جمع بندی ازدواج بدون اذن پدر

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ازدواج بدون اذن پدر
با سلام بنده جوانی ۲3 ساله هستم که ۳ ساله با دختر‌خانمی در ارتباط هستم . در دو سال اول آشنایی نسبی پیدا کردیم و از اول هم با پیشنهاد ازدواج اقدام کردم، بعد از ۲ سال اول خانواده رو راضی کردم که بریم خواستگاری ولی خانواده دختر بدون هیچ دلیلی (به جز سربازی و کار و ...) و با توجه به اینکه خود دختر هم در مراسم تمایل کامل داشت قبول نکردن ولی رابطهٔ ما ادامه پیدا کرد و الان یک سال از زمان خواستگاری میگذره و خانواده دختر هم غیر مستقیم میدونن که ما در ارتباط هستیم ولی هیچ واکنشی نشون نمیدن. سوالم اینجاست که با این وجود که ما خودمون میدونیم دوست داریم با هم ازدواج کنیم و من اقدام به خواستگاری هم کردم ولی با چنین واکنشی رو به رو شدم اجازه داریم که خودمون بدون اطلاع خانواده‌ها صیغه بخونیم که حداقل ارتباط ما حرام نباشه؟ این نکته رو هم بگم که این دختر‌خانم از پارسال تا به الان خواستگار دیگه‌ای نداشتن و کلا خانواده ایشون با ازدواج تو این سن مخالف هستن و دختر خانم ۲۲ ساله هستن. این سوال با خوندن فتوای رهبری داخل سایت ایشون که همین پایین نوشتم، برام پیش اومد. ممنون میشم اگر جواب بدید. مرجع تقلید بنده و دختر‌خانم آیت‌الله خامنه‌ای هستن. س: دخترى كه دم بخت است و موقع ازدواج او رسيده است اگر ولىّ قانونى او (يعنى پدر و جدّ پدرى) يا مفقودالاثر باشند يا حضور داشته باشند و با ازدواج چنين دخترى مخالفت داشته باشند در صورتى كه شوهر هم‌كفو او محسوب شده و توانايى فراهم آوردن امكانات چنين ازدواجى را از نظر مادر دختر و معرفين داشته باشد، از نظر حضرتعالى آيا يكى از سر دفتران ازدواج مى‌تواند چنين ازدواجى را ثبت و امضاء نمايد يا خير؟ ج) ازدواج دختر باكره موقوف بر اجازه پدر يا جدّ پدرى است ولى اگر پدر و جدّ پدرى مفقود باشند يا در سفر باشند و دسترسى به آنان نباشد در اين صورت احتياج به اجازه‌ى آنان نيست و همچنين اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد.
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد همدل
تردیدی در این نیست که ازدواج حق مسلم شماست و شما نیز مثل خیلی از دختران و پسران آماده به ازدواج باید روزی ازدواج کنید و زندگی مستقل خویش را در کنار همسر دلخواه و مورد علاقه تان آغاز نمایید، اما قبل از هر چیز باید به چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی کاملاً پایبند باشید و از برقراری رابطه دوستانۀ قبل از ازدواج با دختر مورد نظر پرهیز کنید تا آسیبی متوجه هر دوی شما نگردد و هم زودتر به هدف و خواسته تان برسید.   امام حسین(علیه السلام) در عبارتی کامل تر و دقیق تر می فرماید:   «مَن حاوَلَ أمراً بمَعصيَةِ اللّه ِ كانَ أفوَتَ لِما يَرْجُو وأسرَعَ لِمَجِيءِ ما يَحذَرُ» (1)؛ «هر كه با نافرمانى و معصیت خدا كار [و هدفی] را بجويد، مطلوب خود را بيشتر از دست دهد و به آمدنِ آنچه از آن دورى مى كرده است، بيشتر شتاب بخشد».   پی نوشت:
  1. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشيعة، قم‏: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج16، ص153.
mohammadx0098 said in ازدواج بدون اذن پدر
مرجع تقلید بنده و دختر‌خانم آیت‌الله خامنه‌ای هستن. س: دخترى كه دم بخت است و موقع ازدواج او رسيده است اگر ولىّ قانونى او (يعنى پدر و جدّ پدرى) يا مفقودالاثر باشند يا حضور داشته باشند و با ازدواج چنين دخترى مخالفت داشته باشند در صورتى كه شوهر هم‌كفو او محسوب شده و توانايى فراهم آوردن امكانات چنين ازدواجى را از نظر مادر دختر و معرفين داشته باشد، از نظر حضرتعالى آيا يكى از سر دفتران ازدواج مى‌تواند چنين ازدواجى را ثبت و امضاء نمايد يا خير؟ ج) ازدواج دختر باكره موقوف بر اجازه پدر يا جدّ پدرى است ولى اگر پدر و جدّ پدرى مفقود باشند يا در سفر باشند و دسترسى به آنان نباشد در اين صورت احتياج به اجازه‌ى آنان نيست و همچنين اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد.
