جمع بندی چرا تعدد زوجات برای زن ممنوع است؟

تب‌های اولیه

35 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا تعدد زوجات برای زن ممنوع است؟

تعدد زوجات
چرا اسلام تعدد زوجات برای مرد را آزاد گذاشته ولی به زن اجازه نداده.

در دنياي حيوانات هم حتي حتي يک جنس ماده فقط يک جفت داره

samandr;53091 نوشت:
تعدد زوجات
چرا اسلام تعدد زوجات برای مرد را آزاد گذاشته ولی به زن اجازه نداده.

با سلام و تشکر از سؤال خوبتان:Gol:

در پاسخ به این سؤال گفتنی است؛ بعضی ها اسلام را متهم می کنند که اصل مساوات بین زن و مرد را در موضوع تعدد همسران رعایت نکرده است زیرا بر اساس این حکم به مردان چنین حقی داده شده است اما زنان چنین حقی ندارند.

مسلماً وضع قوانین تابع سلائق و علاقه های افراد نیست بلکه تابع مصالح و مفاسدی است که در اثر آن خداوند جهت وصول بندگان به کمال این قوانین را وضع می نماید که بعضاً این مصالح و مفاسدی برای بشر قابل درک نبوده ولی در بعضی موارد هم بعضی از حکمتهای این قوانین را درک می نماید با توجه به این نکته به مسئله چند همسری که می رسیم و واقعیت را در نظرمی گیریم نکاتی چند بر ما روشن می شود:

1. با مطالعه بعد جنسی که حیاتی ترین بعد اگرنگوئیم تنهاترین بعد، رابطه زناشویی است، درمی یابیم که مرد، گاه با یک زن به بسندگی جنسی نمی رسد و این را تاریخ مردان ثابت می کند چه بسا مردانی که در عین داشتن یک رابطه زناشوئی روابط جنسی متعدد دیگر هم داشته اند، از این رو در طول تاریخ، زنا همدوش روابط زناشویی وجود داشته است و حتی امروزه که جهان غرب که تک همسری را ترویج می کنند فی الواقع روابط غیر مجاز و خارج از حوزه روابط مشروع را به صورت قانونی و غیر قانونی ترویج می نمایند. حتی برخی از قوانین غربی، به روابط غیرقانونی (همجنس بازی) جنبه ای قانونی داده است به نظر شما معنای این کار چیست؟ چیزی غیر از تعدد و تنوع جنسی که تاریخ انسان شاهد آن بوده را می فهماند.

2. انگیزش مرد سریع تر از زن است و در بیشتر موارد نیاز جنسی مرد شدید تر به گونه ای که یک زن نیازش را برآورده نمی کند و این خلأ به گونه ای بایستی پر شود هر چند اکثریت را شامل نمی شود که مسأله چند همسری راه حل خوبی برای این مسأله است.

3. تاریخ انسان از بدو خلقت تاکنون شاهد جنگهای خانمانسوز و بسیار خونینی بوده است که در تمام آنها مردان هیزم آتش این جنگها بوده اند و زنان مشارکت بسیار کمی در جنگها داشته اند و کمتر مورد کشتار و نابودی قرار گرفته اند و این عملاً موجب عدم توازن جمعیت بین زنان و مردان می شود و به نظر می رسد محروم کردن آن عده زنان اضافی از رابطه جنسی و یا وادار کردن آنها به انحرافات جنسی نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد که باعث پیچیدگی بیشتر آن خواهد شد. خوب طبیعتاً ازدواج دوم و... هر چند نکات منفی نیز دارد ولی از این جهت بسیار مثبت است.

و اگر پرسیده شود چند همسری چرا فقط برای مردان و نه برای زنان؟ گفته می شود بررسی و مطالعه تاریخ نشانگر عدم تعدد خواهی زن است مگر زنی که گناه پیشه است. درباره چنین زنی هم، بیش از نیاز جنسی، شرایط و نیاز اقتصادی است که او را وادار به این کار می کند تاریخ زن، یک تاریخ تک رابطه ای است، طبیعت زن خواهان رابطه منفرد است و نه رابطه متعدد. زن نمی تواند وجودش را بین دو مرد تقسیم کند. او می خواهد همه وجودش را به یک مرد بسپارد، وانگهی مشکلاتی که باعث می شود مرد چند همسری شود اصلاً در زن وجود ندارد، زن عموماً در انگیزش و هیجان جنسی کندتر است و غالباً یک مرد برای برآورده کردن نیاز جنسی یک زن کافی است مگر در شرایط خاص، غالب مشکلات خانوادگی هم به سبب ارضا نشدن مرد در نتیجه کندی و کم تحرکی زن است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اسلام مصلحت نظام خانواده را در پدر محوری می داند، با توجه به این که خانواده نیازمند سرپرست و مسؤول است و مرد قدرت بیشتری برای تحمل مسؤولیت دارد علاوه بر جنبه طبیعی از نظر اجتماعی نیز پذیرفته شده است و در این مسأله قدرت و توانائی جسمی فقط ملاک نیست بلکه محدودیت زن به لحاظ جنسی بارداری شیر دهی و... موجب عدم آزادی در انجام بعض امور و قبول چنین مسؤولیتی می شود.

نظام خانوادگی پدر محور با چند همسری زنان سازگار نیست زیرا در این صورت نسب فرزندان تباه می شود و حتی در غرب هم این پذیرفته شده از این روست که زن بعد از ازدواج نام خانوادگی شوهر را می گیرد و فرزندان هم همین طور. پس نظام خانوادگی جهان، نظام پدر محوری است و اساساً مدیریت خانوادگی مرد با مدیریت خانوادگی زن متفاوت و این امر تأثیر خود در تربیت فرزندان بسیار متجلی خواهد کرد.

تصور کنید که در خانه ای یک زن همسر چند مرد است! وضع به چه شکلی درخواهد آمد. آرامش و راحتی چگونه خواهد بود و بقیه مسائل را خود تصور کنید.

به هرحال درست است که در خانواده چند زنی هم مشکلات متعددی وجود دارد ولی آن کجا و خانواده چند مردی.

نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتابهای نظام حقوق زن در اسلام نوشته شهید مطهری و فروغ ابدیت ج 1 و زندگانی حضرت محمد(ص) نوشتة رسول محلاتی در بحث تعدد زوجات در اسلام مراجعه نمائید، بنقل از حوزه نت.

موفق باشید ...:Gol:

سلام و درود:Gol:

در آیات ابتدائی سوره ی نساء هم اشاره ای به این موضوع شده است.

آدرس دقیقش خاطرم نیست ولی بین آیات 1 تا 34 است!

یا علی

يك نكته ديگه هم هست كه اين خانم اگه باردار بشه نمي دونه بچه كدوم همسرش هست :Gig:

samandr;53091 نوشت:
تعدد زوجات چرا اسلام تعدد زوجات برای مرد را آزاد گذاشته ولی به زن اجازه نداده.


با سلام

و تشكر از مطالب سودمند استاد صديق عزيز

بزرگوار اين مساله به اصل خلقت هم بر مي گردد و به نوع خلقت انسان

بالاخره زماني كه دو انسان كاملا متفاوت از هم خلق مي شود و بشر خلقت دو نوع متفاوت انسان را قبول مي كند و قبول مي كند كه اين دو جفت بدون هم ناقص اند و در كنار هم ارامنش روحي و جنسي و ........... مي رسند و در كنار هم به كمال مي رسند

بايد طرز روابط و خواسته هاي دروني و رفتار و سيستم جسماني و مديريت خانواده و..........هزاران مساله را هم كه در ادامه اين روند است را هم قبول كنند

نوع خلقت زن به گونه اي است كه نسبت به جفت خود حس تملك دارد و اين مطلب ناشي از نوع خلقت انسان ماده است
زن نسبت به مرد خود نوعي احساس تملك و صاحبي دارد و نمي تواند مرد خود را در اختيار ديگري هم ببيند

و از طرفي همين جنس ماده خواستار اين است كه جنس نري تملكي نسبت به او داشته باشد.

زن دوست دارد كه صاحب اختياري داشته باشد و مردي باشد كه نگهبان و نگهدار او باشد ؛ براورد كنند نيازهاي او باشد ، از او مراقبت كند

ولي برعكس جنس نر اينگونه نيست و حسي دروني دارد كه صاحب اختيار جنس ديگري باشد غير از خود ، دوست ندارد كه تحت تكلف ديگري باشد و حس استقلال مي كند

اين موارد در خلقت جنس ماده و نر و در نهاد انسانها از طرف خداوند قرار داده شده است.

