خمس سود در شرایط تورمی

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خمس سود در شرایط تورمی
سلام و احترام فرض کنید شخصی 1 واحد مال مخمس دارد و تورم 50 درصد است. اگر در پایان سال خمسی پول آن شخص 1.2 واحد باشد آیا باید خمس 0.2 واحد را پرداخت نماید یا به دلیل این که 0.3 واحد به دلیل ایجاد تورم ضرر کرده است پرداخت خمس نیاز نیست؟   در صورتی که حکمش پرداخت خمس 0.2 واحد باقی مانده است، چرا باید این گونه باشد و چرا نباید اثر تورم را در نظر گرفت؟ گرجه به نظر می رسد 0.2 واحد سود کرده است اما در اصل 0.3 واحد در پایان سال ضرر کرده است. به صورت واضح تر اگر کالایی را در سال اول به قیمت 1 واحد خریداری می نمود در سال بعد باید با قیمت 1.5 واحد خریداری نماید.   مقلد رهبری تشکر
برچسب: 
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مستنبط
سلام علیکم خمس به غنم مال و مازاد مصرف تعلق می گیرد و غنم مال، مازاد بر مصرف سالیانه (بازه واجب) و یا سود در هر معامله (بازه استحبابی) است که ارتباطی با تورم و قدرت خرید ندارد. چه اینکه در زمان محاسبه خمس مازاد مصرف سال، قیمت کنونی آن را که با تورم افزایش یافته است، لحاظ نمی کنید بلکه ملاک، قیمت زمان خرید است. اگر بر فرض قرار بود محاسبه خمس بر اساس ملاک طرح شده در سوال باشد، باید با قیمت سر سال خمسی لحاظ می شد که در فرض سوال، بیشتر شده و در نتیجه خمس آن هم بیشتر است، نه با قیمت زمان خرید کالا که پایین تر و خمس آن کمتر است.
سلام تورم نتیجه استفاده از پول رایج بدون پشتوانه است، چیزی که در زمان صدر اسلام وجود نداشت. وقتی قیمت کالاها را با یک ارز (مثل ریال، دلار یا ...) بسنجیم، میبینیم که به مرور زمان قیمتها بالاتر میرن و دلیلش اینه که بانکهای مرکزی تمام کشورها دارند پولهای جدید منتشر می‌کنند که باعث کاهش ارزش ارزهای تحت مدیریتشون میشه. در احکام اسلام از دینار (سکه طلا)، درهم (سکه نقره)، شتر و ... برای سنجش ارزش داراییها استفاده شده که داراییهای سرمایه ای اند استفاده شده. اما آیا میشه این احکام را بر اساس یک پول کاغذی که ارزش قراردادی داره و هر زمانی دولتها می‌تونند با چاپش باعث کاهش ارزش اون بشن نوشت؟   فرض کنید یک سکه داریم که قیمتش بر حسب ریال افزایش یافته. آیا میشه بگیم که ما سود کردیم؟ خب ما همون یک سکه رو داریم و تعداد سکه ما بیشتر نشده، بلکه ارزش ریال افت کرده.   این کاهش ارزش فقط مربوط به ریال نیست، بلکه اگر قیمت طلا بر حسب دلار رو همم ببینید، نشون میده که ارزش دلار طی سالها افت کرده.