علاوه بر مقام معظم رهبری، بر اساس فتوای سایر مراجع عظام تقلید، دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد)، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه دوشیزه و باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست. (1)   اگرچه مراجع معظّم تقلید بر اساس آموزه‌های دینی و تعالیم اسلامی، اذن و اجازه پدر یا جدپدری را برای ازدواج دختر باکره و دوشیزه چه در ازدواج موقت و چه در ازدواج دائم شرط می دانند، اما آنها حق ندارند بدون دلیل و یا به خاطر اغراض شخصی با ازدواج دختر مخالفت کنند و بهانه جویی نمایند.   پی‌نوشت: 
  1. بنی‌هاشمی خمینی و احسان اصولی، توضیح المسائل مراجع: مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی، ‎۱۳۷۸، ج2، ص387.
 
mohammadx0098 said in ازدواج بدون اذن پدر
مرجع تقلید بنده و دختر‌خانم آیت‌الله خامنه‌ای هستن. س: دخترى كه دم بخت است و موقع ازدواج او رسيده است اگر ولىّ قانونى او (يعنى پدر و جدّ پدرى) يا مفقودالاثر باشند يا حضور داشته باشند و با ازدواج چنين دخترى مخالفت داشته باشند در صورتى كه شوهر هم‌كفو او محسوب شده و توانايى فراهم آوردن امكانات چنين ازدواجى را از نظر مادر دختر و معرفين داشته باشد، از نظر حضرتعالى آيا يكى از سر دفتران ازدواج مى‌تواند چنين ازدواجى را ثبت و امضاء نمايد يا خير؟ ج) ازدواج دختر باكره موقوف بر اجازه پدر يا جدّ پدرى است ولى اگر پدر و جدّ پدرى مفقود باشند يا در سفر باشند و دسترسى به آنان نباشد در اين صورت احتياج به اجازه‌ى آنان نيست و همچنين اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد.
به طور کلی، اگر پدر یا جد پدرى به خاطر دلایل واهی و بی جهت با ازدواج دختر مخالفت کنند، از لحاظ شرعی اذن پدر در ازدواج ساقط می شود و دختر می تواند در امر ازدواج خود رأساً اقدام کند. مراجع تقلید همگی بر این عقیده اند که اگر همسر مناسبى براى دختر پیدا شود که شرعاً و عرفاً هم کفو اوست و مصلحت دختر در ازدواج با اوست، اما پدر یا جد پدرى، بدون جهت و بدون دلیل منطی مانع ازدواج ‏شوند در این فرض، دختر در ازدواج خویش لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرد، بلکه می تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج بگیرد و در ازدواج خود مستقلاً عمل کند.   در قانون مدنی ماده 1043 موضوع نیز چنین بیان شده است: «نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید».    
  البته برای اینکه شما از پشتیبانی و حمایت های خانواده دختر محروم نشوید و نیز باعث بروز مشکلات دیگری برای خودتان و زندگی آینده تان نگردید، بهتر است قبل از اقدام قانونی از همۀ ظرفیت خود، خانواده ها، بستگان و اطرافیان تان برای کسب رضایت خانواده دختر استفاده کنید و همۀ راه ها را یک به یک امتحان کنید؛ آنگاه در صورت عدم موفقیت؛ به عنوان آخرین راه می توانید از راه قانونی اقدام کنید.   یکی از راه هایی که شما می توانید امتحان کنید این است که با مراجعه به مراکز مشاوره های معتبر از مشاورۀ پیش از ازدواج(Pmc) بهره بجویید و از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن شوید؛ اگر صحت و سلامت ازدواج تان  به تأیید کارشناسان ازدواج برسد در این صورت مخالف خانوادۀ دختر تأثیر چندانی نخواهد داشت و بهانه جویی های بی مورد آنان تاب مقاومت در مقابل منطق و استدلال کارشناسان نخواهد داشت و در آخر خانوادۀ دختر چاره ای جز عقب نشینی نخواهند داشت.   در هر صورت شما می توانید برای جلب رضایت خانوادۀ دختر  آنها را متقاعد و قانع کنید که باهم نزد یک مشاور بروید و حرف تخصصی او را ملاک عمل قرار دهید.  