با توجه به حسهايي كه طرفين انسانها نسبت به جنس هاي مخالف خود دارند باعث تشكيل كانون كوچكي به نام خانواده مي شود

خلاصه ان كه:
نوع رابطه انسانها با هم و چگونگي اختيار جفت و چند همسري به نوع خلقت انسانها بر مي گردد

samandr;53091 نوشت:
چرا اسلام تعدد زوجات برای مرد را آزاد گذاشته ولی به زن اجازه نداده.

با سلام

اين تايپك را هم استاد اميدوار زدند كه مي تواند در تكمله جواب ها باشد

http://www.askdin.com/showthread.php?t=8156&p=53504

باسلام خدمت دوستان در ادامه بحث بالا لازم به ذکر است که:

اولا، در زمينه تعدد زوجات در سوره نساء آيه 3 بدان تصريح شده است «فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثني و ثلاث و رباع فان خفتم الا تعدلوا فواحده؛ پس به نكاح درآوريد آنچه براي شما پسنديده است از زنان دو و سه و چهار تا، پس اگر بيم داريم به عدالت رفتار نكنيد به يك زن اكتفا كنيد».
ثانيا، اين كه گفته ايد اين حكم آيا در قرآن آمده يا صرفا يك استنباط فقهي است بايد توضيح دهيم كه فقهاء از طرف خود نمي توانند هيچ حكمي را به دين نسبت دهندمگر اين كه در قرآن يا سنت (روايات) بدان پرداخته شده باشد - به تعبير ديگر استنباط فقها بايد از منابع فقهي (كتاب، سنت، عقل، اجماع) باشد كه البته اجماع و عقل نيز به كتاب و سنت برمي گردد.
در مسأله تعدد زوجات فلسفه‏هاي متعددي وجود دارد كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي‏شود و تحقيق بيشتر را با معرفي منابعي به خودتان مي‏گذاريم: فلسفه تعدد زوجات: مسأله تعدد زوجات يكي از احكام بسيار بااهميت و ارزشمند از نظر اجتماعي و نظام خانوادگي دراسلام است.
در قرون پيشين مستشرقين و اسلام‏شناسان غربي اين مسأله را براسلام خرده مي‏گرفتند. اما تحقيقات اخير و واقعيات و رخدادهاي اجتماعي قرن ما اهميت اين حكم را به آنان ثابت كرد به طوري كه انديشمنداني چون برناردشاو جان ديون پورت گوستاو لوبون و ... در اين رابطه از در تحسين آمدند و به حكمت آن گواهي دادند. زيرا:
1- آمارهاي موجود درسطح جهان نشان مي‏دهد ميزان تولد دختر غالبا بيش از پسر مي‏باشد. بنابراين تكيه بر «تك زني» باعث مي‏شود همواره تعدادي از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و درتجرد و عزوبت به سربرند واين ظلمي‏فاحش درحق آنان است.
2- در طول تاريخ همواره براثر حوادث و كوارث اجتماعي - مانند جنگ‏ها - تعداد بيشماري از مردان تلف مي‏شوند و همسران آنان بي‏سرپرست مي‏گردند. طبيعي است كه غالب مردان جوان حاضر به ازدواج با چنين كساني براي اولين بار نيستند. بنابراين اگر از نظر قانون و نظام اجتماعي اينان نتوانند به عنوان همسر دوم گزينش شوند همواره بدون شوهر خواهند ماند و اين نيز ظلم برآنان است و تنها راه‏حل آن جواز چندزني باقيود و شرايط خاص است. جالب است بدانيد كه پس از جنگ جهاني دوم در آلمان چند هزار بيوه زن كه سرپرستان خود را در جنگ از دست داده بودند به تظاهرات پرداخته و از كليسا درخواست كردند كه چند همسري را مجاز گرداند. ولي كليسا در برابر اين خواست سرسختي نشان داد
و همين باعث شد كه پس از آن فساد و بزهكاري در آلمان به شدت رواج يابد.
3- بلوغ جسمي و جنسي دختران معمولا چندين سال پيش از پسران است و درطول زمان همراه با رشد جمعيت بشري باعث مي‏شود كه در جامعه تك همسرگرا همواره انبوه كثيري از زنان كه آمادگي و علايق جنسي دارند در برابر مرداني فاقد شعور و درك جنسي قرارداشته و تمايلات جنسي آنان به نحو مشروع ارضا نگردد.
4- از نظر روان شناسي تفاوتي اساسي بين ساختار رواني و گرايش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقدند كه زنان به طور طبيعي «تك شوهرگرا» مي‏باشند وفطرتا از تنوع همسر گريزانند و خواستار پناه يافتن زير چتر حمايت عاطفي و عملي يك مرد مي‏باشند و تنوع گرايي در زنان نوعي بيماري است. ولي مردان ذاتا تنوع گرا و «چند زن‏گرا» مي‏باشند و چنان كه مي‏دانيد احكام اسلام همه متناسب با نيازهاي واقعي و ويژگي‏ها و خصلت‏هاي ذاتي انسان‏ها وضع گرديده است. افزون بر آن زنان در ايام معيني محدوديت عادت ماهانه را دارا مي باشند. اكنون بايد پرسيد در برابر اين حقايق چه بايد كرد؟ در اين جا سه راه وجود دارد:
الف) هميشه تعدادي از زنان درمحروميت كامل جنسي به سربرند.
ب ) راه و روابط نامشروع و كمونيسم جنسي گشوده شود.
ج ) به طور مشروع و قانونمند باقيود و شرايطي عادلانه راه چند همسري گشوده شود. كدام يك؟ دين مبين اسلام راه سوم كه حكيمانه‏ترين و بهترين راه است را گشوده و اجازه چندزني را تنها به مرداني مي‏دهد كه توانايي كشيدن بارسنگين آن را به نحو عادلانه داشته باشند و دستورات اكيدي در اين زمينه براي آنان وضع نموده است و اين نه تنها به ضرر زنان نيست بلكه درواقع بيشتر براي تأمين مصالح و منافع آنان است. در اين جا ممكن است سؤالي ديگر پديد آيد و آن اينكه چرا چند شوهري مجازنيست؟ جواب آن است كه:
(1) چنان كه گفتيم اين خلاف طبيعت و روحيات زن مي‏باشد.
(2) بدين وسيله بهداشت و سلامت نسل به خطر مي‏افتد.
(3) شناخت انساب و تميز آنها از بين خواهد رفت.
در غير اين صورت عواطف خانوادگي از بين خواهد رفت و در نتيجه تمايل به تكثير نسل و زاد و ولد وجود نخواهد داشت، چون به حسب طبع هر كس فرزند خودش را دوست داشته و براي او سرمايه گذاري مي كند، اما در قبال كسي كه انتسابش به وي مشكوك است بلكه اصلا معلوم نيست از كيست؟ بيگانه بوده و تعهدي نسبت به او ندارد و از درون نيز چنين انگيزش و تمايلي وجود ندارد.
راز كاستي عاطفه و احساسات در جوامع غربي و پناه بردن آنان به حيوانات به ابراز محبت به آنان همين است و نه حس قوي عاطفه بشري آنها. آنان كه بشريت را چنان از دم تيغ گذرانده و با وحشيانه ترين راه ها انسان هاي مظلوم را مي كشتند تا ثروت و سرمايه هاي آنان را به يغما ببرند، چه بويي از عاطفه برده اند!
براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر . ك :
1- نظام حقوق زن در اسلام، شهيد مطهري
2- زن در آيينه جلال و جمال، آيه‏الله جوادي آملي
3- تفسير الميزان، ج 4 علامه طباطبايي

موفق باشید.

