جمع بندی حدیث مذمت علمای درباری

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیث مذمت علمای درباری
با سلام و احترام  صحت و درستی این حدیث و اعتبار منابعش رو میخواستم جویا بشم :    https://uupload.ir/files/r2al_screenshot_20201108-182434_gallery.jpg       من کاربر خیلی قدیمی اسک دینم کاربر سال ۱۳۹۰ دنیا و زندگی طور پیش رفت که بعد ۳- ۴ سال بازم به همین مکان امن پناه بیاریم برای رفع شبهات
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد حکیم
ashr said in حدیث مذمت علمای درباری
با سلام و احترام  صحت و درستی این حدیث و اعتبار منابعش رو میخواستم جویا بشم :    https://uupload.ir/files/r2al_screenshot_20201108-182434_gallery.jpg       من کاربر خیلی قدیمی اسک دینم کاربر سال ۱۳۹۰ دنیا و زندگی طور پیش رفت که بعد ۳- ۴ سال بازم به همین مکان امن پناه بیاریم برای رفع شبهات
  سلام و عرض ادب از این که دوباره شما را در این سایت زیارت می کنیم خوشحالیم در پاسخ به این حدیث و روایت چند نکته عرض می کنم
  1. اصل روایت صحیح است و چنین روایتی از سخنان ارزشمند پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) می باشد. و اصل روایت چنین است که پیامبر گرامی می فرماید:« عالمان دوستان خدایند مادام که: امر به معروف و نهى از منکر کنند و به دنیا دل نبندند و به دربار سلاطین آمد و شد نکنند. پس هرگاه آنان را دیدید به دنیا روى آورده اند و در دربار پادشاهانند دیگر از آنان دانش فرانگیرید و پشت سر آنان نماز نگزارید به عیادت آنان نروید و جنازه هاى آنان را تشییع نکنید. زیرا آنان آفت دین و مایه تباهى اسلامند. و چنانکه سرکه عسل را فاسد مى کند آنان دین خدا را تباه مى سازند. »(1)
  2.  چنانکه از روایات بر می آید، اگر عالم دینی با فراموش کردن وظیفه به سمت امرا و سلاطین برود، عاقبت و قیامت سختی در انتظار اوست! منظور از امراء و سلاطین، طاغوتها و حاکمان ظالم است، نه حکومت اسلامی!
  3. ویژگی مهم این افراد، اهل دنیا بودن آنهاست! اهل دنیا نبودن، دل نبستن به ابزار و کالاهای دنیاست تا انسان دنیا را برای آخرت تحصیل کند که این نکته توصیه اهل بیت(علیهم السلام) نیز هست.
  4. روایات ذکر شده به صورت عام بیان شده و در چنین مواردی باید جمع همه روایات، از جمله مواردی که اهل بیت جهت مصالح مومنین، حتی اجازه حضور علما در دستگاه حکومت ظلم را داده اند را لحاظ کرد!
  5. در طول تاریخ هم عالمان طراز اولی مانند شیخ بهایی با حضور در دستگاه حاکمان، از انحراف آنها و انجام برخی امور مضر برای جامعه اسلامی جلوگیری کرده اند. بنا براین حضور در دستگاه حکومت ها همیشه بد و ناپسند نیست.
  6. گر در مجموعه حکومت اسلامی ممکن است منازعات و اختلافات سیاسی و باند بازی و گروه گرایی باشد که البته این امری ناپسند به شمار می رود، ولی حکومت اسلامی حکومت جور و طاغوت نیست و حاکمیت فقیه، شرعیت و دلایل فراوانی دارد؛ پس نمی توان اصل این روایات را در مورد حکومت اسلامی در نظر گرفت، حتی با وجود دنیا طلبی و سودجویی یک عده کم!ی از علما و روحانیون نمی توان این مساله را به تمام روحانیون و علما تعمیم داد.
  پی نوشت ها: 1. الخراجیات، فاضل قطیفى ، ص23 انتشارات اسلامى قم. روشن نیست مرحوم فاضل قطیفى این روایت را از کجا گرفته است.
البته تفاوت است بین رفتن ها  یک زمان عالمی برای اصلاح حاکمی میرود  و تذکر به او  زمانی هم می رود   برای توجیه رفتار و مشروعیت بخشی به او 
جمع بندی پرسش: آیا روایاتی که که می گوید: هر گاه دیدید علما و روحانی ها به دنیا تمایل پیدا کردند و وارد بازیهای سیاسی و حزبی شدند دیگر به طرف آنها نروید و پشت سر آنها نماز نخوانید صحت دارد؟ لطفا توضیح دهید. پاسخ: در پاسخ به این حدیث و روایت چند نکته عرض می کنم
  1. اصل روایت صحیح است و چنین روایتی از سخنان ارزشمند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد. و اصل روایت چنین است که پیامبر گرامی می فرماید:« عالمان دوستان خدایند مادام که: امر به معروف و نهى از منکر کنند و به دنیا دل نبندند و به دربار سلاطین آمد و شد نکنند. پس هرگاه آنان را دیدید به دنیا روى آورده اند و در دربار پادشاهانند دیگر از آنان دانش فرانگیرید و پشت سر آنان نماز نگزارید به عیادت آنان نروید و جنازه هاى آنان را تشییع نکنید. زیرا آنان آفت دین و مایه تباهى اسلامند. و چنانکه سرکه عسل را فاسد مى کند آنان دین خدا را تباه مى سازند. »(1)
  2.  چنانکه از روایات بر می آید، اگر عالم دینی با فراموش کردن وظیفه به سمت امرا و سلاطین برود، عاقبت و قیامت سختی در انتظار اوست! منظور از امراء و سلاطین، طاغوتها و حاکمان ظالم است، نه حکومت اسلامی!
  3. ویژگی مهم این افراد، اهل دنیا بودن آنهاست! اهل دنیا نبودن، دل نبستن به ابزار و کالاهای دنیاست تا انسان دنیا را برای آخرت تحصیل کند که این نکته توصیه اهل بیت(علیهم السلام) نیز هست.
  4. روایات ذکر شده به صورت عام بیان شده و در چنین مواردی باید جمع همه روایات، از جمله مواردی که اهل بیت جهت مصالح مومنین، حتی اجازه حضور علما در دستگاه حکومت ظلم را داده اند را لحاظ کرد!
  5. در طول تاریخ هم عالمان طراز اولی مانند شیخ بهایی با حضور در دستگاه حاکمان، از انحراف آنها و انجام برخی امور مضر برای جامعه اسلامی جلوگیری کرده اند. بنا براین حضور در دستگاه حکومت ها همیشه بد و ناپسند نیست.
  6. اگرچه در مجموعه حکومت اسلامی ممکن است منازعات و اختلافات سیاسی و باند بازی و گروه گرایی باشد که البته این امری ناپسند به شمار می رود، ولی حکومت اسلامی حکومت جور و طاغوت نیست و حاکمیت فقیه، شرعیت و دلایل فراوانی دارد؛ پس نمی توان اصل این روایات را در مورد حکومت اسلامی در نظر گرفت، حتی با وجود دنیاطلبی و سودجویی یک عده کمی از علما و روحانیون نمی توان این مساله را به تمام روحانیون و علما تعمیم داد.
  پی نوشت ها: 1. الخراجیات، فاضل قطیفى، انتشارات اسلامى قم.ص23 . روشن نیست مرحوم فاضل قطیفى این روایت را از کجا گرفته است.
موضوع قفل شده است