جمع بندی خیانت به شوهر؛ حق الله یا حق الناس؟

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خیانت به شوهر؛ حق الله یا حق الناس؟
سلام خیانت ب شوهر حق الله یا حق الناس؟
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد حنیف
بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و احترام خیانت به همسر و ارتباط برقرار کردن با نامحرم، به خودی خود حق الله است. اما در این بین معمولا خانواده، اعم از همسر و فرزندان هم آسیب می بینند که از این جهت ممکن است حق الناس هم ایجاد شود. در واقع هر عملی، غیر از خودِ عمل، پیامدهایی هم دارد. گناهِ ارتباط با نامحرم حق الناس نیست،‌ اما پیامدهای اینکار که ممکن است شامل از هم پاشیده شدن خانواده و آسیب های روحی روانیِ همسر و فرزندان باشد، حتما انسان را مشمول حق الناس می کند.
سلام علیکم  ممنون بزرگوار حالا سوای اسیب دیدن همسر و فرزندان از جهت اینکه بالاخره این مرد این زن را گرفته و داره بهش نفقه میده ایا از این جنبه هم حق الناس هست ؟ یا اینکه اگه اونا اسیب ببینن میشه حق الناس ؟
سیصدوسیزده said in خیانت به شوهر؛ حق الله یا حق الناس؟
سلام خیانت ب شوهر حق الله یا حق الناس؟
اسمش روشه خیانت به شوهر.خیانت به خدا که نیست. پس حتما حق الناسه. حق الناس یعنی تو درغیاب  یا در حق کسی کاری کنی که اون ناراضی باشه و اسباب زحمتشو فراهم کنی مثل غیبت.تهمت.خیانت   البته که حق الله هم هست هررر گناهی حق الله هم هست.
سیصدوسیزده said in سلام علیکم
سلام علیکم  ممنون بزرگوار حالا سوای اسیب دیدن همسر و فرزندان از جهت اینکه بالاخره این مرد این زن را گرفته و داره بهش نفقه میده ایا از این جنبه هم حق الناس هست ؟ یا اینکه اگه اونا اسیب ببینن میشه حق الناس ؟
  ازنظر من وقتی به کسی بااختیار و آگاهی بله بگی بدون اینکه هنوز پای نفقه و هرچیز دیگه ای وسط باشه اگرچشم به دیگری داشته باشی این خیانته و حق اون ضایع شده. نمیدونم فیلم زمانه رو دیدین یا نه حتما به جواب سوالتون خواهید رسید.  دختره  عاشق پسر عموش بود ولی پسر عموش نمیخواستش یبار جواب رد داد به خواستگارش بار دوم جواب بله سه ماه هم باهم حرف زدن جهت آشنایی و به دروغ گفت که هیچ علاقه ای به پسر عموش نداره بعد دختره بهم زد قضیه رو و رفت سراغ پسرعموش در واقع با احساسات اون آقا بازی کرد. اما تهش فهمید پسرعموش قبل از اون عاشق یه دختر بوده و ازدواجم کردن . و زندگیش نابود شد. نمیگم بااون پسره ازدواج میکردا چون هنوز عقد موقتم نکرده بود  و قلبش  پر از عشق بود اما مردم عروسک ووسیله دست ما نیستن که ببینیم کی یکی رو میخوایم کی نمیخوایم . اول تکلیفشو با دلش مشخص میکرد بعد بله میگفت.   میبینید که هنوزم عقد موقت نکرده بود و چوبشو خورد چه برسه به اونکه عقد دائم باشه.و چه برسه به اینکه مادر باشه واقعا وحشتناکه...
اگر فقط حق الناس بود، قانون نمی‌تونست بدون شکایت شوهر دخالتی در موضوع داشته باشه.
از طرف مرد خیانت حق الله است نه حق الناس اما از طرف زن متفاوت است و زن از مهریه و نفقه محروم میشود. خیانت نکردن شوهر، حق همسرش نیست. مگر اینکه در عقد ازدواج به عنوان یک تعهد آورده شود. یا اینکه در شریعت به عنوان حق الناس تصریح شود. مثلا شما نمیتوانید بگویید هر حق الله ، حق الناس هم هست. مگر اینکه دلیلی بر آن داشته باشید. اگر مردی با زن دیگری زنا کند، به همسرش ارتباطی ندارد. مثال میزنم : ممکن است شما با کسی دوست شوید اما دوست شما بعد از مدتی که با هم رفاقت داشتید، رابطه دوستی را قطع کند. در این صورت به شما ضربه عاطفی میخورد. اما نمیتوان گفت اینجا حق الناس کرده است. زیرا تداوم دوستی، حق شما نیست تا معترض شوید. خیانت نکردن نیز حق خداست نه حق زن. مگر اینکه زن این تعهد را در عقد ازدواج به عنوان حق خودش بیاورد. در این حالت هم حق الله است و هم حق الناس نکته : در عقد ازدواج وظایفی بر عهده زن است. مثل حسن رفتار و تمکین اما خیانت زن در عقد ازدواج نیامده است مگر اینکه بگوییم  مهریه در قبال بضع است این حالت را برخی شبیه به معامله و تعهد میدانند. یعنی خیانت زن باعث میشود، از مهریه محروم شود. پس خیانت زن تنها میتواند باعث شود مرد، مهریه ندهد. در این رابطه آیاتی از قرآن هم مورد اشاره قرار گرفته است.  
