طرح جدید بانک ملی(pls)----فقهی
تبهای اولیه
سلام
بانک ملی یک طرح جدید داده به اسم مشارکت در سود و زیان
می خواستم ببینم حکم شرعی اش چیست؟
آیا این پول ربا است؟
مشکلی مثل وام ها دارد؟
پیشاپیش از پاسخگوییتان سپاس گذارم
(لطفا دلیل دادن حکم را هم ذکر نمایید)________رهبری:Gol:
بانک ملی یک طرح جدید داده به اسم مشارکت در سود و زیان
نیست دیگه
ربا نیست
مشارکت در سود و زیان
نیست دیگه ربا نیست مشارکت در سود و زیان
می دانم
اما می خواهم بدانم که دقیق اش چیه
می گند سود و زیان اما می خواهم بدانم آیا واقعا سود و زیان برابر است
یا فقط سود شناور دارد؟
یعنی اگر طرح کلا برشکست شد منم ضرر می کنم؟:Gol::Gig:
می گند سود و زیان اما می خواهم بدانم آیا واقعا سود و زیان برابر است
یا فقط سود شناور دارد؟یعنی اگر طرح کلا برشکست شد منم ضرر می کنم؟:gol::gig:
بله
ریسکش بالاست
ریسکش بالاست
ریسکش بالا ست
خوب
آیا ضرر به من می رسد یا فقط سودم به حداقل می رسه
چون توی هردوی آن هم ریسکش بالا است دیگه؟:Gig::Gol:
ریسکش بالا ستخوب
آیا ضرر به من می رسد یا فقط سودم به حداقل می رسه
چون توی هردوی آن هم ریسکش بالا است دیگه؟:gig::gol:
یعنی سرمایتون شاید از دستتون بره
مشارکت در سود و
زیانشمام ضرر میکنین مثل سهام
سلام به همگی
من فکر کنم ربا باشه.
من یک وام برای مسکن از بانک ملی به مبلغ 14 ملیون گرفتم با اقساط هر ماه 185 هزار تومان به مدت 16 سال باید 36 ملیون پانصد هزار تومن برگردونم، شما رو به جده سادات قسم اگه اسم این ربا نیست که بیشتر از دو برابر و نیم سود دارن میگیرن پس چیه؟ مگه شارع مقدس ربا رو حذف نکرد که سیستم اقتصادی اصلاح بشه؟ ضعیف ضعیف تر نشه؟ پس کو مقررات اسلامی؟!
یا علی
سلام بانک ملی یک طرح جدید داده به اسم مشارکت در سود و زیان می خواستم ببینم حکم شرعی اش چیست؟ آیا این پول ربا است؟ مشکلی مثل وام ها دارد؟ پیشاپیش از پاسخگوییتان سپاس گذارم (لطفا دلیل دادن حکم را هم ذکر نمایید)________رهبری ادرس سایت(کلیک کنید)
با سلام خدمت جناب mkk1369 گرامی و تشکر از سئوالتان برای پاسخ مدلل باید عملکرد عملی بانک را از نزدیک مورد بررسی قرار داد که امکانش برای ما فراهم نیست .
اما اگر به همان صورتی که توضیح داده اند یعنی سود بانک بر اساس قرارداد جعاله و سود سپرده گذار بر اساس قرار داد مشارکت بدست بیاید هر دو سود حلال خواهد بود (1)
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات 1913
سلام به همگی من فکر کنم ربا باشه. من یک وام برای مسکن از بانک ملی به مبلغ 14 ملیون گرفتم با اقساط هر ماه 185 هزار تومان به مدت 16 سال باید 36 ملیون پانصد هزار تومن برگردونم، شما رو به جده سادات قسم اگه اسم این ربا نیست که بیشتر از دو برابر و نیم سود دارن میگیرن پس چیه؟ مگه شارع مقدس ربا رو حذف نکرد که سیستم اقتصادی اصلاح بشه؟ ضعیف ضعیف تر نشه؟ پس کو مقررات اسلامی؟! یا علی
با سلام خدمت جناب کامران گرامی و تشکر از سئوالتان ملاک تعیین ربوی بودن وام بانکی مقدار سود بانک نیست بلکه نوع قراردادی است که بین بانک و وام گیرنده بسته می شود .
