حد غیرت

تب‌های اولیه

23 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حد غیرت

سلام

حد غیرت چیه؟

چه کسانی حق دارند در برابر یک زن غیرت بورزن؟ همه محارم زن؟
چجوری میتونن این غیرت رو عملی کنن؟ یعنی باید چه اقداماتی انجام بدن؟ کتک بزنن؟( مگه تو قرآن نیومده که فقط زن ناشزه رو میشه ضرب ! کرد و دیگه نباید برای چیزای دیگه به زنها ظلم روا کنن؟)
در چه مواقعی میتونن غیرت بورزن؟
اگه مثلا از کسی خوششون نیاد و بیخودی به خاطرش از رفت و آمد خانومها جلوگیری کنن هم میشه غیرت؟
سوال دیگه: آیا زنی میتونه درمقابل غیرت نداشتن همسرش شکایت کنه؟ یعنی میتونه بگه که من میخوام مثلا شوهرم به فلان کسی که به من تعرض کرد واکنش نشون بده؟ یعنی مردا در مقابل زن مسئولن که غیرت داشته باشن؟


پاسخگو: کارشناس محترم

هیچ کارشناسی نیست جواب بده؟
:Ghamgin:

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز :Gol:

با توجه به مشغلۀ کارشناسان محترم گاهی اوقات ممکن است پاسخ به یک سؤال حتی دو روز طول بکشد (که کاملاً طبیعی است). به همین دلیل بهتر است صبور باشیم.

با تشکر فراوان :hamdel:
یا حق

هرکس غیرت را طوری تعریف می کند!

دریک خانواده دست دادن فامیل ها و طرز لباس پوشیدن جلوی آنها فرقی ندارد!

و در یک خانواده خیلی سفت و سخت است !

منتقد;103770 نوشت:
حد غیرت چیه؟

با سلام

غیرت در لغت، به معناى نفرت انسان از مشارکت دیگران در امور مورد علاقه اش است. (1)
به عبارت دیگر، غیرت به معناى دفاع از چیزى محبوب در برابر هرگونه دستبرد و تجاوز است. سرچشمه این واکنش انسان، ممکن است حمیّت، تعصّب و تغیّر باشد.

در تعریف اصطلاحى غیرت، اختلاف چندانى بین نخبگان علم اخلاق وجود ندارد. آنچه در زیر مى آید، برخى از همین تعاریف عالمان علم اخلاق است:

ملا احمد نراقى مى گوید: «غیرت از شرایف ملکات و فضایل صفاتى است که آدمى نگاهبانى کند دین خود را و عِرْض خود و اولاد و اموال خود را، و از براى محافظت و نگاهبانى هریک، طریقه اى است که صاحب غیرت و حمیّت، از آن تجاوز نمى کند».(2)

علامه طباطبایى در تفسیر المیزان گفته است: «غیرت عبارت است از دگرگونى انسان از حالت عادى و اعتدال؛ به طورى که انسان را براى دفاع و انتقام از کسى که به یکى از مقدّساتش ـ اعم از دین، ناموس و یا جاه و امثال آن ـ تجاوز کرده، از جاى خود مى کند.

این صفت غریزى، صفتى است که هیچ انسانى به طور کلّى از آن بى بهره نیست. پس غیرت یکى از فطریات آدمى است و اسلام هم دینى است که بر اساس فطرت تشریع شده و آن امور فطرى را تعدیل مى کند.

آن تعدادش را که در حیات بشر لازم و ضرورى است، معتبر و واجب مى سازد و آنچه غیر ضرورى است، حذف نموده، از اعتبار مى اندازد».(3)

آن عالم وارسته در جاى دیگر مى نویسد: «اولاً، اسلام مسئله غیرت و تعصّب را باطل معرفى نکرده، بلکه اصل آن را حفظ نموده؛ زیرا غیرت ریشه در فطرت انسان دارد و اسلام هم دین فطرت است؛ ولى در جزئیات آن، دخالت کرده و فرموده است: آن قدر از غیرت و تعصّب که مطابق با فطرت است، حقّ، و شاخ و برگى که اقوام به آن داده اند، باطل است.

ثانیاً، همین ودیعه فطرى - یعنى غیرت - را از هر سویى به سوى خداى متعال برگردانیده و سپس موارد بسیارى را در یک قالب که همان توحید مى باشد، ریخته است.

