منابع
3- سنت گذشتان یا توصیه های مذهبی
4- تعمیم و عمومیت بخشی درمان ها
5- طب سنتی و اسلامی یا طب لوکس پست مدرن؟
6- آسیب شناسی صدمات و سواستفادۀ شیادان

1- طبیب اسلامی کیست؟ و چه کسی مجاز به این کار است؟

1-1 طب اسلامی - طب مدرن

اولین سوال مهم و کاربردی برای جامعه این است که طبیب اسلامی کیست؟ آیا طبیب اسلامی طبیبی است که در نسخه اش خبری از قرص و کپسول نباشد، جراحی های پیشرفته امروز را نشانسد و ...

برای پاسخ به این سوال اول باید دید، طب مدرن امروز که معمولا طب سنتی و اسلامی را در مقابل آن قرار میدهند چیست؟ و همینطور طب سنتی را تعریف کنیم.

همانطور که گفتیم، پارادایم امروز طب، پزشکی مبتنی بر شواهد* است. بر اساس تعریف پزشکی مبتنی بر شواهد عبارت است از استفاده از بهترین مدراک و شواهد موجود به دست آمده از روش های علمی برای تصمیم گیری های بالینی.

همانطور که می بینید هیچ خبری از تاکید و یا اصرار بر داروی گیاهی یا شیمیایی یا بیولوژیک و یا جراحی و یا هر روش دیگری در تعریف پارادایم پزشکی امروز نیست. پس این ادعا که پزشکی مدرن، بر استفاده از روش خاصی مثلا داروهای شیمایی استوار است، ادعای بی موردی است. و در واقع طب مدرن، تنها بر اثبات شده بودن هر روش تاکید دارد

پس اگر امروز مشخص شود که فلان داروی گیاهی در تحقیقات بر فلان داروی بیولوژیک برتری داشته این روش جایگزین خواهد شد تا زمان نتایج معتبر جدید.

بنابراین بسیار مشکل است که بتوان پزشک اسلامی را تنها بر اساس نسخه تشخیص داد، چرا که هر پزشکی در دنیای امروز از روشی که مفید بودن آن ثابت شده باشد استفاده میکند و اگر روشی در طب اسلامی به تجربه مفید بودن آن ثابت شود بلافاصله روش غالب خواهد شد.

1-2 پزشک اسلامی کیست:
پس باید به دنبال ملاک بهتری برای تشخیص بود. همانطوری که مخاطب اصلی علم پزشکی انسان است پس باید در دیدگاه نسبت به انسان در جستجوی تفاوت بود نه تفاوت دیدگاه در مورد داروها! چه آنکه ما به دنبال پزشک اسلامی هستیم نه داروساز اسلامی

ادامه دارد...

-----------------------------
* evidence based medicine


1-2 پزشک اسلامی کیست:
پس باید به دنبال ملاک بهتری برای تشخیص بود. همانطوری که مخاطب اصلی علم پزشکی انسان است پس باید در دیدگاه نسبت به انسان در جستجوی تفاوت بود نه تفاوت دیدگاه در مورد داروها! چه آنکه ما به دنبال پزشک اسلامی هستیم نه داروساز اسلامی

ادامه:

تفاوت اصلی میان پزشک اسلامی و پزشک غیر اسلامی در انسان شناسی این دو است. یکی انسان دارای بعد جسمی و روانی می داند و دیگری انسان را دارای ابعاد جسمی روانی و روحی. همینطور یکی علت درمان را دارو و دیگری علت العلل درمان را خدا می داند. در واقع همانطور که مهمترین تفاوت تفکر مذهبی در برابر تفکر غیر مذهبی توجه به لایه های بالاتر از ماده در جهان هستی است تفاوت اصلی طب اسلامی با غیر اسلامی را هم باید در همین جستجو کرد

اشاره به داستان اول مثنوی مولوی پربیراه نیست که پادشاه چند تن از حاذق ترین طبیبان را بر بالین بیمار آورد که:
گر خدا خواهد نگفتند از بطر ----- پس خدا بنمودشان عجز بشر
از قضا سرکنگبین صفرا فزود ------ روغن بادام خشکی می فزود
از هلیله قبض شد اطلاق رفت ----- آب آتش را مدد شد همچو نفت

البته امروز نداهایی حتی از فیزیک کوانتم هم شنیده می شود که توجه ما به ماده میتواند بر ماهیت آن اثر بگذارد. بنابرین موثر بودن توجه به مکانیسم ها و فرایندهای درمان گرچه شاهد تجربی ندارد اما بی پشتوانه هم نیست. شاید این راز همان "دست خوب" بعضی پزشکان باشد.

خلاصه کلام آنکه متاسفانه امروز جریانی منفعت طلب به دنبال داستان سرایی برای جذب مشتری در یکی از مقدس ترین حرفه های تاریخ بشر می باشد. این جریان تلاش دارد از تفاوت طب اسلامی را از سایر شاخه ها در تفاوت سطحی نسخه ها خلاصه کند و برای این منظور طبیب اسلامی را کسی معرفی میکند که خاکشیر تجویز کند و طبیب غیر اسلامی کسی است که آسپرین تجویز کند که همانطور که شرح آن رفت هم این غلط است و هم آن!

1-3 چه کسی میتواند به طبیب سنتی و اسلامی باشد
سوال بسیار مهم این است که اگر به دنبال طب سنتی و اسلامی برای درمان بیماری های خود هستیم، باید به چه کسی با چه ویژگی هایی مراجعه کنیم. برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینم طب سنتی چیست؟

ادامه دارد .....

1-3 چه کسی میتواند به طبیب سنتی و اسلامی باشد
سوال بسیار مهم این است که اگر به دنبال طب سنتی و اسلامی برای درمان بیماری های خود هستیم، باید به چه کسی با چه ویژگی هایی مراجعه کنیم. برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید ببینم طب سنتی چیست؟

ادامه:
به طور خلاصه طب سنتی مجموعه درمان ها و مهارت هایی است که ریشه در تئوری ها و باور های درونی یک فرهنگ دارد

برخلاف آنچه که در فضای دانشگاهی امروز ما خوشبختانه در جریان هست و چهره های شاخص پزشکی ما مثل دکتر لاریجانی، دکتر ولایتی و ... برای احیا طب سنتی در تلاش هستند و تحقیقات و مقالات بسیار شایسته ای در حال انتشار هست، همینطور چندین دانشگاه رشته تخصصی طب سنتی را راه اندازی کرده اند.
اما در میان مردم و بخصوص در فضای مجازی اینترنت و بازار داغ جذب مشتری، افرادی سردمدار طب سنتی شده اند که بیشتر به جوک و فکاهی شباهت دارند....

بسیار جالب است که افرادی مدعی طب اسلامی یا طب قرآنی می شوند که نه در طب دستی دارند نه در قرآن و اسلام!! یکی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی بوده! با عنوان متخصص جت! مدعی ابداع طب قرآنی است! یکی بازیگر سینما در زمان شاه بوده مدعی طب اسلامیست! یکی مدیریت خوانده مدعی پژوهشگر حجامت است و ...... و متاسفانه بارها به شخصه دیده ام که برای معرفی این افراد از القاب فریبنده مثل استاد! دکتر! علامه! و .... استفاده می شود

بنابراین قصد ما بررسی این مسئله است که برای طبیب سنتی و اسلامی بودن دانستن چه میزان از علوم اسلامی لازمست؟ و چه میزان از طب.