سلام خدمت همه دوستان و تشکر از شرکت در بحث که من طرح کردم
اگر قرار باشد دلیل حرمت یا حلیت امری به شرایط حاکم بر آن مربوط باشد پس اگر آن شرایط ساقط شود حکم موضوع نیز تغییر خواهد کرد.مثلا اگر در شرایطی تعداد مردان خیلی بیشتر از زنان شد.یا اگر زنی بود که طبعا به بیش از یک مرد نیاز داشت.ضمنا این رسم چند شوهری در مناطق معدودی از جهان از جمله نپال و تبت اجرا می گردد پس امر محالی نیست.و به نظر من دلایل فوق برای قبول این تبعیض کافی نیست و با وجود تکنو لوژیهای پیشرفته امروزی جهت جلو گیری از ایجاد جنین یا تعییین پدر مادر جنین با استفاده از ژن این دلایل کافی به نظر نمی رسد.توجه بکنید که بدترین تنبیهات در شرع ما برای یک چنین زنی در نظر گرفته شده.و این با توجه به ارزش انسان در اسلام توجیه کاملی به نظر نمی رسد .لطفا نظر دهید

اقای صدیق عزیز سلام
من این سوال را طرح کردم و به نظر من جوابها قانع کننده نیستند اگر مرجع بهتری می دانید معرفی کنید.متشکر

samandr;53765 نوشت:
بدترین تنبیهات در شرع ما برای یک چنین زنی در نظر گرفته شده

زن چند شوهر دار با زن هر جایی؟؟؟
زنان با روحیه سالم حامی چند شوهری نیستند
علم راه درازی برای اثبات مضرات چند شوهری دارد یک مورد از کشفیات علمی را بنویسم بد نیست

1 - در طول چند سال زوجیت زن و مرد، به علت جذب مختصر سیمن مرد از کانال زایمان

زن ، علاوه بر داشتن برخی فواید ، آنتی بادی در خون زن بر علیه اسپرم ان مرد در طول زمان ایجاد می گردد که یکی از اثرات این انتی بادی ناباروری است و اثرات دیگر آن معلوم نیست .

2 - اگر اسپرم مرد از راه دهان یا کانال خروج مدفوع وارد بدن زن شود این انتی بادی با مقدار و سرعت بیشتری تولید می شود که در زنانی که اسپرم می خورند ( در اسلام خوردن اسپرم حرام است ). تشکیل انتی بادی در خون با سرعت و مقدار بیشتری است .( راهی که عده ای پیشگیری از بارداری تلقی می کنند!!! )
3 - برخی زنان مشکل مسمومیت حاملگی دارند که معمولا مربوط به بچه اول است و در بارداریهای بعدی معمولا تکرار نمی شود
زنی که بارداری از یک زوج داشته معمولا تکرار مسمومیت که خطر مرگ دارد ، ندارد ولی بارداری از زوج دیگر مثل بارداری اول بار بوده و باز ریسک مسمومیت و...هست
( این مطالب در کتب بیماریهای زنان در مبحث نازایی آمده است )

پس امیدوارم تفهیم کرده باشم که وجود چند شوهر برای یک زن یعنی تشکیل و وجود چندین آنتی بادی از مردان متعدد در خون این زن و.......
قضاوت نما اثر جانبی یک انتی بادی بهتر است یا چند ین تا ؟؟؟؟؟
علم امروز فقط ریسک ناباروری این آنتی بادیها را کشف کرده است و نیز در مورد مسمومیت بارداری سخن دارد.
معلوم نیست چند سال دیکر چه نکاتی کشف شود.
متاسفانه هنوز تحقیقات علمی کامل نیست شاید یک دلیل عده نگهداشتن زن شوهر مرده یا مطلقه همین مبحث آنتی بادیها باشد شاید شاید شاید.

zahra;58641 نوشت:
- برخی زنان مشکل مسمومیت حاملگی دارند که معمولا مربوط به بچه اول است [="red"]و در بارداریهای بعدی معمولا تکرار نمی شود[/]

درود بر زهرا ی گرامی

خانم، منبع سخنانت و این سخنت بویژه ،کدام مرجع علمی است بگو تا بدانیم !!!

خانم zahra
من نميخوام از اين مسئله دفاع بكنم، ولي بهتره جوابهاتون علمي و قانع كننده باشه.
در صورتي كه حرفاتون درست باشه در كشور تبت كه چند همسري ميان زنان يه امر عادي تلقي ميشه بايد تا حالا همه مرده باشن.

samandr;53765 نوشت:
اگر قرار باشد دلیل حرمت یا حلیت امری به شرایط حاکم بر آن مربوط باشد پس اگر آن شرایط ساقط شود حکم موضوع نیز تغییر خواهد کرد.مثلا اگر در شرایطی تعداد مردان خیلی بیشتر از زنان شد.یا اگر زنی بود که طبعا به بیش از یک مرد نیاز داشت.ضمنا این رسم چند شوهری در مناطق معدودی از جهان از جمله نپال و تبت اجرا می گردد پس امر محالی نیست.و به نظر من دلایل فوق برای قبول این تبعیض کافی نیست و با وجود تکنو لوژیهای پیشرفته امروزی جهت جلو گیری از ایجاد جنین یا تعییین پدر مادر جنین با استفاده از ژن این دلایل کافی به نظر نمی رسد.توجه بکنید که بدترین تنبیهات در شرع ما برای یک چنین زنی در نظر گرفته شده.و این با توجه به ارزش انسان در اسلام توجیه کاملی به نظر نمی رسد .لطفا نظر دهید

با سلام

به مطالب بنده در تايپك 6 دقت نماييد

اين هم كه فرموديد امر محالي نيست
بله ما هم مدعي نيستيم كه محال عقلي است امروز هم جنس گرايي كه در برخي از كشورهاي دنيا رسم شده است را اسلام حرام مي داند ولي برخي بدان اعتقاد دارند

ولي بزرگوار
مرتكب شدن مردم برخي اعمال را ان هم برخلاف قوانين و اصول و دستورات الهي نمي تواند مشروعيت بخش ان فعل باشد
ما در دين اسلام به قوانين و اصولي پايبند هستيم و اين اصول و قوانين را از طرف خداوند نازل شده مي دانيم

براي ما دستورات الهي كه نه تنها مخالف عقل نيست و بلكه عقل بر صحت ان پافشاري مي كند مهم تر از علم روز و تكنولوژي است كه بشر بدان دست يافته است

قوانين و دستورات الهي مهمتر از پيشرفت هاي علمي و تكنولوژي است

ما در باب فلسفه احكام مدعي نيستيم كه علل تمام دستورات دين را مي دانيم و خيلي از احكام و دستورات الهي هستند كه ما از فلسفه انها بي اطلاع ايم

در ضمن براي اين كه ما را متهم به پيروي از دين بدون پشتوانه عقلي نكيند در جمله اخرم عرض كنم خدمتتان كه:
ما براي اثبات خداي عالم و قادر و حكيم و توانا و .......دلايل عقلي داريم و در پي اثبات اين خداي عالم و حكيم ، نبوت را اثبات مي كنيم و دستورات خداوند توسط فرستاده ايشان را اگر جاهل به علت انها هم باشيم
را با توجه به پشتوانه عقلي قبول مي كنيم

نقل قول:
تعدد زوجات برای زن

جلّ الخالق! تعدد زوجات برای زن؟!:Labkhand:

نه گرامی، تعدّد که خوبه، حتی یک دونه اش هم ممکن نیست:khandeh!:

دقت کنید که زوجات جمع زوجة است. زن که نمیتواند زوجة داشته باشد!! حالا دیگر چه برسد به زوجات:Cheshmak:

***

البته داشتن چند شوهر برای یک زن ممکن نیست، زیرا خیلی مسائل ایجاد میکند. فرض کنید زن باردار شود، حال بخاطر این بارداری برخی وظایفش در برابر شوهر مختلف میشود؛ در این شرایط بابا بچه که مشکلی نخواهد داشت(البته اگر بشه فهمید که بابا کیه!) ولی شوهرهای دیگه نمیتونن چنین شرایطی رو برای نه ماه و درگیری زنشون برای نگهداری از نوزاد رو تحمل کنند.

همچنین، عدم تحمل رقیب عشقی در مرد خیلی بالاتر از زن است. تقریباً محال است که در این صورت کار به خونریزی نکشد. حتی در غرب هم، فقط زنان بدکاره هستند که با چند مرد رابطه دارند، و هیچ زنی نیست که همزمان چند شوهر داشته باشد.

