جمع بندی آيا انسان ارزش ذاتی دارد؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا انسان ارزش ذاتی دارد؟

<p>سلام به اساتید محترم&nbsp;</p>

<p>یک سوال هست که ذهن منو درگیر کرده انسان بودن اساسا چه ارزشی دارد&nbsp;</p>

<p>تعلیم اسما .خلفته الله .بار امانت الهی وروح الهی&nbsp;.... که مختص پیامبران و ائمه اطهار ع&nbsp; هست</p>

<p>از طرف دیگر خداوند هم در قران با را انسان را سرزنش کرده. نادان .ضعیف.و.....</p>

<p>با این تفاضیل تقریبا انسان بودن هیچ ارزشی نداره&nbsp;</p>

<p>ایا واقعا بدین سان هست !!!</p>

با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
سلام به اساتید محترم یک سوال هست که ذهن منو درگیر کرده انسان بودن اساسا چه ارزشی دارد تعلیم اسما .خلفته الله .بار امانت الهی وروح الهی. که مختص پیامبران و ائمه اطهار(ع) هست از طرف دیگر خداوند هم در قران با را انسان را سرزنش کرده. نادان .ضعیف.و..... با این تفاضیل تقریبا انسان بودن هیچ ارزشی نداره ایا واقعا بدین سان هست!!
تعلیم اسماء، مقام خلیفت اللهی و مانند آن متعلق به نوع انسانی است، و همه انسان ها توان رسیدن به آن مقام و جایگاه را دارند.  قلمرو رشد و تکامل انسان بی نهایت است، و هیچ حد و مرزی نمی توان برای آن تعیین کرد. خودتان را دست کم نگیرید. آیاتی که در خصوص سرزشن انسان را هم که می فرمایید ناظر به گرایش ها و تمایلات حیوانی انسان است، و در همه انسان ها وجود دارد اما قابل کنترل و تعدیل است، یعنی قران کریم اشخاص را مذمت نکرده است، بلکه دارد به وجود این تمایلات هشدار میدهد که آنها را کنترل کنید. به همین خاطر می بینید از آن طرف می فرماید : «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم‏؛ ما به آدمیزاد کرامت بخشیدیم.(اسراء:70) بنابراین تمامی اوصافی که خدا برای انسان به کار برده است شامل تمامی انسان ها میشود، و این رشد هم نامحدود است. آیا به امثال سردار سلیمانی ها توجه نمیکنید که توانسته اند اینقدر به لحاظ معنوی رشد کنند و جایگاه ارزشی غیر قابل وصف بیابند.
بله درست میفرمایید متوجه شدم خب راه های دست یابی به این کمالات را هم بفرمایید از شما ممنون میشم
فرمایش شما  روحیه برانگیز بود و روحیه افسرده منو زنده کرد و کمال گراییم را زنده  اما من هجده ساله چه میتونم کنم الان که درگیر کنکورم  همین قدر میتونم که نماز های واجب را بخونم با تعلقات و البته نماز شب کار خیر دیگری ندارم  من که تمام زندگی ام را در راه خدا قرار دادم درس خواندم را منحصرا برای کمک به مردم کشور خودم   دیگه چه کار میتوانم بکنم  کار خیر دیگه ای برای تقرب رسیدن به کمال و قرب عند الله و بقول خودم خلیفته اللهی ندارم
بله درست میفرمایید متوجه شدم خب راه های دست یابی به این کمالات را هم بفرمایید از شما ممنون میشم
 فرمایش شما  روحیه برانگیز بود و روحیه افسرده منو زنده کرد و کمال گراییم را زنده  اما من هجده ساله چه میتونم کنم الان که درگیر کنکورم  همین قدر میتونم که نماز های واجب را بخونم با تعلقات و البته نماز شب کار خیر دیگری ندارم  من که تمام زندگی ام را در راه خدا قرار دادم درس خواندم را منحصرا برای کمک به مردم کشور خودم   دیگه چه کار میتوانم بکنم  کار خیر دیگه ای برای تقرب رسیدن به کمال و قرب عند الله و بقول خودم خلیفته اللهی ندارم
چرا افسرده امیر رضای عزیز؟ نوشته های شما نشون میده یک نوجوان خیلی مومن و اهل عبادت هستید، نیتتون برای درس خواندن عالیه، و عبادت هایی که گفتید نشان میده اتفاقا خیلی پیش رفتید... نباید در این راه عجله کنید، رشد در این مسیر آهسته و پیوسته حاصل می شود، مثلا حاج قاسم سلیمانی را نگاه کنید بعد از چهل سال مجاهدت به این جایگاه و مقام رسید از اینجا به بعد سوالتون رو باید با کارشناسان اخلاق گفتگو بفرمایید، و سعی کنید راه رشد رو از اونها بخواهید و با جدیت در این راه و مسیر حرکت کنید
سلام بله متوجه شدم بعدا مزاحم ان بخش میشوم از شما بسیار سپاس گزارم خیلی لطف کردید انشالله سالم و تندرست باشید بهترین هارو برای شما دوست عزیز دعا میکنم