البته ما نمی گوییم تمام وام های بانکی خالی از رباست اما به این صورتی که بین مردم شایع است به این معنا که هر سودی که بانک بگیرد رباست ، صحیح نمی باشد و اسلام نمی خواهد سود گرفتن را حذف کند بلکه می خواهد ربا را حذف کند که این دو مسئله با هم تفاوت دارند.
در پناه حضرت حق باشید
با سلام خدمت جناب کامران گرامی و تشکر از سئوالتان ملاک تعیین ربوی بودن وام بانکی مقدار سود بانک نیست بلکه نوع قراردادی است که بین بانک و وام گیرنده بسته می شود . البته ما نمی گوییم تمام وام های بانکی خالی از رباست اما به این صورتی که بین مردم شایع است به این معنا که هر سودی که بانک بگیرد رباست ، صحیح نمی باشد و اسلام نمی خواهد سود گرفتن را حذف کند بلکه می خواهد ربا را حذف کند که این دو مسئله با هم تفاوت دارند.
با تشکر از شما جناب سجاد
به خاطرم هست در مسجد سید عزیزالله بازار تهران روحانی محترمی بیان کردند که اسکنتی که در بازار مرسوم است ربا نیست . این سئوال در ذهنم هست که ملاک ربوی بودن یا نبودن سود چیست؟ چه ملاکی برای گرفتن سود در مورد نسیه وجود دارد؟ آیا اگر دو طرف معامله خواه یک طرف بانک باشد یا نباشد معامله ربوی انجام دهند ولی هر دو مصالحه کنند صحیح است؟
با تشکر از شما جناب سجاد به خاطرم هست در مسجد سید عزیزالله بازار تهران روحانی محترمی بیان کردند که اسکنتی که در بازار مرسوم است ربا نیست . این سئوال در ذهنم هست که ملاک ربوی بودن یا نبودن سود چیست؟ چه ملاکی برای گرفتن سود در مورد نسیه وجود دارد؟
با تشکر از سئوال مجدد شما جناب کامران گرامی ملاک ربوی بودن یا نبودن سود ، مطابقت یا عدم مطابقت قرارداد پرداخت سود با یک معامله تأیید شده شرعی مانند مضاربه ، مشارکت و جعاله است . اگر سود پولی بر اساس قرارداد شرعی پرداخت گردد حلال و اگر تنها به عنوان سود وام یا قرض پرداخت شود حرام و رباست . (1)
سود گرفتن در فروش نسیه اشکالی ندارد یعنی اگر فروشنده کالای خود را در فروش نسیه با قیمت بیشتری بفروشد به شرط توافق و رضایت طرفین جایز است (2)
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 1619 و 1600
سود گرفتن در فروش نسیه اشکالی ندارد یعنی اگر فروشنده کالای خود را در فروش نسیه با قیمت بیشتری بفروشد به شرط توافق و رضایت طرفین جایز است (2)
سلام
خوب این فروش است
وام چی؟
مگر وام قرض گرفتن نیست؟
اینکه برای نیاز ما است اگر داشتیم که دیگر وام نمی گرفتیم تا بخواهیم سود هم بدهیم؟
آیا این نشانه آخر الزمان نیست که پول ربا در بین مردم رواج پیدا می کند(نشانه را از حفظ گفتم درست است؟):Gol:
آیا اگر دو طرف معامله خواه یک طرف بانک باشد یا نباشد معامله ربوی انجام دهند ولی هر دو مصالحه کنند صحیح است؟
مصالحه دو صورت دارد :
اگر مال به عنوان مثلا مضاربه به صورت صحیح به عامل داده شده و قرارداد شده باشد که هر کدام از طرفین بعد از مدت خاصی مقداری از سود شرعی که مستحق آنست را مصالحه کند ، اشکالی ندارد .
