جمع بندی مادرم با چادر پوشیدن من کاملا مخالف است!

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مادرم با چادر پوشیدن من کاملا مخالف است!
سلام. من پوشیدن چادر را خیلی دوست دارم.چون وقتی چادر میپوشم احساس امنیت میکنم و چادر رو بهترین پوشش میدونم اما مادرم کاملا مخالف هست.من در خانواده ای بزرگ شده ام که به حجاب خیلی اهمیت داده نشده از قضا من حجاب رو دوست دارم و با مخالفت های شدیدخانواده رو به روشدم. هروقت موضوع پوشیدن چادر رو مطرح میکنم دلیل های تکراری میشووم مثل: 1.تو این سن باید خوش تیپ باشی و به خودت برسی. 2.حداقل از دوستات یاد بگیر که چجوری میرن بیرون. 3.کسی که تو این سن چادر بپوشه امل هست. 4.همه دارن چادر رو درمیارن تو میخوای بپوشی؟ و...... من هرچقدر هم دربرابر این حرف ها مقاومت کنم و دلیل های قانع کننده بیارم بازم بی نتیجه هست. لطفا یک راه پیشنهاد بدید تا من بتونم جوری که دوست دارم لباس بپوشم.
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شفیق
هوالمحبوب با سلام و احترام به شما همراه گرامی: بسیار سپاسگزارم از اینکه به ما اطمینان کرده و مسأله خود را مطرح کرده اید.  با خود بیندیش برای چه اهدافی چادر شدن را انتخاب کرده ای؟  اگر با استدلال و دلایل متقن، حجاب را انتخاب نمایی؛ با نیم نگاهی یا طعنه و کنایه ای و یا حتی شبهه ای، پشیمان نخواهی شد و با اقتدار آن را انجام می دهی. خوب است برای اینکه به صورت ناگهانی در شما تغییر ایجاد نگردد، تا خیلی به چشم دیگران، جلوه نمایید و مورد توجه همگان قرار بگیرید، خوب است کم کم و به صورت پله کانی، حجابتان را بیشتر کنید. برای مثال از پوشیدن مانتوهای بلند شروع نمایید و کم کم موهایتان را بپوشانید و مرحله به مرحله حجابتان را کامل تر نمایید؛ در این صورت از مخالفت های اطرافیان هم جلوگیری می شود تا با آرامش بیشتری این مسیر را طی نمایید. به یاد داشته باشند مخالفت های اطرافیان موقتی بوده و به مرور زمان، شما را خواهند پذیرفت، به شرط این‌که موفقیت شما برای آنان افتخارآمیز باشد. توجه داشته باشید همانطور که حجاب را در حال تکمیل کردن هستید به صفات اخلاقی خود نیز هوشیارتر شده و در جهت اصلاح خصوصیات منفی و تقویت خصوصیات مثبت خود تلاش نمایید این صفات اخلاقی شما تأثیر زیادی در همراهی خانواده تان خواهد داشت. سعی نمایید برای این موضوع با خانواده خود مشاجره ننمایید. رابطه خود را با افرادی که اهل حجاب و تدین هستند را بیشتر نمایید.  همواره این نکته را باید به یاد داشت که هر چه در راه عمل به دستورات الهی سختی بیشتری باشد، ثواب بیشتری نصیب افراد می شود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره فرموده اند: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا» (1) «بهترین کارها دشوارترین آنهاست» پس در راهی که انتخاب کرده اند نباید دچار تردید شوند. پی نوشت: 1.  بحار الأنوار، ج ۶۷، ص ۱۹۱. 
