جمع بندی مشکلات من و مطالعه!

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مشکلات من و مطالعه!
سلام  بنده تصمیم گرفتم ان شاء الله مطالعه کتب مفید را شروع کنم و تا قبل از این اصلا عادت به مطالعه نداشتم متاسفانه، با توجه به نیازی که دارم متوجه شدم باید کتاب هایی با موضوعات سیاسی، تاریخی، مذهبی و کتب اشنایی با زندگی شهدا را مطالعه کنم اما یکی از بزرگترین مشکلاتم ندانستن روش صحیح مطالعه است مثلا من در سایت های مختلف میخوانم اول یه کتاب را یا یک موضوع را دنبال کنید بعد سراغ کتاب با موضوع بعدی بروید، ولی جای دیگر این را ننوشته، حالا من هم در مسائل تاریخی به شدت ضعیف هستم هم در مسائل سیاسی مذهبی، یعنی باید مثلا چندماه فقط مطالعه سیاسی یا مذهبی کنم بعد سراغ موضوعات دیگر بروم؟؟؟ مشکل دوم این که دوست دارم مطالب تاریخی را عمیق متوجه  شوم اما مطالب یادم میرود و کلا در تمامی موضوعات این طور است که یادم میرود بعد مطالعه، حالا کتب تاریخی بیشتر چون اتفاقات مختلف زیاد است، حتی کتاب فلسفه حجاب شهید مطهری در حین مطالعه به شدت خوشم می امد اما دقیقا بعد از مطالعه کتاب یعنی حتی چند ثانیه بعد از کنار گذاشتن کتاب نمی‌توانستم مثلا استدلال های شهید را برای کسی توضیح دهم فقط در حد چند جمله که برداشت خودم باشد اما توضیح استدلالی اصلااا. (یک بار برای یکی از کتاب های تاریخی خلاصه نویسی کردم که بسیاررر وقتم را گرفت و اصلا روش خوبی نبود و به سرعت خسته شدم)  مشکل سوم این که باتوجه به این که من باید هم مطالعات سیاسی هم مذهبی هم تاریخی و فلسفی داشته باشم و تا بهحال متاسفانه اصلاا مطالعه نداشتم عادت هم به مطالعه ندارم و زود خسته میشوم که شنیدم میگویند از روری یک ساعت شروع کن اما یک ساعت روی کدام کتاب یا کدام موضوع وقت بذارم؟ مثلا هر دو روز مطالعه کتب سیاسی دو روز کتاب های مذهبی و...؟ ؟؟؟ ایا این کار درسته است و باعث پراکندگی مطالب در ذهن نمیشود؟؟  مشکل چهارم این که من نمیدانم چه کتابهایی تهیه کنم برای هر موضوع، مثلا یک کتاب تاریخی میخرم مببینم هرچه مبخوانم خسته میشوم و پیش نمیرود یا مطالب واقعا با جانبداری نوشته شده یا به درد من نمیخورد، در مورد یک کتاب سیاسی از صفحه اول که خواندم با سه کلمه رو به رو شدم که برای فهم معنایشان فقط باید قبل خواندن ان کتاب سه کتاب دیگه فقط برای معنای اون سه کلمه می‌خواندم، البته مادرم میگوید کمال گرایی دارم و باید از جایی کتابخواندن را شروع کنم در حال حاضر هم از ضعف اطلاعات تاریخی واقعا خجالت میکشم مثلا یک کتاب تاریخ میخوانم و برایم سوال ایجاد میشودکه کتاب توضیح نداده و بعد دچار سردرگمی میشوم کتاب را کنار میذارم به طور کل نمیدانم مطالعه را از کجا با چه کتابی با چه روشی شروع کنم  البته در حال حاضر واقعا قیمت کتاب هم بسیار زیاد شده و هر چه بخواهم از کتب گوناگون نمیتوان تهیه کنم چه کنم انتخابم از اول درست باشه که سرخوردگی ایجاد نشه   بابت پاسخویی پیشاپیش متشکرم و از سایت askdin بسیار ممنونم و باید بگویم از مشاوره های این سایت بسیار استفاده میکنم 
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد همدل
پرسشگر گرامی! در ابتدا خیلی جا داشت که شما توضیحات بیشتری در مورد خودتان، سن، میزان تحصیلات و شغل تان بیان می کردید تا ما بهتر راهنمایی تان کنیم.   اگرچه روش های متعددی برای مطالعه و یادگیری وجود دارد، اما برای شما که هنوز عادت به مطالعه ندارید و زود خسته می شوید، فعلاً باید برای انگیزش بخشی و علاقه مندی به مطالعه از مطالعه کتاب های ساده و در عین حال جذاب و نشاط آور استفاده کنید. برای شروع می توانید از کتاب های داستان، رمان، خاطرات و... آغاز نمایید و به تدریج کتاب های علمی را باتوجه به میل و سلیقه تان اضافه کنید.