اما اگر مال همانطور که در سئوال فرمودید به صورت ربوی و به عنوان قرض به شرط سود پرداخت شده باشد ، مصالحه سود در ضمن آن نمی تواند این سود را حلال کند و این همان قرض ربوی است . (1)
پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتائات س 1901
اما اگر مال همانطور که در سئوال فرمودید به صورت ربوی و به عنوان قرض به شرط سود پرداخت شده باشد ، مصالحه سود در ضمن آن نمی تواند این سود را حلال کند و این همان قرض ربوی است . (1)
سلام
ایا این وام ها ربوی است؟
حتی آنها که به اسم کارمزد گرفته می شود؟!(آیا تغییر نام سود ربوی به کارمزد معنا نمی دهد؟)
صلی الله علیک یا علی ابن الجواد الهادی علیک سلام الله و الملائکة اجمعین
دوستان حتما برای آشنایی بیشتر با مسئله ربا تاپیک زیر ، به ویژه پست های کارشناسان را به دقت مطالعه فرمایند :
http://www.askdin.com/showthread.php?t=2336
در پناه امام هادی علیه السلام باشید
سلام ایا این وام ها ربوی است؟ حتی آنها که به اسم کارمزد گرفته می شود؟!(آیا تغییر نام سود ربوی به کارمزد معنا نمی دهد؟)
با تشکر از سئوال شما جناب mkk1369 گرامی
حضرت امام خمینی ره در پاسخ پرسشی شبیه سئوال شما فرمودند :
پول گذاشتن در بانك و وام گرفتن اشكال ندارد و زيادى اگر حقيقة كارمزد باشد با توافق طرفين مانع ندارد، ولى بهرۀ وام ربا و حرام است و با تغيير نام حلال نمىشود . (1)
پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، استفتائات ج 2 ص 130
زيادى اگر حقيقة كارمزد باشد
سلام
خوب ما از کجا بدانیم که کارمزد است یا خیر؟
عقل من که می گوید
4 درصد زیاد است
چون میبینیم از 600 توامن وام مثلا 500 تومان دستمان را می گیرد
آیا این درست است؟
سلام خوب ما از کجا بدانیم که کارمزد است یا خیر؟ عقل من که می گوید 4 درصد زیاد است چون میبینیم از 600 توامن وام مثلا 500 تومان دستمان را می گیرد آیا این درست است؟
با سلام مجدد و تشکر از سوال شما جناب mkk1369 گرامی
برای اینکه به کارمزد بودن مقدار سودی که دهنده پول می گیرد اطمینان پیدا کنید می توانید بررسی دقیق تری بنمایید و تحقیق بیشتری بفرمایید .
اگر به این نتیجه برسید که مقدار زیادی حقیقة کارمزد نیست و در قالب هیچیک از عقود شرعی دریافت نمی شود بلکه صرفا بهره پول است ، حرام و رباست .
در پناه حضرت حق باشید
ریسکش بالا ست خوب آیا ضرر به من می رسد یا فقط سودم به حداقل می رسه چون توی هردوی آن هم ریسکش بالا است دیگه؟
دوست عزیز!
خیر سرمایتون از دست نمیره چون طبق گفته بانک ملی سرمایتون بیمه میشه و فقط ممکنه سودتون به حداقل برسه یعنی شما نسبت به سود هیچ ادعایی نمی تونید داشته باشید اما نسبت به اصل سرمایتون چرا.
برای اطلاعات دقیقتر پیشنهاد می کنم به سایت بانک ملی که لینکشو گذاشتم مراجعه کنید.
"براي جلوگيري از هر نوع زيان احتمالي سپردهگذار، كليه داراييهاي مورد مشاركت و وثائق توسط مجري طرح، بيمه ميگردد. لذا از اين طريق منافع سپردهگذار در ارتباط با سرمايهگذاري در پروژه مجري مصون از زيان خواهد بود. "
منبع: سایت بانک ملی http://pls.bmi.ir/Fa/AboutPLS.aspx
اگر به این نتیجه برسید که مقدار زیادی حقیقة کارمزد نیست و در قالب هیچیک از عقود شرعی دریافت نمی شود بلکه صرفا بهره پول است ، حرام و رباست .