و اگر میشود یک پست درباره مقام و جایگاه انسان در خلقت ارزش ها و کرامت های انسان و ظرفیت هایش بزارید خیلی ممنون میشم
سلام با کسب اجازه از استاد مسلم ارزش‌گذاری با رتبه بندی در دو جهت مخالف معنا پیدا می‌کند و رتبه بندی محصول شناخت است برای پی بردن به‌ ارزش های انسان باید ابتدا او را شناخت و چون شناخت سایر انسانها اغلب بسیار دشوار و گاه غیر ممکن است ساده ترین راه شناخت خود است اما ساده ترین راه الزاما به‌ معنای آسان بودن نیست حرکت در این راه پر پیچ و خم تبعاتی دارد که شاید همه نپذیرند اما آنکه استقامت کند و ادامه دهد چنان شیرین کام می‌شود که به‌ هیچ قیمتی حاضر به‌ بازگشت نیست.   
سلام استاد عزیز   من چند جا مطالعه کرده بودم خلقت انسان برای انسان کامل هست وطفیل وجود او و انسان کامل برای خدا و مصادق انسان کامل هم چهارده معصوم ع هستند خب علت رنجش من هم دقیقا همین مسئله بود یعنی فکر کنید خداوند شما را برای تکامل و پیشرفت ائمه خلق کرد (طبق برداشت خودم) نه برای اینکه شما مظهر جمیع اسما او باشید برای اینکه ان ها اینگونه باشند (طبق گفته شما اصل خلقت رشد و تکامل برای همه هست )  الان دیدگاه درست تر چیست؟
ایا انسان کامل فقط معصومین هستند ؟افرادی مثلحاج قاسم سلیمانی هم از نظر من انسانکاملی هستند و افراد دیگری که قدم در مسیر بندگی میزارند ......و از نظر من منظور از اینکه هدف غایی افرینش انسان کامل هست این هست که خداوند انسان ها را افرید تا با توانایی اختیار خود کمالات را کسب کرده و انسان کاملی بشند که بهتر افراد معصومین و سپس بقیه مومنان  اینکه در جاهای مختلف فقط معصومین انسان کامل میدانند و بقیه را انسان هایی معمولی من چندان قبول نداریم بله ان ها را مصادق علی میدانم نه تنها مصداق لطفا شما راهنماییم کنید دیدگاه درست نسبت به این قضایا چگونه هست 
در واقع مشکل اصلی من همین جا بود که از بیان مستقیمش اکراه داشتم چون من فوق العاده حس کمال گرایی داشتم و در مدرسه هم بخاطر همین پیشرفت میکردم چون همیشه به فکر بهترین بودن یا عضو بهترین ها بودن را میخواستم و رسیدم از این رو دوست داشتم از نظر معنوی هم رشد کنم و انسان کامل بشم که غایت خلقت انسان هست ولی خب چند جا خوندم (یا من اشتباه برداشت کردم) که چنین چیزی برای انسان های معمولی امکان نداره برای همین کلا حس کمال گراییم خوابید امیدوارم حالمو درک کرده باشید  در هر صورت خیلی کمکم کردید واقعا ممنونم
سلام رتبه بندی های دنیوی که انسان را در جایگاهی میان بالا و پایین طبقه بندی می‌کنند در مسیر شناخت خود جایی ندارند شاید بهمین دلیل طواف در خطی بشکل دایره انجام می‌شود زیرا هیچکس در محیط یک دایره نمی‌تواند ادعا کند به مرکز نزدیکتر است اساساً درجه بندی پس از شناخت با قیاس صورت می‌گیرد بدون مقایسه ارزش‌گذاری ممکن نیست شاید کلام خداوند در قرآن که می‌فرماید گرامی ترین شما باتقوی ترین است در ذهن معنای امتیازدهی را تداعی نماید ولی از آنجا که تقوی امری روحانی و باطنی است هیچکس جز خداوند قادر به قیاس و تعیین جایگاه نیست.   
سلام استاد عزیز   من چند جا مطالعه کرده بودم خلقت انسان برای انسان کامل هست وطفیل وجود او و انسان کامل برای خدا و مصادق انسان کامل هم چهارده معصوم ع هستند خب علت رنجش من هم دقیقا همین مسئله بود یعنی فکر کنید خداوند شما را برای تکامل و پیشرفت ائمه خلق کرد (طبق برداشت خودم) نه برای اینکه شما مظهر جمیع اسما او باشید برای اینکه ان ها اینگونه باشند (طبق گفته شما اصل خلقت رشد و تکامل برای همه هست )  الان دیدگاه درست تر چیست؟
