جمع بندی وسواس در طهارت و نجاست

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وسواس در طهارت و نجاست
سلام راستش مشکلاتم از وقتی شروع شد که اومدم با خوندن احکام دانشمو بیشتر کنم تا نشم جاهل مقصر اما خواندن احکام همانا و وسواس و تردید و شک و ندونستن حکم شرعی سوالات همانا. مسائل متنجس ها منو خیلی رنج میده. حتی نماز هم نمیتونم بخونم دیگه.مخصوصا که وسایلمو از گذشته که احکام نمیدونستم دارم و هنوز باید از همونا استفاده کنم.همش تردید. همش سوال . اما جواب ندارم و به جاش احتیاط. حالم اصلا خوب نیس.چند وقته به چربی بدن و صورت و کرم ها و چربی غذا حساس شدم و به هر چی دست میزنم حس میکنم چربه و باید بشورم چون کلا همیشه به دست و صورتم کرم میزدم و یا مادرم روغن زیتون میزنه به دستش بعدش شیر آب چرب میشه چندشم میشه همش باید با شوینده بشورم یا اگه دستم کرم داره به گوشیم که گاهی فکر میکنم اونم متنجسه دست بزنم و مخصوصا عرق کنه دستم فک میکنم الان هرچیو دست زدم نجسه.پوستم خشک شده .اصلا هم نمیدونم آیا چربی بدن یا غذا یا کرم میتونه باعث سرایت از متنجس بشه یا نه؟البه همونطور که گفتم قبلا اینطوری نبودم. اصلا به این چیزا فکر نمیکردم خوندن مطالب سایتا و سوالات مردم منو به این روز انداخته.حالا نمیدونم چه کنم. اگه هم برم دکتر مگه دکتر احکام میدونه ؟! والا خودمم موندم .نمیدونم چیکار کنم نجات پیدا کنم. کاش قانون متنجسها نبود هیچوقت.   
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد همدل
با این توصیفی که از حالات خود بیان کردید، کاملاً معلوم از که از لحاظ فهم احکام شرعی دچار اشتباه شده اید و در نتیجه دچار وسواس در این رابطه شده اید که موجب آزار و اذیت خودتان، خانواده و دیگران گردیده اید. متأسفانه بی اطلاعی و کم اطلاعی شما از برخی مسائل شرعی و فهم نادرست تان از برخی مسائل شرعی دیگر منشأ حالات وسواس گونه شما گردیده که اگر مسائل شرعی خود را از افراد صلاحیت دار بپرسید و یا زیر نظر متخصصان باتجربه آموزش ببینید، به طور حتم بخش عمده ای از مشکل تان بهبود می یابد و از بین می رود.
اساساً احکام پاکی و نجاست برای این نیست که زندگی مردم مختل شود، بلکه بیشتر برای پیشگیری و اجتناب از نجاست های ظاهری است؛ چون اگر قرار باشد ما از نجاست واقعی اجتناب کنیم، لازم می آید که کل دنیا را نجس بدانیم. باور بفرمایید که ما در مسئله پاکی و نجاست مأمور به ظاهر هستیم و به واقع امر و به حقیقت مطلب، مکلَّف و مأمور نیستیم، بنابراین اگر نجاست شیئی برای شخصی محرز و یقینی نگردد ولی در واقع، آن چیز نجس باشد و خود فرد آن را نداند در اینجا آن فرد موظف است بر اساس ظاهر عمل کند و تکلیفی بیش از این ندارد. یقین بدانید که خدا بیش از این از ما نخواسته است.   وظیفۀ شرعی شما این است که تنها از نجاست صدردرصد یقینی اجتناب کنید، هرآنچه به چشم خودتان واقعاً دیدید که نجس شده و می توانید برای نجس بودن آن قسم جلاله بخورید و دیگران نیز نظر شما در تأیید می کنند، نجس است، مابقی چیزها حتی اگر احتمال زیاد بدهید که نجس شده، حتی اگر خودتان یقین به نجاست داشته باشد ولی دیگران چنین یقینی نداشته باشند، پاک خواهند بود و شما باید نسبت به وسوسه های شیطانی که شما را به وارسی، دقت بیش از حد، آب کشیدن و وسواس فرا می خواند مقابله کنید و با بی اعتنایی و بی توجهی اجازه ندهید بیماری وسواس تان تشدید شوید و زندگی تان مختل گردد.
