جمع بندی روابط در زمان نامزدی از منظر فقهی و اخلاقی

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روابط در زمان نامزدی از منظر فقهی و اخلاقی

با سلام
برادرم یک ماهی هست که نامزد کرده،برادرم منزل زنش زیاد رفت و آمد میکنه خانمش هم همینطور،خانمش دو تا خواهر دم ازدواج داره،توی خونه ما هم دو تا پسر دم ازدواج هست.
سوال:نظر اسلام در رابطه با اینکه برادرم چند روز در هفته خونه خانمش بره و شب هم بماند(خانه اونها فقط یک اتاق و یک پذیرایی دارد)و یا اینکه خانمش به همین صورت خانه ما رفت و آمد کنه چیه؟اصولا نظر اسلام در باره رفت و آمد نامزد ها در خانه یکدیگر چیست؟آیا محدودیت قائل میشه؟
(خواهر های خانمش تازگی ها زیاد با او شوخی میکنند و این کار پدر و مادرم را نگران کرده)
باتشکر

سلام
خواری برار

دوست گرامی شما به آنها نگاه بد می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟ یا برادرتان به آنها نگاه بد می کند !؟؟؟؟؟

پرسشگر گرامي؛ اگر منظورتان همان دوران عقد بستگي مي باشد بايد عرض كنيم كه بطور كلي میزان رفت و آمد ، تابع فرهنگ و آداب و رسوم هر شهری است. از وقتي كه عقد خوانده شد آنها محرمند و هر گونه رابطه اي مي توانند داشته باشند. اما اين حقي كه اسلام داده در چارچوب رعايت موازين عرفيست. خوب است برادرتان این سوال را از دختر خانم بپرسند تا فضای فکری او و همچنین فضای خانه ایشان را بفهمند . در ضمن فقط به حرفهای دختر خانم اکتفا نکننند و باز خورد خانواده را هم بعد از مدتی ببینند . نکته اش هم این است که خانم هستند و عاطفی هستند و دوست دارند و به شوهرشان محبت دارند و دوست دارند همیشه پیش شان باشد . لذا به محدودیت های خانواده دختر خانم هم بايد توجه کنند . آنها می خواهند دامادشان را تحویل بگیرند و یا گاهی فضای خانه محدود است و یا نوجوان در خانه دارند . حتما به ايشان بگوييد كه برای رفت و آمد برنامه داشته باشند . بی خبر به آنجا نروند. اين نكته را يادآور شويد كه در جلوی دیگران به همسرتان محبت کنید و احترام بگذارید ولی عشق ورزی باید در خلوت شما باشد.
به هر جهت دوران عقد دوران حساسي است،‌سعي نكنيد وارد فضاي زندگي آنان شويد بلكه از دور به آنها جهت دهيد. مثلا با برادرتان صحبت كنيد و همين نكات را به او گوشزد نماييد. به او بگوييد كه جیران خلیل جیران نویسنده مسیحی جمله زیبایی دارد که می گوید: ستون های معبد هم ازهم فاصله دارند . گاهی فاصله آشیانه عشق را تقویت کنید . بگذارید این فاصله ها در دوران عقد باشد.
نهايتا اينكه اگر شرايط عروسي مهياست هر چه زودتر آنها را به خانه بخت بفرستيد.

alizadeh;80140 نوشت:
با سلام برادرم یک ماهی هست که نامزد کرده،برادرم منزل زنش زیاد رفت و آمد میکنه خانمش هم همینطور،خانمش دو تا خواهر دم ازدواج داره،توی خونه ما هم دو تا پسر دم ازدواج هست. سوال:نظر اسلام در رابطه با اینکه برادرم چند روز در هفته خونه خانمش بره و شب هم بماند(خانه اونها فقط یک اتاق و یک پذیرایی دارد)و یا اینکه خانمش به همین صورت خانه ما رفت و آمد کنه چیه؟اصولا نظر اسلام در باره رفت و آمد نامزد ها در خانه یکدیگر چیست؟آیا محدودیت قائل میشه؟