به عبارت واضح تر، هرجا که تعصّب ورزیدن خداپسندانه باشد، باید تعصّب ورزید و هرجا که موجب خشنودى خدا نباشد، نباید غیرت ورزید».(4)

ادامه دارد....

پي نوشت:

1. اَلْغَیْرَةُ نَفْرَةٌ طَبِیعِیَّةٌ تَکُونُ عَنْ بُخْلِ مُشارِکَةِ الْغَیْرِ فِى أَمْرٍ مَحْبُوبٍ لَهُ (ر.ک: مجمع البحرین، ج 3، ص 432).
2. معراج السعاده، ص 164.
3. تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، ج 4، ص 280.
4. همان، ص 674 (با اندکى تغییر).

شهید مطهرى در توضیح سخن على(ع) که فرمود: «انسان شریف و غیور، هرگز زنا نمى کند»،(1) مى نویسد:

«غیرت یک شرافت انسانى و یک حساسیت انسانى نسبت به پاکى و طهارت جامعه است».(2)

وى در جاى دیگر در پاسخ به اعتراض کنندگان به غیرت مى نویسد:
«پیشنهاد اینکه انسان به عنوان مبارزه با خودخواهى، غیرت را کنار بگذارد، درست مثل این است که پیشنهاد شود غریزه علاقه به فرزند - به طور کلّى مطلق حسّ ترحم و عاطفه انسانى - را به عنوان اینکه یک میل انسانى است

ریشه کن نماییم؛ در صورتى که این [غیرت ]یک میل نفسانى در درجات پایین حیوانى نیست؛ بلکه یک احساس عالى بشرى است».(3)

از آنچه گذشت، به دست مى آید که غیرت به معناى نگاه مسئولانه و نگهبانى آگاهانه از حریم دین، خانواده، قانون و کشور است.


ادامه دارد....

پي نوشت:

1. ما زَنى غیورٌ قطُّ (ر.ک: غررالحکم و دررالکلم، ص 259، ح 5534؛ مستدرک الوسائل، ج 14،ص 331).
2. مسئله حجاب، ص 64.
3. همان، ص 62.

اقسام غيرت

غیرت ناموسى

یکى از مهم ترین وظایف انسان هاى غیرتمند، محافظت و مراقبت از ناموس و حریم خانواده است.

به عبارت دیگر، یکى از مهم ترین چیزهایى که منجر به تباهى و آسیب دیدن ناموس افراد مى شود، حضور نابجاى زنان و دختران در کوچه ها و خیابان هاست.



هرچند امروزه این پدیده، «تساوى حقوق زن و مرد» نامیده مى شود و مخالفت با آن جرم است، اما این حقیقتى انکارناپذیر است

که حضور غیر ضرورى زنان و دختران، آن هم با پوشش نامناسب، در انظار عمومى، سبب گمراهى و انحراف خود و دیگران، و در نتیجه موجب عذاب اخروى مى شود.

به عبارت دیگر، هر گام آنان همانند تیر سهمگین و زهرآلودى است که بر قلب افراد جامعه نشانه مى رود.


ادامه دارد.....

نقل قول:
ادامه دارد.....

پس کو؟
چشمم خشک شد

زمان ثبت آخرین پیام=

نقل قول:
یک هفته پیش

حیا و عفت چیستند؟
http://www.askdin.com/showthread.php?t=4413&page=3
:Sokhan:
زمان ثبت آخرین پیام=
نقل قول:
3 هفته پیش

:vamonde::vamonde::khab::Khab:
:god:

چقدر شما اسپم میزند!

غیرت و تعصّب دینى

در جمله اى کوتاه، غیرت و تعصّب دینى به این معنا است که انسان، دین و دیانت را به عنوان چیزى محبوب و مورد علاقه خود به حساب آورد و آن گاه از حریم آن دفاع کند و در مقابل حرمت شکنان و متجاوزانِ به آن بایستد.

به عبارت دیگر، تا غیرت دینى نباشد، نه امر به معروف و نهى از منکر معنا مى یابد و نه دفاع از دین، حفظ حدود الهى، محافظت از حلال، دورى از حرام، مبارزه با گناه و بدعت و... مفهوم پیدا مى کنند.


