چرایی سجده اهل سنت بر فرش

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرایی سجده اهل سنت بر فرش

سلام علیکم

در حدیث معروف جعلت لی الرض مسجدا و طهورا

اولا: چگونه ثابت می شود که فقط روایت سجده بر خاک را بیان می کند؟

دوما: آیا کسی از صحابه و تابعین به چنین امری مقید بوده یا خیر.

سنی ها بر اساس همین روایت سجده بر فرش رو مشروع می دانند. می گویند فرش روی زمین هم حکم زمین رو دارد؟ می خواستم روایت توضیح داده بشه که دیدگاه شیعه در تفسیر درست روایت چیه؟ و چگونه می توان چنین استدلالی رو رد کرد.

متشکر.

 

با نام و یاد دوست

سلام

از اینکه سوال تان را با این مرکز درمیان گذاشتید سپاسگزاریم

در خصوص سوالی که مطرح نموده اید به اطلاع می رساند

پاسخ سوال شما در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:

چرا اهل سنت روی خاک سجده نمی کنند؟

خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید، اگر سوالی داشتید اطلاع دهید.

نکته: لطفا قبل از ارسال پرسش با جستجوی آن در سایت از عدم وجود آن اطمینان حاصل کنید.

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

سلام

لفظ ارض به خوراک و پوشاک و فرش اطلاق نمیشود.

این روایت فقط جواز را می رساند نه انحصار را.

اما بنا به روایت و سنت متوجه می شویم که

هر چیزی که از زمین باشد قابل سجده است به شرطی که خوراکی و پوشیدنی نباشد. دست ساز و زینتی نباشد.

چون هدف تواضع و فروتنی در برابر خداست.

لذا سجده بر چیزهای معدنی مثل نفت و طلا و مس درست نیست.

یا سجده بر نان و لباس درست نیست.

اما سجده بر چوب و برگ درخت میتواند درست باشد.

اما باز سجده بر گیاه خوراکی مثل تره و جعفری و شاهی و اینها نمیتواند مراد باشد.

=> در این مسئله به نظرم عقل سلیم سخن و نظر شیعه را ترجیح خواهد داد.

فقط اینکه برخی مصادیق ممکن است مورد شبهه باشد که بهتر است احتیاط کنیم.

مثلا فرش ممکن است به نظر برخی از مردم درست باشد. مثل حصیری که در گذشته رویش سحده شده است.

مثلا حصیری که پیامبر بر آن سجده می کردند.

خوب احتمالا اهل سنت می گویند این هم مثل فرش است.

و شاید شیعه بگوید حصیر با فرش قابل قیاس نیست یا شاید بگوید نه آن حصیر با گل مخلوط شده و سجده بر گل و خاک بوده.... و مانند آن..

به هر حال فرش های امروزی به مانند گذشته ساده نیستند اما شبهه در مورد آنها وجود دارد..

به هر حال نظر شیعه درباره فرش به احتیاط نزدیک تر خواهد بود. البته اگر فرش از گیاه باشد و از مواد نفتی در آن نباشد.... 

 

لفظ ارض به خوراک و پوشاک و فرش اطلاق نمیشود.

این روایت فقط جواز را می رساند نه انحصار را.

سلام بر شما

اختلافات برداشتی و مصداقی در تشخیص موجب اختلاف میان شیعه و سنی است.

به نظرم بهتر بود اساسا همین روایت مورد بررسی قرار بگیره که روایت بیانگر چه امری است و موید دیدگاه کدام مذهب است.

متشکر می شم بررسی شود.

سلام مجدد

مثلا در روایات اهل سنت آمده

وَجُعِلَتِ الْأَرْضُ لَنَا مَسْجِدًا وَجُعِلَ تُرَابُهَا طَهُورًا

استدلالشان این است که برای تیمم بر خاک تیمم می شود چون ترابها آمده.

ولی در سجده خیر همه روی زمین سجده گاه است که شامل فرش نیز می شود.

 

سلام مجدد

مثلا در روایات اهل سنت آمده

وَجُعِلَتِ الْأَرْضُ لَنَا مَسْجِدًا وَجُعِلَ تُرَابُهَا طَهُورًا

استدلالشان این است که برای تیمم بر خاک تیمم می شود چون ترابها آمده.

ولی در سجده خیر همه روی زمین سجده گاه است که شامل فرش نیز می شود.

 

سلام

اگر استدلالشان این است که استدلالی ضعیف است.

این روایت می گوید برای سجده ، زمین

و برای طهارت ، خاک لازم اشت.

یعنی برای تیمم باید خاک باشد و به همین جهت می گویند کمی گرد و خاک باید روی زمین باشد...

برای سجده باید روی زمین سجده کرد نه غیر آن.

به هر حال هر چیزی در پیرامون ما روی زمین قرار دارد.

اما واضح است که هر چیزی که روی زمین باشد زمین نیست.

اولین و طبیعی ترین معنا، زمین بدون هیچ مانع و مصنوعی است. 

لذا خوراک و پوشاک اگر چه از زمین به دست آمدند اما مراد نیستند.

به هر حال چند مصداق هست که قطعیت ندارد...

اینها فقط از طریق روایات قابل حل هستند.

نه این روایت...

چون این روایت فقط به ارض اشاره کرده و نه مصادیق آن....

لذا به طور طبیعی مقصودش زمین است نه فرش و خوراک و طلا و لباس و سبزیجات....

اگر قرار بود شامل هر جیزی باشد نیاز به واژه ارض نبود.

می گفتند سجده بر هر چیزی جایز است.

لذا فرش جز مصادیق مورد شک و تردید است و بدون دلیل معتبر نمیتوان آن را مصداق ارض دانست....

الله اعلم