ائمه اطهار (علیهم السلام) در مسئله پاکی و نجاست بر اساس ظاهر عمل می کردند؛ حتی در روایتی که منسوب به امام علی (علیه السلام) است نقل شده است که آن حضرت وقتی می خواست به دستشویی برود، مقداری آب به پایین لباس خود می پاشیدند تا وقتی از دستشویی خارج شدند اگر رطوبتی در لباس خود دیدند و شک کردند که آن رطوبت از ترشحات دستشویی است یا غیر آن، چون قبلاً لباس شان به رطوبت پاک آغشته شده بود، شک در نجاست رطوبت مشکوک کرده و حکم به طهارت آن می کردند و با همان لباس نماز می خواندند؛ در صورتی که با وضع دستشویی های آن زمان و نبود آب لوله کشی و کاشی و سرامیک، احتمال ترشح نجاست خیلی زیاد بود، اما امام (علیه السلام) با این شیوه به پیروانش یاد می دهند که خیلی سخت نگیرند و تنها از نجاست یقینی اجتناب کنند. این روایت در کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) نقل شده است.(1)   پی نوشت:
  1. موسوی خمینی، روح الله، چل حدیث، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1387، ص403.
عمدۀ مشکل افراد وسواسی این است که برای اینکه عملی به دل شان بچسبد و به زعم خودشان درست انجام دهند، دقت و توجه زیادی به آن می کنند و همین مسئله سبب تکرار بیهوده عمل و گرفتار شدن در گرداب وسواس می شود؛ در حالی که این دل چسبیدن هیچ معیار عقلایی، دینی و شرعی ندارد و آنها مؤظف هستند همانند سایر مردم عمل کنند و به بقیۀ شک و تردیدها بی اعتنا باشند. این حکم تا زمانی که دقت های وسواس گونه شما از بین برود جاری و ساری است.   با این اوصاف، می توان نتیجه گرفت که خیلی از چیزهایی که شما آن را نجس می پندارید، پاک هستند چون احتمال سرایت نجاست در آنها وجود ندارد و اگر هم واقعاً نجس باشد و شما ندانید، مشکلی برای شما ندارد؛ چون حکم نجاست حسی است نه حدسی؛ یعنی باید با چشم خود دیده باشید که مثلاً نجاست به چیزی منتقل می شود با حدس زدن فایده ندارد.
سلام ممنون از پاسخ شما. فقط میشه بفرمایید من چطور میتونم زیر نظر متخصص آموزش ببینم؟ چون من شمال زندگی میکنم و اینجا همچین جایی رو نمیشناسم که این چیزارو آموزش بدند اما میدونم مثلا توی قم و جاهایی مثل اونجا هستند کلاسای آموزش مخصوصا واسه خانوما. خودمم فکر میکنم باید یک کارشناس با تجربه بهم یاد بده درست و غلط این امور رو. واسه همین نمیدونم باید کجا برم تا این چیزا رو بهم یاد بدند. چون اگه بدونم موقعی که سوال واسم پیش میاد چیکار باید بکنم دیگه احتیاط نمیکنم و مجددا تکرارش نمیکنم اصلا خودمم خسته ام از این رفتارای تکراری. اما از اینکه مثل گذشته ها نیستم و روح و روانم به هم ریختن و نماز نمیخونم واقعا رنج میکشم. میشه درمورد این مسئله آموزش راهنماییم کنید که کجا باید مراجعه کنم؟
سلام.sadوای خدا تو من هستی یا من تو ام ؟؟ منم تقریبا همین مشکلات رو دارم . ولی سایتی رو هم ک نمیشناسم شهر ما هم کوچیکه و... منم این مشکل رو دارم که بعضی اوقات میبینم شیر اب چربه ونجس چون اخه من قسمتی از اتاق برادرم رو نجس کردم و اون هم به دست هاش کرم میزنه و.. وقتی هم میرم روشویی میبینم شیر اب چربه حالا با توجه به اون قسمتی از فرش که نجس شده ودست های چرب داداشم باید شیر ابو نجس بدونم وهر بار بشورمش ؟؟sad
