وحدت مردم در عصر امام زمان(عج)

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وحدت مردم در عصر امام زمان(عج)
با سلام و تشکر گفته میشود 11 امام نتوانستند این پرچم رو بالا ببرند و در میان مردم اتحاد ایجاد کنند. چگونه امام زمان قادر به ایجاد این اتحاد خواهد شد؟  چرا این اتحاد در زمان ائمه دیگر برقرار نشد ؟    
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی همه ائمه اطهار (علیهم السلام) توان انجام تشکیل حکومت و برپایی عدل جامع و فرا گیر را داشتند و هیچ تفاوتی از این لحاظ بین آنها نیست (کلهم نور واحد) بلکه آنچه که موجب می شود که کار در زمان ائمه دیگر غیر از وجود مقدس آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به سامان نرسد شرایط جامعه بشری و حتی اسلامی در زمان آن ائمه بوده است. شرایط مختلفی که برای تشکیل حکومت عدل الهی و بر پایی یک دولت یکپارچه و جهانی نیاز است فقط در زمان ظهور امام عصر(علیه السلام) محقق خواهد شد مانند یاران باوفا و صالح برای قیام و فراگیر شدن آن و تشکیل حکومت ، آمادگی عمومی جامعه دینی برای یاری ولی خدا، آمادگی عمومی جهانی با گسترش ظلم و جور،  نا امیدی مردم از مکاتب مختلف برای برقراری عدل که (در فطرت همه انسان ها وجود دارد)و ... این شرایط فقط در زمان امام زمان محقق می شود و در زمان ائمه دیگر محقق نبوده است و اگر محقق می شد حتما آن وعده الهی در گسترش دین حق محقق می شد: يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت.(صف: 8)«وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ»و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث گردانیم.(قصص:5)   ادامه دارد...
ادامه.... یکی از مهمترین عللی که ائمه اطهار (علیهم السلام) غالبا موفق به تشکیل حکومت نشدند نبود یاران مناسب برای این کار بوده است. درمورد یاران امام زمان داریم که هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر از بهتریان انسان ها و صالح ترین آنها برای یاری امام زمان اقدام می کنند. و در حلقه بعدی 10 هزار نفر از مومنین به یاری آن حضرت می شتابند. در حالی که در مورد یاران ائمه قبلی تاریخ گویا است: امام علی(ع) در خطبه شصت و نهم نهج البلاغه در ملامت و مذمت‏ بعضى از يارانش فرموده است‏: «چه اندازه با شما مدارا كنم! همچون مدارا كردن با شتران نوبارى كه از سنگينى بار پشتشان مجروح گرديده و همانند جامه كهنه و فرسوده‏ اى كه هرگاه از جانبى آنرا بدوزند از سوى ديگر پاره‏ مى‏ گردد. هرگاه گروهى از لشكريان شام به شما نزديك مى‏ شوند هر يك از شما در را به روى خود مى‏ بنديد و همچون سوسمار در لانه خود مى‏ خزيد و همانند كفتار در خانه خويش پنهان‏ مى‏ گرديد. به خدا سوگند! آن كس كه شما ياور او باشيد ذليل است و كسي كه با شما تيراندازى‏ كند همچون كسى است كه تيرى بى پيكان به سوى دشمن رها سازد. به خدا سوگند!جمعيت ‏شما در خانه‏ ها زياد و زير سايه پرچمهاى ميدان نبرد كم. من مى ‏دانم چه چيز شما را اصلاح مى ‏كند ولى اصلاح شما را با تباه ساختن روح خويش جايز نمى ‏شمرم،  خدا نشانه ذلت را بر چهره ها و پيشانى شما بگذارد! و بهره ‏هاى شما را نابود سازد. آن گونه كه به باطل متمايل و به آن آشنائيد به حق آشنائى نداريد و آن چنان كه در نابودى حق مى ‏كوشيد براى از بين بردن باطل قدم برنمى ‏داريد.»     ادامه دارد....