:chakeretim:
بابا یکی نیست بگه :Sokhan: این خانم های محترمه و اولیا مخدره :nishkand: بگه شما ها که تو اداره و نگهداری یه دونه زوج هم موندین :Labkhand: و نمیتونین بخوبی از پس یکیش هم بر بیان :mohandes: :aatash: حالا تعدد زوجات برای خانم ها دیگه چه صیغه ایه ؟! البته منظورم بعضی از خانم هاست :Cheshmak:
یادمه اون قدیما زنان و خواهران و مادران ما اونقدر محجوب و با حیا بودند :Doaa: اصلا روشون نمیشد به مردای غریبه
نیگاه کنند تا چه برسه به اینکه به فکر تجدید فراش باشند :sibil:
واقعا آخر زمونه :Gig:

چاکر بر و بچ اسک دین دات کام :looti:

مسلمان ایرانی;58691 نوشت:
حتی در غرب هم، فقط زنان بدکاره هستند که با چند مرد رابطه دارند، و هیچ زنی نیست که همزمان چند شوهر داشته باشد.

سلام و درود:Gol:

شما از کجا این آمار رو استخراج کردید که از غرب دفاع می کنید:Cheshmak::khandeh!:

خیلی از خانم ها رو از قلم انداختید :Cheshmak: نگاه کنید:khandeh!:

در آمریکا تقریباً 100% مردان متأهل و 60 % زنان متأهل روابط آزاد جنسی دارند حتی پس از ازدواج:Cheshmak:

منبع : دکتر عباسی

یا علی

راسل;58665 نوشت:
خانم zahra
من نميخوام از اين مسئله دفاع بكنم، ولي بهتره جوابهاتون علمي و قانع كننده باشه.
در صورتي كه حرفاتون درست باشه در كشور تبت كه چند همسري ميان زنان يه امر عادي تلقي ميشه بايد تا حالا همه مرده باشن.

شما چرا زود سراغ مرگ و میر می روید. چرا به زیستی ( بهزیستی ) و بدن سالم داشتن را در نظر نداری

مثال : ادم بی دست و پا زنده است ، با دست و پا هم زنده است ولی کیفیت زندگی کدام بهتر است ؟؟
حرفهایم از منابع کتب زنان و زایمان است اگر مایلی کتاب معرفی کنم.

غلامعلی نوری;58663 نوشت:
درود بر زهرا ی گرامی

خانم، منبع سخنانت و این سخنت بویژه ،کدام مرجع علمی است بگو تا بدانیم !!!


شما دیگه چرا؟؟؟ مبحث اگلامپسی و پره اگلامپسی را یکبار دیگر بخوان
ارادتمند دکتر زهرا

قضاوت;58760 نوشت:
سلام و درود:gol:

شما از کجا این آمار رو استخراج کردید که از غرب دفاع می کنید:cheshmak::khandeh!:

خیلی از خانم ها رو از قلم انداختید :cheshmak: نگاه کنید:khandeh!:

در آمریکا تقریباً 100% مردان متأهل و 60 % زنان متأهل روابط آزاد جنسی دارند حتی پس از ازدواج:cheshmak:

منبع : دکتر عباسی

یا علی

سلام و عرض خسته نباشید، ضمن تشکر از حس مبارزه با غربزدگی شما، بنده از از غرب دفاع نکرده ام. بحثی که من گفتم در مورد چند شوهری بود، نه روابط آزاد جنسی، شوهر با شریک جنسی فرق دارد، یک شریک جنسی فقط با زن رابطه جنسی دارد ولی شوهر وظایف خاص خود را نیز بسته به نوع ازدواج در برابر همسر خواهد داشت. ایندو با هم فرق دارند. هر چند از این غربیها بعید نیست، ولی کسی نمیتواند ازدواج رسمی با بیش از یک همسر داشته باشد، چه زن و چه مرد. ولی طبق قواعد آنها در صورتی که همسر بخواهد روابط آزاد جنسی داشته باشد، فرد حق ممانعت ندارد و فقط میتواند درخواست طلاق بدهد. خلاصه قواعد خیلی چرتی دارند، ولی چندشوهری ندارند.

به امید ظهور

با سلام دوباره
اين كه چرا اسلام اين حق را نسبت به زنان قائل نشده و چرا اسلام چند شوهري را اجازه نداده ،
زيرا در اين نوع زناشويي رابطه پدر با فرزند عملاً نا مشخص است، هم چنان كه در كمونيسم (اشتراك) جنسي رابطه پدر با فرزندان نامشخص است.
همان طور كه كمونيسم نتوانست براي خود جا باز كند، چند شوهري نيز نتوانست مورد پذيرش باشد، زيرا زندگي خانوادگي و ايجاد آشيانه براي نسل آينده و ارتباط قطعي ميان نسل گذشته و آينده، خواسته غريزه و طبيعت بشر است. چند شوهري نه تنها با طبيعت انحصار طلبي و فرزند دوستي مرد نا موافق است، كه با طبيعت زن نيز مخالفت دارد. تحقيقات روانشناسي ثابت كرده است كه زن بيش از مرد خواهان تك همسري است.
از جهت ديگر زن از مرد فقط عاملي براي ارضاي غريزه جنسي خود نمي خواهد كه گفته شود هرچه بيشتر، براي زن بهتر. زن از مرد موجودي مي خواهد كه قلب او را در اختيار داشته باشد ؛ حامي و مدافع او باشد؛ براي او فداكاري نمايد و غمخوار او باشد.
زن در چند شوهري هرگز نمي توانسته حمايت و محبت و عواطف خالصانه و فداكاري يك مرد را نسبت به خود جلب كند، از اين رو چند شوهري نظير روسپي گري همواره مورد تنفر زن بوده است. چند شوهر داشتن نه با تمايلات و خواسته هاي مرد موافقت داشته است و نه با خواسته ها و گرايش هاي زنان. علاوه بر اين ، يكي ديگر از مشكلاتي كه در صورت چند همسري براي زنان ذكر شده، مشخص نبودن پدر براي فرزند مي باشد.
مسئله تعلق فرزند و معين شدن پدر فرزند، اگر چه تحقيقات امروزي و آزمايش هاي پزشكي آن را مشخص مي‌كند، اما از نظر رواني همچنان مسئله حل نشدني است؛ زيرا اولاً: همان گونه كه دانشمندان مي گويند: نتايج آزمايشهاي تجربي صد در صد نيست و احتمال خطاي اشتباه انساني يا … وجود دارد.
ثانياً: مسئله اقناع روحي و رواني پدر و مادر و فرزند چيزي نيست كه با آزمايش قابل حل باشد. فرزند مي خواهد اطمينان قلبي و دروني يابد كه پدر و مادر او واقعي هستند و همين طور پدر و مادر. تا زماني كه اقناع و اطمينان قلبي و دروني صورت نگيرد ، به همان نسبت رابطه و پيوند عاطفي بين پدر و مادر و فرزند متزلزل خواهد بود

zahra;58780 نوشت:
شما دیگه چرا؟؟؟ مبحث اگلامپسی و پره اگلامپسی را یکبار دیگر بخوان
ارادتمند دکتر زهرا

سلام بر دکتر زهرای گرامی

اتفاقا خانم دکتر شما دیگه چرا ؟؟؟؟

اول

اکلامپسی و پره اکلامسی را با کاف می نویسند نه گاف خانم دکتر

دوم

منبع علمی را که باز نیاوردی خانم دکتر !!

سوم

اینجا را نگاه کن خانم دکتر

Who Is at Risk for Preeclampsia

?

Preeclampsia is most often seen in first-time pregnancies and in pregnant teens and women over 40. Other risk factors include:

* A history of high blood pressure prior to pregnancy.
* Previous history of preeclampsia.
* A history of preeclampsia in mother or sisters.
* Obesity prior to pregnancy.
* Carrying more than one baby.
* History of diabetes, kidney disease, lupus, or rheumatoid arthritis.

[=Microsoft Sans Serif]



غلامعلی نوری;58858 نوشت:
اکلامپسی و پره اکلامسی را با کاف می نویسند نه گاف

همینطوره. متشکرم
غلامعلی نوری;58858 نوشت:
منبع علمی را که باز نیاوردی خانم دکتر !!

در مباحث نازایی و باروری و مسمومیت و.. از دنفورث . کیستنر . کارنت . ویلیامز این مطالب هست و من خلاصه ای آوردم.
غلامعلی نوری;58858 نوشت:
who is at risk for preeclampsia

چون یکی از ریسک فاکتور های مسمومیت نولی پاریته است .زنی که مثلا 10 زایمان از مردی دارد در صورت ازدواج با همسر دیگر برخی عوارض بارداری از همسر جدید مانند بارداری برای اول بار است. ( مثل مسمومیت ) ضمنا به قول استادمان به کلمه معمولا توجه نکرده اید
بررسی ریسک فاکتور مسمومیت مورد نظر نیست . منظور اشاره کوتاه به بحث مسمومیت بود وگرنه در این فوروم که نمی توان بحث علمی و موشکافانه کرد.
چند نکته را با هم مرور کنیم : مهمترین پاتوژنز پره اکلامپسی تئوری ایمونولوژیکی است
گاه در بررسی دو زوج هیچ علتی برای نازایی کشف نمی گردد ولی این دو زوج با پارتنرهای دیگر بارورند .
و.......