سلام عزیزم  تا اونجایی که میدونم اگه مطمئن نباشی که اون چربی دستش به جای نجس برخورد کرده یا نه نباید بهش گیر بدی .چون نمیدونی اون چربی نجس شده یا نه. اما خب یکم به ژنتیک آدم هم مربوطه که بتونه بی خیال باشه و اهمیت نده. من از بچگی همیشه حساس بودم و همش میخواستم بهترین باشم و درمورد هر کاری کلی فکر میکردم و همه جوانبو میسنجیدم.یعنی این مدلی بودم .هیچوقت بی خیال نبودم .تو مدرسه هم همیشه میخواستم بهترین باشم بعدشم البته تو دانشگاه با دغدغه های جدید این حس کمتر شد اما انگار ی جور ایده آل گرایی نمیذاره بیخیال باشم.تا جواب چیزی رو ندونم نمیتونم آروم بگیرم. متاسفانه مسایل فقهی واسه عموم مردم کاملا توضیح داده نمیشه  و به خاطر همین کلی گویی هر کسی برداشتهای خودشو داره و به تبع برای امثال من در موقعیتهای مختلف سوالات زیادی پیش میاد اما کسی رو نداریم که جواب بده و بهمون یاد بده و بگه چی درسته و باید توی اون موقعیت چیکار کنیم. باور کنید چندوقته که هم وزن کم کردم هم تپش قلب گرفتم از بس که ناراحتم.آرزو میکنم کاش احکامو نمیخوندم و این چیزا رو نمیدونستم و چقدر اون موقع ها خوشحال بودم.چقدر از نمازو دعا لذت میبردم.اما حالا چی. همش زندگیم شده فهمیدن پاکی و نجسی.راستش من توی خانواده مذهبی بزرگ نشدم و چیز زیادی بهم یاد ندادن.خودم خواستم بیشتر یاد بگیرم. اما انگار این کارو نمیکردم بهتر بود.الانم نمیدونم درمورد چربی ها و کرمها و چربی طبیعی بدن و چربی آشپزخونه اگه به متنجس تماس پیدا کنه حکم چیه.آب خالی کافیه یا نه...بااینکه خیلی هم مطالب سایتا رو مطالعه میکنم اما جز بعضی وقتا به جواب موردنظر نمیرسم..مادرم هم دستشو چرب میکنه و خیلی وقتا به جاهایی که من مشکوکم دست میزنه خب من هم میبینم حالم بد میشه.نمیدونم والا دیگه چیکار کنم. هر روز از خدامیخوام واسم گشایشی کنه تا بشم مثل قدیما. کاش خداوند به حق شب عزیز تولد آقا وسرور عزیز ما امام رضا جان(ع)  خودش هدایتمون کنه که مشکل همه تو این زمینه ها حل بشه ان شاالله.
s.S.M.a said in سلام
سلام ممنون از پاسخ شما. فقط میشه بفرمایید من چطور میتونم زیر نظر متخصص آموزش ببینم؟ چون من شمال زندگی میکنم و اینجا همچین جایی رو نمیشناسم که این چیزارو آموزش بدند اما میدونم مثلا توی قم و جاهایی مثل اونجا هستند کلاسای آموزش مخصوصا واسه خانوما. خودمم فکر میکنم باید یک کارشناس با تجربه بهم یاد بده درست و غلط این امور رو. واسه همین نمیدونم باید کجا برم تا این چیزا رو بهم یاد بدند. چون اگه بدونم موقعی که سوال واسم پیش میاد چیکار باید بکنم دیگه احتیاط نمیکنم و مجددا تکرارش نمیکنم اصلا خودمم خسته ام از این رفتارای تکراری. اما از اینکه مثل گذشته ها نیستم و روح و روانم به هم ریختن و نماز نمیخونم واقعا رنج میکشم. میشه درمورد این مسئله آموزش راهنماییم کنید که کجا باید مراجعه کنم؟
در حال حاضر خوشبختانه مراکز متعددی در کشور دایر شده که اقدام به برگزاری کلاس های مجازی آموزش احکام نموده اند و شما می توانید از همان شهر محل سکونت تان از آموزش های این مراکز استفاده کنید.   1. سامانه برگزاری کلاس آنلاین نور آدرس پایگاه: https://live.ujsas.ac.ir/   2. حوزه مجازی مهندس طلبه آدرس پایگاه: https://onlinehawzah.com/   3. ستاد ترویج احکام دین آدرس پایگاه: https://ahkam.org/   4. بنیاد تخصصی احکام آدرس پایگاه: http://btahkam.ir/   علاوه بر این کتاب های متعددی نیز در این راستا نگارش شده که به صورت گام به گام به آموزش احکام می پردازند.  