ادامه... یا درمورد یاران امام حسن (علیه السلام) تاریخآنها را کمتر از تعدا انگشتان دست بر شمرده است. یا درمورد اصحاب امام حسین و امام سجاد و.... یک مورد را فقط نقل می کنیم: سدير صيرفي مي‌گويد خدمت امام صادق (ع) رسيدم و گفتم:« به خدا سوگند، روا نيست كه شما نشسته‌ايد و قيام نمي‌كنيد.» امام فرمود:«چرا؟» گفتم:« چون دوستداران و پيروان و ياوران شما فراوانند. به خدا سوگند اگر امير المؤمنين(علیه السلام) به اندازه شما ياور داشت، قبيله تيم وعدي (قبائل خليفه اول و دوم) جرات نمي‌كردند به طرفش بيايند.» امام فرمود:« تعداد ياوران و شيعيان من احتمالا چقدر است؟» عرض كردم:« صد هزار نفر.» حضرت فرمود :« صد هزار نفر؟!» عرض كردم:« بله، بلكه دويست هزار نفر.» حضرت فرمود:« دويست هزار نفر؟!» عرض كردم:« بله، بلكه نصف دنيا از ياوران شما هستند.» حضرت سكوتي كرد، بعد فرمود:« همراه ما تا ينبع بيا.» امام مرا به منطقه‌اي برد كه خاك سرخ رنگي داشت و چوپان نوجواني، بزغاله‌هايش را براي چرا آورده بود. امام نگاهي به او كرد و به من فرمود:« اي سدير، به خدا سوگند اگر به تعداد اين بزغاله‌ها شيعه و ياور داشتم، روا نبود يك لحظه در مقابل حكومت ظلم و جور بنشينم و براي گرفتن حقم قيام نكنم.» از مركب‌ها پياده شديم و نماز خوانديم. بعد از نماز رفتم بزغاله‌ها را شمردم. فقط هفده تا بودند.(كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، تحقيق علي اكبر غفاري، تهران، دار الكتب الاسلاميه، چاپ چهارم، 1365. ج2، س152.)  
با سلام و تشکر  
درمورد یاران امام زمان داریم که هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر از بهتریان انسان ها و صالح ترین آنها برای یاری امام زمان اقدام می کنند. و در حلقه بعدی 10 هزار نفر از مومنین به یاری آن حضرت می شتابند.
گفته میشود که 313 یار امام زمان (عج ) از یک زمان نیستند , ایا این مطلب درست است ؟ ایا یعنی تا به الان از زمان غیبت  این یاران مهیا نشده اند؟ چرا ؟ و در مورد امادگی کلی مردم ، این امادگی چگونه باید باشد و چه شاخص هایی دارد ؟ با وجود رفتن دنیا به ظلم و جور ، چه طور این امادگی باید ایجاد شود ؟  
گفته میشود که 313 یار امام زمان (عج ) از یک زمان نیستند , ایا این مطلب درست است ؟ ایا یعنی تا به الان از زمان غیبت  این یاران مهیا نشده اند؟ چرا ؟
تعدادي از ياران گروه 313 نفري، از کساني هستند که در زمان ظهور زندگي مي‌‎کنند. در برخي روايات آمده است که اينان شب در بستر خود ناپديد شده، صبح در مکه خواهند بود. در روايات آمده است: آيه «اين ما تکونوا يأت بکم الله جميعاً»[بقره: 148] درباره اين گروه است.[الغيبة، نعماني، ب20، ح3] از روايات به خوبي مي‌‎توان استفاده کرد که تعدادي از ياران، هم‎عصرِ زمان ظهورند، البته از برخي روايات، استفاده مي‌‎شود که برخي از بزرگان روزگار گذشته‌، براساس مصالحي خاص، دوباره زنده شده و در رکاب حضرت و از ياران آن بزرگوار مي‌باشند. در روايتي از امام صادق عليه‌السلام نقل شده است: خروج مي‌‎کنند با قائم از پشت کوفه ـ يا کعبه ـ 27 مرد که عبارتند از: پانزده نفر از قوم حضرت موسي، هفت نفر از اصحاب کهف، يوشع‌بن‌نون، سلمان، ابودجانه انصاري، مقداد و مالک اشتر؛ پس در نزد آن حضرت، از ياران و واليان هستند.[بحارالانوار، علامه مجلسي، ج53، ص90] بنابراين، ياران قائم عليه‌السلام هم از افرادي هستند که هم‎عصرِ زمانِ ظهورند و هم از افراديند که پيش از زمان ظهور، زندگي کرده‎اند و از دنيا رفته‎اند. البته اينگونه نيست که واقعا آدم هاي خوب توي دوران هاي مختلف تعدادشان به 313 نفر نرسد!! نه اين گونه نيست بلکه انسان هاي خوب زياد هستند اما کساني که لياقت فرماندهي سپاه امام زمان و فرمانروايي را داشته باشند 313 نفر هستند که تا زمان ظهور به طريقي که در بالا توضيح داديم فراهم مي شوند. اما در زمان ظهور امام زمان شيعيان مخلص و خوبي هستند که به عنوان يار امام زمان به ياري او مي پيوندند که تعداد آنها را در وهله اول 10 هزار نفر گفته اند.    
