جمع بندی ماهیگیری تفریحی

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ماهیگیری تفریحی
سلام مطلبی رو در اینترنت مطالعه میکردم که نویسنده صید ماهی برای تفریح را رد میکرد و در توجیه آورده بود: " که  ماهی ها فاقد نئوکورتکس در بدنشون هستن و این یعنی درد رو به شکلی که شما تجربه می کنید اصلا احساس نمی کنن و مثل پستانداران اون حس درد بهشون دست نمیده . ولی درسته که درد رو متوجه نمیشن اما این دلیل نمیشه که صید کردن و رها کردن اونها بصورت غیراصولی بهشون صدمه نمیزنه ... به همین دلیل هست که در صید ورزشی ماهی یه سری قواعد و قوانین وجود داره که شما به ماهی برای ادامه حیاتش صدمه ای نزنید . یعنی دو توجیه یکی اینکه این ادعا که ماهی درد نمیکشه و دلیل دیگه ادعای قوانینی که برای صید ورزشی و تفریحی (که ماهی برای لذت و تفریح گرفته میشه و بعد رها میشه ) وجود داره که از صدمه به ماهی جلوگیری کنه .  میخواستم تا لطفا با اشاره به سند های اسلامی و روایات و با اشاره به منابع مستدل اسلامی به این موضوع پاسخ تحلیلی بدهید  مورد بعد ایکه در قسمت دیگر به این موضوع اشاره شده که با این تفاسیر شما قطعا هیچگونه ماده غذایی رو نباید مصرف کنید ، مرغ و تخم مرغ و گوشت که هیچ ... گیاهان رو هم قطع می کنیم که نباید بخورید موجودات زنده هستند ( حتی می تونید راجع به درد گیاهان هم تحقیق کنید و منابعی پیدا کنید حتما جالب خواهد بود ) ... به هر حال از نظر دینی خیلی اوقات گردن زدن هم پسندیده هست ، خیلی اوقات شلاق زدن به موجودات زنده هم پسندیده و مجاز هست و ... در این مورد هم لطفا پاسخ مستدل در شبهات مطرح شده را پاسخ بفرمایید
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
باسلام  مبنای دین اسلام بر این است که به حیوانات آزار نرسد و یا اگر ناچار هستیم اذیت بسیار کمتری را داشته باشند. لذا بدون دلیل نمی توانیم حیوانات را کشته و آزار دهیم و مثلا برای صرف تفریح و بازی صید و کشتن آنها حرام است ولی در مواردی که برای غذای انسان و یا استفاده صحیح نیاز به آنها داشته باشیم دستور صید و ذبح و کشتن آنها را با روشی خاص بیان می کند که کمترین اذیت به آنها برسد. اما این که از نظر علمی چقدر این آزار و اذیت وجود دارد بحث دیگری است که می توان تا حدی به آن پرداخت ولی به طور قطعی حکم ثابت شده با توجه به علم و تجربه شاید نتوان داد ولی یافته های اقناعی می تواند وجود داشته باشد که چندین مورد را مورد اشاره قرار دادید.
با سلام و تشکر از شما در مورد صید ماهی به صورتی که ماهی را بگیری و بعد رها کنی و ادعا هم این باشه که نحوه گرفتن و رها سازی ماهی به صورتی باشه که 1. اسیب کمی به ماهی برسه  2. اسیبی به ماهی نرسه  به چه صورت است و نظر اسلام در این دو مورد چیست لطفا منبع هم برای پاسختون ذکر بفرمایید که به ان استناد شود نظر در این دو مورد چیه ؟  مطلب گفته شده(  از این منبع محمد نصیری میباشد که به علت کپی بخشی از این مطلب در سوال و رضایت منبع ذکر شده از کپی قسمت گفته شده منبع درج گردید ) می باشد
مورد بعد اینکه در مورد جواز صید و شکار برای نیاز از منظر اسلام چرا این کار ظلم به حیوانات تلقی نمیشود و گوشت خواری و  شکار و صید اجازه داده میشود  لطفا با منابع پاسخ دهید که به ان استناد شود بسیار سپاس گزارم
و مورد بعد اینکه در مورد ادعای زیر :
به هر حال از نظر دینی خیلی اوقات گردن زدن هم پسندیده هست ، خیلی اوقات شلاق زدن به موجودات زنده هم پسندیده و مجاز هست و ...
اگر این ادعا نادرست است لطفا برای رد ان منابع ضد ان را اعلام بفرمایید.    