با توجه به این نکته اساسى است که امیرمؤمنان(ع) فرمود:

آن گاه که حادثه اى پیش آمد، اموالتان را سپر جانتان قرار دهید و در حفظ آن بکوشید؛ اما اگر حادثه اى پیش آمد که دینتان در معرض خطر قرار گرفت، جانتان را فداى دینتان سازید؛ زیرا کسى که دینش از بین برود، نابود است. و غارت زده کسى است که دینش به غارت برود(1)

و نیز آن امام همام، رسول خدا(ص) را به عنوان الگوى «غیرت دینى معرفى نموده، مى فرماید:
پیامبراکرم (ص) چنان بود که هیچ گاه براى امور دنیایى خشم نمى کرد، اما اگر براى حقّ خشم مى کرد، کسى او را نمى شناخت و چیزى او را آرام نمى کرد(2).

نیز آن حضرت بعد از نکوهش و باطل دانستن تعصّبات ضدّ ارزشى، تنها تعصّب دینى را مى ستاید:
اگر از تعصّب ورزیدن ناگزیرید، پس در یارى کردن حق و دادخواهى از ستمدیده، تعصّب ورزید(3)

نیز آن حضرت، ارزش و جایگاه غیرت دینى را از زبان رسول خدا(ص) این گونه بیان مى کرد: رسول خدا(ص) ما را مأمور ساخت که با روى گرفته و خشمگین با اهل معصیت برخورد کنیم(4).

اکنون که غیرت و تعصّب دینى؛ یعنى سکوت نکردن در مقابل گناهان، این همه ارزش دارد، پس زیبنده است که در برابر ارتکاب گناهان سکوت نکنیم؛
زیرا «مقتضاى غیرت دینى است که در حفظ آن از بدعت هاى بدعتگزاران و ادّعاى باطل کنندگان آن بکوشیم و کسانى را که از دین برگردند (مرتدّین)، قصاص کنیم و اهانت و سبک شمردن دین و شبهات منکران را دفع و ردّ نماییم

و در ترویج و نشر احکام دین تلاش کنیم و در بیان حلال و حرام دین سعى بلیغ نموده، در امر به معروف و نهى از منکر مسامحه نکنیم».(5)

پی نوشت:
1- اصول کافى، ج 2، ص 216.
2-المحجةالبیضاء، ج 5، ص 303.

3-غررالحکم و دررالکلم، ص 69، ح 981.
4-اصول کافى، ج 5، ص 59، ح 10؛ وسائل الشیعه، ج 16، ص 144، ح 21194.
5-علم اخلاق اسلامى، ج 1، ص 325.



[=arial][=&quot]غیرت منفى و زیانبار[/][/]

[=arial][=&quot]مى توان غیرت را به دو بخش مثبت و منفى نیز تقسیم کرد. [/][/][=arial][=&quot]
[/]
[/]
[=arial][=&quot]غیرت مثبت، یعنى استفاده و بهره بردارى صحیح از این صفت ارزشمند؛[/][/]
[=arial][=&quot] اما غیرت منفى، آن است که انسان غیرتش را در جاهایى که نیاز نیست، به کار گیرد؛ مثلاً شخصى زن و فرزندش را به سبب سوءظن و بدگمانى تحت فشار قرار دهد و این عمل خود را غیرت بنامد[/][=&quot]. [/][/]

[=arial][=&quot]نباید از یاد برد که افراط و تفریط در هرکارى، ناپسند و ناکارآمد است و چه بسا نتیجه معکوس در پى داشته باشد.
[/]
[/]
[=arial][=&quot]از این رو، برخى از روایات، حسّاسیت، سوءظن و غیرت بیجا را محکوم و ناپسند دانسته اند که از جمله مى توان به روایات زیر اشاره داشت[/][/]

[=arial][=&quot]پیامبر بزرگوار اسلام فرمود: غیرتى وجود دارد که خدا دوست دارد، و غیرتى نیز هست که دوست ندارد. غیرتى که خدا آن را دوست دارد، غیرت در ریبه و شک است؛ و غیرتى که دوست ندارد، غیرت نشان دادن در جایى است که ریبه و شک وجود نداشته باشد (1)[/][=&quot]
[/]
[/]


[=arial][=&quot]پی نوشت:[/][/]
1-کنزالعمّال، ج 3، ص 385، ح 7067.
[=arial][=&quot]
[/]
[/]


