جمع بندی چگونه خدا را در نزدیکی خود احساس کنم؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه خدا را در نزدیکی خود احساس کنم؟
سلام.ی سوالی خیلی ذهن منو مشغول کرده. خدمت شما عرض کنم سوالم اینه که: چطوری میشه مثل اینکه دارم با شما صحبت میکنم.درک میکنم و حس میکنم که دارم با ی نفری صحبت میکنم که داره حرف های منو گوش میده و میشنوه و متقابل جوابمم میده. طوری که ی لیوان توو دستت داری و حسش میکنی که وجود داره داری درکش میکنی ک الان مقابلته خدارو اونجوری درک کنی؟؟؟ نمیدونم تونستم منظورم رو به شما برسونم یا نه؟    
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
سوالی خیلی ذهن منو مشغول کرده. خدمت شما عرض کنم سوالم اینه که: چطوری میشه مثل اینکه دارم با شما صحبت میکنم.درک میکنم و حس میکنم که دارم با ی نفری صحبت میکنم که داره حرف های منو گوش میده و میشنوه و متقابل جوابمم میده. طوری که ی لیوان توو دستت داری و حسش میکنی که وجود داره داری درکش میکنی ک الان مقابلته خدارو اونجوری درک کنی؟؟؟ نمیدونم تونستم منظورم رو به شما برسونم یا نه؟
درک ملموس و محسوسی که شما می فرمایید درک حسی و تجربی است، هرگز نمی شود با خداوند که فراتر از ماده است اینگونه سخن گفت و ارتباط برقرار کرد. ارتباط با خدا یک ارتباط معنوی و فرامادی است که هر چقدر انسان به خدا نزدیک تر شود این رابطه عمیق تر می شود. یعنی شیرینی یک ارتباط را انسان کاملا می چشد و درک می کند اما این از سنخ گفتگوهای ملموس و محسوسی که با دیگران داریم نیست. به هر حال نقش این دعاها و مناجات ها با خدا را در ایجاد ارتباط دست کم نگیرید، همان تاثیر ارتباط با دیگران را دارد، به شرط آنکه انسان با معرفت بخواند و به معانی آن توجه داشته باشد. اما اگر انسان مسیر تکامل به سوی خدا را طی کند ارتباط از این سخن گفتن ها با خدا فراتر رفته و به مقام کشف و شهود می رسد، نمیدانم اطلاعاتتان در این خصوص چقدر است اما مانند آنچه که در خواب می بینیم، مشاهداتی در بیداری برای انسان اتفاق می افتد که انسان ملکوت هستی،و اسماء و صفات خداوند را مشاهده می کند. یعنی از این عالم ماده که مانعی برای مشاهده حقیقت است فراتر رفته و ارتباط شفاف تری با خداوند برقرار می کند.
استاد سلام. ممنون بابت پاسخگویی شما. ولی شما یا منظور بنده رو بد متوحه شدید یا من بد توضیح دادم.  اینگونه مطلبم رو بیان کردم تا بهتر سوالم قابل درک و فهم باشه وجواب شما کاملا درست ولی برای سوال بنده نیود یا ناقص بود. ممنون میشم بیشتر توضیح بدید 
 ولی شما یا منظور بنده رو بد متوحه شدید یا من بد توضیح دادم.  اینگونه مطلبم رو بیان کردم تا بهتر سوالم قابل درک و فهم باشه وجواب شما کاملا درست ولی برای سوال بنده نیود یا ناقص بود. ممنون میشم بیشتر توضیح بدید 
خب شما فرمودید که میخواهید آن گونه که  لیوانی را در دستتان احساس می کنید، یا با فردی که صحبت می کنید و در مقابلتان می بینیدش با خدا حرف بزنید ، من هم عرض کردم چنین ارتباطی با خدا نشدنی است. نمیدانم چطور بیشتر توضیح بدهم، اگر شما احساس می کنید سوالتان را متوجه نشده ام خب اگر ممکن است شما سوالتان را بیشتر توضیح بدهید تا بنده اول متوجه شوم و سپس پاسخش را عرض کنم. وقتی من هنوز متوجه منظور شما نشده ام من چه توضیحی بدهم؟!  
جمع بندی پرسش: چطور میشود مثل اینکه دارم با شما صحبت میکنم و کاملا درک و حس میکنم که دارم با یک نفر صحبت میکنم که صدای من را می شنود و پاسخم را میدهد، یا طوری که یک لیوان در دستمان است و حسش میکنیم که وجود دارد اینطوری خدا را درک کنیم که در برابر ماست؟ پاسخ: درک ملموس و محسوسی که شما می فرمایید اگر منظورتان درک حسی و تجربی است، هرگز نمی شود با خداوند که فراتر از ماده است اینگونه سخن گفت و ارتباط برقرار کرد. قرآن کریم در خصوص خداوند می فرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ؛ چشم ها او را نمى‏ بينند ولى او همه چشم ها را مى ‏بيند»(1) ارتباط با خدا یک ارتباط معنوی و فرامادی است که هر چقدر انسان به خدا نزدیک تر شود این رابطه عمیق تر می شود. یعنی شیرینی یک ارتباط را انسان کاملا می چشد و خدا را با دل و جانش عمیق تر درک می کند. اما این از سنخ گفتگوهای ملموس و محسوسی که با دیگران داریم نیست. به هر حال نقش این دعاها و مناجات ها با خدا را در ایجاد ارتباط دست کم نگیرید، همان تاثیر ارتباط با دیگران را دارد، به شرط آنکه انسان با معرفت بخواند و به معانی آن توجه داشته باشد. البته اگر انسان مسیر تکامل به سوی خدا را طی کند ارتباط از این سخن گفتن ها با خدا فراتر رفته و به مقام کشف و شهود می رسد، مشاهداتی ملکوتی در بیداری برای انسان اتفاق می افتد که انسان ملکوت هستی، و اسماء و صفات خداوند را مشاهده می کند. یعنی از این عالم ماده که مانعی برای مشاهده حقیقت است فراتر رفته و ارتباط شفاف تری با خداوند برقرار می کند.   پی نوشت : 1. انعام:103/6.  
موضوع قفل شده است