ادامه دارد ....

بسیار جالب است که افرادی مدعی طب اسلامی یا طب قرآنی می شوند که نه در طب دستی دارند نه در قرآن و اسلام!! یکی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی بوده! با عنوان متخصص جت! مدعی ابداع طب قرآنی است! یکی بازیگر سینما در زمان شاه بوده مدعی طب اسلامیست! یکی مدیریت خوانده مدعی پژوهشگر حجامت است و ...... و متاسفانه بارها به شخصه دیده ام که برای معرفی این افراد از القاب فریبنده مثل استاد! دکتر! علامه! و .... استفاده می شود

بنابراین قصد ما بررسی این مسئله است که برای طبیب سنتی و اسلامی بودن دانستن چه میزان از علوم اسلامی لازمست؟ و چه میزان از طب.

ادامه:

الف- دانش پزشکی طبیب اسلامی چقدر باید باشد؟

در حالت عادی و جامعه سالم مبتنی بر عقل گرایی و پژوهش شاید هرگز نیاز به پاسخ این پرسش نباشد، اما امروز که شاهدیم بازیگر سینما و بازنشسته نیروی هوایی مشغول فریب مردم هستند و در این بین 1-2 نفری هم به سرنوشت علی اکبری و محمد علی طاهری دچار می شوند، مجبوریم توضیح دهیم که چرا برای چشم درد نباید سراغ بیطار رفت!

متاسفانه این روند، امروز انقدر جا افتاده و بخصوص فضای جامعه مجازی آلوده به اطلاعات غلط شده است که شاهدیم حتی همین تالار هم مصون نبوده است.

به هر حال، برای بررسی دقیق تر باید حوزه پزشکی را به دو بخش پژوهش و درمان تقسیم کرد. در قسمت پژوهش در طب اسلامی، پژوهشگر کافیست با اصول تحقیق در طب و اخلاق پژوهش آشنا باشد و با این شرط پژوهشگران مرتبط از علمای اسلام شناسی تا پزشکان میتوانند به پژوهش مشغول شوند. اما در حیطه درمان، تنها یک پزشک آشنا با علم روز میتواند مشغول به درمان از طریق طب سنتی شود.

برای این ادعا دلایل بسیاری وجود دارد اما مهمترین دلیلی که عوارض رعایت نشدن آن را هر روز شاهد هستیم بیان میکنم
امروز علم پزشکی از پیشرفت بسیار زیادی سود میبرد. پیشرفت هایی که گاها حتی پزشکی که اطلاعات به روز شده ندارد از دانستن آن محروم است.

امروز بیش از 50% سرطان ها قابل درمان هستند، جراحی ها آنقدر پیشرفت کرده اند که مهمترین اعضا از کار افتاده را پیوند میزنند، دست و پا قطع شده را دوباره متصل میکنند! کر مادر زاد را که حتی ساختار گوش داخلی را ندارد شنوا می کنند و ....
اما متاسفانه همه این کارهای معجزه گونه، در یک بازه زمانی محدود قابل انجام میباشند. سرطان ها را باید در مراحل اولیه تشخیص داد، جراحی ها را باید در زمان مناسب انجام داد و ..... اگر این زمان طلایی بگذرد دیگر نمیشود کاری برای مریض کرد.
همینطور بسیاری از بیماری های جدی، با علائمی بسیار ساده بروز میکنند. تصور کنید سرطان کشنده ای که فقط با یبوست و سرطان سینه ای که فقط با تهوع می آید و فقط یک پزشک آگاه به علم روز از شناخت این علائم و درمان های موجود آن مطلع است.

بنابراین به همین دلیل است که بسیار دیده ایم که بیماری با علائم بیماری جدی به طبیب سنتی ناآگاه مراجعه کرده، بیماری اصلی یا تشخیص داده نشده و یا حتی تشخیص داده شده اما آن طبیب آگاه نبوده که امروز درمان های قطعی برای این بیماری وجود دارد، و بدین ترتیب بیماری زمانی به دست پزشک حاذق می رسد که کار از کار گذشته است.

نوزادانی که زردی شدید داشته و معطل طب سنتی مانده و امروز دچار عقب ماندگی شدید هستند، بیمارانی سرطانی که علائم بیماریشان به عنوان سردی و ... مطرح شده و دیگر فرصتی برای درمان ندارند، بیماران آسیب دیده ای که امکان ترمیم آسیبشان فراهم بوده اما بعد از زمان طلایی مراجعه کرده اند و .... همگی از موارد تاسف باری است که به کرات مشاهده می شود.

ب- دانش های اسلامی یک طبیب اسلامی چقدر باید باشد؟

ادامه دارد .....

:Gol::Gig:

نوزادانی که زردی شدید داشته و معطل طب سنتی مانده و امروز دچار عقب ماندگی شدید هستند، بیمارانی سرطانی که علائم بیماریشان به عنوان سردی و ... مطرح شده و دیگر فرصتی برای درمان ندارند، بیماران آسیب دیده ای که امکان ترمیم آسیبشان فراهم بوده اما بعد از زمان طلایی مراجعه کرده اند و .... همگی از موارد تاسف باری است که به کرات مشاهده می شود.

ب- دانش های اسلامی یک طبیب اسلامی چقدر باید باشد؟

با همان تقسیم بندی قبلی، اگر هدف پژوهش در منابع طب اسلامی یعنی روایات و نقل ها باشد، بایستی کسی وارد این پژوهش ها شود که از ظرایف شناخت حدیث آگاه باشد، تاریخ را بداند و رجال را بشناسد.
اما برای پزشکی که مشغول به درمان است این حد از دانش اسلامی الزامی نیست. بلکه شناخت کلی از احادیث و منابع کفایت میکند. البته پایبندی به اصول پزشکی یعنی تجویز آنچه که از تاثیر مثبت آن مطمئنیم الزامیست.

پایان قسمت اول

2- اعتبار منابع طب اسلامی

(این قسمت از بحث رو دوستان آشنا با احادیث اگر مایل هستند کمک کنند)

2- اعتبار منابع طب اسلامی:

قبل از ارزیابی اعتبار منابع اسلامی طب اسلامی باید ببینیم امروز با چه اطلاعاتی سر و کار داریم و چه دقتی از اطلاعات مورد نیاز ماست.

الف: شناخت یک بیماری
طبیعتا قدم اول در درمان یک بیماری، قدم اول شناخت صحیح یک بیماری است. طب رایج در زمان ائمه معصومین، همان طب جالینوسی و مزاج های چهارگانه و ... بوده. دقت کنید حتی تغییراتی که بعدا پزشکان اسلامی در آن ایجاد کردند هم وجود نداشته.
به تدریج با بروز محدودیت های این دیدگاه شاهد هستیم که پزشکان بزرگ اسلامی رو به سوی معرفی و شناخت دقیقتر بیماری ها از طریق توصیفات بسیار دقیق می آورند. مثلا در نتیجه همین دیدگاه اولین بار زکریای رازی بیماری فلج اطفال را به طور دقیق توصیف و از بقیه فلج های شل جدا میکند.
ادامه همین روند امروزه منجر به شناخت بسیار بسیار دقیق بیماری ها شده است به طوری که حتی گاهی بیماری هایی که تا چندسال پیش یک بیماری به حساب می آمدند اکنون در گروه های مختلف قرار میگیرند، مثلا بیماری هموفیلی که در گذشته یک بیماری بود امروز در بیش از 10 گروه بیماری با اختلال ژنتیک مختلف و درمان های متفاوت قرار میگیرد.

