جمع بندی ملاک تشخیص دین برتر

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ملاک تشخیص دین برتر
سلام خسته نباشید   ملاک یافتن دین برتر چیست؟   به نظر من برای اینکه بفهمیم که کدام دین حق است باید خدای آن دین را بررسی کرد که خدای کدام دین قوی تر و بهتر است و وجودش اثبات شده. چون اگر ملاک های دیگر هم بررسی کنیم و در آن ها بهتر باشد ولی خدای آن دین ضعیف باشد آن دین به درد نمیخورد. همین درسته یا ملاک های دیگری هم وجود دارد.
  با نام و یاد دوست سلام از اینکه سوال تان را با این مرکز درمیان گذاشتید سپاسگزاریم در خصوص سوالی که مطرح نموده اید به اطلاع می رساند پاسخ سوال شما در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:   کشف دین حق از میان صدها مدعی حقانیت! کدام دین را قبول کنم؟ معیار شما برای انتخاب اسلام به عنوان راه حق و حقیقت چیست؟ خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید، اگر سوالی داشتید اطلاع دهید. نکته: لطفا قبل از ارسال پرسش با جستجوی آن در سایت از عدم وجود آن اطمینان حاصل کنید. در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
جواب من تو این تاپیک ها نبود   من میگم یک دین خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟   الان از کجا بفهمم اسلام دین برتره؟ از ادعاهایی که به نفع خودشون میکنن و ادیان دیگر مثل مسیحیت را درست نمیدونن؟ اگر اسلام میگه مسیحیت تحریف شده  مسیحیت هم میگه نه این جور نیست و اتفاقا اسلام بدعته. هرکی به نفع خودش ادعا میکنه و اون دین دیگر را منحرف میدونه.     من دنبال حقانیت اسلام نیستم. دنبال ملاکی هستم که بشه با اون دین برتر رو تشخیص داد.
سلام علیکم حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب دین شناسی شان ، در قالب تبیین و تعریف دین حق ، بنا بر قاعده تعریف هر شی آن را ( یعنی دین حق را ) به علل اربعه شرح بسط دادند :   تبيين دين حق به علل چهارگانه تبيين و تحرير بهتر هر موضوعي به بيان علل چهارگانه‌ي آن بستگي دارد. از اين رو، علل چهارگانه‌ي دين را تحليل مي كنيم؛ البته اين تحليل به نحو تقريب است و نه تحقيق؛ زيرا علّت هاي حقيقي، راجع به معلول هاي واقعي است و دين، چون وحدت حقيقي ندارد، معلول حقيقي نيست. مراد از علل چهارگانه‌ي شي ء، علت هاي فاعلي، غايي، صوري و مادّي آن است. هرگونه تحليلي از حقيقت چيزي، به يكي از علل چهارگانه‌ي آن برمي گردد، هر چند نام علل اربع برده نشود. در بيان علل چهارگانه‌ي دين كه در خارج موجود است مي توان چنين گفت: علّت و مبدأ فاعلي دين، خداست؛ يعني خداي سبحان، تنظيم كننده‌ي اصول اعتقادي و اخلاقي و عملي دين است. علّت و مبدأ غايي دين به دو غايت مياني و نهايي منشعب مي شود كه جامع آن تحقق سعادت دنيا و آخرت است. هدف مياني دين، قيام مردم به قسط و عدل است و هدف نهايي آن، نوراني شدن انسان به نور الهي است. علت و مبدأ صوري دين به شكل كتاب، سنت و مباني عقلي جلوه مي كند. علت مادي، يعني موضوع و ماده و محلّ دين، حقيقت انسانيت است؛ زيرا درباره‌ي انسان، موضوعاتي چون عقيده، اتّصاف و تخلّق و عمل مطرح است كه موضوع احكام ديني است و موضوع به منزله‌ي محل و ماده است. =========== ر.ک ، دين‌شناسي، جوادی آملی ، صفحه 30
به بیانی دیگر دین حق دینی است که اولا از جانب پروردگار عالم و خالق او باشد ، یعنی این مساله باید نزد فرد به اثبات برسد که شناخت خود و هستی و غایت او و جهان ، مبتنی بر هدایت اوست نه غیری که هیچ علیتی در تحقق او و هستی ندارد . * ثانیا به وجوه دوگانه بشر پرداخته باشد . نیازهای انسان تک بعدی نیست ، وجه دنیوی نیازهای انسانی مشتمل بر  نیازهای فردی دنیوی و نیاز جمعی انسانی است که با بیان چگونگی شکل گیری قسط و عدل آن دین میتواند تامین کند .( غایت میانی ) در وجه غیر مادی و روحانی نیز جامع نیازهای معنوی او بوده و او را به کمال و سعادت برساند .( عایت نهایی ) این دو غایت میانی و نهایی مستقل از هم نیستند لذا به میانی و نهایی استاد تقسیم بندی کرده اند . -=========== * حضرت استاد در کتاب شریعت در آیینه معرفت ( ص ۱۱۲ ) چنین بیانی دارد : تقنين قانون ... ، تنها از كسي ساخته است كه با خصوصيت گوهر هستي انسان آشنا و از گذشته و حال انسان باخبر بوده و از آينده‌ي او نيز مستحضر باشد، كسي كه گوهر انسان و نحوه‌ي سير او را نمي شناسد و قصد راهنمايي وي را دارد همانند كسي كه مدّعي راهبري مسافري ناشناس مي شود، هرگز صالح نخواهد بود و راهنمايي آن همانند اين راهبري چيزي جز راهزني نيست.  