سلام
پس الان بانک ها دارند ربا می گیرند!!
به مردم گوش بدید خیلی ها می گند ربا است؟
آقا بالاخره این سودهایی که بانکها به مردم میدن مثلا تو سال 15 درصد ، اینها ربا حساب میشه یا حلال هستش
آقا بالاخره این سودهایی که بانکها به مردم میدن مثلا تو سال 15 درصد ، اینها ربا حساب میشه یا حلال هستش
با عرض سلام و احترام خدمت جناب mkk1369 و جناب delete گرامی و تشکر از سئوال شما
همانطور که در تاپیک های دیگر هم عرض کردم :
رباخواری حرام است و سود بانکی اگر مصداق ربا باشد، حرام است.
ربا چه از اشخاص باشد و چه از بانک حرام است.
امّا ربا چیست و آیا سود بانکی ربا است؟
فقها ربا را دو گونه دانستهاند: ربای قرضی و معاملی. (1)
1- ربای قرضی این است که شخصی یا بانک پولی را به دیگری به مدّت مثلا یک سال قرض الحسنه می دهد، به شرط این که بیش از آن پول دریافت کند. شرط اضافه باعث ربای قرضی میشود. اگر کسی صد هزار تومان به دیگری قرض بدهد به شرط این که موقع باز پرداخت صد و ده هزار تومان به صاحب پول بدهد، این اضافه حرام است.
2-ربا معاملی این است که در معاملات اجناسی که با وزن و پیمانه ، خرید و فروش و مبادله می شوند، اگر جنس با همان جنس خرید و فروش یا مبادله شود ، نباید یک طرف اضافهتر باشد، مثلاً صد کیلو گندم را نمیتوان به صد و ده کیلو گندم فروخت یا ده کیلو برنج ایرانی را به بیست کیلوی برنج خارجی خرید و فروش کرد، بلکه یا اصلاً نباید این طور معامله کرد و یا اگر جنس به همان جنس معاوضه و مبادله شد، باید هر دو هم وزن باشند.
در این موارد میتواند ده کیلو برنج ایرانی را به ده هزار تومان بخرد و بیست کیلو برنج خارجی را به ده هزار تومان بفروشد که در حقیقت برنج با پول فروخته شده، نه برنج با برنج.
امّا سود بانکها (بر اساس مصوّبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان و با اعتماد بر بانک ها که به شرایط مصوّب عمل میکنند) نه از نوع ربای قرضی است و نه از نوع ربای معاملی؛یعنی بانک ها پول به کسی قرض نمی دهند تا اضافه گرفتن آنها ربا باشد ، بلکه معاملات بانکی انجام می دهند، مثلاً بانک یک میلیون تومان به عنوان جعاله به شخصی که میخواهد خانهاش را تعمیر کند میپردازد و به صورت قسطی (ماهانه) یک میلیون و پانصد هزار تومان به مدت سه سال دریافت میکند، یا این که بانک سه میلیون تومان برای ساخت و ساز خانه به شخص به عنوان شرکت در ساختمان آن خانه پرداخت میکند، در نتیجه بانک با صاحب خانه به اندازه سه میلیون تومان شریک هستند و بعد بانک سهم خودش را به صاحب خانه به طور قسطی به مدّت ده سال به قیمت هفت میلیون تومان میفروشد. در این صورتها سود بانکی نه ربای قرضی است و نه ربای معاملی. همین طور سودی را که بانک به صاحبان سپرده پرداخت میکند، چون صاحبان سپرده کوتاه مدت یا دراز مدّت پولشان را به بانک قرض الحسنه نمیدهند تا اضافه ای بگیرند و ربا باشد. فقها و مراجع فعلی میفرمایند: اگر بانک و سپرده گذاران و سپرده گیرندگان به شرایط مندرج در قرارداد عمل کنند، از نظر شرعی بدون اشکال است . (2)
پینوشت:
1. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 1، ص 536.
2. آیت الله خامنهای، رساله اجوبة الاستفتاآت، ج 2، س 834.