همانطور که من کلمات و جملات یک حقوق دان را خوب نمی فهمم لذا تا حد ممکن ایجاز کرده ام تا کاربرانی که رشته غیر تجربی دارند دچار مشکل نشوند . وگرنه بحث پیچیده تر از این حرفهاست و گاه نداشتن هنر ایجاز !!! باعث سوء برداشت و خدشه به مطلب اصلی است.

zahra;58888 نوشت:
همینطوره. متشکرم

[="black"]درود بر آن کسی که می گفت : راستی نجات است

از صداقت شما سپاسگزارم [/]

zahra;58777 نوشت:
شما چرا زود سراغ مرگ و میر می روید. چرا به زیستی ( بهزیستی ) و بدن سالم داشتن را در نظر نداری

مثال : ادم بی دست و پا زنده است ، با دست و پا هم زنده است ولی کیفیت زندگی کدام بهتر است ؟؟
حرفهایم از منابع کتب زنان و زایمان است اگر مایلی کتاب معرفی کنم.

تقریبا در تمامی کتب بیماریهای زنان مثل کارنت و کتاب گرد اوری شده زنان تالیف دکتر قره خانی می خوانیم
یک سری ریسک فاکتورهای سرطان سرویکس در زنان به شرح زیر است
تعداد شریکهای جنسی به طوری که در روسپی ها سرطان سرویکس 4 برابر است
عوامل مرد مثل بهداشت پایین و ختنه نشدن
سیگار
و............................... و............................ موثرند..............................


