جمع بندی عوالم هستی و ویژگی های آنها

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عوالم هستی و ویژگی های آنها
باسلام. عوالم هستی چندتا هستند؟وبرچه اساسی تقسیم بندی شده اند؟آیا این تقسیم بندی درست است؟وهریک از این عوالم چه ویژیگها و مشترکاتی دارند؟وشکل انسان  واعمال وعقاید انسان درهریک از این عوالم چگونه است؟وجایگاه ومرتبه انسان  درهریک از این عوالم چگونه است  ؟  لطفا" با استفاده از قرآن واحادیث ائمه علیه السلام توضیح بفرمایید؟ممنون ازشما.
با نام و یاد دوست سلام از اینکه سوال تان را با این مرکز درمیان گذاشتید سپاسگزاریم در خصوص سوالی که مطرح نموده اید به اطلاع می رساند پاسخ سوال شما در تاپیک زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است: آیا عوالم هستی را می شناسید؟ خواهشمندم تاپیک فوق را به دقت مطالعه نمایید، اگر سوالی داشتید اطلاع دهید. نکته: لطفا قبل از ارسال پرسش با جستجوی آن در سایت از عدم وجود آن اطمینان حاصل کنید. در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
باسلام. آن تاپیکی که معرفی کردید همه اش را خواندم برای جواب سوالات ما ناکافی بود . فقط دوقسمت از سوال ما را پاسخ داده بود. بقیه سوالم که دراینجا آورده ام بی پاسخ مانده است.واما بقیه سوالم: وهریک از این عوالم چه ویژیگها و مشترکاتی دارند؟وشکل انسان  واعمال وعقاید انسان درهریک از این عوالم چگونه است؟وجایگاه ومرتبه انسان  درهریک از این عوالم چگونه است  ؟  لطفا" با استفاده از قرآن واحادیث ائمه علیه السلام توضیح بفرمایید؟ممنون ازشما اگرکتاب یا منابعی دراین موردهست لطفا" راهنمایی بفرمایید.من پاسخ کامل می خواهم نه ناقص. باتشکر. یاحق
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد قول سدید
با سلام و عرض ادب و احترام. امیدوارم سلامت و تندرست باشید. از منظرهای مختلفی می توان به توضیح و بررسی عوالم هستی پرداخت.  مثلا در فلسفه عوالم هستی را از یک نظر به عالم عقول و عالم مثال و عالم ماده تقسیم می کنند و ذیل هر یک از این عناوین، اقسام مختلف دیگر را پیش می کشند. فلاسفه عمدتا سعی می کنند این تبیین و توضیح عقلی را بر آیات و روایات تطبیق دهند و یا با الهام از آیات و روایات، حفره های معرفتی خود درباره این عوالم را پر نمایند و تبیین بهتری از آنها ارائه دهند.  
در متون دینی نیز به هستی، نگاه تک‌ساحتی نشده و برایش عوالم مختلفی درنظر گرفته شده است. مثلا از یک منظر، با عالم فرشتگان روبرو هستیم که تابع دستورات خداوند هستند و بسیاری از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی را به امر و اذن الهی انجام می دهند. افزون بر فرشتگان، موجودات دیگری به عنوان جن مطرح شده که به یک باور، جسم لطیف و نامحسوس هستند و برخی از آنها مومن و برخی کافرند. مرتبه دیگری از هستی توسط موجودات مادی محسوس پر شده است که انسانها بخشی از این عالم هستند. با استفاده از متون دینی فهمیده می شود که افزون بر نسل آدم که ما از آن هستیم، موجودات شبه‌انسانی به نام «نسناس» نیز بودند که بواسطه فساد نابود شدند. همچنین به باور برخی از محققان، از متون دینی بدست می آید که ما انسانها قبل از ورود در این دنیا در عالم ذر به سر می بردیم. البته درباره عالم ذر اطلاعات محدودی وجود دارد و نمی توان دقیقا درباره آنها نظر داد. به هر حال، بعد از ورود به دنیا، انسانها مدت محدودی زندگی کرده و بعد از مرگ و ترک دنیا، به سرای دیگری به نام برزخ وارد می شوند و مدتی در آن به سر می برند تا آن که موعد قیامت فرا برسد. بنابراین، از منظر دینی نیز با عوالم و مراتب مختلفی در هستی روبرو هستیم که زندگی کنونی ما انسانها، بخش محدود و ناچیزی از آن را پر کرده است. اگر به توضیحات بیشتری نیازمند هستید، در پستهای بعد آن را پیگیری خواهیم کرد.