سلام این ۴ تا در همه ادیان الهی هست. الان از کجا بفهمیم کدامیک از ادیان الهی بهتر است؟
MHGM said in سلام
سلام این ۴ تا در همه ادیان الهی هست. الان از کجا بفهمیم کدامیک از ادیان الهی بهتر است؟
سلام علیکم بسیار خب ، هرچند استاد فرموده اند این تعریف تقریبی است و نه تحقیقی ( در قسمتی که خط کشیده شده ) ولی تا همین حد رو بررسی میکنیم . اولین علت بترتیب علت صوری است ، دلیلش اینست که ما با نقشه و صورت ادیان از طریق متون آنها آشنا میشویم و بعد تصورات و تصدیقاتی را در ذهن خود ترسیم میکنیم . کتاب و سنت ، ۲ علت از علل علت صوری تعریفند . آیا اینها را تمام ادیان به شکلی که بشود به آنها حتی ، ظن و گمان صدق  بر اصالتشان برد ، دارند ؟  مقصود از اصالت منشا وحیانی از جانب پروردگار بدون دخل و تصرف و تحریف است . و اما دلیل آخر عقل ، عقلانیت در کدامیک از ادیان مورد وثوق است و پیروانشان را به تعقل و تفکر در دین و نشانه ها برای دستیابی به تعالی از طریق توانمندی عقل دعوت میکند ؟
همه ادیان الهی از نظر خودشان تحریف نشده اند و انسان را به عقلانیت دعوت میکنند و بهترین هستند.
MHGM said in همه ادیان الهی از نظر خودشان
همه ادیان الهی از نظر خودشان تحریف نشده اند و انسان را به عقلانیت دعوت میکنند و بهترین هستند.
سلام علیکم قصد ما تحقیق و بررسی است ، آنچه که واقعیت دارد ، نه چیزی که ادعا میشود . اگر تحقیق مبتنی بر ادعا و بر آن اساس باشد ، هر ادعایی میتواند واقعیت باشد ، پس تحقیق ما بی دلیل و کاری عبث است .  همه ادیان الهی و ابراهیمی ،  بجز اسلام ، در این علت های صوری مشکل دارند ، یا قائل به ترک عقل و جایگزینی ایمان هستند یا متون شان قابل اعتماد نیست و از تحریف ودستکاری در امان نمانده . مثلا حجم کتاب زرتشت ، آنطور که ادعا میشود ، در زمان  گشتاسب( این زمان تا زمان خود زرتشت فاصله ای حداقل بین ۲۰۰ و بقولی ۸۰۰ سال دارد )  با خط زرین بر پوست دباغی شده  ۱۲۰۰۰ گاو نوشته شده بود که در حمله اسکندر سوزانده شد  . و ادعا دیگر آنست که ابتداعا بر پوست ۱۲۰ هزار گاو این کتاب مکتوب بوده . ( این مقاله در رابطه با این موضوع است ) کتاب تورات در حمله بخت النصر یا بختنصًّر ، از بین رفت و بعد از نجات قوم یهود بدست کوروش این کتاب توسط شخصی یهودی نوشته و بازنویسی شد ، کوروش هم او را پادشاه قوم یهود کرد .  در مسیحیت ، در یک نگاه میبینیم که در عصر حاضر در واتیکان ۵۰ انجیل مختلف موجود است .  
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
به نظر من برای اینکه بفهمیم که کدام دین حق است باید خدای آن دین را بررسی کرد که خدای کدام دین قوی تر و بهتر است و وجودش اثبات شده. چون اگر ملاک های دیگر هم بررسی کنیم و در آن ها بهتر باشد ولی خدای آن دین ضعیف باشد آن دین به درد نمیخورد. همین درسته یا ملاک های دیگری هم وجود دارد.