این که آسیب و زجر کمتری به حیوان وارد شد قاعده کلی شریعت است که با توجه به دلایلی که در مورد عدم آزار در روایات آمده است بیان می شود مانند این که:    ما من دابة طائر ولا غيره يقتل بغير الحق إلاستخاصمه يوم القيامة[1] هیچ پرنده یا غیر پرنده ای به ناحق کشته نمی شود مگر اینکه در روز قیامت به دشمنی قاتل خویش بر می خیزد. هم چنین می فرمایند: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : ما من إنسان يقتل عصفورا فما فوقها بغير حقها إلا سأله الله عنها، قيل : يا رسول الله وما حقها ؟ قال : أن يذبحها فيأكلها وأن لا يقطع رأسها ويرمي به.[2] رسول خدا (ص) می فرمایند:کسی که گنجشک یا پرنده دیگر را به ناحق بکشد،درروزقیامت[درباره حق آن پرنده]مورد بازخواست قرار می گیرد.گفته شد:ای رسول خدا(ص) حق آن چیست؟فرمود [به گونه صحیح ]ذبح شود و مورد استفاده قرار گیرد؛نه این که سرش را ببرد و آن را دور افکند. در مورد درختان باید گفت که در اسلام هم در باره نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده و هم از قطع آن نهی شده است. نبی مکرم(ص) می فرمایند: من سقى طلحة أو سدرة فكأنما سقى مؤمنا من ظما[3] هرکس درخت طلح و سدر [درخت نیازمند به آب]را سیراب کند،گویا انسان مومن تشنه را سیراب کرده است. در مورد قطع درختان : نبی مکرم(ص) چنین می فرمایند: من قطع سدرة صوب الله رأسه في النار[4] هرکس[بی جهت]درخت سدری را قطع کند خدا سرش را در آتش فرو می برد. امیرالمومنین(ع) می فرماید: ومما يزيد في العمر ترك الأذى وتوقير الشيوخ ، وصلة الرحم ، وأن يحترز عن قطع الأشجار الرطبة إلا عندالضرورة ، وإسباغ الوضوء ، وحفظ الصحة.... .[5] از عوامل افزایش دهنده عمر رها کردن آزار دیگران،احترام به پیران،صله رحم و این که از بریدن درخت سبز پرهیز شود،مگر برای ضرورت. امام صادق علیه السلام می فرمایند: لا تقطعوا الثمار فيبعث الله عليكم العذاب صبا .[6] درخت های ثمر دهنده ار قطع نکنید[اگرچنین کنید]خدا سخت بر شما عذاب فرو می ریزد. در این باره می توانید به کتاب مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید .   [۱] المتقي الهندي،کنز العمال،(16جلدی)، مؤسسة الرسالة ، بيروت – لبنان،سال چاپ : 1409 - 1989 م،ج15،صفحه38. [2] . العلامة المجلسي؛بحارالانوار،(110جلدی)، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان،سال چاپ : 1403 - 1983 م،ج61،ص306. [3] . العياشي،محمد بن مسعود؛تفسیر العیاشی،(دوجلدی)، المكتبة العلمية الإسلامية ،تهران،بی تا،ج2،ص86. [4] . العلامة المجلسي ؛همان،ج63،ص113. [5].همان؛ج73،ص319. [6] .کلینی؛کافی،(8جلدی)، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ : الثالثة،سال چاپ : 1367 ش،ج5،ص264. الحر العاملي؛وسائل الشیعه،(30جلدی)، مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث ،قم، چاپ : الثانية،سال چاپ : 1414،ج19،ص39.
نکته مهم این هست که در زندگی مادی چاره ای جز ارتزاق از حیوانات و گیاهان وجود ندارد و انسان سالم و کامل برای حیات صحیح خود هم نیاز به گوشت دارد و هم نیاز به گیاهان و سبزیجات و ... لذا اصل ذبح و کشتن آنها از نظر عقلی مورد تایید است؛ فقط می ماند نحوه استفاده و کشتن و ... که با بیان دستورات جزیی دین ما را به بهترین راه میرساند؛ حال گاهی فلسفه جزییات برای ما مشخص می شود و گاهی نه!