باسلام استاد از توضحات شما ممنونم . ولی بطور خیلی خلاصه شده است وجزئیاتش شرح داده نشده است وهمچنین کامل نیست ونیز خواسته ما درمورد عوالم هستی بیشتر برپایه  روایات واحادیثی از ائمه علیه السلام وآیات قرآن بود. لطفا" برهمین اساس توضیحات بیشتری دهیدالبته با توجه به سوالم. با تشکر
یک سوال دیگری نیز به فکرم رسید وآن این که:آیا تقسیم بندی این عوالم هستی درست است؟برچه پایه واساسی؟اگراین همه عالم وجود دارد، پس عالم آخرت کجاست؟لطفا" باتوجه به احادیث ائمه علیه السلام وآیات قرآن پاسخ فرمایید. ممنون از شما.
دوست عزیز این مباحث گستره زیادی دارد.  اجمالا در پست سابق سعی شد تصویری از عوالم هستی ارائه شود و مشخص گردد که از منظر دینی، زندگی دنیوی، بخش ناچیزی از گستره هستی است. همانطور که سابقا عرض شد، عوالم هستی، بخشهای متنوعی را شامل می شود: عالم ملائکه، عالم اجنه، عالم ذر، عالم برزخ، عالم قیامت و ... تمامی این عوالم هستی، در متون دینی بیان شده اند؛ هم در قرآن و هم در سنت.   بررسی تمامی اینها در یک تاپیک ممکن نیست. اگر ناظر به عالم خاصی هستید، پیشنهاد می شود تاپیک را محدود به آن دنبال کنیم؛ چنانکه سابقا درباره برزخ در خدمت شما بودیم و مطالبی تقدیم شد: http://askdin.com/thread/%D8%A8%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%D8%AE%DB%8C همچنین پیشنهاد می شود هر یک از این موضوعات را در قسمت جستجوی سایت پیگیری بفرمایید. مطمئنا در سایت اسک دین و یا سایت پاسخگو، مطالب قابل توجهی ذیل هر یک از این موضوعات به ثبت رسیده است. مثلا درباره عالم ذر، مراجعه شود به این آدرس: http://askdin.com/thread/%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%B0%D8%B1-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%88-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F یا درباره عالم ملائکه مراجعه شود به این آدرس: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60145 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60213  
بنابراین، اگر به دنبال تصویری از کلیت عوالم هستی هستید، به نظر می رسد همین مقدار کافی باشد اما اگر به دنبال تصویری دقیقتر از عوالم هستی هستید، بهتر است ناظر به هر یک از آنها تاپیک مستقلی ایجاد نمایید؛ چنانکه سابقا تاپیکی درباره برزخ را ایجاد کردید و مطالبی را در آنجا به محضرتان تقدیم کردیم. از آن جهت بر این امر اصرار می ورزیم که: ذکر مطالب متنوع در یک تاپیک، سبب آشفتگی مباحث می شود و احیانا با طرح اشکالات و پرسشهای استارتر و یا سایر کاربران، بر ابهام و آشفتگی آن افزوده می شود.        
جمع بندی   پرسش لطفا عوالم هستی را بر پایه آیات و روایات توضیح بفرمایید. پاسخ دین اسلام نگاه تک ساحتی به هستی ندارد و هستی را دارای عوالم مختلف می داند. مثلا از یک منظر، با عالم فرشتگان روبرو هستیم که تابع دستورات خداوند هستند و بسیاری از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی را به امر و اذن الهی انجام می دهند. افزون بر فرشتگان، موجودات دیگری به عنوان جن مطرح شده که به یک باور، جسم لطیف و نامحسوس هستند و برخی از آنها مومن و برخی کافرند. مرتبه دیگری از هستی توسط موجودات مادی محسوس پر شده است که انسانها بخشی از این عالم هستند. با استفاده از متون دینی فهمیده می شود که افزون بر نسل آدم که ما از آن هستیم، موجودات شبه‌انسانی به نام «نسناس» نیز بودند که بواسطه فساد نابود شدند. همچنین به باور برخی از محققان، از متون دینی بدست می آید که ما انسانها قبل از ورود در این دنیا در عالم ذر به سر می بردیم. البته درباره عالم ذر اطلاعات محدودی وجود دارد و نمی توان دقیقا درباره آنها نظر داد. به هر حال، بعد از ورود به دنیا، انسانها مدت محدودی زندگی کرده و بعد از مرگ و ترک دنیا، به سرای دیگری به نام برزخ وارد می شوند و مدتی در آن به سر می برند تا آن که موعد قیامت فرا برسد. بنابراین، از منظر دینی نیز با عوالم و مراتب مختلفی در هستی روبرو هستیم که زندگی کنونی ما انسانها، بخش محدود و ناچیزی از آن را پر کرده است. با عنایت به این که توضیح تفصیلی «عوالم هستی در آیات و روایات» در یک تاپیک نمی گنجد، برای توضیح بیشتر به لینکهای مرتبط در سایت اسک دین مراجعه بفرمایید؛ مثلا: بدن برزخی  عالم ذر کجاست؟ و آیا اعتقاد به آن واجب است؟   رسالت ملائکه در قبال جن و انس چیست!؟ انسان ها در کجا محشور می شوند؟          
موضوع قفل شده است