تفاوتها یا برتری ها؟؟؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوتها یا برتری ها؟؟؟

نقل قول:

اينكه زن و مرد در برخي موارد با هم تفاوت هايي دارن

و مرد به دليل پذيرش مسئوليت هاي سنگين زندگي برتري هاي جسمي ، تعقل (غلبه عقل بر عواطف و احساسات) ، شخصيتي و ... برتري هايي داره غير قابل انكار هست :

جهت اطلاع بيشتر به تاپيك «» رجوع كنيد

جدول: تفاوت های روان شناختی زن و مرد در ابعاد رشد، حافظه، اختلالات و..

به بيان روشن تر ، حكمت اين فضيلت و برتري ، معطوف به ساماندهي امور مادي ، معنوي ، مديريت و پذيرش مسئوليت هاي سنگين زندگي دنياست و آنچه در آخرت ملاك فضيلت و برتري هست ، ايمان ، تقوا ، عمل صالح و انجام وظايف محوله از سوي خداوند است و نه مردانگي و زنانگي ؛

تكميل ادامه پست در فرصتي ديگر انشالله ؛

سلام ، آیا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد ؟ یا یکی بر دیگری برتری دارد؟
اگر برتری وجود دارد ملاک برتری چیست؟ چگونه تعیین می شود ؟ توسط چه کسی تعیین می شود؟

tobeh;108803 نوشت:
تفاوتها یا برتری ها؟؟؟

سلام
برتری انسان نسبت به حیوانات چیست ؟
واضحه تفکر و عقل
چرا این معیار نمی تونه انسان برتر رو مشخص کنه ؟
بخاطر تعصب و معیارهای دو گانه و چند گانه
موفق باشید

حامد;108854 نوشت:
سلام
برتری انسان نسبت به حیوانات چیست ؟
واضحه تفکر و عقل
چرا این معیار نمی تونه انسان برتر رو مشخص کنه ؟
بخاطر تعصب و معیارهای دو گانه و چند گانه
موفق باشید

سلام ، مقایسه و نتیجه گیری شما مردود هست ، شما ابتدا انسان و حیوان را مقایسه می کنید و به یک نتیجه ای می رسید ، و سپس انسان و انسان را با هم مقایسه می کنید و دوباره به همان نتیجه می رسید!
و همچنین انسان تفاوتهای زیادی نسبت به انسان دارد.

سلام:Gol:

حامد;108854 نوشت:
رتری انسان نسبت به حیوانات چیست ؟ واضحه تفکر و عقل چرا این معیار نمی تونه انسان برتر رو مشخص کنه ؟ بخاطر تعصب و معیارهای دو گانه و چند گانه

چه مثال جالب و قابل تاملی!!!!!!!!!

tobeh;108966 نوشت:
سلام ، مقایسه و نتیجه گیری شما مردود هست ، شما ابتدا انسان و حیوان را مقایسه می کنید و به یک نتیجه ای می رسید ، و سپس انسان و انسان را با هم مقایسه می کنید و دوباره به همان نتیجه می رسید! و همچنین انسان تفاوتهای زیادی نسبت به انسان دارد.

سلام
این سوال رایج است که انسان به چه سبب بر موجودات دیگر برتری دارد ؟
جواب واضح است : عقل و تفکر
اما وقتی می خواهید انسانها را به لحاظ برتری وجودی با هم مقایسه کنید عقل را کنار می گذارید . اگر عقل معیار برتری نیست پس نمی تواند معیار برتری او بر سایر موجودات باشد و اگر معیار است همه جا معیار است .
شما می توانید دقیقا بگویید چرا این یک بام دو هوا دارد ؟
موفق باشید

tobeh;108803 نوشت:
سلام ، آیا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد ؟ یا یکی بر دیگری برتری دارد؟
اگر برتری وجود دارد ملاک برتری چیست؟ چگونه تعیین می شود ؟ توسط چه کسی تعیین می شود؟