پاسخ:با تشكر از سئوال خوبتان در ابتدا بايد در نظر داشت تعدد زوجات براي مردها بي قيد و شرط نيست وموقعي كه به قيود وحدود آن در اسلام نظر مي كنيم به دليل تفاوت بين زن و مرد در اين موضوع پي مي بريم كه نظر به اين تفاوت مي تواندبه قضاوت ما كمك كند. با بررسي وضع محيطهاي مختلف قبل از اسلام به اين نتيجه مي‏رسيم كه تعدد زوجات به طور نامحدود، امر عادي بوده و قبل از اسلام جريان داشته؛ تعدد زوجات از ابتكارات اسلام نيست، بلكه دين آن را در چارچوب ضرورت‏هاي زندگي انسان محدود ساخته و براي آن قيد و شرايط سنگين قرار داده است.قوانين اسلام براساس نيازهاي واقعي بشراست، نه احساسات، زيرا ممكن است هر زني از آمدن رقيب (در زندگي ناراحت بشود، ولي وقتي مصلحت تمام جامعه درنظر گرفته شود و احساسات را به كنار بگذاريم، فلسفه تعدد زوجات روشن مي‏شود. هيچ كس نمي‏تواند انكار كند كه مردان در حوادث گوناگون زندگي، بيش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث ديگر، قربانيان اصلي را آن‏ها تشكيل مي‏دهند.نيز نمي‏توان انكار كرد كه بقاي غريزه جنسي مردان از زنان طولاني‏تر است، زيرا زنان در سن معيني، آمادگي جنسي خود را از دست مي‏دهند، در حالي كه در مردان چنين نيست.هم چنين زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتي از دوران حاملگي، عملاً ممنوعيت آميزش دارند، در حالي كه در مردان اين ممنوعيت وجود ندارد.با درنظر گرفتن اين واقعيت‏ها در اين گونه موارد (كه تعادل ميان مرد و زن به هم مي‏خورد) ناچاريم يكي از سه راه ذيل را انتخاب كنيم.أ) مردان تنها به يك همسر در همه موارد قناعت كنند وزنان مازاد بر تعداد مردان در جامعه و زنان بيوه تا پايان عمر بدون همسر باقي بمانند و تمام نيازهاي فطري و خواسته‏هاي دروني و احساسي خود را سركوب كنند.ب) مردان فقط داراي يك همسر قانوني باشند، ولي روابط آزاد و نامشروع جنسي را با زناني كه بي شوهر مانده‏اند، به شكل معشوقه برقرار سازند.ج) كساني كه قدرت دارند بيش از يك همسر را اداره كنندو از نظر جسمي و مالي و اخلاقي مشكلي براي آن‏ها ايجاد نمي‏شود، نيز قدرت بر اجراي كامل عدالت ميان همسران و فرزندان دارند، به آن‏ها اجازه داده شود كه بيش از يك همسر انتخاب كنند.حال اگر بخواهيم راه اول را انتخاب كنيم، بايد گذشته از مشكلات اجتماعي كه به وجود مي‏آيد، با فطرت و غرائز و نيازهاي روحي و جسمي بشر به مبارزه برخيزيم. هم چنين عواطف و احساسات اين گونه زنان را ناديده بگيريم اما اين مبارزه‏اي است كه پيروزي در آن نيست. به فرض كه اين طرح عملي بشود، جنبه‏هاي غير انساني آن بر هيچ كس پوشيده نيست.تعدد همسر را در موارد ضرورت نبايد تنها از دريچه چشم همسر اول مورد بررسي قرار داد، بلكه از دريچه چشم همسر دوم و مصالح و مقتضيات اجتماعي بايد مورد مطالعه قرار داد. آن‏ها كه مشكلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان مي‏كنند، كساني هستند كه يك مسئله سه زاويه‏اي را تنها از يك زاويه نگاه مي‏كنند، زيرا تعدد همسر هم از زاويه ديد مرد و هم از زاويه ديدهمسر اول، نيز از زاويه ديد همسر دوم بايد مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در اين باره قضاوت مي كنيم.اگر راه دوم را انتخاب كنيم، بايد فحشا را به رسميت بشناسيم. تازه زناني كه به عنوان معشوقه مورد بهره برداري جنسي قرار مي‏گيرند، نه تأمين دارند و نه آينده‏اي. چنان كه شخصيت آن‏ها پايمال شده است. اين‏ها اموري نيست كه انسان آگاه آن را تجويز كند.بنابراين تنها راه سوم مي‏ماند كه هم به خواسته‏هاي فطري و نيازهاي غريزي زنان پاسخ مثبت داد و هم از عواقب شوم فحشا و نابساماني زندگي اين دسته از زنان بركنار ماند و جامعه را از گرداب گناه بيرون برد.در پايان براي روشن شدن مطلب بايد نكاتي راافزود كه توجه به ان سود مند است1 - جواز تعدد زوجات با اين كه در بعضي موارد يك ضرورت اجتماعي است و از احكام مسلم اسلام محسوب مي‏شود، اما شرايط آن با گذشته تفاوت بسيار كرده است، زيرا زندگي درگذشته، يك شكل ساده داشت و رعايت عدالت بين زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمي‏آمد، ولي در زمان ما بايد كساني كه مي‏خواهند از اين قانون استفاده كنند، مراقب عدالت همه جانبه باشند. اگر قدرت بر اين كار دارند، چنين اقدامي بنمايند. اساساً اقدام به اين كار از روي هوي و هوس نبايد باشد. تفسير نمونه، ج‏3، ص 256 - 260؛ مجموعه آثار، مطهري، ج‏19، ص 357 - 361
2 - تمايل پاره‏اي از مردان را به تعدد همسر نمي‏توان انكار كرد. اين تمايل اگر جنبه هوس داشته باشد، مورد تأييد نيست، اما گاه عقيم بودن زن و علاقه شديد مرد به داشتن فرزند، اين تمايل را منطقي مي‏كند، يا گاهي بر اثر تمايلات شديد جنسي و عدم توانايي همسر اول براي برآوردن خواسته غزيزي، مرد خود را ناچار به ازدواج دوم مي‏بيند. حتي اگر از طريق مشروع انجام نشود، از طريق نامشروع اقدام مي‏كند. در اين گونه موارد نمي‏توان منطقي بودن خواسته مرد را انكار كرد.و اگر گفته شود جواز اين عمل موجب ميشود بر جواز دامن زدن بر كينه حسادت بين زنها كه بايد گفت اين اشكال بر مسلمانان وارد است، نه بر اسلام و تعاليمش، زيرا دين قانون تعدد زوجات را به طور وجوب وضع نكرده است. در واقع تعدد زوجات در اسلام يك قاعده نيست، بلكه يك استثنا است و تنها حكم به جواز داده شده، نه الزام؛ يعني براي برخي كه مشكلاتي پيش آمده و مجبور به ازدواج مجدد هستند، اجازه داده شده است، چنان كه براي آن شرطي گذاشته شده و آن اطمينان مرد به اين است كه مي‏تواند ميان زنان به عدالت عمل كند، اما اگر مرداني باشند كه بدون توجه به اين شرط و بدون توجه به سعادت خود و خانواده و فرزندان، در پي ازدواج مجدد باشند ازدواج دوم روا نيست، مثلاً هدفشان شهوت باشد و زن در نظرشان مفهومي جز موجودي كه براي لذت و شهوت آفريده شده نباشد. اسلام با اين افراد كاري ندارد و ازدواج بيش از يك زن را به آن‏ها اجازه نمي‏دهد.( الميزان، ج‏4، ص 319)اما سؤال از اين كه چرا اسلام اين حق را نسبت به زنان قائل نشده و چرا اسلام چند شوهري را اجازه نداده ،بايد گفت: زيرا در اين نوع زناشويي رابطه پدر با فرزند عملاٌ نا مشخص است، هم چنان كه در كمونيسم (اشتراك) جنسي رابطه پدر با فرزندان نامشخص است.همان طور كه كمونيسم نتوانست براي خود جا باز كند، چند شوهري نيز نتوانست مورد پذيرش باشد، زيرا زندگي خانوادگي و ايجاد آشيانه براي نسل آينده و ارتباط قطعي ميان نسل گذشته و آينده، خواسته غريزه و طبيعت بشر است چند شوهري نه تنها با طبيعت انحصار طلبي و فرزند دوستي مرد نا موافق است، كه با طبيعت زن نيز مخالفت دارد. تحقيقات روانشناسي ثابت كرده است كه زن بيش از مرد خواهان تك همسري است. (مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج19، ص 302.)از جهت ديگر زن از مرد فقط عاملي براي ارضاي غريزه جنسي خود نمي خواهد كه گفته شود هرچه بيشتر، براي زن بهتر. زن از مرد موجودي مي خواهد كه قلب او را در اختيار داشته باشد ؛ حامي و مدافع او باشد؛ براي او فداكاري نمايد و غمخوار او باشد.زن در چند شوهري هرگز نمي توانسته حمايت و محبت و عواطف خالصانه و فداكاري يك مرد را نسبت به خود جلب كند، از اين رو چند شوهري نظير روسپي گري همواره مورد تنفر زن بوده است. چند شوهر داشتن نه با تمايلات و خواسته هاي مرد موافقت داشته است و نه با خواسته ها و گرايش هاي زنان.( همان ، ص 311.)علاوه بر اين ، يكي ديگر از مشكلاتي كه در صورت چند همسري براي زنان ذكر شده، مشخص نبودن پدر براي فرزند مي باشد.مسئله تعلق فرزند و معين شدن پدر و فرزند، اگر چه تحقيقات امروزي و آزمايش هاي پزشكي آن را مشخص مي كند، اما از نظر رواني همچنان مسئله حل نشدني است؛ زيرا اولاٌ: همان گونه كه دانشمندان مي گويند: نتايج آزمايشهاي تجربي صد در صد نيست و احتمال خطاي اشتباه انساني يا ... وجود دارد.ثانياٌ: مسئله اقناع روحي و رواني پدر و مادر و فرزند چيزي نيست كه با آزمايش قابل حل باشد. فرزند مي خواهد اطمينان قلبي و دروني يابد كه پدر و مادر او واقعي هستند و همين طور پدر و مادر. تا زماني كه اقناع و اطمينان قلبي و دروني صورت نگيرد ، به همان نسبت رابطه و پيوند عاطفي بين پدر و مادر و فرزند متزلزل خواهد بود. از اينها گذشته چند همسري كه از ديرباز تاكنون در جوامع مختلف هميشه وجود داشته است به صورت هاي گوناگوني ظهور و بروز داشته كه فقط يك صورت آن وآن هم با تصحيح ها وتعديل هايي در اسلام مورد پذيرش واقع گشته است . اولين صورت چند همسري نوعي كمونيسم جنسي است كه در آثار افلاطون و عمل ماركسيست هاي افراطي در آغاز جنبش ماركسيستي مشاهده شده است ولي از آن جا كه اين نظريه موجب برانداختن نهاد خانواده مي شود, نزد همگان مردود و حتي از جانب طرفداران آن به زودي ممنوع اعلام گرديد. و براي توجه زنان به اينكه نا عدالتي در اين زمينه به آنها نشده است بايد گفت هميشه يكساني قانون باعث عدالت نيست بلكه بايد در قانون عادلانه مقتضيات و شرايط اشخاص مورد سنجش واقع شود . اسلام تعدد زوجات را براي مرد پذيرفته و براي زنها عدم جواز است حال با دقت متوجه مي شويم كه ان بنابر شرايط ومقتضياتي بوده , اگر چه اين صورت را پذيرفته ولي آن را هم مشروط و هم محدود ساخته است . اولاا; جواز گرفتن همسرهاي متعدد براي مرد مشروط به رعايت عدالت در حقوق واجب همسران است و ثانيا"; تعداد همسران همزمان محدود به چهار نفر است . برخي از نكته هايي كه براي چنين تشريعي مي توان ذكر كرد به قرار زير است : 1- چندهمسري يك ضرورت اجتماعي است . مخالف با طبيعت مردان نيست (برخلاف چند شوهري كه مخالف طبيعت زنانه است ) چه بسا حوادث طبيعي و اجتماعي آن را به صورت يك امر اضطراري درآورد. 2- چندهمسري راهي براي استيفاي حق ازدواج توسط زنان چند همسري ظاهرا" امتياري براي مردان به نظر مي آيد ولي واقعيت اين است كه اين اصل گاهي در جهت تحقق حق ازدواج زنان است , زيرا در صورت نفي چندهمسري جمعيت بسياري از زنان از دختران ازدواج ناكرده تا بيوگان شوهر از دست داده بدون همسر باقي مي مانند و عملاا از استيفاي حق ازدواج خويش بي بهره مي گردند. تنها در صورت جواز اصل چندهمسري است كه اين جمعيت فراوان مي توانند از اين حق طبيعي و خدادادي خود استفاده نمايند نيز آيات قرآن و از جمله آيه سوم سوره نساء در مي يابيم كه اصل بر تك همسري است و اگر كسي توانايي مالي و جسمي داشت و قادر به رفتار عادلانه بود و نياز به ازدواج مجدد داشته باشد، اسلام اين راه اضطراري را براي او باز گذاشته است و مي تواند دو يا سه يا چهار همسر برگزيند. در اسلام بر حسب آيات و روايات ترغيب به ازدواج مجدد نشده است بلكه در برخي موارد كه راه نادرست انتخاب مي شد و يا توهم حظر (و ممنوعيت) مي شده است با لسان امر به اين كار سفارش شده است مثلا آيه 3 سوره نساء را ملاحظه بفرماييد.بنابراين در اسلام تعدد همسر، امري گتره اي و بي قيد و شرط نيست بلكه شرايط سنگيني دارد كه تأمين آنها امري ساده نخواهد بود.چه برسد به زن و تعدد زوجات كه صحبت ان قبلا مقداري گفته شدودراقايان اگرچه جو از تعدد زوجات در بعضي از موارد يك ضرورت اجتماعي است و از احكام مسلم اسلام محسوب مي شود، اما تحصيل شرايط آن در امروز با گذشته تفاوت بسيار كرده است زيرا زندگي در سابق يك شكل ساده و بسيط داشت و لذا رعايت كامل مساوات بين زنان آسان بود و از عهده غالب افراد بر مي آمد ولي در عصر حاضر كساني كه مي خواهند از اين قانون استفاده كنند بايد مراقب عدالت همه جانبه باشند و اگر قدرت بر اين كار دارند چنين اقدامي بنمايند.در مسأله ازدواج هاي پيغمبر(ص) عوامل متعددي در كار بوده كه بررسي فلسفه هر يك از آنها، بحث مستقلي مي‏طلبد. برخي از آن زنان به جهت مسلمان شدن، مورد بي‏مهري و تذلّل از ناحيه قوم و قبيله و طلاق از سوي همسر خود قرار مي‏گرفتند. برخي شوهر و سرپرست خود را در جنگ ها از دست داده و مايل به ازدواج با هر كسي هم نبودند. همچنين ازدواج با برخي از آنها، موجب نزديكي پيامبر(ص) با قبيله او مي‏شد و مشكلاتي كه آنان در راه رسالت آن حضرت ايجاد مي‏كردند، مرتفع مي‏گرديد وحتي در مورد مردان و روابط انها طبيعي ترين صورت زناشويي كه با فطرت اوليه ءانسان هماهنگ است , تك همسري است ; زيرا روح اختصاص و احساس مالكيت فردي راكه از خصايص ذاتي بشر است , ارضا مي كند و در تك همسري , هر يك از زن و مرد, طرف مقابل را از آن خود مي داند و قلب او راكانون محبت خويش مي شناسد; بنابراين تك همسري بهتر است و هماهنگ بافطرت انسان . اما اين كه چند همسري در هر وضعي مخالف فطرت باشد,پذيرفته نيست ; زيرا به مقدار نياز غريزي و حوائج زندگي گزينش همسر لازم است و گاهي نيز ضرورت هاي اجتماعي , به ويژه فزوني زنان نيازمند به ازدواج مجدد پيدا مي شود, البته براي كساني كه تمكن مالي دارند و مي توانند دو منزل براي دو همسر داشته باشند. در غير اين صورت با تك همسري بايد نياز فطري را ارضا نمود, ولي اگر عدالت و تمكن مالي باشد و زن ها در جامعه زياد باشند,در اين صورت عقل و فطرت مي پذيرند زنان محروم از شوهر بتوانند با ازدواج بامردي كه امكانات مالي و توان جسمي براي ادارهء بيش از يك زن را دارد,قسمتي از نيازهاي خود را برطرف سازند. قرآن هم براي حل اين معضل ازدواج مجدد را در اوضاع خاصي مجاز دانسته كه لازم است به اين نكته توجه شود كه در قرآن , ازدواج مجدد (تعدد زوجات ) به عنوان يك امر عمومي مطرح نشده است , بلكه اجازه داده شد در اوضاع خاص و با رعايت عدالت اين كار صورت پذيرد. بنابراين , چون ازدواج مجدد با روحيهء اوليهء زن ناسازگار است , بايد وضع اضطراري مرد يا زن دوم برايش تبيين شود تا بتواند با تجزيه و تحليل عاقلانه وبه دور از احساس , از كنار آن بگذرد و بدان تن دردهد. عدم رضايت زن اول موجب حرمت ازدواج مجدد نيست , بلكه عدم عدالت و نبود تمكن جسمي ومالي باعث مي شود تعدد ازدواج نهي گردد( 1.الميزان , ج 4 ص 183)