جمع‌بندی پرسش: استفاده از حیوانات و گیاهان مانند ماهی برای انسان چرا گاهی جایز و گاهی حرام است؟ مثلا صید ماهی چرا برای تفریح حرام است؟ این که ماهی درد ندارد و یا دلایل دیگر با منابع دینی درست است؟ پاسخ: مبنای دین اسلام بر این است که به حیوانات آزار نرسد و یا اگر ناچار هستیم اذیت بسیار کمتری را داشته باشند. لذا بدون دلیل نمی توانیم حیوانات را کشته و آزار دهیم و مثلا برای صرف تفریح و بازی، صید و کشتن آنها حرام است ولی در مواردی که برای غذای انسان و یا استفاده صحیح نیاز به آنها داشته باشیم دستور صید و ذبح و کشتن آنها را با روشی خاص بیان می کند که کمترین اذیت به آنها برسد. این که از نظر علمی چقدر این آزار و اذیت وجود دارد بحث دیگری است که می توان تا حدی به آن پرداخت ولی به طور قطعی حکم ثابت شده با توجه به علم و تجربه شاید نتوان داد ولی یافته های اقناعی می تواند وجود داشته باشد. قاعده کلی شریعت است که آسیب و زجر کمتری به حیوان وارد شد و برخی دلایل و روایاتی که در این موضوع آمده است آورده می شود: ۱- قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): «ما من دابة طائر ولا غيره يقتل بغير الحق إلاستخاصمه يوم القيامة؛ هیچ پرنده یا غیر پرنده ای به ناحق کشته نمی شود مگر اینکه در روز قیامت به دشمنی قاتل خویش بر می خیزد.» (۱) ۲- قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): «ما من إنسان يقتل عصفورا فما فوقها بغير حقها إلا سأله الله عنها، قيل : يا رسول الله وما حقها ؟ قال : أن يذبحها فيأكلها وأن لا يقطع رأسها ويرمي به؛ کسی که گنجشک یا پرنده دیگر را به ناحق بکشد،درروزقیامت[درباره حق آن پرنده]مورد بازخواست قرار می گیرد.گفته شد:ای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حق آن چیست؟فرمود [به گونه صحیح ]ذبح شود و مورد استفاده قرار گیرد؛نه این که سرش را ببرد و آن را دور افکند.» (۲) ۳- «من سقى طلحة أو سدرة فكأنما سقى مؤمنا من ظما؛ هرکس درخت طلح و سدر [درخت نیازمند به آب]را سیراب کند،گویا انسان مومن تشنه را سیراب کرده است.» (۳) ۴- «من قطع سدرة صوب الله رأسه في النار؛ هرکس[بی جهت]درخت سدری را قطع کند خدا سرش را در آتش فرو می برد.» (۴) ۵- قال علی (علیه السلام): «ومما يزيد في العمر ترك الأذى وتوقير الشيوخ ، وصلة الرحم ، وأن يحترز عن قطع الأشجار الرطبة إلا عندالضرورة ، وإسباغ الوضوء ، وحفظ الصحة....؛ از عوامل افزایش دهنده عمر رها کردن آزار دیگران،احترام به پیران،صله رحم و این که از بریدن درخت سبز پرهیز شود،مگر برای ضرورت.» (۵) ۶- قال الصادق (علیه السلام): «لا تقطعوا الثمار فيبعث الله عليكم العذاب صبا؛ درخت های ثمر دهنده ار قطع نکنید[اگرچنین کنید]خدا سخت بر شما عذاب فرو می ریزد.» (۶)   نکته دیگر اینکه در زندگی مادی چاره ای جز ارتزاق از حیوانات و گیاهان وجود ندارد و انسان سالم و کامل برای حیات صحیح خود هم نیاز به گوشت دارد و هم نیاز به گیاهان و سبزیجات و دیگر نعمتهایی که خداوند کریم برای زندگی و حیات معمول در این دنیا برای او در نظر گرفته است. لذا اصل ذبح و کشتن آنها از نظر عقلی نیز مورد تایید است و تنها شیوه و نحوه استفاده و کشتن آنها مهم است که شرع مقدس با بیان دستورات جزیی ما را به بهترین راه می رساند؛ اما در مورد فلسفه دقیق آنها گاهی جزییات این احکام شرعی برای ما مشخص می شود و گاهی نه! گاهی علوم روز نکاتی را هر چند غیرقطعی در این زمینه بیان می کند که به صورت اقناعی و جهت اطمینان می توان به آنها پرداخت.   پی نوشت ها:  ۱. المتقي الهندي،کنز العمال، مؤسسة الرسالة ، بيروت،  ۱۴۰۹ق، ج ۱۵،صفحه ۳۸.  ۲. مجلسي، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ۱۴۰۳ق،ج ۶۱، ص۳۰۶. ۳. عياشي، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، المكتبة العلمية الإسلامية، تهران، بی تا، ج ۲،ص ۸۶. ۴.  مجلسي، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ۱۴۰۳ق، ج ۶۳، ص۱۱۳. ۵. مجلسي، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ۱۴۰۳ق، ج ۷۳، ص۳۱۹. ۶. کلینی، محمد بن یعقوب،‌الکافی، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۶۷، ج ۵، ص ۲۶۴ ؛  عاملي؛ شیخ حر، ‌وسائل الشیعه، مؤسسة آل البيت (علیه السلام) لإحياء التراث، قم، ۱۴۱۴، ج ۱۹، ص ۳۹.
موضوع قفل شده است