جمع بندی برای اولین بار چند انسان خلق شدند؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برای اولین بار چند انسان خلق شدند؟
سلام علیکم در ساله رتق و فتق، علامه حسن زاده آملی از بحث دحو الارض نتیجه می گیرند که در آغاز آفرینش بشر، فقط یک زن و یک مرد بدون پدر و مادر ایجاد نشده اند. بلکه زنان و مردان متعددی بدون پدر و مادر ایجاد شده اند و لذا تکثیر نسل انسان در آغاز، به طریقه ازدواج خواهر و برادر نبوده است. آیا خلقت همه این افراد همزمان بوده است؟ قرآن در قبل از هبوط افعال مثنی و برای بعد از هبوط افعال جمع بکار می برد. آیا در روایات ما حدیثی موید این امر (عدم ازدواج خواهری برادری در ابتدای خلقت هست)؟ آیا فرمان سجده، تعلیم أسماء، سکونت در جنت و هبوط و ..برای همه آنها بوده یا فقط برای یک زوج از آنها؟ اگز فقط برای یک زوج از آنها بوده، چرا این دو نفر با دیگران فرق داشته اند؟ ضمنا ربط این موضوع و طریق اسنتتاج آن از اصل بحث نجومی دحوالارض چیست؟ با تشکر
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
در ساله رتق و فتق، علامه حسن زاده آملی از بحث دحو الارض نتیجه می گیرند که در آغاز آفرینش بشر، فقط یک زن و یک مرد بدون پدر و مادر ایجاد نشده اند. بلکه زنان و مردان متعددی بدون پدر و مادر ایجاد شده اند و لذا تکثیر نسل انسان در آغاز، به طریقه ازدواج خواهر و برادر نبوده است. آیا خلقت همه این افراد همزمان بوده است؟ قرآن در قبل از هبوط افعال مثنی و برای بعد از هبوط افعال جمع بکار می برد. آیا در روایات ما حدیثی موید این امر (عدم ازدواج خواهری برادری در ابتدای خلقت هست)؟ آیا فرمان سجده، تعلیم أسماء، سکونت در جنت و هبوط و ..برای همه آنها بوده یا فقط برای یک زوج از آنها؟ اگز فقط برای یک زوج از آنها بوده، چرا این دو نفر با دیگران فرق داشته اند؟ ضمنا ربط این موضوع و طریق اسنتتاج آن از اصل بحث نجومی دحوالارض چیست؟
فهم ما نسبت به آغاز آفرینش، و خلقت اولیه انسان بسیار محدود بوده و در گروی تعالیم آیات و روایات است. به همین خاطر از آنجا که متون در این خصوص شفاف نیستند، و با توجه به محدودیت های اطلاعاتی اختلاف نظرهای متعددی در این خصوص وجود دارد. مشهور علما خلقت اولیه انسان را از یک زوج می دانند، و البته در مورد ازدواج فرزندان آنها نیز باز دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. بنابراین وقتی در اصل مسئله اطلاعات ما بسیار محدود بوده و اختلاف نظرهای جدی وجود دارد طبیعتا در فروع مسئله، این اطلاعات محدودتر بوده و اختلاف نظرهای بیشتری وجود خواهد داشت. علامه حسن زاده معتقد هستند این آفرینش اولیه نه از یک زوج، بلکه از زوج های متعدد بوده است. استدلالی که بنده در کلام ایشان دیدم متکی به یک اصل فطری بوده است و آن عدم تمایل فطری انسان به ازدواج با خواهر یا برادر است. اما در مورد زمان آفرینش این زوج های متعدد و ماجراهای سکونت در بهشت و هبوط و سجده ملائکه و مانند آن تصریحی در کلام ایشان رویت نشد. من متن ایشان را چندین بار مطالعه کردم اما در مجموع به نظر می رسد ایشان خلقت حضرت آدم و ماجراهای پیش از هبوط را مختص حضرت آدم و حوا می داند، و خلقت زوج های متعدد مربوط به بعد از هبوط است. یعنی زمانی که آدم در زمین هبوط کرد و فضای امتحان و توالد و تناسل و مانند آن مهیا شد زوج های بیشتری افریده شدند. خصوصا با توجه به اینکه دحوالارضی که علامه این بحث را در ذیل آن بیان می کند هم مربوط به بعد از هبوط آدم است.
