جمع بندی چرا در ایران از تقویم میلادی و قمری استفاده نمی شود؟!

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا در ایران از تقویم میلادی و قمری استفاده نمی شود؟!
سلام میشه بکین چرا کشور ما تقویم  رو به سال خورشیدی حساب میکنن ولی کشور های دیگر به سال قمری و یا میلادی حساب میکنن؟؟ دلیلش چیه ؟و چراما مسلمانیم به قمری عمل نمی کنیم وقتی دولتمون اسلامی هست
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض ادب
سلام میشه بکین چرا کشور ما تقویم  رو به سال خورشیدی حساب میکنن ولی کشور های دیگر به سال قمری و یا میلادی حساب میکنن؟؟ دلیلش چیه ؟و چراما مسلمانیم به قمری عمل نمی کنیم وقتی دولتمون اسلامی هست
ببینید یک سال یا طبق گردش زمین به دور خورشید محاسبه می شود که به آن «سال شمسی» گفته می شود، و یا طبق گردش ماه به دور زمین که به آن «سال قمری» گفته می شود. برخی تقویم ها مثل تقویم هجری شمسی در ایران، و یا تقویم میلادی رایج در دنیا از گردش زمین به دور خورشید استفاده میکنند، فقط مبدأ آغاز آنها فرق می کند، یکی از آغاز میلاد حضرت مسیح(ع) آغاز شده است و یکی از هجرت پیامبر(ص) به مدینه وگرنه تفاوت دیگری ندارند، و اما تقویم هجری قمری آغازش با تقویم هجری شمسی مشترک است اما به جای حرکت زمین به دور خورشید، از حرکت ماه به دور زمین به عنوان برای تبیین ایام بهره می گیرد. آنچه از نگاه اسلام اهمیت دارد این است که مناسبت های دینی و احکام دین مطابق با تقویم قمری باشد، مثلا روزه در ماه رمضان گرفته شود، یا در ماه محرم برای امام حسین(ع) عزاداری شود، اما اینکه امور اجتماعی طبق کدام تقویم انجام شود اسلام در این زمینه توصیه ای ندارد. بنابراین از آنجا که ما هم پیرو اسلام هستیم در امور عبادی از تقویم هجری قمری استفاده می کنیم، اما از آنجا که تقویم ایران از قدیم تا کنون شمسی بوده است بعد از اسلام هم برای امور اجتماعی و حکومتی به همان منوال ادامه یافت، منتهی آغاز آن از هجرت پیامبر(ص) قرار داده شد.  
سلام در قرآن هم به سال خورشیدی اشاره شده است. و هم به سال قمری. سال قمری محسوس است و میتوان روزهای ماه را با نگاه به ماه تشخیص داد. اما سال خورشیدی محسوس نیست و ما نمیتوانیم ابتدا و انتهای ماه را تشخیص دهیم. اما سال خورشیدی در تناسب با طبیعت و فصل ها، ثابت و دقیق تر است. در قرآن هر دو سال مورد اشاره است. مثلا در داستان اصحاب کهف، به سال خورشیدی اشاره شده است.  
سلام دوست عزیز تقویم هجری‌‌قمری وابسته به استهلاله و همین موضوع تا حدی غیر‌قابل‌پیش‌بینی‌اش می‌کنه. به طور مثال اگر شما یک گرد هم آیی را برای روز اول ماه قمری تنظیم کرده باشید، به طور دقیق نمی‌دونید که این اول ماه در چه روزی اتفاق می‌افتد و این می‌تونه برای تهیه بلیط یا برنامه‌ریزی پیش از برگزاری شما رو دچار مشکل کنه. علاوه بر این، شروع ماه قمری در مناطق مختلف و با توجه به شرایط استهلالشون می‌تونه متفاوت بشه. بنابراین نیاز به تقویم دیگری نیز برای استفاده روزمره داریم. تقویم هجری‌خورشیدی (تقویم جلالی) که پایه‌اش توسط خیام گذاشته شده، دقیقترین تقویم جهانه و بیشترین تطابق را با فصول سال داره.
جمع بندی پرسش: چرا کشور ما تقویم  را به سال خورشیدی حساب میکنند ولی کشور های دیگر به سال قمری و یا میلادی حساب میکنند؟؟ ما که مسلمان هستیم و دولت ما اسلامی است چرا مثل بقیه مسلمانان به تقویم قمری عمل نمی کنیم؟ پاسخ: ببینید یک سال یا طبق گردش زمین به دور خورشید محاسبه می شود که به آن «سال شمسی» گفته می شود، و یا طبق گردش ماه به دور زمین که به آن «سال قمری» گفته می شود. برخی تقویم ها مثل تقویم هجری شمسی در ایران، و یا تقویم میلادی رایج در دنیا از گردش زمین به دور خورشید استفاده میکنند، فقط مبدأ آغاز آنها فرق می کند، یکی از آغاز میلاد حضرت مسیح(علیه السلام) آغاز شده است و یکی از هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به مدینه وگرنه تفاوت دیگری ندارند، و اما تقویم هجری قمری آغازش با تقویم هجری شمسی مشترک است اما به جای حرکت زمین به دور خورشید، از حرکت ماه به دور زمین برای تبیین ایام بهره می گیرد. قرآن هر دو ملاک خورشید و ماه را به عنوان منبع تقویمی به رسمیت شناخته است: «جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليم‏؛ او شب را مايه آرامش، و خورشيد و ماه را وسيله حساب قرار داده است اين، اندازه ‏گيرى خداوند تواناى داناست».(1) بنابراین بهره گیری از آنها خلاف قرآن و اسلام نیست. آنچه از نگاه اسلام اهمیت دارد این است که مناسبت های دینی و احکام دین مطابق با تقویم قمری باشد، مثلا روزه در ماه رمضان گرفته شود، یا در ماه محرم برای امام حسین(علیه السلام) عزاداری شود، اما اینکه امور اجتماعی طبق کدام تقویم انجام شود اسلام در این زمینه توصیه ای ندارد. بنابراین از آنجا که ما هم پیرو اسلام هستیم در امور عبادی از تقویم هجری قمری استفاده می کنیم، اما از آنجا که تقویم ایران از قدیم تا کنون شمسی بوده است بعد از اسلام هم برای امور اجتماعی و حکومتی به همان منوال ادامه یافت، منتهی آغاز آن از هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرار داده شد.   پی نوشت: 1. انعام:96/6.  
موضوع قفل شده است