  1. محمدی نژاد، علیرضا، درسنامه احکام مقدماتی، قم: هاجر، 1398.
  2. محمدی نژاد، علیرضا، درسنامه احکام عمومی، قم: هاجر، 1398.
  3. محمدی نژاد، علیرضا، رساله مصور، قم: هاجر، 1398.
  4. فلاح زاده، محمدحسین، آموزش احکام، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی،1390.
  5. فلاح زاده، محمدحسین، درسنامه روش بیان احکام، قم: جامعه الزهرا (س)، 1391.
  6. وحیدی، محمد، احکام عمومی، قم: سنابل، 1389.
  7. وحیدی، محمد، درآمدی بر آموزش احکام، قم: هاجر، 1388.
     
سلام ممنونماز جناب همدل بابت معرفی سایت هاو ممنونم ازs.S.M.a توی یک کشور اسلامی مثل ایران واقعا بده که انواع کلاس ها مثل یوگا و.. فراوون باشه اونوقت یک کلاس احکام برگزار نشه خب خیلی از مسائل در رساله ها هستن که برای خواننده نامفهوم اند و این جور چیز ها باعث میشه ادم به حساسیت بیوفته و وقتی که خودش متوجه عسر وحرجش شد بره دنبال اصل مطلب وتحقیق کنه مثلا خود من تا همین چند ماه پیش نه از این سایت خبر داشتم ونه اصلا به اینترنت دسترسی داشتم من باید چه کار میکردم ؟ و سوالی ک پیش اومده برام واقعا اگر سراغ رساله نمیرفتم و میخواستم مثل قبل اطلاعاتم راجب اینجور مسائل رو بالا نبرم چی میشد؟؟ برادرم روی زمین ورزش میکنه و برام خیلی سخته که به خودم همش میگم نمیدونی دستش رو میزنه دقیقا همون جا پس دست هاش پاکن ولی بازم چندشمه Sad
سلام ممنونماز جناب همدل بابت معرفی سایت هاو ممنونم ازs.S.M.a توی یک کشور اسلامی مثل ایران واقعا بده که انواع کلاس ها مثل یوگا و.. فراوون باشه اونوقت یک کلاس احکام برگزار نشه خب خیلی از مسائل در رساله ها هستن که برای خواننده نامفهوم اند و این جور چیز ها باعث میشه ادم به حساسیت بیوفته و وقتی که خودش متوجه عسر وحرجش شد بره دنبال اصل مطلب وتحقیق کنه مثلا خود من تا همین چند ماه پیش نه از این سایت خبر داشتم ونه اصلا به اینترنت دسترسی داشتم من باید چه کار میکردم ؟ و سوالی ک پیش اومده برام واقعا اگر سراغ رساله نمیرفتم و میخواستم مثل قبل اطلاعاتم راجب اینجور مسائل رو بالا نبرم چی میشد؟؟ برادرم روی زمین ورزش میکنه و برام خیلی سخته که به خودم همش میگم نمیدونی دستش رو میزنه دقیقا همون جا پس دست هاش پاکن ولی بازم چندشمه Sad
سلام ممنون از معرفی سایتها  امیدوارم راهگشا باشه و مشکل افرادی مثل من حل بشه. فقط کاش حداقل تو حوزه های علمیه همه شهرها هم کلاس حضوری بذارند. تو شهر ما هم حوزه دایرشده اما بعید میدونم دغدغه این قبیل کلاسها رو داشته باشند.درتایید حرف های خانم باران، واقعا جای خالی اینجور کلاسها همیشه حس میشه مخصوصا توی این دوره که مسائل جدیدزیادی پیش میاد و سوال به وجود میاره.والا تا جایی که یادم میاد آخرین بار توی مدرسه و دوره راهنمایی بودم که معلم دینی ی چیزای مختصر راجع به غسل و وضو بهمون یاد داد و تمام.تا فوق لیسانسم دیگه هیچوقت ندیدم اونچه که واسه یک مسلمون دونستنش واجبه رو بهمون یاد بدند.خب من هم با همون علم ناقصم کارامو انجام میدادم و وقتی که اومدم با اینترنت بیشتر احکام یاد بگیرم تازه فهمیدم این مدت اصلا هیچی نمیدونستم و بیشنر روشهام اشتباه بود و این دفعه از اونور بوم افتادم و همه چیز به نظرم نجس یا متنجس میومد.