برای علاقه مندی بیشتر به مطالعه می توانید از کتاب های گویا و صوتی نیز بهره بگیرید. امروزه کتاب های فراوانی در این عرصه با صدای برخی از هنرمندان مطرح و برجسته کشورمان تولید شده است که شما می توانید در اوقات فراغت به چنین کتاب های صوتی گوش فرا دهید و لذت مطالعه را بچشید.   در حال حاضر چندین سایت به عرضه کتاب های گویا و صوتی در موضوعات مختلف می پردازند که به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:  
  1. کتاب گویا ایران‌صدا (http://book.iranseda.ir/)
  2. نوار(https://www.navaar.ir/)
  3. کتاب سبز(http://ketabesabz.com/)
  4. فیدیبو(https://fidibo.com/)
  5. آدیولیب(https://audiolib.ir/)
من باید هم مطالعات سیاسی هم مذهبی هم تاریخی و فلسفی داشته باشم [/quote] اینکه می فرمایید: «من باید هم مطالعات سیاسی هم مذهبی هم تاریخی و فلسفی داشته باشم» چندان منطقی نیست و می توانید نشانگر روحیه کمالگرایی شما باشد؛ چرا که معمولاً دانشجویان در دوران دانش آموزی و نیز دوران دانشجویی معمولاً در دروس عمومی اطلاعاتی در این زمینه کسب می کنند و بخشی دیگر را نیز در اخبار، تحلیل خبری از رسانه ای جمعی، صدا و سیما و جراید رسمی و کثیرالانتشار باخبر می شوند.    برای دختری در سن شما که رشته تحصیلی تان میکروبیولوژی است و در مقطع کارشاسی مشغول به تحصیل هستید کسب اطلاعات سیاسی، مذهبی، تاریخی و فلسفی در حد تخصصی لازم نیست؛ بلکه همین که کلیاتی از این گونه علوم بدانید و نیز به مقداری که بدان واقعاً نیاز دارید، اطلاع پیدا کنید، کافی است.   البته همان طور که گفتیم در اوقات فراغت تان می توانید به تدریج مطالعاتی در این زمینه داشته باشید و از کتاب های سبک و آسان آغاز نمایید. بدیهی است که فهم کتاب های تخصصی در هر رشته علمی نیاز به پیش نیازهایی دارد تا اگر آنها را مطالعه نکرده باشید، عملاً نمی توانید همه مطالب کتاب های تخصصی را بفهمید در نتیجه سرخورده خواهید شد و اعتماد به نفس تان تضعیف می شود و انگیزه تان را از دست خواهید داد.
یاقوت سرخ said in مشکلات من و مطالعه!
مادرم میگوید کمال گرایی دارم و باید از جایی کتابخواندن را شروع کنم در حال حاضر هم از ضعف اطلاعات تاریخی واقعا خجالت میکشم مثلا یک کتاب تاریخ میخوانم و برایم سوال ایجاد میشودکه کتاب توضیح نداده و بعد دچار سردرگمی میشوم کتاب را کنار میذارم به طور کل نمیدانم مطالعه را از کجا با چه کتابی با چه روشی شروع کنم  البته در حال حاضر واقعا قیمت کتاب هم بسیار زیاد شده و هر چه بخواهم از کتب گوناگون نمیتوان تهیه کنم چه کنم انتخابم از اول درست باشه که سرخوردگی ایجاد نشه  
  به نظر می رسد نظر مادرتان صحیح است و ایشان درست می گویند؛ فعلاً نباید به خودتان سخت بگیرید و از کتاب هایی با موضوعات سخت و یا خشک استفاده کنید؛ بلکه همان طور که گفتیم برای عادت به مطالعه و انگیزش بخشی از کتاب های ساده با موضوعات مورد علاقه شروع کنید.
