درخواست مشورت شغلی! چطور بفهمم کار درست چی هست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درخواست مشورت شغلی! چطور بفهمم کار درست چی هست؟
بسم الله الرحمن الرحیم سلام یک موردی سر کار برای من پیش آمد که نتونستم تشخیص بدهم که کار خوب چی هست. چند سال قبل هم اتفاق مشابهی افتاد که همون موقع هم نتونستم تشخیص بدهم که کارم خوب بوده یا نه. خوب. من در شرکت الف کار می کنم. (به خاطر حفظ حریم خصوصی اسم شرکت رو نگفتم.) یک شرکت خدماتی هست که در زمینه برق فعالیت دارد. این شرکت چند تا پروژه داره که من هم در یکی از آن ها کار می کنم که کافرمای پروژه، صاحب پروژه، یکی از پالایشگاه های کشور هست. اخیرا شرکت ما چندین تجهیز گرون قیمت برا کافرما خریده. طبیعتا کارفرما هم قبل از این که تجهیزات رو تحویل بگیره، اون ها رو آزمایش می کنه. آزمایش این تجهیزات هم چند بخش داره. یکی سالم بودن ظاهر آن ها هست، یکی آزمایش عملکرد اون ها و از این دست. خوب، خود شرکت ما یک تیم برای آزمایش تجهیزات داره و من عضو این تیم هستم. کارفرما هم بر عملکرد این تیم نظارت می کنه. یعنی یک یا چند نفر از طرف پالایشگاه، وقتی ما آزمایش می کنیم، حضور دارن. معمولا نفر پالایشگاه هم یک شخصی هست به اسم آقای ب. آقای ب بعد از این که یکی از تجهیزات را آزمایش کرد، گفت که من به کار شما اعتماد دارم و بقیه کار را خودتون انجام بدین و من فقط نتایج رو مشاهده و بررسی می کنم. خوب، رنگ بدنه ی بعضی از این تجهیزات خراب شده، یعنی خراش دارن، که البته موضوع کم اهمیتی هم نیست. یکی از اون ها هم خراش بدی داره. من هم در پایان روز اول به آقای ب گفتم که رنگ یکی از تجهیزات خراب هست. چند روز بعد که آزمایش ها تمام شد و قرار بود که پالایشگاه تجهیزات را تحویل بگیره، آقای ب در حضور نفر بالا دست من به من گفت که من به نتایج شما اعتماد کردم، درست هستن؟ من هم گفتم که ما چیزی را ثبت کردیم که در حین آزمایش دیدیم، (البته همین طور هم بود). بعدش آقای ب گفت که اون تجهیزی که رنگش خراب بود رو هم مشخص کنین! همین لحظه دو مطلب از ذهن من عبور کرد. این که با توجه به تجربه ای که چندین سال قبل داشتم، با گفتن یک کلمه ی "چشم"، بحث را تمام کنم یا این که بگم که رنگ چندین تجهیز خراب هست و مثل یک احمق، برای شرکت الف هزینه تراشی کنم. من نفهمیدم که کدام کار درست هست. در حضور نفر بالادستی خودم در شرکت الف به آقای ب گفتم که چند تا تجهیز رنگشون خراب هست. آقای ب هم از من خواست که خراش های روی تجهیزات رو بهش نشون بدم و بعدش هم کار تحویل گرفتن تجهیزات رو متوقف کرد. طبیعتا فعلا پالایشگاه این تجهیزات رو تحویل نگرفته و مقصرش هم من هستم. در حالی که نمی فهمم کاری که کردم درست بوده یا غلط.   لطفا هر کسی که این مطلب رو خوند، نظرش را بگه. و باز لطفا توضیح هم بدهد که چرا کارم درست بوده و یا چرا غلط بوده. یک چیز دیگه، اگه راهی هست برای فهمیدن درست یا غلط بودن این کار، اون هم بگید، ممنون می شم.
خوب، الآن احساس می کنم کارم اشتباه بوده. چون دو سه تا از این تجهیزات رو نصب موقت کردیم و بعدش به انبار برگرداندیم. در جریان این کار رنگشون باز هم خط و خش جدید برداشت. دوستان نظرتون رو بگین.
سلام  در این موارد باید به هدف یک قانون و موضوع توجه کرد. مثلا از خودتان بپرسید، چرا صدمه در رنگ اهمیت دارد؟  اگر واقعا اهمیت خاصی ندارد، خوب بهتر است یک پروژه بزرگ را به خاطر صدمات جزئی از بین نبرد. اما این نکته مهم است که اگر همین مسئله جلوی چشم بیاید و فاش شود، چه مسئولیتی متوجه شما خواهد شد؟ مثلا اگر بفهمند دستگاه صدمه رنگی داشته و شما نگفتید، بابد خسارت بدهید؟ از شما ضمانت مالی، سفته، چک دارند؟  برخورد آنها چه خواهد بود؟ به هر حال این مسئله به شناخت شما از وظایفتان باز می گردد... آیا شما فقط باید دستگاه را چک کنید و موارد خواسته شده را گزارش دهید؟ یا شما وظیفه دارید سلامت دستگاه را گزارش دهید؟ اگر رنگ جزئی، سلامت دستگاه را مشکل ساز نمیکند بهتر است نادیده بگیرید. یا اگر هم زیاد است و اصلاحا توی چشم می آید، آن را کوچک جلوه بدهید. یعنی مثلا بگویید مقداری از رنگ رفته و به نظر می رسد جزئی و سطحی بوده و خراش بوده است و هیچ آسیبی به دستگاه نرسیده و دستگاه کاملا سالم است. به هر حال اگر بنده بودم احتمالا مسئله را می گفتم اما توضیح میدادم که این مسئله چه قدر ارزش دارد؟ مثلا اگر تشخیص میدادم اهمیت ندارد حتما قید می کردم و طرف را قانع می کردم. چون برداشت مخاطب ممکن است کاملا متفاوت باشد چون او کارشناس نیست و با یک ایراد، کنار می کشد و می ترسد... در حالی که آن نکته منفی اهمیت خاصی در مسیر کار ندارد. یا حتی می توان به خاطر همین رنگ، تخفیف گرفت. مثلا شما بگویید یک مشکل کوچک دارد که می توان به خاطر آن تخفیف گرفت.... و مانند این...
شبانکاره said in خوب، الآن احساس می کنم کارم
خوب، الآن احساس می کنم کارم اشتباه بوده. چون دو سه تا از این تجهیزات رو نصب موقت کردیم و بعدش به انبار برگرداندیم. در جریان این کار رنگشون باز هم خط و خش جدید برداشت. دوستان نظرتون رو بگین.
  سلام علیکم اگر با نقل و انتقال این تجهیزات آسیب میبینه ، پس توی کار شما باید طبیعی باشه و اشکالی بر شما و شرکت پیمانکار نیست . بنظر بهتر اینه که پیش از تحویل کار به کارفرما خودتون این مشکل رو حل میکردین .
ممنونم کاربران محترم، بیت المعمور و فاتح.