البته از همین کارم هم پشیمونم چون با سوالای افراد وسواسی برخورد کردم و چیزایی به ذهنم رسید که قبلا بهشون اصلا فکر هم نمیکردم .حالا این افزایش آگاهی نه تنها مشکلمو حل نکرد که بدتر پیچیده تر کرد.پیشنهاد میكنم مبلغین محترم یکمم به فکر آموزش احکام باشند و این مسئله رو مقدم بدونن بر مواردی که مدام توسط سایر مبلغین تکرار میشه چه بسا هدایت خیلی از افراد در گرو حل همین مشکلات باشه تا بتونن دوباره نماز و دعاشونو از سر بگیرند
سلام ممنون از معرفی سایتها  امیدوارم راهگشا باشه و مشکل افرادی مثل من حل بشه. فقط کاش حداقل تو حوزه های علمیه همه شهرها هم کلاس حضوری بذارند. تو شهر ما هم حوزه دایرشده اما بعید میدونم دغدغه این قبیل کلاسها رو داشته باشند.درتایید حرف های خانم باران، واقعا جای خالی اینجور کلاسها همیشه حس میشه مخصوصا توی این دوره که مسائل جدیدزیادی پیش میاد و سوال به وجود میاره.والا تا جایی که یادم میاد آخرین بار توی مدرسه و دوره راهنمایی بودم که معلم دینی ی چیزای مختصر راجع به غسل و وضو بهمون یاد داد و تمام.تا فوق لیسانسم دیگه هیچوقت ندیدم اونچه که واسه یک مسلمون دونستنش واجبه رو بهمون یاد بدند.خب من هم با همون علم ناقصم کارامو انجام میدادم و وقتی که اومدم با اینترنت بیشتر احکام یاد بگیرم تازه فهمیدم این مدت اصلا هیچی نمیدونستم و بیشنر روشهام اشتباه بود و این دفعه از اونور بوم افتادم و همه چیز به نظرم نجس یا متنجس میومد.البته از همین کارم هم پشیمونم چون با سوالای افراد وسواسی برخورد کردم و چیزایی به ذهنم رسید که قبلا بهشون اصلا فکر هم نمیکردم .حالا این افزایش آگاهی نه تنها مشکلمو حل نکرد که بدتر پیچیده تر کرد.پیشنهاد میكنم مبلغین محترم یکمم به فکر آموزش احکام باشند و این مسئله رو مقدم بدونن بر مواردی که مدام توسط سایر مبلغین تکرار میشه چه بسا هدایت خیلی از افراد در گرو حل همین مشکلات باشه تا بتونن دوباره نماز و دعاشونو از سر بگیرند
باران. said in سلام ممنونماز جناب همدل بابت
سلام ممنونماز جناب همدل بابت معرفی سایت هاو ممنونم ازs.S.M.a توی یک کشور اسلامی مثل ایران واقعا بده که انواع کلاس ها مثل یوگا و.. فراوون باشه اونوقت یک کلاس احکام برگزار نشه خب خیلی از مسائل در رساله ها هستن که برای خواننده نامفهوم اند و این جور چیز ها باعث میشه ادم به حساسیت بیوفته و وقتی که خودش متوجه عسر وحرجش شد بره دنبال اصل مطلب وتحقیق کنه مثلا خود من تا همین چند ماه پیش نه از این سایت خبر داشتم ونه اصلا به اینترنت دسترسی داشتم من باید چه کار میکردم ؟ و سوالی ک پیش اومده برام واقعا اگر سراغ رساله نمیرفتم و میخواستم مثل قبل اطلاعاتم راجب اینجور مسائل رو بالا نبرم چی میشد؟؟ برادرم روی زمین ورزش میکنه و برام خیلی سخته که به خودم همش میگم نمیدونی دستش رو میزنه دقیقا همون جا پس دست هاش پاکن ولی بازم چندشمه Sad