 جمع بندی پرسش: دختری 22 ساله هستم که در رشته میکروبیولوژی تحصیل می کنم، با توجه به نیازی که دارم متوجه شدم باید کتاب هایی با موضوعات سیاسی، تاریخی، مذهبی، زندگی شهدا و... را مطالعه کنم که در همین ابتدای کار با مشکلاتی روبرو شده ام که نیاز به راهنمایی دارم. یکی از بزرگترین مشکلاتم ندانستن روش صحیح مطالعه است. مشکل دوم این است که دوست دارم مطالب تاریخی را عمیق متوجه شوم، اما مطالب یادم می رود و کلاً در تمامی موضوعات این طور هستم. مشکل سوم این است که از آنجا که متأسفانه عادت به مطالعه ندارم، به هنگام مطالعه زود خسته می شوم. مشکل چهارم این است که من نمی دانم اصلاً در موضوعات مورد نظرم چه کتاب هایی برای مطالعه تهیه کنم؟ به طور کلی نمی دانم مطالعه را از کجا با چه کتابی با چه روشی شروع کنم؟ فهم برخی کتاب های تاریخی و سیاسی برایم دشوار است به همین خاطر زود خسته می شوم. مادرم می گوید کمالگرایی دارم و باید از جایی کتاب خواندن را شروع کنم. در حال حاضر قیمت کتاب هم واقعاً بسیار زیاد شده و هر چه بخواهم از کتب گوناگون نمی توانم تهیه کنم چه کنم انتخابم از اول درست باشه که سرخوردگی ایجاد نشه؟   پاسخ: اگرچه روش های متعددی برای مطالعه و یادگیری وجود دارد، اما برای شما که هنوز عادت به مطالعه ندارید و زود خسته می شوید، فعلاً باید برای انگیزش بخشی و علاقه مندی به مطالعه از مطالعه کتاب های ساده و در عین حال جذاب و نشاط آور شروع کنید. به نظر می رسد نظر مادرتان صحیح است و ایشان درست می گویند؛ به همین خاطر فعلاً نباید به خودتان سخت بگیرید و از کتاب هایی با موضوعات سخت و یا خشک علمی استفاده کنید؛ بلکه همان طور که گفتیم برای عادت به مطالعه و انگیزش بخشی از کتاب های ساده با موضوعات مورد علاقه، جذاب و نشاط آور شروع کنید. برای شروع می توانید از کتاب های داستان، رمان، خاطرات، شعر، لطیفه، ظنز و فکاهی، شرح حال و زندگی نامه و... آغاز نمایید و به تدریج کتاب های علمی را باتوجه به میل و سلیقه تان به برنامه مطالعاتی خویش اضافه کنید. برای علاقه مندی بیشتر به مطالعه می توانید از کتاب های گویا و صوتی نیز بهره بگیرید که هزینه ای هم ندارد. امروزه کتاب های فراوانی در این عرصه با صدای برخی از هنرمندان مطرح و برجسته کشورمان تولید شده است که شما می توانید رایگان آنها را تهیه کنید و در اوقات فراغت تان به چنین کتاب های صوتی گوش فرا دهید و لذت مطالعه را بچشید. در حال حاضر چندین سایت معتبر به عرضه کتاب های گویا و صوتی در موضوعات مختلف می پردازند که به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:
  1. کتاب گویا ایران‌صدا (http://book.iranseda.ir/)
  2. نوار(https://www.navaar.ir/)
  3. کتاب سبز(http://ketabesabz.com/)
  4. فیدیبو(https://fidibo.com/)
  5. آدیولیب(https://audiolib.ir/)
اینکه می فرمایید: «من باید هم مطالعات سیاسی هم مذهبی هم تاریخی و فلسفی داشته باشم» چندان منطقی نیست و می تواند نشانگر روحیه کمالگرایی شما باشد؛ چرا که معمولاً دانشجویان در دوران دانش آموزی و نیز دوران دانشجویی در دروس عمومی اطلاعاتی در این زمینه ها کسب می کنند و بخشی دیگر را نیز در اخبار، تحلیل خبری از رسانه های جمعی، فضای مجازی، صدا و سیما، جراید رسمی و کثیرالانتشار باخبر می شوند.  برای دختری در سن شما که رشته تحصیلی تان میکروبیولوژی است و در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستید کسب اطلاعات سیاسی، مذهبی، تاریخی و فلسفی در حد تخصصی لازم نیست؛ بلکه همین که کلیاتی از این گونه علوم بدانید و نیز به مقداری که بدان واقعاً نیاز دارید، اطلاع پیدا کنید، کافی است. البته همان طور که گفتیم در اوقات فراغت تان می توانید به تدریج مطالعاتی در این زمینه داشته باشید و از کتاب های سبک و آسان آغاز نمایید. بدیهی است که فهم کتاب های تخصصی در هر رشته علمی نیاز به پیش نیازهایی دارد که اگر آنها را مطالعه نکرده باشید، عملاً نمی توانید همه مطالب کتاب های تخصصی را بفهمید در نتیجه سرخورده خواهید شد و اعتماد به نفس تان تضعیف می شود و انگیزه تان را از دست خواهید داد؛ پس کمالگرایی و ایده آل نگری را کنار بگذارید و به خودتان سخت نگیرید. 
موضوع قفل شده است