حنیف said in بسم الله الرحمن الرحیم
. اما در این بین معمولا خانواده، اعم از همسر و فرزندان هم آسیب می بینند که از این جهت ممکن است حق الناس هم ایجاد شود.
اگر مردی زنا کند و کشته شود، بعد از مرگش هیچ تعهدی نسبت به زن و فرزند ندارد و تکلیف از او برداشته شده است. و خداوند نیز تکلیف ورثه و زن و فرزندش را مشخص کرده است. پس آن مرد هم بعد از مرگ نسبت به نفقه زن و فرزند، تکلیفی ندارد و حق الناسی به گردن ندارد. اما اگر مرد زنا کند و محکوم به ضربه شلاق شود، خداوند فقط او را مستحق شلاق میداند. کسی حق ندارد بعد از اجرای حد، به مانند یک مجرم با او برخورد کند. آن مرد بعد از شلاق خوردن به زندگی ادامه میدهد و نفقه فرزند و زن را می پردازد. اینجا اگر زن به خاطر خیانت شوهرش از وظایفش کوتاهی کند، زن حق الناس کرده است نه مرد. فقط اینجا ضربه روحی زدن جای طرح دارد : یعنی بگوییم مرد با این کار به زن ضربه روحی وارد کرده است. در این حالت ، فروض مختلفی داریم. اولین مطلب قصد در عمل است. دوم آگاهی و علم به آن اثر است. سوم تشخیص حق است. مثلا ترک دوستی هم میتواند به دیگران ضربه روحی بزند. اما اگر قصد ما از ترک دوستی ضرر زدن نباشد یا نسبت به آن جاهل باشیم ، نمیتوان گفت ما حق الناس کردیم. سومین مسئله این است که حتی اگر ما بدانیم ضربه روحی وارد میشود آیا باعث میشود ما نتوانیم از حقمان استفاده کنیم؟  خیر حقوق انسان ها حتی اگر باعث ضربه روحی شود، محفوظ است. مثلا ترک دوستی با انسانها جزو حقوق ما است. اما در مسئله خیانت، ما نمیتوانیم بگوییم خیانت حق مرد است. چون حرام اعلام شده است. همچنین نمیتوانیم بگوییم خیانت نکردن مرد، حق زن است چون به عنوان حق الله مطرح شده است نه حق الناس و حق زن. لذا در بحث خیانت، مانعی به عنوان حق نداریم و میتوان در مورد حق الناس بودنش بحث کرد. لذا تقریبا میتوان محل بحث در مورد خیانت را همین مورد سوم دانست. و در سایر موارد حق الناس نیست. اکنون زن در صورتی واجد شرایط است که مرد با خیانت کردن، قصد ضربه روحی زدن داشته است یا با علم به این مسئله چنین کاری کرده باشد. اما می دانیم که خیانتها عموما مخفیانه انجام میشود و کسی قصد ندارد زنش را آزار بدهد. هم چنین زن باید ثابت کند خیانت نکردن، حق او هم هست. چون ما می دانیم حق الله است اما حق الناس بودنش ثابت نشده است. اینجا زن یک دست آویز دارد که بگوید به من ضربه روحی وارد شده است. و ما گفتیم قصد و علم شرط است. و نیز اثبات این حق شرط است. و الا هر آسیب روحی دلیل بر حق الناس بودن نیست. من ممکن است طلبم را از کسی بگیرم و باعث شود آن شخص آبرو و اعتبارش برود و ورشکسته شود و حتی خود کشی کند... اما اینها حق الناس نیست.   در مورد زن نیز خیانت باعث سلب نفقه و مهریه میشود که در ادامه توضیح داده ام.  در مورد ضربه روحی به مرد، به خاطر خیانت زن نیز بحث قبلی صادق است  
در مورد تعدد زوجات نیز این مسئله مطرح شده و کارشناسی هم در آن بحث تایید کردند. خیانت وقتی معنا دارد که شما تعهدی داده باشید. مثلا در قانون ازدواج، مرد حق دارد تعدد زوجات داشته باشد. پس تا زمانی که این حق از مرد سلب نشود، چند همسر داشتن، خیانت محسوب نمیشود. به همین جهت در عقد ازدواج یک شرط ضمن عقد معمولا ذکر میشود و دخترها معمولا امضا می کنند. و آن شرط این است که اگر مرد، زن دوم گرفت ، همسر اول حق وکالت در طلاق دارد. یعنی زن اول حق دارد طلاق بگیرد و برود  یا بماند و زندگی کند. در اینجا خیانتی رخ نداده است چون اصل تعدد حق مرد است. حتی برخی تعدد زوجات را حق الله می دانند و نمیتوان جلوی تعدد زوجات را گرفت چون حق الله است.
