۩۞۩ رساله ی حقوق امام سجّاد علیه السلام ۩۞۩

تب‌های اولیه

110 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

باسمه تعالی

[="black"]حق همی گوید چه آوردی مرا؟ اندر این مهلت که دادم من، تو را

عمر خود را در چه پایان برده ای؟ قوت و قوَت در چه فانی کرده ای؟

گوهر دیده، کجا فرسوده ای؟ پنج حس را در کجا پالوده ای؟

گوش و چشم و هوش و گوهرهای عرش خرج کردی، چه خریدی تو ز فرش؟
[/]
نعمتت دادم بگو شکرت چه بود؟ دادمت سرمایه، هین بنمای سور

باسمه تعالی

[="sienna"]

رسول اکرم(ص) در وصایای خود به ابوذر غفاری می فرمایند: "ای اباذر! به حساب نفس خود رسیدگی کن، پیش از آن که مورد

محاسبه قرار گیری و چه این کار حساب قیامتت را آسان می کند ... شخص به مقام شامخ تقوا نائل نمی شود تا نفس خود را

حسابرسی کند شدیدتر از حسابرسی یک شریک از شریک دیگر و بر اثر این حسابرسی دقیق بداند خوردنیش، نوشیدنیش و

پوشیدنیش از کجا است از حلال یا حرام؟ ای اباذر! آن کس که به حدود الهی اعتنا نمی کند که از چه راهی مال بدست می آورد،

خدا هم باک ندارد که از چه راهی او را به جهنم وارد نماید". (مکارم الاخلاق٬ چاپ بیروت٬ص ۴۶۵)

[/]

[="black"]باسمه تعالی[/]

[="darkorange"]

حق دوم
[/]

[="sienna"]امام سجاد ( علیه السلام ) :

و اما حق زبان آن است که :
[/]
[="black"]1. آن را از دشنام نگه داری،[/]

[="sienna"]2. و به خوبیها عادت دهی،[/]

[="black"]3. و بر ادب وادار سازی،[/]

[="sienna"]4. و آن را جز به هنگام نیاز و مقام احتیاج که نفع دین و دنیا در آن باشد به کار نیندازی،[/]

[="black"]5. و از سخنان بیهوده زشت و بی ثمر که احتمال زیان دارد و سود چندان ندارد معافش داری،[/]

[="sienna"]6. و بعد از آنکه سخن را در میزان عقل و دلیل سنجیدی [ آنگاه آنرا بیان کنی ] و [ بدان که ] زیور انسان خردمند، نیکوئیهای زبان اوست.[/]

[="black"]و لا قوه الا با لله العلی العظیم ...[/]

عرشیان;115609 نوشت:
باسمه تعالی

حق دوم

امام سجاد ( علیه السلام ) :

و اما حق زبان آن است که :

1. آن را از دشنام نگه داری،

2. و به خوبیها عادت دهی،

3. و بر ادب وادار سازی،

4. و آن را جز به هنگام نیاز و مقام احتیاج که نفع دین و دنیا در آن باشد به کار نیندازی،

5. و از سخنان بیهوده زشت و بی ثمر که احتمال زیان دارد و سود چندان ندارد معافش داری،

6. و بعد از آنکه سخن را در میزان عقل و دلیل سنجیدی [ آنگاه آنرا بیان کنی ] و [ بدان که ] زیور انسان خردمند، نیکوئیهای زبان اوست.

و لا قوه الا با لله العلی العظیم ...


امتيازى كه اين عضو با همه كوچكى و محدوديتش در مقايسه با ساير اعضا و جوارح ظاهرى بشر دارد در اين است كه : چشم محدوده فعاليتش درك شكل ، صورت ، و تشخيص رنگ هاست . محدوده ادراك گوش ،فهم صداها و اصوات است ، اما فعاليت زبان و دامنه تلاش و حركت آن به اندازه ميدان تحرك فكر، خيال و قوه واهمه انسان است . آنچه را كه عقل بينديشد، خيال ببافد و قوه واهمه ساخته و پرداخته كند، زبان آن را بيان مى كند.