باسلام و سپاس از حُسن توجه تان تاآنجا که بنده اطلاع دارم چنین کلاس هایی کم و بیش در مساجد، کانون های فرهنگی و هنری، بسیج، مدارس دینی و... برگزار می شود، البته ممکن است جوابگوی همۀ مردم نباشد، اما به صورت محدود کار راه انداز است.   علاوه بر این، در چند سال اخیر مراکز پاسخگویی متعددی در کشور به وجود آمده اند که به سؤالات دینی پرسشگران به صورت های مختلف(تلفنی، مکاتبه ای، آنلاین و آفلاین) پاسخگویی می کنند و بخش عمده ای از نیاز مردم را برطرف می نمایند. از باب نمونه به چند مرکز معتبر حوزوی اشاره می شود:
  1. سامانه تلفنی «096400» مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
  2. سامانه پاسخگویی آنلاین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به آدرس: http://javab.ir/09640
  3. انجمن های گفتگوی دینی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به آدرس: http://www.askdin.com
  4. مجموعه سايت هاي «پرسمان دانشجويي» وابسته به اداره مشاوره نهاد رهبري در دانشگاها به آدرس: www.porsemani.ir
  5. سایت «مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات» وابسته به حوزه علمیه قم به آدرس: www.andisheqom.com
  علاوه بر این، دفاتر مراجع بزرگوار تقلید نیز با طراحی سامانه های مختلف به صورت(تلفنی، مکاتبه ای، آنلاین و آفلاین) پاسخگویی دارند.      
s.S.M.a said in سلام
فقط کاش حداقل تو حوزه های علمیه همه شهرها هم کلاس حضوری بذارند. 
  همان طور که گفته شد چنین کلاس هایی کم و بیش در مساجد، کانون های فرهنگی و هنری، بسیج، مدارس دینی و... برگزار می شود، البته اینکه شما چقدر روحیه مطالبه گری دارید خیلی مهم است.   گاهی وقت ها اگر افراد یک محله از هیئت امنای مسجد، امام جماعت مسجد، روحانی محل، مسئول پایگاه مسجد، مسئول بسیج، مدیر مدارس علمیه و سایر افراد دست‌اندرکار مطالبه نمایند؛ طبیعتاً آنها با توجه به نیازی که وجود دارد بخشی از امکانات خویش را برای دایر کردن کلاس های آموزش احکام و سایر کلاس های مورد نیاز اختصاص خواهند داد.   من اگر برخیزم تو اگر برخیزی همه بر می خیزند من اگر بنشینم تو اگر بنشینی چه كسی برخیزد؟  
جمع بندی پرسش: مشکلاتم از وقتی شروع شد که مطالب سایت ها و سؤالات مردم را در مورد احکام شرعی خواندم، بعد از آن گرفتار وسواس شدید شدم و خیلی رنج می کشم؛ حتی نماز هم نمی‌توانم بخوانم. وسایلم را از گذشته که احکام نمی‌دانستم دارم و هنوز باید از همانها استفاده کنم. چند وقته به چربی بدن و صورت و کرم ها و چربی غذا حساس شدم و به هر چی دست می‌زنم حس می‌کنم چربه و باید بشورم چون کلاً همیشه به دست و صورتم کرم می‌زدم و یا مادرم روغن زیتون میزنه به دستش بعدش شیر آب چرب میشود، همیشه باید با شوینده بشورم. فکر می‌کنم الان هرچیزی را دست زدم نجس شده و باید بشورم.   پاسخ: با این توصیفی که از حالات خود بیان کردید، کاملاً معلوم است که از لحاظ فهم احکام شرعی دچار اشتباه شده اید و در نتیجه دچار وسواس در این رابطه شده اید که موجب آزار و اذیت خودتان، خانواده و دیگران گردیده اید. متأسفانه بی اطلاعی و کم اطلاعی شما از برخی مسائل شرعی و فهم نادرست تان از برخی مسائل شرعی دیگر منشأ حالات وسواس گونه شما گردیده که اگر مسائل شرعی خود را از افراد صلاحیت دار بپرسید و یا زیر نظر متخصصان باتجربه آموزش ببینید، به طور حتم بخش عمده ای از مشکل تان بهبود می یابد و از بین می رود.   