به نکته درستی اشاره فرموده اید که بنده هم در تاپیک های متعددی به آن اشاره کرده ام که سریع ترین و مطمئن ترین راه برای کشف دین حق از میان ادیان، آغاز تحقیق از خداوند است، یعنی ابتدا باید با نگرش عقلی خدا را شناخت و سپس دیدگاه ادیان را با آن مقایسه کرد. خب وقتی خدا به عنوان خالقی برای جهان اثبات شد خود به خود تمامی ادیانی که خالقی شخص وار برای جهان معتقد نیستند ابطال می شوند، و در گام بعد آن دینی که کامل ترین توصیف در مورد خدا را دارد می تواند ملاکی برای تشخیص حقانیتش باشد. البته برای مقایسه میان ادیانی که وجود خدا را قبول دارند راه های دیگری هم وجود دارد مثلا بررسی سندی متون مقدس، و جامعیت و مانند آن.  
همه ادیان الهی از نظر خودشان تحریف نشده اند و انسان را به عقلانیت دعوت میکنند و بهترین هستند.
بله همینطور است که می فرمایید یعنی هر دینی از حقانیت خودش حرف می زند ام باز هم انسان اگر بی طرفانه این ادعاها را رصد مکند می تواند تشخیص بدهد که چه کسی در ادعایش صادق است. به عنوان مثال مسیحیت امروزی عمدتا ایمان گرا هستند، یعنی اصلا معتقد هستند حقانیت مسیح با عقل اثبات نمی شود، و شما باید ایمان بیاورید تا بفهمید... و البته ابایی هم از بیان این ادعا ندارند، و شفاف در این خصوص ابراز نظر می کنند.
الان از کجا بفهمم اسلام دین برتره؟ از ادعاهایی که به نفع خودشون میکنن و ادیان دیگر مثل مسیحیت را درست نمیدونن؟ اگر اسلام میگه مسیحیت تحریف شده  مسیحیت هم میگه نه این جور نیست و اتفاقا اسلام بدعته. هرکی به نفع خودش ادعا میکنه و اون دین دیگر را منحرف میدونه.
 در مورد تحریف شدن هم همینطور، طبیعی است که هیچ دینی تحریف خویش را نمی پذریرد، اما ما باید از این ادعاها فراتر رفته و واقعیت آنها را برآورد کنیم. قرآن کریم یک کتاب واحد است که در تمام طبقات از زمان پیامبر(ص) متواتر بوده و در  جهان اسلام در عبارات آن هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، در حالی که هر کتابی که تغییر کد طبیعتا تبدیل به دو نسخه می شود چون من اگر قرآنی که پیش من است را تغییر دهم نمی توانم بقیه قرآن ها را تغییر دهم بنابراین اگر در کار خودم حتی موفق شوم نهایتا قرآن به دو نسخه تبدیل خواهد شد، اما اینکه قرآن یک نسخه بیشتر نیست نشان میدهد که تحریفی در آن راه نیافته است. اما در مورد انجیل ماجرا فرق می کند، خود مسیحیان هم این را باور دارند که انجیل ها بعد از عیسی(ع) نوشته شده اند و هر کسی برای خودش انجیلی می نوشت تا اینکه تعداد نها از 100 انجیل فراتر رفت و چند قرن بعد شورای کلیسا از بین انجیل های نوشته شده 4 انجیل امروزی را انتخاب کرده و بقیه انجیل ها را بی اعتبار اعلام کرد. بنابراین هم در اصل نوشتن، و هم در اصل انتخاب آن نمیتوان بر عصمت و خطا ناپذیر بودن آن هیچ دفاعی کرد.  
پس ملاک ها شد ۱. خدای آن دین ۲. کتاب آسمانی آن دین ملاک دیگری نیست؟
پس ملاک ها شد ۱. خدای آن دین ۲. کتاب آسمانی آن دین ملاک دیگری نیست؟
به طور کلی اعتقادات بنیادین ادیان به عنوان ملاکی برای تشخیص دین حق تلقی می شود که خدا و کتب آسمانی آنها به عنوان مهمترین شاخصه آنهاست. وگرنه ملاک های دیگر هم هست مانند اعتبار نبوت، تعالیم عقل پذیر یا عقل ستیز و مانند آن هم  میتواند ملاکی بای سنجش این امر باشد.