[=arial][=&quot]نتیجه رواج بى غیرتى
[/]
[/]

[=arial][=&quot][/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]غیرت، حکم سیستم دفاعى بدن را دارد که هرگاه به عللى از بین برود، دین و دیانت با تمام ارزش هایش آسیب جدّى مى بیند؛[/][/]
[=arial][=&quot] زیرا بى غیرتى و بى تفاوتى در برابر بدعتگزاران و کسانى که در صدد مخدوش ساختن فرهنگ دینى هستند، زمینه جرئت و جسارت به گناه را بیشتر مى کند و موجب زدودن ارزش ها در سطح جامعه مى شود.
[/]
[/]
[=arial][=&quot]
[/]
[/]
[=arial][=&quot]امام صادق(ع) از پیامبر خاتم (ص) نقل مى کند که آن حضرت خطاب به مردم فرمود[/][=&quot]: [/][/]

[=arial][=&quot][/][=&quot]چه مى کنید زمانى که زنانتان فاسد و جوانانتان فاسق گردند و شما امر به معروف و نهى از منکر را ترک کرده باشید؟[/][/]

[=arial][=&quot][/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]سؤال شد: یا رسول اللّه! آیا چنین چیزى خواهد شد؟[/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]فرمود: «آرى، بلکه بدتر نیز خواهد شد.[/][/]
[=arial][=&quot] سپس فرمود: «چه خواهید کرد آن گاه که امر به منکر کنید و نهى از معروف؟»[/][/]
[=arial][=&quot] سؤال شد: آیا چنین چیزى خواهد شد؟[/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]فرمود: «بله، بدتر از آن هم خواهد شد».[/][/]
[=arial][=&quot] و سپس پرسید: «چه مى کنید آن گاه که معروف را منکر و منکر را معروف بدانید؟(1)[/][/]

[=arial][=&quot][/][=&quot][/][/]

[=arial][=&quot]ناگفته پیداست که متأسفانه، امروز به سبب رواج بى تفاوتى ها و بى غیرتى ها، برخى از ارزش ها وارونه شده اند.[/][/]
[=arial][=&quot] حجاب و عفاف از هر سو، مورد هجوم قرار مى گیرد و غیرت و تعصّب دینى و ناموسى، خشونت و بربریت محسوب مى شود.[/][/]
[=arial][=&quot] بسیارى از فسادها و گناهان، رونق یافته اند و آشکارا انجام مى شوند. نه تنها برخى افراد از رونق و گرمى بازار گناهان
[/]
[/]
[=arial][=&quot]ناراحت نمى شوند، که بسیارى از فاسدان و بدعتگزاران، تشویق و ترغیب نیز مى شوند[/][=&quot]![/][/]

[=arial][=&quot][/][/]
[=arial][=&quot]پی نوشت:[/][/]
[=arial][=&quot]1- بحارالانوار، ج 97، ص 74، ح 14.[/][/]

[="Teal"]سلام :Gol:[/]

طاها;112691 نوشت:
به عبارت دیگر، تا غیرت دینى نباشد، نه امر به معروف و نهى از منکر معنا مى یابد و نه دفاع از دین، حفظ حدود الهى، محافظت از حلال، دورى از حرام، مبارزه با گناه و بدعت و... مفهوم پیدا مى کنند.

طاها;112691 نوشت:
اکنون که غیرت و تعصّب دینى؛ یعنى سکوت نکردن در مقابل گناهان، این همه ارزش دارد، پس زیبنده است که در برابر ارتکاب گناهان سکوت نکنیم؛

[="MediumTurquoise"]كارشناس بزرگوار از مطالب مفيدتون تشكر ميكنم :Gol:[/]

[="Teal"]سوالي با خوندن قسمت هايي از نوشته هاتون برام ايجاد شد اينكه :

آيا غيرت نشان دادن و سخت گيري و منع زن از انجام مكروهات (نه كارهاي حرام ) غيرت ممدوح است ؟ و سخت گيري در اون از نظر اخلاقي جايز است ؟

مثلا خنده در مقابل نامحرم به نحوي كه حرام نباشد آيا در اين موارد هم غيرت نشان دادن و [[="DarkGreen"]B]نهي مكرر [/]مرد امر ممدوحيه ؟[/B][/]

طاها;112701 نوشت:
حجاب و عفاف از هر سو، مورد هجوم قرار مى گیرد و غیرت و تعصّب دینى و ناموسى، خشونت و بربریت محسوب مى شود. بسیارى از فسادها و گناهان، رونق یافته اند و آشکارا انجام مى شوند


سلام

ولی هنوز روستا و شهرهای کوچیک این طوری نیست !