:Gig:

tobeh;108803 نوشت:
سلام ، آیا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد ؟ یا یکی بر دیگری برتری دارد؟ اگر برتری وجود دارد ملاک برتری چیست؟ چگونه تعیین می شود ؟ توسط چه کسی تعیین می شود؟

سلام
در بین انسانها معیار برتری ، عقل است در دین هم معیار برتری عقل است . اینکه انسانها در همه امور خود دنبال افراد عاقلتر می گردند برای اینستکه می دانند عقل بعنوان مدیر دانسته ها بهتر از هر چیزی می تواند انسان را به کمال مطلوبش نزدیک کند . انحراف و انحطاط انسان هم وقتی است که از عقل فاصله بگیرد .
و اما در دین هم معیار برتری عقل است . هرچند در قرآن کریم تقوی معیار قرار داده شده اما این اختلاف لفظ باعث اشتباه نمی شود چه اینکه حکم کننده به تقوی عقل است . این عقل است که غرایز را کنترل و انسان را به تقوی یعنی پرهیز عملی از طغیان غرایز می کشاند . ضمن اینکه ستایش دین از جایگاه عقل نیز بطور جداگانه در مباحث مربوطه مشخص است .
موفق باشید

tobeh;108803 نوشت:
سلام ، آیا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد ؟ یا یکی بر دیگری برتری دارد؟ اگر برتری وجود دارد ملاک برتری چیست؟ چگونه تعیین می شود ؟ توسط چه کسی تعیین می شود؟

با سلام و عرض احترام خدمت شما
دوست عزيز قبلا در مورد اين سوال شما در سايت بحث شده جستجو مي كرديد حتما مشاهده مي فرموديد.
متاسفانه با اينكه در مورد حقوق زن و مقام زن بارها بحث شده اما باز هم شاهد ايجاد تاپيك هاي تكراري در اين زمينه هستيم كه با قوانين سايت هم سازگار نيست.
لذا بنده اين جوابي رو كه قبلا هم داده ام در اينجا عرض مي كنم و آن اينكه
در آموزه هاي ديني، زن ومرد در ارزش ها ، انسانيت و كرامت انساني تفاوت ندارند. در نوع خلقت و چگونگي آن متفاوت اند.

از منظر قرآن زنان مانند مردان به مقام خليفهْْ الهي رسيده و زن نيز مسجود فرشتگان قرار گرفته است(1): "إنّي جاعل في الأرض خليفهْْ ". (2)
استاد جوادي آملي مي نويسد: "... بنابراين مسجود ملائكه و معلّم فرشتگان ، عالم به اسماء و [داراي] مقام انسانيت است. مقام انسانيت ، منزّه از ذكورت و انوثت است. پس عالي ترين مقام كه مقام خلافت است، از انسانيت انسان است و اختصاص به زن و مرد ندارد."(3)
از سوي ديگر در قرآن معيار برتري انسان ها با تقوا بيان شده است: " إنّ اكرمكم عندالله اتقاكم ".(4)

در قرآن تصريح شده است كه در ارزش گذاري اعمال، اعمال زن و مرد تفاوت نداشته و هر كدام نتيجة اعمال خويش را مي بينند: " من عمل صالحاً من ذكرٍ أو أنثي و هو مؤمن فلنحيينّه حياهْْ طيبهْْ"(5)
زن و مرد در اصل آفرينش نيز تفاوت نداشته و زن مقدمة وجودي مرد نيست؛ از اين رو در قرآن آمده است: " يا ايّها النّاس ربّكم الّذي خلقكم من نفس واحدهْْ و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالاً كثيراً و نساءاً واتقواالله؛(6) اي مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحده آفريده و جفتش را نيز از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسياري پراكند، پروا داريد".