سلام امیررضای عزیز ببینید هدف خدا از خلقت مراتبی دارد، همانطور که کمال و کامل بودن مراتبی دارد... مثلا خدا برای حیوانات و گیاهان هدفی قرار داده است، اما هدف اصلی از خلقت آسمان ها و زمین و گیاهان و حیوانات، خود انسان است، یعنی اگر انسان نبود، خداوند آنها را هم خلق نمی کرد . پس هدف از خلقت آنها انسان است. اما انسان را برای چه آفریده است؟ برای عبادت....؛ چون این عبادت موجب کمال انسان میشود بنابراین هر کسی که در مرتبه بالاتری از عبادت قرار بگیرد کامل تر است، و او در این هدفی که انسان برای آن آفریده شده در مرتبه بالاتری قرار می گیرد، و از آنجا که اهل بیت(ع) در بالاترین مرتبه عبادت و کمال هستند میشوند نوک قله این هدف از آفرینش بنابراین بدانید که شما تا بی نهایت توان رشد و تکامل دارید، و در این کمال که هدف از خلقت همه چیز است می توانی بالا بروید، فقط نکته ای که هست ما نباید در برابر اهل بیت(ع) حس رقابت به ما دست بدهد، چون اصلا ایشان آمده اند برای دستگیری از مردم و بالا بردنشان، اما کسی که حس رقابت یا خدای نکرده حسادت نسبت به ایشان به او دست بدهد از این کمک الهی برای رشد و تکامل محروم میشود. حضرت فاطمه (س) که در ایام شهادت ایشان هستیم آنقدر کامل و بلند مرتبه هستند که در روایت داریم ایشان فاسمه نامیده شدند چون مردم از شناخت ایشان ناتوانند، خب چنین شخصیتی خیلی کمک کننده هستند که انسان با توسل به ایشان میتواند راه برای تکامل را خیلی نزدیک کند، بنابراین به ایشان توسل کنید و بخواهید شما را به مراتب بالای کمال برسانند. 
خیلی ممنونم از راهنمایی های شما خیلی بهم کمک کردین انشالله سلامت و عاقبت بخیر باشید
جمع بندی پرسش: گفته می شود خلقت انسان برای انسان کامل و طفیل وجود اوست. تعلیم اسماء، مقام خلیفة اللهی، امانت دار آن امانت الهی و روح الهی همه مختص پیامبران و ائمه اطهار(علیهم السلام) است، و از آن طرف انسان های دیگر به سرزنش شده، عجول، ضعیف و نادان توصیف شده اند. اگر اینگونه است انسان بودن ما چه ارزشی دارد؟ این مسئله موجب رنجش من شده است. پاسخ: تعلیم اسماء، مقام خلیفة اللهی و مانند آن متعلق به نوع انسانی است، و همه انسان ها توان رسیدن به آن مقام و جایگاه را دارند. قلمرو رشد و تکامل هر انسانی بی نهایت است، و هیچ حد و مرزی نمی توان برای آن تعیین کرد. خودتان را دست کم نگیرید. آیاتی که در خصوص سرزنش انسان بیان کردید ناظر به گرایش ها و تمایلات حیوانی انسان است، و در همه انسان ها وجود دارد اما قابل کنترل و تعدیل است، یعنی قرآن کریم اشخاص را مذمت نکرده است، بلکه پیروان این تمایلات و تسلیم شدگان در برابر این تمایلات را مذمت می کند. به همین خاطر می بینید از آن طرف می فرماید: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَم‏؛ ما به آدمیزاد کرامت بخشیدیم.(1) بنابراین تمامی اوصافی که خدا برای انسان به کار برده است شامل تمامی انسان ها میشود، و این رشد هم نامحدود است. اما در مورد آنکه می فرمایند هدف خلقت، انسان کامل است، اینجا هم شخصِ انسان کامل مطرح نیست، کامل بودن او مطرح است. توضیح اینکه هدف خدا از خلقت مراتبی دارد، همانطور که کمال و کامل بودن مراتبی دارد... مثلا خدا برای حیوانات و گیاهان هدفی قرار داده است، اما هدف اصلی از خلقت آسمان ها و زمین و گیاهان و حیوانات، خود انسان است، یعنی اگر انسان نبود، خداوند آنها را هم خلق نمی کرد. پس هدف از خلقت آنها انسان است. اما انسان را برای چه آفریده است؟ برای عبادت....؛ چون این عبادت موجب کمال انسان میشود. با این اوصاف روشن میشود هر کسی که در مرتبه بالاتری از عبادت قرار بگیرد کامل تر است، و او در این هدفی که انسان برای آن آفریده شده در مرتبه بالاتری قرار می گیرد، و از آنجا که اهل بیت(علیهم السلام) در بالاترین مرتبه عبادت و کمال هستند میشوند نوک قله این هدف از آفرینش. بنابراین بدانید که شما تا بی نهایت توان رشد و تکامل دارید، و در این کمال که هدف از خلقت همه چیز است می توانید بالا بروید، فقط نکته ای که هست نباید در برابر اهل بیت(علیهم السلام) به ما حس رقابت دست بدهد، چون اصلا ایشان آمده اند برای دستگیری از مردم و بالا بردنشان، اما کسی که حس رقابت یا خدای نکرده حسادت نسبت به ایشان به او دست بدهد از این کمک الهی برای رشد و تکامل محروم میشود.   پی نوشت:
  1. اسراء:70/17.
موضوع قفل شده است