سلام
احتراماً معناي نامزدي امروزه دو معنا دارد :
1- اگربا هم محرم نيستند وعقد نخواندند واين ارتباطها حرام است.
2-اگر با هم عقد خواندند اين ارتباطها وحضور در خانه همديگر اصلش اشكالي نداردولي در صورتي كه مفسده يا احتمال مفسده باشد حرام است ونبايد حضور شان در خانه همديگر موجب گناه براي ديگران باشد.در غير اينصورت اين ارتباطهارا به حداقل برسانند تا زمينه گناه براي ديگران فراهم نشود.

alizadeh;80140 نوشت:
(خواهر های خانمش تازگی ها زیاد با او شوخی میکنند و این کار پدر و مادرم را نگران کرده) باتشکر

شوخی با نا محرم:
1-اگر به قصد منفی باشد
2-یا احتمال (خوف)به مفسده افتادن باشد حرام است.
حرام است

منبع العروة الوثقي ج/2(النكاح) م/31و39

alizadeh;80140 نوشت:
برادرم یک ماهی هست که نامزد کرده،برادرم منزل زنش زیاد رفت و آمد میکنه خانمش هم همینطور،خانمش دو تا خواهر دم ازدواج داره،توی خونه ما هم دو تا پسر دم ازدواج هست. سوال:نظر اسلام در رابطه با اینکه برادرم چند روز در هفته خونه خانمش بره و شب هم بماند(خانه اونها فقط یک اتاق و یک پذیرایی دارد)و یا اینکه خانمش به همین صورت خانه ما رفت و آمد کنه چیه؟اصولا نظر اسلام در باره رفت و آمد نامزد ها در خانه یکدیگر چیست؟آیا محدودیت قائل میشه؟


با سلام

به این مساله هم ،مثل خیلی از مسایل دیگر می توان دو نوع نگاه داشت

-- نگاه از منظر فقهی

-- نگاه از منظر اخلاقی

شاید رفت و امد دو جوان و دو نامزد به خانه همدیگر و خلوت کردن در اتاقی، ان هم پیش چشم چند جوان دیگر از منظر فقهی مشکلی نداشته باشد و شرعا اشکال نداشته باشد
ولی این مساله از منظر اخلاقی عمل درستی نیست

یه جوانی بود که می گفت در خانواده ما محرم و نامحرم شدیدا مراعات می شود و حتی نامحرم های خانم اقایان را نمی بینند و همچنین اقایان خانم ها را
ولی همین اقا می گفت پدر و مادر من باهم حمام می روند و حتی جلوی چشم عروس و دامادها یشان

می بینید این مساله شرعا و از منظر فقهی اشکال ندارد ولی اخلاقا خیلی زننده است و کار درستی نیست
پس به این مساله باید از زوایای مختلف نگاه کرد و در حوزه های مختلفی روی انها بحث کرد

مخصوصا در این عصر و دوره زمانه، خلوت کردن دونامزد ان هم به صورت اشکار در اتاقی ان هم در خانواده ای که جوان دم بخت دختر و پسر دارد اخلاقا درست به نظر نمی رسد

و این مساله بسته به اخلاق خانواده ها و فرهنگ طرفین بر می گردد
وبه نظر بنده این مساله بیشتر و بیشتر به اخلاق ودرک و فهم دو جوان بستگی دارد

جوانهای نامزد که درک و فهم دارند و می دانند که جوان مجرد هم قوه تخیل دارد
و جوان مجرد هم برخی چیزها را می فهمد
و جوان مجرد هم در معرض خطر است

اندکی در رفتارهای خود در مقابل مجردها دقت بیشتری می کنند و باعث و بانی به خطر افتاده دیگر جوانان نمی شوند

جوان های نامزد باید از شوخی های بی جا و گفتگوهای بی مورد و شوخی های دستی و .......مقابل جوانان مجرد خانوادها شدیدا پرهیز نمایند که خطرات احتمالی زیادی برای جوانان دارد

از نظر شرع اسلام مشکلی نیست حلالشه و می تونه هر کاری دلش خواست بکنه. اما از نظر عرفی به نظر می رسه خیلی دارن کار بدی می کنن. دیگران را رعایت نمی کنن و این خیلی بده

میثم;115581 نوشت:
از نظر شرع اسلام مشکلی نیست حلالشه و می تونه هر کاری دلش خواست بکنه.