ب- دارو ها و نحوه درمان ها:


قدم بعدی برای درمان یک بیماری، شناخت دارو و نحوه تجویز آن است. برای یک درمان، حداقل اطلاعات زیر لازم است:

1- دوز دارو
2- زمان تجویز دارو
3- شکل مناسب دارو برای تجویز
4- تفاوت دوز دارو در اطفال، بزرگسالان و افراد مسن
5- مدت زمان لازم برای تاثیر دارو
6- مدت زمان لازم برای ادامه درمان
7- شناخت اثرات جانبی دارو
8- تداخلات دارویی
.
.
.
امروز برای تجویز یک دارو، دوز دارو در حد میکروگرم (یک ملیونیوم یک گرم!) تعیین می شود. زمان تجویز دارو دقیقا از نظر اینکه در زمانی از روز باشد مشخص می شود. برای هر بیماری شکل خاصی از دارو انتخاب می شود، دوز دارو متناسب با سن و وزن و ... است و .....

2-1 اعتبار سنجی در پزشکی

ادامه دارد ....



اگر چیزی را نمیدانید انکار نکنید، بیشتر علم در آن چیزهایی است که شما نمیدانید(حضرت علی)

اطمینان به احادیث کار سختیه میشه سندشونو سنجید ولی بهتره اونایی که میتونن رو حدیثا تحقیق آزمایشگاهی کنن شاید نکته علمی توش بود حتی اگه راویش دروغگو بوده باشه

اگر منافق چیزی از ما برای شما نقل کرد،انکار نکنید شاید حاوی حکمت باشد(حضرت صادق)

:Gig:
اینطوری بهتر میشه، نه؟
چیزیم از دست نمیدیم از حداکثر امکانات استفاده میکنیم

منتقد;118864 نوشت:
اگر چیزی را نمیدانید انکار نکنید، بیشتر علم در آن چیزهایی است که شما نمیدانید(حضرت علی)

اطمینان به احادیث کار سختیه میشه سندشونو سنجید ولی بهتره اونایی که میتونن رو حدیثا تحقیق آزمایشگاهی کنن شاید نکته علمی توش بود حتی اگه راویش دروغگو بوده باشه

اگر منافق چیزی از ما برای شما نقل کرد،انکار نکنید شاید حاوی حکمت باشد(حضرت صادق)

:gig:
اینطوری بهتر میشه، نه؟
چیزیم از دست نمیدیم از حداکثر امکانات استفاده میکنیم


سلام
البته این بحث دوم ما هست که اعتبار خود احادیث یه چه صورت هست؟ و آیا نحوه سنجش احادیث و مقیاس های اون متناسب با کاربرد در پزشکی هست یا نه؟ و اگه نه چطور میشه مقیاس مناسبی ارائه داد.

ممنون از شرکتتون در بحث...

2-1 اعتبار سنجی در پزشکی

امروز در پزشکی، سنجش اعتبار شواهد بر پایه 2 اصل منطقی قرار گرفته، یک حذف عوامل مخدوش کننده در سوژه تحقیق مثل حوادث تصادفی و .... و دوم حذف جهتگیری و سوگیری محقق.

بنابراین، یک مطالعه تحقیقاتی به کمک ریاضیات سنجیده می شود تا میزان تاثیرگذاری روش درمانی مشخص شود. و از طرفی نحوه تحقیق به صورتی چیده می شود که سوگیری اتفاق نیوفتد.

امروزه بهترین شکل تحقیق double blind controlled clinical trials یا مداخلات بالینی کنترل شدۀ دوسو کور هست. به این معنی که مثلا اگر قرار است فرق دو دارو گیاهی سنجیده شود؛ نه بیماران میدانند که در کدام گروه قرار دارند و نه خود محقق می داند که در هر گروهی چه دارویی استفاده شده!

سپس نتایج به کمک آمار سنجیده می شود و مثلا مشخص می شود که بهبودی بیماران در تحقیق با احتمال 97.5 درصد و بیشتر به این دارو وابسته بوده است.
امروز در تحقیقات پزشکی، اعتبار افراد و نظر صاحبنظران در نازلترین جایگاه قرار دارد! و فقط زمانی این نظرها مورد توجه است که تحقیقی در دسترس نباشد

2-2 اعتبار سنجی منابع اسلامی

منابع اسلامی موجود را می شود، به دو گروه تقسیم کرد.
اول منابع قطعی از نقل شده از قرآن کریم و احکام شرعی.
دوم منابع روایی

از دید یک پزشک مسلمان، و برای جامعه اسلامی، برخورد با دسته اول منابع مشخص است. اولا در مورد صحت این موارد کوچکترین شکی نیست. حتی اگر در دوره ای علوم تجربی مثلا منافعی را برای مثلا الکل در نظر بگیرند (مثل همین امروز) باز هم با توجه به اینکه پزشک اسلامی از انسانشناسی دوگانه (جسم و روح) تبعیت میکند بازهم معتقد به مضرات الکل خواهد بود.
در مورد احکام شرعی نیز، به عنوان مقلد این موارد هم برای پزشک و هم برای بیمار لازم الاجراست.

محل بحث اصلی ما، منابع روایی خواهد بود و البته نحوه اجرا بعضی نکات قرآنی.

من فعلا وارد این بحث نمی شوم و مایلم دوستان کارشناس حدیث ما رو کمک کنند. بنابراین فقط چند سوال می پرسم:

1- نحوه اعتبار سنجی احادیث و روایات چگونه است؟
2- درجات مختلف اعتبار یک حدیث چیست؟
3- هر درجه اعتبار از هر حدیثی را می توان معدل چند درصد احتمال این قرار داد که این حدیث دقیقا با همین بیان از امام معصوم صادر شده. مثلا حدیثی که متواتر است چند درصد؟ حدیثی که ضعیف است چند درصد و ... (با این ملاک که قرآن 100% است)
4- حدودا چند درصد از کل احادیثی که دردسترس شیعه در هر گروه از درجات 2 سوال بالا قرار میگیرد

2-3 کاربردی کردن منابع دینی

الف- کاربردی کردن نکات قرآنی:

سوال اول من این است که همانطور که مطالب مختلف در قرآن از عمق و وسعت زیادی برخوردار است و گاه درک یک نکته مستلزم تلاش و کوشش چند ساله است، آیا مطالبی که کاربرد پزشکی دارند این چنین عمیق و مستلزم تلاش کوشش فراوان برای درک نیستند؟!

آیا مثلا "فیه شفا للناس" در مورد عسل، الزما همان صورت ظاهری را دارد که یعنی برای شفا باید عسل را خورد؟! امکان ندارد مثلا اینکه پزشکی مدرن از عسل برای پماد درمان پای دیابتی استفاده میکند را شامل شود؟ و این جمله قرآن یعنی حتما فرد دیابتی باید عسل را بخورد؟!