نقل قول:
درود بر آن کسی که می گفت : راستی نجات است

حدیث از پیامبره
:ok:

بیماری هایی که مردان دارای تعدد همسر بیشتر میگیرند چیه؟
مردها هم دچار این مشکلات میشن؟

شاید باشه

samandr;53091 نوشت:
تعدد زوجات چرا اسلام تعدد زوجات برای مرد را آزاد گذاشته ولی به زن اجازه نداده.

سلام
نسبت مرد و زن نسبت وحدت و کثرت است . مرد میل به وحدت دارد و این ویژگی بارز وجودی اوست تنها موجودی که می تواند توحد مرد را به تکثر مبدل سازد زن است که با ویژگیهای خاص جسمی و روحی خود مرد را به وادی کثرت می کشاند اگر قرار باشد مرد میل به عالم کثرت کند کثرت گرایی اقتضای این میل است . بر عکس مرد زن میل به کثرت دارد و تنها موجودی که اورا توحد می بخشد مرد است لذا در میل زن به مرد وحدت گرایی است چه اینکه مرد خود تجلی وحدت گرایی است لذا هریک از آنها در میل به دیگری محکوم حکمش می گردد . مرد در میل به زن کثرت گرا می شود لذا پذیرش زنان متکثر و متعدد برای او منطقی است در مقابلش زن در میل به مرد وحدت گرا می شود لذا در این وادی او باید وحدت را بپذیرد یعنی تعدد مردان برای او مقدور نیست
این است که بزرگان فرموده اند مرد مظهر عقل کلی و زن مظهر نفس کلی است . عقل از عالم مجردات کلی است لذا عالم عقل عالم وحدت است و نفس از عالم مادیات جزئی است و این عالم عالم کثرات است . عقل در میل به عالم ماده اسیر اقتضائات نفسانی ( تکثر گرایی ) می شود و نفس در میل به عالم مجردات اسیر اقتضائات عقلانی(وحدت گرایی ) می شود . این حقیقت در میل مظاهر آندو به یکدیگر یعنی مرد و زن هم ظهور می یابد .
موفق باشید

آذر بانو;53227 نوشت:
يك نكته ديگه هم هست كه اين خانم اگه باردار بشه نمي دونه بچه كدوم همسرش هست :Gig:

اونوقت بچه اون زن , تازه میشه مثل معاویه .:khandeh!: :khaneh: :Nishkhand:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

zahra;58641 نوشت:
متاسفانه هنوز تحقیقات علمی کامل نیست شاید یک دلیل عده نگهداشتن زن شوهر مرده یا مطلقه همین مبحث آنتی بادیها باشد شاید شاید شاید

خیر اشتباهه و الا باید در زنانی که هنوز به حیض نرسیده اند(ولی میدانیم که حامله نمیشوند) هم عده شرط میبود یا زنانی که یائسه شده اند یا زنانی که حامله هستند(در حالی که زن حامله همین که حمل خود را زمین گذاشت میتواند ازدواج کند) و....

التماس دعا

حامد;109354 نوشت:
سلام
نسبت مرد و زن نسبت وحدت و کثرت است . مرد میل به وحدت دارد و این ویژگی بارز وجودی اوست تنها موجودی که می تواند توحد مرد را به تکثر مبدل سازد زن است که با ویژگیهای خاص جسمی و روحی خود مرد را به وادی کثرت می کشاند اگر قرار باشد مرد میل به عالم کثرت کند کثرت گرایی اقتضای این میل است . بر عکس مرد زن میل به کثرت دارد و تنها موجودی که اورا توحد می بخشد مرد است لذا در میل زن به مرد وحدت گرایی است چه اینکه مرد خود تجلی وحدت گرایی است لذا هریک از آنها در میل به دیگری محکوم حکمش می گردد . مرد در میل به زن کثرت گرا می شود لذا پذیرش زنان متکثر و متعدد برای او منطقی است در مقابلش زن در میل به مرد وحدت گرا می شود لذا در این وادی او باید وحدت را بپذیرد یعنی تعدد مردان برای او مقدور نیست
این است که بزرگان فرموده اند مرد مظهر عقل کلی و زن مظهر نفس کلی است . عقل از عالم مجردات کلی است لذا عالم عقل عالم وحدت است و نفس از عالم مادیات جزئی است و این عالم عالم کثرات است . عقل در میل به عالم ماده اسیر اقتضائات نفسانی ( تکثر گرایی ) می شود و نفس در میل به عالم مجردات اسیر اقتضائات عقلانی(وحدت گرایی ) می شود . این حقیقت در میل مظاهر آندو به یکدیگر یعنی مرد و زن هم ظهور می یابد .
موفق باشید

کل اینحرف شما را توهین به جنس زن میدانم.اگر میگفتید علت تعدد زجات این است که تنها هدف مرد از ازدواج ارضای جنسی است و هرچه بیشتر بهتر،قابل قبولتر بود.گرچه بعضی تان تلویحا اینرا گفته اند،آنجا که میگویند زنان در دوره هایی نمیتوانند ارتباط جنسی داشته باشند،و یا زودتر پیر میشوند!!(مگر اصل ازدواج این است؟)
اصلا بفرض محال هم که نسبت زن و مرد نسبت عالم کثرت به وحدت شد.آیا این دلیل میشود که مردان چند زن بگیرند؟آیا این کثرت همان کثرت همسر است؟پس نتیجه میگیریم هیچ مردی به کمال رسد مگر اینکه چند زن داشته باشد!