یعنی چی هر کاری دلش خواست بکنه حلالشه یعنی مرد می تونه هر کاری دلش خواست با زن بکنه !:Ghamgin::Ghamgin:

سامیه سلطانی;115675 نوشت:
یعنی چی هر کاری دلش خواست بکنه حلالشه یعنی مرد می تونه هر کاری دلش خواست با زن بکنه

با سلام

نه بزرگوار

منظور شان را باید طبق متن بررسی کرد

متن صحبت این بود که برخورد با نامزد در جمع و خانواده هایی که دختر و پسر مجرد دارند چطور باید باشد که ایشان هم می گویند می توانند رابطه داشته باشند ولی باید رعایت حال مجردها را هم بکنند

نه این که هر کاری دلش خواست بکند

با دقت متن را مطالعه نماید متوجه خواهید شد

پست جمعبندی:

سوال:

برادرم یک ماهی هست که نامزد کرده،برادرم منزل زنش زیاد رفت و آمد میکنه خانمش هم همینطور،خانمش دو تا خواهر دم ازدواج داره،توی خونه ما هم دو تا پسر دم ازدواج هست.نظر اسلام در رابطه با اینکه برادرم چند روز در هفته خونه خانمش بره و شب هم بماند(خانه اونها فقط یک اتاق و یک پذیرایی دارد)و یا اینکه خانمش به همین صورت خانه ما رفت و آمد کنه چیه؟اصولا نظر اسلام در باره رفت و آمد نامزد ها در خانه یکدیگر چیست؟آیا محدودیت قائل میشه؟(خواهر های خانمش تازگی ها زیاد با او شوخی میکنند و این کار پدر و مادرم را نگران کرده)


پاسخ:

به این مساله هم ،مثل خیلی از مسایل دیگر می توان دو نوع نگاه داشت

-نگاه از منظر فقهی
معناي نامزدي امروزه دو معنا دارد :
1- اگربا هم محرم نيستند وعقد نخواندند واين ارتباطها حرام است.
2-اگر با هم عقد خواندند اين ارتباطها وحضور در خانه همديگر اصلش اشكالي نداردولي در صورتي كه مفسده يا احتمال مفسده باشد حرام است ونبايد حضور شان در خانه همديگر موجب گناه براي ديگران باشد.در غير اينصورت اين ارتباطهارا به حداقل برسانند تا زمينه گناه براي ديگران فراهم نشود.

شوخی با نا محرم:

1-اگر به قصد منفی باشد

2-یا احتمال (خوف)به مفسده افتادن باشد حرام است.
حرام است.

منبع العروة الوثقي ج/2(النكاح) م/31و39

نگاه از منظر اخلاقی

شاید رفت و امد دو جوان و دو نامزد به خانه همدیگر و خلوت کردن در اتاقی، ان هم پیش چشم چند جوان دیگر از منظر فقهی مشکلی نداشته باشد و شرعا اشکال نداشته باشد ولی این مساله از منظر اخلاقی عمل درستی نیست .
البته این مساله بسته به اخلاق خانواده ها و فرهنگ طرفین بر می گردد وبخش از این مساله به اخلاق ودرک و فهم دو جوان بستگی دارد.جوانهای نامزد که درک و فهم دارند و می دانند که جوان مجرد هم قوه تخیل دارد و جوان مجرد هم برخی چیزها را می فهمدو جوان مجرد هم در معرض خطر است اندکی در رفتارهای خود در مقابل مجردها دقت بیشتری می کنند و باعث و بانی به خطر افتاده دیگر جوانان نمی شوند.جوان های نامزد باید از شوخی های بی جا و گفتگوهای بی مورد و .......مقابل جوانان مجرد خانوادها شدیدا پرهیز نمایند که خطرات احتمالی زیادی برای جوانان دارد.

موضوع قفل شده است