قرآن در هنگام بيان قهرمانان و الگوها هم به بيان شخصيت و فضايل مردان مي پردازد و هم به بيان زنان؛ چنان كه قرآن از حضرت مريم،(7) زن فرعون،(8) و همسر ابراهيم(ع)،(9) به عنوان الگوها و قهرمانان همة خوبي ها ياد مي كند، تا خردمندان و خردورزان و افكار عمومي را به اين نكته جلب كند كه در حوزة تعليماتي اسلام، همان گونه كه برخي از مردان، الگوها و قهرمانان خوبي ها هستند، زنان نيز الگوهاي خوبي ها هستند.

بيان زنان قهرمان در قرآن اين پيام را نيز دارد كه زنان و مردان در الگو دهي و الگو پذيري تفاوت نداشته و در امت و مقام انساني تفاوت ندارند.
در انديشة ديني تفاوت زن و مرد در ابعاد عاطفي و فيزيكي ظهور مي كند كه لازمة آفرينش زن و مرد است. وضع روحي و جسمي زن با وضع روحي و جسمي مرد تفاوت دارد. تفاوت سبب شده است كه در فلسفة حقوقي و تقسيم فعاليت هاي اجتماعي، اقتصادي و ... زنان و مردان تفاوت ايجاد شود. تفاوت هيچ نقصي براي زنان به حساب نيامده و يكي از شاهكارهاي نظام آفرينش است. تفاوت حاكي از آن نيست كه مرد جنس برتر است.

شهيد مطهري هنگام نقد و بررسي نظرية منتقدان جايگاه حقوق زن در اسلام، مي نويسد: " ... اما اين تفاوت ها به هيچ وجه به اين كه مرد يا زن جنس برتر است و ديگري جنس پايين تر و پست تر و ناقص تر، مربوط نيست. قانون خلقت ازاين تفاوت ها منظور ديگري داشته است.

قانون خلقت اين تفاوت ها را براي اين به وجود آورده است كه پيوند خانوادگي زن و مرد را محكم تر كند و شالودة وحدت آن ها را بهتر بريزد. قانون خلقت اين تفاوت ها را به اين منظور ايجاد كرده است كه به دست خود حقوق و وظايف خانوادگي را ميان زن و مرد تقسيم كند. قانون خلقت تفاوت هاي زن و مرد را به منظوري شبيه اختلافات ميان اعضاي يك بدن ايجاد كرده است. اگر قانون خلقت هر يك از چشم وگوش و پا و دست و ستون فقرات را در وضع مخصوصي قرار داده است، نه از آن جهت است كه با دو چشم به آن ها نگاه مي كرده و نظر تبعيض داشته و به يكي نسبت به ديگري جفا روا داشته است".(10)

همان طور كه بيان شد، زن و مرد در كسب فضايل و كرامت انساني ... تفاوت نداشته و تفاوت ها در وضع جسمي و روحي به وجود آمده است. بر اين اساس آن چه كه در نهج البلاغه (11) ياد شده، يعني زن ناقص عقل و ايمان گفته شده، با روايات ديگر تعارض دارد؛ زيرا در روايات ديگر از زنان به عنوان ناقص عقل و ايمان ياد نشده است. چه بسا زناني بودند كه در رشد عقل و ايمان به مراتب از برخي مردان قوي تر بوده اند و درتاريخ حماسه آفريده اند.

استاد جوادي آملي عقيده دارد كلمات علي (ع) در خصوص مذمت زنان قضية شخصيه بوده و عوامل اوضاع جامعه در اين نكوهش تأثير گذار بوده است؛ زيرا اين كلمات در جنگ جمل بيان شده است كه رهبري آن را عايشه به عهده داشت. عايشه زن پيامبر بود و حقانيت علي (ع) را مي دانست؛ اما عليه رهبر عادل جامعه طغيان نمود و سزاوار نكوهش بود كه حاكي از نقصان ايمان و عقل وي دارد.