ب- کاربردی کردن نکات روایی:

چندین سوال هم در این قسمت مطرح است که با چند سوال شروع میکنیم:

1- چند درصد از روایات حاوی مطالب پزشکی، در گروه روایات معتبر هستند؟ (بر اساس همان درجه بندی سوالات قبلی)

2- با توجه به این که قبلا ذکر شد، برای تجویز یک دارو چه اطلاعاتی لازم است (8 مورد در پست قبلی) چه تعداد از احادیث شامل این اطلاعت است به گونه ای که بدون هیچ مطالعه تجربی بتوان آنها اجرا کرد؟

3- چقد احتمال دارد که بعضی از توصیه ها در بعضی از احادیث که ائمه به فردی داشته اند، ناشی از ولایت تکوینی امام و برای شفا آن فرد بوده و مثلا توصیه به مصرف خرما در آن ماجرا مانند دست حضرت عیسی بر چشم نابینا بوده است؟

4- چه تعداد از احادیث و روایات احتمالا بر اساس بیماری فرد سوال کننده بوده و بعدا در نقل ماجرا تغییراتی ایجاد شده که تعمیم یافته است؟

5- چه تعداد از احادیث با توجه به شرایط خاص اقلیمی و طبیعت مردم عربستان می باشد؟

6- چقدر این احتمال را باید در نظر گرفت که امام در پاسخ به یک پرسش، سطح علمی و درک مردم همان زمان را در نظر گرفته اند و بهترین درمان ممکن در آن زمان را پیشنهاد داده اند نه الزاما بهترین درمان ممکن.

این تاپیک همچنان منتظر نظر دوستان در مورد سوالات هست.....

با سلام وتشكر از سرکار گرامی جناب منجم باشی ومبحث مفیدتان

طب اسلامی گستره وسیع و دقیقی دارد و مخلوطی از درستها و نادرستها است چون بر پایه منقولات است.


اما نکته مهم اینجاست که بسیاری از موضوعات هستند که بصرف دانستن علوم عقلی و تجربی نمیتوان بر آنان حکم کرد .

مثلا احادیثی بسند ضعیف داریم که ثمره ازدواج فامیلی فرزندانی لاغر و ضعیف است . هرچند که سند این اخبار ضعیفند اما متنی کاملا علمی و درست دارند وبالعکس .

احادیثی صحیح هم در علاج برخی امراض وارد شده که در نگاه اول خنده دار میرسند اما باید صبر کرد وهمه جوانب را بررسی کرد .

بنظر اینجانب طبیب اسلامی افرادی مانند جناب شیخ حسنعلی اصفهانی رحمه الله هستند که به خواص حقیقی گیاهان و ماهیت بیماریها اشراف کلی ودقیقی پیدا کرده اند .

میتوانید به کتب ایشان مانند نشان از بی نشانها و ... مراجعه کنید .

خیر البریه;119876 نوشت:
با سلام وتشكر از سرکار گرامی جناب منجم باشی ومبحث مفیدتان

طب اسلامی گستره وسیع و دقیقی دارد و مخلوطی از درستها و نادرستها است چون بر پایه منقولات است.

اما نکته مهم اینجاست که بسیاری از موضوعات هستند که بصرف دانستن علوم عقلی و تجربی نمیتوان بر آنان حکم کرد .

مثلا احادیثی بسند ضعیف داریم که ثمره ازدواج فامیلی فرزندانی لاغر و ضعیف است . هرچند که سند این اخبار ضعیفند اما متنی کاملا علمی و درست دارند وبالعکس .

احادیثی صحیح هم در علاج برخی امراض وارد شده که در نگاه اول خنده دار میرسند اما باید صبر کرد وهمه جوانب را بررسی کرد .

بنظر اینجانب طبیب اسلامی افرادی مانند جناب شیخ حسنعلی اصفهانی رحمه الله هستند که به خواص حقیقی گیاهان و ماهیت بیماریها اشراف کلی ودقیقی پیدا کرده اند .

میتوانید به کتب ایشان مانند نشان از بی نشانها و ... مراجعه کنید .

با سلام و تشکر از شرکت شما در این بحث.
البته دوست داشتم بقیه همکاران شما هم در این بحث شرکت کنند.
(به نظر میاد با تمایل فراوان بعضی از همکاران سایت به مخدوش کردن مباحث بنده و حذف و خرابکاری در اون، احتمالا بقیه هم به این نتیجه رسیدن که تاپیکی که ممکنه در چشم به هم زدنی حذف بشه بهتره زحمتی براش کشیده نشه.)

اما برسیم به مطالبی که زحمت کشیدین و مطرح کردین. ببینید اینجا بحث بر سر درستی یا نادرستی موضوع نیست.
در طول مباحث که ای کاش کامل مطالعه فرموده بودید، نمونه هایی بسیار قطعی تر آوردم که نشون میده به عنوان پزشک مسلمان (پزشک مسلمان رو من کسی میدونم که مریض هاش مسلمان هستند) دستورالعمل هایی خواهیم داشت که ممکنه حتی علوم تجربی شواهدی بر علیه اون هم داشته باشه اما عمل میکنیم. مثل اینکه امروز در کتب پزشکی هست که مقدار کم الکل منافعی دارد ولی ما همین مقدار کم را هم تجویز نمیکنیم. (بگذریم که در خود این موضوع عظمتی از کلام خدا نهفته است)

پس بحث سر چیست؟ و چرا به جواب آن پرسش ها نیاز داریم؟

بحث بر سر تبدیل این اطلاعات ناهمگون (از جهت صحت منابع و نوع بیان و ...) به یک دستور العمل اجرایی هست.

بذارید یه مثال بزنیم:
مدتی پیش برای مریضی که قصد داشت از خارج از ایران کپسولی رو تهیه کنه، استفتایی کردم در این مورد که با توجه به اینکه ممکنه این ژلاتین کپسول از غضروف خوک باشه، چه حکمی داره.

خوب شما میدونید که ما در این مورد مطلبی داریم در مورد استحاله. اینکه چطور میشه که منابع فقهی و دینی مسیری رو طی میکنند و میرسند به جایی که تبدیل به یک دستور العمل اجرایی برای عالم علوم تجربی می شوند؛ این مسیر رو میخوایم باز کنیم

خلاصه کلام، امروز دانش ما در مورد بدن انسان بسیار زیاد شده. مقدار قابل توجهی منابع اسلامی در دسترس داریم که در باب بدن انسان هستند. این روایات از جهت سند، راوی، نوع بیان، مشمول بودن جزئیات و .... یک دست نیستند. جواب اون سوالات لازم هست برای پیشنهاد یک راه برای تبدیل این منابع به دستورالعمل

مثال آخر و تکراری:
بحث عسل رو در نظر بگیرید. وقتی داریم که در عسل شفا انسان نهفته، پس دیگه دنبال این نیستیم که بگیم سودمنده یا مضر. بحث اینه که این شفا کجاست؟! آیا فقط در خوردن هست؟ آیا برای همه هست؟ دقت کنید مثلا اینکه آیا برای همه هست یا نه؟ سوالی هست که فقط یک متخصص آشنا با تفسیر قرآن و زبان عرب باید در موردش نظر بده.