و در مورد امادگی کلی مردم ، این امادگی چگونه باید باشد و چه شاخص هایی دارد ؟ با وجود رفتن دنیا به ظلم و جور ، چه طور این امادگی باید ایجاد شود ؟
با سلام این آمادگی باید در ابعاد مختلف شکل گیرد برای مومنین به یک صورت و برای عموم بشریت به یک صورت دیگر ۱. آمادگی فکری و فرهنگی: یعنی سطح افکار مردم جهان چنان بالا رود که بدانند مثلاً مسئله «نژاد» یا «مناطق مختلف جغرافیایی» مسئله قابل توجهی در زندگی بشر نیست و تفاوت رنگ ها و زبان ها و سرزمین ها نمی تواند بشر را از هم جدا سازد. قرآن کریم هم شایستگی و صلاحیت را شرط آن انقلاب دانسته است و می فرماید: ما در زبور نوشتیم که بندگان شایسته و صلاحیت دار ما قدرت زمین را به دست می گیرند.» پس به یقین حضرت زمانی ظاهر می شود که سطح افکار مردم بالا باشد. ۲. آمادگی اجتماعی: مردم جهان باید از ظلم و ستم و نظامات موجود خسته شوند، تلخی این زندگی مادی ویک بعدی را احساس کنند و حتی از این که ادامه این راه یک بعدی ممکن است در آینده مشکلات کنونی را حل کند، مأیوس گردند امام صادق علیه السّلام ـفرمودند: تا همه اصناف مردم به حکومت نرسند حضرت مهدی قیام نمی کند برای اینکه وقتی حکومتش را تشکیل داد کسی نگوید: اگر ما هم به حکومت می رسیدیم با عدالت رفتار می کردیم. ظلم و جور عمومی در عالم باعث می شود که مردم به این آمادگی برسند چرا که فطرت انسان از ظلم گریزان است و عموم مردم از این که در عالم ظلم و ستم هست نگران اند و از آن گریزان بوده و به دنبال چیزی می گردند که این ظلم عمومی را بر طرف کند و متاسفانه هر گروهی که آمده و گفته ما شما را نجات می دهیم خودشان عامل ایجاد ظلم شده اند مانند سازمان ملل متحد !! مردم که این وضعیت را می بینند یک آمادگی عمومی در آ«ها شکل می گیرد برای حضور یک مصلح !! کسی که این وضعیت را بسامان برساند. ۳. آمادگی های تکنولوژی و ارتباطی: برخلاف آنچه بعضی می پندارند که رسیدن به مرحله تکامل اجتماعی و رسیدن به جهانی آکنده از صلح و عدالت، تنها با نابودی تکنولوژی جدید امکان پذیر است، وجود این صنایع پیشرفته نه تنها مزاحم یک حکومت عادلانه جهانی نخواهد بود، بلکه شاید بدون آن وصول به چنین هدفی محال باشد... سپس می افزاید معجزه استثنایی است منطقی در نظام جاری طبیعت، برای اثبات حقانیت یک آیین آسمانی، نه برای اداره همیشگی نظام جامعه. ۴. آمادگی های فردی : حضرت مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که یاران آماده ای داشته باشد زیرا او می خواهد جهانی عمل و اصلاح کند و حکومت جهانی قبل از هر چیز نیازمند عناصر آماده و با ارزش انسانی است تا بتواند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعی را به دوش بکشد. و این در درجه اول به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی و فکری برای پیاده کردن آن برنامه عظیم نیاز دارد. امام صادق علیه السّلام می فرمایند: امام زمان علیه السلام ظهور نمی کند، مگر آن که تعداد آنان به ده هزار نفر برسد.[۷] و شیخ حر عاملی می گوید: در روایت است که تعداد کامل سپاه امام زمان علیه السلام صدهزار نفر است. ۵. آمادگی نظامی: مسلمان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد، تا به هنگام طلوع طلایع حق، به صف پیکارگران رکاب مهدی علیه السلام بپیوندد، و در آن نبرد بزرگ حق و باطل،‌حماسه آفریند و کمک رساند و امام صادق علیه السّلام منتظران را فرا می خواند تا همواره نیرومند و مسلح باشند و دوره انتظار مهدی علیه السلام را با دست پر، به سر آورند: «باید هر یک از شما برای خروج قائم علیه السلام اسلحه تهیه کند، اگر چه یک نیزه.»