استاد جوادي آملي در تفسير كلمات علي (ع) كه در خصوص مذمت زن بيان شده مي نويسد: " روايتي كه در نهج البلاغه وارد شده است، يك قضية حقيقي نيست. تقريباً نظير قضية شخصيه يا قضية خارجيه است.
اصل قضيه اين است كه عايشه، اين جنگ را به راه انداخت. اهل سنت هم معتقدند جنگ جمل را او به پا نموده و سبب و محرّك ، او بوده است ...".(12)
جهت توضيحات بيشتر به كتاب هاي زن در آيينة جلال و جمال، اثر آيهْْ الله جوادي آملي و پرسش و پاسخ هاي ديني اثر محمد باقر موسوي رجوع نماييد.

پاورقي:
1. بقره (2) آيه 3.
2. همان، آية 30.
3. زن در آيينة جلال و جمال، ص 115.
4. حجرات (49) آية 13.
5. نحل (16) آية 97؛ تفسير نمونه، ج 17، ص 313.
6. نساء (4) آية 1.
7. تحريم (66) آية 12.
8. همان، آية 11.
9. صفات (37) آية 101.
10. نظام حقوق زن در اسلام، ص 168.
11. نهج البلاغه، خطبة 80؛ زن در آيينة جلال و جمال، ص 370.
12. زن در آيينة جلال و جمال، ص 370.

سلام.

یه سوال:
سواری بهتره یا وانت؟

عمار;109253 نوشت:

در آموزه هاي ديني، زن ومرد در ارزش ها ، انسانيت و كرامت انساني تفاوت ندارند. در نوع خلقت و چگونگي آن متفاوت اند.



با سلام و احترام خدمت كارشناس محترم جناب عمار بزرگوار

بنده هم اين مطالب رو قبول دارم ، ولي نميدونم منظورم رو چه جور برسونم كه باقي اعضا نيز متوجه منظور من بشن.

اگر ميشه لطف كنيد شما آيه زير رو روشنتر معني كنيد شايد به نتيجه ي بهتري رسيديم :

وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ

و براى آنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏اى قرار داده شده و مردان بر آنان برترى دارند.

با تشكر

عمار;109253 نوشت:
لذا بنده اين جوابي رو كه قبلا هم داده ام در اينجا عرض مي كنم و آن اينكه در آموزه هاي ديني، زن ومرد در ارزش ها ، انسانيت و كرامت انساني تفاوت ندارند. در نوع خلقت و چگونگي آن متفاوت اند.

سلام
وجود قله مشترک برای یک گروه کوهنورد به معنای توانایی مساوی آنها برای رسیدن به آن نیست . وقتی از میان گروه کوهنوردی یک عده ای خاص بسیار بیشتر و یک عده ای خاص دیگر تعداد کمی می رسند شما در عین پذیرش استعداد برای هر دو گروه می توانید قائل به تفاوت استعداد و توانایی این دو گروه شوید . اتفاقا این امر شما را بر آن می دارد که موانع را بهتر بررسی و راههای منطقی بهتری برای رفع آنها بیابید .
موفق باشید

حلس;109279 نوشت:
سلام.

یه سوال:
سواری بهتره یا وانت؟

جواب ندادید مجبور شدم خودم جواب بدم.
سواری یا وانت هر کدوم تو کاربری خودشون بهترینند.
برای مثال برای حمل اسباب خانه یه وانت بهتره و برای حمل اهالی خانه یه سواری.

مسئله اینه.
زن برای یه چیزی آفریده شده و مرد برای یه چیزی. انتظاراتی که از مرد میره غیر انتظاراتیه که از یه زن میره و برعکس.
حالا بر طبق این انتظارات مرد و زن به یه سری ابزاری مجهزند.
مثلا مرد قراره کار کنه و کسب روزی کنه و اگه جهادی باشه تو جهاد شرکت کنه و ریاست بر زن داشته باشه
ولی زن قرار نیست کار کنه (حتی تو خونه) و تو جهاد شرکت کنه. به همین دلیل باید مطیع شوهر باشه.

مرد برای انجام وظایفش به عقل و زور واینجور چیزا مجهزه و زن برای انجام وظایفش به احساس.