امیدوارم منظورم رو رسونده باشم.
و فکر کنم باید دعایی هم بکنم برای بقا این پست؛ فالله خیر حافظ و هو ارحم الراحمین

نقل قول:
بحث عسل رو در نظر بگیرید. وقتی داریم که در عسل شفا انسان نهفته، پس دیگه دنبال این نیستیم که بگیم سودمنده یا مضر. بحث اینه که این شفا کجاست؟! آیا فقط در خوردن هست؟ آیا برای همه هست؟ دقت کنید مثلا اینکه آیا برای همه هست یا نه؟ سوالی هست که فقط یک متخصص آشنا با تفسیر قرآن و زبان عرب باید در موردش نظر بده.


با سلام

اميد وارم كه مقصودتان را درست فهميده باشم ، خداي متعال فرموده كه اين قران شفا و رحمت از براي مومنين است اما براي كافران جز ضرر وخسران چيزي در بر ندارد !


عسل و ساير خوراكيها و كلا همه هستي در سيطره رباني حق تعالي است و سود وزيانش هم باذن او .


نقل قول:
اما برسیم به مطالبی که زحمت کشیدین و مطرح کردین. ببینید اینجا بحث بر سر درستی یا نادرستی موضوع نیست.
در طول مباحث که ای کاش کامل مطالعه فرموده بودید، نمونه هایی بسیار قطعی تر آوردم که نشون میده به عنوان پزشک مسلمان (پزشک مسلمان رو من کسی میدونم که مریض هاش مسلمان هستند) دستورالعمل هایی خواهیم داشت که ممکنه حتی علوم تجربی شواهدی بر علیه اون هم داشته باشه اما عمل میکنیم. مثل اینکه امروز در کتب پزشکی هست که مقدار کم الکل منافعی دارد ولی ما همین مقدار کم را هم تجویز نمیکنیم. (بگذریم که در خود این موضوع عظمتی از کلام خدا نهفته است)


تقريبا همه مطالب اين بحث را خوانده ام و اصل بحث شما بر اعتبار سنجي منابع طب اسلامي كه همان روايات است بود و اين امر بسيار تخصصي و مشكل است ومثالهايي نيز زدم .

اگر بطور محدود و شفاف بقيه بحث را ادامه دهيد ممنون ميشوم.

خیر البریه;119958 نوشت:


با سلام

اميد وارم كه مقصودتان را درست فهميده باشم ، خداي متعال فرموده كه اين قران شفا و رحمت از براي مومنين است اما براي كافران جز ضرر وخسران چيزي در بر ندارد !

عسل و ساير خوراكيها و كلا همه هستي در سيطره رباني حق تعالي است و سود وزيانش هم باذن او .

تقريبا همه مطالب اين بحث را خوانده ام و اصل بحث شما بر اعتبار سنجي منابع طب اسلامي كه همان روايات است بود و اين امر بسيار تخصصي و مشكل است ومثالهايي نيز زدم .

اگر بطور محدود و شفاف بقيه بحث را ادامه دهيد ممنون ميشوم.


منظور من در مورد عسل اشاره به آیه 69 سوره نحل هست. بر اساس این آیه عده ای میگن که خوب پس عسل برای انسان شفا هست و مثلا مریض دیابتی هم باید عسل بخوره. در حالی که چیزی که به تجربه نشون داده میشه اینه که خوردن عسل برای فرد دیابتی میتونه عوارضی هم داشته باشه. (توضیح اضافه اینکه البته اینطور نیست که دیابتی نباید عسل بخوره حتی درست تر این هست که عسل رو جایگزین قند های صنعتی بکنه به دلایل مختلف اما خوردن اون برای این بیماری بیشتر از آدم عادی توصیه نمیشه و حتی باید کمتر بخوره)

حالا سوال من که شما جواب دادید، همین بود که مثلا در این مورد میشه همینجور راحت فقط بر اساس ظاهر آیه حکم کرد که این آیه یعنی فرد دیابتی باید عسل بخوره؟

در مقابل این برخورد من برخورد دیگری پیشنهاد دادم که امروز اتفاقا در طب مدرن استفاده هم میشه، یعنی استفاده از اصل به صورت ترکیبات موضعی، برای پای بیماران دیابتی.

توجه کنید، هردو برخورد با ظاهر قرآن انطباق داره، اما یکی به تجربه مضر هست و دیگری مفید. یکی سطحی نگری و بر اساس تنبلی! هست. یکی بر اساس تحقیق و تجربه و تعمق در آیه.

--------------
در مورد مطلب دوم؛

نقل قول:
تقريبا همه مطالب اين بحث را خوانده ام و اصل بحث شما بر اعتبار سنجي منابع طب اسلامي كه همان روايات است بود و اين امر بسيار تخصصي و مشكل است

اول اینکه ممنون که مطالعه فرمودید. منظور نهایی من از سوال در مورد چند مشکل دقیقا رسیدن به همین جمله شما بود.

این دفاع از دین نیست که بحثی که احتیاج به تخصص داره رو بسپاریم به افرادی که متخصص این امر نیستند تا ازون مطالبی استخراج کنند که فقط مایه مسخره باشه.
ما احادیثی داریم که هر صاحب علمی حتی غیر مسلمان رو به خضوع وا میداره و من خودم این رو شاهد بودم. و حالا کجا عقل حکم میکنه ما این امر بسیار تخصصی و مشکل رو -بر اساس نظر شما- بسپاریم به افراد غیر کارشناس؟ آیا به نظر شما این کار سخت از کسی که تحصیلات حوزوی نداره و محضر استادی رو درک نکرده بر میاد؟

------------------------------

البته بعضی از سوالات که شما ترجیح دادین کلی جواب بدین، که علتش متاسفانه قابل حدس زدن هست، در جهت تطابق سیستم اعتبارسنجی احادیث با علوم تجربی بود (منظورم از تطابق روی هم قرار دادن برای مقایسه هست) تا از این دریچه بشه راهکار عملی ارائه داد.
به هر حال اگر خدا این پست ها رو حفظ بفرمایند، سوالات می مونه بعدا در ادامه میتونیم بهشون برگریدم

قبل از ادامه بحث یک سوال مهم و بعد ادامه مطلب:

اگر فقیهی بعد از اجتهاد و کوشش فراوان به این نتیجه برسه که مثلا رفتار خاصی روزه رو باطل نمیکنه. و مقلدان ایشون هم بر همین اساس عمل کنند. اما این فرد اشتباه کرده بوده!
آیا مقلدان ایشون که بر اساس معیار های تعیین شده این شخص رو انتخاب کردن متضرر خواهند شد؟

یا سوال دیگر، فرض کنید عالمی نظری در باره عالم برزخ داشته باشد، و عالم دیگر نظر دیگری داشته باشد. آیا شاگردان و مریدان آن کسی که نظر صحیح نداشته در آینده متضرر خواهند شد؟

نقل قول:
اگر فقیهی بعد از اجتهاد و کوشش فراوان به این نتیجه برسه که مثلا رفتار خاصی روزه رو باطل نمیکنه. و مقلدان ایشون هم بر همین اساس عمل کنند. اما این فرد اشتباه کرده بوده!
آیا مقلدان ایشون که بر اساس معیار های تعیین شده این شخص رو انتخاب کردن متضرر خواهند شد؟