امام باقر عليه السلام می فرمایند:

إِنَّ هذَا اللِّسانَ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ وَشَرٍّ فَيَنبَغى لِلمُؤمِنِ أَن يَختِمَ عَلى لِسانِهِ كَما يَختِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَفِضَّتِهِ؛
براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود مهر زند، همان گونه كه بر (كيسه) طلا و نقره خود مُهر مى زند.
تحف العقول، ص 298

باسمه تعالی

بیشترین خطاهای آدمی در زبان اوست :!:

[="sienna"]پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) :

به یقین بیشترین خطاهای فرزند آدم در زبانش است.
[/]
[="sienna"](محجه البیضاء 194/5 )[/]

باسمه تعالی

راه کنترل زبان

[="sienna"]پیامبر گرامی اسلام از خداوند متعال :

ای فرزند آدم ! اگز زبانت خواست تو را وادار به حرام کند، من دو لب را برای جلوگیری از آن در اختیار تو قرار داده ام، لب را فرو بند.[/]

[="sienna"](نور الثقلین 581/5)[/]
:Gol::Gol:

[="Sienna"]باسمه تعالی[/]

[="Sienna"]توصیه به شیعیان[/]

[="Purple"]سلیمان بن مهران :

بر امام صادق ( علیه السلام ) وارد شدم، گروهی از شیعیان در محضر آن حضرت بودند، گوش فرا دادم دیدم می فرماید: « ای گروه شیعه! باعث آبرو و افتخار ما باشید، و مایه ننگ و بی آبرویی ما نشوید، با مردم به نیکی سخن بگویید، و زبانهای خود را حفظ کنید، و آنرا از گفتن مطالب اضافی و بیهوده و زشت باز دارید.»[/]

[="Purple"](وسایل الشیعه 535/8)[/]
:Gol::Gol:

باسمه تعالی

[="darkorange"]حق سوم[/]

[="yellowgreen"]امام سجاد ( علیه السلام ) :

و اما حق گوش آن است که :

پاکش نگاه داری از اینکه آنرا راهی به قلب قرار دهی جز در مورد کلامی نیکو که در دل تو خیری ایجاد کند،

یا خوی پسندیده ای کسب نماید؛ چرا که گوش دریچه ورود سخن به قلب است که از آن راه به انواع معانی از نیک و بد را به قلب می رساند.[/]

[="black"]و لا قوه الا بالله ...[/]

عرشیان;116134 نوشت:
باسمه تعالی

حق سوم

امام سجاد ( علیه السلام ) :

و اما حق گوش آن است که :

پاکش نگاه داری از اینکه آنرا راهی به قلب قرار دهی جز در مورد کلامی نیکو که در دل تو خیری ایجاد کند،

یا خوی پسندیده ای کسب نماید؛ چرا که گوش دریچه ورود سخن به قلب است که از آن راه به انواع معانی از نیک و بد را به قلب می رساند.

و لا قوه الا بالله ...


در حقیقت گوش، دروازه­ی ورود اطلاعات برای رسیدن به مغز است؛ اون اطلاعات میتونه شخصیت مثبت یا منفی آدم را رقم بزنه وآدم را نیک­اندیش، نیکوگفتار، نیکوکردار یابالعکس تاریک­اندیش ،زشت­گفتار وبدکردار بسازه؛استماع بايد منبع خير براي انسان باشه،چون اگه شنیده ها از یه منبع خوب دریافت نشه،اون موقع ،همون شنیده های بد میتونه تأثیر عمیقی روی زندگی ما داشته باشه.
هدف اسلام اینه که گوش، یک «صافی» یا[فیلتر] باشه؛ آن­چیزی را که باعث «رشد» فردی، اجتماعی و ... می­شه به اندیشه برسونه و نهایتا به رفتار انسان شکل مطلوبی بده.
خیلی وقتهاعلت اصلی بدبختی و شقاوت آدمیان ، گوش ندادن به انذارها و بشارتهاي خداوند و تامل نکردن در اين اصول راهگشاست . چه بسا افرادی که رهنمودهای پیامبران الهی به گوششان می رسید ، ولی چون قصد بهره گیری از آموزه های متعالي آنها را نداشتند ، در آن تامل نمی کردند ، درنتیجه هدایت نمی شدند .
نکته:پس اگه از گوش در جهت رسیدن به اهداف الهی بهره ببریم میتونه وسیله مناسبی جهت هدایتمون باشه.به شرطی که تو شنیده هامون دقت کنیم.

موضوع قفل شده است