هر کسی بتونه از تجهیزاتش برای انجام وظایفش استفاده کنه به هدفش بیشتر نزدیک شده.
و تقوی یعنی اینکه به خواست خدا راضی باشیم و خدا اینجوری خواسته.

البته اینطوری برداشت نکنید که زنها عقل ندارند. و همچنین مردها احساس ندارند.
هر کدوم بهره ای دارند اما کم و زیاد داره!!:Nishkhand:

نقل قول:

وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ

و براى آنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏اى قرار داده شده و مردان بر آنان برترى دارند.

چرا همش این ایبه رو نصفه میارن؟ چرا کامل نمیارن بفهمیم منظور اصلیش چیه؟؟؟

کامل آیه رو پیدا کردم:
وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذلِكَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (بقره ،228)»: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! عده نگهدارند و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براى آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براى باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگى زناشويى) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتى كه (به راستى) خواهان اصلاح باشند. و براى زنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته اى قرار داده شده، و مردان بر آنان درجه دارند، و خداوند توانا و حكيم است

آیه در مورد حاملگیه، اولش میگه زنها موقع طلاق باید عده نگه دارند و بچشونو سقط نکنند و ..، بعد برای اینکه زنها غز نزنند و بگند چرا مردها عده نگه نمیدارن و ...،میگه برای آنان همانقدر که وظیفه به گردنشان است،حقوقی وجود دارد ولی مردها بر آنان برتری دارند یعنی مردها حامله نمیشند و از لحاظ بعضی حقوق بر زنها برتری دارند دلیشل هم ویژگی های جسمی مثل حامله نشدن و .. است،درسته که بین حق و تکلیف زنها و مردها تناسب وجود داره اما تو این زمینه مردها برتری های حقوقی دارند و مثل زنها نیستند یعنی نیازی به عده نگه داشتن نیست.

راجع به این آیه :
http://www.askdin.com/showthread.php?t=2267
http://www.quran-p.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=282:%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=7400
http://motaghin.com/fa_booksPage_4507.aspx?gid=4450

منتقد;109452 نوشت:

آیه در مورد حاملگیه، اولش میگه زنها موقع طلاق باید عده نگه دارند و بچشونو سقط نکنند و ..، بعد برای اینکه زنها غز نزنند و بگند چرا مردها عده نگه نمیدارن و ...،میگه برای آنان همانقدر که وظیفه به گردنشان است،حقوقی وجود دارد ولی مردها بر آنان برتری دارند یعنی مردها حامله نمیشند و از لحاظ بعضی حقوق بر زنها برتری دارند دلیشل هم ویژگی های جسمی مثل حامله نشدن و .. است،درسته که بین حق و تکلیف زنها و مردها تناسب وجود داره اما تو این زمینه مردها برتری های حقوقی دارند و مثل زنها نیستند یعنی نیازی به عده نگه داشتن نیست.


این چه طرز حرف زدن در مورد آیه‌های قرآن بی‌ ,,,,:Narahat:

نقل قول:
این چه طرز حرف زدن در مورد آیه‌های قرآن بی‌ ,,,,:Narahat:

:Moteajeb!::Gig:

ببخشید بارداری:ok:

حامد;109349 نوشت:
سلام
وجود قله مشترک برای یک گروه کوهنورد به معنای توانایی مساوی آنها برای رسیدن به آن نیست . وقتی از میان گروه کوهنوردی یک عده ای خاص بسیار بیشتر و یک عده ای خاص دیگر تعداد کمی می رسند شما در عین پذیرش استعداد برای هر دو گروه می توانید قائل به تفاوت استعداد و توانایی این دو گروه شوید . اتفاقا این امر شما را بر آن می دارد که موانع را بهتر بررسی و راههای منطقی بهتری برای رفع آنها بیابید .
موفق باشید

سلام ، به نظر شما چرا زنان کمتر به کمال می رسند؟ این نتیجه را چگونه به دست آورده اید؟!

موضوع قفل شده است