سلام با کسب اجازه از استاد شفیق گرامی در حقیقت مادر گرامی شما مخالف باور شما نیست این شما هستید که رسوم خانواده‌' خود را به چالش کشیده اید و آنچه را که حتی پیش از تولد شما ارزش تلقی می‌شده (درست یا غلط) نمیپذیرید این انتخاب دشوار زمانی با خوشی ختم به خیر می‌شود و اعضای خانواده‌ به آن رضایت می‌دهند که شما بتوانید در قبال آنچه نفی میکنید مابه ازای مناسب ایجاد نمایید یعنی مادر بزرگوارتان سربلند و مطمئن باشند که حجاب شما مانع دستیابی به آنچه آرزو دارند نیست موفق باشید.   
سلام از آنجا که آنچه برای خواهر گرامی پیش آمده می‌توان به موارد مشابه تسری داد نکاتی بصورت کلی عرض می‌شود بدون آنکه در خصوص اصل موضوع حجاب قضاوت شود. چادر پوشش کامل و نماد زن مسلمان است و اگر بانویی به این نتیجه رسید که اختیار کردن آن تبعات مثبت در زندگی او دارد نباید در استفاده از آن مردد باشد بلکه باید با ثبات قدم و با تکیه بر ارزش‌هایی که به آنها معتقد است تغییر پوشش دهد اما این انتخاب گاهی مخالفت خانواده‌ و اطرافیان را در پی دارد اگر این مخالفت از ناحیه رفقا و دوستان هم سن و سال بود باید سعی شود با معرفی آثار مثبت این تغییر ضمن توجیه عمل خود آنها را هم به آزمودن این پوشش ترغیب کرد ولی در صورت نارضایتی بزرگترها نصیحت و موعظه' آنها نه صحیح است نه مشکل را مرتفع می‌کند در این شرایط لازم است بگونه ای رفتار شود تا بزرگترها که نیتی جز دلسوزی و موفقیت ما ندارند مطمئن شوند پوشش جدید ما مانعی برای رسیدن آنها به اهدافی که برای خوشبختی ما در نظر گرفته اند نیست بلکه می‌تواند درهای بیشتری را که به سعادت ختم می‌شود به روی ما باز نماید و این مهم فقط زمانی حاصل می‌شود که رفتار و عمل ما متناسب با پوشش ما در جهت مثبت تغییر پیدا کند و احترام و ارزش بزرگترهای فامیل بیشتر از قبل در عمل ما نمود داشته باشد موفق باشید.   
احساس امنییت؟ مگه تاحالا احساس امنیت نداشتین؟ شما میگید خونوادت حجاب درست و حسابی ندارند... شما یهو نمیتونی چادر سرت کنی..منم که نمیشناسمت باورم نمیشه چه برسه خونوادت...شما اول حجابت با همین شال و روسری و مانتو رعایت کن ...ارایش نکن بعد انشالله برید سراغ چادر... آخه چادر پوشیدن خیلی سخته برای اونیکی تا حالا نپوشیده ...یجورایه  تابلو میشه و نمیتونه جمعش کنه...    
سلام و ادب چادر پوشیدن افتخاره و این احساس امنیت رو واسه خودتون حفظ کنید. این احساس ارزشمندی است که نباید اون رو از دست بدین. فقط کافیه مدتی به صحبتهای اونها اهمیت ندین، کم کم دست از سر شما بر میدارن.  
چادر پوشیدن امری نیست که ففط با عقل بخواهید انتخاب کنید. بلکه باید نسبت به چادر ، احساس داشته باشید. شما نسبت به چادر احساس دارید مثلا احساس امنیت این نشانه خوبی است برای شما. قدر این احساس را بدانید و این احساس را سرکوب نکنید
سلام برخلاف نظر دوست خوب جناب بیت المعمور استفاده از چادر بعنوان پوشش نه افتخار است نه ارزش صرفا سلیقه است ممکن است امنیتی که یک بانو با استفاده از چادر احساس می‌کند بانوی دیگر با پوششی متفاوت کسب کند آسیه همسر فرعون بود و قاعدتا پوشش او باید مطابق رسوم قصر بوده باشد ولی مقام رفیعی در قرآن دارد ارزش، منافع بدنبال دارد و اگر ارزش‌گذاری انسان از آنچه هست به پوشش مستند شود راه برای ریا و بهره بردن از منافع آن باز می‌شود انتخاب چادر بسیار پسندیده است ولی نباید بگونه ای ارزش گذاری شود که عدم انتخاب آن ضد ارزش تلقی گردد.   