اساساً احکام پاکی و نجاست برای این نیست که زندگی مردم مختل شود، بلکه بیشتر برای پیشگیری و اجتناب از نجاست های ظاهری است؛ چون اگر قرار باشد ما از نجاست واقعی اجتناب کنیم، لازم می آید که کل دنیا را نجس بدانیم. باور بفرمایید که ما در مسئله پاکی و نجاست مأمور به ظاهر هستیم و به واقع امر و به حقیقت مطلب، مکلَّف و مأمور نیستیم، بنابراین اگر نجاست شیئی برای شخصی محرز و یقینی نگردد ولی در واقع، آن چیز نجس باشد و خود فرد آن را نداند در اینجا آن فرد موظف است بر اساس ظاهر عمل کند و تکلیفی بیش از این ندارد. یقین بدانید که خدا بیش از این از ما نخواسته است.   وظیفۀ شرعی شما این است که تنها از نجاست صددرصد یقینی اجتناب کنید، هر آنچه به چشم خودتان واقعاً دیدید که نجس شده و می توانید برای نجس بودن آن قسم جلاله بخورید و دیگران نیز نظر شما در تأیید می کنند، نجس است، مابقی چیزها حتی اگر احتمال زیاد بدهید که نجس شده، حتی اگر خودتان یقین به نجاست داشته باشد ولی دیگران چنین یقینی نداشته باشند، پاک خواهند بود و شما باید نسبت به وسوسه های شیطانی که شما را به وارسی، دقت بیش از حد، آب کشیدن و وسواس فرا می خواند مقابله کنید و با بی اعتنایی و بی توجهی اجازه ندهید بیماری وسواس تان تشدید شوید و زندگی تان مختل گردد.   ائمه اطهار (علیهم السلام) در مسئله پاکی و نجاست بر اساس ظاهر عمل می کردند؛ حتی در روایتی که منسوب به امام علی (علیه السلام) است نقل شده است که آن حضرت وقتی می خواست به دستشویی برود، مقداری آب به پایین لباس خود می پاشیدند تا وقتی از دستشویی خارج شدند اگر رطوبتی در لباس خود دیدند و شک کردند که آن رطوبت از ترشحات دستشویی است یا غیر آن، چون قبلاً لباس شان به رطوبت پاک آغشته شده بود، شک در نجاست رطوبت مشکوک کرده و حکم به طهارت آن می کردند و با همان لباس نماز می خواندند؛ در صورتی که با وضع دستشویی های آن زمان و نبود آب لوله کشی و کاشی و سرامیک، احتمال ترشح نجاست خیلی زیاد بود، اما امام (علیه السلام) با این شیوه به پیروانش یاد می دهند که خیلی سخت نگیرند و تنها از نجاست یقینی اجتناب کنند. این روایت در کتاب چهل حدیث امام خمینی(رحمةالله علیه) نقل شده است.(1)   عمدۀ مشکل افراد وسواسی این است که برای اینکه عملی به دل شان بچسبد و به زعم خودشان درست انجام دهند، دقت و توجه زیادی به آن می کنند و همین مسئله سبب تکرار بیهوده عمل و گرفتار شدن در گرداب وسواس می شود؛ در حالی که این دل چسبیدن هیچ معیار عقلایی، دینی و شرعی ندارد و آنها مؤظف هستند همانند سایر مردم عمل کنند و به بقیۀ شک و تردیدها بی اعتنا باشند. این حکم تا زمانی که دقت های وسواس گونه شما از بین برود جاری و ساری است.   با این اوصاف، می توان نتیجه گرفت که خیلی از چیزهایی که شما آن را نجس می پندارید، پاک هستند چون احتمال سرایت نجاست در آنها وجود ندارد و اگر هم واقعاً نجس باشد و شما ندانید، مشکلی برای شما ندارد؛ چون حکم نجاست حسی است نه حدسی؛ یعنی باید با چشم خود دیده باشید که مثلاً نجاست به چیزی منتقل می شود با حدس زدن فایده ندارد.   پی نوشت:
  1. موسوی خمینی، روح الله، چل حدیث، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1387، ص403.
موضوع قفل شده است