من تو یک ماه که روستا بودم ! دختر بدون چادری ندیدم !!!!!

مرد و زناش ماشالله غیرتی و با تعصب . فقط درشهر های بزرگ اینطوری است جناب طاها گرامی :Gol:



یاعلی

شقايق;137766 نوشت:
آيا غيرت نشان دادن و سخت گيري و منع زن از انجام مكروهات (نه كارهاي حرام ) غيرت ممدوح است ؟ و سخت گيري در اون از نظر اخلاقي جايز است ؟


با سلام

خدمت سرکار شقایق بزرگوار

خودتان خوب تقسیم بندی کردید و این نشان از درک بالای مفاهیم دینی از طرف شماست
احکام و اخلاق

احکام که واجبات دین است و حتی شوهر هم حق ندارد انسان را از انها منع یا برخلاف انها ترغیب کند
و ان موارد احکام دین و دستورات الهی است

ولی اخلاق، که فضایل انسانی است و هر انسان بسته به فضایل اخلاقی ملکه های نفسانی خود ان را در خود تقویت یا تضعیف می کند

انسانها وقتی بنیاد خانواده را تشکیل می دهند و زن وشوهر می شوند دوست ندارند این حریم شخصی از طرف افراد دیگری شکسته شود و یا انسانهای دیگری وارد ان حریم شوند
ولذا هم خانم و هم اقا نسبت به همدیگر غیرت نشان می دهند

خانم دوست ندارد اقایش با نامحرم ها دم بگیرد و حتی صحبت صمیمی داشته باشد و از طرفی اقا هم دوست ندارد این حریم خانواده حتی ترک هم بدارد و ان ترک شاید خنده های بلند خانم اش باشد

بنده با تعصب های بی جا و اذیت های بی مورد برخی مردان که موجبات سلب ارامش زنان می شود مخالف ام و این تندروی ها را حتی دین مان هم اجازه نداده است

بنده موردی را سراغ دارم -- ببخشید از اداء این کلمات--که اقا اجازه نمی داد خانم در حمام تنها باشد و می گفت باید با لباس دوش بگیری چون ماهوارها فیلم برداری می کنند و این واقعا شده است و در نهایت منجر به طلاق خانم از اقا شد
و یا حتی اجازه نمی داد که خانم در تلویزیون بازیگران مرد را تماشا کند و...............

خب این سخت گیری های بی مورد مضر به حال خانواده است و حتما هم نتیجه ای جزء به هم زدن بنیاد خانواده ندارد

ولی این روابط اگر تحت کنترل دین باشد و کمی سخت گیری ان هم به خاطر برخی رعایت ها باشد به نظر بی اشکال است

ادامه دارد......

و اما در مورد اخلاق:

ببینید سرکار شقایق

برخی موضوعات اخلاقی باید ملکه نفسانی انسان باشد یعنی خانم خانواده باید خودش به معارف دین معتقد باشد و حجاب خود را حفظ کند و روابط خود با نامحرم را کنترل کندو..........

به این اصول پایبند باشد و اقای خانواده به این اصل خانم اطمینان داشته باشد و خانم هم از این اعتماد و اطمینان سوء استفاده نکند
دراین صورت است که سوء تفاهم هم به راحتی قابل حل است

ولی اگر خانم به اقا و برعکس اعتماد نداشته باشند هر برخورد و رفتاری حرف و حدیث به دنبال خواهد داشت و موجت بروز مشکلات فراوان خواهد شد

الغرض که:
اگر اصول اخلاقی در خانم و اقا ملکه باشد و طرفین به همدیگر اعتقاد و اعتماد داشته باشند این مسایل به راحتی قابل حل خواهند بود
نه گیر دادن های بی خود و بی جهت خواهد بود و نه خانم از کرده خود مضطرب که الان اقا ناراحت می شود و نه اقا از برخورد خود مضطرب خواهد بود