با سلام

در لینک زیر مواردی درباره خمس و تقلید طبق مذاهب اسلامی آورده شده است :

نقل قول:
منظور من در مورد عسل اشاره به آیه 69 سوره نحل هست. بر اساس این آیه عده ای میگن که خوب پس عسل برای انسان شفا هست و مثلا مریض دیابتی هم باید عسل بخوره. در حالی که چیزی که به تجربه نشون داده میشه اینه که خوردن عسل برای فرد دیابتی میتونه عوارضی هم داشته باشه. (توضیح اضافه اینکه البته اینطور نیست که دیابتی نباید عسل بخوره حتی درست تر این هست که عسل رو جایگزین قند های صنعتی بکنه به دلایل مختلف اما خوردن اون برای این بیماری بیشتر از آدم عادی توصیه نمیشه و حتی باید کمتر بخوره)

چون عسلش صد در صد اصل نیست

یکی از مهمترین آفت های طب، و بخصوص شاخه های سازمان نیافته آن، سو استفاده افراد فرصت طلب و شیاد است.

به هر حال، متاسفانه، این رشته در اکثر اوقات امتیاز اقتصادی و مالی نسبی به بقیه رشته برخوردار بوده و همین مطلب موجب جذب افراد فرصت طلب می شود.

با سازمان دهی رشته ها و نظارت ارگان های دولتی، امکان به حداقل رساندن این سو استفاده ها فراهم می شود.

اما مشکل اینجاست که حیطه قانونی عمل سازمان های مربوطه به افراد و کارشناسان همین رشته محدود می شود. و افرادی که در خارج از این علم قرار دارند عملا از قانون در امان هستند تا زمانی که خسارت بزرگی ایجاد کنند.

مثلا شما هرگز نمی توانید از مادربزرگ همسایه خودتون به خاطر توصیه غلط و به خطر انداختن سلامت خودتون به نظام پزشکی شکایت کنید!

البته این رو نمیشه نقص قانون دانست، چون هیچ بیماری با عقل سلیم برای چشم درد خود به بیطار مراجعه نمی کند.

اما گاهی بیطار از طمع پول در لباس پزشک می رود!:Sham:

طب سنتی؛ به عنوان یکی از شاخه های جدید نظام سلامت کشور که به تازگی رسما در نظام سلامت کشور وارد شده جز یکی از این زمینه های بحث برانگیز است.

اینترنت: بلای جان!

یکی از مهمترین چالش های آموزش بهداشت در جامعه اینترنت است.

مانند هر تکنولوژی وارداتی دیگر؛ متاسفانه فرهنگ صحیح و اقدامات پیشگیرانه لازم از وقوع جرم در آن؛ با تاخیر زیاد وارد کشور شده است.

متاسفانه؛ هر فرد آگاهی با کوچکترین سرچی در اینترنت متوجه خواهد شد که چه اندازه منابع ناصحیح و مضر در فضای مجازی وجود دارد. به این مطالب، تبلیغات افراد سود جو و فرصت طلب را هم اضافه کنید.

فراموش نکنید که یکی از پردرامد ترین حرفه ها؛ فروش دارو و طبابت است! و افراد سود جو از روشی برای فریب شما استفاده خواهند کرد.

در یک تحقیق مشخص شد که بودجه ای که فروشندگان دارو برای تبلیغات دارو هزینه میکنند چندین برابر هزینه آموزش پزشکان است!!

بنابراین شما به راحتی متوجه می شوید که این تبلیغات حتی توان فریب دادن پزشکان را هم دارند چه رسد به افراد با آگاهی کمتر!

بنابراین مجموعه اصولی وجود دارد که به شما کمک میکند تا فریب این تبلیغات را نخورید.

در ادامه چند نکته و تذکر به اختصار با تاکید بر تبلیغات سو طب سنتی در ایران آورده خواهد شد........


1- سایت های حاوی تبلیغات

مطالب علمی در سایت های حاوی تبلیغات، به ویژه اگر تبلیغات مرتبط با موضوع باشد، از اعتبار کمی برخوردار هستند.

مثلا در سایتی مطالبی در مورد محاسن عسل می بینید و در همان سایت تبلیغات اینچنینی:
"عسل اصل را فقط از ما بخواهید! و ...."

می بینید. بایستی در مورد مطالب آن سایت تردید کنید و نظر پزشک خود را در آن مورد جویا شوید.


2- ادعاهای عجیب

مطمئن باشید بجز معجزات هیچ درمان معجزه آسای دیگری وجود ندارد!

هر گاه در هر سایتی با ادعا های عجیب مواجه شدید، از جمله "درمان تمام امراض، درمان قطعی و فوری بیماری های صعب العلاج، روش های غیر متعارف و ....."

بایستی مطمئن شوید که مطالب آن سایت صرفا برای فریب شما آماده شده است.

به این مطلب دقت کنید:

نقل قول:
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ادعاهای عجیب و غریبی مانند ضرر داشتن چای، نمک تصفیه یا استفاده از نعل اسب به جای قرص آهن هیچ ربطی به طب سنتی ندارد و وزارت بهداشت مدعیان طب سنتی را که با بیان ادعاهای‌ غیرعلمی، سلامت مردم را به بازی می‌‌گیرند به دادگاه معرفی می‌کند.

اخیرا در بعضی از سایت ها هم این مطلب نقل شد که شخصی به اسم خیراندیش که در این سایت هم شدیدا برای وی تبلیغ می شود به دلایل مختلف از جمله همین تهدید سلامت عمومی به دادگاه معرفی شده است.


3- از سایت های وابسته به مراجع رسمی استفاده کنید:


مطالب آموزشی در زمینه پزشکی را از سایت های رسمی و دولتی به دست آورید. هم اکنون در 3 دانشگاه (تهران، شهید بهشتی و شیراز) رشته طب سنتی در سطح دکتری تخصصی آموزش داده می شود. در سایت این 3 دانشگاه اطلاعات بسیار مفیدی می توانید کسب کنید.

همینطور مراکز تحقیقاتی دانشگاه دیگری را نیز میتوانید بیابید.

هرگز فریب عنوان ها و القاب را نخورید.

القابی مانند طبیب، حکیم، استاد و ... تنها زمانی ارزش خواهند داشت از طرف یک مرجع معتبر تعیین و تائید شده باشند. بنابراین تحت تاثیر این القاب که فقط برای فریب شما استفاده می شوند قرار نگیرید.

در حال حاضر تنها چند مرجع محدود مانند، حوزه؛ وزرات علوم و وزارت بهداشت مرجع مورد تائید هستند و القاب حکیم و استاد و ... خارج از این مراجع تعارفی بیش نیستند.

القابی که بار علمی و حرفه ای دارند، مانند دکتر، مهندس، ماما و درمانگر (در منابع حقوقی) بایستی با مجوز کتبی از نهاد های مربوطه باشند.

توجه داشته باشید این القاب به راحتی قابل جعل هستند.

مثلا فردی که با عنوان دکتر جمشید خدادای در این سایت بارها معرفی شده و سایتی با همین عنوان برای خود ایجاد کرده؛ هیچ مدرک مرتبط با پزشکی ندارد.