سیصدوسیزده said in خیانت به شوهر؛ حق الله یا حق الناس؟
سلام خیانت ب شوهر حق الله یا حق الناس؟
سلام حق الله است. اما حق الناس است به جهت مهریه و نفقه چون در قرآن آیاتی داریم که به این مسئله اشاره دارد. لذا شما از نفقه و مهریه محروم میشوید. البته عموما میگویند مرد حق دارد با تحت فشار قرار دادن زن، بخشی از مهریه را پس بگیرد. و ما بحث کردیم در تاپیکی که نظرات متفاوتی مطرح شد‌. که اصل بحث من این بود که تا زمانی که ما نسبت به چیزی حقی نداشته باشیم، نمیتوانیم آن چیز را طلب کنیم. پس با خیانت زن، مرد نسبت به مهریه، طلبکار و صاحب حق میشود و زن مدیون و بدهکار.. اما از آنجا که مرد مدارکی بر خیانت ندارد، ناچار است با تحت فشار قرار دادن زن‌، حقش را بگیرد. به هر حال خیانت زن، او را بدهکار خواهد کرد و این حق الناسی است به گردن زن خیانتکار پس با بخشیدن مهریه و نگرفتن نفقه میتوانید این حق الناس را برطرف کنید.  
سلام بیت المعمور گرامی
اگر مردی با زن دیگری زنا کند، به همسرش ارتباطی ندارد.
حداقلش اینه که اون مرد با این کار، همسرش رو در خطر بیماری قرار میده. تا جایی که می‌دونم مرد حتی برای یک رابطه مشروع هم باید از همسر قبلیش اجازه داشته باشه.
فروردین said in سلام بیت المعمور گرامی
سلام بیت المعمور گرامی
اگر مردی با زن دیگری زنا کند، به همسرش ارتباطی ندارد.
حداقلش اینه که اون مرد با این کار، همسرش رو در خطر بیماری قرار میده. تا جایی که می‌دونم مرد حتی برای یک رابطه مشروع هم باید از همسر قبلیش اجازه داشته باشه.
سلام بزرگوار چه مرد و چه زن اگر رعایت مسائل بهداشتی را بکنند، خطر عقلایی پیش نمی آید. خطر وقتی مطرح است که خطر عقلایی باشد. اتفاقا همین مسئله قبلا مطرح شده و دوستان پاسخ داده بودند. در موضوع چند همسری مطرح شده بود که میتوانید جستجو کنید و به تفصیل مطالب برسید.   در مورد اجازه : خیر برای تعدد زوجات اجازه لازم نیست. الان فقط در شروط ضمن عقد ، حق وکالت طلاق به زن داده میشود. همچنین اگر مرد اجازه گرفتن را تعهد بدهد و شرعی باشد، بله در این حالت اگر بدون اجازه کاری انجام بدهد، خلف وعده کرده است. اما خلف وعده به معنای نامشروع بودن و حرام بودن رابطه نخواهد بود. رابطه شرعی است اما خلف وعده حرام است.
جمع بندی: پرسش: خیانت به شوهر حق الله است یا حق الناس؟ آیا نفقه دادنِ مرد موجب نمی شود که زن خیانتکار مشمول حق الناس شود؟   پاسخ: خیانت به همسر و ارتباط برقرار کردن با نامحرم، به خودی خود حق الله است. اما در این بین معمولا خانواده، اعم از همسر و فرزندان هم آسیب می بینند که از این جهت ممکن است حق الناس هم ایجاد شود. در واقع هر عملی، غیر از خودِ عمل، پیامدهایی هم دارد. گناهِ ارتباط با نامحرم حق الناس نیست،‌ اما پیامدهای اینکار که ممکن است شامل از هم پاشیده شدن خانواده و آسیب های روحی روانیِ همسر و فرزندان باشد، حتما انسان را مشمول حق الناس می کند. بحث نفقه ی زن خیانتکار مربوط به فقه و احکام شرعی ست و باید در انجمن فقه بررسی شود.
موضوع قفل شده است