جمع بندی پرسش: جوانی 23 ساله هستم که 3 ساله با دختر‌ی 22 ساله به قصد ازدواج در ارتباط هستم. در دو سال اول آشنایی نسبی پیدا کردیم و سپس خانواده ام را راضی کردم که به خواستگاری دختر بریم، ولی خانواده دختر بدون هیچ دلیلی (به جز سربازی و کار و...) و با توجه به اینکه خود دختر هم در مراسم تمایل کامل به ازدواج داشت، قبول نکردن. کلاً خانواده ایشون با ازدواج در این سن مخالف هستند.  از آن موقع رابطۀ ما ادامه پیدا کرد و الان یک سال از زمان خواستگاری میگذره و خانواده دختر هم غیرمستقیم میدونن که ما در ارتباط هستیم، ولی هیچ واکنشی نشون نمیدن. حال سوالم اینجاست که با اینکه ما تمایل به ازدواج با هم داریم و من اقدام به خواستگاری هم کرده ام، ولی با چنین واکنشی رو به رو شدم اجازه داریم که خودمون بدون اطلاع خانواده‌ها صیغه محرمیت بخونیم که حداقل ارتباط ما حرام نباشه؟ پاسخ: بدون تردید، ازدواج حق مسلم شماست و شما نیز مثل خیلی از جوانان آماده به ازدواج باید روزی ازدواج کنید و زندگی مستقل خویش را در کنار همسر دلخواه و مورد علاقه تان آغاز نمایید، اما قبل از هر چیز باید به چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی کاملاً پایبند باشید و از برقراری رابطه دوستانۀ قبل از ازدواج با دختر مورد نظر پرهیز کنید تا آسیبی متوجه هیچکدام از شما نگردد و هم زودتر به هدف و خواسته تان برسید. امام حسین(علیه السلام) در عبارتی کامل تر و دقیق تر می فرماید: «مَن حاوَلَ أمراً بمَعصيَةِ اللّه ِ كانَ أفوَتَ لِما يَرْجُو وأسرَعَ لِمَجِيءِ ما يَحذَرُ» (1)؛ «هر که با نافرمانى و معصیت خدا کار [و هدفی] را بجوید، مطلوب خود را بیشتر از دست دهد و به آمدنِ آنچه از آن دورى مى کرده است، بیشتر شتاب بخشد». بر اساس فتوای مراجع عظام تقلید، دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد)، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه دوشیزه و باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست. (2) به طور کلی، اگر پدر یا جد پدرى به خاطر اغراض شخصی و یا به خاطر دلایل واهی و بی جهت با ازدواج دختر مخالفت کنند، از لحاظ شرعی اذن پدر در ازدواج ساقط می شود و دختر می تواند در امر ازدواج خود رأساً اقدام کند. مراجع تقلید همگی بر این عقیده اند که اگر همسر مناسبى براى دختر پیدا شود که شرعاً و عرفاً هم کفو اوست و مصلحت دختر در ازدواج با اوست، اما پدر یا جد پدرى، بدون جهت و بدون دلیل منطی مانع ازدواج ‏شوند در این فرض، دختر در ازدواج خویش لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرد، بلکه می تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج بگیرد و در ازدواج خود مستقلاً عمل کند. در قانون مدنی مادۀ 1043 موضوع نیز چنین بیان شده است: «نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مَهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید». البته برای اینکه شما از پشتیبانی و حمایت های خانواده دختر محروم نشوید و نیز باعث بروز مشکلات دیگری برای خودتان و زندگی آینده تان نگردید، بهتر است قبل از اقدام قانونی از همۀ ظرفیت خود، خانواده ها، بستگان و اطرافیان تان برای کسب رضایت خانواده دختر استفاده کنید و همۀ راه ها را یک به یک امتحان کنید؛ آنگاه در صورت عدم موفقیت؛ به عنوان آخرین راه می توانید از راه قانونی اقدام کنید. یکی از راه هایی که شما می توانید امتحان کنید این است که با مراجعه به مراکز مشاوره ای معتبر از مشاورۀ پیش از ازدواج(Pmc) بهره بجویید و از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن شوید؛ اگر صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید کارشناسان ازدواج برسد در این صورت مخالفت خانوادۀ دختر تأثیر چندانی نخواهد داشت و بهانه جویی های بی مورد آنان تاب مقاومت در مقابل منطق و استدلال کارشناسان نخواهد داشت و در آخر خانوادۀ دختر چاره ای جز عقب نشینی نخواهند داشت. در هر صورت شما می توانید برای جلب رضایت خانوادۀ دختر آنها را متقاعد و قانع کنید که باهم نزد یک مشاور بروید و حرف تخصصی او را ملاک عمل قرار دهید. همچنین می توانید از وساطت افراد ذی نفوذ استفاده کنید تا رضایت خانوادۀ دختر را کسب کنند.   پی نوشت ها:
  1. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة، قم‏: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج16، ص153.
  2. بنی‌هاشمی خمینی و احسان اصولی، توضیح المسائل مراجع: مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی، ‎۱۳۷۸، ج2، ص387.
 
موضوع قفل شده است