اگر واقعا مایل به استفاده از منابع اینترنت هستید توصیه اکید میکنم که نام افراد را از طریق سایت نظام پزشکی و این لینک جستجو کنید و از صحت ادعای آنها و نوع مدرک آنها مطلع شوید.


4- نسخه ها و دارو های اینترنتی

به هیچ عنوان، و تحت هیچ شرایطی؛ هیچ دارویی را چه گیاهی چه صنعتی از طریق اینترنت تهیه نکنید.
مراحل تهیه؛ بسته بندی؛ توزیع و .... دارو ها و هر ماده ای که خورده می شود یا یه هر طریق به عنوان دارو مصرف می شود بایستی به دقت انجام شود. شما هرگز نمی توانید از بی ضرر بودن دارویی که از طریق اینترنت به دست شما رسیده مطمئن شوید.

بنابراین به تبلیغات اینترنتی و ماهواره ای دارو ها و ... را کاملا بی توجه باشید. اگر دارویی مفید باشد قطعا از طریق مراجع مسئول خواهید توانست آن را تهیه کنید.

تقریبا تمامی دارو های ثابت شده و حتی ثابت نشده گیاهی را از داروخانه ها می توانید تهیه کنید. متناسب با شرایط فرهنگی ما این مواد را میتوانید همینطور به راحتی از بسیاری از عطاری ها نیز تهیه کنید.

همانطور که قبلا گفته شد؛ هرگز فریب جملاتی از این دست که تنها داروی اصل و مورد تائید و ... هم نخورید

-------------------------------------------------

هرگز برای بیماری خود؛ نسخه اینترنتی!! دریافت نکنید. بسیاری از بیماری ها از لحاظ علائم کاملا مشابه و تنها از لحاظ نشانه ها و معاینات متفاوت هستند. گاهی تفاوت دو بیماری مشابه تفاوت مرگ و زندگی یا صدمات دائمی به بدن شماست/


درسی از پرونده یک شیاد!

محمد علی طاهری:


محمد علی طاهری که بود؟

محمد علی طاهری فردی بود که مدعی شاخه ای جدید از طب مکمل به اسم فرادرمانی بود.

روش های تبلیغی و فریب!

1- محمد علی طاهری؛ در فضای مجازی بسیار مشهور شده بود. افراد زیادی مسئول تبلیغ و بازاریابی برای وی در تالار ها و وبلاگ ها بودند.

2- چند کتاب و مجموعه سخنرانی از وی در بازار و فضای مجازی موجود بود که همواره برای تبلیغ وی استفاده می شد

3- در وب سایت وی صدای اذان وی و در سایت ها عکس هایی از وی در محضر بعضی از بزرگان مذهبی وجود داشت تا صورتی مذهبی برای وی ایجاد شود.

4- وی صاحب چند جایزه بین المللی بود!

5- وی دارای دکترای افتخاری از دانشکده طب سنتی ارمنستان بود

6- افراد بسیاری ادعا می کردند توسط وی درمان شده اند.

.
.
.

آیا بعید است که افراد ناآگاه در زمینه طب فریب این فرد را بخورند؟!:Sham:

چطور ممکن بود فریب او را نخوریم؟ و چطور فریب امثال او را نخوریم؟

الف- شهرت و پخش شدن نام یک نفر بخصوص در فضای مجازی به هیچ عنوان موید صحیح بودن ادعای فرد نیست.
این مسئله از نکات مهمی است که باید مد نظر داشته باشید.

برای اطمینان از مهارت و توانایی هر فرد در هر رشته بایستی به مراجع و افراد مشخص در همان رشته مراجعه کنید. بخصوص در زمینه پزشکی بیشتر باید این مسئله را در نظر داشته باشید

ب- نوشتن کتاب و مقاله و سخنرانی حتی در مجامع علمی، دلیل بر صحت گفته های فرد نیست. در فضای مجازی تعداد زیادی از سخنرانی های محمد علی طاهری آن هم در دانشگاه های مختلف تهران وجود دارد.

فراموش نکنید هیچ داوری علمی روی کتاب ها و سخنرانی ها وجود ندارد. تنها مقالات معتبر در مجلات علمی پژوهشی هستند که حاوی مطالب داوری شده هستند. این مجلات هم عموما رایگان در فضای مجازی در دسترس نیستند.

ج- بسیاری از افراد با شناخت فرهنگ مذهبی مردم در ایران تلاش میکنند تا با سو استفاده از احساسات مذهبی مردم؛ مردم را فریب دهند.
مطالب مذهبی و دینی را هم مانند هر مطلب دیگری از صاحب نظران مذهبی بخواهید.

د- متاسفانه؛ حتی در این سایت فرهنگی؛ وبلاگ ها و سایت هایی معرفی و تبلیغ می شود که حاوی تبلیغات و وابسته به مراکز مرتبط با دانشکده طب سنتی ارمنستان هستند.

اخیرا یکی از همکاران این سایت هم به طور غیر مستقیم اقدام به تبلیغ برای این دانشکده می کند.

این دانشکده همان دانشکده ای است که به محمد علی طاهری دکتری افتخاری داد! فردی که خودش اعتراف کرد هیچ مدرکی ندارد!

توجه داشته باشید، اولا موارد خاصی از دانشگاه های خارج از کشور معتبر هستند. لیست این دانشگاه ها در سایت وزارت خانه های مربوطه قابل دسترس است.
ثانیا حتی در مورد دانشگاه های معتبر از نظر وزارت خانه، فقط بعد از طی مراحل خاص و آموزش های لازم در دانشگاه های ایران این مدارک معتبر به حساب می آیند.

ه- ادعای درمان شدن با یک درمان خاص، فقط زمانی ارزشمند است که:

1- اسناد آن توسط مراکز معتبر بررسی شده باشد
2- تعداد موارد به اندازه ای باشد که قابل استناد باشد. (این تعداد توسط علم آمار تعیین می شود)

هرگز فریب این ادعا ها و موارد را نخورید.