در ضمن اگر اینطور بود خدا برای آدم چند زن میآفرید

با سلام خدمت دوستان عزیز
قبول دارید که جنس زن و مرد باهم فرق داره دیگه! چه در ظاهر چه در باطن. در ظاهر رو که همه میدونن! در باطن هم زن لطیف تر هس و مرد خشن. درسته؟
وقتی شما دستگاهی(ساخت دست بشر) میخرید اولین کاری که میکنید راهنماشو میخونید! حالا خدا مارو ساخته راهنمامون هم(قران) را داده بهمون گفته اینجوری از خودتون استفاده کنید. حالا یعنی نمیشه مثلا با اتو تخم مرغ درست کرد!
یه روز چندتا زن رفتن همین سوال رو از امام علی کردن
امام پاسخ داد: برید یه تشت بیارید و هرکدوم یه سطل پر از آب بیارید. حالا آباتون رو بریزید توی تشت وقتی ریختن امام گفت حالا ابای خودتون رو بردارید. همشون متوجه شدن و دوباره برگشتن سر خونه زندگیشون.

آذر بانو;53227 نوشت:
يك نكته ديگه هم هست كه اين خانم اگه باردار بشه نمي دونه بچه كدوم همسرش هست :gig:

امروزه بابررسی ژنتیکی بچه , پدر او مشخص میشود

ای بابا حالا شوهر کجا بوده که چندتا چندتا بگیرید!
البته به نظرم شما خونتون با همون اتو نون گرم میکنید! من امتحان کردم خیلی باحاله!:khandeh!:
در این باره میتونیت یکی از خانمها که تعدد زوج رو قبول دارن امتحان کنن و بعد از چند سال تجربیاتشون رو در اختیار دوستان بزارن فک میکنم بهترین راه حل همینه.

پرسش
چرا چند همسری برای زن ممنوع است؟


پاسخ

چند همسری برای مرد هم مسئله ای است که در گرو تحقق شرایط است، یعنی از آنجا که عمدتا تعداد مردها در جوامع کمتر از تعداد زنان است از باب ضرورت اجتماعی جواز چنین حکمی صادر شده است اما در خصوص فزونی تعداد زنان این مسئله عادتا اتفاق نمی­افتد، چرا که در نگاه کلان روشن می­شود که عمدتا مردها به خاطر مشاغلی که دارند، یا در کار، یا در حین رانندگی، یا در جنگ ها همواره بیشتر از زن ها با خطر مرگ روبرو هستند، و همواره تعدادشان کمتر از زنان است.
اما در هر صورت مبنای هر دو حکم چه جواز تعدد همسر برای مرد، و چه ممنوعیت تعدد همسر برای زن در اسلام مبتنی بر قاعده اهم و مهم است، نه تبعیض بین زن و مرد! یعنی مفسده مجرد ماندن زنان بی سرپرست بیشتر از معایب تعدد زوجات برای مرد است، اما در زن برعکس است و مفسده تعدد همسر برای زن بیشتر از معای مجرد ماندن بخشی از مردان است.

از آنجا که اگر احساسات زنان بی سرپرست برآورده نشود اصل نظام خانواده و تک همسری در جامعه به خطر می افتد، و مفسده اش بیشتر است، اسلام اجازه داده است تا مرد چند همسر برگزیند، ولی در مورد چند همسری زنان وضعیت فرق می کند، اینجا هم اسلام طبق همان قاعده اهم و مهم اتخاذ موضع کرده است، اما اینجا تعدد زوجات برای زن مفسده اش بیشتر از مجرد ماندن برخی از مردان است که در ادامه به برخی از این مفاسد اشاره میشود:

1- اختلاط انساب
در تعدد همسر برای مرد، پدر و مادر بچه ها مشخص است، اما در فرض تعدد شوهر برای یک زن حتی با وجود آزمایش­های dna امروزی، حداقل برای بیش از هزار سال وضعیت پدر فرزندان مشخص نمی بود. و همچنین با پذیرش چنین مسئله­ای برای تعیین فرزند و ارث و مانند آن همواره فهم این مسئله برای خانواده­ها در گرو آزمایشات dnaخواهد بود!

2- غیرت مرد
همان­طور که در تفاوت­های زن و مرد بیان شد غیرت در مردان امری موافق طبیعت، و فطرت آنهاست، و این غیرت در هیچ مردی بر نمیتابد که همسرش گاه اوقات نزد مرد دیگری باشد، مگر آنکه از درون استحاله شده باشد! حتی طبیعت نیز بر این امر شهادت می­دهد که جنس مذکر نمی تواند رقیبی را برای شریک جنسی اش تحمل کند.
بنابراین غیرت مردانه خصوصیتی است که بر خلاف احساسات زنانه که مبتنی بر احساسات و عواطف است، از غریزه و در انسان از عقلانیت نشأت گرفته است و موافق فطرت و طبیعت انسان است.

3- تفاوت در نوع نیاز جنسی و عاطفی
نیازهای جنسی و عاطفی زن و مرد متفاوت است، نیاز جنسی مرد مقدم بر عاطفه اش است، و در زن مسئله خلاف این است، یعنی نیز عاطفی زن مقدم بر نیاز جنسی اوست، به همین خاطر است که زن (بر خلاف مرد) از کسی لذت می برد که نسبت به او محبت و عاطفه داشته باشد، اما مرد اینگونه نیست و برای ارضاء غریزه اش نیاز به محبت و عاطفه ندارد، و اصلا ممکن است این مسئله بعد از ارضاء شدن جنسی حاصل شود.

با این اوصاف روشن میشود که فضای رفع نیاز مردان بسیار بازتر و مهیّاتر از زنان است، یعنی حتی اگر زنان کمتر از مردان باشند بالاخره موردی را برای ازدواج موقت و رفع نیاز جنسی پیدا میکنند، چون او برای رفع نیاز جنسی اش به دلبستگی و تکیه گاه نیاز ندارد، برخلاف زن که نیاز عاطفی اش را باید اول ارضاء کند، نیاز به تکیه گاه دارد، لذا اگر تعداد مردان بیشتر باشد فضای ارضاء جنسی آنها با ازدواج موقت قابل رفع می باشد، برخلاف زنان.

4- سایر نیازهای زن
زن اگر مردی را برای تأمین امنیت و آسایش نداشته باشد بالاجبار خودش باید وارد جامعه شده و برای هزینه های زندگی رقابت کند، یعنی باید با مردان بر سر نان آوری رقابت کند، و این علاوه بر رقابتی نابرابر، موجب بروز زمینه های سوء استفاده از ایشان نیز میشود، گاهی زمینه فساد اجتماعی ایجاد می شود، و...؛ اما اگر مرد زمینه ازدواج نداشته باشد مشکلی از بابت تأمین معیشت و امنیت نخواهد داشت، چون بالاخره چه با ازدواج و چه بدون ازدواج این وظیفه بر عهده اوست، بلکه با داشتن همسر، بار این مسئولیت سنگین تر می شود.
با این اوصاف روشن میشود که عدم تعدد همسر برای زن اهم است نسبت به اینکه برخی از مردان مجرد بمانند، لذا اسلام حتی بر فرض بیشتر بودن مردان چنین اجازه ای نداده است.

5- تفاوت های اجتماعی
علاوه بر نکاتی که گذشت بین زن و مرد تفاوت های دیگری هم وجود دارد، مثل آنکه مرد به خاطر انتخابش از تمام موارد، می تواند در صورت نبود زن هم کفو 80 درصدی، تنزل کرده و با یک زن مسن تر، یا از نظر زیبایی در مرتبه پایین تر ازدواج کند، اما زن فقط باید از بین خواستگارانش انتخاب کند، یا حتی برای مرد این امکان وجود دارد که از آن منطقه بیرون رفته و در جایی که تعداد زنان بیشتر است تقاضای ازدواج کند.
علاوه بر اینکه زن در عرف تابع مرد است، یعنی همواره در منطقه اشتغال و سکونت پیرو مردش است، لذا مرد می تواند از منطقه ای که همسری پیدا نمیکند به منطقه دیگری رفته و با زنی ازدواج کند و او را با خود بیاورد، اما این مسئله برای زن مقدور نیست، که برود مردی با خود بیاورد، نمی گوییم نشدنی است، اما عادتا این امکان برای مرد بسیار بیشتر از زن است.

موضوع قفل شده است