فرمودید دحوالارض بعد از هبوط بوده است.   ظاهر اینست که ابتدا باید دحوالارض صورت بگیرد و زمین از زیر آب خارج شود، بعد آدم هبوط کند.   اگر اول آدم هبوط کرده باشد و بعد دحوالارض اتفاق افتاده باشد، ناچارا آدم باید مدتی را در آب زندگی کرده باشد. چون قبل از دحوالارض، هیچ خشکی وجود نداشت.
فرمودید دحوالارض بعد از هبوط بوده است. ظاهر اینست که ابتدا باید دحوالارض صورت بگیرد و زمین از زیر آب خارج شود، بعد آدم هبوط کند. اگر اول آدم هبوط کرده باشد و بعد دحوالارض اتفاق افتاده باشد، ناچارا آدم باید مدتی را در آب زندگی کرده باشد. چون قبل از دحوالارض، هیچ خشکی وجود نداشت.
بله درست می فرمایید منظورم این بود از آنجا که هبوط بعد دحوالارض بوده است ممکن است این آفرینش های متعدد مربوط به زمان هبوط باشد، نه حوادث قبل از هبوط 
جمع بندی پرسش: در ساله رتق و فتق، علامه حسن زاده آملی، ایشان از بحث دحو الارض نتیجه می گیرند که در آغاز آفرینش بشر زنان و مردان متعددی بدون پدر و مادر ایجاد شده اند و لذا تکثیر نسل انسان در آغاز، به طریقه ازدواج خواهر و برادر نبوده است. آیا خلقت همه این افراد همزمان بوده است؟ قرآن در قبل از هبوط افعال مثنی و برای بعد از هبوط افعال جمع بکار می برد. آیا در روایات ما حدیثی موید این امر (عدم ازدواج خواهری برادری در ابتدای خلقت هست)؟ آیا فرمان سجده، تعلیم أسماء، سکونت در جنت و هبوط و ..برای همه آنها بوده یا فقط برای یک زوج از آنها؟ اگز فقط برای یک زوج از آنها بوده، چرا این دو نفر با دیگران فرق داشته اند؟ پاسخ: فهم ما نسبت به آغاز آفرینش و خلقت اولیه انسان بسیار محدود بوده و در گرو تعالیم آیات و روایات است. به همین خاطر از آنجا که متون در این خصوص شفاف نیستند، و با توجه به محدودیت های اطلاعاتی اختلاف نظرهای متعددی در این خصوص وجود دارد. مشهور علما خلقت اولیه انسان را از یک زوج می دانند، و البته در مورد ازدواج فرزندان آنها نیز باز دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. بنابراین وقتی در اصل مسئله اطلاعات ما بسیار محدود بوده و اختلاف نظرهای جدی وجود دارد طبیعتا در فروع مسئله، این اطلاعات محدودتر بوده و اختلاف نظرهای بیشتری وجود خواهد داشت. علامه حسن زاده معتقد هستند این آفرینش اولیه نه از یک زوج، بلکه از زوج های متعدد بوده است. استدلالی که بنده در کلام ایشان دیدم متکی به یک اصل فطری بوده است و آن عدم تمایل فطری انسان به ازدواج با خواهر یا برادر است. اما در مورد زمان آفرینش این زوج های متعدد و ماجراهای سکونت در بهشت و هبوط و سجده ملائکه و مانند آن تصریحی در کلام ایشان رویت نشد. من متن ایشان را چندین بار مطالعه کردم اما در مجموع به نظر می رسد ایشان خلقت حضرت آدم و ماجراهای پیش از هبوط را مختص حضرت آدم و حوا می داند، و خلقت زوج های متعدد مربوط به بعد از هبوط است. یعنی زمانی که آدم در زمین هبوط کرد و فضای امتحان و توالد و تناسل و مانند آن مهیا شد زوج های بیشتری افریده شدند. خصوصا با توجه به اینکه همانطور که شما هم اشاره فرمودید برای این حوادث افعال مثنی به کار رفته است.
موضوع قفل شده است