باز اگر مطلبی بود بفرمایید

madanchi11;138597 نوشت:
ولی هنوز روستا و شهرهای کوچیک این طوری نیست ! من تو یک ماه که روستا بودم ! دختر بدون چادری ندیدم !!!!! مرد و زناش ماشالله غیرتی و با تعصب . فقط درشهر های بزرگ اینطوری است جناب طاها گرامی


با سلام

معدنچی عزیز

این مطالب کلیت داشت ولی عمومیت نداشت

این که عفاف و حجاب مورد هجمه قرار می گیرد درست است و مورد تصدیق همه
ولی فساد و بی حجابی شاید در برخی مناطق کمتر است

[="Teal"]سلام بر شما :Gol:[/]

ممنونم بابت توضيحاتتون :Gol:

طاها;142879 نوشت:
ولی اخلاق، که فضایل انسانی است و هر انسان بسته به فضایل اخلاقی ملکه های نفسانی خود ان را در خود تقویت یا تضعیف می کند

كاملا درسته ولي مساله اينه كه توان انسان ها با هم متفاوته .

[="Teal"] گاهي انساني از حرام و حلال فراتر ميره و سعي ميكنه تمام اصول اخلاقي و حتي مستحبات و مكروهاتو رعايت كنه (يعني با رضايت قلبي فرد ميخواد حتي آزادي هاييو كه در دين وجود داره ولي گفته شده بهتره انجام نشه (مكروهات ) اونارو هم ترك كنه )[/]

كاملا مشخصه كه پسنديست و البته ترغيب و تشويق(نه سخت گيري ) فردي كه شريك زندگي آدمه به بالاتر رفتن از درجه رعايت حلال و حرام و ترك مكروهات پسنديدست .

طاها;142879 نوشت:
بنده با تعصب های بی جا و اذیت های بی مورد برخی مردان که موجبات سلب ارامش زنان می شود مخالف ام و این تندروی ها را حتی دین مان هم اجازه نداده است

بنده موردی را سراغ دارم -- ببخشید از اداء این کلمات--که اقا اجازه نمی داد خانم در حمام تنها باشد و می گفت باید با لباس دوش بگیری چون ماهوارها فیلم برداری می کنند و این واقعا شده است و در نهایت منجر به طلاق خانم از اقا شد
و یا حتی اجازه نمی داد که خانم در تلویزیون بازیگران مرد را تماشا کند و...............

[="Teal"](مرداني كه به دليل بيماري هايي چون شكاك بودن يا فهم نادرست دين و .. دچار رفتارهاي غير عادي يا غيرت هاي بسيار زياد ميشن _مثل نمونه اي كه عنوان كرديد _ حكم رفتارهاشون همونطور كه شما فرموديد كاملا مشخصه و رفتارشون كاملا اشتباهه

سوال من در رابطه با مرداني بود كه از نظر رواني سالمن و مقيد ولي درجه ايمانيشون با همسرشون متفاوته و به همين دليل گاها رفتارهاييو تقاضا ميكنن كه از ازادي هاي زن بيشتر از اون چيزي كه شرع خواسته كم ميكنه )[/]

طاها;142879 نوشت:
ولی این روابط اگر تحت کنترل دین باشد و کمی سخت گیری ان هم به خاطر برخی رعایت ها باشد به نظر بی اشکال است

اختلاف ها اغلب سر اين مسالست

[="Teal"]وجود دارن زن و شوهراني كه هر دو مقيد به دين هستن و حلال و حرام . [/]

خانم اعتقاد داره مكروهاتي كه در دين بيان شده جزء آزادي هايي هست كه بهش داده شده (درسته انجام ندادن اون بهتره ولي بالاخره آزادي در انجامش هم داده شده ) پس اگر با رضايت زن نباشه سخت گري مرد در اون زمينه ميشه به نوعي افراط در دين و يه نوع ظلم به دليل گرفتن آزادي زن به همين دليل معتقدن چنين غيرتي مورد پسند خدا نيست )

[="Teal"]من شخصا خيلي فكر كردم ولي به جواب نرسيدم كه آيا واقعا خداوند دوست داره مردي به همسرش سخت گيري كنه براي رسيدن به درجات معنوي بالاتر و ترك مكروهات يا نه ؟ (چون اين سخت گيري در مورد افراد مختلف نتايج مختلفي داره )[/]

طاها;142880 نوشت:
برخی موضوعات اخلاقی باید ملکه نفسانی انسان باشد

در ترك مكروهات سخت گيري و اجبار اغلب نتيجه ي خوبي نداره چون ظرفيت هاي انسان ها متفاوته و رعايت اونها هم اغلب با دروني شدنش براي همسر همراه نيست .
 

