جمع بندی رحمت ویژه خداوند در زندگی

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رحمت ویژه خداوند در زندگی
سلام و خدا قوت من همیشه در گذشته که سن کمتری داشتم فکر میکردم که خدای مهربان منو به طور ویژه تری نسبت به دیگران دوست داره و هوامو یه جور بهتری داره ولی بعد ها با گذشت زمان به این پی بردم که صرف اینکه من در چند موقعیت خوش شانسی آوردم و روزگار در مواقع بسیاری بر وفق مرادم بوده معنیش این نیست که رحمت خاص خدا شاملم بوده بلکه این همان رحمت عام بوده که خدا نسبت به همه مخلوقاتش داره و من چون بچه‌ی دل پاکی بودم قدر اون رحمت ها رو میدونستم و به محض شناساییشون میگذاشتمشون پای اینکه خدا محبت ویژه ای نسبت به سایر افراد داره و منو مثلا از دوستام  و یا هم کلاسیهام بیشتر دوست داره . میخوام بدونم از کجا میشه تشخیص داد که اتفاقات خوبی که برایمان می‌افتند و نعمت هایی که بهمون داده میشن زیرمجموعه رحمت عام خداوند است یا رحمت خاص خداوند نسبت به ما،
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد بدیع
با سلام رحمت الهی دو جلوه رحمانیت و رحیمیت دارد که اولی عام و فراگیر و دومی خاص و ویژه است. رحمت عام خداوند شامل رحمت ابتدائی اوست که بدون استحقاق نیز مخلوقات و بندگانش را شامل می شود و تفاوتی در آن میان مومن و کافر نیست. اما رحمت خاص رحمت پاداشی است که بر اساس استحقاق و تنها شامل بندگان مومن می شود. رحمت خاص نیز دارای مراتبی است که برخی از آن شامل همه مومنین و برخی دیگر شامل برخی از مومنین می شود. یکی از نشانه های رحمت خاص الهی این است که نعمتی که به انسان داده شده سبب رشد معنوی او می شود و در مسیر طاعت و بندگی مورد استفاده قرار می گیرد.
شناسايی نعمت های الهی در زندگی یکی از مراتب شکرگزاری نعمت محسوب می شود و باعث می شود نعمت ها تداوم و ازدیاد پیدا کند. بنابراین توجه به نعمت های خداوند چه عام و چه خاص و گذاشتن آن به پای رحمت الهی شکرگزاری نعمت های اوست و باعث تکرار و تداوم آن در زندگی خواهد شد.
جمع بندی پرسش: من همیشه در گذشته که سن کمتری داشتم فکر میکردم که خدا مرا به طور ویژه تری نسبت به دیگران دوست دارد. ولی بعدها با گذشت زمان به این پی بردم که صرف اینکه من در چند موقعیت خوش شانسی آوردم و روزگار در مواقع بسیاری بر وفق مرادم بوده به این معنا نیست که رحمت خاص خدا نصیبم شده. بلکه این همان رحمت عام بوده که خدا نسبت به همه مخلوقاتش دارد. اما واقعا چه طور باید تشخیص داد اتفاقات خوب زندگی و نعمت ها زیرمجموعه رحمت عام خداوند است یا رحمت خاص خداوند؟ پاسخ: رحمت الهی دو جلوه رحمانیت و رحیمیت دارد که اولی عام و فراگیر و دومی خاص و ویژه است. رحمت عام خداوند شامل رحمت ابتدائی اوست که بدون استحقاق نیز مخلوقات و بندگانش را شامل می شود و تفاوتی در آن میان مومن و کافر نیست. اما رحمت خاص رحمت پاداشی است که بر اساس استحقاق و تنها شامل بندگان مومن می شود. رحمت خاص نیز دارای مراتبی است که برخی از آن شامل همه مومنین و برخی دیگر شامل برخی از مومنین می شود. یکی از نشانه های رحمت خاص الهی این است که نعمتی که به انسان داده شده سبب رشد معنوی او می شود و در مسیر طاعت و بندگی مورد استفاده قرار می گیرد.
موضوع قفل شده است