[=&quot]نسخه های درمانی اسلام[/]
[=&quot]پس[/][=&quot]از حمد و ستایش[/][=&quot]حضرت[/][=&quot]حق باری[/][=&quot]تعالی[/][=&quot]و[/][=&quot]درود[/][=&quot]فراوان[/][=&quot]بر محمد و آل[/][=&quot]محمد،[/][=&quot]با آسیب شناسی دقیق بیماریهای مختلف اجتماع، اعم از بیماریهای [/][=&quot]جسمی، روحی و اجتماعی شامل:[/][=&quot] سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، رفتاری، فرهنگی و خانوادگی به این نکته می رسیم که علت اصلی تمام این بیماری ها ترک راهنمایی های دلسوزانه [/][=&quot]ادیان [/][=&quot]الهی بوده است.[/]
- دستورات عمومی طب اسلامی _ ایرانی، در مثلث سلامت خلاصه شده که هم اکنون در دسترس می باشد.
[=&quot]- در خانواده هایی که بر طبق دستورات مثلث سلامت عمل نموده اند:[/]
[=&quot]1- عملکرد سلولی بهتر شده است.[/]
[=&quot]2- سیستم ایمنی تقویت شده است.[/]
[=&quot]3- از بروز بیماریهای جدید به میزان زیادی پیشگیری شده است.[/]
[=&quot]4- بیماریهای قبلی تا حد زیادی بهبود یافته (در اغلب موارد) و یا پیشرفت آنها متوقف شده و یا سرعت پیشرفت آنها کمتر شده است.[/]
[=&quot]5- مصرف داروهای شیمیایی بمیزان زیادی کاهش یافته است.[/]
[=&quot]- برنامه های پیشنهادی برای اصلاح مشکلات جامعه:[/]
[=&quot]الف- طرح توسعه همه جانبه طب اسلامی – ایرانی :[/]
[=&quot]مزایا: 1- انسانی: سلامت و شادابی خانواده ها، افزایش امید به زندگی، افزایش طول عمر متوسط، افزایش کیفیت زندگی، افزایش کارایی.[/]
[=&quot]2- اقتصادی: میزان زیادی از بودجه کشور را که اکنون صرف تهیه و تولید داروهای شیمیایی می گردد، می توان با بکارگیری مثلث سلامت صرف امور مهم دیگر نمود، با کاهش بروز بیماری ها، کم شدن نیاز به خواب و افزایش طول عمر، صرفه جویی عظیم در زمان و کارایی بهتر نیروی انسانی و افزایش بهره وری ایجاد خواهد شد. [/]
[=&quot]ب- طرح جایگزینی طلا و فلزات گران بها و پول با ذکر میزان ارزش وزنی طلا و فلزات گران بها بر روی اسکناس ها به جای پول اعتباری فعلی که میزان ارزش آنها نامعلوم است و مرتبا در حال کاهش می باشد.[/]
[=&quot]- باید بدانیم که نسخه اسلامی درمان بیماریهای اقتصادی جامعه، کلا با اقتصاد غربی که پایه و اساس آن رباخواری و تصاحب مال و نیروی کار مردم با بازی های مرموزانه و پشت پرده با اعتبارات است، متفاوت می باشد، [/][=&quot]لذا هیچ یک از ابزارهای اقتصاد غربی شامل: ۱- استفاده از نسبت قانونی، 2- اسناد بهادار، 3- تغییر نرخ بهره و 4- پول اعتباری، که امروزه در سیاست‌های ‌پولی غربی متداول است، با اقتصاد اسلامی مطابقت ندارند. [/][=&quot]در اقتصاد اسلامی خود پول ارزش واقعی دارد، که معیار آن عیار و وزن فلزات گران بها است و قبلا در دنیا همه معاملات بین المللی و پرداخت ها از جمله برای پرداخت دستمزد ها از همین روش استفاده می شده است، یکی از علل رواج پول کاغذی بدون ذکر ارزش وزنی طلا یا نقره روی آن توسط استعمارگران دنیا بخصوص صهیونیسم جهانی، بدست گرفتن ارزش پول با چاپ دلخواه اسکناس و خرید خدمت ارزانتر کار مردم و بی ارزش کردن ذخایر ارزی کشور هاست است. [/][=&quot]در اسلام، برای هدایت ثروت به مسیری صحیح، دو کار انجام می‌گیرد: [/]
[=&quot]الف) تحریم و مسدود نمودن راه‌های ‌انحرافی جریان پس‌انداز، با تحریم کنز (گنج اندوزی) و ربا [/]
[=&quot]ب) پدید آوردن راه‌های درست برای جریان پس‌اندازها و نیز تشویق و ترغیب صاحبان پس‌انداز به سرمایه‌گذاری در این امور، که آن هم با ارائه ی راه‌ها‌ و ترغیب مسلمانان به آنها و در ردیف عبادت قرار دادن آن اعمال، به تحقق می رسد مانند: 1- قرض‌الحسنه 2- انفاق 3- وقف ثروت 4- رعایت انصاف 5- کار وتلاش و تولید ثروت حلال 6- پرداخت خمس و زکات 7- تحریم احتکار[/]
[=&quot]ج- طرح احیای زمین:[/]
[=&quot]من احيا ارضاً ميتة فهى له رسول اکرم (ص)[/]
[=&quot]هركس زمین بایری را آباد سازد , آن زمین برای اوست[/][=&quot]. ([/][=&quot]كتاب إحياء الموات الحديث الأول[/][=&quot])[/]
[=&quot]مزایای اجرای طرح احیای ارض:[/]
[=&quot]-[/][=&quot]نسخه درمانی اسلام برای آبادانی سرسبزی و احیای زمین با مشارکت عمومی تمام مردم (همانطور که ملاحظه می شود کلمه من به معنای کسی که آمده وحتی آباد کننده لازم نیست مومنو یا مسلمان باشد چرا که نفع آبادانی زمین به همه موجودات می رسد). [/]
[=&quot]-[/][=&quot]زمین چیزی نیست که کسی بتواند با خود از کشور خارج کند لذا بطور مثال اگر ملاک آباد سازی زمین کاشت درختان باشد باعث آبادانی پایدار کشور می گردد.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]از آنجایکه انسان ذاتا تصاحب زمین را دوست دارد با این طرح ثروت افراد به جای ورود سیل آسا و مخرب به بازار های دلال بازی و ایجاد تورم کاذب در مسکن، سکه و ارز صرف آبادانی زمین های بایر و موات می شود که باید با روال فعلی سلهای سال همینطور به شکل بیابان بمانند.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]آباد سازی زمین ها احتیاج به نیروی کار فراوان دارد و بطور خود کار مسئله بیکاری را حل می کند و اگر پرداخت حقوق کارگران وحقوق بگیران بوسیله سکه طلا باشد ایجاد ثروت عمومی پایدار و ایمن می نماید که حاصل آن آبادانی بیشتر زمین ها خواهد بود.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]با به بار نشستن محصول درختان ( که ملاک ثبت سند زمین به نام آباد کننده خواهد بود) از محل صادرات محصولات و تولید صنایع دستی و چوبی ثروت عظیم و پایدار نسیب کشور می گردد [/]
[=&quot]-[/][=&quot]بجای صادرات نفت که ثروت محدود و تمام شدنی است محصولات زمین های آباد شده صادر می شود و کالا و طلا نسیب کشور می گردد.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]اگر مردم واقعا برای آباد کردن زمین طبق قوانین اسلام آزاد باشند مسئله کم آ بی را با انگیزه بالایی که دارند از راههای علمی حل خواهند نمود ضمن اینکه با پیشرفت آبادی زمین ها جلوی روند فعلی فرسایش زمین و بیابان زایی ها گرفته شده و با بهبود وضعیت اقلیمی بارش ها افزایش می یابد و با توسعه طرح به کشور های دیگر پدیده گرد و غبار محلی کشور مرتفع می گردد.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]تحقق این دستورات چون نسخه اسلام است موجب گرایش بیشتر مردم دنیا به اسلام عزیز می گردد.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]با توسعه طرح تمام مردم دنیا از فواید این دستور اسلامی بهره مند می گردند و از فقر بین المللی کاسته می شود.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]با آباد شدن زمین ها وبیابان زدایی به توسعه و حفظ محیط زیست و حیات وحش کمک می شود.[/]
[=&quot]-[/][=&quot]جاذبه های گردشگری کشور بیشتر می شود.[/]