سلام به همه دوستان
[=arial]امام علی (ع) :
ای اهل عراق !شنیده ام که زن های شما در راه رفتن با مردها برخورد پیدا می کنند.آیا خجالت نمی کشید؟خدا بی غیرتان را لعنت کند.


وسائل الشیعه ، ج20،ص 235

لطفا به این تاپیک هم سر بزنید
http://www.askdin.com/showthread.php?t=1487&p=158497

[="YellowGreen"]سلام به همه دوستان :Gol:[/]

شقايق;142907 نوشت:
گاهي انساني از حرام و حلال فراتر ميره و سعي ميكنه تمام اصول اخلاقي و حتي مستحبات و مكروهاتو رعايت كنه (يعني با رضايت قلبي فرد ميخواد حتي آزادي هاييو كه در دين وجود داره ولي گفته شده بهتره انجام نشه (مكروهات ) اونارو هم ترك كنه )

كاملا مشخصه كه پسنديست و البته ترغيب و تشويق(نه سخت گيري ) فردي كه شريك زندگي آدمه به بالاتر رفتن از درجه رعايت حلال و حرام و ترك مكروهات پسنديدست .

شقايق;142907 نوشت:
خانم اعتقاد داره مكروهاتي كه در دين بيان شده جزء آزادي هايي هست كه بهش داده شده (درسته انجام ندادن اون بهتره ولي بالاخره آزادي در انجامش هم داده شده ) پس اگر با رضايت زن نباشه سخت گري مرد در اون زمينه ميشه به نوعي افراط در دين و يه نوع ظلم به دليل گرفتن آزادي زن به همين دليل معتقدن چنين غيرتي مورد پسند خدا نيست )

من شخصا خيلي فكر كردم ولي به جواب نرسيدم كه[="Black"] آيا واقعا خداوند دوست داره مردي به همسرش سخت گيري كنه براي رسيدن به درجات معنوي بالاتر و ترك مكروهات يا نه ؟ (چون اين سخت گيري در مورد افراد مختلف نتايج مختلفي داره )[/]

[="Green"] یک سال از ارسال این پست میگذره ! ممنون میشم کارشناسان راجع به این مطالب توضیحاتی بدن :Gol:[/]

[="YellowGreen"]التماس دعا :Sham:[/]

به نظرم از عوامل زیاد شدن فساد همین الان در جامعه بی غیرت شدن اقایون است. ضمن این که شاید پوشش بین خانواده های مختلف حدود مختلفی داشته باشه ولی داشتن ظاهر عفیفانه و باطن عفیفانه چیزی نیست که بین افراد متفاوت معنی بشه.

[="Tahoma"][="Navy"]

بي نام;265397 نوشت:
سلام به همه دوستان :gol:

یک سال از ارسال این پست میگذره ! ممنون میشم کارشناسان راجع به این مطالب توضیحاتی بدن :gol:

التماس دعا :sham:


باسلام و عرض ادب
از جهت شرعی زن در 4جا واجب است که از شوهرش اطاعت کند
الف - عدم خروج از منزل مگر به اذن شوهر
ب - عدم جواز صدقه دادن ، نذر كردن و يا قسم خوردن مگر به اذن شوهر.
ج - تمكين به شوهر در هر زمانى كه مرد بخواهد.
د- پاك كردن خود از هر چيزى كه باعث دور كردن شوهر از تمتعات جنسى است .
ه - رعايت نظافت و آرايش كردن در صورتى كه شوهر آن را طلب كند.(
امام خمینی تـحـريـر الوسـيـله ، كـتـاب نـكـاح ، فـصـل فـى النـشـوز، قبل از مساءله 1 و توضيح المسائل ، مساءله 2412.)
سایر امور، زن و مرد مانند هم هستند یعنی هیچ کدام به عنوان یک مومن، جزء در موارد امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه هر مومنی نسبت به مومن دیگر است، نمی توانند به همدیگر امر و نهی کنند حتی در مستحبات و مکروهات. مگر این که با هم توافق کرده باشند.[/]

موضوع قفل شده است