بابک ش said in سلام
سلام برخلاف نظر دوست خوب جناب بیت المعمور استفاده از چادر بعنوان پوشش نه افتخار است نه ارزش صرفا سلیقه است ممکن است امنیتی که یک بانو با استفاده از چادر احساس می‌کند بانوی دیگر با پوششی متفاوت کسب کند آسیه همسر فرعون بود و قاعدتا پوشش او باید مطابق رسوم قصر بوده باشد ولی مقام رفیعی در قرآن دارد ارزش، منافع بدنبال دارد و اگر ارزش‌گذاری انسان از آنچه هست به پوشش مستند شود راه برای ریا و بهره بردن از منافع آن باز می‌شود انتخاب چادر بسیار پسندیده است ولی نباید بگونه ای ارزش گذاری شود که عدم انتخاب آن ضد ارزش تلقی گردد.   
سلام مسئله را با مثال توضیح می دهم. انسان وقتی به امر نیک و خوبی، کشش دارد خوب است که آن را تقویت کند. و نباید آن را سرکوب کند. مثلا من نماز می خوانم و بعد از نماز دوست دارم تسبیحات بگویم یا علاقه دارم مقداری قرآن بخوانم. انسان خوب است به این علایق نه نگوید. اگر انسان به این علایق روحانی، پاسخ مثبت بدهد به لحاظ روحی آرام تر و به لحاظ معنوی به سمت کمال حرکت میکند. حالا ممکن است شما بگویید انتخاب تسبیحات یا انتخاب قرآن یا فلان ذکر، سلیقه ای است. به هر حال این انتخاب به رشد و آرامش شما منتهی میشود. ممکن است کسی با تسبیحات به رشدش کمک میکند. و یک نفر با دعای صحیفه سجادیه... شما باید حال معنوی هر فرد را در نظر بگیرید. پس این خانم اگر با انتخاب حجاب، به حجب و حیا یا امنیت درونی بیشتری می رسد، باید آن را تقویت کند.   این از مسئله اول.   اما مسئله دوم پوشش و حجاب تابع نظرات فقهی و عرفی و تشخیص فردی است. مثلا حتی پوشش ها اگر زینت باشد، به نظر بیشتر یا برخی علما باید پوشیده شود. لذا تشخیص خیلی مسائل شخصی است. مثلا ممکن است در شهری یا محلی پوشیدن مانتو ، امنیت فرد را مختل کند و تحت نظر مردان باشد. حتی اگر دختری بخواهد چادر بپوشد تا این احتمال تقویت شود که حتی یک چشم ناپاک یا نیت بد به او کم شود، جای افتخار دارد.   اما چند نکته : چادر یک تکه پارچه است و ارزش یک امر اعتباری است. و اگر چادر افتخار است نه در مقابل ضد ارزش بودن دیگر پوشش ها... چون ارزش امری اعتباری است و تابع انسانها است. لذا ایشان چون به خاطر نیت نیک و ارزشمند به این پوسش علاقه دارند، مایه افتخار است. لذا افتخار بودن این پوشش تابع فرد است جون اصولا اررش گذاری امری جسمانی نیست. لذا اینکه فرمودید چادر سلیقه است و این حرفها، نشان میدهد به مسئله ارزشمندی و جان کلام توجه نفرمودید.   نکته بعدی در مورد آسیه قیاس مسئله با داستان آسیه اشتباه است چون اطلاعی از واقع مسئله ندارید و بر اساس حدس و گمان دارید قیاس می کنید. آسیه خودش جزو بنی اسرائیل بوده و آن زمان پوشش ها خیلی خوب بوده. و این پوشش ها جزو فرهنک آنها بوده.  بعلاوه ایشان در قصر بوده  مضافا اینکه بعد از معجزات موسی ایمان آورده و نه قبلش بنا به آنچه میدانم‌ کلا سخن شما بر اساس چیزی است که اطلاعی از آن ندارید.      