درباره اعتبار نبوت از کجا باید بفهمیم که کسی که ادعای نبوت دارد، از طرف خدا مبعوث شده؟ سه تا ملاک را میدانم. ۱. معجزه ۲. گواهی پیامبر پیشین ۳. قرائن و شواهد غیر از این ۳تا راه دیگری هم هست یا تشخیص نبوت منحصر در همین ۳ ملاکه؟
درباره اعتبار نبوت از کجا باید بفهمیم که کسی که ادعای نبوت دارد، از طرف خدا مبعوث شده؟ سه تا ملاک را میدانم. ۱. معجزه ۲. گواهی پیامبر پیشین ۳. قرائن و شواهد غیر از این ۳تا راه دیگری هم هست یا تشخیص نبوت منحصر در همین ۳ ملاکه؟
بله الحمدلله اطلاعات شما در این خصوص کامل است راه تشخیص حقانیت نبی همین سه راه است 
آیا اثبات نبوت در این ۳ راه انحصار دارد؟ اگر کسی بعدا با روشی دیگر غیر این سه تا، نبوتش را اثبات کند، چه؟  
آیا اثبات نبوت در این ۳ راه انحصار دارد؟ اگر کسی بعدا با روشی دیگر غیر این سه تا، نبوتش را اثبات کند، چه؟
بله منحصر در همین سه راه است، راهی غیر از این سه تا برای اثبات نبوت نداریم، تازه راه سوم هم برهانی نیست
ممنون از پاسخ
جمع بندی پرسش: ادیان زیادی در جهان وجود دارند و هر دینی از حقانیت خویش سخن می گوید، ملاک یافتن دین برتر چیست؟ به نظر من برای اینکه بفهمیم کدام دین حق است باید خدای آن دین را بررسی کرد که خدای کدام دین کامل تر و بهتر است و وجودش اثبات شده. آیا  این درست است یا ملاک های دیگری هم وجود دارد؟ پاسخ: به طور کلی اعتقادات بنیادین ادیان به عنوان ملاکی برای تشخیص دین حق تلقی می شود که خدا و کتب آسمانی آنها به عنوان مهمترین شاخصه آنهاست. وگرنه ملاک های دیگر هم هست مانند اعتبار نبوت، تعالیم عقل پذیر یا عقل ستیز و مانند آن هم میتواند ملاکی برای سنجش این امر باشد. اما به هر حال به نکته درستی اشاره فرموده اید. سریع ترین و مطمئن ترین راه برای کشف دین حق از میان ادیان، آغاز تحقیق از خداوند است، یعنی ابتدا باید با نگرش عقلی خدا را شناخت و سپس دیدگاه ادیان را با آن مقایسه کرد و دین حق را شناخت. به عنوان مثال وقتی خدای شخص وار و زنده و آگاه به عنوان خالقی برای جهان اثبات شد خود به خود تمامی ادیانی که خالقی اینچنینی برای جهان معتقد نیستند ابطال می شوند. سپس در گام بعد آن دینی که کامل ترین توصیف در مورد خدا را دارد می تواند ملاکی برای تشخیص حقانیتش باشد. البته بعد از اثبات وحود خدا، برای کشف دین حق از میان ادیان آسمانی که وجود خدا را قبول دارند راه های دیگری هم وجود دارد مثلا بررسی سندی متون مقدس، و جامعیت و مانند آن. به عنوان مثال قرآن کریم یک کتاب واحد است که در تمام طبقات از زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) متواتر بوده و در  جهان اسلام در آن هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و این نشان دهنده عدم تحریف آن است. چرا که هر کتابی که تغییر کند طبیعتا حداقل تبدیل به دو نسخه می شود چون مثلا من اگر بخواهم قرآنی که پیش خودم است را تغییر دهم بالاخره نمی توانم بقیه قرآن ها را تغییر دهم بنابراین اگر در کار خودم حتی موفق شوم نهایتا قرآن به دو نسخه تبدیل خواهد شد، اما اینکه قرآن یک نسخه بیشتر نیست نشان میدهد که تحریفی نیز در آن راه نیافته است. اما مثلا در مورد انجیل ماجرا فرق می کند، خود مسیحیان هم این را باور دارند که انجیل ها بعد از عیسی(علیه السلام) نوشته شده اند. هر کسی برای خودش انجیلی می نوشت تا اینکه تعداد آنها از 100 انجیل فراتر رفت و چند قرن بعد شورای کلیسا از بین انجیل های نوشته شده 4 انجیل امروزی را انتخاب کرده و بقیه انجیل ها را بی اعتبار اعلام کرد. بنابراین هم در اصل نوشتن، و هم در اصل انتخاب آن نمیتوان آن را معصومانه و به دور از خطا دانست.  
موضوع قفل شده است