سلام جناب بیت المعمور عذرخواهی میکنم مطالب پراکنده و گاه خارج از موضوع مطرح شده حاوی نکته ای که نیاز به پاسخ داشته باشد نیست ممنون.   
جمع بندی پرسش:  من پوشیدن چادر را خیلی دوست دارم. چون وقتی چادر میپوشم احساس امنیت میکنم و چادر رو بهترین پوشش میدونم اما مادرم کاملا مخالف هست. من در خانواده ای بزرگ شده ام که به حجاب خیلی اهمیت داده نشده از قضا من حجاب رو دوست دارم و با مخالفت های شدیدخانواده رو به روشدم. هر وقت موضوع پوشیدن چادر رو مطرح میکنم دلیل های تکراری میشنوم مثل: 1. تو این سن باید خوش تیپ باشی و به خودت برسی. 2. حداقل از دوستات یاد بگیر که چجوری میرن بیرون. 3. کسی که تو این سن چادر بپوشه امل هست. 4. همه دارن چادر رو درمیارن تو میخوای بپوشی؟ من هرچقدر هم در برابر این حرف ها مقاومت کنم و دلیل های قانع کننده بیارم بازم بی نتیجه هست. لطفا یک راه پیشنهاد بدید تا من بتونم جوری که دوست دارم لباس بپوشم. پاسخ:  با خود بیندیش برای چه اهدافی چادری شدن را انتخاب کرده ای؟  اگر با استدلال و دلایل متقن، حجاب را انتخاب نمایی؛ با نیم نگاهی یا طعنه و کنایه ای و یا حتی شبهه ای، پشیمان نخواهی شد و با اقتدار آن را انجام می دهی. خوب است برای اینکه به صورت ناگهانی در شما تغییر ایجاد نگردد، تا خیلی به چشم دیگران، جلوه نمایید و مورد توجه همگان قرار بگیرید، خوب است کم کم و به صورت پله کانی، حجابتان را بیشتر کنید. برای مثال از پوشیدن مانتوهای بلند شروع نمایید و کم کم موهایتان را بپوشانید و مرحله به مرحله حجابتان را کامل تر نمایید؛ در این صورت از مخالفت های اطرافیان هم جلوگیری می شود تا با آرامش بیشتری این مسیر را طی نمایید. به یاد داشته باشند مخالفت های اطرافیان موقتی بوده و به مرور زمان، شما را خواهند پذیرفت، به شرط این‌که موفقیت شما برای آنان افتخارآمیز باشد. توجه داشته باشید همانطور که حجاب را در حال تکمیل کردن هستید به صفات اخلاقی خود نیز هوشیارتر شده و در جهت اصلاح خصوصیات منفی و تقویت خصوصیات مثبت خود تلاش نمایید. این صفات اخلاقی شما تأثیر زیادی در همراهی خانواده تان خواهد داشت. سعی نمایید برای این موضوع با خانواده خود مشاجره ننمایید. رابطه خود را با افرادی که اهل حجاب و تدین هستند بیشتر نمایید.  همواره این نکته را باید به یاد داشت که هر چه در راه عمل به دستورات الهی سختی بیشتری باشد، ثواب بیشتری نصیب افراد می شود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره فرموده اند: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا» (1) «بهترین کارها دشوارترین آنهاست» پس در راهی که انتخاب کرده اند نباید دچار تردید شوند.   پی نوشت: 1.  مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق، ج 67، ص 191.   
موضوع قفل شده است